Hoofdcategorieën
Topicacties

OpenTTD Programmeer Challenge

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 09 oktober 2000

Programmeer Challenge OpenTTD

Na het succes van vorig jaar organiseert het bedrijf waar ik werk voor de tweede keer een programmeer challenge. Dit jaar is het de bedoeling dat engines van verschillende deelnemers het spel OpenTTD tegen elkaar spelen.

Transport Tycoon

Transport Tycoon is een succesvol computerspel uit 1994 waarin de speler een transportbedrijf bestuurt en het moet opnemen tegen rivaliserende bedrijven in de strijd om het grootste transportimperium. Door passagiers en goederen te vervoeren over de weg, via het spoor, over het water en door de lucht komen er inkomsten binnen waarmee nieuwe infrastructuur en vervoersmiddelen kunnen worden aangekocht.

Transport Tycoon is in feite een businesssimulator op transportgebied. Het spel begint in 1930 (in de originele versie) of in 1950 (in de Deluxe-versie) en het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kunnen alleen wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en vliegtuigen worden gekocht, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij.

De charme van het spel zit in het opzetten van een zo efficiënt mogelijk transportnetwerk. Er is namelijk maar een beperkte hoeveelheid ruimte waar zoveel mogelijk tegelijk over vervoerd dient te worden.

De open source-variant van het spel, Open Transport Tycoon Deluxe, wordt gebruikt als basis voor de Challenge.

De wedstrijd

• Er wordt gespeeld op een kaart van 512x512 velden.
  • Het spel start in 1 januari 1998 en duurt tot en met 31 december 2007 binnen OpenTTD.
  • Engines worden maximaal met zijn 8'en op een kaart geplaatst en spelen tegen elkaar.
  • Alle engines starten tegelijkertijd.
  • De wedstrijdleiding verzorgt de indeling waarbij er geprobeerd wordt zoveel mogelijk partijen met 8 engines te spelen.
  • De kaarten worden door de wedstrijdleiding verzorgd en worden niet van tevoren beschikbaar gesteld.
De engine die aan het einde van de speelduur de hoogste 'company value' heeft, wint de partij.

De engine

De deelnemer gebruikt de scripttaal Squirrel om een engine te schrijven voor het NoAI framework. De engine zal als AI het spel OpenTTD spelen.

Het NoAI framework is momenteel nog in ontwikkeling, zorg ervoor dat je altijd met de meest recente (svn-)versie werkt. Zie voor meer informatie over de ontwikkeling van dit framework: http://wiki.openttd.org/index.php/AI:Main_Page. Uiterlijk 2 weken voor de finale zal van de main branch worden afgestapt en een stabiele versie beschikbaar gesteld worden op de website van de challenge.

Restricties

• Er mag uitsluitend gebruik worden gemaakt van wegvoertuigen. Gebruik van schepen, vliegtuigen, treinen, en trams is niet toegestaan.
  • Er mogen uitsluitend wegen gebouwd worden. Gebruik van (tram)rails en boeien is niet toegestaan.
  • AI spelers hoeven geen rekening te houden met andere AI spelers qua geheugen en CPU gebruik. Het thread systeem van NoAI is herschreven zodat elke AI evenveel CPU tijd krijgt.
  • De engine mag geen gebruik maken van externe resources, zoals databases of internet.
  • De source code van de engine is maximaal 10 megabyte.

Configuratie OpenTTD

De partijen zullen gebruik maken van de volgende OpenTTD instellingen:
  • Een maximale lening van ¤200.000
  • Een rentepercentage van 4%
  • Hoge gebruikskosten (voertuigen)
  • Hoge constructiekosten
  • Een subsidie multiplier van 2.0
  • Stabiele Economie
  • Geen inflatie
  • Geen rampen
  • City council's attitude towards area restructuring op permessive
Voor de overige instellingen worden de standaard instelling gebruikt.

Meedoen

Je kunt je inschrijven door een email te sturen naar challenge (at) tjip.com.

We hebben 2 introductiebijeenkomsten (niet verplicht).
De eerste is op zaterdag 24 mei in de vestiging in Helmond.
De tweede op zaterdag 7 juni in de vestiging in Delft.

De finale wordt gehouden op zaterdag 20 september in de vestiging in Delft.

Meer informatie en het reglement vind je op deze site: http://www.tjip.com/tjip-challenge.html

FAQ

Hoe kom ik aan de originele bestanden/grahpics?
De originele TTD kunnen worden gedownload via http://webserver.tjip.com...008/ttd_original_data.zip. De organisatie heeft toestemming van Atari om deze ter beschikking te stellen aan de deelnemers aan de challenge.

Wie mag er meedoen?
Iedereen mag mee doen. Je kan alleen meedoen of als team. Werknemers van Tjip en mensen die op de finaledag niet aanwezig kunnen zijn, zijn echter uitgesloten van de (hoofd)prijzen.

Hoe kom ik aan de sources van OpenTTD mét NoAI ondersteuning?
Het makkelijkste gaat dat met Subversion. Via svn://svn.openttd.org/branches/noai haal je de NoAI branch op.

Waar vind ik documentatie?
Squirrel: http://squirrel-lang.org/doc/squirrel2.html
OpenTTD: http://wiki.openttd.org/
NoAI: http://wiki.openttd.org/index.php/NoAI
API: http://devs.openttd.org/~noai/aidocs/

ps. Er is toestemming van de Crew.

Sjaaky wijzigde dit bericht 20-06-2008 15:07 (9%)

One of the major reasons for the downfall of the Roman Empire was, lacking zero, they had no way to indicate termination of their C strings.

Reg. datum: 23 september 2000

Leuke game, interessante competitie! Geen idee of ik genoeg tijd ga vinden om serieus mee te doen, maar ik ga iig is naar het NoAI framework kijken.

Mocht ik meedoen, moet je fysiek aanwezig zijn bij de finale? Ik woon namelijk niet in NL.

Reg. datum: 13 september 2000

Extreem gaaf idee. :) Ik ga proberen weer mee te doen. Leuk dat het dit keer een heel ander soort spel geworden is.

Een vraag echter: het probleem met OpenTTD is altijd dat je de originele bestanden van Transport Tycoon Deluxe nodig hebt om het te kunnen draaien. Is daar een work-around voor of wordt aangenomen dat iedereen daar op eigen initiatief wel aan kan komen (lees: illegaal downloaden)?

Acties:

Door: NMe
Admin Devschuur®
Koos Alberts-pauper
Reg. datum: 25 februari 2004

quote:
Soultaker schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:40:
Een vraag echter: het probleem met OpenTTD is altijd dat je de originele bestanden van Transport Tycoon Deluxe nodig hebt om het te kunnen draaien. Is daar een work-around voor of wordt aangenomen dat iedereen daar op eigen initiatief wel aan kan komen (lees: illegaal downloaden)?
Je zou het spel legaal kunnen aanschaffen? :+

Over MySQL:
NMe: Als je weet waar de gaatjes zitten, dan kun je er prima mee werken.
.oisyn: Tja, dat geldt ook voor vrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen.

Reg. datum: 22 oktober 2007

quote:
Soultaker schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:40:
Wij (TJIP B.V.) hebben hiervoor met de licentiehouder afgestemd en uitsluitend voor deelnemers aan deze wedstrijd toestemming gekregen. De wijze waarop je daar dan aan komt (van ons na inschrijving, of zelf ergens vandaan) doet er verder niet toe.

De wereld is gek!

Ook dit jaar ben ik betrokken bij dit project. Dit jaar echter zal ik - samen met een andere collega - ook (buiten mededinging, dan dan weer wel :() meedoen als deelnemer.

We zijn al een keertje - onder het genot van een goede maaltijd, een biertje en chips toe - bij elkaar geweest. Brainstormen over een goede strategie.

Vorig jaar was die wel duidelijk: bruteforce zo veel mogelijk stellingen door. Dit jaar kom je er niet mee. Zeer belangrijk is natuurlijk een goed pathfinder. Daar is genoeg documentatie over te vinden natuurlijk. Bijvoorbeeld: Wikipedia: Pathfinder Networks.

Maar een goed beslissingsmodel is andere koek. Wij hebben iets leuks bedacht, maar of het gaat werken is natuurlijk vers twee. Er zijn heel veel dingen waar je rekening mee kan houden, maar wat heeft nut, en wat niet?

Wat ik me ook afvraag hoe groot de verschillen (in speelsterkte) tussen de sterkste en de zwakste engines gaan zijn. Ik hoop op een minstens zo leuke challenge als vorig jaar, met een groot aantal enthoussiaste deelnemers. (Die natuurlijk allemaal door onze engine NOCAB vreslagen gaan worden O-) )

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Ruudjah.BeginRem();
Reg. datum: 24 november 1999

Op Tjip.nl staat:
quote:
Bouw vrachtwagens, bussen, wegen en stations. Transporteer goederen en personen en maak winst! Maar wees gewaarschuwd: je bent niet alleen en je concurrenten zullen er alles aan doen om jou te dwarsbomen, terwijl ze zelf hun imperium uitbouwen.
Foutje?

Catch (ModException ex) { if (mod.IsRemovingMessages) Ruudjah.BeginRemove();

De wereld is gek!

quote:
Er vanuitgaande dat je doelt op het bouwen van stations: Busstations en overlaadstations bouwen is toegestaan. Treinstations zijn uitgesloten. Maar een goed punt, die tekst is wellicht niet helemaal duidelijk. Aan de andere kant, de strekking is duidelijk en je quote niet het reglement natuurlijk. ;)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

linux :)
Reg. datum: 13 december 2005

Uit het reglement:
quote:
1.5 Deelnemer
1.5.1 Een persoon of team van personen van 18 jaar of ouder en wonende in Nederland, die zich heeft ingeschreven voor deelname aan de TJIP Challenge.
Ik zou graag meedoen (samen met iemand anders), maar ik woon in België. Als ik goed begrijp is dit dus niet toegestaan door het reglement? Dit zou best wel jammer zijn, het lijkt me een enorm leuke wedstrijd :o. Kan iemand van de organisatie hier iets over zeggen ?

Reg. datum: 11 september 2001

Beste Evert,

We begrijpen dat jij (en mogelijk anderen) dit jammer vinden. We hebben intern een kleine discussie hierover en zullen het hier laten weten zo gauw we meer weten!
In ieder geval bedankt voor je enthausiasme!

Martin (Organisatie TJIP Challenge)

Ziet er heel interessant uit :D Ik ga me hier eens in verdiepen, maar ik denk niet dat het een echte deelname gaat worden :)

Heeft iemand misschien een mirror van squirrel & openttd, want sourceforge werkt nu al 2 dagen niet :'(

corné wijzigde dit bericht 30-04-2008 12:22 (39%)

Reg. datum: 13 september 2000

Waar heb je SourceForge voor nodig? Pak gewoon een nightly build of check de Subversion source uit svn://svn.openttd.org/branches/noai.

(Let op dat je de NoAI branch gebruikt; de trunk lijkt momenteel geen support te hebben voor NoAI.)

Soultaker wijzigde dit bericht 30-04-2008 13:49 (88%)
Reden: NoAI branch gefixt.

De wereld is gek!

quote:
Soultaker schreef op woensdag 30 april 2008 @ 13:40:
Let op dat je de NoAI branch gebruikt; de trunk lijkt momenteel geen support te hebben voor NoAI.
Da's idd een wijs advies. Met de main branche gaat het niet werken. (Wellicht dat dat nog komt voor de finale, maar reken er niet op) Mocht je het bugs tegen komen in NoAI (of OpenTTD) meldt ze dan - liefst via de geeigende kanalen.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

linux :)
Reg. datum: 13 december 2005

quote:
Martao schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:04:
Beste Evert,

We begrijpen dat jij (en mogelijk anderen) dit jammer vinden. We hebben intern een kleine discussie hierover en zullen het hier laten weten zo gauw we meer weten!
In ieder geval bedankt voor je enthausiasme!

Martin (Organisatie TJIP Challenge)
Heb je hier al verder nieuws over ?

De wereld is gek!

Ja daar is nieuws over. Het is geen probleem. Voor ons is het belangrijk dat iedereen die meedoet ook daadwerkelijk fysiek aanwezig is tijdens de finale op 20 september in Delft, en daar is, lijkt me, niets op tegen.

Corniel wijzigde dit bericht 19-05-2008 14:07 (4%)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Master of the Edit-button

Ik doe niet mee, maar heb wel een tijd lang OTTD gespeeld. Zeer interessante challenge :)
Komt er ook iets van een film oid waar in we de AI aan het werk zien? Dat lijkt me namelijk wel extreem gaaf :)

Angel in my pocket, Devil by my side.
[CGCiP] Stealth Jet V

Reg. datum: 31 oktober 2004

Dat lijk me ook echt leuk om te zien hoe de AI te werk gaat.
misschien is het ook wel leuk om de beste AI tegen mensen te spelen.

Reg. datum: 19 september 2007

quote:
-NMe- schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:27:
[...]

Je zou het spel legaal kunnen aanschaffen? :+
*abandonware bestaat legaal niet, dus ondanks dat er een toezegging schijnt te zijn dat je het spel op minder legale wijze mag verkrijgen voor deze contest hoef je niet naar een site met illegale content te linken*

Creepy wijzigde dit bericht 19-05-2008 16:47 (32%)

Reg. datum: 11 september 2001

quote:
evert_ schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:51:
[...]

Heb je hier al verder nieuws over ?
Oh sorry, ik dacht dat er een mail naar jou verstuurd was. Aannames, aannames... :)

De wereld is gek!

quote:
-Theanimal- schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:44:
Abandonware bestaat legaal niet, dus ondanks dat er een toezegging schijnt te zijn dat je het spel op minder legale wijze mag verkrijgen (..)
Mensen die zich bij ons aanmelden krijgen de gewraakte files van ons. Dat lijkt mij de meest legale wijze.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Reg. datum: 03 mei 2007

Hoelang duurt het eigenlijk voordat je die files krijgt dan? Ik heb me namelijk ingeschreven voor de wedstrijd en we hebben een mailtje gekregen dat er nog contact met ons opgenomen zou worden, maar over die files heb ik totaal niets gehoord :-) (Niet dat het er in mijn geval echt toe doet, ik heb het spel reeds legaal, maar gewoon out of curiosity)

edit: nvm, kreeg net (2 minuten geleden) een mail met alles wat ik maar mogelijkerwijs zou kunnen willen weten for now, inclusief een link naar de originele bestanden. Netjes geregeld moet ik zeggen

Horeamus wijzigde dit bericht 21-05-2008 11:54 (22%)

De wereld is gek!

Hmm, dat is was niet zo netjes. Anyway:

De originele TTD kunnen worden gedownload via http://webserver.tjip.com...008/ttd_original_data.zip.

Leuk dat je meedoet. Hoe ver was je met je engine? Mijn collega en ik moeten nogsteeds beginnen met proggen. :S

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Wij (doe het samen met een studievriend) moeten met het eigenlijke programmeren ook nog beginnen. We hebben beiden (open)TTD amper gespeeld dus we zijn ons eerst een beetje aan het oriënteren.

Even een vraag in het algemeen. Die kick-off meet is verplaatst naar 7 juni (zaterdag aanstaande) maar hoelaat ed? Heb er verder niets meer over gehoord naast de vraag of we wilden komen dan. Heb net even op website gekeken maar kon er zo snel even niets over vinden.

De wereld is gek!

quote:
Horeamus schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:02:
Die kick-off meet is verplaatst naar 7 juni (zaterdag aanstaande) maar hoelaat ed? (..)
Zaterdag 7 juni a.s. om 13:00 wordt in Delft de kick-off van de OpenTTD Challenge 2008 gehouden. Zie Routebeschrijving Delft.

Er zal wat worden verteld over Transport Tycoon. Daarnaast wordt e.a. uitgelegd over OpenTTD, en hoe een AI te schrijven voor OpenTTD.

Daarna is LAN-en geblazen. De aanwezigen mogen de multiplayer mode van OpenTTD tot het uiterste testen. Dus neem je laptop mee.

@Horeamus, mocht je nog geen uitnodiging ontvangen hebben, voel je dan bij deze uitgenodigd!

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009