"Hoe vrolijker je bent, hoe meer je nog hebt te leren." Don Herold.
[TFT] Dell UltraSharp Serie (20,1", 24", 27", 30") - Deel 10
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last
Nieuw TopicHoe kun je nou hetzelfde panel in verschillende formaten monitoren gebruiken?quote:blackEyEz321 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:37:
Ah dank je, spijtig om te zien dat er zoveel problemen zijn met de 2408 terwijl je weinig hoort over de andere formaat monitoren, die je verwacht dat ze hetzelfde paneel gebruiken.
Anyway, ik heb vandaag mijn 4e (vierde!) 2408WFP binnen gekregen. OK, eigenlijk de derde 2408, de eerste was nog een 2407. En eindelijk, na maanden gezeur en gedoe over omruilen, lijk ik een exemplaar te hebben dat zonder problemen is. Het duurt even, maar dan heb je ook wat
Nu maar hopen dat ik niet iets over het hoofd zie dat de komende weken alsnog de kop opsteekt
Ik ben nog steeds zeer in mijn nopjes met m'n nieuwe A01 2707, wat een fijn scherm!
Alleen nog een keer een spider halen...
Ik kreeg vanavond eindelijk een reactie van Rob over de nog steeds wachtende 2e omruil van mijn 3008... maar er zijn nog steeds leveringsproblemen met die 3008 dus moet nog even geduld hebben.quote:maxap schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:22:
[...]
Hmm... heel raar... op de officiele site van Dell zie je de 3008 niet meer staan:
http://accessories.euro.d...nldhs1&l=nl&s=dhs
Heeft het te maken met een mogelijke introductie van een nieuwe revisie of wat is er aan de hand? Weer leveringsproblemen???
Dat ligt niet aan het MVA/PVA paneel, maar aan de 2408 specifiek. De 2407 en 2707 hebben ook een S-PVA paneel en daar hoor/lees ik deze probs helemaal niet overquote:Francis schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:52:
Hoe meer problemen ik erover lees, hoe minder ik een PVA/MVA monitor wil.... ik kan me dus niet veroorloven om telkens een dag vrij te nemen of om naar Amersfoort te rijden omdat mijn dure 600 euro kostende monitor wederom brak is.... dan ren ik nog liever naar de locale pc boer en neem wel een Samsung 245B oid, kost de helft en daar lees je afgezien van de kleuren echtheid eigenlijk alleen goede dingen over....
Qua technische specificaties gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar S-PVA aangezien dat het beste paneeltype blijkt te zijn. Enige dat S-IPS iets beter heeft is een NOG groter (117%) kleuren-gamut bereik, maar daar heb je eigenlijk alleen in de professionele markt echt wat aan. De 92% gamut-bereik van de laatste S-PVA panelen is voor het gros van de mens meer dan goed genoeg
Where does a Jackal bite a Wolf ? | Opel Vectra 2.5i V6 Pearl | Pontiac Firebird TransAM 5.7 V8
Eurlings en $p¤¤, doorspoelen en weg er mee | Loooove going sideways!
Misschien een beetje offtopic, maar heb je links naar artikelen hierover of zou je dit zelf verder kunnen onderbouwen? Ik heb zelf namelijk altijd het idee gehad dat IPS van de drie technieken (*VA/TN/IPS) het beste was.quote:Knightwolf schreef op woensdag 30 april 2008 @ 00:40:
Qua technische specificaties gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar S-PVA aangezien dat het beste paneeltype blijkt te zijn.
Daar staat van alle technieken (zijn er nog meer dan de 3 bekenden) uitgelegd wat het is en hoe het in elkaar zit
Maar kortgezegt komt het neer op dit:
TN is goedkoopste maar ook minst goede beeldkwaliteit.
S-PVA en S-IPS zijn beide de beste, echter
- S-PVA (en P-MVA) heeft de beste zwartweergave
- S-IPS heeft het grootste kleurenbereik
S-PVA en S-IPS doen niet veel voor elkaar onder behalve de 2 hier genoemde dingen.
En het enige voordeel van TN is dat die de laagste pixel-reactiesnelheid en inputlag heeft. Toch zijn de reactiesnelheden van S-PVA en S-IPS zeer acceptabel te noemen, en de inputlag is meestal ook geen probleem.
Ik zal het linkje naar die site ook in de TS vermelden.
Where does a Jackal bite a Wolf ? | Opel Vectra 2.5i V6 Pearl | Pontiac Firebird TransAM 5.7 V8
Reg. datum: 30 april 2008
Allereerst een waarschuwing: lange post. Samenvatting aan het eind.
Goed, ik heb dus een Ultrasharp 2408WFP aangeschaft. Vorige week dinsdag besteld, samen met een XPS-systeem. Gisteren al geleverd. Dat was allemaal erg leuk
Ik wilde al een tijdje een PVA-scherm, want ik wilde graag een scherm dat kleurecht is. Het is mooi meegenomen dat ik er om de paar dagen mee moet fotobewerken en grafisch werk op moet doen, dat rechtvaardigd die wens wat beter dan alleen "just because"
Ik heb eerst rondgeneusd alvorens te besluiten voor dit scherm te gaan. Maar eigenlijk was ik al een beetje verkocht, dus een beetje... onwillig om nog slechte dingen te horen denk ik.
Het scherm is momenteel namelijk in de aanbieding bij Dell, van ca. ¤ 796,- voor ca. ¤ 636,-. In combinatie met de kortingsbonnen (die hier op GoT te vinden zijn), maakt dat een leuk bedrag voor een PVA-scherm (en het XPS-systeem erbij met allerlei kortingen). Natuurlijk wilde ik dan liever een Dell dan een ander merk. Staat zo mooi bij de Dell-systeemkast, soort bij soort en zo.
De 24" PVA van Samsung (244T) die ik eerst op het oog had is zo'n ¤ 200,- duurder dan de 2408WFP normaal gesproken is (en dus voor mij geen optie, zoveel had ik er niet voor over). Die van Dell kon niet slecht zijn, dacht ik, temeer omdat het paneel zelf ook van Samsung afkomstig is. Maar misschien is het toch wel zo dat je krijgt waar je voor betaald en heb ik dus gekregen waar ik om vroeg: een, naar wat ik vind, zo-zo scherm.
Alle slechte dingen die ik in de tests en reviews heb gelezen (reviews en tests o.a. genoemd in de OP van dit topic) maakten dat ik in combinatie met de prijs uiteindelijk toch voor dit scherm koos. De slechte dingen leken eerder incidenteel, de minpuntjes voor sommigen waren dat niet voor mij, en de reviews en test waren over het algemeen positief. Daarnaast las ik her en der dat er intussen een nieuwe Rev. werd geleverd waarbij de problemen waren opgelost.
Ik kreeg dus een Rev. A00. Pas nadat het op m'n bureau stond en er "problemen" waren, kreeg ik het briljante idee om eens op het Dell-forum te kijken, alwaar het gerucht dat hier op GoT rondwaardde dat er inmiddels Rev. A01's zouden worden geleverd, duidelijk ontkracht werd. Nu staat datzelfde in dit topic ook: een Dell-mod geeft aan te wachten tot na 20 mei.
Okee, tot zover het geweeklaag. Wat is er mis met mijn scherm?
Aanvankelijk niets. Zag er goed uit, lekker strak. Vormgeving is misschien wat saaier dan op de reclamefoto's, maar dat boeit minder. Het scherm is ook niet zo groot als je zou verwachten, de smalle lijst maakt hem lekker compact.
Een compleet zwart scherm (kleur #000000) is écht zwart. Echt top! Geen defecte pixel die aan blijft staan te zien. Een compleet wit scherm (kleur #FFFFFF) is echt wit (geen roze zweem die incidenteel voor schijnt te komen, aanwezig) en geen dode pixel te bekennen. Ik alvast erg tevreden.
Fabriekskalibratie is inderdaad slecht. Rood is oversaturated, zoals reviews en ervaringen soms al aangeven. Dat wist ik dus vantevoren, dus geen probleem. Ik kalibreer mijn schermen altijd zo nauwkeurig mogelijk met de middelen die tot mijn beschikking staan (scherm-OSD en de gammacorrectiefunctie in die videokaartsoftware).
Dit keer was het wel een heel moeilijke klus. Blackpoint bijna niet te doen. White point alleen als ik de monitorgamma eerst aanpas. Maar daardoor wordt het scherm vaag en toont het niet meer de heldere, levendige beeld wat je verwacht. Met mijn CRTs had ik er nooit moeite mee. Maar okee, misschien ben ik wel geen licht op het gebied van TFT / LCD schermen kalibreren op kleur, of ben ik toch teveel een leek op dat gebied. Dat kan. (Tips zijn dan ook welkom! Ik gebruik deze site altijd als hulpmiddel: http://epaperpress.com/monitorcal/)
De helderheid is ook veel te hoog. Ik werd zowat verblind. Een lichte hoofdpijn was niet te onderdrukken. Na het aanpassen van de brightness was ik gedwongen om de RGB-waarden te verlagen, om een beter uitganspunt te hebben, zo erg is de helderheid). Maar okee, dat is dus aan te passen, al laat het je niet veel speelruimte vind ik.
Wat bij het kalibreren via het OSD gebeurde was erg vervelend: Spelen met het contrast en de helderheid deed ineens duidelijke, brede rode / roze strepen door het beeld ontstaan (banding?) Die waren niet meer echt weg te krijgen en veranderden afhankelijk van het contrast- en de helderheidsinstellingen.
Als het dan toch weg was, betrof dat de vlakke kleuren. In gradienten bleef je het zien. (Erg typisch om het Dell-forum zo getoond te zien....
Gelukkig waren die strepen de volgende dag weg
Toen maar even gecheckt op banding in gradienten (zonder de aanwezige rode strepen) en ja hoor: een gelijkmatige gradient van puur zwart (#000000) naar puur wit (#FFFFFF) vertoonde in de donkergrijze gedeelten duidelijke strepen. Argh!
Daarna op deel 10 van dit topic gestuit (toen ik ging bestellen waren we nog in deel 9) en gelezen dat iemand een afbeelding van net-geen-zwart probeerde, om te constateren dat ie last heeft van bleeding. Ik dus ook. Een afbeelding van puur donkergrijs #141414 geeft bleeding aan het linkerdeel van het scherm.
Daarnaast heb ik er last van dat als ik recht voor het scherm zit, de randen wat fletser worden, vooral donkere kleuren . Alsof de kijkhoek te groot is. Da's erg jammer. Ik weet echter niet zeker of dit voor dit scherm niet normaal is.
Van input-lag heb ik bij normaal ("kantoor") gebruik niet veel kunnen merken, ook niet bij films. De beeldkwaliteit bij films (in full HD, 1920x1200) is wel erg goed. Maar eerlijk gezegd heb ik het beter gezien, notabene op het TN-paneel van mijn broer, die een HP Pavillion W2408 heeft! (Uiteraard heeft dat scherm een glanslaag waardoor alles er mooier uit ziet.) Een shooter (Call of Duty, nee, de eerste, ik loop achter
Dat er sprake zou zijn van input-lag bij de muis: Ik heb enige vertraging gemerkt, maar dat is volgens mij omdat het een groot scherm is. Je moet opnieuw wennen aan de afstanden. Ik heb mijn muissnelheid dan ook aangepast in het controlepaneel en toen was die traagheid al een stuk minder. Nu moet ik wennen aan de snellere muis.
Afijn, tot zover mijn ervaringen. Ik kan niet zeggen dat ik diep teleurgesteld ben, maar ik loop ook niet echt over van enthousiasme. Ik moet zeggen dat dit mijn eerste eigen TFT-scherm is. Ik heb er uiteraard wel ervaring mee, maar dat waren vaak veel goedkopere TN-panelen. Van een PVA-scherm, waarvan ik altijd meende dat die toch echt wel een stapje hoger waren, had ik meer verwacht. Zeker nu ik lees dat de 2408WFP toch eigenlijk wel praktisch een beta-produkt is. Dat stelt me teleur in Dell, dat deze gewoon eigenlijk-defecte produkten levert. Smoesjes als "working as designed" is gewoon commerciële bullshit. Ik kan ook de straat opgaan, mensen met een oplichterstruukje geld afhandig maken en roepen: "Working as designed!", zodra ze gaan klagen over niet eerlijk. Dat raakt dus kant noch wal van Dell uit. Met alle mooie aanprijzingen op de Dell site wordt tevens een hele andere verwachting geschept over dit scherm.
Ik weet nog niet of ik mijn scherm ga retourneren. Stiekem retourneer ik het liefst het hele zwikje van scherm, XPS-systeem en de rest van de entourage, maar toch ook weer niet.
Aan de ene kant ben ik dus wel een beetje teleurgesteld in het scherm. Aan de andere kant: het is toch wel mooi spul. Het is geen slecht scherm: het beeld is gewoonlijk erg mooi, van alle minpunten merk je bij desktopapplicaties niets. Ik heb bijvoorbeeld World of Warcraft geprobeerd. Dat ziet er zelfs met de fabrieksinstellingen om te likkebaarden uit (alleen met wat minder helderheid dan, of het kleurecht is boeit misschien niet
Mijn rare probleem van de roze strepen bij het aanpassen van het contrast en de helderheid is bij gewoon gebruik niet voorgekomen en het lijkt dus ook niet permanent. Ik heb ook niet zo'n zin in het hele omruilgedoe, of om tot minimaal eind mei moet wachten en dan ook nog eens moet afwachten of ik inderdaad een Rev. A01 zou kunnen terugkrijgen.
Misschien rekent Dell daar wel op.
Samenvatting:
Dell Ultrasharp 24" 2408WFP
- Gekocht bij Dell zelf
- Besteld op dinsdag 22 april, geleverd op maandag 28 april
- Rev. A00 geleverd
- Snelle levering (donderdag besteld, maandag geleverd)
- Goed verpakt
- Strak vormgegeven
- Stevige voet
- Soepele verstelbaarheid
- Geen dode of defecte pixels in mijn exemplaar
- Zwart is echt mooi zwart
- Beeld over het algemeen mooi (bij desktopapplicaties en zaken met veel en heldere kleuren)
- Slechte kalibratie af-fabriek (was bekend, vind ik geen probleem)
- Rood is oversaturated
- Krijg het scherm niet goed gekalibreerd, krijg het overdadige rood niet echt naar tevredenheid weg (maar dat ligt wellicht aan mij)
- Rare rode/roze banden bij het spelen met contrast/helderheid (banding?)
- Banding bij gradienten (getest op gelijkmatige gradient #000000 -> #FFFFFF)
- Enige bleeding aan de linkerkant bij net-niet zwarte kleuren.
- Enige input-lag (alleen gemerkt bij snel spel: Call of Duty), vond ik persoonlijk geen probleem, omdat ik niet veel snelle spellen speel.
- Het gevoel alsof het scherm aan de randen fletser is als je er recht voor zit (zou naar mijn mening niet mogen, ook al zit je met het kijkhoek probleem)
- Traag OSD (vind ik minder erg, je hebt het over het algmeen maar weinig nodig)
- Rottige OSD-knoppen (idem als boven)
Het leek me een goede koop, alle vooraf bekende plussen en minnen tegen elkaar afgewogen. Omdat het geheel misschien iets te mooi was om waar te zijn, een 24" PVA-scherm in de aanbieding voor ca. ¤ 630,-, heb ik wellicht tegen beter weten in toch iets in huis gehaald wat ik beter had kunnen laten. Misschien is de leuke huidige prijs wel zo dat je inderdaad krijgt waar je voor betaalt: een zo-zo scherm. Misschien probeert Dell de Rev. A00 voorraad te slijten nu de Rev. A01 eraan komt?
Ik beraad me nog op een retournering. Mijn advies: koop dit scherm niet voordat er duidelijke verbeteringen worden gerapporteerd met de Rev. A01 versies. Tenzij je niet zo kieskeurig bent en de wat mindere puntjes wel best vindt. Het is geen slecht scherm, echte defecten daargelaten (waarover je eingelijk veel te vaak leest). Zelf vraag ik me nu af waarom ik het niet kon laten. Het was vast de prijs i.c.m. een "ach, valt vast wel mee" houding. Volgens mij rekent Dell daarop. Wees gewaarschuwd.
Mijn conclusie: Een slechte koop? Nee. Het is een "jammer"-koop.
Iemand nog ideëen / suggesties omtrent kalibratie en / of retourneringsstrategieën (tot wanneer wachten met bellen voor retournering/omruil e.d.) en dergelijke zaken?
En iemand enig idee wat de oorzaak is van die rare roze strepen door het beeld bij het wijzigen van het contrast / helderheid?
(Zo. En nu slapen
Sander wijzigde dit bericht 30-04-2008 02:36 (101%)
Wat een verhaal.... bedankt dat je je ervaringen met de 2408 met ons even wilde delen... nu weet ik zeker dat ik op de release van de volgende revisie ga wachten...quote:Sander schreef op woensdag 30 april 2008 @ 02:19:
Mijn ervaring met een 24" Dell Ultrasharp 2408WFP.
(Zo. En nu slapen.)
Reg. datum: 24 april 2002
quote:maxap schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:31:
[...]
Ik wou even melden dat je op z'n minst tot 20 mei moet wachten, wil je een misterieuze revisie A01 kunnen ontvangen.
Ik volg een soortgelijke discussie over revisies van de 2408 op het officiele Dell forum en onlangs heeft één van de Dell medewerkers die men kan geloven (hij heeft al meermalen waarheid verteld), verteld dat je dus tot 20 mei moet wachten want dan pas gaat Dell de revisie A01 leveren.
http://www.dellcommunity....date_ascending&page=3
quote:Sander schreef op woensdag 30 april 2008 @ 02:19:
Ik kreeg dus een Rev. A00. Pas nadat het op m'n bureau stond en er "problemen" waren, kreeg ik het briljante idee om eens op het Dell-forum te kijken, alwaar het gerucht dat hier op GoT rondwaardde dat er inmiddels Rev. A01's zouden worden geleverd, duidelijk ontkracht werd. Nu staat datzelfde in dit topic ook: een Dell-mod geeft aan te wachten tot na 20 mei.
Onze short movie!! (updated 11 november!!) -> http://bipolair.wordpress.com
Ik overweeg nu om deze LG aan te schaffen... http://www.lge.com/products/model/detail/w2600HP.jhtml
het is zelfs een S-IPS paneel dat bovendien zeer snel is (5ms(GtG))....
maxap wijzigde dit bericht 30-04-2008 19:30 (10%)
Reg. datum: 30 april 2008
Eerst wil ik even kwijt dat ik, ondanks al het eerder genoemde, er best tevreden mee ben. De vormgeving is mooi en het beeld is over het algemeen mooi.
Echter, hoe tevreden ik verder ook ben, de volgende zaken blijven voor mij onacceptabel:
- Het overgesatureerde rood. (En naar ik gelezen heb, ook het groen. Dat heb ik zelf echter niet opgemerkt, ik heb er ook niet naar "gezocht"). Ik heb inmiddels gelezen dat je bij een scherm als deze, met een wide gamut, hier niet aan ontkomt. Maar nu is het echt te erg en het wegkrijgen lukt (mij) gewoon niet.
- Banding bij gradienten. Absoluut een dooddoener wat mij betreft. Ik merk het vooral in spellen en grafisch werk, bij grote oppervlakken (zoals bijvoorbeeld luchten). Net alsof ik naar een monitor kijk die de kleurdiepte van afbeeldingen niet aankan.
- Bleeding bij net-niet zwart. Bij schermvullende afbeeldingen met een donkere grijstint (denk aan #141414 bijvoorbeeld) vertoont mijn exemplaar bleeding aan de linkerkant.
- Nieuw ontdekt probleem: flikkering bij net-niet zwart. Een schermvullende afbeelding in een donkere grijstint (denk wederom aan bijvoorbeeld #141414) doet het scherm flikkeren! Natuurlijk kom je dergelijke situaties niet continue tegen (bijna-zwarte afbeeldingen), maar toch... bah.
Afijn.
Hoewel ik anderzijds dus best tevreden ben met dit scherm, heb ik besloten dat ik het toch ga omruilen. In navolging van de adviezen op het Dell forum lijkt het me het verstandigste om het pas te laten ruilen zodra er Rev. A01 beschikbaar zijn.
Ik vraag me af of ik Dell klantenservice nu al moet bellen en dit moet aangeven, of dat moet wachten tot eind mei (de vermoedde datum van beschikbaarheid van de nieuwe revisie).
(En ten overvloede herhaal ik nog maar eens dat mijn advies is dat je met de aanschaf van dit scherm beter kunt wachten tot duidelijk is of de komende nieuwe revisie alle problemen oplost. Dell-liaison DELL-Chris_M geeft op het Dell forum aan dat deze revisie waarschijnlijk na 20 mei verschijnt. Let erop dat dit geldt voor de US! Over de EU wordt niets dergelijks expliciet gezegd.
Bron (die maxap ook gaf en waar hij zelf in postte): http://www.dellcommunity....date_ascending&page=1 )
Sander wijzigde dit bericht 01-05-2008 22:42 (3%)
maxap wijzigde dit bericht 02-05-2008 00:12 (7%)
Reg. datum: 13 februari 2003
Sander's (lange) verhaal onderschrijft precies mijn ervaring met de 2408WFP. Het oververzadigde rood en groen dat zelfs na kalibreren niet weg te krijgen is. Daarnaast heb ik ook nog een lichte rode tint over m'n scherm bij witte vlakken - ook een vrij vaak voorkomend probleem.quote:Sander schreef op woensdag 30 april 2008 @ 02:19:
Mijn ervaring met een 24" Dell Ultrasharp 2408WFP.
Persoonlijk verwacht ik niet dat al deze problemen bij de volgende revisie zijn opgelost dus heb ik Dell om een refund gevraagd.
wie niet sterk is moet wim zijn
Inherent aan het brakke kleurenmanagement van Windows. Dit mag bij applicaties als Photoshop, Lightroom en Firefox3 niet voorkomen. Hiervan kun je de monitor dan ook moeilijk de schuld geven, dan moet je hem gewoon in sRGB-mode gebruikenquote:wim__k schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:02:
Sander's (lange) verhaal onderschrijft precies mijn ervaring met de 2408WFP. Het oververzadigde rood en groen dat zelfs na kalibreren niet weg te krijgen is.
Dat is iets waar ik ook last van heb, linkerkant is wat rood getint, de rechterkant neigt naar een groenige tintquote:Daarnaast heb ik ook nog een lichte rode tint over m'n scherm bij witte vlakken - ook een vrij vaak voorkomend probleem.
Ik wacht het even af en ga het van de week even met Rob overleggen. De huidige monitor is in ieder geval niet acceptabelquote:Persoonlijk verwacht ik niet dat al deze problemen bij de volgende revisie zijn opgelost dus heb ik Dell om een refund gevraagd.
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
Ik gebruik de monitor in combinatie met een Mac dus de kleurenmanagment op Windows zal voor mij het probleem niet zijnquote:[b][message=30009297,noline]
Inherent aan het brakke kleurenmanagement van Windows. Dit mag bij applicaties als Photoshop, Lightroom en Firefox3 niet voorkomen. Hiervan kun je de monitor dan ook moeilijk de schuld geven, dan moet je hem gewoon in sRGB-mode gebruiken
Ah kay, my bad, ik ging ervan uit dat je gebruik maakte van Windows. Assumptions en fuckupsquote:wim__k schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:20:
[...]
Ik gebruik de monitor in combinatie met een Mac dus de kleurenmanagment op Windows zal voor mij het probleem niet zijn. De monitor zelf heb ik ook in sRGB modus geprobeerd. Je hebt gelijk dat dan de rood en groen oververzadiging verholpen is maar dan valt de rest niet meer goed te kalibreren is mijn ervaring.
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
Ik bedoel dus een 27" dell met de features van de 2408.
De 30" is mij iets te groot en de 2408 heeft mooie features die de 27" niet heeft.
E6600 @3300 Mhz XFX 8800GTX Raptor 74 GB Logitech Z-5500 Dell 3008, 2 GB HyperX Dinovo desktop Logitech G25
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, maar ik denk dat niemand het weet... de 2708 met een HDMI uitgang en andere leuke dingen die de 2408 heeft, zou niet verkeerd zijn...quote:Henkus schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:00:
Weet er iemand of er toevallig een 2708 aan zit te komen.
Ik bedoel dus een 27" dell met de features van de 2408.
De 30" is mij iets te groot en de 2408 heeft mooie features die de 27" niet heeft.
De 2707 die ik had had behoorlijk veel features en aansluitingen, en ben ZEER tevreden over dat scherm geweest
Vorige versie is vervangen omdat er stof tussen de backlight en de pixelgrid zat. Dat is met deze opgelost en het scherm is qua pixels perfect. Echter de oververzadiging van de kleuren is nog steeds aanwezig. De backlight bleeding aan de linkerkant van de monitor is zelfs een stuk duidelijker dan bij de vorige versie die ik in mijn bezit had. De color banding in gradients is ook nog steeds overduidelijk (ik krijg bijna het idee dat ik naar een TN paneel aan het kijken ben). Ook de rood/roze tint is nog steeds zichtbaar.
Ik wil het echt heel graag een mooie monitor vinden en ik wil ook graag denken dat het scherm de 600 euro waard is. Maar ik ben bang dat het met deze monitor, deze revisie in ieder geval, niet meer goed gaat komen.
http://www.tftcentral.co.uk/articles/benq_fp241w.htm
Deze dus: pricewatch: BenQ FP241WZ
Of is de dell superieur aan alle andere 24" tft's hier in de pricewatch?
BlackFlower wijzigde dit bericht 02-05-2008 15:04 (43%)
ATi is Victorious
Reg. datum: 14 november 2007
Ik heb de monitor gekocht voor een aantal doelen. Ten eerste gebruik ik deze monitor als (desktop) scherm voor een laptop, het tweede doel was het aansluiten van een Playstation 3, waarbij ik zowel spellen speel als Blu-ray films kijk. Ten slotte ben ik nog van plan om digitale tv te kijken (Casema) via dit scherm. Overigens moet ik erbij vertellen dat ik het scherm niet voor professionele doeleinden gebruik, dus geen (prof.) fotobewerking of videomontage enz.
1. Bouwkwaliteit – 4.5/5
Het scherm is goed gebouwd. Het heeft een goede afwerking van de materialen en is ook lekker zwaar. Al met al is het een zeer degelijk gemaakt scherm dat hoogstwaarschijnlijk nog heel wat jaren gebruikt kan worden. De pivot mogelijkheden zijn ook heel goed. In tegenstelling tot een aantal mede-tweakers hadden de aansluitingen (dvi, vga enz.) geen beschadigingen of andere onvolkomenheden.
Als ik negatieve punten kan opnoemen zijn het er eigenlijk maar twee kleine puntjes. Ten eerste voelen de knoppen voorop een beetje “goedkoop” aan. Het zijn plastic knopjes die hard geluid maken en niet echt lekker aanvoelen. Het tweede punt is eigenlijk een heel erg subjectief punt. Ik heb namelijk persoonlijk een hekel aan elektronica dat kraakt. Helaas voor mij kraakt tegenwoordig elk stuk consumentenelektronica, gsm, tv, enz. enz. dat met plastic is afgewerkt. Dus ook dit scherm. Het stelt eigenlijk niks voor, alleen ik vind het heel irritant als ik het scherm wil draaien en daarbij getrakteerd word op een kraakfestijn.
2. Desktopgebruik – 5/5
Voor het normale desktop gebruik is het scherm in 1 woord: perfect. Een resolutie van 1920x1200 is een verademing als je komt van 1024x768. Bovendien heeft het scherm heel wat aansluitmogelijkheden, zodat je pc, laptop, ps3, xbox360, dvd speler allemaal tegelijk kan aansluiten. Ik kan over het gebruik als desktop systeem eigenlijk heel kort zijn, er zijn geen negatieve punten op te noemen. Ik zou mensen er wel op willen wijzen om, mocht je heel dichtbij het scherm zitten, de brightness wat lager te zetten. Het scherm is namelijk, zoals menig tweaker voor mij al opgemerkt heeft, behoorlijk helder.
3. OSD – 4/5
Het osd menu is over het algemeen goed. Het is overzichtelijk en het werkt redelijk snel. Er zijn wel een aantal dingen die ik graag zou willen zien in bijvoorbeeld een nieuwe revisie. Het eerste punt is een betere afstelling van de scherpte. Op dit moment is de scherpte alleen in stapjes van 25 te verstellen (staat standaard op 50). De stand van 50 kan een beetje scherp zijn voor gebruik met windows, met mac os X is het wel goed. Het zou dus een stuk beter zijn als je de scherpte kan instellen in bijvoorbeeld 10 stapjes of mss. hetzelfde als brightness en contrast.
Het tweede punt is het ontbreken van user presets. Ik vind het jammer dat ik niet een aantal instellingen kan opslaan in profielen zodat ik niet elke keer met de hand alles opnieuw moet instellen. Bij sommige bronnen moet je namelijk switchen tussen de aspect ratio (full, aspect of 1:1) en het zou beter zijn om per bron een profiel met kleur, contrast, aspect ratio op te kunnen slaan.
Een derde punt is het wat karige aanbod van kleur instellingen. Je kan waardes zoals gamma, witpunt enz. niet instellen, dat vind ik wel jammer.
Een laatste punt is volgens mij een bug. Wanneer je een (video)bron aansluit d.m.v HDMI is er standaard (ong. 5%) overscan en je kan niet switchen tussen GRAPHICS en VIDEO mode. Het staat standaard op VIDEO mode. Ik zal hieronder nog wat dieper hierop ingaan, omdat dit vooral problemen oplevert met het aansluiten van een PS3
4. Beeldkwaliteit – 4.5/5
Het beeldkwaliteit is goed tot zeer goed te noemen. Ik begrijp dat er mensen zijn die veel problemen hebben met het beeld. Te rood, te groen, flikkeren, backlightbleeding, banding enz. Ik weet niet of dat ik een perfect exemplaar heb of dat ik die dingen niet zie, want ik heb geen van de bovengenoemde problemen. Ik moet er wel bij zeggen dat het mijn tweede scherm is. Het eerste scherm had ik omgeruild i.v.m dode pixels. Maar dat scherm was, behalve de dode pixels, ook perfect. Ik heb geen last van bepaalde kleurentinten die aanwezig zijn, ik heb geen last van bleeding of banding. Ik heb alles uitvoerig getest en specifiek gezocht naar alle problemen die “bekend” waren. Dus eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom er zoveel (?) mensen zijn die beweren dat ze problemen hebben. Ik probeer zeker niet te ontkennen dat er mss. met bepaalde batches problemen kunnen zijn, maar ik heb ze gelukkig niet. Bovendien i.t.t wat de massa zegt lijkt de review van Anandtech hetzelfde als ik te zeggen, zie http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302. Bovendien moet ik erbij zeggen dat ik het scherm NIET gecalibreerd heb met bijv. Spyder2. Ik heb gewoon een beetje zitten spelen met de instellingen totdat ik een, naar mijn mening, perfecte beeld had.
Het enige dat ik kan wel kan zeggen, maar wat ik niet kan verifiëren, is de aanwezigheid van inputlag. Maar dat is al door zoveel mensen, ook hier op het GoT, gemeten. Dus dat is wel aanwezig. Alleen ik merk er gelukkig niks van. Bij het normale desktop werk zul je er niks van merken. Ik merk er ook niks van bij het spelen van spellen op de PS3, dus ik denk dat je de inputlag alleen gaat merken bij hele snelle spellen (shooters) of frame-based spellen zoals DDR of heel mss. Virtua Fighter. Ik heb het scherm overigens wel getest met Virtua Fighter 4 evo (ps2 via s-video) en daar kon ik ook niks merken van inputlag. Dus kort gezegd, ik heb er geen last van en ik denk dat de overgrote meerderheid (95%) van de gebruikers hier geen last van zullen hebben.
5. Multimedia/High-def kwaliteit – 4.5/5
Het afspelen van MM en HDM is gewoonweg bijna perfect. Kleuren, resolutie, enz. Het afspelen van Blu-ray films werkelijk heel mooi om te zien. Er zijn scaling opties, dus je kan gelukkig ook 1:1 afspelen. Bovendien kan het scherm ook 24p afspelen. De kijkhoek is goed, kleuren veranderen dan ook weinig als je met een bepaalde hoek naar het scherm kijkt. Zwart is ook bijna zwart (blijft LCD natuurlijk), dat zijn allemaal goede eigenschappen van het S-PVA paneel.
Er is wel 1 voorwaarde om dit beeld te bereiken, je moet het scherm aansluiten d.m.v. DVI en NIET HDMI. Wanneer je het scherm aansluit met HDMI krijg je overscan en een geforceerde VIDEO stand waardoor er iets heel raars gebeurt met de kleuren. Ik heb bijvoorbeeld mijn ps3 aangesloten d.m.v een HDMI->DVI kabel.
Deze rare bug weerhoudt het scherm van het krijgen van een perfecte score. Bij het aansluiten van een video-bron, zoals de ps3 (niet een PC of MAC), gaat het scherm automatisch naar de VIDEO stand. En juist deze stand zorgt voor overscan en rare kleuren. Met rare kleuren bedoel ik dat het lijkt alsof je zit te kijken naar een analoog signaal dat is omgezet naar digitaal. Het is heel moeilijk uit te leggen. Het lijkt alsof je een component signaal omzet naar een digitaal signaal. Dus blijf uit de buurt van de VIDEO stand.
Er is echter wel een klein nadeel met de combinatie ps3/blu-ray en de GRAPHICS mode. Je kan namelijk in deze stand niet kiezen voor YPbPr kleuren (DVDs en Blu-rays zijn ge-encodeerd met deze kleuren). Je bent genoodzaakt om te kiezen voor RGB kleuren. Hierdoor vindt er een extra conversie plaats naar RGB. Dit is echter een heel klein nadeel, want in de praktijk merk je hier weinig (lees niks) van.
Concluderend kan ik zeggen dat dit een zeer goed scherm is. Net geen perfect scherm door de punten die ik hierboven heb genoemd. Ik vind het dan ook een beetje raar dat mensen wachten op een volgende revisie als ze een scherm nodig hebben, op die manier kan je namelijk altijd wachten. Er zijn maar een klein aantal dingen die ze kunnen verbeteren d.m.v. een nieuwe revisie. Hoe dan ook, het blijft een zeer goed scherm, ik ben er i.i.g heel erg tevreden mee.
Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last
Dit topic is gesloten.