quote:
Het IMF verwacht dat de Nederlandse huizenprijzen de komende jaren fors zullen dalen. Dat banken vanwege de huidige kredietcrisis minder makkelijk hypotheken verstrekken zet de prijzen nog verder onder druk.
Dit vind ik een beetje vreemde gevolgtrekking. Er wordt "verwacht" dat de huizenprijzen de komende jaren fors zullen dalen. Waarom? Wat kunnen oorzaken zijn dat huizenprijzen dalen?
• meer aanbod
• minder geld te besteden
Het eerste is de komende jaren echt nog niet van toepassing, het tweede wordt in bovenstaand stukje alleen als bijkomende reden aangedragen.
Wat is dan de hoofdreden dat de prijzen dalen? Die zie ik namelijk niet.
Of het moet met de economie zo slecht gaan dat de lonen niet meer stijgen (en velen hebben de afgelopen jaren al niet meer dan inflatiecorrectie gehad, en dat is fors minder dan de stijging van huizenprijzen) of dat er veel mensen ontslagen worden, en dat zie ik ook nog niet zo gebeuren.
Het enige mechanisme wat ik dan nog zie is dat de hypotheekrente aan het stijgen is, maar zolang banken een groot gedeelte aflossingsvrij accepteren zal dat ook geen echt grote invloed hebben.
Plus het feit dat wij Nederlanders meestal toch wat professionelere hypotheekconstructies hebben. Veel mensen zetten de hypotheek voor 10 tot 30 jaar vast en hebben geen constructie waar ze een hoge hypotheek alleen kunnen accepteren omdat de hypotheekverstreker een jaar aan hypotheek voor de financiert (wat, zoals ik begreep, in Amerika een probleem was).