Hoofdcategorieën
Topicacties

[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 38 39 40 41 last

Reageer Nieuw Topic
Flubberdwaal en klufthout
Reg. datum: 15 augustus 2000

Vreemd..met mijn CH3SNAS kom ik aan belabberde snelheden als ik probeer te kopiëren van Vista over een N-router (273mbps verbinding momenteel) naar mijn NAS.

NAS geeft aan dat ie op 1gbit is verbonden (klopt, want mijn router heeft 4 Gb poorten). Snelheid van het kopiëren (via TotalCommander) blijft echter <5mb/sec

Heb zelfs net de laatste firmware erop gezet (de 1.04rc2) maar dat heeft niet geholpen.

Geen jumbo frames aangezet...wel getest met de jumboframes aan, maar ook dat hielp niet.

Met mijn verbinding zou je toch hogere snelheden moeten kunnen halen? N-adapter, N-router en het NAS is verbonden op 1gbit. Ik bedoel...273mbps zou ongeveer 33megabyte/sec moeten zijn. Zelfs de 20MB/sec die jullie halen, haal ik niet :X

Kensei wijzigde dit bericht 24-06-2008 13:53 (8%)

specs You're just jealous because the voices only talk to me

Global IT Gypsy
Reg. datum: 18 april 2002

quote:
Kensei schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:37:
Met mijn verbinding zou je toch hogere snelheden moeten kunnen halen? N-adapter, N-router en het NAS is verbonden op 1gbit. Ik bedoel...273mbps zou ongeveer 33megabyte/sec moeten zijn. Zelfs de 20MB/sec die jullie halen, haal ik niet :X
Die 20 MB/sec haal ik alleen met rsync. ftp haalt ongeveer 14 MB/sec, sftp ongeveer 8 MB/sec en samba 6 MB/sec. Let wel, dit is van de ene CH3SNAS naar de andere via een gigbit switch. Dus 5 MB/sec is zo slecht nog niet.
Begrenzing zit in de processor van de CH3SNAS, hoe minder die hoeft te doen, hoe hoger de snelheid.
De CH3SNAS is dan ook nog een van de snelste voor de consumenten markt.

quote:
vteuniss schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:05:
[...]

Die 20 MB/sec haal ik alleen met rsync. ftp haalt ongeveer 14 MB/sec, sftp ongeveer 8 MB/sec en samba 6 MB/sec. Let wel, dit is van de ene CH3SNAS naar de andere via een gigbit switch. Dus 5 MB/sec is zo slecht nog niet.
Begrenzing zit in de processor van de CH3SNAS, hoe minder die hoeft te doen, hoe hoger de snelheid.
De CH3SNAS is dan ook nog een van de snelste voor de consumenten markt.
Toch heb ik net maar een mail naar support van Conceptronic gestuurd. Ben toch ook benieuwd naar hun actie.

Rsync draait alleen onder Unix zeker. Zoek een WIN proggie dat ook vlot werkt onder XP en/of Vista.

Reg. datum: 04 januari 2001

@vteuniss: Samba is gewoon netwerkmapje in Windows toch? Als ik met mijn 100 mbit verbinding iets van/naar de NAS kopieer haal ik altijd stabiel 10,5 MB/s op mijn werkstation (Vista SP1 x86). Dus die 6 MB/s die jij opgeeft vind ik ook magertjes. Transmission en lighttpd draaien dan ook nog gewoon.

Ik zou toch zeggen dat minder dan 5 MB/s via 802.11n ondermaats is.

rb338 wijzigde dit bericht 24-06-2008 15:46 (5%)

Global IT Gypsy

quote:
rb338 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:45:
@vteuniss: Samba is gewoon netwerkmapje in Windows toch? Als ik met mijn 100 mbit verbinding iets van/naar de NAS kopieer haal ik altijd stabiel 10,5 MB/s op mijn werkstation (Vista SP1 x86). Dus die 6 MB/s die jij opgeeft vind ik ook magertjes. Transmission en lighttpd draaien dan ook nog gewoon.

Ik zou toch zeggen dat minder dan 5 MB/s via 802.11n ondermaats is.
Haal jij echt 10.5 MB/sec, dat is zo ongeveer het maximale wat over 100 mbit mogelijk is.
Welke firmware draai jij dan ? Ik heb alleen dropbear draaien ipv de reguliere ftp, dus dan zou mijn snelheid ook beter moeten kunnen voor samba. Vond het ook wel wat magertjes, maar omdat ik meestal sftp gebruik heb ik daar niet zo veel last van. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet beter wil hebben draaien ;)

Parttime Nerd 8-)

Met 1.03 (+Twonky) haal ik gewoon met gemak ~10,5MB/s op 100Mbit via Samba (WinXP SP2).

sylvesterrr wijzigde dit bericht 24-06-2008 18:22 (6%)

Reg. datum: 11 november 2002

quote:
vteuniss schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 17:46:
Vond het ook wel wat magertjes, maar omdat ik meestal sftp gebruik heb ik daar niet zo veel last van. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet beter wil hebben draaien ;)
Sftp, vreet dat niet enorm veel CPU? Daar gaat je snelheid natuurlijk niet van omhoog.

Who is General Failure and why is he reading my disk?

Global IT Gypsy

Klopt, maar gewoon ftp is niet veilig genoeg om van buitenaf te benaderen. Werk vrijwel continu in het buitenland. Daarom werk ik alleen met secure shell en secure ftp.
Vandaar dat samba voor mij nauwelijks interessant is, gebruik ik toch alleen wanneer ik thuis ben.

vteuniss wijzigde dit bericht 24-06-2008 20:15 (27%)

Ok, dit zijn misschien wat basic vraagjes maar ik heb echt 0,0 linux ervaring dus vraag het gewoon even. Kan de antwoorden hier niet echt vinden ook.
Laat ik eerst even vertellen wat ik wil. Mijn fan uitschakelen als de schijven uit gaan, das het enige. Nu heb ik daar dus funplug voor nodig. ik heb hier: http://knowledge.forestblue.nl/ch3snas.html een tutorial (uit de TS) die kerel heeft het echter over:
quote:
De fun plug die ik heb gebruikt is die van Fonz. God may know wie of wat Fonz is, maar het werkt prima.

Je download de fun plug hier ( http://www.inreto.de/dns323/fun-plug/ ). De versie die ik heb gebruikt is 0.4.
is dit de funplug die ik moet hebben? Hier zit namelijk na wat zoeken veel meer bij dan ik nodig heb. Is er ook een simpele versie die volstaat, of maakt het niet uit dat er meer bij zit als ik heb toch niet gebruik?

Dat installeren moet wel lukken lijkt me, de uitleg is vrij helder. Nu lees ik in dit topic echter de volgende posts:
quote:
dorkie schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 08:45:
nou, dat scrippie werkt wel voor de fans maar nu spinnen de hd's niet meer down.
nu het script weer gestopt en de hd's gaan na 5 min weer in powersave.

iemand een oplossing of een goed scrippie voor de fan?
quote:
IcyK schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:30:
[...]

Ik heb wel gemerkt dat wanneer je het fanscript draait, de HDD niet meer downspint.
Dat was voor mij de reden om het fanscript niet meer te gebruiken.

Wanneer iemand een oplossing weet ... 'k hou me aanbevolen.
Het gaat daarbij voor zover ik kan beoordelen om het script in de volgende post: dorkie in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-3..."

Nu komt daar commentaar op door een andere user die zegt:
quote:
vteuniss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:02:
[...]

Verander de directory voor de logging naar een directory die niet op een harde schijf staat of zet hem helemaal uit of laat hem naar /dev/null (magische verdwijntruc) wijzen. Zo moeilijk is dat scriptje nu ook weer niet om er kleine wijzigingen in aan te brengen.
Maar ik zou niet weten hoe dat te doen. Kan iemand me dat vertellen?

Ik hoop dat ik ondanks mijn gebrek aan ervaring mijn dilemma's een beetje duidelijk heb uitgelegd :)

"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt."

't lijkt erop dat mijn wifi de veroorzaker is van de langzame transfersnelheden. Als ik mijn PC wired aansluit op mijn gigabit router haal ik wel 13-14MB/sec. Zit er dan zoveel overhead op een wifi datastream? Lijkt me toch niet :?

quote:
vteuniss schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 17:46:
[...]

Haal jij echt 10.5 MB/sec, dat is zo ongeveer het maximale wat over 100 mbit mogelijk is.
Welke firmware draai jij dan ? Ik heb alleen dropbear draaien ipv de reguliere ftp, dus dan zou mijn snelheid ook beter moeten kunnen voor samba. Vond het ook wel wat magertjes, maar omdat ik meestal sftp gebruik heb ik daar niet zo veel last van. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet beter wil hebben draaien ;)
Het verbaasde mij idd ook, maar Vista geeft het altijd aan. Af en toe springt ie een keer op 10,4 MB/s maar over het algemeen gewoon 10,5 MB/s strak. Ik draai nog gewoon firmware 1.02, met ffp 0.5. Heb namelijk mijn 1e CH3SNAS direct geüpgraded naar 1.04rc1 en vervolgens was ie dood, dus deze laat ik lekker zo ;)
quote:
Maverick schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 21:28:
[...]
is dit de funplug die ik moet hebben? Hier zit namelijk na wat zoeken veel meer bij dan ik nodig heb. Is er ook een simpele versie die volstaat, of maakt het niet uit dat er meer bij zit als ik heb toch niet gebruik?
Fonzi's fun plug 0.5 is de meest recente, even die 2 files in de root van je schijf zetten, reboot, klaar.
quote:
Dat installeren moet wel lukken lijkt me, de uitleg is vrij helder. Nu lees ik in dit topic echter de volgende posts:
[...]
Maar ik zou niet weten hoe dat te doen. Kan iemand me dat vertellen?
Als je geen linux ervaring hebt zou ik zeggen: laat het lekker zitten :) Ik heb ffp gewoon op de schijf staan, gebruik verder geen scripts en de hdd gaat netjes uit als ie niet actief is. De fan maakt amper geluid.

rb338 wijzigde dit bericht 25-06-2008 09:04 (33%)

quote:
rb338 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 08:59:
[...]

Als je geen linux ervaring hebt zou ik zeggen: laat het lekker zitten :) Ik heb ffp gewoon op de schijf staan, gebruik verder geen scripts en de hdd gaat netjes uit als ie niet actief is. De fan maakt amper geluid.
Maar wat is het nut van funplug als je de scripts niet gebruikt? :P
Zo moeilijk kan het toch ook weer niet zijn lijkt me?

Hm, 0.5 geinstalled maar een telnet verbinding maken lukt al niet. Lijkt erop alsof ik vroeg op moet geven :{ Nevermind, gelukt. Nu alleen dat fanscript nog. (hulp is welkom ;) )
het installeren van het fanspeed script lukt wel. gewoon het bestand in de root zetten en het opstarten in het funplug bestand. Het enige probleem is dat dan dus blijkbaar de hdd niet meer downspint en ik lees dat ik dat kan doen door:
quote:
vteuniss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:02:
[...]

Verander de directory voor de logging naar een directory die niet op een harde schijf staat of zet hem helemaal uit of laat hem naar /dev/null (magische verdwijntruc) wijzen. Zo moeilijk is dat scriptje nu ook weer niet om er kleine wijzigingen in aan te brengen.
ik dat kan opvangen. Dit zal een simpele toevoeging van een regel zijn. Maar wat is die regel?
Edit: het lijkt hierom te gaan:
code:
1
2
3
4
# Set the path to use RAM-disk instead of harddrive, to 
# execute from. This is done so that the disks will go
# into sleep mode, while the script is running.
PATH=/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin

Dit is wat ik in mijn fanspeed.sh heb staan. Het lijkt alsom het al gedaan in? Maar de hdd spint niet down. Wat moet ik aan die regel veranderen?

Maverick wijzigde dit bericht 25-06-2008 10:18 (63%)

Drome: 1996-2006

quote:
Kensei schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 06:59:
't lijkt erop dat mijn wifi de veroorzaker is van de langzame transfersnelheden. Als ik mijn PC wired aansluit op mijn gigabit router haal ik wel 13-14MB/sec. Zit er dan zoveel overhead op een wifi datastream? Lijkt me toch niet :?
Ja, zoveel overhead zit erop. Die standaarden en waardes die ze geven slaan helemaal nergens op, tenzij je als enige op het AP zit en alle apparatuur binnen een straal van een meter van het AP staat.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

quote:
Arfman schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:53:
[...]

Ja, zoveel overhead zit erop. Die standaarden en waardes die ze geven slaan helemaal nergens op, tenzij je als enige op het AP zit en alle apparatuur binnen een straal van een meter van het AP staat.
wat dacht je van 3meter in een rechte lijn zonder muren of zoiets ertussen (ene kant woonkamer naar andere kant).

quote:
Maverick schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:13:
[...]

Maar wat is het nut van funplug als je de scripts niet gebruikt? :P
Zo moeilijk kan het toch ook weer niet zijn lijkt me?
Ik heb er Transmission en Clutch op draaien zodat ik remote mijn torrentjes kan beheren (en belangrijker, dat de torrents gewoon doorgaan met downloaden terwijl alle pc's in huis uit staan). Scripts heb ik niet :)
quote:
Hm, 0.5 geinstalled maar een telnet verbinding maken lukt al niet. Lijkt erop alsof ik vroeg op moet geven :{ Nevermind, gelukt. Nu alleen dat fanscript nog. (hulp is welkom ;) )
het installeren van het fanspeed script lukt wel. gewoon het bestand in de root zetten en het opstarten in het funplug bestand. Het enige probleem is dat dan dus blijkbaar de hdd niet meer downspint en ik lees dat ik dat kan doen door:

[...]

ik dat kan opvangen. Dit zal een simpele toevoeging van een regel zijn. Maar wat is die regel?
Edit: het lijkt hierom te gaan:
code:
1
2
3
4

Dit is wat ik in mijn fanspeed.sh heb staan. Het lijkt alsom het al gedaan in? Maar de hdd spint niet down. Wat moet ik aan die regel veranderen?
Dat is niet de regel voor de logfile. Kun je eens een linkje geven naar het script dat je hebt (ik vond er meerdere) dan kunnen we makkelijker helpen :)
edit: Gevonden. Dit staat in het script, precies onder het stuk dat jij postte:
code:
1
2
3
# Create a logfile on the RAM-disk.
#LOGDIR=/log
#FANLOGFILE=${LOGDIR}/fan_ctrl.log

Haal de # weg bij die 2 regels en het zou moeten werken :)

rb338 wijzigde dit bericht 25-06-2008 11:05 (7%)

quote:
rb338 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:57:
[...]

Ik heb er Transmission en Clutch op draaien zodat ik remote mijn torrentjes kan beheren (en belangrijker, dat de torrents gewoon doorgaan met downloaden terwijl alle pc's in huis uit staan). Scripts heb ik niet :)

[...]

Dat is niet de regel voor de logfile. Kun je eens een linkje geven naar het script dat je hebt (ik vond er meerdere) dan kunnen we makkelijker helpen :)
code:
1
2
3
#LOGDIR=/log

ah, dus mijn denkfout is dat ik dacht dat door die ### de logfile uberhaupt niet gecreeerd werd. Ipv daarvan zijn die 3 regels ervoor dat de logfile ipv op de hdd op de ramdisk komt? (Als ik thuis kom vanmiddag meteen ff proberen :) )

Drome: 1996-2006

quote:
Kensei schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:05:
[...]

wat dacht je van 3meter in een rechte lijn zonder muren of zoiets ertussen (ene kant woonkamer naar andere kant).
Tsja, zoveel overhead heeft wireless nu eenmaal. Als je echt hogere speeds wilt moet je nog steeds bedraad werken.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

quote:
rb338 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:57:
[...]

code:
1
2
3
#LOGDIR=/log

Ik heb nu dit in mijn file staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
#!/bin/sh
#
# This script was created at http://wiki.dns323.info by FIB,
# it has been slightly modified by leper (with help from
# fonz). It sets the fanspeed of the device depending on 
# the temperature, which is measured in Fahrenheit. If 
# your box measures temperature in Celsius, you need to 
# edit it to work.
# Additional changes by gartylad.

LOGDIR=/log
FANLOGFILE=${LOGDIR}/fan_ctrl.log
mkdir -p ${LOGDIR}

# Kill the old fan controller.
kill -9 `pidof fancontrol`
#echo "Fancontrol killed. Installing fan_ctrl.sh" >${FANLOGFILE}

# With temps between T1 and T2, the script automatically
# lowers/raises the fanspeed between RPM1 and RPM2. This
# it does every update_interval seconds.
update_interval=120
T1=95
T2=140
RPM1=2300
RPM2=4500

while [ 1 ]
do
  T=`temperature g 0`
  T=${T##*=}
  # Check if temperature has fallen below T1 value
  if [ $T -lt $T1 ]; then
    # Temp below T1 fan stops
    CALCTEMP=`expr 0` 
  else
    # Temp above T1 fan starts
    CALCTEMP=`expr \( \( $T2 \< $T \) \* $RPM2 \) \| \( \( $RPM1 + \( $RPM2 - $RPM1 \) \* \( $T - $T1 \) \/ \( $T2 - $T1 \) \) \& \( $T \>= $T1 \) \)`
  fi
  CONVFTOC=`expr \( \( $T - 32 \) \* 10 + 9 \) \/ 18`
  newRPM=${CALCTEMP}
  fanspeed w $newRPM  
  # echo `date`" ::CURRENT::" $T"F" ${CONVFTOC}"C -- fanspeed:" $newRPM "(written to "${FANLOGFILE}")." >>${FANLOGFILE}
  # wait for next cycle
  sleep $update_interval
done

Maar geen geluk. Hdd blijft draaien :{

Global IT Gypsy

Ik heb met hetzelfde probleem zitten worstelen, de reden dat de harde schijf blijft draaien is dat het script actief blijft. Aangezien het script door de shell interpreter uitgevoerd word, wordt ieder nieuw commando (op de volgende lijn) van schijf gelezen. De enige oplossing die ik tot nu toe gevonden heb is om het script, vanuit de funplug, naar de bin directory in het geheugen te kopiëren en het dan vanuit het geheugen te starten.

klinkt goed, hoe doe ik dat? :)

Global IT Gypsy

In je funplug kopieer je het fancontrol scriptje naar /usr/bin en daarna start je het fancontrol scriptje.

cp /mnt/HD_a2/fun_plug.d/fancontrol.sh /usr/bin/fancontrol.sh
/usr/bin/fancontrol.sh

Ik weet niet of de paden en naamgeving precies goed is, kan op dit moment nergens bij.
Dus even zelf controleren of paden en scriptnaam correct zijn.

quote:
vteuniss schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:18:
In je funplug kopieer je het fancontrol scriptje naar /usr/bin en daarna start je het fancontrol scriptje.

cp /mnt/HD_a2/fun_plug.d/fancontrol.sh /usr/bin/fancontrol.sh
/usr/bin/fancontrol.sh

Ik weet niet of de paden en naamgeving precies goed is, kan op dit moment nergens bij.
Dus even zelf controleren of paden en scriptnaam correct zijn.
Ik heb er dit van gemaakt, dan zou het moeten kloppen:
code:
1
2
cp /mnt/HD_a2/ctrl_fanspeed.sh /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh
/usr/bin/ctrl_fanspeed.sh

De hdd spint nu wel down maar dat komt omdat het script niet gestart wordt. Als ik de commando's handmatig invoer krijg ik dit:
quote:
cp: cannot create '/usr/bin/ctrl_fanspeed.sh': Read-only file system
Wat te doen :?

Global IT Gypsy

Handmatig werkt niet want /usr/bin is van root, dus je kunt niet met een regulier userid iets veranderen in die directory. Aangezien de funplug ook door root uitgevoerd wordt, kun je controleren of de cp actie gelukt is door ls -l /usr/bin uit te voeren.
Tussen het cp commando en het starten van ctrl_fanspeed.sh dient nog een chmod 775 /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh gedaan te worden, of je zet een punt plus een spatie ervoor.
code:
1
2
3
chmod 775 /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh

of
code:
1
2
. /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh

quote:
vteuniss schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:15:
Handmatig werkt niet want /usr/bin is van root, dus je kunt niet met een regulier userid iets veranderen in die directory. Aangezien de funplug ook door root uitgevoerd wordt, kun je controleren of de cp actie gelukt is door ls -l /usr/bin uit te voeren.
Tussen het cp commando en het starten van ctrl_fanspeed.sh dient nog een chmod 775 /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh gedaan te worden, of je zet een punt plus een spatie ervoor.
code:
1
2
3
chmod 775 /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh

of
code:
1
2
. /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh

Ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb beide opties geprobeerd, bij beiden blijkt daarna het scriptje niet gestart te zijn. Als ik handmatig het scriptje uit wil voeren dan gaat dit ook niet
quote:
/mnt/HD_a2 # /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh
/ffp/bin/sh: /usr/bin/ctrl_fanspeed.sh: not found
Als ik hem opstart van zijn originele locatie ( /mnt/HD_a2/ctrl_fanspeed.sh ) Dan start het scriptje wel gewoon. Het kopieren gaat dus nog steeds niet goed. Welke van de twee opties ik ook probeer. Heeft het nu mijn hele funplug hier te posten? Misschien dat er icm die ramdrive wat ontbreekt ofzo :?

Global IT Gypsy

Check even of de directory (/usr/bin) bestaat, zoals ik al zij, ik kan op dit moment nergens bij, dus ik weet de exacte directory structuur niet. In feite is iedere directory die niet via /mnt gaat (of linkt) goed genoeg. Deze staan allemaal in het interne geheugen.
De syntax van het scriptje is goed, dus het moet de directory wel zijn.
Wat geeft ls -l /usr/bin als output ?

Pagina: 1 2 3 4 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 38 39 40 41 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: