Enne welkom bij het "Legioen Zonnegoden zonder SDE"
Deze week snort de digitale hoofdmeter enorm hard achteruit.... heb mijn PV-set "wat' overgedimensioneerd!
GoT Index » Elektronica » Duurzame Energie deel 6
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]Wellicht is dat bedrijf Solland Solar....quote:stunter schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:15:
Mischien al bekend of besproken.
In limburg is een groote inverstering gepland voor zonne cellen.
Toch goed te zien dat dit soort groote projecten in nederland mogelijk zijn.
Van het persbericht: http://www.thesiliconmine.com/
Op het industriecomplex Chemelot (Sittard-Geleen)
zal in twee productiestappen silicium worden geproduceerd dat geschikt is voor de productie
van wafers, het basismateriaal voor de vervaardiging van zonnecellen (PV-cellen).
Volgens de planning komt de installatie eind 2009 in gebruik.
Met de bouw is een investering gemoeid van circa EUR 400 miljoen. Het project biedt
werkgelegenheid aan ongeveer 400 personen. In het beginstadium is de fabriek goed voor
3.750 ton ‘solar grade’ silicium per jaar (5% van de geschatte wereldwereldmarkt in 2010). Op
termijn bestaan uitbreidingsmogelijkheden naar 14.000 ton per jaar.
quote:Crackh34d schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:27:
offtopic:
Eindelijk weer eens een reden om trots te zijn op Sittard, want Fortuna Sittard wil niet echt helpen
Het is volgens mij een nieuw bedrijf. Maar er zitten de zelfde mensen achter die soland solar hebben opgericht. Deze mensen hebben hun aandeel voor een groot deel verkocht in soland solar en gaan nu proberen The Silicon mine van de grond te krijgen.quote:NielsTn schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:23:
[...]
Wellicht is dat bedrijf Solland Solar....
LINK
De Gridfit 2200 is in principe ruim voldoende voor 1750 Wp (of 2100 Wp uit volgende post). Maar je schrijft ook dat je panelen op verschillende hellingshoeken liggen. Dan zou je ook kunnen overwegen om 2 kleinere omvormers te nemen, of een multistring omvormer met 2 MPP trackers zoals de StecaGrid 2000 (of 2000+, ligt aan de spanning van je panelen). Zie StecaGrid 2000. Voor deze omvormer is ook een netwerkkaart te krijgen.quote:Cpt00kirk schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:43:
Na het vele lurken bij deze duurzame topics gaat het er binnenkort toch van komen.
we hebben een aantal offertes aangevraagd voor een set van ongeveer 1750wp![]()
ga het zelf aanbrengen en ben benieuwd wat het gaat worden qua prijs. Tevens heb ik nog een vraag. Heb al een aantal keren de omvormer GF2200 (met ingebouwde opbrengstmeter) langs zien komen bij verschillende leveranciers. Is dit een goede omvormer of is het beter om er 2 te nemen bij 10 panelen? zie bijvoorbeeld :http://www.esdec.nl/download/gf192225.pdf
Lethal wijzigde dit bericht 07-05-2008 08:43 (7%)
als ik zie hoeveel wij ( architectenburo ) doen met zonneenergie dan is dat nog geen 1% van alle huizen. veelal willen opdrachtgevers niet de kosten dragen van de panelen en kiezen ze vaker voor een betere ketel en hogere isolatiewaarden om als nog te besparen ( dit is in verhouding goedkoper ).quote:Lethal schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:43:
Vraag:
Ik ben op zoek naar gegevens over hoeveel procent van de nieuwbouwhuizen direct worden voorzien van zonnepanelen.
Weet iemand hier wat meer over te vertellen?
__-=Team NGS=-__ #1 SoB - #2 TSC2 - #3 DPAD - #6 F@H - #7 LC - #12 µFluids - #15 RC5 - #15 OGR25 - #15 CP
Ok dit is wat ik zochtquote:Cpt00kirk schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:01:
[...]
als ik zie hoeveel wij ( architectenburo ) doen met zonneenergie dan is dat nog geen 1% van alle huizen. veelal willen opdrachtgevers niet de kosten dragen van de panelen en kiezen ze vaker voor een betere ketel en hogere isolatiewaarden om als nog te besparen ( dit is in verhouding goedkoper ).
Is ongeveer te zeggen hoeveel het in de kosten scheelt (%) als een zonnestroominstallatie direct vanaf de eerste planning in een woning wordt meegenomen i.p.v. later geplaatst? Bij directe inbouw hoeven er niet apart mannetjes het dak op en je zou er misschien zelfs voor kunnen kiezen om de panelen je 'echte' dakbedekking te maken zodat het je nog dakpannen scheelt ook.quote:Cpt00kirk schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:01:
als ik zie hoeveel wij ( architectenburo ) doen met zonneenergie dan is dat nog geen 1% van alle huizen. veelal willen opdrachtgevers niet de kosten dragen van de panelen en kiezen ze vaker voor een betere ketel en hogere isolatiewaarden om als nog te besparen ( dit is in verhouding goedkoper ).
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Ik meen dat bij grootschalige inkoop en installatie circa 20% van de prijs afgaat (schatting)quote:CanonG1 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:08:
[...]
Is ongeveer te zeggen hoeveel het in de kosten scheelt (%) als een zonnestroominstallatie direct vanaf de eerste planning in een woning wordt meegenomen i.p.v. later geplaatst? Bij directe inbouw hoeven er niet apart mannetjes het dak op en je zou er misschien zelfs voor kunnen kiezen om de panelen je 'echte' dakbedekking te maken zodat het je nog dakpannen scheelt ook.
Lethal wijzigde dit bericht 07-05-2008 09:16 (24%)
qua kosten is het moeilijk te zeggen aangezien de meeste kappen welke we laten plaatsen geheel prefab zijn. Dus binnen 1 dag wordt er vanaf de verdiepingsvloer een compleet dak geplaatst incl 2de verdiepingsvloer waar alle sparingen voor dakramen, leidingen en schoorsteen zijn meegenomen. als er vanaf het begin rekening mee wordt gehouden qua panelen en installaties kost het plaatsen hiervan vrijwel niks tov een vlak met dakpannen ( dan kost het dus bijna alleen de aanschaf ). ik zal het een bij een aannemer gaan vragen wat daar de kosten voor zijn. kom er op terug.quote:CanonG1 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:08:
[...]
Is ongeveer te zeggen hoeveel het in de kosten scheelt (%) als een zonnestroominstallatie direct vanaf de eerste planning in een woning wordt meegenomen i.p.v. later geplaatst? Bij directe inbouw hoeven er niet apart mannetjes het dak op en je zou er misschien zelfs voor kunnen kiezen om de panelen je 'echte' dakbedekking te maken zodat het je nog dakpannen scheelt ook.
__-=Team NGS=-__ #1 SoB - #2 TSC2 - #3 DPAD - #6 F@H - #7 LC - #12 µFluids - #15 RC5 - #15 OGR25 - #15 CP
Kijk, dat zijn de echte!quote:
Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel nķet opgelost worden! ;-)
Ik schreef dit een heel stuk terug in het topic, zijn er nog mensen die hier advies over kunnen geven?quote:TNW schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:24:Wat ik zou willen is een beschaafd vermogen in de orde van tientallen Wp om een aantal accu's op spanning te houden en de stroom later te gebruiken voor verlichting, amateurzender en het opladen van batterijen.
Ik heb al 2x 15 Ah aan gelaccu's staan die ik met een lader op peil hou. Deze wil ik in het PV systeem gaan gebruiken.
Op wat voor dingen zou ik verder moeten letten? Ik heb het idee dat dit een wat andere opzet is dan de rest van de zonne"boeren" met honderden Wp op het dak
unofficial speedtouch manual en command line configuratie : http://chelydra.dyndns.org/st_resources
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Wh = onbekend en kan varieren... in principe 2 hoofd lichtbronnen, nl bureaulamp bij computer (15 spaarlamp op 220v atm) en een werktafel lamp (voor zover ik weet 20 watt (lamp met ingebouwde ballasttrafo, lamp is zo'n verwisselbaar spaarlamp achtig buisje)quote:CanonG1 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:48:
Hoeveel Wh is er per dag nodig? Wordt deze hoeveelheid energie elke dag gevraagd? Is de plek waar je de panelen op wilt stellen op het zuiden gericht? Is er beschaduwing? Wat is je budget? Heb je voorkeur voor nieuw/tweedehands?
unofficial speedtouch manual en command line configuratie : http://chelydra.dyndns.org/st_resources
Zoals vaak gezegd -> accu's ertussen zorgt voor een slecht rendement. Veel omzettingen met de bijbehorende verliezen.quote:TNW schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:41:
[...]
Wh = onbekend en kan varieren... in principe 2 hoofd lichtbronnen, nl bureaulamp bij computer (15 spaarlamp op 220v atm) en een werktafel lamp (voor zover ik weet 20 watt (lamp met ingebouwde ballasttrafo, lamp is zo'n verwisselbaar spaarlamp achtig buisje)
Lampen worden op dit moment vooral in de avond een uur of 4-6 gebruikt.
Ik zou zeggen voor de verlichting 15 x 6 + 20 x 3 = 150 Wh (voor de werklamp helft van de tijd genomen, staat niet altijd aan)
Verdere potentiele gebruikers: batterijlader(gebruik onbekend) en amateurzender (gebruikt ongeveer 6 tot 40 watt bij 12v)
Dak van het huis is half op het zuiden gericht, weinig schaduw (bomen staan te ver en zijn te laag om voor veel schaduw te zorgen)
Budget? ¤300-500
Tweedehands maakt mij niet zoveel uit, aangezien het redelijk experimenteel is en het niet om een superefficiente "power" installatie gaat.
In ieder geval bedankt dat je mijn vraag probeert te beantwoorden
Volgens mij zie je die veel meer omdat zo'n setup goedkoper is. Daarnaast; De ketel is er toch al, de leidingen moeten zowieso nog aangelegd worden, en er is weinig variatie in afmetingen en vermogens, dus minder/geen problemen met kopers.quote:Lethal schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:08:
[...]
Ok dit is wat ik zochtbedankt!
Zit het met zonneboiler systemen ongeveer hetzelfde? want ik las ergens dat dit bij circa 30% van de nieuwbouw huizen toegepast word
Mistraller wijzigde dit bericht 07-05-2008 23:09 (23%)
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
Dat idee had ik dus ookquote:Mistraller schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:53:
[...]
Zoals vaak gezegd -> accu's ertussen zorgt voor een slecht rendement. Veel omzettingen met de bijbehorende verliezen.
Je kan eens bij www.dbcom.nl kijken, daar staat nogal wat over solar laadregelaars en kleine panelen. Ik zag er overigens ook op marktplaats staan.
[...]
Volgens mij zie je die veel meer omdat zo'n setup goedkoper is. Daarnaast; De ketel is er toch al, de leidingen moeten zowieso nog aangelegd worden, en er is weinig variatie in afmetingen en vermogens, dus minder/geen problemen met kopers.
En het belangrijkste volgens mij; een zonneboiler draagt op jaarbasis meer bij aan de energiezuinigheid dan PV vanuit financieel oogpunt gezien. Volgens mij moet een woning tegenwoordig aan een bepaalde standaard waarde voldoen, en die bereik je makkelijker met een zonneboiler.
Cpt00kirk wijzigde dit bericht 08-05-2008 09:28 (24%)
Laten we zeggen... gemiddeld 300Wh per dag.quote:TNW schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:41:
Wh = onbekend en kan varieren...
Half op het zuiden? Moet ik dan denken aan zuid-oost of zuid-west?quote:Dak van het huis is half op het zuiden gericht, weinig schaduw (bomen staan te ver en zijn te laag om voor veel schaduw te zorgen)
Dat is niet zoveel maar creatief gebruik maken van marktplaats biedt wel mogelijkheden.quote:Budget? ¤300-500
Tuurlijk. Here we go.quote:In ieder geval bedankt dat je mijn vraag probeert te beantwoorden
Het is geregeld dat je geld krijgt voor het terugleveren van stroom. Is zeer regelmatig langsgekomen in dit topic en de vorige delen. (zonnigtype weet er alles van bv)quote:Skyper864 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:19:
Maar wat valt er te regelen in Nederland?
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos