Het is voor mij een beetje onbegrijpelijk dat er op dit gebied nog altijd mensen zijn die in sprookjes geloven. De hele redenatie naar dat percentage boven de honderd is gewoon een slipper. Nogmaals, je kan er niet meer uithalen dan er in zit. Alle cijfers die het tegendeel vermelden zijn ronduit misleiding.
Stel je haalt een percentage van 97% (is al bijzonder hoog). Dan blijft er nog 3% over te verbeteren. B.v. uit nog vrij warm condensaat en nog vrij warme rookgassen. En stel dat het lukt om uit het totaal van die restwarmte nog die genoemde 20% te halen. Dan wordt het totaal rendement dus 97 + 0,2x3 = 97,6% en niet 97 + 20. Dat bedoelde ik in één van mijn reacties met creatief boekhouden. Je hebt het gas al verstookt, en verbetert alleen je rendement door een betere benutting van restwarmte. Dus uit hete rookgassen, condensaat, nog betere isolatie (als de ketel aan de buitenkant merkbaar warmer wordt dan de omgeving, dan gaat er warmte verloren) etc. Letterlijk alles is er op gericht om zo mogelijk alle warmte binnen het gesloten systeem te houden. Dįįr ligt de hele rendementsverbetering.
Een rendement van 100% zal bovendien onmogelijk zijn, er gaat altijd iets verloren, ook al is het misschien steeds minder. Ook de regelelectronica, de waterpomp en de rookgasafzuiging, die noodzakelijk wordt omdat natuurlijke trek ontbreekt, moeten worden voorzien van energie. En die (electrische) energie wordt bij de fraaie cijfers vaak buiten beschouwing gelaten, terwijl hij niet te verwaarlozen is. Met name op die rookgas afzuiging win je door herbenutting van restwarmte maar verlies je weer een deel door die ventilator.
En nogmaals een rendementberekening doe je op de actuele verbrandingswaarde. Dan kan bij gelijkblijvend rendement de opbrengst variėren met de kwaliteit van het gas. Relatieve cijfers heb je niets aan, ze geven alleen maar een misleidend beeld. Ik zou dan de volkomen lachwekkende claim kunnen leggen op een ontwerp van een met stadsgas gestookte ketel (calorische waarde van ongeveer de helft van aardgas) en gaan stoken met hoogcalorisch aardgas (noodzakelijke ombouw even buiten beschouwing gelaten). Dat levert een rendement van rond 200%.
Edit:
Wat de Jip en Janneke taal betreft die zonnigtype noemt, dat is helemaal niet nodig. Rendement is heel simpel de verhouding tussen geleverde en toegevoerde energie. Niet meer en niet minder. Is zowat het eerste wat we vroeger op dat gebied leerden. En dit is ook wat een klant verwacht. Elk creatief bedenksel over relatieve waarden en referentiewaarden kan worden gebruikt om de zaken mooier te laten voorspiegelen dan ze zijn.
Techneut wijzigde dit bericht 28-04-2008 18:03 (9%)