Hoofdcategorieën
Topicacties

iMac uit de UK halen. Goed plan?

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 04 september 2002

Van een andere Mac fan heb ik begrepen dat in ongeveer 2 maanden er nieuwe iMac modellen uitkomen, dat vind ik een mooi moment om over te stappen van PC naar iMac.

Als zuinige prijsbewuste Nederlander kijk ik natuurlijk even rond voor de beste deal.

Het lijkt erop dat Apple de prijzen in europa fixeert, in Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland zijn de iMac's evenduur.

In Spanje scheelt het 100 euro, terwijl het in de UK iets meer dan 300 euro scheelt t.o.v. de prijs in Nederland. Het is dus intressant om even naar de UK te gaan en daar een iMac te kopen.

Nu is mijn vraag tegen welke problemen zou ik mogelijk kunnen lopen?

Zou de Apple Retail Store kunnen weigeren een iMac te verkopen omdat ik niet in de UK woon? of zou ik problemen kunnen krijjgen met garantie in Nederland, desondanks ik de iMac heb gekocht bij Apple direct en ze wereldwijde garantie claimen.

De Apple store is in de Regent Street, London en een officiele Apple Retail Store, dus net zoals apple.nl/store en niet zoals veel individuele Apple winkels in Nederland. Uit andere topics heb ik begrepen dat het handig is direct bij Apple te kopen i.p.v. een retailer.

Van andere forums en de Apple website heb ik begrepen dat de Mac OS X DVD meerdere talen bevat en ik dus on-the-fly naar het Nederlands zou kunnen schakelen. Het toetsenbord vormt geen probleem.

Een buskaartje naar de UK kost zo'n 100 euro, dus dan heb ik toch nog 200 euro winst i.v.m. een iMac in Nederland te kopen. Geen gedoe bij de douane, want het is binnen europa, dus heeft vrije doorgang van goederen.

Verder wil ik via eBay .Mac en AppleCare for iMac uit de U.S.A. halen, in feite draait AppleCare om een stickertje met code, gaat deze code werken op een iMac uit de UK? met .Mac voorzie ik geen problemen.

Ik heb de voorwaarden van AppleCare al doorgebladerd en het enige stukje wat me op toepassing lijkt is als volgend:
quote:
Dit Plan wordt beheerst door het recht van het land waar het Plan is aangeschaft en waar u zich hebt aangemeld. Onder deze rechtskeuze vallen niet de bepalingen van conflictenrecht van dat land noch die van de het VN-koopverdrag.
Ik snap niet zo goed waar ze op doelen met het uitsluiten van de bepalingen van conflictenrecht.

Volgens mij loopt het allemaal wel los met alledrie de Apple producten, echter gezien de prijs wil ik het graag zeker weten.

excuus voor de lange OP.

fridgeman wijzigde dit bericht 14-04-2008 12:27 (0%)
Reden: 'naar' de UK vergeten.

Ik word ZO MOE van mijn medemens.

Applecare kun je idd gewoon via ebay kopen en middels email krijg je dan de code toegezonden.
De garantie op draagbare apple producten is wereldwijd, dus bijvoorbeeld een macbook of macbook pro, die zonder stekker zelfstandig overal werkt. Een imac is dat dus niet, en mijn advies is om daar nog eens goed naar te kijken. Geld besparen is natuurlijk altijd gezond, prima dat je je zo orienteert!

ik quote :

HET VERKRIJGEN VAN GARANTIESERVICE

Voordat u garantieservice aanvraagt, verzoeken we u eerst naar de online hulpmiddelen te gaan waarnaar verwezen wordt in de documentatie bij dit hardwareproduct en deze hulpmiddelen te bestuderen. Indien het product nog steeds niet naar behoren functioneert nadat u gebruik hebt gemaakt van deze hulpmiddelen, neemt u dan contact op met de medewerkers van Apple of, indien van toepassing, met een geautoriseerde Apple Service Provider, die u kunt vinden met behulp van de informatie in de documentatie. Een medewerker van Apple of een geautoriseerde Apple Service Provider zal u helpen vast te stellen of uw product service nodig heeft, en zal, indien dit het geval is, u informeren hoe Apple de service zal leveren. Apple of haar geautoriseerde Apple Service Providers geven garantieservice op producten die voor service worden aangeboden gedurende de Garantieperiode, zoals wettelijk toegestaan. Indien het product draagbaar is, hetgeen betekent dat het zelfstandig kan functioneren zonder elektriciteitssnoer, kunt u wereldwijd garantieservice verkrijgen. Service is echter beperkt tot de mogelijkheden die beschikbaar zijn in het land waar de service aangevraagd wordt. Indien het product niet draagbaar is, kan garantieservice beperkt zijn tot het land waar het product gekocht is. Mogelijkheden van service, beschikbaarheid van onderdelen en responstijden kunnen variëren afhankelijk van het land. Indien het product niet kan worden behandeld in het land waar het zich bevindt, komen verzend- en behandelingskosten eventueel voor uw rekening. In overeenstemming met toepasselijk recht kan Apple verlangen dat u een bewijs van aankoop overlegt en/of voldoet aan registratievereisten alvorens u garantieservice ontvangt. Wij verwijzen u naar de bijgaande documentatie voor meer informatie hierover en over andere zaken betreffende het verkrijgen van garantieservice.

basicbeat wijzigde dit bericht 13-04-2008 23:41 (70%)

Geen dag, zonder een appel :P
Reg. datum: 01 februari 2001

Vergeet niet de kosten van het verblijf daar, ook als het maar een dag.
Het tijd dat je naar de UK reist, kon je in Nederland ook werken voor dat geld.
Financiel gezien is niet eens zo aantrekkelijk om daar te halen dus.

Wat ik je aan kan raden, is dat je bijvoorbeeld combineert met een weekend of weekje UK.
Maak je ook gelijk een uitstapje, harstikke leuk :P

Ex-Appelaar

Reg. datum: 09 december 2004

Waarschijnlijk een oud document wat je daar quote. Desktops hebben ook global warranty.

Reg. datum: 24 april 2004

Hoe krijg je de iMac trouwens naar Nederland? Ik weet de precieze afmetingen van dat ding niet, maar zou je hem als handbagage mee kunnen krijgen? In het koffer zou ik het zelf niet namelijk niet riskeren...

Als je met een bus of trein gaat zal het bovenstaande waarschijnlijk niet van toepassing zijn :)

edit:
quote:
Een buskaartje de UK kost zo'n 100 euro, dus dan heb ik toch nog 200 euro winst i.v.m. een iMac in Nederland te kopen. Geen gedoe bij de douane, want het is binnen europa, dus heeft vrije doorgang van goederen.
Waarschijnlijk is 'naar' weggevallen, dus ik neem aan dat je met een bus zult gaan.

_RL wijzigde dit bericht 14-04-2008 00:05 (34%)

quote:
Lamber schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:57:
Hoe krijg je de iMac trouwens naar Nederland? Ik weet de precieze afmetingen van dat ding niet, maar zou je hem als handbagage mee kunnen krijgen?
Ik ben van plan met EuroLines naar London te gaan op vrijdag avond, dan kom ik daar aan rond 6 uur s'ochtends en heb zaterdag de tijd om even rond te kijken in London en een iMac te scoren.

Zaterdagavond vertrek ik weer naar NL in de nacht.

De iMac doos ga ik beschermen met mijn leven en zal ik in de bus op m'n schoot knuffelen dragen.

fridgeman wijzigde dit bericht 14-04-2008 16:19 (81%)

Ondertiteld

quote:
fridgeman schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:21:
[...]

Ik ben van plan met EuroLines naar London te gaan op vrijdag avond, dan kom ik daar aan rond 6 uur s'ochtends en heb zaterdag de tijd om even rond te kijken in London en een iMac te scoren.

Zaterdagavond vertrek ik weer naar NL in de nacht.

De iMac doos ga ik beschermen met mijn leven en zal ik in de bus op m'n schoot knuffelen dragen.
Ik denk dat dat je vies gaat tegenvallen, die dozen zijn nu niet bepaald van schootformaat...

ohja dan nog iets, je hebt dan een UK toetsenbord. Heeft een andere indelig dan een vs-internationaal toetsenbord. Iets dat ik niet graag zou hebben iig.

edit: foutje, dacht dat het om een laptop ging!

wessel99 wijzigde dit bericht 14-04-2008 09:27 (14%)

If you don't want to know the answer, don't ask the f###ing question!

Ontrafelt het leven!

quote:
wessel99 schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:27:
ohja dan nog iets, je hebt dan een UK toetsenbord. Heeft een andere indelig dan een vs-internationaal toetsenbord. Iets dat ik niet graag zou hebben iig.

edit: foutje, dacht dat het om een laptop ging!
Ik heb een UK MB en het enige verschil bij mijn toetsenbord is dat ik een pond ipv een euro teken heb....

Reg. datum: 12 februari 2001

Apple verkoopt in NL ook geen toetsenborden met VS international indeling.

Weet niet hoe het bij Apple tobo's zit, maar mijn vorige laptop had ook een UK tobo. Naast het Pond vs. Euro teken waren ook de ' en @ omgedraaid, net als wat andere alternatieve karakters.

Laptop: Apple MacBook Wit, 2.2 Ghz 120 GB Phone: Apple iPhone Wit Camera: Fuji F30

Reg. datum: 26 september 2003

quote:
justincase schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:56:
Waarschijnlijk een oud document wat je daar quote. Desktops hebben ook global warranty.
Dan wil ik je toch aanraden om dit met een bron te ondersteunen. Anders wordt het jouw woord tegen het woord van een ander met bron.

me systeem en natuurlijk whatpulse

Don't mess!
Reg. datum: 09 januari 2001

quote:
Zou de Apple Retail Store kunnen weigeren een iMac te verkopen omdat ik niet in de UK woon?
Dat lijkt me stug. Ze zullen niet om je paspoort gaan vragen omdat je een stuk hardware koopt. Bovendien: omzet is omzet, ze zullen je eerder wel een Mac willen verkopen dan weigeren omdat je Nederlander bent. Ik heb heel wat computers gekocht in m'n leven, en nog nooit adreslegitimatie hoeven te overhandigen.

Je begint met niks en je eindigt nergens.

Reg. datum: 17 maart 2003

quote:
Murcielago schreef op maandag 14 april 2008 @ 12:13:
[...]

Dan wil ik je toch aanraden om dit met een bron te ondersteunen. Anders wordt het jouw woord tegen het woord van een ander met bron.
Idd, hier ben ik ook benieuwd naar. Een tijd terug nog naar gezocht maar vond overal alleen global warranty voor mobiele producten.

Reg. datum: 04 maart 2004

Desktops kan je ook gewoon langs bregen voor service. Bij ons zijn er genoeg buitenlandse desktops die voor reparatie worden aangeboden.
-
Reg. datum: 04 juli 2006

quote:
DizzyWeb schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat dat je vies gaat tegenvallen, die dozen zijn nu niet bepaald van schootformaat...
Inderdaad, Ga maar eens 6 uur zitten met een doos van ±10kg met een formaat van 65x65x35 op je schoot, denk dat je niet meer kan lopen tegen de tijd dat je thuis bent. :+

http://www.magnetonic.org/imgs/imac-box.jpg
Om nog maar niet te spreken van een 24" model, welke wil je gaan kopen?

Niet om je pessimistisch te maken ofzo, maar misschien kun je dat beter op een andere manier doen.

NickvdB wijzigde dit bericht 14-04-2008 16:22 (44%)

MacBook C2D 1.83GHZ 2GB - iPod Touch 8GB - PowerMod Intel E2180 - ATi HD2600PRO - 1GB - 250GB

Ik heb nogmaals de Voorwaarden AppleCare Protection Plan (Revised January 9, 2007) doorgelezen en vind het volgende stuk op pagina 4 sub C:
quote:
Indien u garantieservice vraagt in een land waar het product niet is gekocht, draagt u zorg voor alle toepasselijke exportwetten en regels en bent u verantwoordelijke voor alle accijnzen, BTW en overige belastingen en toeslagen. In geval van internationale service kan Apple de reparaties uitvoeren met vergelijkbare onderdelen die voldoen aan de lokale standaarden.
Nou is dat weer in strijd met de uitspraak van MadMark, maar dus bij ieder klein probleempje zou Apple kunnen beweren de iMac terug te moeten sturen naar de UK....

Verder moet ik ook nog uitzoeken welke producten van de internationale service kunnen genieten.

Ik ben nog op zoek naar de garantie voorwaarden zelf, bovenstaand is van AppleCare.

fridgeman wijzigde dit bericht 14-04-2008 16:21 (5%)

Gadgetfetisjist en modeluser
Reg. datum: 04 februari 2000

quote:
fridgeman schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:06:
Een buskaartje naar de UK kost zo'n 100 euro, dus dan heb ik toch nog 200 euro winst i.v.m. een iMac in Nederland te kopen.
Ik snap niet dat iemand op zo'n aankoopbedrag zoveel moeite gaat doen om een paar centen te besparen. Koop dan gewoon geen Mac :z

"Met een raket op 't dak!"

quote:
Exirion schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:21:
[...]

Ik snap niet dat iemand op zo'n aankoopbedrag zoveel moeite gaat doen om een paar centen te besparen. Koop dan gewoon geen Mac :z
vind ik ook :D

There is no place like 127.0.0.1

Reg. datum: 09 december 2004

quote:
fridgeman schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:19:
Nou is dat weer in strijd met de uitspraak van MadMark, maar dus bij ieder klein probleempje zou Apple kunnen beweren de iMac terug te moeten sturen naar de UK....
Kom je daar nou weer bij...

Reg. datum: 12 oktober 2001

Een busrit naar London met Eurolines? Ik heb mijn mond er al eens eerder over opengetrokken, en om het samen te vatten: Je zit 24 uur lang tussen de laagste vorm van beschaving. Als je dan ook nog eens met een iMac aan komt zuilen....

PD7F

quote:
Geqxon schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:36:
Een busrit naar London met Eurolines? Ik heb mijn mond er al eens eerder over opengetrokken, en om het samen te vatten: Je zit 24 uur lang tussen de laagste vorm van beschaving. Als je dan ook nog eens met een iMac aan komt zuilen....
Voor 100 170 euro vlieg je met VLM op london city retour, lijkt me toch iets beter. Geen idee hoe groot die doos is in een overvolle metro maar dat probleem heb je ook als je met een boot of bus gaat?
Vanuit city zit je wel zo in het centrum!

Keep Calm, Carry On

Reg. datum: 27 juli 2005

quote:
franssie schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:24:
[...]

Voor 100 170 euro vlieg je met VLM op london city retour, lijkt me toch iets beter. Geen idee hoe groot die doos is in een overvolle metro maar dat probleem heb je ook als je met een boot of bus gaat?
Vanuit city zit je wel zo in het centrum!
Precies. VLM is geweldig. Maar inderdaad 200 euro besparen , maar wel 2 dagen in een bus zitten met je iMac op schoot ? Dat gaat niet passen en zonde van de tijd.

Ontrafelt het leven!

Ik weet niet waar je woont. Maar via ryanair kan je vanaf Dusseldorf voor 24 euro incl alles een retourtje nemen :-) Ik gok alleen dat een 24" iMac geen handbagage is....

Reg. datum: 09 december 2002

quote:
swtimmer schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:43:
Ik weet niet waar je woont. Maar via ryanair kan je vanaf Dusseldorf voor 24 euro incl alles een retourtje nemen :-) Ik gok alleen dat een 24" iMac geen handbagage is....
Maar dan zit je wel op Stansted en moet je vervolgens nog naar Londen Liverpool St; dat kost al snel zo'n £20 voor een retourkaartje. Bij Ryanair moet je bovendien apart bijbetalen voor ingecheckte bagage en inchecken op de luchthaven.

Edit: wat wel een alternatief kan zijn, is de boot nemen: Stena Line gaat van Hoek van Holland naar Harwich; van daar neem je de trein naar Londen (reistijd iets meer dan een uur) . Een enkele reis kost ¤35 inclusief de treinreizen in Nederland en Engeland (dat is vooral een enorm voordeel in het licht van de Britse treintarieven). Je moet de tijden dan wel een beetje slim kiezen om te voorkomen dat je een nachtboot neemt waarop je gedwongen een hut erbij moet nemen.

Edit 2: ik heb net ook even een prijsvergelijking gedaan en met de huidige lage koers van Sterling is een iMac in Engeland kopen inderdaad een stuk voordeliger, vooral als je niet het goedkoopste model koopt. Hou er echter rekening mee dat Apple soms de prijzen aanpast in het licht van de wisselkoersen; het zou dus best zo kunnen zijn dat een deel van het prijsverschil bij de volgende revisie wordt gecompenseerd door een prijsverlaging in euroland of een prijsverhoging in het VK. Ook is de door creditcardbedrijven gehanteerde wisselkoers net iets minder gunstig dan de middenkoers, al scheelt dat waarschijnlijk niet zoveel. Zelfs als je de boot neemt, moet je bovendien in Londen ook nog reizen (een dagkaart kost £6,80) en eten. En de iMac die je wilt moet natuurlijk niet net uitverkocht zijn bij de Apple Store.

fondacio wijzigde dit bericht 14-04-2008 18:58 (61%)
Reden: Stena Line erbij

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009