Dan zal ik ook eens mijn mening geven over de controllers.
N64-controller Blijft een geniaal ding. Zag er niet uit, maar de indeling was heerlijk, de Z-trigger ook en het was natuurlijk revolutionair. Alleen ondanks dat het van Nintendo is, was de kwaliteit niet zo degelijk. De analoge stick sleet werkelijk bij iedereen. Vooral bij de mensen die Mario Party hadden. Continu snel rondjes draaien zorgde ervoor dat er van het stickje weinig overbleef.
Dreamcast-controller Een van de beste controllers ooit gemaakt. Twee analoge triggers, goede buttonlayout en het tofste was de VMU, waardoor je een schermpje in je controller had. Enige nadeel waren de scherpe randjes van het d-pad waardoor je duim verrot was na een paar uur beat em ups spelen.
Gamecube-controller In mijn ogen een stap achteruit ten opzichte van de N64 controller en de concurrentie. Vreemde c-stickje had volgens mij beter een gewone stick kunnen zijn. Buttonlayout was eigenaardig. De B-knop is ook lastiger bereikbaar omdat je je duim continu op de ubergrote A-button houdt. Ook was het ding niet revolutionair zoals alle voorgaande controllers wel waren (NES -> D-pad, SNES -> de standaard 4 buttons op de voorkant en de L/R knoppen, N64 -> analoge stick, trigger en rumble). Ding was niet erg populair onder de gamers, behalve de Nintendo-fans. Kabel was ook veel te kort.
Wavebird Idem als de Gamecube controller, maar dan draadloos. Rumble eruit gehalen vind ik dan weer een dooddoener. Jammer en onnodig.
PS2-controller Ligt goed in de hand, goede buttonlayout, goede kwaliteit. Alleen heb ik nooit kunnen wennen aan dat rondje-kruisje-vierkantje-driehoekje-gedoe(ben geen fanatiek gamer op de PS2 dus vaak kijken wat nou hoort bij het ikoontje op het scherm) en vond ik de dubbele L en R buttons irritant.
Classic controller Goede kwaliteit, goede buttonlayout. Maar onhandig dat je het in je Wiimote moet pluggen. Ook jammer dat er geen rumble inzit en het niet te gebruiken is voor Gamecube spellen.
Piranha Gamecube controller Goede prijs en op het eerste gezicht/gevoel een degelijke controller. Totdat je daadwerkelijk gaat spelen: stick is niet precies en voelt te los aan, de d-pad is om te janken en lijkt niet serieus bedoeld om te gamen. De buttons zijn als laatste waardeloos. Ze maken lawaai, voelen stroef/goedkoop aan en reageren niet goed(moet ze helemaal indrukken en ze lijken niet iets hoger te zijn dan normale). Hij ligt wel goed in de hand overigens en kraakt niet als je erin knijpt, dus het plastic eromheen is wel solide

. Voordeel is alleen voor de hardcoregamers dat het een geheel nieuwe uitdaging wordt om games uit te spelen met deze controller.
Thrustmaster T-wireless Beste third-party controller die ik ooit heb gehad(had ze ook op de Dreamcast, NES, SNES en bij de N64 weleens erop gespeeld). Goede buttonlayout(alhoewel het voor sommige Gamecube games niet ideaal is, voor bepaalde andere juist weer wel). Werkt zowel goed met de gamecube als de virtual console. Nadeel zijn de AAA'tjes waar ik geen fan van ben. Verwisselen is vrij onhandig. Had liever AA's gehad, maar met 16 batterijen van de aldi voor 4 euro kan je aardig lang vooruit. Rumble aan en uitzetten is handig. De map/turbo functies zijn ook mooi meegenomen. Zelfs een slow-button om VC games op een goedkope manier te beaten

. Ligt bij mij heerlijk in de hand, maar ik heb vrij kleine handen. Afwerking, kwaliteit etc benadert die van de Nintendo/Playstation controllers in mijn ogen. D-pad heeft alleen een net wat andere vorm door de patenten van Nintendo. In ieder geval vind ik dat deze controller de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Twee tientjes is amper duurder dan de andere 3rd party meuk en dan is deze vele malen beter en draadloos. Gamecube controllers zijn nieuw alleen nog via import te krijgen en wavebirds zijn dan helemaal behoorlijk prijzig. Het ledje kan wel irritant zijn.
Virtual boy controler Uniek natuurlijk, twee d-pads en dat ding ligt heerlijk in de hand door de twee grepen met inkepingen voor je vingers. Wat dat betreft ligt deze controller het lekkerst in de hand van allemaal.
Wat ik overigens jammer vind, is dat Nintendo die bekende mockup nooit heeft uitgebracht die gemaakt werd voor de Wii werd uitgebracht. Een photoshop van een Wavebird-shell waarin je de Wiimote kon schuiven. Zou briljant geweest zijn als je het voor Gamecube en Virtual Console kon gebruiken en je de rumble/batterijen van de Wiimote gebruikte.