Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 02 augustus 2004

Ik ben verplicht overgestapt van Speedlinq naar Telfort. Aangezien Telfort een 20 Mb/s abonnement aanbood voor dezelfde prijs als mijn oude 6,1 Mb/s Speedlinq, heb ik dat abonnement aangevraagd. Volgens hun test zou ca 15 Mb haalbaar zijn. Na enige weken kreeg ik bericht dat ik aangesloten was en heb mijn verbinding geactiveerd. Toch bleef mijn downloadsnelheid ongewijzigd.
Ik haal in het kort een paar mails aan:

Aan Telfort:
Ik heb gisteren mijn Telfort modem geïnstalleerd en de verbinding geactiveerd. Toch blijft mijn downloadsnelheid hetzelfde als bij Speedlinq, nl. 5,5 Mbit/s. Moet er nog iets meer gedaan worden?

10-4 Antwoord Telfort:
De omzetting naar het Telfort abonnement is nog niet helemaal afgerond.
Om deze reden is de snelheid nog niet omhoog gegaan.

13-4 Van Telfort:
Hierbij bevestigen wij dat uw huidige Telfort internet-abonnement met gebruikersnaam 'xxxx@telfort.nl' per 21/03/2008 omgezet is naar een Telfort internet 20 Mb-abonnement.

17-4 Aan Telfort:
Voor de volledigheid vestig ik uw aandacht op het feit dat met de aansluiting nog steeds geen hogere downloadsnelheden te halen zijn dan vóór de omzetting, nl. ca 5,5 Mb!

17-4 Van Telfort:
U bent op 11-04-2008 omgezet naar telfort 20MB. Uw modem haalt op dit moment een download-snelheid van 14,5 MB.

20-4 Aan Telfort:
Volgens mij klopt mijn downloadsnelheid niet. Ik ben een week op vakantie geweest dus kon niet eerder reageren. Ik heb nog eens even de snelheidsgegevens van Nuria nagekeken, en ik wil u in elk geval wijzen op het feit dat mijn "normale" downloadsnelheid van Speedlinq (ca 5,5 Mb/s) op 10-4-2008 teruggevallen is tot ca 5,2 Mb/s zonder dat ik iets gewijzigd heb. Het lijkt mij dat bij het omzetten ergens een vergissing gemaakt is... Inderdaad zou ik volgens uw test ca. 15 Mb/s moeten hebben.

20-4 Van Telfort:
Uw downloadsnelheid is correct. U haalt de 20 mb helaas niet vanwege de afstand tussen uw woning en de wijkcentrale.

20-4 Aan Telfort:
Ik vind het vreemd dat ik met een Speedlinq 6,1 Mb/s abonnement een downloadsnelheid van ca. 5,5 Mb/s kon halen en met een Telfort 20Mb/s abonnement maar 5,2 Mb/s. De afstand tot de centrale is me bekend, maar je zou toch minstens dezelfde downloadsnelheid verwachten en eigenlijk toch wel wat meer? Hoe verklaart u het verschil?

20-4 Van Telfort:
De combinatie van ander modem plus de hardware in de wijkcentrale kan een iets ander resultaat geven. Een ZyXEL modem staat standaard ingesteld op een iets hogere signaal/ruis verhouding dan een speedtouch. Daarom traint een ZyXEL anders in dan een speedtouch, maar de verbinding is wel stabieler.

Tot zover mijn contacten met Telfort. Ze zijn in elk geval wel vlot met hun reacties...

Mijn vraag is: wordt ik hier met een kluitje het riet ingestuurd? Of zou toevallig het met Speedlinq afgesloten contract het maximum zijn geweest? Het lijkt me onwaarschijnlijk, want Speedlinq bood ook nog hogere snelheden aan. Is er een mogelijkheid om te controleren of de centrale hier in Rotterdam-Schiebroek geen hogere snelheden toelaat? De afstand is inderdaad 1,7 km, maar dat 5,2 (of 5,5) Mb/s ineens het maximum is, wil er bij mij niet in.
Dat de verschillende modems iets andere resultaten geven (ik had overigens geen klachten over de Speedtouch-verbinding) klinkt me niet onwaarschijnlijk, maar waar het om gaat is dat 5,2 Mb/s ineens het maximum is?

Alvast bedankt,

Rob

Rob

volgens de lijntest van onze provider zou ik 20Mbit moeten kunnen halen. In mijn zyxel staat 16Mbit. Maar ik haal maar 12 Mbit. Ikzelf zit bij compuserve. Ook via Tiscali/Telfort.

formerly known as azerty1234

Ik heb Telfort 12 Mbit, maar haal ook niet meer dan 8.

Specs, Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Reg. datum: 07 januari 2006

Kun je niet je oude modem dan proberen als je die nog hebt ?

Reg. datum: 05 december 2007

Woon je in een flat ofwat dat soort dingen dringt de snelheid ook allemaal terug.
en hoe test je je snelheid via een onbetrouwbare speedtest of een 100mb file van je provider?

#BSMFH on irc.tweakers.net

blijft baggeren

quote:
LuckyY schreef op zondag 20 april 2008 @ 16:53:
Woon je in een flat ofwat dat soort dingen dringt de snelheid ook allemaal terug.
en hoe test je je snelheid via een onbetrouwbare speedtest of een 100mb file van je provider?
Maakt niets uit of je in een flat woont.

Om verder op zijn post te reageren, als ik snelheidsproblemen zou hebben dan zou contact opnemen met de helpdesk trouwens wel het laatste zijn wat ik zou doen. Eerst eens kijken waar m'n router op intraint, wat de gegevens zijn zoals de attenuation downstream en vooral niet testen met een of andere vage website...

Windows Vista: nutteloos en overbodig.
Officiële Telfort forum

Reg. datum: 05 december 2007

quote:
thedude0 schreef op zondag 20 april 2008 @ 17:04:
[...]

Maakt niets uit of je in een flat woont.

Om verder op zijn post te reageren, als ik snelheidsproblemen zou hebben dan zou contact opnemen met de helpdesk trouwens wel het laatste zijn wat ik zou doen. Eerst eens kijken waar m'n router op intraint, wat de gegevens zijn zoals de attenuation downstream en vooral niet testen met een of andere vage website...
Een flat kan er wel dergelijk mee te maken hebben met slechte isra punten en alles.
Lange kabels van isra naar modem en dergelijke .

#BSMFH on irc.tweakers.net

blijft baggeren

Ik zie niet in waarom het anders zou zijn in een flat dan in een normaal huis.

Officiële Telfort forum

Ik woon niet in een flat maar in een rijtjeshuis. Mijn oude modem heb ik nog wel, maar volgens mij zit het daar niet in, maar in geval van nood zal ik het eens proberen.

TheDude0 schrijft: "Eerst eens kijken waar m'n router op intraint, wat de gegevens zijn zoals de attenuation downstream en vooral niet testen met een of andere vage website..."

Hoe doe je dat, je modem intrainen? Ik heb een Zyxel P-2602R-D3A. Mijn handleiding zegt niets over intrainen.
En hoe kom ik aan de downstream attenuation? Ik neem aan dat dat de demping tussen de centrale en mijn aansluiting is, maar wie verschaft die gegevens?
Of Nuria een vage wegsite is, weet ik niet. Mijn indruk is dat ze redelijke bestandgrootten voor het testen gebruiken en de gegevens door de jaren heen kloppen volgens mij aardig. Er wordt meerdere malen per dag getest.

Ik heb een vrij lange kabel tussen isra en modem (10 m) en ik weet dat dat niet gunstig is. Ik had dan ook wel op signaalverlies gerekend, maar dat het ineens bij 5,5 Mb/s afsnijdt lijkt me toch wel onwaarschijnlijk. Het verschil in de oude situatie tussen het 6,1 Mb abonnement en mijn resultaat van 5,5 Mb wees toch op een niet extreem hoge demping. En nu zou ik met een 20 Mb signaal ineens toch ook niet meer dan op 5,2 of eventueel 5,5Mb kunnen komen?
Vandaar mijn vragen...

Rob

In het Telfort topic is dit ook al 100 maal langsgekomen.
de meest gemaakte fouten zijn daar (gebruikersfouten!):
1) speedtest gebruiken, deze is gewoon totaal onbetrouwbaar.
2) Niet kijken waar je modem op intraint (staat op de statuspagina direct na inloggen, rechts onder). Deze snelheid is correct!
3) Internetten via draadloos en dan verbaasd zijn dat je geen 14,5 haalt.

Dus post eerst maar eens waarop je modem intraint en neem dan een eweka accountje en doe een paralelle (!) download van een dvd-tje.Grote kans dat je verbaasd staat!

//edit//
Intrain snelheden staan onder "Interface Status"

Dit zijn die van mij (en dat haal ik ook echt op de bit af ongeveer :D
Interface Status Rate
DSL Up 16838 kbps / 1106 kbps
LAN Up 100M/Full Duplex
WLAN Active 54M

//EDIT2//
En nummer 4 is : zet je modem direct aan je isra met een korte kabel, niet gelijk Telfort de schuld geven terwijl je de handleiding niet volgt (en ja, dat zou zoveel niet moeten uitmaken maar misschien is je kabel wel gewoon rot?)

franssie wijzigde dit bericht 20-04-2008 19:27 (30%)

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

Plus dat als je lijn ineens omgezet is naar 20 MB je modem hoger probeert in te trainen, dat lukt niet en steeds stapjes naar beneden neemt. Een ZyXEL heeft nou eenmaal een andere DSL chip dan een Speedtouch. Dus ja, dat kan inderdaad verschillen.

Ik denk dat ik mijn probleem heb gevonden:

System up Time: 9:01:39
CPU Load: 100.0%

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 978 kbps
Downstream Speed: 16247 kbps

in Newsbin Pro:
11,7Mbps/1,5MBps

is dit nu wel op geen 16247 kbps????

Alleen de cpu load van mn zyxel vertrouw ik niet. Zometeen even de firmware updaten.

Edit: Damn heb al de nieuwste: V3.40(MS.5)D0 | 09/13/2005
kan er volgens mij geen inzetten die niet van tiscali komt.

Edit 2: Is toch wel een nieuwere firmware beschikbaar op de site van tiscali. Keek niet goed :D
Edit 3: Firmware update heeft geholpen.Nu haal ik 13,1Mbps/1,6MBps en mn modem traint ook anders in:
WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1092 kbps
Downstream Speed: 16408 kbps

Twazerty wijzigde dit bericht 21-04-2008 00:07 (37%)

formerly known as azerty1234

Volgens mijn Web-Based Configurator is
DSL Up 14647/997 en
LAN 100M/Full Duplex

De door Franssie genoemde WLAN Active 54M kan ik nergens vinden, maar ik krijg de indruk dat we met verschillende versies van de Configurator te maken hebben.
Mijn firmware version is overigens V3.40 (ASQ.0)

En Franssie, wat bedoel je met draadloos internetten? Ik heb wel een wireless LAN die in theorie 50Mb haalt, maar dat kan volgens mij de bottleneck niet zijn. En ik zit gewoon op het ISDN-telefoonnet.

Ik kan natuurlijk al mijn apparatuur naar de kelder sjouwen om rechtstreeks op het is/ra punt aan te sluiten, maar mijn gevoel zegt dat het gewoon niet klopt dat ik nu bij een "20 Mb/s"abonnement maar 5,2Mb haal, terwijl het op een 6,1Mb abonnement al 5,5 haalde. Als ik nu bv. maar 8Mb zou halen, dat zou ik dan aan de langere verbindingskabel wijten, maar rekening houdend met een nieuw modem dat volgens Telfort wat anders is afgeregeld krijg ik de indruk dat er aan de kant van de centrale niets gewijzigd is!
Hoe kan ik daar achter komen?

Rob

blijft baggeren

in je router staat 14 mbit dus op dit bestand zou je zo'n 1400 KB/s moeten halen

Officiële Telfort forum

Reg. datum: 14 augustus 2005

quote:
DSL Up 14647/997 en
LAN 100M/Full Duplex
Je modem haalt bijna 15Mbps, dat is helemaal geen slechte snelheid als je op 1,7km van de centrale zit met een ISDN lijn (adsl over isdn is iets minder snel dan adsl over pots).

Het probleem zit dus niet bij telfort maar ergens in jouw huis, na de router dus slechte kabels, trage wifi of verkeerde MTU instellingen

quote:
Rrob schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:52:
[...]

Je modem haalt bijna 15Mbps, dat is helemaal geen slechte snelheid als je op 1,7km van de centrale zit met een ISDN lijn (adsl over isdn is iets minder snel dan adsl over pots).

Het probleem zit dus niet bij telfort maar ergens in jouw huis, na de router dus slechte kabels, trage wifi of verkeerde MTU instellingen
De ADSL lijnsnelheid is prima/super voor die afstand en over annexB (ADSL over ISDN) inderdaad.

Dat je het niet haalt de snelheid even zoeken thuis, kan zijn dat het al opgelost is met het draaien van TCPOptimizer op de windows PC (als het 2000 of XP is). En niet testen via Wireless of met extra routers etc ertussen natuurlijk.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Dus ik haal tot aan mijn modem ca 15 Mb/s? Ik ben blij dat ik niet aan mijn aansluiting ben gaan knoeien ;-)

Ik heb gauw die TCPoptimizer gedraaid, maar dat levert niets op.
Ik heb ook geprobeerd een PC rechtstreeks aan de modem te hangen, maar dat schijnt even niet te lukken, ook niet na een herstart. Moet ik soms iets in de computerinstellingen wijzigen? Volgens mij moet het gewoon gaan...

Dude: is dat bestand nou 100 Mb of 100 MB? In de bestaande configuratie, dus met router enz, duurde het 60 sec., dat zou dus 1,6 Mb/sec of 1,6 MB/s zijn?

Enne... wat zijn MTU instellingen?

Al met al ben ik toch al een stap verder - alvast bedankt allemaal.

Rob

ga je nu vertellen dat je niet weet hoe je moet kijken hoe groot een bestand is? OMG!

anyhoe, zoals je hier: kunt zien is het inderdaad 100MB, dus je haalt wel veel meer dan 5.5 Mb/s

borft wijzigde dit bericht 21-04-2008 14:09 (47%)

Ja, dat had ik inderdaad kunnen zien, maar omdat ik toch aan het vragen was slipte het er tussendoor... Maar hoe zit het nou met de overige vragen?

Rob

quote:
Robert9 schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:18:
Ja, dat had ik inderdaad kunnen zien, maar omdat ik toch aan het vragen was slipte het er tussendoor... Maar hoe zit het nou met de overige vragen?
Het ligt dus niet aan Telfort. Hoe je een computer bedraad aan een modem kan hangen moet wel ergens op internet te vinden zijn (maar controleer of je kaart/netwerk instellingen, zet DHCP aan bij IP configuratie en het zou meoten werken als je de drivers van je kaart tenminste hebt geinstaleerd).

Succes!

Ik word al een dagje ouder en het duurde even voordat me te binnen schoot dat ik e.e.a. met de netwerkverbindingen moest regelen. Ik hoefde niet eens iets in- of uit te schakelen ;-)
In elk geval heb ik geconstateerd dat het voor de downloadsnelheid praktisch niets uitmaakt of ik rechtstreeks aan de computer hang, dan wel via m'n draadloze netwerkje.
Overigens, ik heb nooit beweerd dat het aan het Telfortnetwerk lag, ik wilde alleen weten of ze nou het goede signaal leverden. Wat dat betreft is er kennelijk iets met de Nuria-metingen aan de hand. Dat zal ik nog eens navragen. Het signaalverlies door mijn lange verbindingskabel tussen het is/ra-punt en de modem valt dus trouwens nogal mee.
Iedereen hartelijk bedankt voor hun hulp en suggesties!

Rob

Nog even iets: ik heb eens goed naar de wijze van meting bij Nuria gekeken, en het probleem is kennelijk dat ze gemiddelden over langere tijd nemen. Individuele metingen geven ca. 12 Mb/sec en dat zal wel aan de lage kant zijn omdat ze niet zo erg grote bestanden gebruiken. Dus mijn downloadtijd zal in de loop der dagen wel omhoog kruipen.

Rob

quote:
Robert9 schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:26:
Nog even iets: ik heb eens goed naar de wijze van meting bij Nuria gekeken, en het probleem is kennelijk dat ze gemiddelden over langere tijd nemen. Individuele metingen geven ca. 12 Mb/sec en dat zal wel aan de lage kant zijn omdat ze niet zo erg grote bestanden gebruiken. Dus mijn downloadtijd zal in de loop der dagen wel omhoog kruipen.
klopt helemaal, daarom zijn die snelheids tests niet betrouwbaar. Het beste is het te testen door meerdere grote bestanden tegelijkertijd te downloaden, een individuele download is vaak gecapped door de server.
Daarom werkt testen bij een goede news provider ook goed. Als je daar een (1) thread opent haal je je maximum niet maar met 6 a 8 wel.

Ik heb toch nog een paar nieuwsgierigheidsvragen:
De kreet "trainen van je modem" is gevallen. Bij de interface status (van mijn Zyxel P-2602R-D3A) zie je de up- en download snelheden. Die zijn elke keer een beetje anders. Wat moet ik me bij deze waarden voorstellen; test de modem elke keer de lijnsnelheid of houdt-ie dat bij aan de hand van het lijnverkeer. En kan je zo'n test "afdwingen"? Wat heeft de term trainen anders voor zin?
Als ik onder Maintenance/Tools kijk dan zie ik Firmware V3.40(ASQ.0). Bij de firmware check krijg ik de kreet: upgrade F/W is not the newest F/W, need upgrade!! Maar je kan geen upgrade downloaden, want je krijgt "Can't contact server or get file".
Als ik de site van Zyxel goed gegrijp, dan is de firmware voor dit modem speciaal voor de provider aangepast. Moet je een eventuele upgrade dan van Telfort krijgen, en hoe zou dat dan gaan?

Alvast bedankt!

Rob

quote:
Robert9 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:18:
Ik heb toch nog een paar nieuwsgierigheidsvragen:
De kreet "trainen van je modem" is gevallen. Bij de interface status (van mijn Zyxel P-2602R-D3A) zie je de up- en download snelheden. Die zijn elke keer een beetje anders. Wat moet ik me bij deze waarden voorstellen; test de modem elke keer de lijnsnelheid of houdt-ie dat bij aan de hand van het lijnverkeer. En kan je zo'n test "afdwingen"? Wat heeft de term trainen anders voor zin?
Als ik onder Maintenance/Tools kijk dan zie ik Firmware V3.40(ASQ.0). Bij de firmware check krijg ik de kreet: upgrade F/W is not the newest F/W, need upgrade!! Maar je kan geen upgrade downloaden, want je krijgt "Can't contact server or get file".
Als ik de site van Zyxel goed gegrijp, dan is de firmware voor dit modem speciaal voor de provider aangepast. Moet je een eventuele upgrade dan van Telfort krijgen, en hoe zou dat dan gaan?

Alvast bedankt!
Dat (in)trainen klinkt inderdaad verwarrend en is iets wat het modem zelf doet - doet ie elke keer na een reboot/reset. Modem gaat dan de lijn testen en bepaald welke snelheid het kan halen. De resulterende snelheden zie je dan in je status scherm. Dit zal per ker wel iets verschillen, zeker als er tijdens zo'n test even veel ruid op de lijn is.
Vwb je firmware - je kan deze vraag denk ik beter in het grote telfort topic stellen.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws