Digital DJ - Chillism weblog: Waarom boycot idereen toch een Duits woord?
Sinds ik ook met draaitafels en Traktor Scratch aan de gang ben stond 'ie eigenlijk maar een beetje stof te vangen. Geen makkelijke beslissing, maar het is gewoon zonde van een mooi apparaat.
[ I love rock & roll, throw another bottle at the DJ baby ]
Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?
Reg. datum: 03 september 2004
Ik heb twee vraagjes. Ik draai zelf van 2 draatafels en merk de laatste tijd steeds vaker dat nieuwe platen alleen om MP3 uitkomen en niet meer op vinyl. Ik moet dus naar iets digitaals.
Nu lees ik in dit topic dat MIDI interfaces steeds dichter bij de CDJ 1000 ervaring komen, maar daar kan ik niets mee want die heb ik ook nog nooit gebruikt. Mijn eerste vraag is dus welke midi controller komt het dichtst bij het "vinyl gevoel"?
Mijn tweede vraag is: zijn er ook midi controllers met 2 aparte uitgangen?
Ik heb als mixer een DJM 400 en die heeft helaas maar 2 kanalen. Ik zou dus graag op ieder kanaal een vinyl en een digitaal signaal zetten zodat ik alle kanten op kan mixen.
"Impossible" only means it has never been done before.
Je kunt toch time-code gebruiken? In bijv. de vorm van Traktor Scratch. Dan kun je je vinyl combineren met MP3. Ik weet niet zeker of je dan ook extra kanalen nodig hebt of dat het analoge signaal door Traktor te routeren is (dus dat je zowel MP3 als vinyl via Traktor kan spelen).quote:Metanoia schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 08:15:
[...]
Nu lees ik in dit topic dat MIDI interfaces steeds dichter bij de CDJ 1000 ervaring komen, maar daar kan ik niets mee want die heb ik ook nog nooit gebruikt. Mijn eerste vraag is dus welke midi controller komt het dichtst bij het "vinyl gevoel"?
[...]
sjaakduhuuhl wijzigde dit bericht 26-06-2008 08:57 (25%)
Error -48621: Signature expired
Reg. datum: 03 september 2004
Dat is inderdaad een mogelijkheid, ik heb alleen begrepen dat timecode niet geweldige kwaliteit heeft (iig niet zo goed als direct digitaal) omdat de MP3 gemapt moet worden op het timecode signaal. Ook is mij verteld dat daarom de responsiviteit niet zo direct is als bij vinyl of bij midi.quote:sjaakduhuuhl schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 08:57:
[...]
Je kunt toch time-code gebruiken? In bijv. de vorm van Traktor Scratch. Dan kun je je vinyl combineren met MP3. Ik weet niet zeker of je dan ook extra kanalen nodig hebt of dat het analoge signaal door Traktor te routeren is (dus dat je zowel MP3 als vinyl via Traktor kan spelen).
Ik moet wel toegeven dat dit me werd verteld in een winkel waar men mij 2 CDJs 400 als beste optie aanraadde.
"Impossible" only means it has never been done before.
MP3 moet altijd aan een tijdcode gemapped worden, of je nou met timecode of midi werkt. Dat maakt dus niet uit.quote:Metanoia schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:48:
[...] ik heb alleen begrepen dat timecode niet geweldige kwaliteit heeft (iig niet zo goed als direct digitaal) omdat de MP3 gemapt moet worden op het timecode signaal. Ook is mij verteld dat daarom de responsiviteit niet zo direct is als bij vinyl of bij midi.
[...]
Daarbij is Reind er in zijn review wel heel positief over (waarbij ik mij schaamlijk op de conclussie baseer, ik heb deze specifieke review nog niet helemaal gelezen, maar ook hier in de thread zijn mensen positief).
Error -48621: Signature expired
Feeling en respons is vandaag de dag geen issue meer, we hebben het over milliseconden en zo snel kun je niet eens met je ogen knipperen bij wijze van spreken. Daarnaast doet tijdcode niets meer of minder dan een positie + snelheids bepaling geven, je hoeft een MP3 dus niet uit te smeren over het tijdcode signaal, tijdcode geeft alleen aan de software door waar hij op dat moment is, met welke snelheid dat gebeurt en dat word vervolgens gekoppeld aan de MP3.quote:Metanoia schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:48:
[...]
Dat is inderdaad een mogelijkheid, ik heb alleen begrepen dat timecode niet geweldige kwaliteit heeft (iig niet zo goed als direct digitaal) omdat de MP3 gemapt moet worden op het timecode signaal. Ook is mij verteld dat daarom de responsiviteit niet zo direct is als bij vinyl of bij midi.
Ik moet wel toegeven dat dit me werd verteld in een winkel waar men mij 2 CDJs 400 als beste optie aanraadde.
De kwaliteit van je muziek gaat er niet op achteruit maar juist op vooruit, digitale files hebben het grote voordeel dat ze niet eerst 3 of 4 keer door een apparaat heen gaan voor er een analoge plaat van word gemaakt welke A ) vandaag de dag van een belabberde kwaliteit is in veel gevallen en B ) vinyl veel beroerder uit de test komt als het gaat om zaken als frequentie bereik, kanaal scheiding e.d. Daarnaast zijn digitale bestanden niet onderhevig aan sluitage en ook niet gevoelig voor vuil, stof en/of krassen.
Oftewel de shop heeft je een heel mooi verhaal verteld maar het klopt van geen kant, ik kan wel 100 redenen opnoemen waarom digitaal draaien in combinatie met tijdcode beter is dan werken met het oude vinyl in het geval van dj toepassingen.
http://www.aboutdj.nl DJ Equipment review site
Onderbouw dat fijnste controller eens ? Ben wel benieuwd eigenlijk... afgezien van de degelijkheid en de op het oog gelijke interface aan de CDN30 van vroegahquote:TB schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:57:
De Numark DMC2 ontbreekt nog, in mijn ogen de fijnste controller op dit moment (ok, de Denon HC-4500 doet er niet veel voor onder).
KooZ - Level70 Prot warrior, and proud of it !
:::: [There is no truth, only human opinion.] ::::
• Vestax VCM-100
• Vestax VCM-600
• Behringer BCR2000
• Novation Remote SL-25
Misschien niet de meest standaard combinaties voor de doorsnede DJs, voor de controllerists onder ons juist een wat meer acceptable keuze.
Ome_Les wijzigde dit bericht 28-06-2008 12:33 (44%)
Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?
De Numark is een HID controller en dus werkt die in veel gevallen alleen maar via een omweg in de diverse software. Je zit dus in de basis vast aan VirtualDJ/Cue terwijl het merendeel van de mensen toch echt liever met Traktor werkt.quote:TB schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:57:
De Numark DMC2 ontbreekt nog, in mijn ogen de fijnste controller op dit moment (ok, de Denon HC-4500 doet er niet veel voor onder).
Reg. datum: 01 augustus 2004
Je kunt met allemaal draaien en muziek maken, ook professioneel.
Misschien kun je met het een meer dan met het ander, a la.
Maar ik vind dat de DMC-2 van Numark er zeker bij hoort.
Alhoewel die soms meer voor de liveset-artiesten geschikt zijn (bv. de BCR2000 is meer een Ableton Live of VJ-bak).quote:Ome_Les schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:32:
Ook daar mis ik weer de controllers zoals:
• Vestax VCM-100
• Vestax VCM-600
• Behringer BCR2000
• Novation Remote SL-25
Misschien niet de meest standaard combinaties voor de doorsnede DJs, voor de controllerists onder ons juist een wat meer acceptable keuze.
Vanavond stream ik even een testje met BCD3000 + VMX300, om 22:00 draai ik een uurtje dance/electrofunk:
http://radio.stoneynet.nl:8000/stoneynet.m3u
My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]
Verder heb ik eindelijk m'n macbook pro binnen, en aan het klooien om m'n BCR2000 daarop te laten werken zodat ik Ableton Live ermee aan kan sturen.. Als alles goed gaat kan ik dan een midi timecode uit DjDecks of Traktor naar Ableton laten gaan, wat weer de nodige mogelijkheden biedt
"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."
Het blijft een mindstate; "welke controller gebruik ik om te DJ-en?"quote:Stoney3K schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:25:
[...]
Alhoewel die soms meer voor de liveset-artiesten geschikt zijn (bv. de BCR2000 is meer een Ableton Live of VJ-bak).
Vanavond stream ik even een testje met BCD3000 + VMX300, om 22:00 draai ik een uurtje dance/electrofunk:
http://radio.stoneynet.nl:8000/stoneynet.m3u
Ook ligt het vaak aan de muziek-stroming wat voor een controller je gebruikt.
Zoals ik het tegenwoordig zie gebeuren op meerdere MIDI controller sites/forums, is dat DJs die hevig gebruik maken van cue-points(juggling), vaak meer baat hebben bij aanslag-gevoelige controllers, zullen deze meer gaan voor Novation SL-25. Een goed voorbeeld hiervoor blijft Matt Moldover.
Ook is het goed mogelijk dat mensen gaan voor een arcade button upgrade op hun controller.
Dit mede met de voorkeur voor een device à la VCI-100.
Dit door de mooie tutorials van Ean Golden.
Als ik op de forums van Traktor en Ableton kijk, verbaas ik mij er eigenlijk over, dat er ook best wel wat digiDJs de BCR voor Traktor aanwenden.
Ik ben nog bezig met een leuke mapping voor onder Traktor, maar als dit gaat worden, zoals ik denk dat deze gaat worden, zou ik nog wel eens met Traktor verder kunnen gaan.
Voor mij wat toekomst muziek, maar het lijkt mij ook inderdaad wel leuk om een tweede controllertje erbij te gaan pakken.quote:Chiron schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:03:
Zo'n BCR kan je anders wel gebruiken naast een 'echte' dj controller om je effecten mee aan te sturen, zoals ik doe met m'n Evolution UC33e
Verder heb ik eindelijk m'n macbook pro binnen, en aan het klooien om m'n BCR2000 daarop te laten werken zodat ik Ableton Live ermee aan kan sturen.. Als alles goed gaat kan ik dan een midi timecode uit DjDecks of Traktor naar Ableton laten gaan, wat weer de nodige mogelijkheden biedtMaar het is nog even puzzelen (kan de audio vanuit m'n dj laptop dan eventueel ook weer naar de macbook doorlinken, en van daaruit naar de versterker/mixer)... De tijden van slechts 2 decks en een mixertje zijn iig voorbij
Ome_Les wijzigde dit bericht 30-06-2008 10:22 (24%)

Er zijn een aantal van de 'technogoden' die het zo aanpakken. Maar over het algemeen gebruiken die inderdaad wel twee laptops tegelijkertijd. Traktor Scratch voluit met effecten en key-lock en Ableton volle bak schijnt toch niet helemaal soepel te lopen op één laptop, zelfs al heb je een MBP.quote:Chiron schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:03:
Zo'n BCR kan je anders wel gebruiken naast een 'echte' dj controller om je effecten mee aan te sturen, zoals ik doe met m'n Evolution UC33e
Verder heb ik eindelijk m'n macbook pro binnen, en aan het klooien om m'n BCR2000 daarop te laten werken zodat ik Ableton Live ermee aan kan sturen.. Als alles goed gaat kan ik dan een midi timecode uit DjDecks of Traktor naar Ableton laten gaan, wat weer de nodige mogelijkheden biedtMaar het is nog even puzzelen (kan de audio vanuit m'n dj laptop dan eventueel ook weer naar de macbook doorlinken, en van daaruit naar de versterker/mixer)... De tijden van slechts 2 decks en een mixertje zijn iig voorbij
Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik hoop dit weekend eindelijk wat tijd vrij te kunnen maken om dit voor elkaar te krijgen op mijn desktop.
Door deze setup hoop ik Ableton als effectenbak voor Traktor te gaan gebruiken.
Ome_Les wijzigde dit bericht 01-07-2008 10:33 (4%)
En wat is het nut van zo'n button? 0,0 volgens mij want hij doet niets meer, minder, beter, slechter dan de standaard button maar heeft 1 groot nadeel en dat is dat je op garantie niet meer hoeft te rekenen.quote:Ome_Les schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:21:
[...]
Ook is het goed mogelijk dat mensen gaan voor een arcade button upgrade op hun controller.
Dit mede met de voorkeur voor een device à la VCI-100.
Dit door de mooie tutorials van Ean Golden.
De knoppen die standaard op de VCI zitten zijn prima, ik zou niet weten waarom je die voor een pislelijk exemplaar zou willen vervangen
Ik wou aanvankelijk m'n 'oude' laptop weg doen omdat ik de macbook pro nu heb, maar ik denk dat ik hem er toch naast hou. Traktor/djdecks op de msi laptop (1,6Ghz Turion64) en ableton op de macbook pro. Helaas ontbreekt het me momenteel even aan de tijd en ruimte om er echt een paar dagen voor te gaan zitten, want het zal ontgetwijfeld een tijdrovend proces gaan wordenquote:Sjoewe schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 02:27:
[...]
Er zijn een aantal van de 'technogoden' die het zo aanpakken. Maar over het algemeen gebruiken die inderdaad wel twee laptops tegelijkertijd. Traktor Scratch voluit met effecten en key-lock en Ableton volle bak schijnt toch niet helemaal soepel te lopen op één laptop, zelfs al heb je een MBP.
Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik heb dan de vci-100 + evolution aan de msi hangen, en de behringer bcr2000 aan de macbook. ESI U46DJ geluidskaart aan de macbook, en de msi met z'n creative pcmcia geluidskaart hangt aan een line in op de ESI. Echter ben ik er nog niet helemaal achter of die ESI wel goed werkt met m'n macbook. We modderen voort
"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."
Die gasten zijn helemaal gespinst op Cuepoint juggling. Een beetje in de snelheid van battle/scratchmixers -crossfader gebruik.quote:Reind schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:46:
[...]
En wat is het nut van zo'n button? 0,0 volgens mij want hij doet niets meer, minder, beter, slechter dan de standaard button maar heeft 1 groot nadeel en dat is dat je op garantie niet meer hoeft te rekenen.
De knoppen die standaard op de VCI zitten zijn prima, ik zou niet weten waarom je die voor een pislelijk exemplaar zou willen vervangen
Ze willen daarom een button die razendsnel respons geeft. En ook na loslaten weer snel te gebruiken is.
Het siert de controller niet, ben ik met je eens. Ook kan ik mij vinden in dat ze prima in het gebruik zijn.
Deze modificatie schijnt echter wel een aanwinst te zijn voor deze mensen. (Als ik Ean Golden en consorten mag geloven)
@Rhodium
Sorry voor late repliek, maar netjes hoor! ^O^
Ome_Les wijzigde dit bericht 01-07-2008 13:07 (3%)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last