Gathering of Tweakers

Quicksearch
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de opties zijn wat betreft het bestandssysteem voor de hardeschijven. Staat namelijk niet in de TS of op de conceptronic website voor zo ver ik kan zien. Heb namelijk een ASUS WL500 router thuis staan waar ik een USB Hardeschijf op kan zetten mits EXT2 of Fat 32 geformatteerd. Aangezien ik alleen windowsmachines thuis heb staan prefereer ik eigenlijk NTFS. Was benieuwd wat die apparaat allemaal slikt.

Mijn huidige desktop fungeerd nu als server en de SATA HD daarin (NTFS) wil ik eigenlijk in dit apparaat erbij hangen.

Dell XPS 1530 (Red) met T8300 | 4 GB | 200 GB 7200 rpm | 1440*900 LG | 9 Cells | 8600m GT | Wifi N

Global IT Gypsy

Alleen EXT2 wordt ondersteund, in geval een ander bestand systeem gevonden wordt wil de CH3SNAS gaan formatteren.

Duidelijk. Was ook wel te verwachten gezien de linux onderlaag. Thanks.

Dell XPS 1530 (Red) met T8300 | 4 GB | 200 GB 7200 rpm | 1440*900 LG | 9 Cells | 8600m GT | Wifi N

Blaat

Heb net ff zitten pielen op mijn NAS i.c.m. PASSIVE FTP op een niet standaardpoort via internet. ;)
Zo kun je de NAS van extern via PASSIVE benaderen en intern via ACTIVE.

Stappenplan:
1). Connect via telnet naar je NAS.

2). Maak een scriptje aan (mijne staat in de root en heet pasv-ftp)
vi /pasv-ftp

3). Nu zit je in de VI editor, we willen onderstaande code toevoegen.
Druk op de toets 'a'
Kopieer en plak onderstaande tekst (wel je IP + poorten veranderen :) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#/bin/sh
ip=127.0.0.1       # Vul hier jouw extern IP in
port=60021         # FTP poort
pbegin=61000       # FTP PASV portrange begin en eind
pend=61100

killall pure-ftpd
pure-ftpd -A -E -I 5 -K -S 0.0.0.0,$port -P $ip -p $pbegin:$pend &

4). Als je klaar bent, druk op Escape, nu verlaat je de edit modus.
Om het bestand op te slaan toets je in: ' :qw! ' gevolgd door enter.

5). Zet de rechten van het scriptje nog goed:
chmod 770 /pasv-ftp

6). Nu kun je het scriptje starten, hij killed automatisch elke pure-ftpd instance en start met de settings van het scriptje op. Toets in:
./pasv-ftp

7). Als laatste moet je natuurlijk niet vergeten de FTP poort + Passive portrange toe te voegen in je router. :P
_Sp[A]nX_
Reg. datum: 28 januari 2002

hi,

ik heb ook de ch3snas zonder de funplug, heb er heeeeel veel data op staan.

Ik wil graag rsync gebruiken om backups te maken van andere computers(dus niet intern van schijf naar schijf), kan ik veilig de fun_plug installeren of moet ik eerst een backup maken voordat ik dit ga doen?

heb eigenlijk alleen rsync nodig verder gebruik ik niets.

Damn it's good 2 B a Tweaker!

quote:
rb338 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:50:
[...]

Misschien een open deur, maar... heb je unrar geïnstalleerd? :+
Wat denk je zelf?

Zowel de free versie als de nonfree

Ik wil lighttpd + php gebruiken om wat pagina naar buiten te serveren. Het draait als root user, dus dat lijkt me niet zo slim idee. Oplossing, lighttpd als andere user laten draaien. Wat heb ik gedaan:

Usergroup aangemaakt
User aangemaakt
code:
1
adduser -h /mnt/HD_a2/www -s /bin/false -H lighttpd -Gusergroup

Lighttpd aangepast op de punten van username en usergroup
Map pages naar gebruiker gezet

Maar dan komt het probleem, lighttpd wil niet starten omdat volgens de log:
code:
1
(mod_fastcgi.c.904) bind failed for: unix:/tmp/php-cgi.socket-0 Permission denied

Wat moet ik verder nog doen?

Reg. datum: 22 september 2005

quote:
raven22 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:32:

Is er hier iemand die mij kan vertellen of volgende mogelijk is:
Het hele funplug(+transmission, lighttpd, enz.) op een stick te zetten en je torrents ook op je stick(8gb) te downloaden, zodat de drives spindown blijfen?

ja hoor dat kan, heb ik ook
Bedankt!

Ik heb ondertussen funplug en de rest op stick gezet(gekopieerd) maar ik draai nog steeds clutch vanuit HDD. Kan jij(iemand) mij in het kort vertellen hoe ik clutch vanuit stick kan draaien?

Nederlands is niet mijn moedertaal!

quote:
K.P.A.X. schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:24:
[...]

Bedankt!

Ik heb ondertussen funplug en de rest op stick gezet(gekopieerd) maar ik draai nog steeds clutch vanuit HDD. Kan jij(iemand) mij in het kort vertellen hoe ik clutch vanuit stick kan draaien?
Ik heb Clutch ook niet op de usb, want die gebruik ik toch niet zoveel. Dan moet je ook je lighttpd config aanpassen denk ik en je www directory verplaatsen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn.

quote:
raven22 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:30:
[...]

Ik heb Clutch ook niet op de usb, want die gebruik ik toch niet zoveel. Dan moet je ook je lighttpd config aanpassen denk ik en je www directory verplaatsen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Dank je. Ben er al uit. Aanpassen werkte niet, heb gewoon opnieuw transmission en clutch op usb stick geïnstalleerd en het werkt nu. Ben nu nog aan het kijken of spindown (goed) werkt.

quote:
K.P.A.X. schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:01:
[...]

Dank je. Ben er al uit. Aanpassen werkte niet, heb gewoon opnieuw transmission en clutch op usb stick geïnstalleerd en het werkt nu. Ben nu nog aan het kijken of spindown (goed) werkt.
Hoe heb je clutch geinstalleerd dan? Het is toch gewoon een kwestie van uitpakken in de /www map?

quote:
K.P.A.X. schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:24:
[...]

Bedankt!

Kun je me vertellen hoe je alles op stick gekregen hebt?

"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt."

Hallo mede CH3SNAS gebruikers,

Ik heb sinds een week ook zo'n apparaat op de plank staan. Bevalt me tot nu toe erg goed, alleen loop ik tegen 1 probleem aan. Ik heb MediaTomb op de CH3SNAS geïnstalleerd, werkt allemaal prima. Tot dat ik mijn CH3SNAS wil uitzetten. Ik weet namelijk niet hoe ik op een nette manier MediaTomb kan afsluiten, via telnet # killall mediatomb lijkt me niet de juiste manier, tenminste als ik dit doe en ik wil MediaTomb weer starten dan geeft deze de melding dat libjs.so niet geladen kan worden (bestand corrupt?). De enige oplossing is MediaTomb opnieuw installeren (plus dat al mijn muziek weer geïndexeerd moet worden, wat erg tijdrovend is). Dit zelfde gebeurt als ik de NAS hard uit en aanzet (maar dat is dan ook wel weer logisch).

Weet iemand of je via commandline MediaTomb kan starten, her-starten, afsluiten en wat al niet meer? Ik heb google al geraadpleegd maar daar kom ik niet echt verder.

Alvast bedankt.

quote:
raven22 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:06:
[...]

Hoe heb je clutch geinstalleerd dan? Het is toch gewoon een kwestie van uitpakken in de /www map?
Ja in principe wel, maar het werkte vanuit usb bij mij niet, na het aanpassen van lighttpd.config werkte het niet helemaal(socket probleem). Had geen zin om uit te gaan zoeken waarom het niet werkte en vandaar dus opnieuw installen.
quote:
Maverick schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:29:
[...]

Kun je me vertellen hoe je alles op stick gekregen hebt?
Tip!: lees volgende topic goed door.(funplug op usp stick)

1. Usb stick geformatteerd volgens dit artikel(Duits). Ik had wel mijn stick in ext2 in windows geformatteerd(weet niet of Ch3snas/funplug FAT enzo direct snapt)
2.Usb stick mounten(als het goed is wordt het /mnt/HD_a2/sdc1)
3.ffp map kopieren naar je usb mount folder.(wel chmod'den)
4.Aangepaste funplug gepakt van meneer KyleK hier
5.Funplug aanpassen aan je eigen instellingen(bij mij was usb gemount op sdc1 en niet op sdb1)
Deze funplug valt terug op je HD-funplug als je je usb stick momenteel niet gebruikt. Wel fijn!
6. Transmission en Clutch opnieuw installeren op je usb-funplug.

Succes.

Flubberdwaal en klufthout
Reg. datum: 15 augustus 2000

Ik volg de stappen die The_DoubleU heeft geplaatst in Deel #1 van dit topic (het grote stappenplan om te funpluggen)

Bij stap 16 staat:
16. Chroot de zelfgemaakte Debian image
code:

1. # /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 chroot etch /bin/bash
2. root@CH3SNAS:/#

Ik krijg echter bij opdrachtregel 1 de melding "chroot: cannot execute \bin\bash : no such file or directory"

Wat is er dan mis? Heb alle voorgaande stappen uitgevoerd zonder ergens een foutmelding te hebben gekregen.

* Kensei is geen linux/unix kenner dus hou het aub n00bsimpel plz :)

specs You're just jealous because the voices only talk to me

quote:
Kensei schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:19:
Ik volg de stappen die The_DoubleU heeft geplaatst in Deel #1 van dit topic (het grote stappenplan om te funpluggen)

Bij stap 16 staat:
16. Chroot de zelfgemaakte Debian image
code:

1. # /mnt/HD_a2/lnx_bin/busybox3 chroot etch /bin/bash
2. root@CH3SNAS:/#

Ik krijg echter bij opdrachtregel 1 de melding "chroot: cannot execute \bin\bash : no such file or directory"

Wat is er dan mis? Heb alle voorgaande stappen uitgevoerd zonder ergens een foutmelding te hebben gekregen.

* Kensei is geen linux/unix kenner dus hou het aub n00bsimpel plz :)
Probeer dit stappenplan eens, dat moet zelfs een noob kunnen, zolang je maar naukeurig de instructies opvolgt.

quote:
raven22 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:26:
[...]

Probeer dit stappenplan eens, dat moet zelfs een noob kunnen, zolang je maar naukeurig de instructies opvolgt.
welk stappenplan? :P volgens mij ben je wat vergeten haha.

En het stappenplan van The_DoubleU gaat eigenlijk prima, totdat ik tegen deze melding aanlop.

quote:
Kensei schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:33:
[...]

welk stappenplan? :P volgens mij ben je wat vergeten haha.
Foutje ..... http://knowledge.forestblue.nl/ch3snas.html

ben op die site aan het lezen en ga daar verder. Thx.

Is het nog verstandig (omdat ik eerst met die van The_DoubleA bezig was) mijn NAS te resetten naar factory default of maakt dat niet zoveel uit?

EDIT: ook daar doet de chroot het niet :( wat kan dat zijn??

EDIT 2: nog een keer gedaan en nu werkt ie wel. Schijnbaar bitje omgevallen tijdens uitpakken of DL' en.

Kensei wijzigde dit bericht 10-07-2008 14:14 (29%)

Leef je uit
Reg. datum: 16 december 2001

quote:
thanx ik heb Twonky zo aan de praat gekregen.. snap ook niet de ballen van Linux :P
Heb nu een Fonz funplug 0.4 gelood ik erop gezet en kan telnetten, en via verkenner benaderen. Twonky doet et ook.
heeft iemand hier nu een werkend script om de HD's uit te zetten + fans uit, of desnoods systeem op standby te zetten. Want ik heb de nas nu in testomgeving staan naast me maar hij gaat constant aan en uit. of iig de HD's spinnen constant op. Kan dat app niet op commando (netwerk benadering) aan en uit gaan? dit kost me constant stroom en de levensduur van me HD op den tijd

iets anders.. ik kan maar via Gbit opeens max 13/15MB per seconde halen .. ben ik nou gek aan het worden? 1000mbit/8 is toch 125MB per seconde? nou kan je HD dat misschien niet aan maar met 100mbit haal ik rond de 12.

ApC_IcE wijzigde dit bericht 10-07-2008 21:33 (19%)

AMD A64 X2 AM2 BOX4600 , MSI K9N SLI P. nF570SLI F RG SA, CoolMas RealPower 450W ATX2, DDR2 2GB 800-555 KIT GEIL 4x 512 , Sparkle 8800 GT 512MB WD 74 GB raptor en nog 1TB aan maxtors

quote:
ApC_IcE schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:27:
iets anders.. ik kan maar via Gbit opeens max 13/15MB per seconde halen .. ben ik nou gek aan het worden? 1000mbit/8 is toch 125MB per seconde? nou kan je HD dat misschien niet aan maar met 100mbit haal ik rond de 12.
Opeens? Deze dingen halen niet meer dan 12, 13 mbps, gewoon door de trage cpu. Gbit aansluiting is dus enigszins optimistisch.

Nederlands is makkelijker als je denkt!

Leef je uit
Reg. datum: 16 december 2001

quote:
SeatRider schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:56:
[...]

Opeens? Deze dingen halen niet meer dan 12, 13 mbps, gewoon door de trage cpu. Gbit aansluiting is dus enigszins optimistisch.
Ik bedoelde ik heb em pas omgeswitched van 100mbit naar Gbit. .. maar ok .. dan kan de 100mbit weer terug

AMD A64 X2 AM2 BOX4600 , MSI K9N SLI P. nF570SLI F RG SA, CoolMas RealPower 450W ATX2, DDR2 2GB 800-555 KIT GEIL 4x 512 , Sparkle 8800 GT 512MB WD 74 GB raptor en nog 1TB aan maxtors

Heb hier ook fonz 0.4 geinstalleerd en werkend gehad.
Daarna ook Twonky geinstalleerd en werkt als een tierelier.
Alleen wil ik vandaag opnieuw de NAS opstarten en kan ik niet meer telnetten.
Na 10 keer rebooten en resetten en pc opstarten eindelijk weer aan de praat.
Tenminste telnet, maar twonky start niet op terwijl er toch duidelijk een verwijzing in de fun_plug staat alsmede het starttwonky.sh bestand.
Dan maar vanuit telnet opgestart en Twonky draait weer.
Echer na weer een reboot (of aan/uit) zelfde probleem.
Wordt er doodziek van, iemand een idee waar het probleem ligt, ik noem dit niet echt FUN pluggen
??

Mijn Fun_plug
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
#!/bin/sh

export VOL1=/mnt/HD_a2
export VOL2=/mnt/HD_b2
export FUNPLUGTAR=${VOL1}/fun_plug.tar
export FUNPLUGDIR=${VOL1}/fun_plug.d
export ETCDIR=${FUNPLUGDIR}/etc
export BINDIR=${FUNPLUGDIR}/bin
export SBINDIR=${FUNPLUGDIR}/sbin
export LIBDIR=${FUNPLUGDIR}/lib
export DATADIR=${FUNPLUGDIR}/share
export LOGDIR=${FUNPLUGDIR}/log
export LOGFILE=${LOGDIR}/fun_plug.log
export PATH=${SBINDIR}:${BINDIR}:${PATH}
export LD_LIBRARY_PATH=${LIBDIR}
umask 022

mkdir -p ${FUNPLUGDIR} ${LOGDIR}
echo "**** fun_plug script for DNS-323 (2007-09-16 tp@fonz.de) ****" >>${LOGFILE}
date >>${LOGFILE}

if [ -r "${FUNPLUGTAR}" ]; then
    echo "* Extracting ${FUNPLUGTAR}..." >>${LOGFILE}
    /bin/tar -xv -f ${FUNPLUGTAR} -C ${FUNPLUGDIR} 1>>${LOGFILE} 2>&1
    echo "* Deleting ${FUNPLUGTAR}..." >>${LOGFILE}
    rm -f ${FUNPLUGTAR}
fi

# suid busybox
if [ -e ${BINDIR}/busybox ]; then
    chown root.root ${BINDIR}/busybox
    chmod 0755 ${BINDIR}/busybox
    chmod u+s ${BINDIR}/busybox
fi

echo "${LIBDIR}" >>/etc/ld.so.conf
ldconfig

if [ -d "${FUNPLUGDIR}/start" ]; then
    for fun_plug_script in ${FUNPLUGDIR}/start/*.sh; do
        if [ -x "${fun_plug_script}" ]; then
            echo "* Running ${fun_plug_script} start ..." >>${LOGFILE}
            ${fun_plug_script} start 1>>${LOGFILE} 2>&1
        else
            echo "* ${fun_plug_script} not executable..." >>${LOGFILE}
        fi
    done
else
    echo "* ${FUNPLUGDIR}/start: Directory not found"
fi

echo "* Done" >>${LOGFILE}

/mnt/HD_a2/starttwonky.sh

Staat starttwonky.sh wel in /mnt/HD_a2/ ? Dit kun je zien door met telnet even in die directory te kijken. Bij mij stonden al mijn bestanden namelijk opeens in /mnt/HD_b2/ nadat ik er een tweede hardeschijf in heb gedaan, ik moest alle verwijzingen aanpassen.

quote:
sylvesterrr schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 09:10:
Staat starttwonky.sh wel in /mnt/HD_a2/ ? Dit kun je zien door met telnet even in die directory te kijken. Bij mij stonden al mijn bestanden namelijk opeens in /mnt/HD_b2/ nadat ik er een tweede hardeschijf in heb gedaan, ik moest alle verwijzingen aanpassen.
Telnet werkt dus de helft van de tijd niet, vand de 10 keer dat ik opstart werkt het niet.
Heb altijd een probleem gehad als je die funplug en de funplug.tar erop had moest ik ooit wel 10 keer opstarten voordat de bestanden geinstalleerd werden en ja ik heb lang genoeg gewacht.
Het vreemde van het hele verhaal dat mijn /mnt/HD_a2/ gewoon Volume_2 heet, terwijl je toch zou verwachten dat het Volume_1 moet zijn....

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws