Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'akkoord' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Als je op 'niet akkoord' klikt wordt je doorgestuurd naar een cookievrije versie van de website met minder functionaltieit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Het grote Mitsubishi topic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 laatste

Acties:
dippert
Reacties: 14.547
Reg. datum: 24-02-2004

quote:
Michael Knight schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:46:
Mja, dat hangt weer af van de pre-facelift versie. :o De eerste versies hebben een stugger onderstel, waardoor hij 'steviger' lijkt te liggen op de weg. Die vond ik ook 'degelijker' rijden, vanwege het weggevoel. De laatste hebben een 'verbeterd' (gericht op comfort, zwevend) onderstel.

Ook zijn de stoelen van de eerste versies anders (lager, meer kuipje). Ik heb op een gegeven moment een nieuwe stoel in mijn (destijds) oude Carisma gezet (= mogelijk, zelfde rails..) De facelift uit `05 die ik nu heb, heeft dat gevoel niet, maar rijdt naar mijn gevoel toch veel comfortabeler, doordat de stoelen hoger zitten en veel steviger geveerd zijn.

Ik heb overigens ook progressieve veren geplaatst op mijn Carisma achter. Ik vervoer nog wel eens wat zware spullen en de standaard Cari zakt dan echt flink door. Ook bij een wat zwaardere caravan is dat het geval. Met die vering is dat dus niet het geval. Hij rijdt er ook een stuk steviger/strakker door, gelet op de wegligging. (ik rijd voornamelijk snelweg)
Die van mij is inderdaad zo'n 'zwever'. Bij flinke zijwind zelfs een dweiler. Het is een veel gehoorde klacht over de Carisma aangezien velen het als een gebrek aan controle vinden voelen. Na het vervangen van de schokbrekers is het wel beter geworden. Hij zakt met een volle bak inderdaad flink door, maar echt erg is het ook weer niet, mits je automatisch verstelbare koplampen hebt. :+
quote:
Wat vind je meer 'plastic' aan de facelift? Nagenoeg alle kwaaltjes van de Cari zijn er bij de laatste series uitgehaald (2004+). (En nou niet zeggen "De koplampen!", want die zijn inderdaad niet meer van glas bij de facelift :+ _/-\o_ )
Het interieur. Het is nogal subjectief hoor maar bijvoorbeeld een 'modern licht pookje' voor de versnelling geeft mij het gevoel dat ik hem elk moment in mijn hand kan hebben. Bij dat soort dingen vind ik het verschil met duurdere merken wel merkbaar, dat verschil is groter dan bij zo'n degelijke oude 'roerstaaf' als pook. ;)
quote:
En voor wat betreft vermogen is het een beste auto. Sneller was inderdaad fijn geweest, maar wellicht kan een chip nog die extra 10 pk geven om het een topauto te maken in zijn klasse. Hij misstaat zo iig niet naast de standaard golfjes en bmw`tjes, want die trek je er nog wel uit, omdat ze vaak zwaarder zijn voor het vermogen dat ze hebben.

De GDI is wat dat betreft wel een brute motor hoor...
Chippen zonder turbo is zo'n beetje zonde van je geld imo, daar haal je er te weinig voor uit. Maar BMW's of Golfjes eruit trekken? Wat heb jij met je auto gedaan dan, of heb jij een GDI?

Die van mij is namelijk de 1.6 (100pk), daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik weinig snelweg rijd. Andere auto's eruit trekken gaat je pas lukken als je naar de 4K toeren trekt, en zo'n sjonnie wil ik niet zijn. Je kunt relatief snel weg zijn als je alleen in de auto zit, dan ben je een van de eerste. Zit je echter met zijn tweeën dan kan een gemiddelde gezinsbak je al bijhouden en als die gas geven ben je ze gewoon kwijt.

[SPECS] - In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet. -

There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.

Mind explorer
Reacties: 4.659
Reg. datum: 23-08-2002

De GDI is echt best een fijne motor voor in de carisma en icm het lage gewicht vd pre facelift maakt het dat het een vlotte wagen is, kijk maar eens naar de topsnelheid van boven de 200km/u. Dat haalt de gemiddelde lease ecobak van nu niet hoor :)

Qua onderstel is het inderdaad een beetje vreemd. Op korte oneffenheden is hij best stug maar op de snelweg is het best veel comfort gericht maar ik kan dat wat vage dweilgevoel wel voorstellen. Ik vind het wel lekker rijden persoonlijk :)

Over een maandje mag mijn carismaatje weer voor de keuring. Benieuwd wat er dit jaar uitkomt, verwacht geen gekke dingen.

Mijn carisma staat trouwens te koop O-)

http://mangovelomobiel.blogspot.com/

XB360: OctagonQontrol
Reacties: 13.463
Reg. datum: 21-05-2003

quote:
Batsgeit schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:30:
[...]

40k voor een nieuw exemplaar, verzekering van 500 euro + per maand (ben 19 :)) dus joah, heb ik wel een loterij voor nodig. Leuk luxeprobleem heb je daar overigens :).
:X :X Dat zijn inderdaad aardige bedragen; heb even niet doorgerekend wat de rest-BPM is maar een jong exemplaar (wel rechtsgestuurd) uit Engeland met minder dan 20K km op de teller is "maar" rond de 20.000 Euro.

Verzekering zal inderdaad het grootste probleem worden; denk dat je zelfs moeite hebt om een verzekeraar te vinden die uberhaupt een dergelijke auto bij jouw leeftijd zou willen verzekeren. Toen ik 22 was en een Audi 80 wilde verzekeren, heb ik ook uren aan de telefoon gehangen met verzekeraars.

BHP determines how fast you can go into a wall. Torque determines how far you will displace the wall.

Petrolhead
Reacties: 19.970
Reg. datum: 30-05-2006

Mijn ervaring is dat dit bij Centraal Beheer wel goed gaat moet ik zeggen, maar dat kon ook alleen omdat ik korting vanuit het werk krijg. :+ Ik betaal voor mijn eind 2003 Volvo ook een dikke 80 euro WA per maand. :+

Volvo V40 1.9D Europa Nordic 2003 - Suzuki GSX650F 2008

quote:
Joopieboy schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:46:
Mijn ervaring is dat dit bij Centraal Beheer wel goed gaat moet ik zeggen, maar dat kon ook alleen omdat ik korting vanuit het werk krijg. :+ Ik betaal voor mijn eind 2003 Volvo ook een dikke 80 euro WA per maand. :+
Doe je lekker met je leeftijd :) Hier trouwens 86/maand all-risk everything bij 6 schadevrij & VEH-korting.

BHP determines how fast you can go into a wall. Torque determines how far you will displace the wall.

Michael Knight
Moderator Consumentenelektronica
A young loner on a crusade..
Reacties: 6.756
Reg. datum: 03-11-2002

quote:
Gonadan schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:44:
[...]

Het interieur. Het is nogal subjectief hoor maar bijvoorbeeld een 'modern licht pookje' voor de versnelling geeft mij het gevoel dat ik hem elk moment in mijn hand kan hebben. Bij dat soort dingen vind ik het verschil met duurdere merken wel merkbaar, dat verschil is groter dan bij zo'n degelijke oude 'roerstaaf' als pook. ;)

[...]

Chippen zonder turbo is zo'n beetje zonde van je geld imo, daar haal je er te weinig voor uit. Maar BMW's of Golfjes eruit trekken? Wat heb jij met je auto gedaan dan, of heb jij een GDI?

Die van mij is namelijk de 1.6 (100pk), daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik weinig snelweg rijd. Andere auto's eruit trekken gaat je pas lukken als je naar de 4K toeren trekt, en zo'n sjonnie wil ik niet zijn. Je kunt relatief snel weg zijn als je alleen in de auto zit, dan ben je een van de eerste. Zit je echter met zijn tweeën dan kan een gemiddelde gezinsbak je al bijhouden en als die gas geven ben je ze gewoon kwijt.
Ahja, de pook is inderdaad wat lichter ja. Ik heb er wel zo`n duurdere op zitten (Leder was optie destijds) waardoor die wat lekkerder in je hand zit/schuift/wringt.

Chippen zal inderdaad relatief weinig opleveren bij een 1.6 motor, aangezien het een standaard motor is (atmosferisch, zonder turbo). Je kunt er ongeveer 115pk uit halen met chip. De GDI is met chip op 134 pk te krijgen (daar was ie oorspronkelijk voor ontwikkeld en in Japan is er nog een Turbo-versie van rond de 170pk).

Een BWM 116 of 118 trek je er met iedere Carisma (weet het niet van de 90pk versie) uit. Ook een standaard 1.6 Golf is niet zo moeilijk hoor. Tenzij je heel belabberd schakelt.

Je kunt je Carisma feller/optimaal afstellen, door na een reset van de boordcomputer enkel snelweg te rijden (en bijvoorbeeld in de bergen). Toen ik `m kocht, ben ik er meteen flink beladen mee naar Zuid-Frankrijk gereden. Op de terugweg merk je dan al verschil... De Carisma staat er bekend om 'lui' te zijn bij aankoop, omdat de vorige eigenaar vaak de motor niet goed ingeleerd heeft. Zie ook het Carismaforum.

De eerste 1000 kilometer na een reset worden gebruikt om de computer in te regelen. Een 'goed' gebruik van de motorcapaciteit zorgt dan voor een optimale afstelling.

Wij hebben 3 Carisma`s staan (de pre-facelift 1.6 100pk met chip op 115, de facelift GDI 125pk en facelift 1.6 105 pk.)

"Death Blow....When someone tries to blow you up, not because of who you are, but for different reasons altogether."

Reacties: 1.298
Reg. datum: 12-11-2005

quote:
Michael Knight schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:25:
[...]
Een BWM 116 of 118 trek je er met iedere Carisma (weet het niet van de 90pk versie) uit. Ook een standaard 1.6 Golf is niet zo moeilijk hoor. Tenzij je heel belabberd schakelt.
Zijn die Carisma's zo krachtig ja? 118i van m'n moeder heeft standaard 143pk bij 1240kg en die trekt al vrij vlot op vind ik. Hoe krijgt Mitsubishi het dan voor elkaar om het sneller te maken met slechts 115pk, gewicht lijkt me ook niet extreem veel lager. Of is de vermogenscurve van die BMW motoren gewoon ruk?

Edit: gegevens volgens carbase:
0-100km/u: 2003 Carisma 12,1s, 2007 118i 8,7s. Top ligt ook hoger met 210 vs 185. Dus of de specs kloppen niet of je overdrijft nogal.

Het Fantoom wijzigde deze reactie 06-01-2012 21:08 (12%)

Michael Knight

quote:
Het Fantoom schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:56:
[...]

Zijn die Carisma's zo krachtig ja? 118i van m'n moeder heeft standaard 143pk bij 1240kg en die trekt al vrij vlot op vind ik. Hoe krijgt Mitsubishi het dan voor elkaar om het sneller te maken met slechts 115pk, gewicht lijkt me ook niet extreem veel lager. Of is de vermogenscurve van die BMW motoren gewoon ruk?

Edit: gegevens volgens carbase:
0-100km/u: 2003 Carisma 12,1s, 2007 118i 8,7s. Top ligt ook hoger met 210 vs 185. Dus of de specs kloppen niet of je overdrijft nogal.
Specs kloppen niet helemaal :) Overdrijven zou ik niet doen, want daar maak je jezelf op een technisch forum als Tweakers helemaal belachelijk mee. Dan overdrijven de filmpjes op Youtube met een top van 220kmpu op de teller natuurlijk ook. Ik ben zelf met een GDI overigens niet verder gekomen dan 215 op GPS...

Die 12 seconden vind ik ook terug op autoweek, maar dan schakel je echt bij 3000 toeren door naar de volgende versnelling. Dat kan veel sneller. Ik heb zeker 9 seconden gehaald met de oude 1.6 :)

Dit is de reguliere 1.8 (niet GDI):

8 seconden over 0-100, schakelt niet optimaal.

8 seconden over 0-100, schakelt zelfs vrij rustig. :) Mensen met een GDI weten hoe flink het ding kan doortrekken in z`n 2/3.

Check de tweede sprint en kijk naar de acceleratie. Dit is de oude 1.6. Die dingen trekken door tot iets over de 7000RPM. Als je daar goed in kunt schakelen, zijn het verrassende auto`s :)

1.6 facelift :) De lage versnellingen hebben een leuk bereik...

En Carisma`s bven de 200 zijn er genoeg te vinden op Youtube, waarvan ook verschillende op een vlakke weg (dus geen helling :) ).

En dit is een speciale 1.6 met andere versnellingsbakbak en managementchip. in 7 secs naar 100. Dat red ik niet ;)

"Death Blow....When someone tries to blow you up, not because of who you are, but for different reasons altogether."

Mijn poes popelt.
Reacties: 8.031
Reg. datum: 01-10-2001

Snap niet hoe die tijden worden gehaald. Ik had met mijn mitsubishi galant met 136 pk alle bmw 1 series en audi a3's wel beet maar het scheelde altijd maar weinig. Die carisma 1.6 was vanwege z'n gewicht redelijk snel in de eerste en tweede versnelling maar daarna was het wel een beetje over, maar dat was maar een 90pk model.

Michael Knight

Die van mij is vrij traag in z`n 1, z`n 2/3/4 wel weer snel en 5 = overdrive karakter.

Alleen naar PK`s kijken is natuurlijk ook misleidend. De afstelling, bak en motormanagement hebben een flink aandeel in de uiteindelijek prestaties.

De Galant heeft trouwens een hele andere afstelling (bak etc) en was (hoewel de Carisma er ook wat van kon) jarenlang de vaste vervangende Caravantrekker van de ANWB in het buitenland.

Wij hebben ook o.a. een Galant 1.8 gehad die af en toe terug moest naar z`n 2 in de bergen, terwijl dat met de Carisma 1.6 nooit hoefde op hetzelfde traject onder dezelfde omstandigheden. Dat is ook een hele vreemde gewaarwording, kan ik je zeggen.

Van de Galant 2.0 weet ik niet veel, buiten die enkele roestplekjes die kunnen ontstaan bij de laatste series, hete remschijven en de goede caravanmogelijkheden.

Heb nog enorm getwijfeld om zo`n wagen te kopen een paar jaar geleden (heb in 6 modellen van de Galant gezeten bij mijn ouders van `80s tot `99; ach, jeugdliefdes *; ).

Ero-sennin
Reacties: 844
Reg. datum: 06-12-2003

quote:
Michael Knight schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 01:26:
Die van mij is vrij traag in z`n 1, z`n 2/3/4 wel weer snel en 5 = overdrive karakter.

Alleen naar PK`s kijken is natuurlijk ook misleidend. De afstelling, bak en motormanagement hebben een flink aandeel in de uiteindelijek prestaties.

De Galant heeft trouwens een hele andere afstelling (bak etc) en was (hoewel de Carisma er ook wat van kon) jarenlang de vaste vervangende Caravantrekker van de ANWB in het buitenland.

Wij hebben ook o.a. een Galant 1.8 gehad die af en toe terug moest naar z`n 2 in de bergen, terwijl dat met de Carisma 1.6 nooit hoefde op hetzelfde traject onder dezelfde omstandigheden. Dat is ook een hele vreemde gewaarwording, kan ik je zeggen.

Van de Galant 2.0 weet ik niet veel, buiten die enkele roestplekjes die kunnen ontstaan bij de laatste series, hete remschijven en de goede caravanmogelijkheden.

Heb nog enorm getwijfeld om zo`n wagen te kopen een paar jaar geleden (heb in 6 modellen van de Galant gezeten bij mijn ouders van `80s tot `99; ach, jeugdliefdes *; ).
Heb een aantal vragen over het onderhoud van een carisma (1999, pre-facelift), en aangezien het er naar uit ziet dat jij de meeste kennis over carisma's bezit op dit forum, richt ik me even tot jou :9 (mocht je tijd/zin hebben om te antwoorden uiteraard, en andere mensen kunnen natuurlijk ook reageren :> )

De auto rijdt hoofdzakelijk op euro95 (ik weet dat euro98 beter is, maar de auto is van me zus -> koppig persoon), waardoor het onderhand hoog tijd is om het gasklephuis schoon te maken. Dit heb ik ongeveer een jaar geleden bij een garage laten doen, maar nu zou ik dit zelf willen proberen.
Via google heb ik een aantal korte beschrijvingen gevonden hoe dit moet, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Waar moet ik goed op letten tijdens het demonteren, schoonmaken en daarna weer monteren? En wat moet ik gebruiken als schoonmaak middel? (op internet kom ik o.a. met remmenreiniger of wd40 tegen..) Het resetten van de ECU en opnieuw inrijden is me verder bekend.

Daarnaast kan ik me iets herinneren van bepaalde rubbers (?) bij de koppeling die goedkoop te vervangen zijn als het schakelen wat stroever gaat?

| I7 920 @ 4.6 ghz | Asrock X58 Extreme | 6GB OCZ Reaper DDR3-1866 Ram | MSI GTX670 | Samsung 830 128GB SSD| 2x Samsung F3 1TB @ RAID0 | Corsair TX850W | BenQ G2420HD

Michael Knight

quote:
Tyranium schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:15:
[...]

Heb een aantal vragen over het onderhoud van een carisma (1999, pre-facelift), en aangezien het er naar uit ziet dat jij de meeste kennis over carisma's bezit op dit forum, richt ik me even tot jou :9 (mocht je tijd/zin hebben om te antwoorden uiteraard, en andere mensen kunnen natuurlijk ook reageren :> )

De auto rijdt hoofdzakelijk op euro95 (ik weet dat euro98 beter is, maar de auto is van me zus -> koppig persoon), waardoor het onderhand hoog tijd is om het gasklephuis schoon te maken. Dit heb ik ongeveer een jaar geleden bij een garage laten doen, maar nu zou ik dit zelf willen proberen.
Via google heb ik een aantal korte beschrijvingen gevonden hoe dit moet, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Waar moet ik goed op letten tijdens het demonteren, schoonmaken en daarna weer monteren? En wat moet ik gebruiken als schoonmaak middel? (op internet kom ik o.a. met remmenreiniger of wd40 tegen..) Het resetten van de ECU en opnieuw inrijden is me verder bekend.

Daarnaast kan ik me iets herinneren van bepaalde rubbers (?) bij de koppeling die goedkoop te vervangen zijn als het schakelen wat stroever gaat?
Omdat je over 98 begint, ga ik ervan uit dat je een GDI blok hebt staan. :) Een 1.6 kan ook op 98, reageert dan wat beter, maar gebruikt dan wel wat olie (minimaal, gewoon maandelijks even controleren en om de 3 maanden een scheutje bijvullen).

Schoonmaken kan inderdaad met remmenreiniger. Dat gebeurt bij die van ons ook daarmee. Waar je op moet letten, is dat de klep in dezelfde stand staat als je `m terugzet.

Het gasklephuis is trouwens een gevoelig ding bij een Carisma. Als je op dit moment niks merkt aan verbruik/stationair toerental zou ik er absoluut niets doen. Enkel bij problemen / toenemend verbruik schoonmaken. Als je een beetje rondkijkt op internet zul je genoeg terug kunnen vinden over defecte exemplaren.

Wat interessanter is bij jouw auto, is om na te gaan of je de laatste update uit 2000/2001 (?) op de auto hebt staan, deze verbeterde destijds de verbanding waardoor de vervuiling ook minder was. Maar ook hier zou ik zeggen; geen problemen? Niets eraan doen. :)

Schoonmaken om de 75.000 (en dat is al preventief) zou voldoende moeten zijn. De meeste GDI`s gaan rond de 80-90.000km pruttelen/schommelen toerental/omhoog in verbruik. Om die reden maakte Mitsubishi gratis het gasklephuis schoon als je nog geen 100.000km gereden had.

Die van ons begon rond de 115.000km pas te rommelen met het gasklephuis (reed regelmatig 98). Aangezien er nu amper 98 te tanken is bij de pomp, verwacht ik ook bij de 190dkm weer een vuil huis. Dat mag dan gelijk met de d-riem en multiriemen gedaan worden. :)

edit: ohja die rubbers. Als je moeilijk terugschakelt naar de 1 / 2 dan is er mogelijk een nylon busje versleten bij de schakelstang. Een vervangingssetje heb je bij de dealer voor rond de 10 euro. Je kunt ook het geheel reviseren (alle busjes, rubber, ring), maar dat is wat duurder (prijs ben ik even vergeten).

Ik weet alleen even niet welke bak/schakelstang je hebt, door de verschillende modellen. De 1.6 heeft altijd nylon busjes, terwijl de GDI wisselend een renault (nylon)/mitsu(ander systeem) bak eronder heeft liggen. De Diesels zijn altijd renault als ik me niet vergis.

Michael Knight wijzigde deze reactie 07-01-2012 17:21 (9%)

Ero-sennin
Reacties: 844
Reg. datum: 06-12-2003

quote:
Michael Knight schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:15:
[...]

Omdat je over 98 begint, ga ik ervan uit dat je een GDI blok hebt staan. :) Een 1.6 kan ook op 98, reageert dan wat beter, maar gebruikt dan wel wat olie (minimaal, gewoon maandelijks even controleren en om de 3 maanden een scheutje bijvullen).

Schoonmaken kan inderdaad met remmenreiniger. Dat gebeurt bij die van ons ook daarmee. Waar je op moet letten, is dat de klep in dezelfde stand staat als je `m terugzet.

Het gasklephuis is trouwens een gevoelig ding bij een Carisma. Als je op dit moment niks merkt aan verbruik/stationair toerental zou ik er absoluut niets doen. Enkel bij problemen / toenemend verbruik schoonmaken. Als je een beetje rondkijkt op internet zul je genoeg terug kunnen vinden over defecte exemplaren.

Wat interessanter is bij jouw auto, is om na te gaan of je de laatste update uit 2000/2001 (?) op de auto hebt staan, deze verbeterde destijds de verbanding waardoor de vervuiling ook minder was. Maar ook hier zou ik zeggen; geen problemen? Niets eraan doen. :)

Schoonmaken om de 75.000 (en dat is al preventief) zou voldoende moeten zijn. De meeste GDI`s gaan rond de 80-90.000km pruttelen/schommelen toerental/omhoog in verbruik. Om die reden maakte Mitsubishi gratis het gasklephuis schoon als je nog geen 100.000km gereden had.

Die van ons begon rond de 115.000km pas te rommelen met het gasklephuis (reed regelmatig 98). Aangezien er nu amper 98 te tanken is bij de pomp, verwacht ik ook bij de 190dkm weer een vuil huis. Dat mag dan gelijk met de d-riem en multiriemen gedaan worden. :)

edit: ohja die rubbers. Als je moeilijk terugschakelt naar de 1 / 2 dan is er mogelijk een nylon busje versleten bij de schakelstang. Een vervangingssetje heb je bij de dealer voor rond de 10 euro. Je kunt ook het geheel reviseren (alle busjes, rubber, ring), maar dat is wat duurder (prijs ben ik even vergeten).

Ik weet alleen even niet welke bak/schakelstang je hebt, door de verschillende modellen. De 1.6 heeft altijd nylon busjes, terwijl de GDI wisselend een renault (nylon)/mitsu(ander systeem) bak eronder heeft liggen. De Diesels zijn altijd renault als ik me niet vergis.
Pardon, was inderdaad vergeten te vermelden dat het om een1.8GDI gaat. Stationair loopt hij inderdaad niet helemaal lekker meer (fluctuerend toerental) en het gebruik is naar mijn gevoel ook toegenomen.

Wat betreft dat nylon busje, is dat ook (makkelijk) zelf te vervangen? En hoe moet ik nagaan of die update erop staat? iig bedankt voor de hulp! _/-\o_

| I7 920 @ 4.6 ghz | Asrock X58 Extreme | 6GB OCZ Reaper DDR3-1866 Ram | MSI GTX670 | Samsung 830 128GB SSD| 2x Samsung F3 1TB @ RAID0 | Corsair TX850W | BenQ G2420HD

Reacties: 504
Reg. datum: 21-11-2003

He, een Mitsubishi topic! Leuk om te lezen dat de Carisma nog steeds populair is :)

Mijn vader rijdt voor zijn woon-werk verkeer al jaren een Carisma 1.6 (2001, dus faceliftmodel). Er zit een Vialle LPI G3 installatie in en de teller staat inmiddels op 320.000 (!) en er wordt dagelijks nog steeds veel gereden met de auto!

Motor/versnellingsbak/gasinstallatie/uitlaat/koppeling is nog steeds origineel en in perfecte staat, geen olieverbruik. Sta zelf versteld van de kwaliteit van de 1.6 motoren op gas, ze blijven gaan _/-\o_

Enkele opmerkelijke reparaties van de afgelopen jaren:

- Versnellingsbakhoes (?) was gescheurd rond de 200.000 km. Hierdoor is er veel olie uit de bak weggestroomd. In zijn 5 maakt hij sindsdien een fluitend geluid omdat er te lang zonder versnellingsbakolie doorgereden is. De bak doet het echter nog steeds O+

- Ruitenwissermotor kapot na 250.000 km.

- Carterpan doorgeroest na 280.000 km

- Condensor van airco lek na 315.000 km

Voor de rest normaal onderhoud en geen extra kosten gehad aan de auto! :)

Wat mij opvalt is dat de versnellingsbak al vanaf dag 1 vrij zwak aanvoelde en er al sinds kilometerstand 80.000 een (soms wel hard) rammelend geluid te horen die van de koppeling/drukgroep af lijkt te komen. We zijn echter al bij kilometerstand 320.000 en het rammelende geluid is er nog steeds, maar schakelen gaat nog prima. Is de koppeling/bak wel van Mitsubishi? Zo voelt het in ieder geval niet aan :P
Reacties: 1.298
Reg. datum: 12-11-2005

quote:
Michael Knight schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:06:
[...]
Check de tweede sprint en kijk naar de acceleratie. Dit is de oude 1.6. Die dingen trekken door tot iets over de 7000RPM. Als je daar goed in kunt schakelen, zijn het verrassende auto`s :)

[video]
Ik tel 10 seconde van 0-100 (2sec-12sec) in dat filmpje, daarmee ga je echt geen 118i 'eruit trekken'. Kijkend naar de specs ook niet echt logisch, 2.0l 143pk vs 1.6l 105pk en een gewichtsverschil van slechts 50kg. En natuurlijk zijn de bakverhoudingen ook van belang maar als de Carisma het daar van moet hebben is hij hopeloos langzamer boven de 100km. Dus ik vind inderdaad dat je overdrijft, sterker nog ik denk dat de 118i de Carisma eruit trekt.

Michael Knight

Dan pak je net de video eronder... Het is een bijschrift bij de auto erboven (sorry). Daar wordt een tweede sprint in gehouden vanuit stilstand. Het filmpje dat je aanhaalt laat enkele acceleraties zien, maar geen tweede vanuit stilstand.

Verder heb ik het wel over een stoplichtsprintje he.. :) . Boven de 100KMPU heb ik nergens gezegd dat een Carisma sneller zou zijn dan een bmw 118. Daar zijn het ook verschillende auto`s voor.

Zijn er trouwens 118`s uit dezelfde periode met 149 pk? Ik heb er gereden met eentje met 128pk, als ik me niet vergis.

Wellicht is het leuk om rond te kijken op verschillende mitsu fora. Daar staan modellen 1.6/1.8 tussen die echt op alle puntjes (software, chip, injectie) aangepast zijn, maar met origineel blok draaien. Die presteren beter dan op deze filmpjes.

Toch is het leuk om zo te praten over een hooogtoerige 1.6 jap naast een vrij stille (je hoort `m zachtjes ronken) Duitse 2.0 :)
quote:
Tyranium schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:57:
[...]

Pardon, was inderdaad vergeten te vermelden dat het om een1.8GDI gaat. Stationair loopt hij inderdaad niet helemaal lekker meer (fluctuerend toerental) en het gebruik is naar mijn gevoel ook toegenomen.

Wat betreft dat nylon busje, is dat ook (makkelijk) zelf te vervangen? En hoe moet ik nagaan of die update erop staat? iig bedankt voor de hulp! _/-\o_
Uhm, schakelstang opzoeken als de auto op de brug staat en die losschroeven. In dat element zitten die ring en die hoesjes.

Hier zie je een tutorial met foto`s http://carisma.messageboa...r=asc&vote=viewresult . Enjoy ;)

@ Daan;

Er zijn Carisma`s bekend met gasinstallatie die al op 400.000 staan. Daarbij is Vialle gewoon kwaliteit. Dat, in combinatie met een degelijk blok kan heel wat plezierige kilometers bezorgen.

Olieverbruik is inderdaad minimaal. Welke olie gebruik jij? Ik heb er 4w40 volsynth inzitten. Havoline Synthetic. Daarmee rijd ik zonder bijvullen 15-20.000 km (en dan doe ik automatisch een grote beurt).

Ruitenwismotor is ooit kapot gegaan, maar dat was na gerommel van kwajongens in de buurt. De ruitenwisserstang is kapotgegaan bij 260dkm. Die was uitgesleten :D

UItlaat van een 1.6 ziet er doorgaans nog 'nieuw' uit na jaren gebruik. Gek, als je dat vergelijkt met een 206/306 O-)

Koppeling weet ik niet. Nog steeds de originele. Dat gerammel uit de hydraulische cylinder hoor ik wel vaker van mensen, maar geen ervaring mee. Wel een keertje vervangen (lekke slave).

De 1.6 versnellingsbak is van Renault. Een keer de bakolie (moet na 100.000km) verversen kan het schakelen soepeler maken (in het begin is het dan wat stugger door de nieuwe olie), alsmede de auto een minuutje te laten draaien voordat je wegrijdt. Dat doe ik zelf ook. Ondertussen klik ik de radio er alvast in, zoek een nummertje op en zet `m op de juiste binnentemperatuur.

dippert

Zo, daar komt even een discussie uit. Mij vallen daarin enkele punten op.

Allereerst dat je specificaties niet mag vergelijken omdat ze niet kloppen of je uit eigen hand betere prestaties hebt meegemaakt. Dat is natuurlijk erg lastig te verifiëren en het kan voor iemand met een 'goed afgestelde' 118 ook zo zijn dat hij veel beter presteert dan wat aangegeven staat. Een subjectieve ervaring van bovengemiddelde prestatie houd dan toch minder graag als maatstaf aan dan een officieel aangegeven gemiddelde wat op een algemeen geaccepteerde autowebsite staat. Natuurlijk zijn de door fabrikanten opgegeven specificaties niet altijd zaligmakend, maar ze zijn ook weer niet onwaar. Feit blijft dat de Carisma niet bovengemiddeld gemotoriseerd is.

Daarnaast is het inderdaad een turboloze 16V benzinebak, dat houdt in dat je hem in de toeren moet jagen wil hij vlot worden. Schakel je steevast pas voorbij de 4K toeren dan is hij inderdaad vlot weg bij een verkeerslicht, sneller dan de meesten. Echter schreeuwt hij dan ook als een sjonniegolf en ben je eigenlijk gewoon aan het trappen. Mijn ervaring is dat als je tegen de 3K schakelt, wat velen doen en lekker rustig rijdt, de Carisma 1.6 niet voorbij de middenmoot komt. Vandaar dat ik graag wat meer vermogen zou willen, ik wil wel vlot optrekken zonder hem in de toeren te moeten jagen.

Een ander punt wat mij opvalt is dat er een heel groot verschil zit tussen een koude Carisma en een warme Carisma. Ik weet niet of dat specifiek Carisma is, specifiek Japans of dat het vaker voorkomt, maar voor zover ik weet is dat verschil lang niet bij alle auto's zo groot. :)

Reacties: 145
Reg. datum: 06-01-2011

We rijden nu in een Mitsubishi Carisma uit '97 en die bevalt heel goed maar het begint toch een beetje te kriebelen. Eigenlijk wil ik een iets modernere (stillere) auto met airco. Een grotere kofferbak (station) zou ook wel welkom zijn...

Nu ben ik zeer tevreden over de dealer die het onderhoud doet en dat is me best wat waard. Ik focus me in mijn zoektocht naar een nieuwe auto dus op Mitsubishi's. Budget 5.000

Nu is er helaas geen Mitsubishi station van het formaat Carisma.

Zou ik moeten gaan voor een Lancer Station of kan ik beter een Galant Station opsnorren?

Michael Knight

quote:
Gonadan schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:15:
Zo, daar komt even een discussie uit. Mij vallen daarin enkele punten op.

Allereerst dat je specificaties niet mag vergelijken omdat ze niet kloppen of je uit eigen hand betere prestaties hebt meegemaakt. Dat is natuurlijk erg lastig te verifiëren en het kan voor iemand met een 'goed afgestelde' 118 ook zo zijn dat hij veel beter presteert dan wat aangegeven staat. Een subjectieve ervaring van bovengemiddelde prestatie houd dan toch minder graag als maatstaf aan dan een officieel aangegeven gemiddelde wat op een algemeen geaccepteerde autowebsite staat. Natuurlijk zijn de door fabrikanten opgegeven specificaties niet altijd zaligmakend, maar ze zijn ook weer niet onwaar. Feit blijft dat de Carisma niet bovengemiddeld gemotoriseerd is.

Daarnaast is het inderdaad een turboloze 16V benzinebak, dat houdt in dat je hem in de toeren moet jagen wil hij vlot worden. Schakel je steevast pas voorbij de 4K toeren dan is hij inderdaad vlot weg bij een verkeerslicht, sneller dan de meesten. Echter schreeuwt hij dan ook als een sjonniegolf en ben je eigenlijk gewoon aan het trappen. Mijn ervaring is dat als je tegen de 3K schakelt, wat velen doen en lekker rustig rijdt, de Carisma 1.6 niet voorbij de middenmoot komt. Vandaar dat ik graag wat meer vermogen zou willen, ik wil wel vlot optrekken zonder hem in de toeren te moeten jagen.

Een ander punt wat mij opvalt is dat er een heel groot verschil zit tussen een koude Carisma en een warme Carisma. Ik weet niet of dat specifiek Carisma is, specifiek Japans of dat het vaker voorkomt, maar voor zover ik weet is dat verschil lang niet bij alle auto's zo groot. :)
Daar komt het wel zo`n beetje op neer :). Koud/warm heb ik verschillende ervaringen mee. SOweiso vind ik het ongehoord om een koud motorblok te mishandelen door flink in de toeren te gaan zitten (ik draai `m liever rustig warm en ga dan na 15-20 minuten wat vlotter rijden).

Bij de oude Carisma merkte ik vaak, dat die bij een koude start ook al vrij rap was, terwijl de nieuwe dan (bewust ingesteld?) gewoon langzamer gaat. Dat merkte ik ook bij de proefrit toen ik die uit `05 kocht (had al wat over gewicht, koude motor gelezen, dus schrok er niet zo van).
quote:
Heusje schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:53:
We rijden nu in een Mitsubishi Carisma uit '97 en die bevalt heel goed maar het begint toch een beetje te kriebelen. Eigenlijk wil ik een iets modernere (stillere) auto met airco. Een grotere kofferbak (station) zou ook wel welkom zijn...

Nu ben ik zeer tevreden over de dealer die het onderhoud doet en dat is me best wat waard. Ik focus me in mijn zoektocht naar een nieuwe auto dus op Mitsubishi's. Budget 5.000

Nu is er helaas geen Mitsubishi station van het formaat Carisma.

Zou ik moeten gaan voor een Lancer Station of kan ik beter een Galant Station opsnorren?
Lancer Wagon was niet zo populair, dus die kun je nog vrij vaak in nette staat terugvinden bij een garage/dealer.

De Galant station heeft 2.4 GDI blokken gehad, wat best wel lekker is als je regelmatig veel spullen vervoert in en achter de auto :)

dippert

quote:
Michael Knight schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:30:
Daar komt het wel zo`n beetje op neer :). Koud/warm heb ik verschillende ervaringen mee. SOweiso vind ik het ongehoord om een koud motorblok te mishandelen door flink in de toeren te gaan zitten (ik draai `m liever rustig warm en ga dan na 15-20 minuten wat vlotter rijden).
Mee eens, daarom vind ik het ook jammer dat hij wel toeren nodig heeft om vlot te rijden. Mijn meeste ritten duren niet langer dan 20 minuten dus tegen de tijd dat hij van vlot begint te worden ben ik er al. :+
quote:
Bij de oude Carisma merkte ik vaak, dat die bij een koude start ook al vrij rap was, terwijl de nieuwe dan (bewust ingesteld?) gewoon langzamer gaat. Dat merkte ik ook bij de proefrit toen ik die uit `05 kocht (had al wat over gewicht, koude motor gelezen, dus schrok er niet zo van).
Geen idee hoe dat qua instelling zit, je merkt aan de choke al dat hij het snel koud heeft, 2K toeren stationair is niet uitzonderlijk.

Reacties: 4.079
Reg. datum: 10-05-2004

quote:
Michael Knight schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:16:
Wellicht is het leuk om rond te kijken op verschillende mitsu fora. Daar staan modellen 1.6/1.8 tussen die echt op alle puntjes (software, chip, injectie) aangepast zijn, maar met origineel blok draaien. Die presteren beter dan op deze filmpjes.
Van vrijwel elk blok zijn er opgefokte versies te vinden. Met Mazda´s 1.6 ZMDE zijn er ook mensen die 290WHP draaien met stock internals!

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Chasing the Touge~
Reacties: 206
Reg. datum: 31-12-2003

Best leuk om dit topic door te lezen. Zijn best nog wel wat die-hard Mitsu-fans zo te zien.
8 jaar geleden kon ik me ook echt niet indenken dat ik ooit in een Mitsubishi zou rijden. Tot de dag dag een vriend van mij aan kwam in een Colt GTi, na het eerste rondje meerijden was ik stiekem al verkocht.
Zoveel fun uit zo'n klein autotje, welke 9 van de 10x onderschat werd door de gemiddelde Civic rijders (zelfs door de B16a rijders.)

Een aantal jaren later kwam ik bij toeval in aanraking met een leuke Lancer. Terwijl ik eigenlijk ging kijken voor een Supra of Skyline (blij dat ik dat niet gedaan heb).

Foto's zeggen vast meer dan 1000 woorden, dus bij deze:

http://img193.imageshack.us/img193/9528/20110827151456.jpg
http://img52.imageshack.us/img52/4321/32606825738980345961468.jpg

Momenteel ligt de auto in 10000stukjes, om deze verder circuit-klaar te maken.

quote:
Wrack schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 09:58:
Een aantal jaren later kwam ik bij toeval in aanraking met een leuke Lancer. Terwijl ik eigenlijk ging kijken voor een Supra of Skyline (blij dat ik dat niet gedaan heb).
Hahaha, bekend verhaal... Wilde eerst een R34GT-T 4-deurs of GTR; de ene was amper te krijgen, de ander net te duur. En uiteindelijk loop je tegen een Evo aan voor een goede prijs :)

Maar, circuit-waardig maken? Het wordt dus geen daily?

derp!
Reacties: 4.466
Reg. datum: 07-11-2006

Ziet (of zag? ;) )er goed uit hoor :)

Ik heb een vraagje voor de Mitsu-fans hier:
Sinds een tijdje heeft de Colt ('93 1.3i ELi) wat moeite met starten. Nu heb ik bij aankoop begrepen dat de verdeelkappen enzo niet zo briljant ontworpen waren, maar deze zouden zijn vervangen (evenals de accu). Wat is de kans dat die dingen binnen een anderhalf jaar (en 55.000 km) er weer aan gaan en hoe kan ik dit makkelijk controleren?
Ook vraag ik me af of de dynamo van de Colts uit die periode een beetje fatsoenlijk is ontworpen, want ik heb het idee dat de accu niet goed opgeladen wordt. Pas bij langere ritten (>100km) heeft de Colt bij opnieuw starten na een werkdag geen problemen namelijk. Starten met koude of warme motor maakt geen verschil. Verbruik is wel keihard gekelderd de laatste tijd (ook ivm vorig jaar deze periode, van 1:15 naar 1:12), zonder dat er verder iets is veranderd (er liggen dezelfde winterbanden onder die ook op spanning zijn, controleer ik wekelijks).

Specs: Het Hok

Mmmph!
Reacties: 10.018
Reg. datum: 30-07-2001

Verbruik omhoog en slechter starten lijkt me in ieder geval een duidelijke indicatie dat er iets niet klopt.
Chasing the Touge~

quote:
MAX3400 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:01:
[...]

Hahaha, bekend verhaal... Wilde eerst een R34GT-T 4-deurs of GTR; de ene was amper te krijgen, de ander net te duur. En uiteindelijk loop je tegen een Evo aan voor een goede prijs :)

Maar, circuit-waardig maken? Het wordt dus geen daily?
Achteraf gezien ook een betere keus... Nouja... Ondertussen is alles ook al een vervangen (waaronder het blok).

Bedoeling is om er in de nabije toekomst Trackdays (misschien zelfs Timeattack) mee te gaan rijden, dus echt een daily is het niet meer. (Als daily rij ik in een Civic'je).
Auto ligt momenteel uit elkaar voor een aantal 'upgrades'.
- 272 nokken aangevuld met verstelbare poelies en een 'uprated-riem.
- Balans-assen verwijderd
- Compleet andere intake, intercooler en piping

http://img85.imageshack.us/img85/1152/32954326367432456871468.jpg
http://img684.imageshack.us/img684/3525/33375430153918716661468.jpg
http://img851.imageshack.us/img851/4816/37999029765125397071468.jpg

(Sorry als het teveel foto's worden...)

quote:
Lancer Wagon was niet zo populair, dus die kun je nog vrij vaak in nette staat terugvinden bij een garage/dealer.

De Galant station heeft 2.4 GDI blokken gehad, wat best wel lekker is als je regelmatig veel spullen vervoert in en achter de auto :)
Dank voor je reply.

Ik ben stiekum meer gecharmeerd van de Galant dan van de Lancer Wagon. Maar de Lancers zijn veel modernere auto's. Misschien maar eens gaan proefrijden op een loze dag.

quote:
Wrack schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:25:
[...]

Achteraf gezien ook een betere keus... Nouja... Ondertussen is alles ook al een vervangen (waaronder het blok).
Geen idee of je MLR kent; zoek anders even op Google naar "hillclimb Mad Mac" of "hillclimb Donald McCaskill" en probeer achter de build van zijn auto te komen... Te ziek voor woorden :P :P

derp!

quote:
frickY schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:09:
Verbruik omhoog en slechter starten lijkt me in ieder geval een duidelijke indicatie dat er iets niet klopt.
Ja, zover was ik ook al :9 Het ging me er meer om of dit het bekende verdeelkap-probleem kan zijn of niet? Ach, het ding heeft nog een paar maanden APK en dan gaat hij toch naar m'n vriendins oom die 'm even naloopt dus we merken het vanzelf wel, maar als het het bekende probleem is, dan weet ik dat we beter kunnen gaan kijken naar een nieuwe auto :P

Chasing the Touge~

Net even de foto's zitten kijken van zijn Evo 5... damn... Daar is heel wat geld en tijd ingestoken.

Voordeel van de 'nieuwere' Evo's is, dat er veel meer voor te vinden is. Verder zijn de wijzigingen aan het blok tussen de 4-8 ook minimaal.

@ hierboven:
Een verdeelkap kost meestal niet zoveel en is over het algemeen vrij makkelijk te vervangen?

Wrack wijzigde deze reactie 12-01-2012 14:40 (18%)

derp!

@Wrack: Klopt, maar voor de Colt schijnt het een bekend probleem te zijn en aangezien deze verdeelkap er net max 1,5 jaar op zit snap je vast wel dat ik weinig zin heb om dat ding wéér te vervangen, en dan over een jaar weer. Dan gooi ik dat geld liever naar een diesel of LPG3 auto die iets minder kuren vertoont.

Michael Knight

quote:
PauseBreak schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:33:
@Wrack: Klopt, maar voor de Colt schijnt het een bekend probleem te zijn en aangezien deze verdeelkap er net max 1,5 jaar op zit snap je vast wel dat ik weinig zin heb om dat ding wéér te vervangen, en dan over een jaar weer. Dan gooi ik dat geld liever naar een diesel of LPG3 auto die iets minder kuren vertoont.
Wellicht maakt het ook uit of je er een originele insteekt of een ander 'bekend merk' dat ze levert.

Bij de Carisma gingen de remschijven bij de eerste serie vaak snel kapot. Die werden vervangen met hetzelfde type, dat ook weer snel kapot ging (maar wel weer wat km`s op weg, waardoor garantie meer).

Reacties: 1.392
Reg. datum: 08-03-2009

Kleine bump: onze Outlander uit 2008 met 160.000 km op de teller heeft versleten koppelingsplaten. Blijkbaar komt dit wel vaker voor bij de 2.2 DI-D diesel met 156 pk, gezien dit radar topic. Geschatte kosten liggen rond de 3000 euro, het vliegwiel wordt dan waarschijnlijk ook vervangen. Ik vind dit wel erg vroeg gezien de relatief lage kilometerstand van de Outlander, maar het heeft blijkbaar te maken met het vliegwiel die het koppeling telkens een beetje laat slippen rond de 2000 tpm om trillingen uit de motor op te vangen. Ik vind het maar een raar verhaal; het lijkt wel alsof de versnellingsbak het vermogen van de motor niet aan kan.

Misschien is het wel wraak, want we zijn de afgelopen tijd wezen kijken naar een andere auto :). Ik heb ondertussen in iedere Mitsubshi gereden die verkocht wordt op dit moment (op de Pajero en de gefacelifte Outlander na), maar vorige week zaterdag was de ASX aan de beurt. Paar dingen die me opvielen:

+ Stiller dan onze Outlander
+ Pittige motor (1.8 diesel met 150 pk)
+ Fijnste versnellingsbak die ik heb meegemaakt, schakelen ging zo ongelofelijk goed

- Stoelen. Ik kreeg na een halfuur last van mijn onderrug, vooral omdat de zitting te kort was
- Hoofdruimte, voorin is het nog te doen, maar achterin kan ik met mijn 1.93 absoluut niet zitten. Zelfs in de Suzuki Swift van mijn moeder heb ik nog meer ruimte voor mijn hoofd. Echt jammer, want dit zou een leuke gezinsauto kunnen zijn.

Maar goed, als iemand dus vragen heeft over de nieuwe Mitsu's, vraag ze gerust :)

quote:
Batsgeit schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:00:

Maar goed, als iemand dus vragen heeft over de nieuwe Mitsu's, vraag ze gerust :)
Hoe rijdt de Evo X?

Mijn poes popelt.
Reacties: 8.031
Reg. datum: 01-10-2001

quote:
Batsgeit schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 19:00:
Kleine bump: onze Outlander uit 2008 met 160.000 km op de teller heeft versleten koppelingsplaten. Blijkbaar komt dit wel vaker voor bij de 2.2 DI-D diesel met 156 pk, gezien dit radar topic. Geschatte kosten liggen rond de 3000 euro, het vliegwiel wordt dan waarschijnlijk ook vervangen. Ik vind dit wel erg vroeg gezien de relatief lage kilometerstand van de Outlander, maar het heeft blijkbaar te maken met het vliegwiel die het koppeling telkens een beetje laat slippen rond de 2000 tpm om trillingen uit de motor op te vangen. Ik vind het maar een raar verhaal; het lijkt wel alsof de versnellingsbak het vermogen van de motor niet aan kan.

Misschien is het wel wraak, want we zijn de afgelopen tijd wezen kijken naar een andere auto :). Ik heb ondertussen in iedere Mitsubshi gereden die verkocht wordt op dit moment (op de Pajero en de gefacelifte Outlander na), maar vorige week zaterdag was de ASX aan de beurt. Paar dingen die me opvielen:

+ Stiller dan onze Outlander
+ Pittige motor (1.8 diesel met 150 pk)
+ Fijnste versnellingsbak die ik heb meegemaakt, schakelen ging zo ongelofelijk goed

- Stoelen. Ik kreeg na een halfuur last van mijn onderrug, vooral omdat de zitting te kort was
- Hoofdruimte, voorin is het nog te doen, maar achterin kan ik met mijn 1.93 absoluut niet zitten. Zelfs in de Suzuki Swift van mijn moeder heb ik nog meer ruimte voor mijn hoofd. Echt jammer, want dit zou een leuke gezinsauto kunnen zijn.

Hoe vaak zit je achterin je eigen auto?

Wel ongelofelijk als ze anno 2012 een koppeling moeten laten slippen om trillingen te voorkomen. Als de auto schokt moeten ze terug naar de tekentafel. Wie weet schakelde de asx daarom ook wel zo lekker 8)7

Pixal wijzigde deze reactie 05-02-2012 00:41 (5%)

Reacties: 1.392
Reg. datum: 08-03-2009

quote:
Pixal schreef op zondag 05 februari 2012 @ 00:38:
[...]

Wel ongelofelijk als ze anno 2012 een koppeling moeten laten slippen om trillingen te voorkomen. Als de auto schokt moeten ze terug naar de tekentafel. Wie weet schakelde de asx daarom ook wel zo lekker 8)7
Auto is niet voor mij, maar voor mijn vader, en die carpoolt iedere dag ongeveer 300 km met drie anderen. Dan moet je er wel een beetje fatsoenlijk in kunnen zitten :).

Ja, en dat schakelen had met een bepaald vliegwiel te maken, die dus te zwak blijkt te zijn voor het koppel van een moderne diesel. De Toyota RAV-4 moet er ook enorm veel last van hebben, net als de zusjes van de Outlander (de 4007 en C-Crosser).
Chasing the Touge~

3000 euro? Dat is best een hoop. Is het niet mogelijk om de onderdelen elders te bestellen en dit ergens 'goedkoper' te laten vervangen?

Worden trillingen normaal niet opgevangen met balans-assen in de motor? Dit is namelijk wel zo bij de 4G63-motoren van Mitsubishi.
dippert

quote:
Pixal schreef op zondag 05 februari 2012 @ 00:38:
Nooit, maar voor mij is dat ook een eis. Ik moet achter mijzelf kunnen zitten anders is er gewoon te weinig ruimte om volwaardig passagiers mee te nemen. En dat is iets wat ik regelmatig doe. :)

Reacties: 9
Reg. datum: 14-02-2012

Ziehier leasebakje Harrie, mijn eerste en voorlopig laatste Mitsubishi. Niet omdat ik ontevreden ben, integendeel, maar omdat de baas het merk van De Lijst af heeft gehaald.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/35641_1531442609360_1333610608_31422492_5120004_n.jpg
Reacties: 3.976
Reg. datum: 07-06-2001

Na 8 jaar trouwe dienst eind januari mijn Royal Class 1.6 GL Carisma ingeleverd. Na 2 Mitsu's rijd ik nu Ford.
Dit was met name omdat de Lancer die ik zag maar 400kg ongeremd mag trekken. En dat met een aanhanger die 575kg mag hebben was dat dus wel een eis dat hij 500+ kon trekken.

Nu een nette Ford Wagon gekocht uit 2006 met nog geen 60.000 km op de teller (!) en voor een prijs met aftrek van de Mitsu (1000 euro) wat nog onder ons budget lag :)

Sc0rPi0N wijzigde deze reactie 14-02-2012 11:59 (7%)

Apple iPhone 4s & iPad 3 32Gb
CM Storm QuickFire Rapid (Cherry MX Red) (US import)
Specs Steam

Michael Knight

quote:
Gonadan schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:50:
[...]

Nooit, maar voor mij is dat ook een eis. Ik moet achter mijzelf kunnen zitten anders is er gewoon te weinig ruimte om volwaardig passagiers mee te nemen. En dat is iets wat ik regelmatig doe. :)
Yes, dat is ook één van mijn eisen. Ik vind het bijvoorbeeld ook verschrikkelijk irritant om een knietje in m`n rug te krijgen tijdens het rijden. IN je studententijd kun je dan enorm lachen met 5 man in zo`n compact klasse, maar daarna is het toch tijd voor iets serieuzers.
quote:
MetalPig schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:07:
Ziehier leasebakje Harrie, mijn eerste en voorlopig laatste Mitsubishi. Niet omdat ik ontevreden ben, integendeel, maar omdat de baas het merk van De Lijst af heeft gehaald.

[afbeelding]
Waarom issie eraf? Kosten/wissel maatschappij/contracten?
quote:
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:57:
Na 8 jaar trouwe dienst eind januari mijn Royal Class 1.6 GL Carisma ingeleverd. Na 2 Mitsu's rijd ik nu Ford.
Dit was met name omdat de Lancer die ik zag maar 400kg ongeremd mag trekken. En dat met een aanhanger die 575kg mag hebben was dat dus wel een eis dat hij 500+ kon trekken.

Nu een nette Ford Wagon gekocht uit 2006 met nog geen 60.000 km op de teller (!) en voor een prijs met aftrek van de Mitsu (1000 euro) wat nog onder ons budget lag :)
Toch fijn dat je nog wat terug hebt gekregen voor je Cari. Hoe oud was hij?

dippert

En dan nog een vraag voor de doe-het-zelver. Hoe repareer ik de verlichting achter de ventilatorknoppen? De verlichting van airco en alarmlichten doen het wel. Van het weekend had ik al een beginnetje gemaakt met het loswrikken van de bovenste kap met de luchtinlaten en klok, maar dat ging niet soepel en toen moest ik weg. Het betreft de pre-facelift.

Michael Knight

quote:
Gonadan schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:58:
En dan nog een vraag voor de doe-het-zelver. Hoe repareer ik de verlichting achter de ventilatorknoppen? De verlichting van airco en alarmlichten doen het wel. Van het weekend had ik al een beginnetje gemaakt met het loswrikken van de bovenste kap met de luchtinlaten en klok, maar dat ging niet soepel en toen moest ik weg. Het betreft de pre-facelift.
De witte behuizing achter het zwarte dashboardpaneel kun je uit elkaar schuiven/klikken. Zit met van die plastic haakjes vast, dus een beetje wrikken en van elkaar afschuiven.

Oh. Kwam deze nog tegen. Test uit 2006 van Engelse verzekeringsmaatschappij: Carisma op 4e plaats in top 100 meest betrouwbare auto. :D

http://www.gizmag.com/the...ast-decade-in-order/5657/

dippert

quote:
Michael Knight schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:53:
De witte behuizing achter het zwarte dashboardpaneel kun je uit elkaar schuiven/klikken. Zit met van die plastic haakjes vast, dus een beetje wrikken en van elkaar afschuiven.
Ik was aan deze begonnen met los slopen, die leek mij gemakkelijker en het leek alsof die eerst los moest.

http://tweakers.net/ext/f/XjJ3ICiGMUmZf9fCuRSHm8yQ/full.jpg

Maar je kunt dus ook direct aan de kap eronder beginnen? En daaronder vind je dan ergens een ingang naar het lampje?

Reacties: 3.976
Reg. datum: 07-06-2001

quote:
Michael Knight schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:59:
Toch fijn dat je nog wat terug hebt gekregen voor je Cari. Hoe oud was hij?
Was er een uit 1999 dus goed en wel 12 jaar oud.

Apple iPhone 4s & iPad 3 32Gb
CM Storm QuickFire Rapid (Cherry MX Red) (US import)
Specs Steam

Michael Knight

quote:
Gonadan schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:07:
[...]

Ik was aan deze begonnen met los slopen, die leek mij gemakkelijker en het leek alsof die eerst los moest.

[afbeelding]

Maar je kunt dus ook direct aan de kap eronder beginnen? En daaronder vind je dan ergens een ingang naar het lampje?
Die bovenste kap moet er inderdaad eerst af. Dat zorgt ervoor dat je mooi van bovenaf naar binnen kunt kijken

Dan zie je dit:

http://i73.photobucket.com/albums/i201/Robfmon/1.jpg

en vervolgens:

http://i73.photobucket.com/albums/i201/Robfmon/2.jpg

Gelukkig had iemand er plaatjes van op het Carisma board. Als je het zelf uit moet zoeken (zoals ik destijds) ben je een flinke tijd bezig om alles los te krijgen..

bron: http://zulu.messageboard....5&highlight=dashboard

dippert

quote:
Michael Knight schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:02:
[...]

Die bovenste kap moet er inderdaad eerst af. Dat zorgt ervoor dat je mooi van bovenaf naar binnen kunt kijken

Dan zie je dit:

[afbeelding]

en vervolgens:

[afbeelding]

Gelukkig had iemand er plaatjes van op het Carisma board. Als je het zelf uit moet zoeken (zoals ik destijds) ben je een flinke tijd bezig om alles los te krijgen..

bron: http://zulu.messageboard....5&highlight=dashboard
Kijk, daar kan ik wat mee. Zijn ze in serie geschakeld trouwens? Want alles is toevallig tegelijk stuk. :+

Michael Knight

Ik vermoed van niet. Zodra er eentje kapot gaat, blijft de rest het normaal wel doen.

Reacties: 9
Reg. datum: 14-02-2012

quote:
Michael Knight schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:59:
Waarom issie eraf? Kosten/wissel maatschappij/contracten?
"Kom je in aanmerking voor een nieuwe lease-auto dan worden de keuzes beperkt.
<werkgever> gaat het aantal merken van 18 naar 9 terugbrengen om zo een inkoopvoordeel te bewerkstelligen, maar laat nog steeds voldoende keuze over voor de medewerker. Daarnaast brengen we de keuze voor het aantal hybride auto’s terug, omdat deze in de praktijk een erg hoog verbruik en CO2 uitstoot laten zien."

Maar op dit moment is de lijst helemaal leeg, omdat we een paar honderd mensen gaan ontslaan, en hun lease-auto's moeten eerst opgereden worden.

Binnenkort ex-Carisma rijder :( 1997 1.6 GLX

Carisma staat bij dealer voor APK en beurt maar is helaas APK-afkeur. De auto heeft enige jaren geleden een aanrijding gehad. De schade is hersteld maar bij de wielkast aan de achterzijde is het nu al enige tijd aan het roesten en is nu ook de dorpel aangetast.

Motorisch ging de auto nog als een zonnetje maar hij is de ingreep van het lassen niet meer waard. Nu maar eens kijken wat ik er nog voor kan vangen. Tips?

Volgende auto wordt een maatje groter. Ik denk zelf aan een Mondeo Wagon. Een Lancer Wagon is me toch iets te klein vrees ik.
Mind explorer

De oud ijzer prijs denk ik. Een auto die niet meer door de APK komt is niks waard.
Of je moet hem in onderdelen proberen te verkopen of aan handige harry die hem wel gaat lassen. Maar verwacht er dan niet veel meer dan 300 euro ofzo voor te krijgen.

quote:
Heusje schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:50:
Binnenkort ex-Carisma rijder :( 1997 1.6 GLX

Carisma staat bij dealer voor APK en beurt maar is helaas APK-afkeur. De auto heeft enige jaren geleden een aanrijding gehad. De schade is hersteld maar bij de wielkast aan de achterzijde is het nu al enige tijd aan het roesten en is nu ook de dorpel aangetast.

Motorisch ging de auto nog als een zonnetje maar hij is de ingreep van het lassen niet meer waard. Nu maar eens kijken wat ik er nog voor kan vangen. Tips?

Volgende auto wordt een maatje groter. Ik denk zelf aan een Mondeo Wagon. Een Lancer Wagon is me toch iets te klein vrees ik.
Vandaag meteen een krabbel gezet onder een offerte voor een Mondeo. Over 2 weken wordt de Mondeo afgeleverd. Dus ik kan nog 2 weken nostalgisch rondtorren met de Carisma. Baal ervan dat zo'n stomme schade hem noodlottig is geworden. Maar ben gigantisch blij met de Mondeo.

Michael Knight

Toch alvast veel plezier met de Mondeo. :)

Tip: bied je Carisma aan bij een Japanse onderdelenboer. Deijne in Volkel zal er vast nog wel wat voor willen geven als hij verder in goede staat is (motorblok, versnellingsbak, etc).

derp!

Zo, even een kleine bump dan maar :P

Vandaag is de Colt voor de apk opgegaan en helaas, het ding is voorwaardelijk afgekeurd. Er moet het een en ander aan gebeuren en gelukkig is m'n schoonoom monteur en zo lief om dat te willen doen zonder tijd te rekenen, en de onderdelen tegen inkoopsprijs te regelen :)
Even het lijstje voor de geïnteresseerden:
  • Koplampen moeten afgesteld worden want ze staan niet even hoog.
  • CO-waarde was te hoog (kon opgelost worden met een additief)
  • Motorrubbers waren vergaan (En dat wisten we al een tijdje want het blok liep erg onrustig tijdens stationair loop, vandaar ws ook de CO-waarde :+ )
  • Aandrijfashoes lv is kapot + uitlijnen daarna
  • Stadslicht rv defect (ook dit wist ik al, maar te lui om het te maken, gebruik het namelijk toch nooit)
  • Kentekenverlichting defect (En dit was ook bekend, doet het soms wel, soms niet als gevolg van een ongeluk waarbij iemand op onze bips reed. Schoonoom kon het probleem niet vinden en een andere garagist ook niet.)
De bandenboer/garagist wou ¤350,- hebben om het te repareren en dan zou ik 'm 4 werkdagen kwijt zijn in het gunstigste geval. Duurt toch een beetje lang en het is ook zo ongeveer de dagwaarde van het blikje, dus dat hebben we maar niet gedaan.
De schoonoom hoeft niet 2 werkdagen te wachten op motorrubbers (want die haalt hij gewoon van de sloop :+ ), dus dat scheelt weer 3 werkdagen dat we die auto niet kunnen gebruiken en bovendien scheelt het weer enorm in de kosten. Alleen jammer van de euro's, maar dan hadden we zelf maar beter op moeten letten. Ik vroeg gisteravond aan m'n vriendin wanneer er nieuwe apk op moest zitten en dat bleek vandaag te zijn ... Daar moeten we in het vervolg iets beter op letten :9

Michael Knight

Die koplampen kun je toch zo zelf stellen? Tegen schemertijd de auto voor een muurtje zetten op enkele meters afstand en hup, stellen maar (zoek ff een plaatje voor juist lichtbeeld op google).

CO-waarde; auto ff goed warm rijden voorafgaand aan de apk (dus niet 15 minuten).

Voor verlichting ff tijdelijk een draadje in kofferbak trekken van andere 12v zodat hij gelijktijdig aangaat. Hoe je het daarna oplost, kun je je dan weer een jaar druk over maken. :D

derp!

Ja, wat al niet kan :P Het gaat er vooral om dat we de verlichting vrij recent hadden vervangen (want dimlichten gingen kapot) en ik had daarna nog niet gekeken naar de uitlijning er van. Dat het iets te kort op de auto zat had ik wel door, maar of het nou wel of niet goed staat maakt niks uit. Je ziet toch niks in het donker en je verblindt mensen er ook niet mee :+
CO-waarde klinkt ook dramatischer dan het is, die auto had bij de bandentoko 2 uur staan afkoelen en de monteur-oom rijdt 'm sowieso eerst warm en dan ziet hij wel hoe het ervoor staat voor de keuring (waarde was 0.9 trouwens, *ietsjes* te hoog) en de kentekenverlichting maak ik me niet druk om. Geen agent die je daarvoor langs de kant gaat zetten en zeker hier in de omgeving niet. Genoeg dronkelappen die meer aandacht opeisen ;)

Mind explorer

Je gaat een auto toch niet weg doen omdat een apk 350 euro kost :') ? 8)7 of mankeert ie verder van alles, is ie doorgeroest en wilde je hem toch al naar de sloop brengen ofzo? Anders snap ik dat soort beslissingen echt niet.

derp!

Ik heb ook nergens gezegd dat die auto weg is gedaan. Ik heb enkel gezegd dat ik die auto niet voor die ¤350,- bij een grote franchiser ga laten repareren, maar dat hij naar de oom van m'n vriendin is gegaan die het voor flink minder doet.
Om het trouwens even in perspectief te zetten: Die auto heeft ¤500,- gekost, er zit al voor ¤1200,- aan reparaties in, dus die auto heeft ons straks al 3x zoveel gekost als waarvoor we 'm hebben gekocht :P

Edit:
En het is maar goed ook dat ik 'm naar de monteur-oom heb gebracht want toen het ding op de brug stond bleek dat de aandrijfashoes helemaal niet kapot is, net als de motorrubbers. Sterker nog, op de motorrubbers zag je sporen van gepor met schroevendraaiers. Monteur-oom verdacht ze ervan om werk verlegen te zitten :+
Oh ja, totale kosten waren dus ¤50,-. APK, 2x lampjes en half uur huren van de brug.

PauseBreak wijzigde deze reactie 19-03-2012 22:06 (31%)

Reacties: 386
Reg. datum: 12-10-2004

Even een kort vraagje :)

Weet iemand hoeveel olie er in een Mitsubishi Colt 1.3GLI uit 1998 moet? Kan er maar bar weinig van vinden op google en andere websites :)

ik weet dat in de 1.6 variant 3,4 liter gaat, maar of de 1.3 dat ook nodig heeft weet ik niet.

Alvast bedankt!
Mmmph!

In een 1.3 uit 1996 moet 3,3L (incl filter) 10W40 SG of SH motorolie.

http://tweakers.net/ext/f/sfoQIbQVNPXCrvOAgjsxu8xG/full.png

frickY wijzigde deze reactie 04-07-2012 15:25 (157%)

Reacties: 11.226
Reg. datum: 22-03-2008

Zeer geachte Mitsubishi kenners... :) Wat mag een Mitsubishi Carisma 1.6 GL Royal Class op LPG-G3 uit 1998 met zo'n drie ton op de teller tegenwoordig nog ongeveer kosten? Hij heeft o.a. een airco en een stuk of vier airbags, maar bijvoorbeeld geen lichtmetalen wielen.

En zijn die dingen een beetje betrouwbaar? Het is niet moeders mooiste, maar dat geeft niet. Ik wil gewoon graag zo goedkoop mogelijk, maar wel een beetje veilig van A naar B heen en weer.

Beaches are for storming!

Huub Huub, Barbatruc!
Reacties: 16.748
Reg. datum: 12-01-2005

Tja waar koop je 'm? particulier/garage/dealer?
Verder de staat van 't ding hangt er nogal vanaf natuurlijk maar ja alles tussen de 0 en 1500 euro (als je 'm bij de dealer krijgt met wat garantie op grote problemen) zou ik zeggen.

http://www.gaspedaal.nl/M.../?brnst=LPG-G3&srt=pr
trek je conclusies

Maar wat is nou die vrijheid; een duur huis, magere baan? Zoveel mensen in Almere die amper kunnen bestaan... Goed, je mag demonstreren, maar met je rug tegen de muur.. En alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur.

Michael Knight

Bij een bovaggarage zou ik zeggen rond de 1250 euro. De Royal Class was een editie met veel extra opties (elektr. ramen enz). Op verschillende fora heb ik mensen met zo'n model makkelijk 400.000 zien halen op lpg bij regulier onderhoud, dus je kunt er nog even plezier van hebben.

Controleer bij de 1.6GL op die leeftijd de staat van de remschijven, remcylinders (slave), evt. roest bij spruitstuk motorblok, draagarmen ( linksvoor is vaker stuk), de aandrijfassen ( en bijbehorende hoezen) en de rubbers (motorophanging).

Belangrijkste zal de versnellingsbak zijn: (terug) schakelen van 3->2->1 gaat bij dit type vaak lastiger, vanwege versleten nylon schakelbusjes en een bij te stellen schakelstang.

Schrik niet van deze lijst. Het is een opsomming van het onderhoud dat de meeste mensen met dit model gehad hebben met 400.000km achter de kiezen. :) Het zijn ook mooie punten om op af te dingen en vervolgens zelf voor een nette prijs te fixen. Die schakelbusjes kun je al krijgen voor zo'n 10 euro bij de dealer.

Als het terugschakelen naar z'n 2 tijdens het rijden moeizaam gaat, dan is de snchromesh mogelijk versleten. Dat is prijziger en bij flinke klachten zou ik de auto dan afraden op die leeftijd bij een prijs van 1250+ i.v.m. bijkomend onderhoud.

Mocht je meer willen weten, gewoon vragen!

Michael Knight wijzigde deze reactie 12-07-2012 20:51 (29%)

De derde in dat lijstje hierboven. :) Een grote tweedehands autohandel bij mij in de buurt waar vooral 'Nederlanders van buitenlandse afkomst' rondhangen, maar dat maakt mij verder niet uit. Garantie zal wel tot aan het hek zijn...

Ik zoek dus een goedkope, betrouwbare bak op gas (G3) in de buurt van Amersfoort, liever geen station, maar wel 4- of 5 deurs met een handbak, niet te groot maar ook niet heel klein. Dan houdt je dus niet zo heel veel opties meer over, en zo kwam ik dus hier uit. Ik heb al even met de verkoper gesproken, best een aardige vent. Hij krijgt nog een 'kleine servicebeurt' en een nieuwe APK. Ik heb hem dus al even gezien, hier en daar op de randjes is er wat verf af maar dat lijkt mij normaal voor een auto van die leeftijd, onder de moterkap ziet het er schoon en droog uit. De airco zal het vast niet meer doen, maar dat boeit mij niet zo. Het enige wat ik een beetje mis is ABS.

Ik schrik niet van dat lijstje hoor, remmen en schakelpoken slijten nou eenmaal bij gebruik. Hoe check ik die remmen? Proefritje? Of moet hij daarvoor op de brug? Een aankoopkeuring gaat een beetje te ver lijkt mij voor een auto in deze prijsklasse. Als de remmen echt slecht zijn komt hij toch niet door de APK, of wel?

Een kort testritje ga ik wel even maken, als de motor goed loopt zonder bijgeluiden, er verder geen gekke rammels en geluiden zijn, er geen plas olie onder ligt en hij goed stuurt, remt en schakelt waag ik het er denk ik maar op. Ik verwacht echt geen wonderen, maar wil ook geen gevaarlijke auto die het regelmatig laat afweten of me op enorme onderhouds en reparatie kosten jaagt. Een paar krasjes en roestplekjes boeit mij verder niet, desnoods werk ik dat zelf een beetje bij.

Michael Knight

Als je geen ABS hebt, heeft dat model ook waarschijnlijk gewoon remtrommels achter. Remschijven + ABS was destijds een speciale optie.

Remschijven kun je gewoon bekijken door de wielen even los te halen.

Verder hangt het ook een beetje van het onderhoudsverleden af. Als hij netjes al zijn beurten heeft gehad, kun je 'm gerust kopen, maar als het ding de laatste jaren 80.000km heeft gelopen zonder echt onderhoud, kan het een kat in de zak zijn.

quote:
Michael Knight schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:11:
Als je geen ABS hebt, heeft dat model ook waarschijnlijk gewoon remtrommels achter. Remschijven + ABS was destijds een speciale optie.

Remschijven kun je gewoon bekijken door de wielen even los te halen.

Verder hangt het ook een beetje van het onderhoudsverleden af. Als hij netjes al zijn beurten heeft gehad, kun je 'm gerust kopen, maar als het ding de laatste jaren 80.000km heeft gelopen zonder echt onderhoud, kan het een kat in de zak zijn.
LOL, Die verkoper ziet me aankomen als ik de wielen even wil losschroeven... Ik zal inderdaad wel naar het onderhoudsboekje vragen.

Petrolhead

Remschijven kun je ook zo wel zien hoor, meeste auto's hebben geen stalen velgen erop dus kun je het goed genoeg zien. Voelen of er geen dikke rand op zit, of je zo 1,2,3 geen scheuren ziet, etc. :+

Mmmph!

Je kunt tijdens je testrit natuurlijk even langs je 'eigen garage' voor een snelle blik
VAIO powered
Reacties: 5.110
Reg. datum: 02-06-2001

Het motorcontrolle lichtje ging vandaag branden in mijn Carisma (1.8GDI 2000).Vervolgens kwam er een harde getik uit de motor (kleppen denk ik zo) en even later viel de auto stil op de snelweg. Ik heb de motorkap open gedaan en even gewacht, en zo wankelend de laatste paar km naar huis gereden. Hij ging telkens uit als ik hem in zijn vrij liet.
Ik had de oliepeil onlangs nog gecontroleerd en eenmaal thuis aangekomen keek ik weer en het lijkt gewoon in orde te zijn. Maar misschien moet ik het een paar uur laten staan totdat de olie is gezakt? Ik heb er de ballen verstand van namelijk. Kan het mogelijk ook de koelvloeistof zijn? Daar kijk ik namelijk nooit naar. Zelfs nu kon ik niet zo goed zien of die nou leeg was of niet.
Wie weet me een beetje op weg te helpen met dit? Ik ga straks de olie weer checken.

Michael Knight

Motorlampje kan vanalles betekenen. Mogelijk is de auto in noodloop gegaan... Uitlezen voor foutdiagnose met MUTII kost je twee tientjes bij de dealer..

Je zou eventueel de computer kunnen resetten om te kijken of de foutmelding terugkomt (accu los, na enkele minuten weer aansluitem).

Reacties: 1
Reg. datum: 10-11-2012

Ik heb vandaag me galant 1.8 ingeruild voor een carisma uit 2000 helaas de galant was op

in de carisma zit een fabrieks radio in hoe krijg je die er uit er zitten aan allebei de kanten 2 ronde gaatjes maar ik heb geen pennen er bij die je er in kan doen om hem er uit te halen weet iemand toevalig hoe je hem eruit kan krijgen

Michael Knight

Welkom op GoT! :)

In die ronde gaatjes kun je bijvoorbeeld de beugel van je Parrot carkit plaatsen (had ik ooit) + daar kun je ook aan beide kanten een smalle schroevendraaier insteken en vervolgens de radio naar je toetrekken (schroevendraaier iets schuin houden, waardoor je grip hebt).

De standaardradio zit niet speciaal vast voor zover ik weet. :)

Michael Knight wijzigde deze reactie 10-11-2012 20:25 (13%)

Reacties: 1.782
Reg. datum: 30-04-2003

Een paar lange spijkers of stukjes massief elektra installatie draad werkèn ook prima :)
Mmmph!

Stalen kledinghanger verknippen werkte voor mij

Sinds 3 weken heb ik een Lancer Wagon Intense 2.0 16V uit 2008
Het is echt een goede wagen met een super wegligging door het sport onderstel :)
Lancer is niet echt zuinig al rijdt mijn vrouw 10% zuiniger O-)

Kan wel merken dat die 95+ octaan niet voor niets op de binnenkant van de tankdop staat, naast dat de motor veel rustiger en beter loopt op ultimate 98 is hij ook nog eens een stukje zuiniger (compenseer je de meer pijs van 98 t.o.v. 95 makkelijk mee)

Ga volgende week weer boodschappen doen in DLD en dan zal ik eens kijken hoe hij het op Aral Ultimate 102 gaat doen :)

Michael Knight

Ik wil ook nog steeds eens 102+ in een Carisma doen... de reguliere en de GDI. Bij de 1.6 merk je al wat verschil in motorgeluid en een ietwat betere reactie bij een ovtaangetal van 98. Bij de GDI merk je meteen prestatiewinst bij 98. Daar issie oorspronkelijk ook voor ontworpen.. :D

Het enige minpunt aan de lancer waren de speakers, de voor en achter speakers waren van karton en zo goed als overleden...
Heb lang gezocht naar speakers met de juiste inbouwmaat aangezien de wagon achter een metalen frame heeft om ze in te bouwen (14,3cm) de meeste speakers hebben een grote inbouw maat of waren te diep.
Heb gelukkig bij correct 2 setjes JBL GTO 638's kunnen bestellen voor een goede prijs welke perfect passen!
Moet nu alleen nog gaan zoeken naar een betaalbaar vervanging setje voor de defecte tweeters in de A-stijl.

Update:

Afgelopen donderdag Aral Ultimate 102 getankt in Elten/Emmerich, motor loopt rustiger en pakt ook beter op t.o.v. de BP ultimate 98 :)
Euro95 was daar ¤ 1,619 en de Ultimate 102 was ¤ 1,649 :9
Is toch 22ct goedkoper dan de BP ultimate 98 in NL en dan heb je nog betere benzine ook _/-\o_

fast-server wijzigde deze reactie 24-11-2012 22:29 (22%)

Mmmph!

Vanochtend is vrouwlief met onze Colt op winterbanden een kruispunt over gegleden, en is een velg vernield tegen de stoeprand. Gelukkig band niet leeg gelopen en met haar ook niets mis, maar kan nu wel opzoek naar een nieuwe velg.
velg

Maar hoe vind ik een velg die onder mijn auto past. Ik weet alleen;
Velgmaat: 5,5JJx13”
Bandenmaat: 175/70R13

Maar dan heb je ook nog zoiets als 4 en 5 gats, en verschillende afstanden van de wielmoeren als ik mij niet vergis? Het betreft een Colt 1.3 GLI uit 1995.
Is het wel handig om 1 nieuwe velg te kopen, of is 4 dezelfde verstandiger?

frickY wijzigde deze reactie 06-12-2012 15:01 (36%)

dippert

Steek? Die kan je toch gewoon meten? Ik vermoed dat het vier bouten zijn, meet diagonaal de afstand tussen het midden van de bouten en je hebt de steek. Ik vermoed 10cm (steek 4x100)

Mmmph!

Ze is met de auto op haar werk. Ik kan er dus zelf niet bij, maar wilde wel graag alvast opzoek naar een nieuwe :p
dippert

Ah lol, ik zou mijn geld zetten op 4x100. Daarentegen zou ik nooit iets kopen zonder dat zeker te weten, eerst meten dus. ;)

Oliesjeik
Reacties: 5.213
Reg. datum: 28-07-2005

Google op steekwijzer

[XBL-Tag: TomNMGN] Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

dippert

Sinds ik met mijn ex-Carisma het niet voor elkaar kreeg een eenduidige velgmaat te vinden vertrouw ik dat soort sites niet meer. :P
Maar misschien is het met de Colt beter. ;)

Reacties: 116
Reg. datum: 07-03-2012

quote:
frickY schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:50:
Vanochtend is vrouwlief met onze Colt op winterbanden een kruispunt over gegleden, en is een velg vernield tegen de stoeprand. Gelukkig band niet leeg gelopen en met haar ook niets mis, maar kan nu wel opzoek naar een nieuwe velg.
[afbeelding]

Maar hoe vind ik een velg die onder mijn auto past. Ik weet alleen;
Velgmaat: 5,5JJx13”
Bandenmaat: 175/70R13

Maar dan heb je ook nog zoiets als 4 en 5 gats, en verschillende afstanden van de wielmoeren als ik mij niet vergis? Het betreft een Colt 1.3 GLI uit 1995.
Is het wel handig om 1 nieuwe velg te kopen, of is 4 dezelfde verstandiger?
Misschien een overbodige vraag, maar is het reservewiel niet toevallig hetzelfde? Ik kan vanaf hier natuurlijk niet beoordelen hoe beschadigd de velg is maar misschien is het een optie de beschadigde velg als reservewiel te gebruiken.
Huub Huub, Barbatruc!

Precies, heb ik ook, er zat aan de rand van mijn auto bij één velg een deuk (al voor dat ik 'm kocht, kwam er ook pas later achter toen ik het reservewiel controleerde op de spanning) en die heb ik mooi als reservewiel. De band loopt amper af en als ik een lekke band krijg kan ik er wel mee naar een bandentoko hobbelen. Sla die rand gewoon met de hamer weer zo veel mogelijk terug in 'model'.

Maar wat is nou die vrijheid; een duur huis, magere baan? Zoveel mensen in Almere die amper kunnen bestaan... Goed, je mag demonstreren, maar met je rug tegen de muur.. En alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur.

Mmmph!

Inmiddels is de winterband inderdaad overgezet op het reservewiel, en rolt die nu onder de auto.
Maar ik heb nu dus geen reservewiel meer. De velg is echt te erg beschadigd. De hele auto hobbelt en trekt opzij wanneer deze gemonteerd is.
Petrolhead

Wat slopen bellen om te vragen of ze niet wat hebben liggen voor je, moet meestal wel lukken. :)

Reacties: 87
Reg. datum: 02-02-2010

Ik rijd nu tijdelijk in een Mitsubishi Colt 1.3 , en als ik een bocht maak op een lage snelheid hoor ik een door merg en been gaande piep.. Dit in z'n eerste, tweede en derde versnelling (4e weet ik niet, maak ik niet zo vaak bochten in waarin ik gepiep hoor.. :P ) Kan het zijn dat de koppelingsplaten op zijn oid?

Als je nog genoeg koppel hebt dan lijkt dit me stug, zit er nog genoeg olie in?
Kan namelijk zijn dat je lager droog loopt of droog is.
Mmmph!

Waarom denk je aan de koppelingsplaten als het alleen bij bochten is?
Heb je het alleen bij bochten naar links of rechts, of bij beide?
Hoor je het altijd in bochten, of alleen bij lage snelheid? Hoe laag?

Ik zou inderdaad ook eerder denken aan een wiellager, of iets met de ophanging. Een piep is meestal bij ronddraaiende delen, een door merg en been piep meestal bij ijzer op ijzer. Dus lager lijkt me de grootste kanshebber.
Huub Huub, Barbatruc!

Precies, heb het ook gehad met een kapot wiellager, soms piepte hij verschrikkelijk (niet leuk als je in de file staat, het erg warm is en je dus wel met je raampjes open wilt rijden.

Mijn remblokken en schijven zijn achter versleten, ik dacht ik zal eens bellen wat dat kost.
Mitsubishi dealer ¤ 380
Van Essen ¤ 360
Andere garages ¤ 360

Ze gaven allen aan dat het een uurtje werk was en dat ik er wel op kon wachten.
De meeste van de bovenstaande garages gebruiken Bosch schijven en blokken.

Aangezien ik het toch wel een redelijk hoog bedrag vond ben ik eens gaan kijken wat de blokken en schijven kosten.

BOSCH - Ref: 0 986 424 814 Remblokkenset, schijfrem (MITSUBISHI : MR955068 - MN116929 - 4605A558) ¤ 37.30
BOSCH - Ref: 0 986 479 603 Set van 2 remschijven (MITSUBISHI : MB895200 - MB928716) ¤ 73.74
Beetje keramisch vet kost hooguit ¤ 4
Totaal materialen ¤ 115

¤360 - ¤115 = ¤245 voor een uurtje werk
Lijkt me toch wel een beetje op prijsafspraken of zie ik dit nu verkeerd?

Denk dat ik ze zelf maar ga vervangen, ook al doe ik er 2 uur over dan is het toch snel verdiend.

quote:
frickY schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:52:
Waarom denk je aan de koppelingsplaten als het alleen bij bochten is?
Heb je het alleen bij bochten naar links of rechts, of bij beide?
Hoor je het altijd in bochten, of alleen bij lage snelheid? Hoe laag?

Ik zou inderdaad ook eerder denken aan een wiellager, of iets met de ophanging. Een piep is meestal bij ronddraaiende delen, een door merg en been piep meestal bij ijzer op ijzer. Dus lager lijkt me de grootste kanshebber.
dat is het eerste wat bij mij omhoog schoot aan ideeën ;-) , maar heb het met beide richtingen. Links en rechts. Hoor het gepiep eigenlijk vooral bij langzame bochten (denk aan rotondes, kruisingen).
En het is een piep die redelijk door merg en been heen gaat, zie fietsers verschrikt omkijken als ik het kruispunt over kom piepen :X hehe.
Zal er binnenkort maar even naar laten kijken denk ik.. Is niet bepaald 'relaxt' auto rijden zo. Kan het verder enig kwaad, een versleten wiellager?
Reacties: 764
Reg. datum: 19-04-2007

Ik heb ook een lancer gekocht ben er zeer blij mee :)

http://www.lancerevoclub.org/attachment.php?attachmentid=5151&d=1362646361

Wij kunnen de foto echter niet zien, omdat we niet lid zijn van 't lancerevoclub forum.. (althans ik niet!)
ph34r my [WCG] Cows :P
Reacties: 10.395
Reg. datum: 22-02-2002

Is een zwarte Evo IX met het stuur aan de juiste kant zo te zien :)

HELP GoT TO THE TOP
Gij zult met mij uw CD's branden NERO B)
Hoe houdt een netwerkbeheerder zijn conditie op peil op het werk :?
Touwtje springen met een UTP kabel

Reacties: 221
Reg. datum: 08-02-2001

Ik kan mij ook hier melden. Afgelopen donderdag een Carisma 1.6 op lpg-G3 gekocht, ik zal binnenkort eens een fotootje maken.
Is een beetje een terugkeer naar de roots, mijn fam is nu een Volvo fam, mijn andere auto is ook een Volvo 144 uit 1973, vroeger reed echter iedereen Mitsubishi beginnend met een Lancer station van halverwege de jaren '80, en daarna een hele serie Galants. Mijn broer heeft ooit nog een Galant GTI gehad, de eerste en enige auto waar ik ooit in gezeten heb waarmee we harder dan 200 km/u reden, hmm memories :9.

quote:
geldermalsen schreef op maandag 11 maart 2013 @ 15:56:
Ik heb ook een lancer gekocht ben er zeer blij mee :)

[afbeelding]
Fijne wagen d:)b Ik heb even een generatie overgeslagen...

Afgelopen 3 jaar en 3 maanden:
Transport
http://tweakers.net/ext/f/0aiZv6SyuI67yyLkfDyZKkbN/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/3TMx5qpttywKgd6ier9FZWY2/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/ymB00KBjXvu2WjxeAO7ic3W4/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/inccFHJJlaL35XrL2K8qfK3N/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/NHlrwUujNCnJCEDNNCJ1MSFY/thumb.jpg

Sinds een maand:
New Toys
Good start of 2013
http://tweakers.net/ext/f/2KcA6CTiOwCzKddErMiLPTbx/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/PBNRg4SOwexR2YiO0O6eFMdc/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/s5vPb6V4HC6k41iSjN23bre4/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/gmTByvu04RHlpKDyPQkdvUwX/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/3LU3m8AQOpC5rvNQqdGLdgI8/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/8LeWHg3SVlhpithkBom4qW2H/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/sqLQGYho45fnRNoNbPFpT7rI/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/hyvcN6FhOKvzqTCE1ZdS7YvZ/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/j6UfsyXDWV5HwjJkuB9zhAaK/thumb.jpg

ph34r my [WCG] Cows :P
Reacties: 10.395
Reg. datum: 22-02-2002

Nice :)

Welke uitvoering ??

HELP GoT TO THE TOP
Gij zult met mij uw CD's branden NERO B)
Hoe houdt een netwerkbeheerder zijn conditie op peil op het werk :?
Touwtje springen met een UTP kabel

quote:
Nu een 2008 GSR 5-speed manual met e.e.a. aan opties :)

Volgende mijlpaal is om er een FQ350 van te maken; 350pk & 475Nm...

/edit: even een crosspost uit HK
Even paar kleine pics na een paar uur heerlijk in het zonnetje de auto wassen.

New Toys
Good start of 2013
http://tweakers.net/ext/f/WKz8QoE1KzTrkxcvlyMZcDDB/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/CXCipdTcanmfVsDUQbM3xIyq/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/zO3kvJsjY0Vug1WY4ilvGW1u/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/tPeNGLS8nCfJt7ZERivqWzDm/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/5ZZzVjD6rlAtRd4iKQkyAFC4/thumb.jpg

MAX3400 wijzigde deze reactie 07-04-2013 18:55 (83%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 laatste

© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies

Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True

Website van het jaar 2012