Die van mij is inderdaad zo'n 'zwever'. Bij flinke zijwind zelfs een dweiler. Het is een veel gehoorde klacht over de Carisma aangezien velen het als een gebrek aan controle vinden voelen. Na het vervangen van de schokbrekers is het wel beter geworden. Hij zakt met een volle bak inderdaad flink door, maar echt erg is het ook weer niet, mits je automatisch verstelbare koplampen hebt.quote:Michael Knight schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:46:
Mja, dat hangt weer af van de pre-facelift versie.De eerste versies hebben een stugger onderstel, waardoor hij 'steviger' lijkt te liggen op de weg. Die vond ik ook 'degelijker' rijden, vanwege het weggevoel. De laatste hebben een 'verbeterd' (gericht op comfort, zwevend) onderstel.
Ook zijn de stoelen van de eerste versies anders (lager, meer kuipje). Ik heb op een gegeven moment een nieuwe stoel in mijn (destijds) oude Carisma gezet (= mogelijk, zelfde rails..) De facelift uit `05 die ik nu heb, heeft dat gevoel niet, maar rijdt naar mijn gevoel toch veel comfortabeler, doordat de stoelen hoger zitten en veel steviger geveerd zijn.
Ik heb overigens ook progressieve veren geplaatst op mijn Carisma achter. Ik vervoer nog wel eens wat zware spullen en de standaard Cari zakt dan echt flink door. Ook bij een wat zwaardere caravan is dat het geval. Met die vering is dat dus niet het geval. Hij rijdt er ook een stuk steviger/strakker door, gelet op de wegligging. (ik rijd voornamelijk snelweg)
Het interieur. Het is nogal subjectief hoor maar bijvoorbeeld een 'modern licht pookje' voor de versnelling geeft mij het gevoel dat ik hem elk moment in mijn hand kan hebben. Bij dat soort dingen vind ik het verschil met duurdere merken wel merkbaar, dat verschil is groter dan bij zo'n degelijke oude 'roerstaaf' als pook.quote:Wat vind je meer 'plastic' aan de facelift? Nagenoeg alle kwaaltjes van de Cari zijn er bij de laatste series uitgehaald (2004+). (En nou niet zeggen "De koplampen!", want die zijn inderdaad niet meer van glas bij de facelift![]()
)
Chippen zonder turbo is zo'n beetje zonde van je geld imo, daar haal je er te weinig voor uit. Maar BMW's of Golfjes eruit trekken? Wat heb jij met je auto gedaan dan, of heb jij een GDI?quote:En voor wat betreft vermogen is het een beste auto. Sneller was inderdaad fijn geweest, maar wellicht kan een chip nog die extra 10 pk geven om het een topauto te maken in zijn klasse. Hij misstaat zo iig niet naast de standaard golfjes en bmw`tjes, want die trek je er nog wel uit, omdat ze vaak zwaarder zijn voor het vermogen dat ze hebben.
De GDI is wat dat betreft wel een brute motor hoor...
Die van mij is namelijk de 1.6 (100pk), daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik weinig snelweg rijd. Andere auto's eruit trekken gaat je pas lukken als je naar de 4K toeren trekt, en zo'n sjonnie wil ik niet zijn. Je kunt relatief snel weg zijn als je alleen in de auto zit, dan ben je een van de eerste. Zit je echter met zijn tweeën dan kan een gemiddelde gezinsbak je al bijhouden en als die gas geven ben je ze gewoon kwijt.
[SPECS] - In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet. -
There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.