Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
guus.assmann schreef op zondag 11 mei 2008 @ 22:29:
Wat is "normaal ? "
Voordeel van deze WCD's is dat de stekker er altijd op dezelfde manier in zit.
Je kunt zo ook zeker weten dat de fase altijd op dezelde plaats zit.
En dat kan wel eens een voordeel zijn.
Ook is het klemmen tegen die vlakke pennen een stuk beter.
Heb je helemaal gelijk in.

Maar "nomaal" als in : "dan vergeet ik die adapter niet meer" :+

@Techneut
quote:
Overigens is "ons model" in Nederland ook wel te koop met schakelaar, dus wat let je? Enige nadeel is dat je veelal graag een dubbel stopcontact wil, en daar moet je dan van afzien.
Dik bezaaid zijn ze nog niet...
Maar als ik er weer één moet zetten/vervangen zal ik er zeker naar kijken.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Reg. datum: 30 september 2007

Dik bezaaid zijn ze nog niet? Dan vergis je je toch echt. Ze hebben al bestaan sinds het begin van de installatietechniek. Meestal is hij zo aangesloten, dat de schakelaar dient voor de verlichting in het vertrek, maar in plaats van een lampdraad kun je op die klem ook de fasedraad zetten, het is maar net wat je wilt. Het enige is, dat het niet zoveel wordt gedaan om hem zo aan te sluiten.
Hoe dan ook, het is een doodgewoon artikel. Hooguit zijn ze misschien in de bekende bouwmarkten een beetje dun gezaaid, dat weet ik op dit moment eigenlijk niet. Dat is dan wellicht een gevolg van weinig vraag. Maar bij installatiebedrijven zijn ze volgens mij volop te koop.

Essent gaat per 1 juli de tarieven voor stroom en gas verhogen. Het bedrijf maakt rond 1 juni de nieuwe tarieven bekend, zo schrijft Het Financieele Dagblad vandaag op de voorpagina.

Eneco en Nuon zeggen nog niet te weten wat ze zullen doen. "Daar is het nu te vroeg voor. Het berekenen van de tarieven duurt ongeveer een maand. Pas begin juni hebben we een idee en dan zullen we dit communiceren aan onze klanten", aldus de woordvoerder van Nuon in de krant.

quote:
Lethal schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:24:
"Daar is het nu te vroeg voor. Het berekenen van de tarieven duurt ongeveer een maand."
Wat een geluk dat we tegenwoordig computers hebben anders zou het wel erg lang duren dat berekenen van die tarieven |:( 8)7 :?

Zou het zo werken?

quote:
mrclfrtjs schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 10:58:
[...]

Wat een geluk dat we tegenwoordig computers hebben anders zou het wel erg lang duren dat berekenen van die tarieven |:( 8)7 :?
ze bedoelen eigenlijk te zeggen dat ze nog even wachten tot de olieprijs nog verder is gestegen anders moeten ze meteen weer een prijsverhoging doorvoeren.

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Reken er maar op dat de prijsstijgingen van juli niet de laatste zullen zijn ;)

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

Zonnestroom afhankelijk van subsidies
In 2003 werd de toenmalige subsidieregeling voor zonnestroomsystemen afgeschaft wegens te hoge kosten. Sindsdien werd er in ons land nog ongeveer 1,5 megawatt per jaar afgezet. Dat brengt het totaal geïnstalleerd vermogen eind 2007 op 55 megawatt. Per 1 april 2008 is een nieuwe subsidieregeling voor zonnestroomsystemen in Nederland van start gegaan. In deze regeling is er in 2008 ruimte voor ongeveer 10 megawatt aan systemen.

Bron: CBS
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2008/2008-2466-wm.htm

Dit was het artikel waar ik pas over sprak op energeia

1.710 Wp op m'n dak

Op Nu.nl:
Aandeel zonnestroom nihil
Uitgegeven: 14 mei 2008 10:33
Laatst gewijzigd: 14 mei 2008 10:33

VOORBURG - De bijdrage van zonnestroom aan het totale elektriciteitsverbruik in Nederland is nog altijd nihil.

Vorig jaar lag het aandeel zonnestroom op 0,03 procent van het totaal. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte dat woensdag bekend.

"Sinds de afschaffing van de subsidie op zonnestroomsystemen in 2003, is de afzet op de Nederlandse markt sterk ingezakt", weet het CBS.

"Ook in 2007 werden er weinig nieuwe systemen bijgeplaatst. Daarentegen hebben de Nederlandse bedrijven die zonnestroomsystemen maken en verkopen, in 2007 goede zaken gedaan. Dit kwam door een stijging van de export."

LINK

pffff.... Mevrouw Van der Hoeven mag eens flinke stappen gaan maken om een aanzienlijk aandeel van duurzame energie te realiseren met o.a. zonnepanelen...
Begint meer en meer in Nederland op "mission impossible" te worden voor de overheid.... Gelukkig zie ik ook duurzame burgers het heft in eigen hand nemen _/-\o_

Ik hak de knoop de komende weken ook door.
Nog even wat offertes vergelijken deze week en dan gaan we los.
Heb die subsidie wel aangevraagd maar daar ga ik niet op wachten (prutsers).
Er rommelt een raar gevoel in me over die hele regeling..

Mn platte dak is 7.30 bij 4.60 gelegen op zzw.
Om een begin te maken ga ik dit jaar voor 10 zonnepanelen Kyocera, KC130GHT-2 >> 1.300 Wp 8)

Begin volgend jaar wil ik er dan nog 5 bij plaatsen (als dat past qua breedte). Komt het totaal op ongeveer 1950 hopenlijk

Als ik naar de berichten hierboven kijk schaam ik me weer voor onze regering.., |:(

1.710 Wp op m'n dak

@Sjondedon: ik zou proberen in een keer maximaal te gaan, zeker als je mee zou willen doen met SDE-regeling.
Ik had ergens gelezen dat deze regeling in de huidige vorm m.n. voor systemen vanaf 2.500Wp tot max (3.500Wp) gunstig is.... daaronder (je voelt em al) "minder gunstig" ;)

Ben benieuwd wat de nieuwe tarieven worden voor electriciteit van de grote producenten (Essent, Nuon, Eon, etc.)
En wellicht goed rekenen wat wijsheid is: eigen geld er in steken, of bv middels hypotheek-vorm opnemen (denk ook aan hypotheekrente-aftrek etc). Succes met de keuze, een nobel en wijs besluit!! HULDE!

Hoi vandaag een bestelling gedaan voor een nieuwe wasmachine.
LG heeft een nieuw type wasmachine met A++ label. Het mooie van deze wasmachines is dat ze een aansluiting hebben voor warm water! Een van de weinige (betaalbare) machines op de markt.
http://www.kieskeurig.nl/...DC68AC125743200527971.htm

Energieklasse A++
Wasresultaat A
Droogresultaat A

Dit gaan we zeker merken in ons stroomverbruik. En nu snel doorsparen voor die zonnecollectors.

Is er trouwens al iets bekend over die senternovem subsidies?

1.710 Wp op m'n dak

quote:
shaven schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:21:
...
Dit gaan we zeker merken in ons stroomverbruik. En nu snel doorsparen voor die zonnecollectors.

Is er trouwens al iets bekend over die senternovem subsidies?
Even zoeken op de SenterNovem site gaf niet veel hoopvol...

Ik lees daar niets 1-2-3 over zonneboilers.... wel over zonnepanelen en windmolens.
onderaan wordt bij deze vragenlijst wel vermeld dat e.e.a. voor HRe-ketels, zonneboilers e.d. in voorbereiding is en medio 2008 meer informatie beschikbaar gaat komen...

NielsTn wijzigde dit bericht 14-05-2008 23:08 (14%)
Reden: aanvulling zonneboiler op Senternovem site gevonden

Ja, krijg nou wat. Dat heb ik nog niet gezien. Hier nog maar eens het deel uit de FAQ:

Kan ik via de SDE ook subsidie krijgen voor een zonneboiler, HR-e ketel (micro Wkk) of Warmtepompen.?
Via de SDE kunt u in 2008 alleen subsidie krijgen op zonnepanelen, windmolens op land en biomassa-installaties. Het ministerie van Economische Zaken is bezig met de voorbereiding van een nieuwe, aparte subsidieregeling voor zonneboilers, HR-e ketels (micro Wkk) en warmtepompen. Naar verwachting wordt hierover medio 2008 meer bekend. Deze regeling zal alleen gelden voor bestaande woningen en gebouwen, dus niet voor nieuwbouw.
quote:
NielsTn schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:07:
[...]

Even zoeken op de SenterNovem site gaf niet veel hoopvol...

Ik lees daar niets 1-2-3 over zonneboilers.... wel over zonnepanelen en windmolens.
onderaan wordt bij deze vragenlijst wel vermeld dat e.e.a. voor HRe-ketels, zonneboilers e.d. in voorbereiding is en medio 2008 meer informatie beschikbaar gaat komen...

PV-bezitter in spé

Ik zit over een half uur bij mijn hypotheekadviseur om even te babbelen over mijn voorgenomen investering. :9

Als ik bovenstaande lees moet ik misschien nog maar wel even een plekje vrij laten op mijn dak voor een zonneboiler :)

niets moet......behalve adem halen

quote:
NielsTn schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:15:
@Sjondedon: ik zou proberen in een keer maximaal te gaan, zeker als je mee zou willen doen met SDE-regeling.
Ik had ergens gelezen dat deze regeling in de huidige vorm m.n. voor systemen vanaf 2.500Wp tot max (3.500Wp) gunstig is.... daaronder (je voelt em al) "minder gunstig" ;)

Ben benieuwd wat de nieuwe tarieven worden voor electriciteit van de grote producenten (Essent, Nuon, Eon, etc.)
En wellicht goed rekenen wat wijsheid is: eigen geld er in steken, of bv middels hypotheek-vorm opnemen (denk ook aan hypotheekrente-aftrek etc). Succes met de keuze, een nobel en wijs besluit!! HULDE!
Volgens de SDE kan je wel weer elk jaar bij plaatsen; moet je dan wel weer opnnieuw aanvragen voor die extra panelen.

Als ik het nieuws lees over de beloftes voor andere posten van dit kabinet (lees bijv. kinderopang vergoeding) dan hou ik toch echt mn hart vast wat ze volgend jaar gaan doen met de subsidie voor duurzame energie.

Over die extra rij van 5 panelen ben ik nog aan het dubben. Zou er mischien ook wel een zonneboiler bij willen hebben. Wij hebben echter stadsverwarming en ik weet niet hoe het dat zit (of dit uberhaupt mogenlijk is).
Heeft iemand hier ervaring mee?

<<Begin volgend jaar wil ik er dan nog 5 bij plaatsen (als dat past qua breedte). Komt het totaal op ongeveer 1950 hopenlijk>>

pas op dan moet je daarvoor ook weer apart sde aanvragen met een aparte meter....
wat ? ja wat, dit is nederland...
als je de kosten van een 2e opbrengst meter afzet per kwh gooi je zo 2 maanden stroom weg.
je kunt beter meteen de hele set plaatsen en sde aanvragen.

de grootste stroombespaarder is de zonneboiler, ik verwacht er helemaal geen subsidie op,
je energierekening is voor 75% namelijk gewoon gas.
wil je besparen begin dan met warmte (gas)
dan daarna de grootverbruikers op de zonneboier, (was/afwas)
dan gaat je stroomverbruik dalen.
als je dan 30% van je stroom laat dalen door de zonneboiler wek je van de resterende 70% de helft zelf op. verder besparen op een a+ koelkast wasmachine etc kan voor een opvolgende besparing zorgen van een restfaktuur energie van ongeveer 30 tot 50 euro per maand, 10 jaar lang.
blijven besparen en opwekken is de grootste spaarder die er is, ik noem hier expres de terugverdientijd niet.
ik heb ten opzichte van mijn oude vr ketel uit 1994, mijn zonneboiler in 1 jaar terugverdient (!!)
van 2240m3/2006 naar 304m3/2007)
1 m3 = 0,68 euro
de hamvraag : waarom zou je deze maand op gas douchen als dat gratis kan ?

vooral mensen met een meer dan 10 jaar oude ketel moeten eens snel gaan rekenen, en koop je toch een hr ketel, zorg dan dat het gaskeur NZ logo erop staat,
kan je er altijd later nog een zonneboiler/collector bij laten plaatsen.

de dollar is gaan stijgen vorige week, de compensatie van de dalende dollar voor ons allemaal bij stijgende energieprijs lijkt gestopt, ik vermoed dat het nu echt serieus gaat worden.
ik zag van de week in belgie al een litertje diesel voor 1,42 euro,
een litertje euro95 koste dat in januari nog, nu is de diesel al op dat niveau.

eric-pvt wijzigde dit bericht 15-05-2008 11:29 (9%)

@ Heeft iemand hier ervaring mee?

met een atag qsolar zonneboiler en 4m2 collector, en 2Kwp stroompanelen druk ik mijn verbruik tot 0,00 sinds een jaar.(geheel eigen financiering)
door de mooie meimaand nu, is mijn meterstand in kwh teruggedraaid naar de stand van 5 januari 2008.
de zomer komt er nog aan, het overschot aan stroom (door de grote besparingen die ik heb doorgevoerd) zal dit de gasrekening gaan dekken in kosten.
dit gaat 10 jaar lang zo door.

je zou eigenlijk verwachten met de hollandse zuinige mentaliteit dat iedereen dit nu aan het doen is,
niets doen lijkt me nu toch echt veel duurder.

quote:
eric-pvt schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:26:
@ Heeft iemand hier ervaring mee?

met een atag qsolar zonneboiler en 4m2 collector, en 2Kwp stroompanelen druk ik mijn verbruik tot 0,00 sinds een jaar.(geheel eigen financiering)
door de mooie meimaand nu, is mijn meterstand in kwh teruggedraaid naar de stand van 5 januari 2008.
de zomer komt er nog aan, het overschot aan stroom (door de grote besparingen die ik heb doorgevoerd) zal dit de gasrekening gaan dekken in kosten.
dit gaat 10 jaar lang zo door.

je zou eigenlijk verwachten met de hollandse zuinige mentaliteit dat iedereen dit nu aan het doen is,
niets doen lijkt me nu toch echt veel duurder.
Kijk das het betere werk! _/-\o_

Mijn vraag mbt tot ervaring was meer gericht op een zonneboiler icm stadsverwarming.
Ik heb dus geen CV ketel oid.
Keuze hebben we hier ook niet; gas is hier niet leverbaar en we zitten altijd aan de Nuon vast.

PV-bezitter in spé

quote:
Niwla schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:00:
Ik zit over een half uur bij mijn hypotheekadviseur om even te babbelen over mijn voorgenomen investering. :9
Gesprek was erg positief! Krijg bijna de neiging om "het" maar gewoon te doen....met of zonder subsidie....¤30,- extra hypotheek per maand voor ca 2200 wp op mijn dak :)

quote:
eric-pvt schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:18:
ik heb ten opzichte van mijn oude vr ketel uit 1994, mijn zonneboiler in 1 jaar terugverdient (!!)
van 2240m3/2006 naar 304m3/2007)
1 m3 = 0,68 euro
de hamvraag : waarom zou je deze maand op gas douchen als dat gratis kan ?
Wil je daarmee ophouden, ik ga een schuldgevoel krijgen :+
ik heb nl ook nog een VR ketel uit 94 :(
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Niwla schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:38:
Gesprek was erg positief! Krijg bijna de neiging om "het" maar gewoon te doen....met of zonder subsidie....¤30,- extra hypotheek per maand voor ca 2200 wp op mijn dak :)
Zo! Dat doe je netjes zeg. Die panelen zijn dan gelijk al vanaf dag één winstgevend. Jij betaalt dan 12x30=¤360 per jaar extra aan hypotheek, maar de panelen leveren op jaarbasis 2200*0.85*0.23=¤430 op! (mits ze goed opgesteld staan, geen beschaduwing etc).

Als je de ruimte hebt zeg ik doen!

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Publicatiedatum 15-5-2008
Op de tafel van Rijkswaterstaat liggen uiteindelijk op dit moment nog 77 aanvragen "oude stijl" voor offshore windparken. Realistisch ingeschat vertegenwoordigen die ingediende startnotities een potentieel vermogen van 11.000 MW aan windenergie.

Vorige maand is de voordeur gesloten voor initiatiefnemers die een windpark op zee willen oprichten, in afwachting van een nieuw systeem van vergunningverlening waar het kabinet aan werkt. RWE is de laatste kandidaat geweest die een aanvraag heeft ingezet, door het indienen van in totaal vijf startnotitities voor twee fikse parken.

Als het vermogen van alle 77 ingediende startnotities bij elkaar zou worden opgeteld, gaat het om ongeveer 22.000 MW aan plannenmakerij. Maar lang niet alle plannen halen de eindstreep, benadrukt adviseur Sander de Jong van de afdeling vergunningverlening bij Rijkswaterstaat, al is het maar omdat een aantal bedrijven mikken op dezelfde locaties terwijl er maar eentje de winnaar kan zijn. Daarom gaat Rijkswaterstaat uit van vijftig exclusieve locaties die uit die 77 aanvragen overblijven, waar samen voor zo'n 11.000 MW aan plannen voor in de koker zit.

De initiatiefnemers hebben nog tot maart 2009 de tijd om hun zaakjes op orde te krijgen voor de vergunningaanvraag. Daarna heeft Rijkswaterstaat nog zes maanden de tijd om te komen tot een oordeel: verleent de dienst wel of geen vergunning. Nieuwe plannen moeten worden opgezouten totdat het nieuwe systeem waar staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) nu op broedt in werking treedt, naar verwachting op zijn vroegst na 2010.

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Zeer vervelend: ongeacht mijn verbruik ga ik mijn nieuwe appartement 314 euro per jaar aan "vastrecht" betalen voor stadsverwarming, dat hakt er meteen aardig in :P. Ik heb wel een wtw-ventilatie systeem, dus een klein beetje duurzaam ben ik dan wel.

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

http://www.spitsnieuws.nl...elen_op_dak_vaticaan.html

Zonnepanelen op dak Vaticaan

Paus Benedictus XVI gaat voor zonne-energie. De komende maanden worden ruim 2000 zonnepanelen op het dak van de audiëntiezaal Paulus VI in het Vaticaan geplaatst.

Door het nieuwe energiebeleid wordt de uitstoot van ongeveer 315 ton CO2 voorkomen, meldt het Duitse bedrijf dat de installatie aanbrengt. De panelen nemen de plaats in van de betonnen platen die nu de golvende dakbedekking vormen van de Nervi-zaal. Daardoor wordt het dak architectonisch zo aangepast dat het zijn karakteristieke vorm behoudt, aldus het bedrijf.

Power from the Sky wordt zo wel heel letterlijk hier ;)

PV-bezitter in spé

quote:
CanonG1 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:57:
[...]

Zo! Dat doe je netjes zeg. Die panelen zijn dan gelijk al vanaf dag één winstgevend. Jij betaalt dan 12x30=¤360 per jaar extra aan hypotheek, maar de panelen leveren op jaarbasis 2200*0.85*0.23=¤430 op! (mits ze goed opgesteld staan, geen beschaduwing etc).

Als je de ruimte hebt zeg ik doen!
Ik krijg bijna het gevoel dat ik wat over het hoofd zie :9~

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws