Reg. datum: 08 april 2008
ik heb ook een soort boot probleem op mijn GA-P35-DS3 (rev 2.0 F12). Een test bij een vriend met gelijkaardige PC (zelfde mainboard (rev 1.0 F4), CPU en zelfde Seasonic S12II 380W PSU).
Als ik mijn Intel 4300 (stock cooler) netjes klok zoals het hoort, geen probleem. Overklok ik 'm zachtjes (standaard voltages) naar 2.4 GHz (266 MHz bus) en ik reboot, alles kits. 12 uurtjes Orthos en RealTemp, loopt weliswaar tegen de max temperatuur aan maar perfect stabiel. Memtests lopen ook prima.
Maar als ik de PC overklokt start, een cold boot waarbij hij langere tijd heeft stilgestaan en de elko's van de PSU leeg zijn, dan boot ie in 2 keer. Hij slaat aan, en onmiddellijk weer af. Om na een seconde het weer te proberen, deze keer met succes. Ik dacht eerst aan een defect mainboard, maar bij een bijna identieke PC doet ie dus net hetzelfde. Ik heb trouwens alles afgekoppelt, enkel de boot HD (Samsung 320GB) en de ATI HD2400Pro gfx kaart bleven over, en nog bleef hij dit doen.
Op zich zou je denken, de PSU is te zwak. Maar als ik uitreken hoeveel stroom deze PC nodig heeft (225W in overklokte modus), dan moet een 380W voeding dit toch wel aankunnen, zelfs met initiele startpiek in verbruik? Of vergis ik me?
Wat gebeurt er nou als ik een snellere CPU koop? Gaat ie dit dan ook doen bij standaard klok? Moet hier een zwaardere voeding aan te pas? Jullie opinie graag!
edit: effe aan toevoegen dat ik het ook met een Enermax 350W heb geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Ja, die is wel nog zwakker, maar zou het theoretisch ook moeten kunnen. Het is dus in ieder geval geen defect aan het design van Seasonic.
MoominPapa
MoominPapa wijzigde dit bericht 08-04-2008 14:48 (8%)