Gathering of Tweakers

Quicksearch
Deze BBG-ronde is er weer een special opgenomen, namelijk een htpc met een maximumbudget van ¤750.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 4850E¤ 69,18¤ 69,18
1Antec Fusion Black 430¤ 150,50¤ 150,50
1Asrock A780FullDisplayPort¤ 68,10¤ 68,10
1Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM)¤ 59,-¤ 59,-
1Kingston KVR667D2N5K2/2G¤ 26,56¤ 26,56
1Lite-On DH-4O1S¤ 102,84¤ 102,84
1Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL¤ 17,87¤ 17,87
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB¤ 124,99¤ 124,99
1Scythe Ninja Mini¤ 29,90¤ 29,90
ImporterenTotaal¤ 648,94

In het kort bestaat het uit een mATX bordje met een geïntegreerde videochip die capabel genoeg is om 1080p-content vloeiend af te kunnen spelen. Die HD-content kan van de één terabyte grote harde schijf of van een blu-ray disc komen. Verder zit er een zuinige 2,5 GHz dual-core CPU in met een tdp van 45 watt en een tv-kaart om naar het journaal te kijken en alles zit in een (naar mijn mening) strakke zwarte behuizing, waar ook nog een zilveren variant van te krijgen is voor de liefhebbers.

Ik ben nog op zoek naar een fatsoenlijk alles-in-een draadloos toetsenbord voor dit systeem. In de BBG van maart 2007 was gekozen voor een Microsoft toetsenbord speciaal voor Media Center-systemen, maar een paar medetweakers hebben er geen hoge pet van op dus die valt af wat mij betreft.

Kortom, ik ben benieuwd naar jullie meningen en tips. Alvast bedankt :).

Wind me up, put me down, start me off and watch me go
I'll be running circles around you sooner than you know
A little off center and I'm out of tune
Just kicking this can along the avenue
But I'm alright

Heb je nog ruimte voor een dubbele TV Kaart? De PVR500MCE? Ik vind het erg prettig dat ik van twee kanalen tegelijk op kan nemen, of live televisie via de ene tuner en opnemen via de andere.

Navision ontwikkelaars gezocht (Groningen / Eindhoven) DM voor info!
Te koop: een veldkaart voor het concert van Celine Dion op 2 juni a.s. in de Arena.

niks

Mijn mening en tips:

De basis is prima nieuwe amd 780G is een erg populaire chip voor een htpc zit ook uvd op. Echter ik zou voor de Gigabyte GA-MA78GM-S2H gaan waarom? Hier zit standard hdmi dvi vga en optical s/pdif onboard. En voor sommige kan Asrock als iets minder betrouwbaar overkomen. Nadeel is wel dat dit moederbord iets duurder is.

Waarom neem je niet gewoon een retail versie van de TVkaart? Dan zit er namelijk meteen een afstandsbediening bij. Of je zon tvkaart er tegenwoordig nog bij neemt? Ik gok als je zon relatief duur htpc neer zet je vast ook digitale tv hebt.

Blueray is een keuze ik zou persoonlijk nog geen drive kopen al valt me de prijs enorm mee.

Rest is allemaal dik in orde.

Als alles-in-een toetsenbord kan je als je geld overhebt een Dinovo mini nemen deze kost minimaal 106euro. Zelf heb ik deze van speedlink en is goedkoper en bevalt me prima. klik
Dit is volgens mij een nieuwere versie van de microsoft toetsebord maar of deze beter is? klik
En deze Trust KB-2950 wireless mediacentre keyboard is denk ik een mooi ding voor de prijs.
[DPC]TCF Divisie Kruidvat

Misschien is het persoonlijk hoor, maar ik ken Asrock alleen als B-merk... waarom geen Asus/Gigabyte moederbord als ik het vragen mag? Duurder zijn ze over 't algemeen niet.

Verder ziet 't er goed uit, heb recentelijk ook wat zitten kijken naar een dergelijk systeem, kwam op ongeveer het zelfde uit... :)

Daarnaast zou ik (persoonlijk, omdat ik in een dergelijk geval voor Vista zou kiezen) er wat meer geheugen in prikken, voor die twee tientjes meer...

N.a.v. deze workshop :) Vista Workshop: More RAM, More Speed

Qua toetsenbord zou ook ik voor de DiNovo Mini gaan.

Huppie wijzigde dit bericht 22-04-2008 13:29 (4%)

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

Zoals gakkethijs en Huppie al melden, ga voor het Gigabyte GA-MA78GM-S2H mainboard, verder helemaal goed!
Alleen jammer dat de voeding geen 80% is... maar ja...
quote:
P_de_B schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:07:
Heb je nog ruimte voor een dubbele TV Kaart? De PVR500MCE? Ik vind het erg prettig dat ik van twee kanalen tegelijk op kan nemen, of live televisie via de ene tuner en opnemen via de andere.
Die 150 is toch een dubbele tuner kaart?

Jamal wijzigde dit bericht 22-04-2008 15:15 (65%)

Less = more

Het Gigabyte-moederbord heb ik over het hoofd gezien maar is inderdaad een betere plank voor in dit systeem. Zelf heb ik overigens nooit problemen met Asrock gehad maar dat is weer een andere discussie.

Een TV-kaart met dubbele tuner: ik dacht ook meteen aan de PVR-500 van Hauppauge, maar die is sinds 7 maart uit de pricewatch verdwenen, ondanks dat deze nog wel op de Benelux-site (maar niet de Duitse) van de fabrikant staat. Na verder gezocht te hebben kwam ik pricewatch: Pinnacle Pinnacle PCTV 3010ix Dual Hybrid Pro PCI-e tegen, dan kan die losse afstandsbediening er ook uit.

Een diNovo mini is inderdaad strak vormgegeven maar de prijs is wel erg hoog, zeker binnen dit budget. Ik zal zo eens even naar de alternatieven kijken.

Je kan nooit teveel werkgeheugen hebben nee :P maar 2 gigabyte is toereikend voor een htpc, ook met Vista. Als alle andere onderdelen op orde zijn en er is ruimte over in het budget kan het overwogen worden.

But I'm alright

Pick my icon!

Persoonlijk zou ik voor 2x 500GB schijfjes gaan in RAID-0, zorgt toch weer voor, duidelijk merkbare, prestatiewinst en kost niet veel meer is goedkoper dan (:P) één schijf van 1TB.

Pick my Icon!
Specs: Game PC
"Everything that can go wrong, will go wrong" -Murphy's Law

Black Edition
Reg. datum: 08 november 2005

Volgens mij past die Scythe Ninja Mini niet in die kast...

AMD X2 5000+ BE - 4GB OCZ PC8000 - 1,5TB (Samsung T166 500GB - Samsung F1 1TB) - AMD 780G - Samsung 245B Intel Celeron 430 - 2GB OCZ PC12800 - 40GB - Asus P5Q3 - XFX8400GS

Bitage: het is wel sneller ja, maar dan heb je meteen geen ruimte meer om er later nog een extra schijf in het systeem te hangen. Het verschil in kosten is te verwaarlozen. Sowieso is een BBG-systeem naast een complete configuratie ook te gebruiken als een template ;).

Bokkow: het past, als ik de inleiding van het artikel mag geloven is er door een SPCR-redacteur zelfs het verzoek naar Scythe gemaakt om een kleinere Ninja te maken die in een Antec Fusion past.

But I'm alright

Reg. datum: 04 januari 2001

Let op met die afstandsbedieningen die bij de tunerkaarten zitten. Die gaan standaard niet lekker werken met media center namelijk. Voor die 18 euro kan er wel een officiele Microsoft remote vanaf.

Overigens heb ik dat media center toetsenbord ook en ik vind het heerlijk werken. Enige nadeel is dat ie niet werkt buiten Windows; dus als je een BIOS aanpassing wil maken (dat ga je sowieso moeten om de keyboard error uit te schakelen) heb je een normaal tobo nodig.

Verder lekker media centertje :)

edit:

Over de 2 GB RAM: dat is echt meer dan genoeg. Ik heb 1 GB in mijn media center, draait Vista Home Premium en heb nog nooit problemen met geheugengebruik gehad. Zelfs met DWM aan en verder geen enkele tuning (services uitschakelen enz) is dat prima te doen. Daarnaast: hibernate gaat sneller met minder geheugen dacht ik, niet onbelangrijk voor een media center.

rb338 wijzigde dit bericht 23-04-2008 10:59 (27%)

Ik zou een Hauppauge WinTV ook niet zomaar vervangen door een Pinnacle, zonder wat verder onderzocht te hebben. Ik weet niet of het nog actueel is of voor alle modellen geldt, maar er is iig een tijd geweest dat je voor kwaliteit niet bij pinnacle moest zijn.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Op 6 wielen

Misschien is het leuk om een FireDTV/FloppyDTV oplossing toe te voegen, zodat je ook digitale kabel TV (excl. UPC) /satelliet TV met de HTPC kan kijken?

quote:
Wokschotel schreef op donderdag 24 april 2008 @ 07:07:
Misschien is het leuk om een FireDTV/FloppyDTV oplossing toe te voegen, zodat je ook digitale kabel TV (excl. UPC) /satelliet TV met de HTPC kan kijken?
...en 250 euro bij de prijs optellen. Digitale kabel TV op je pc is leuk (ga het zelf ook binnenkort doen), maar kost gewoon veel geld. Een FloppyDTV kost je 140 euro en een Alphacrypt module nog eens 110 euro.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

quote:
Die 150 is toch een dubbele tuner kaart?
Voor zover ik het kan vinden is het een single-tuner kaart... Mede door deze zin op de Hauppauge website:

If you already have a TV tuner in your Media Center PC, add the WinTV-PVR-150 MCE as the second tuner, so you can watch one cable TV channel while recording another. Or record two TV shows at once. WinTV-PVR-150 MCE is the perfect upgrade for any Media Center PC!
quote:
Volgens mij past die Scythe Ninja Mini niet in die kast...
Ik dacht dat ie er wel in pastte, hoop het wel... wil 'm er zelf ook in gaan zetten. Hij word in ieder geval op meerdere sites aangeraden voor de Antec Fusion serie.
mijn bron: http://www.hardware.info/pcadvice/bpmfaZtoag/viewconfig/

Overigens wil ik zelf ook voor de Gigabyte GA-MA78GM-S2H gaan, uit talloze tests komt dit bordje als de absolute topper naar voren. Het is voor mij echt een droombordje op dit moment.

Bronnen:
http://www.overclockerscl...gabyte_gama78gms2h/20.htm
http://www.cpu3d.com/content/view/4283/54/
http://www.tomshardware.c...md-780g-chipset,1785.html

En veel duurder is ie niet, check de pricewatch eens zou ik zeggen:
http://tweakers.net/price...gabyte-ga-ma78gm-s2h.html

M-Opensource wijzigde dit bericht 24-04-2008 10:37 (26%)

Windowlicker!

ik ben ook bezig met een HTPC dus ideaal dat deze BBG er nu is.

Wat ik me alleen afvroeg;

- is die onboard videachip voldoende krachtig om zonder problemen 1080p materiaal af te kijken?
- kan je zowel tv kijken en opnemen zonder stotteringen oid?

en wat mij niet helemaal duidelijk is, doet zo'n htpc ook aan upscaling van tv en normale dvdtjes die je afspeelt op dat ding?

quote:
Qosmic schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:41:
ik ben ook bezig met een HTPC dus ideaal dat deze BBG er nu is.

Wat ik me alleen afvroeg;

- is die onboard videachip voldoende krachtig om zonder problemen 1080p materiaal af te kijken?
- kan je zowel tv kijken en opnemen zonder stotteringen oid?

en wat mij niet helemaal duidelijk is, doet zo'n htpc ook aan upscaling van tv en normale dvdtjes die je afspeelt op dat ding?
Lees deze review eens: http://www.tomshardware.c...md-780g-chipset,1785.html
De onboard chip is ideaal voor 1080p en blu-ray...

(edit) link gefixed...

M-Opensource wijzigde dit bericht 24-04-2008 11:33 (3%)

Windowlicker!

link doet t niet

Naar aanleiding van jullie feedback ben ik op de volgende samenstelling uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e¤ 69,-¤ 69,-
1Antec Fusion Black 430¤ 152,95¤ 152,95
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H¤ 73,90¤ 73,90
1Kingston KVR667D2N5K2/2G¤ 27,83¤ 27,83
1Lite-On DH-4O1S¤ 101,69¤ 101,69
1Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL¤ 17,87¤ 17,87
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB¤ 123,50¤ 123,50
1Scythe Ninja Mini¤ 29,85¤ 29,85
1Trust KB-2950 Wireless Media Center Keyboard¤ 29,06¤ 29,06
ImporterenTotaal¤ 625,65

Het enige wat nog mist is een tv-kaart...
  • De PVR-500MCE van Hauppauge staat weer in de pricewatch met een winkel, maar ik heb het vermoeden dat dit product EOL is. Hauppauge Benelux kreeg ik niet te pakken om dit te bevestigen.
  • Over de Pinnacle PCTV 3010ix zijn de meningen over verdeeld. PCM en een gebruiker op een forum zijn er positief over, terwijl de gebruikersreviews op de Duitse Amazon het product de grond in stampen.
  • Volgens deze review is de ATI Theater 650 eenoog in het tv-kaart land der blinden - helaas is deze niet terug te vinden in de pricewatch.
  • Volgens deze post is Powercolor wel bezig om bovenstaande ATI-chips uit te brengen in Europa, maar daar hebben we nu nog niets aan. Wel interessant is de melding van de Hauppauge HVR-2200 die al mondjesmaat via Mycom leverbaar is, Azerty en NoRRoD hebben 'm niet op voorraad en het product staat (nog) niet in de pricewatch. De prijs is zo'n 90 euro.
  • Ook stuitte ik op het (voor mij) onbekende merk VistaView welke een prima dual tuner in het assortiment heeft, deze is echter wel flink aan de prijs waarmee het budget met enkele euro's overschreden wordt.
De HVR-2200 heeft mijn voorkeur maar is op het moment nog slecht leverbaar, ik heb 'm zojuist gesubmit voor in de pricewatch. Heeft iemand misschien nog een tip voor een mooie dual tuner tv-kaart?

edit:
Ik zie net dat de HVR-2200 low-profile is terwijl de Antec Fusion is voorbereid op kaarten van gewone grootte, dus volgens mij gaat dat weer niet passen.

But I'm alright

Reg. datum: 04 januari 2001

De HVR-2200 wordt met 2 brackets geleverd (full en half height) dus past gewoon :)

Top kaart trouwens voor < 75 euro. Ik ga even op zoek naar reviews, ben zelf wel geinteresseerd aangezien mijn PVR-150 MCE tegenvalt qua kwaliteit sinds ik mijn media center op een LCD tv heb aangesloten.

rb338 wijzigde dit bericht 25-04-2008 16:00 (55%)

Mooi, dan zijn we wat mij betreft klaar, bedankt voor de alle tips iedereen :).

rb338: ik geloof dat de PVR-150 al best aardig beeld gaf, dus ik denk niet dat het nog spectaculair beter gaat worden met deze kaart. Maar dat is eigenlijk een andere discussie ;).

But I'm alright

Zomervakantie! :D

quote:
Rafe schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 20:48:
Mooi, dan zijn we wat mij betreft klaar, bedankt voor de alle tips iedereen :).

[...]
Hey, niet zo snel. ;)

Wel eens gedacht aan sneller geheugen?
(Gehaald uit Regeneration in "[BBG] Multimediasysteem mei 2008" ;) ) De pricewatch: Kingston KVR667D2N5K2/2G (vanaf ¤ 27,88) is wel de goedkoopste geheugen van de DDR2 PC5xxx (667MHz) geheugen, misschien tijd om over te stappen op DDR2 PC6xxx (800MHz)? het prijsverschil is nu klein. En aangezien hier niet echt "probleem" met het budget is. Lijkt me de keuze niet zo moeilijk. Dit pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 (vanaf ¤ 31,18) lijkt me wel een goede. Zelfde CAS Latency van 5 en prijs is nog relatief erg laag.
Je kan mogelijk zelfs voor nog sneller geheugen gaan: pricewatch: Kingston KHX8500D2K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 PC 8500 (1066MHz) voor 50 euro, maar dit is misschien wat overkill op het moment en voor het prijsverschil hoef je het ook niet te doen.

Dan nog even de harde schijf. 1 TB lijkt me opzich ruim voldoende voor een tijdje, maar is het misschien een idee meer te nemen, het budget laat het toe? Je kan bijv. gewoon een 1TB erbij doen, maar persoonlijk lijkt het me beter om 2x pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB te doen. Deze 750GB versie van de F1 serie heeft namelijk een betere GB/prijs verhouding. Je krijgt dus relatief meer GB voor een euro. Dus je heb effectief meer opslag: 1,5TB t.o.v. 1TB voor relatief een lagere prijs: 2x 83,16 = 166,32 (1,5TB) t.o.v. 120,29 (1TB).

Dan nog over de processorkoeler. Die Ninja Mini is uiteraard erg goed, maar de pricewatch: Scythe Shuriken CPU Cooler schijnt ook niet slecht te zijn en deze past ook in "kleine" behuizingen (slimtowers/desktops).

De procesoorkoeler is niet meer een alternatief, dan een suggestie. Het gaat voornamelijk om de eerste twee punten. :)

Edit:
@Rafe: Er mist nog een TV-kaart zei je, welke heb je nu gekozen? Met het budget viel het dus nog mee, want er moest nog een TV-kaart bij die ik over het hoofd heb gezien...

Regeneration wijzigde dit bericht 26-04-2008 11:49 (28%)

Blijf positief -- Tweaker gallery (T.net) - Gebruikersprofiel (GoT) - Timeline crew & ex-crew

De tip van het snellere geheugen had ik al gezien in dat topic en had ik al meegenomen :P Verder heb ik voor een LG blu-ray-speler/dvd-brander in plaats van de Lite-On blu-ray-speler gekozen. Tv-kaart is de eerder genoemde HVR-2200 van Hauppauge geworden.

Qua harde schijf: aan de ene kant heb je inderdaad meer bang for the buck, aan de andere kant zitten wel meteen beide drivebays vol dus geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Los daarvan staat het budget nu op 720 euro, en zullen twee 750GB-schijven het budget met 16 euro doen overschrijden. Sowieso blijf ik er bij dat een BBG-systeem zowel een kant-en-klare oplossing voor de minder hardware-savvy mens als een template voor tweakers met andere wensen en budgetten, en ik denk dat beide doelstellingen gehaald zijn met dit systeem en dat is mooi op tijd voor de deadline ;)

Bedankt voor het meedenken iig :)

But I'm alright

Reg. datum: 31 december 2006

Vergeet trouwens niet dat je een AMD Athlon 64 X2 4850E bestelt i.c.m. een Gigabyte GA-MA78GM-S2H dat je eerst een bios F3 nodig hebt die deze processor ondersteunt, standaard in bios F1 wordt deze als het goed is niet ondersteunt.

Only wijzigde dit bericht 28-04-2008 18:38 (3%)

Panta Rhei
Reg. datum: 29 januari 2006

Dat ondermijnt wel het 'kant-en-klare oplossing voor de minder hardware-savvy mens' argument. Alternatieven?

Alea iacta est

Gullible Sceptic

Kant en klare oplossing? Dit is nogsteeds tweakers.net. Als je kant en klaar wil hebben, zul je naar dell/hp ofzo moeten gaan.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws