jammer, heb inderdaad bij het verder zoeken naar informatie hier over verschillende berichten gezien en als er dan naar het verleden gekeken word of verschillende chips door elkaar in crossfire gebruikt kunnen worden moet ik toegeven dat het erg onwaarschijnlijk lijkt, sorry voor de onduidelijkheid.quote:
Reg. datum: 09 november 1999
In vorige BBG wordt steevast geschreven dat de voorkeur uitgaat naar de G15 v1 omdat deze meer in smaak zou vallen dan de G15 v2.
Volgende problematiek:
- De G15 v1 wordt niet meer door logitech geleverd en ik zou het knap vinden als je een v1 nog vind.
- De link naar de pricewatch geeft een plaatje van de v1, maar alle shops die daar opgesomd worden verkopen alleen de v2
Conclusie: Er is geen optie tussen v1 en v2. Er is immers enkel een v2 te verkrijgen. Schrijf dan niet in de BBG dat de voorkeur uitgaat naar de v1. Immers zie ik in veel artikelen de verkrijgbaarheid als argument om een beter verkrijgbaar alternatief te kiezen, doe dat dan ook bij dit onderdeel.
Zoals in mijn voorgaande post. X38-DS5 is reeds opgevolgt door de energy efficient versie (EX38-DS5), en de Q9450 is nog net zo dramatisch leverbaar als een maand terug. Kortom, zet er de Q6600 of 6700(pas in prijs gedaald!) in en je maakt een stuk meer mensen blij. Iets wat immers niet te leveren is, verkoopt slecht.
Reg. datum: 24 april 2008
Lijkt me dan beter om die ene HD3870 er uit te knikkeren, een betere power supply bij te kopen. En later als de HD3870X2 goedkoper is er een naast te gooien zodat je dus 2x HD3870X2 in crossfire runt.
Tevens is er nu gekozen voor een Saphire 3870x2 in plaats van Club3d vorige maand. Is dat puur vanwege de prijs? 16 euro? Zit er helemaal geen verschil tussen?
kruzeman wijzigde dit bericht 29-04-2008 16:48 (14%)
Alea iacta est
- Antec P182, Zwart
- Intel Core 2 Quad,OEM, Q9450, Socket 775 (heb geen haast
- Scythe Mugen “Infinity”.
- Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 750GB ( dus in raid
- Asus EN8800GT TOP (single slot versie gevraagt en ben niet gamer genoeg voor een 9800GX2)
- Zalman ZM600-HP, 600 Watt, Retail ( maar 10 euro meer dan de 500 watt)
- OCZ OCZ3P16002GK,2048MB, DDR3, PC12800, 1600MHz (gelijk aan fsb mobo)
- Noctua NF-S12-800, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED (stillere (8db) cpu-fan )
- Asus P5E3 Deluxe,Retail ( veel betere koeling (koper) dan de standaard P5E3 versie)
Dus een moederbord + geheugen met een fsb van 1600Mhz. De CPU is wel 1333 maar zodra de 1600 processoren uitkomen zal ik enkel de cpu hoeven te vervangen. Daarnaast lijkt het me leuk om te zien hoever ik de fsb en multiplier kan overclocken. Op azerty staat een fsb van 1333 vermeld, hier heb ik ze even een e-mail voor gestuurd want asus meld wel dat de fsb max 1600Mhz is.
De koeler heb ik gekozen na het lezen van verschillende reviews en de maar "23db geluidsproductie" Ik ga de koeler (misschien) nog vervangen voor de Noctua welke een geluidsproductie heeft van maximaal 8db. De oorspronkelijke koeler ga ik dan gebruiken voor de kast zelf mits de Noctua dus genoeg luchtverplaatsing geeft.
De kast heb ik al sinds deze op de markt kwam op nummer '1' gehad, de goede geluidsisolatie word in veel reviews erg gewaardeerd. Ik heb nu nog een P4 1.5Ghz op 1.8Ghz en zelfs met de "zalman 9500 led" vind ik deze veel te luid in idle
De 'kast+cpu koeler+cpu-koel-fan' heb ik dus voornamelijk gekozen om toch nog 'stil' systeem te krijgen en ik waterkoeling toch net te kostbaar vind. De 8800gt heb ik ook gekozen omdat deze stillen zou zijn dan zijn tegenhanger van ati.
Als ik het systeem heb opgehaalt en geinstalleerd zal ik is wat benchmarkten draaien en hier de resultaten posten + gebruikte setup
Er missen cd\dvd drives, toetsenbord, muis en scherm. Over het scherm ben ik nog niet helemaal uit. De 226cw heeft mijn aandacht want ik vind het 'design' van de hp 2207 versie persoonlijk niet zo mooi. Fijitsu Siemens heeft een heel mooi design met schermen vind ik zelf . Ik werkt nu tijdelijk op 'geleend' H19-2 1280x1024 scherm en tov van mijn oude 17" crt van iiyama geeft het veel meer rust. Dit scherm zag er in de winkel ook een stuk beter uit dan de 226bw (maar heb het idee dat dit meer aan de instellingen lag). Ik merk ook dat dit scherm meer is gemaakt voor documenten weergave want de hoeken lijken wat te vervagen met "avond" beelden in films\games. De GT5 HD review was wel mooi om te zien maar was dan ook in 'daglicht' kleuren
[LTS][MTS][HTS]
AMD Opteron @4GHZ(11*fsb*fud) / Dual-Armor(teflon) / Dual-Mouse(lh/rh)
Reg. datum: 25 maart 2007
Dit is inderdaad wat alle marketing afdelingen je willen laten geloven, een fsb van 1600mhz etc.quote:Emiel1984 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:59:
...
Dus een moederbord + geheugen met een fsb van 1600Mhz. De CPU is wel 1333 maar zodra de 1600 processoren uitkomen zal ik enkel de cpu hoeven te vervangen. Daarnaast lijkt het me leuk om te zien hoever ik de fsb en multiplier kan overclocken. Op azerty staat een fsb van 1333 vermeld, hier heb ik ze even een e-mail voor gestuurd want asus meld wel dat de fsb max 1600Mhz is.
...
De fsb is (bij intel cpu's) quad pumped. Die 1600fsb betekent dat je CPU op een fsb van 400MHz loopt. Hiervoor is pc6400 ram voldoende (mits je niet gaat overclocken). Dit draait op 800MHz, maar aangezien het DDR geheugen is, kun je dit door twee delen voor de werkelijke frequentie. Dit is dus dan ook 400MHz.
/On topic:
Zelf zou ik niet voor tri (of quad) crossfire kiezen. Het kan inderdaad voor mooie perf gains zorgen, maar het leunt te zwaar op de drivers. Je wil juist een gaming rig zodat je nieuwe games voluit kan draaien. Als je pech hebt kun je met CFX eerst een tijd gaan wachten op fatsoenijke driversupport.
Vervolgens zou ik het geld dat vrijkomt van het verwijderen van de Radeon 3870 stoppen in het vervangen van de HD's. Pak 2x de Spinpoint F1 1TB ipv de 750GB. Prijs per TB ligt 14 euro hoger voor de 1TB modellen, maar daar krijg je wel meer performance voor terug, vanwege het gebruik van 334GB platters in het 1TB model.
De behuizing zou ik zo laten. Niet perse vanwege de behuizing zelf, maar omdat de keuze voor een behuizing erg afhankelijk is van de smaak van de gebruiker. Door een relatief dure behuizing te kiezen dan heeft iemand zelf aardig wat ruimte om een andere te kiezen.
Overigens, misschien is het handig om de voeding te veranderen voor een ander model. Ik heb zelf de Antec P182 icm deze voeding, en er zit 1 nadeel aan: de 4 pin moederbord stroomkabel is te kort. De voeding moet onderin de kast worden geplaatst. De 4 pin connector zit op bijna elk moederbord bovenaan. Hierdoor is het niet mogelijk om gebruik te maken van het cablemanagement systeem van de P182. (Alle kabels kunnen achter de backplate langs lopen)
Alea iacta est
Bij een X38 zal dat overigens een EPS12V (8-pins) verlengkabeltje zijn
Reg. datum: 25 maart 2007
Dat is inderdaad ook een optiequote:Vincentio schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 17:06:
Over kabellengte van de voeding en de Antec P182. Er zijn maar weinig voedingen welke wel zulke hele lange kabels hebben om het echt netjes weg te werken. Je kan beter een verlengkabeltje pakken ervoor, dan moeilijk gaan doen met een voeding ervoor vinden.
Bij een X38 zal dat overigens een EPS12V (8-pins) verlengkabeltje zijn
Het is inderdaad erg moeilijk te vinden op het net, maar de kabels van een Cooler Master M620 voeding zouden langer moeten zijn. Bijkomstig voordeel is dat deze voeding ook nog eens bijna twee tientjes goedkoper is.
Reg. datum: 12 februari 2007
wordt het High-end gamesysteem mei 2008 nu ook geupdate nav de adviezen die iedereen geeft of blijft het zo zoals Hahn als topic opening vermeld heeft?
De uiteindelijke versie zal (zoals altijd) op de Frontpage verschijnen.quote:lil schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:42:
ff een vraagje.
wordt het High-end gamesysteem mei 2008 nu ook geupdate nav de adviezen die iedereen geeft of blijft het zo zoals Hahn als topic opening vermeld heeft?
Blijf positief -- Tweaker gallery (T.net) - Gebruikersprofiel (GoT) - Timeline crew & ex-crew
ah okquote:Regeneration schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:14:
[...]
De uiteindelijke versie zal (zoals altijd) op de Frontpage verschijnen.
bedankt voor de snelle reactie. Dan wacht ik nog ff met bestellen
Reg. datum: 09 april 2007
Ik (en ik ken er nog een paar
Een velociraptor verhoogt je fps niet of nauwelijks, maar draagt wel bij aan een betere game ervaring. De extra HD3870 verhoogt over het algemeen wel je fps, maar zorgt naar mijn mening niet echt voor een betere game ervaring zoals de velociraptor dat zou doen.
Daarnaast zou ik de 1TB F1 naast de velociraptor plaatsen omdat die toch een stuk beter presteert door zijn platters met hogere datadichtheid. De 1TB F1 is zijn +/- 20 euro die je teveel betaald ten opzichte van de 750GB F1 prijs naar mijn mening zeker waard.
Reg. datum: 26 augustus 2007
Over de videokaart en de de dvd-brander ben ik het totaal met je eens. Ik denk dat die videokaart nog helemaal geen zin heeft. Zo'n boost zal dit niet geven. En zeker op deze manier haal je prijsprestatie omlaag. Misschien kun je iets anders vinden waaraan het geld beter te besteden is. Bijvoobeeld aan een 5.1 headset. Of betere speakers.../24' beeldscherm... Of zeker aan 2x 1TB harde schijven. Meer opslag is altijd handig.quote:Hollandheld schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:14:
IK zou zelf een paar dingen wijzigen...
Videokaart:
Ik zou de Sapphire Radeon HD3870 weghalen, de boost die hij extra geeft is waarschijnlijk niet groot en z'n geld dus niet waard, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Harde schijf:
Ik vind 1500 GB voor een Game-pc veel te veel, ik zou er 1 of 2 Samsung Spinpoint T166, 500 GB in doen of anders 1 Samsung Spinpoint F1, 750GB
Dvd-brander:
Ik zou de Lite-On LH-20A1S vervangen door de Samsung SH-S203D, de Lite-On LH-20A1S was eerst ook gekozen door een test van www.hardware.info, uit een nieuwe test van hun is de Samsung SH-S203D het best uit de test gekomen.
Behuizing:
Ik zou de Antec Performance One P182 Zwart vervangen door de Cooler Master CM 690, een goede en betaalbare kast.
Voeding:
De Zalman ZM600-HP zou ik vervangen door éént van het merk Cooler Master.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.![]()
Ik heb idd ook ergens uit een test gelezen dat de door jou genoemde dvdbrander beter is tegenwoordig.
Voeding: niets aan doen perfect ding.
Ook handig dat niet alle kabels er gelijk aan zitten maar dat je die er gewoon aan kan klikken. Zo krijg je evt. niet een wirwar van overbodige kabels in je pc.
Behuizing: Ik heb zelf de Recom powerstation. Kwa inbouwen enz. een uberhandig ding. Je kan makkelijk overal bij. Doordat beide zijden naar beneden te klappen zijn. Ik zou persoonlijk dan ook voor de blue edition met side plexiglas. Mooi ding. Alleen 1 nadeel. Als je een beetje een grote koeler op je CPU hebt dan kun je de sidepanel waaraan je Moederboard bevestigd zit moeilijker openen omdat de koeler van je CPU tegen je voeding aan komt.
Hoop dat het heeft geholpen...
Dit is ook nonsense volgens mij...Ik heb zelf wat cpu stats bijgehouden in ondermeer crysis en 3dmark06 en daarbij kwam het cpu verbruik niet hoger dan iets van 65-70% en ik heb maar een 6850 op 3,2Ghzquote:Maarten-NForce schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 23:02:
IMO kan je nu beter gaan voor een Q9550 ism met een HD3870X2, aangezien je met Crossfire X met 3 x HD3870 waarschijnlijk wel met een bottleneckende CPU zit, en dat beetje meer multiplier van de CPU is dan altijd meegenomen.
Denk dat het een beetje overkill is een 9550, overigens vind ik de leverbaarheid van de cpu's dermate slecht dat ik ook voor een 6600 of 6700 zou gaan of toch gewoon een dualcore.
Tri-SLI lijkt me ook een beetje vaag...gewoon lekker die 3870X2 erin zetten en het daarbij laten.
Verder ben ik het met de rest van de onderdelen eens op de kast na...maar dat is gewoon omdat ik een deurtje waar de drives achter zitten zo ontzettend onhandig vind...
En wellicht is het een inderdaad een idee om 2x de nieuwe F1 1TB te nemen (goed het is waarschijnlijk overkill) maar snelheidwinst door RAID is toch wel lekker.
ps en de X38 South Bridge ICH9Rondersteund ook matrix raid dus dat is helemaal ideaal! Gewoon een gedeelte voor je documenten in RAID1 zetten en de rest in RAID0 voor de snelheid
Draai zelf 4x een T166 in RAID0 en het is toch wel altijd lekker om als eerste in-game te zijn bij een nieuwe map ofzo (meeste keus
StraightOn.NL wijzigde dit bericht 03-05-2008 00:11 (19%)
http://www.kleinelaptops.nl/--------------http://www.kleinelaptops.nl/---------------http://www.kleinelaptops.nl/
Een vriend van me is zeer lovend over NVIDIA GeForce. Het valt me op dat hiervoor niet gekozen wordt. Na het bekijken van deze site: http://www.tomshardware.c...t-gaming-videocards-money komt een andere video kaart hier beter uit de test. Wat is de beweegreden voor de huidige videokaart in dit pakket?
Het topic waar je naar linkt is uit 2005quote:lil schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 01:23:
Na het bekijken van deze site: http://www.tomshardware.c...t-gaming-videocards-money komt een andere video kaart hier beter uit de test.
bhehehequote:MuisM4t schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 01:33:
[...]
Het topic waar je naar linkt is uit 2005, die informatie is gedateerd.
het is ge-edit tot april 2008
BEST GAMING VIDEOCARDS FOR THE MONEY:
PCI-E video cards, April, 2008
BEST GAMING VIDEOCARDS FOR THE MONEY:
AGP video cards, April, 2008
Dat die vriend van je zeer lovend is over 'NVidia Geforce' zegt meer over zijn kennis dan over de werkelijkheid. NV en Ati/AMD maken goede kaarten en voor elk budget is er wel een beste keus. Dat veranderd overigens constant door prijswijzigingen en het uitbrengen van nieuwe generaties.
Alea iacta est
Reg. datum: 12 augustus 2004
de Q9450 is nog erg slecht verkrijgbaar, daarom nu nog overpriced. zijn fsb-wall schijnt al rond de 450/460 te zitten. (imo is de Q9450 overrated . baserende op de overklok problemen die ik lees)
de Q6600 is 100 euro goedkoper en ook prima te klokken op 3,6Ghz. (behalve op een 680i mobo dan)
de Q6600 gaat pas na Q3-2008 EOL omdat de Q9450 niet te krijgen is)
nu heb je ook gegarandeerd de G0 batch
murky123 wijzigde dit bericht 03-05-2008 13:36 (4%)
Q6600 (G0), 4Gb ddr2-pc6400c4, 8800GTS 640mb SLI, asus p5n32-e sli (680i) XPpro/Vista home premium 32bit raid0 22ich TFT 1680*1050 thermaltake toughpower 750w modulair antec p180b rev2, macbookpro 2.2Ghz 15,4inch . Wii
Reg. datum: 17 september 2000
Wat de test van ESReality heel goed aangegeven heeft is dat DPI niet alles is. Naast DPI bleek de maximale tracking snelheid en acceleratie ook belangrijk en voor sommigen (low-sensitivity gamers) zelfs veel belangrijker dan DPI. En dan hebben we het nog niet eens over vele (vooral budget) merken die meer DPI claimen dan de sensor aan kan door hard- of software interpolatie waardoor deze gegevens eigenlijk niet meer goed te vergelijken zijn.
Het leuke is dat nu zowel Logitech als Razer van hun muizen specs publiceren over deze maximale tracking snelheid en acceleratie. Dit komt omdat vele gamers klaagden over de eerste Laser-Gaming muizen (Logitech G5, Razer Coperhead en Microsoft Habu) omdat de laser muizen een hele lage maximum tracking snelheid hadden vergeleken met de betere normale gaming optische muizen (zoals de Logitech MX500-510-518). Mede hierom is de volgende (na de Copperhead) gaming-muis van Razer ééntje geworden met weer een ledje ipv laser (de Razer Deathadder) en heeft logitech de MX518 nog steeds in z'n programma. Beide firma's zijn echter ook verder gaan ontwikkelen met laser muizen omdat lasers o.a. op meer oppervlaktes goed werken en de resolutie daarmee hoger kan dan met een led. Dit heeft geresulteerd in de Razer Lachesis en de Logitech G9 welke in DPI maar ook vooral in maximum snelheid verbeterd zijn t.o.v. hun 'ouders'.
Ook belangrijk is het te weten dat de hele problematiek zoals door ESReality beschreven wordt eigenlijk alleen geld voor de mensen die de muis gevoeligheid heel laag hebben staan en dus hele grote halen over enorme muismatten maken tijdens het gamen en voor de gemiddelde gamers en gamers die de muis gevoeligheid heel hoog hebben staan is dit absoluut geen isssue en is een G5 waarschijnlijk een beter keus dan een MX518.
Voor de High-end buyers guide zou ik daarom opteren voor een Razer Lachesis of Logitech G9 waaarbij mijn voorkeur naar de Lachesis uitgaat omdat deze zowel de hoogste specs heeft en ook geschikt is voor linkshandigen iets waar logitech (shame on you) nooit rekening mee houd (ik ben zelfs rechts dus heb er geen last van maar ik ken vele linkshandigen die hierover klagen)
Voor de gamers die een hele lage muis gevoeligheid willen of die een enorm goede muis willen en minder willen betalen dan de Lachesis/G9 is naast de MX518 een hele reeks 3G IR muizen van Razer verkrijgbaar waarvan de meeste ook voor linkshandigen bruikbaar zijn dit zijn de Razer Deathadder (allen rechts), de Boomslang CE 2007, de Diamondback 3G en de Salmosa (alle 3 links en rechts).
Specs gesorteerd op sensor specs:
(type sensor - gevoeligheid [dots per inch], snelheid [inch per second], accelaratie
Laser, 4000 DPI, 60-100 IPS, 25g:
-Razer Lachesis
Laser, 3200 DPI, 18-65 IPS, 20g:
-Logitech G9 (alleen rechtshandig)
Laser, 2000 DPI, 45 IPS, 20g:
-Razer Copperhead
-Logitech G5 (alleen rechtshandig)
-Microsft Habu (alleen rechtshandig)
IR, 1800 DPI, 60-120 IPS, 15g:
-Razer Deathadder (alleen rechtshandig)
-Razer Boomslang CE 2007
-Razer Diamondback 3G
-Razer Salmosa
IR, 1800 DPI, 40 IPS, 15g:
-Logitech MX518 (alleen rechtshandig)
(het is vreemd dat volgens de logitech specs de G5 meer IPS heeft dan de MX518, terwijl dat door ESreality e.a. wordt tegengesproken maar logitech wil liever een G5/G9 verkopen denk ik)
Het plaatje mag redelijk duidelijk zijn de MX518 is nog steeds goed maar er is inmiddels veel meer leuks te koop
Ook moet ik erbij vermelden dat ik zelf een MX500 een MX518 een G5 en een Razer Copperhead heb en ik de Copperhead en de G5 veel fijner vindt dat de MX518 en de MX518 fijner vindt dan de MX500, de MX500 heb ik inmiddels al weggegeven omdat ik er echt niet blij meer van wordt na een tijdje een G5&Copperhead gebruikt te hebben. De score van ES Reality was hoofdzakelijk gericht op gamers met lage gevoeligeheid, wat ik niet ben ik speel qua gevoeligheid gemiddeld/hoog. Dus een advies gebaseerd op de ESReality score is erg beperkt.
Dus volgende BBG adviseer ik om in het High-End systeem toch echt een Lachesis/G9 te pakken ipv de MX518
AeroWB wijzigde dit bericht 04-05-2008 19:56 (14%)