Hier is een nieuwe update!
Sorry dat het even duurde, afgelopen weekend te druk gehad om ergens aan toe te komen. Dit weekend ga ik wat werk aan de behuizing inhalen, hopelijk is daarna (terwijl de verf droogt) de achterkant met alle aansluitingen aan de beurt, en dan zijn we al een eindje.
Enfin: het moederbord. Ik heb besloten het moederbord op een houten plaat te monteren. Ik had een hele oude PC waar ik wat onderdelen uit gesloopt heb, maar de metalen plaat waar het moederbord op gemonteerd dient te worden was 1 geheel met de hele behuizing. Om hem in de kast te kunnen plaatsen had ik dat ding uit moeten zagen, en dan zit je met metaalsplinters, enzovoort.
Maar goed, hout dus. Ik heb een plaat hardboard gekocht van 9mm dik en daar een stuk uit laten zagen ter grootte van de (binnenkant van de) uiteindelijke behuizing. Met wat meetwerk dat ik overgenomen heb uit m'n sketchup model en een centerpunt heb ik de uiteindelijke locatie van de schroefgaten bepaald:
Vervolgens heb ik op wat ik hoopte dat de juiste plaatsen waren enkele smalle gaatjes geboord, en daarin een zestal van die koperen spacer-busjes gedraaid. Ik was bang dat dit niet zou houden, dus ik heb een iets dunnere diameter geboord dan de schroefdraad van de busjes was, waardoor ze uiteindelijk lekker klem in het hout kwamen te zitten:
Voordat ik het moederbord ging plaatsen heb ik eerst bedacht waar ik nog enkele gaten wilde hebben. Ik wil namelijk zo veel mogelijk kabels achter de montageplaat langs laten lopen om de airflow in de kast zo min mogelijk te beperken. Van achteren gezien zouden linksonderin een aantal powerkabels komen, dus daar zit een vrij ruim gat, en aan de rechterkant van het moederbord zitten een paar gaten waar onder andere een USB-kabel, netwerkkabel enzovoort weer terug naar 'binnen' kunnen om aangesloten te worden op het moederbord. Na wat hak-en-zaagwerk met de decoupeerzaag ontstond het volgende:
Na het nodige schuur, poets, en stofzuigwerk heb ik (hopelijk) voldoende los zaagsel kunnen verwijderen om veilig het moederbord te kunnen plaatsen. Gelukkig waren de spacertjes inderdaad goed uitgemeten, alleen het busje rechtsonderin zit net wat scheef onder het gaatje in het moederbord, wat het vastschroeven enigszins bemoeilijkte. Met een beetje geduld wil het echter prima:
Met dat werk gedaan kan is het bijna tijd om de onderdelen van de kast in elkaar te zetten. Voordat ik dat doe zal er echter nog een gat van 120mm in de bodemplaat gezaagd moeten worden. Om dat uit te kunnen meten heb ik echter een paar extra handen nodig, dus dat is een klus voor morgen. Ter impressie alvast, echter:
Dit weekend volgt meer!