Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hallo,

ik heb ook een soort boot probleem op mijn GA-P35-DS3 (rev 2.0 F12). Een test bij een vriend met gelijkaardige PC (zelfde mainboard (rev 1.0 F4), CPU en zelfde Seasonic S12II 380W PSU).

Als ik mijn Intel 4300 (stock cooler) netjes klok zoals het hoort, geen probleem. Overklok ik 'm zachtjes (standaard voltages) naar 2.4 GHz (266 MHz bus) en ik reboot, alles kits. 12 uurtjes Orthos en RealTemp, loopt weliswaar tegen de max temperatuur aan maar perfect stabiel. Memtests lopen ook prima.

Maar als ik de PC overklokt start, een cold boot waarbij hij langere tijd heeft stilgestaan en de elko's van de PSU leeg zijn, dan boot ie in 2 keer. Hij slaat aan, en onmiddellijk weer af. Om na een seconde het weer te proberen, deze keer met succes. Ik dacht eerst aan een defect mainboard, maar bij een bijna identieke PC doet ie dus net hetzelfde. Ik heb trouwens alles afgekoppelt, enkel de boot HD (Samsung 320GB) en de ATI HD2400Pro gfx kaart bleven over, en nog bleef hij dit doen.

Op zich zou je denken, de PSU is te zwak. Maar als ik uitreken hoeveel stroom deze PC nodig heeft (225W in overklokte modus), dan moet een 380W voeding dit toch wel aankunnen, zelfs met initiele startpiek in verbruik? Of vergis ik me?

Wat gebeurt er nou als ik een snellere CPU koop? Gaat ie dit dan ook doen bij standaard klok? Moet hier een zwaardere voeding aan te pas? Jullie opinie graag!

edit: effe aan toevoegen dat ik het ook met een Enermax 350W heb geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Ja, die is wel nog zwakker, maar zou het theoretisch ook moeten kunnen. Het is dus in ieder geval geen defect aan het design van Seasonic.

MoominPapa

MoominPapa wijzigde dit bericht 08-04-2008 14:48 (8%)

Gullible Sceptic

Dat is de overclock beveiliging. Hij test of de overclock wel goed is. Daarom boot ie 2x. Dat is geen bug, dat is een feature ;).
quote:
Mischa_NL schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:50:
edit.

Probleem nog steeds niet opgelost...
Zou het ook een codec probleem of iets dergelijks kunnen zijn? Ik vind het een aparte zaak dat het zo schokt af en toe...
Probleem gefixt!

Wat blijkt nu, het ligt aan de IDE controller waar een harddisk ingeplugd zit.
Nu heb ik in de bios 'Sata port0-3 Native mode' ge-enabled en het probleem lijkt over (ook het uitschakelen van de ide bus werkte, maar dit is natuurlijk niet gewenst).

Dus: heb je een IDE disk in je x38 kan die moeilijk doen met je cursor en sound. Dit fixt het, hoewel ik geen idee heb wat ik nu eigenlijk veranderd heb :P.

quote:
Reinman schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:36:
Dat is de overclock beveiliging. Hij test of de overclock wel goed is. Daarom boot ie 2x. Dat is geen bug, dat is een feature ;).
Kan je die feature toevallig ook uitschakelen? :)
Gullible Sceptic

Voor zo ver ik weet niet. Dit is een zelf test van de chipset namelijk.
*Bauer Addict

Ik bezit een P35C-DS3R en ondervind een raar probleem...

Telkens wanneer ik muziek/game/film-audio gebruik, komt er op willekeurige tijdstippen een vreemd soort ruis voor. Dit duurt echter maar een seconde ofzo en valt meestal maar tweemaal voor tijdens een film of liedje. Ik maak gebruik van de Realtek HD (Azalea enabled).

Ik heb momenteel hiervoor de laatste drivers gedownload (R1.90), moet ik nog iets extra installeren of is er een bepaalde volgorde waarin je de software moet installeren? Ik denk trouwens niet dat het een codec probleem is want met enkel de drivers geïnstalleerd krijg ik dit nog steeds in games...

Nog een andere vraag: ik heb 2 pata-hd's aangesloten op de gigabyte controller maar wanneer ik m'n dvd-brander (sata) ook aansluit op de gigabyte controller krijg ik amper nero opgestart terwijl op de intel ICH9R dit perfect draait! Kan de gigabyte-controller dit niet aan of waaraan ligt dit juist?

The.Force wijzigde dit bericht 12-04-2008 12:15 (7%)

nuttig.

quote:
The.Force schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:35:
Ik bezit een P35C-DS3R en ondervind een raar probleem...

Telkens wanneer ik muziek/game/film-audio gebruik, komt er op willekeurige tijdstippen een vreemd soort ruis voor. Dit duurt echter maar een seconde ofzo en valt meestal maar tweemaal voor tijdens een film of liedje. Ik maak gebruik van de Realtek HD (Azalea enabled).

Ik heb momenteel hiervoor de laatste drivers gedownload (R1.90), moet ik nog iets extra installeren of is er een bepaalde volgorde waarin je de software moet installeren? Ik denk trouwens niet dat het een codec probleem is want met enkel de drivers geïnstalleerd krijg ik dit nog steeds in games...

Nog een andere vraag: ik heb 2 pata-hd's aangesloten op de gigabyte controller maar wanneer ik m'n dvd-brander (sata) ook aansluit op de gigabyte controller krijg ik amper nero opgestart terwijl op de intel ICH9R dit perfect draait! Kan de gigabyte-controller dit niet aan of waaraan ligt dit juist?
De gigabyte controller staat bekend dat hij brak is. Dus probeer die te vermijden.
quote:
Reinman schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:38:
Voor zo ver ik weet niet. Dit is een zelf test van de chipset namelijk.
Nogmaals, graag had ik een linkje waar dit duidelijk beschreven staat, bijvoorbeeld van Intel of Gigabyte, met exacte beschrijving van het coldboot gedrag. Anders vind ik het geen geloofwaardig verhaal.

Want waarom doet ie het enkel als de elko's van de PSU leeg zijn, maar anders niet? Waarom hebben sommige mensen er last van en andere weer niet of minder? Het gedrag is nogal verschillend naargelang de configuratie.

update: ik vind het trouwens een veel te slecht gedrag voor een 'feature' - waarom moeten de HDs spin-uppen als ie toch maar een zelftest gekoppeld aan een overklok doet? Daar hebben de HDs toch niks mee te maken? Het veroorzaakt alleen maar nodeloze slijtage. Of het overbelasten van de voeding bij elke boot zo gezond is betwijfel ik ook. Want dat is het toch wat ie doet? Want de voeding slaat enkel af bij coldboot als de elko's leeg zijn. Dus de korte shutdown van de eerste boot is niet door de chipset veroorzaakt, maar door de voeding die afslaat.

MoominPapa

MoominPapa wijzigde dit bericht 12-04-2008 16:06 (31%)

Yokohama, Japan

/update!

Onderstaand probleem heeft zich opgelost door de USB Bluetooth stick van MS niet aan te sluiten. Ik zag een thread over de p965 DS3 met mogelijk dezelfde problemen en daar was een van de oplossingen om "USB legacy" uit te schakelen in het BIOS. Dat had ik ook gedaan en alle USB apparaten niet aangesloten. En daarna kon ik weer de FSB aanpassen zoals ik altijd al kon. Daarna weer 1 voor 1 de USB apparaten aangesloten tot ik bij de BT stick kwam. Dat bleek voor de problemen te zorgen. Uiteindelijk ook 'USB legacy weer aangezet en dat ging ook prima.

Ik draai nu weer op mijn oude snelheid. De 8800GT is een mooi snel kaartje :)

/update

Ik heb nu een vreemd probleem waar ik niet uitgekomen ben na uren proberen en zoeken naar een oplossing in diverse fora.

Ik had de volgende configuratie:

Gigabyte P35-DS4
Intel Q6600
Geforce 7900GT 256MB
OCZ Platinum PC6400 2 * 2GB
Zalman ZM-HP600 600W voeding

Dit draaide zeer goed voor maanden op 8*400MHz

Nu wilde het zo zijn dat mijn 7900GT kapot ging. Kaart doet het nog wel, maar zelfs op de desktop nog artifacts. Dus een 8800GT gekocht en die er in gedaan. Nu wil de pc met geen mogelijkheid overklokken. En na veel uitproberen is het enkel niet meer mogelijk om de FSB aan te passen. De FSB moet op 'auto' staan en anders post de computer wel en zie je de nieuwe CPU snelheid, maar reboot de pc naar standaard instellingen na de geheugen test. Je niet nog net op het scherm staan dat het in dual channel draait. De onmogelijkheid om de FSB aan te passen is zowel omhoog als omlaag. Dus ook FSB onderklokken is niet mogelijk. Multiplier, memory timings, memory multiplier zijn wel aan te passen.

Zet ik de 7900GT weer in de computer dan kan ik weer wel de FSB aanpassen. Na vele testen waaronder voeding swap, andere BIOS (F8 en F12 getest), BIOS reset, enkel opstarten met moederbord, cpu, geheugen en 8800GT deed ik ook ipv 2*2GB 2*1GB Crucial Ballistix in de computer en toen kon de FSB weer wel aangepast worden met de 8800GT!

Ik heb dus nu 2 situaties waarbij FSB wel aangepast kan worden:

1) 2*2GB + 7900GT 256MB
2) 2*1GB + 8800GT 512MB

Ik wil dus 2*2GB + 8800GT 512MB draaien met een overgeklokte cpu, maar dat kan dus nu niet. Het geheugen is compatibel met dit moederbord. Ook op auto FSB instellingen kan het geheugen makkelijk op PC6400 snelheid draaien met een multiplier, maar ik heb geen andere videokaart van 512MB liggen om het vermoeden van 4GB mem + 512MB videokaart = probleem te testen.

Is er een optie in het BIOS die ik gemist heb? Onder Vista wordt 3581MB geheugen bruikbaar gemeld. Dit is een standaard waarde en kom ik vaak tegen op het internet.

kiddyl wijzigde dit bericht 14-04-2008 13:42 (14%)

never run from a sniper!

quote:
The__Virus schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:21:
Andere merken denk ik niet, want het lijkt erop dat de ingebouwde OC fail feature (automatische reset) gewoon zomaar wordt geactiveerd op sommige momenten. Ik heb die loop bijv. als ik uit standby wil komen, hij blijft oneindig doorgaan. Wat helpt is de stroom eraf halen en weer opnieuw te starten, dan doet ie het meestal gelijk (en anders na 2 of 3 keer wel). Maar het blijft een slechte bedoeling.
Zet loadline calibration in de BIOS op disabled. Als die aanstaat bij mij met een OC dan komt het systeem niet uit standby, maar gaat het in een bootlus.
quote:
icecoolsniper schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:25:

[...]

Zet loadline calibration in de BIOS op disabled. Als die aanstaat bij mij met een OC dan komt het systeem niet uit standby, maar gaat het in een bootlus.
Hmmmm... dat zou kunnen verklaren waarom mijn X38 soms in een bootlus gaat na hardware-onderhoud. CMOS Reset werkt dan, en dat lijkt me dan nu logisch omdat de OC dan weg is.

Misschien toch maar eens een nieuwer BIOS flashen zodat ik die loadline optie ook heb en kan uitzetten. Wellicht staat 'ie nu achter de schermen standaard op enabled en dat verklaart dan veel.

Systeemspecs: Klik hier!

Kan iemand me even een indicatie geven van de NB temperatuur van hun borden? Ik zit idle al makkelijk boven de 40, en heb er een Thermalright koeler met 8cm fan op zitten, maar het helpt niet echt, ook niet als die fan hard draait. Ik heb de heatsink flink hard aangedraaid.

Ik krijg alleen wat lagere temperaturen als ik mijn cpu fan op max laat draaien, die zuigt dan de lucht blijkbaar voldoende weg bij de chipset, maar ik blijf het toch een beetje gek vinden.

Ik kom niet meer zoals vroeger boven de 50 graden, maar toch, heel happy ben ik hier niet mee, zeker niet voor iets met actieve koeling, ook al is het onhoorbaar omdat het geregeld is met fanbus.

Er hangt wel een 8800 GTS onder maar die is ondergeklokt als ik gewoon in windows zelf wat zit te pielen, en de meeste warmte gaat toch naar buiten door een side outtake en ook een achter outtake. Toch helpt het allemaal niet veel.

Als ik met mijn vingers aan de heatsink kom voelt deze totaal niet warm aan.

REDFISH wijzigde dit bericht 14-04-2008 18:31 (18%)

Ik heb sins gisteren een GigaByte GA-X48-DQ6 in mijn bezit. Hier zit een Scythe Infinity heatsink op (kreng krijg je er niet lekker op met die pins dus ga eerders denk ik maar zelf een mount system erop zetten in plaats van die rot platic pinnetjes).

En nu ben ik eigenlijk benieuwd of de setup gaat passen met een Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator geheugen setje. Dat de fan die erbij zit niet gaat passen dat mag duidelijk zijn. Maar goed ben dus iegenlijk benieuwd of er hier iemand is met een x38/x48 bordje met zowel corshair geheugen met die koelingfins erop en alsmede ook een scythe infinity heatsink erop heeft.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess 70 | Bloodelf Mage Axeje 70 |

Nu zoek ik een nieuwe zelf bouw computer voor een vriend.

Ik zie dat de intel X38/X48 bordjes worden allemaal geleverd met ATI crossfire support.

Maar betekent het dat je op al deze bordjes geen nVidia SLI kan draaien?

Help... nu ben ik even in de war.. Wat als ik nu het liefst nVidia SLI draai moet ik het dan met een alternatieve(mogelijk oudere/mindere) moederbord doen :?

Wil het wel graag bij een Intel mobo en dual(SLI) nVidia videokaart houden als dat kan.

Want ik vindt intel op het moment gewoon de snelste op de processor markt en nVidia de stabielste op de videokaart markt.
Gullible Sceptic

Ja, voor nvidia sli zul je een nvidia chipset moeten nemen. De gehackte drivers werken zowiezo maar tot de 7 serie en de prestatie is om te huilen.

Waarom neem je dan geen 9800GX2? Die kan wel gewoon op een non sli bord.

(Ik vind dat SLI/CF gewoon waardeloos, 100% extra betalen voor normale resoluties als je geluk hebt ~70% extra prestatie en dan heb je ook nog 100% extra verbruik en 100% extra warmte)

Reinman wijzigde dit bericht 16-04-2008 19:45 (29%)

Met die 70% zit je echter wel erg hoog ook nog eens... :9

Q9550 | Asus X48 Rampage Formula | Crucial Ballistix Tracer Led PC6400 2x1GB | Ati HD4870 | Antec 650W NeoPower Blue | HP W2207H | Logitech G15 | Logitech Z5500 | Microsoft Habu | Custom WC: Thermochill 120.3/D-Tek Fuzion/Laing Pro

Gullible Sceptic

Ja... maar heel veel mensen komen dan aan met CoD etc en laten zien dat het wel ~70% is.... Daarom zeg ik ook, als je geluk hebt en de juiste spellen speelt :P.

(op mega grote resoluties komt het wel eens voor in sommige games dat je 90% haalt, maar zon monitor past niet op me bureau ;).)

Reinman wijzigde dit bericht 16-04-2008 20:05 (29%)

Pick my icon!

@ SpitfireNL

Als je SLi wilt, neem dan een bord met een nForce 780/790 SLi chipset. nVidia verkoopt namelijk licenties om SLi in een chipset te mogen verwerken en omdat Intel er geen heeft (koppige Intel of nVidia?), maar wel voor CF, is de P35 serie alleen CF compatible. Wil je SLi, neem dan bovenstaande chipsets.

Technisch gezien kan het wel, maar omdat zogenaamde "hacked drivers" onofficieel zijn en vaak ook nog eens brak, is SLi op een P35 mobo gewoon een no-go. Bovendien dateren de laatste hacked driver van een jaar of wat geleden, voor de 7xxx-serie en dan is het nog maar de vraag of ze werken op je P35 bord.

Zoals bovenstaande al zei: je kan een 9800X2 nemen: eigenlijk SLi, maar dan zonder SLi ;) :+

offtopic:
@ TS, misschien handig om even het deel bovenaan wat zegt dat de X48-borden in april uitkomen te vervangen. Ze zijn namelijk al even leverbaar.

Bitage wijzigde dit bericht 16-04-2008 21:47 (47%)

Pick my Icon!
Specs: Game PC
"Everything that can go wrong, will go wrong" -Murphy's Law

Reg. datum: 23 februari 2008

HOI ik heb ff korte vraag : wat het is het verschil tussen GA-EX38-DS5 en GA-EX38-DS5( v 1.1)
ik kan het niet vinden ook niet op gigabyte site staat die revisie niet op . ze staan allebij op site van Zercom Computers
welke is de beste en wat is het verschil , kan niet veel zijn denk ik :)

quote:
dimdam schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:58:
HOI ik heb ff korte vraag : wat het is het verschil tussen GA-EX38-DS5 en GA-EX38-DS5( v 1.1)
ik kan het niet vinden ook niet op gigabyte site staat die revisie niet op . ze staan allebij op site van Zercom Computers
welke is de beste en wat is het verschil , kan niet veel zijn denk ik :)
Meestal is het slechts een kleine revisie aan het moederbord. Bv. een paar andere transistors of een bepaald niet-essentieel onderdeel van de chipset uitgeschakeld ofzo.

Ik zou gewoon de meest recente revisie nemen, als je twijfelt neem je toch gewoon contact op met Zercom of Gigabyte voor toelichting?

Ik weet niet zeker of deze vraag helemaal hier thuishoort, maar toch wel een beetje volgens mij:

Ik heb gisteren mijn pctje inelkaar gezet, en nu heb ik als enige nog dat de case fans als een gek spinnen (100% non stop), kan je dit ook regelen via het BIOS? De Fans zitten nu alleen geconnect aan de voeding

P35-DS3 mobo
Chieftec 500 watt niet-modulair voeding
NZXT Alpha case (waar dus 2x 120mm fans in zitten)

specs Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.88 GHz, Asus Geforce 8800GT, Samsung Spinpoint 500 GB, NZXT Alpha case, Gigabyte GA-P35-DS3, 2x 2048MB Corsair, dualboot XP & Ubuntu 8.04

quote:
Mooneater schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:53:
Ik weet niet zeker of deze vraag helemaal hier thuishoort, maar toch wel een beetje volgens mij:

Ik heb gisteren mijn pctje inelkaar gezet, en nu heb ik als enige nog dat de case fans als een gek spinnen (100% non stop), kan je dit ook regelen via het BIOS? De Fans zitten nu alleen geconnect aan de voeding

P35-DS3 mobo
Chieftec 500 watt niet-modulair voeding
NZXT Alpha case (waar dus 2x 120mm fans in zitten)
Als de fans rechtstreeks aan een molexje hangen voor voeding draaien ze altijd 100%. De meeste fans hebben echter een standaard mobo-aansluiting waarmee je ze op een fan-connector van het moederbord kunt aansluiten en dan kun je ze meestal wel regelen.

Wat voor ventilatoren zijn dat eigenlijk? Ik heb zelf ook een paar 120mm fans in mijn systeem die altijd 100% draaien, maar die zijn redelijk stil.

quote:
Wildfire schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:59:
[...]

Als de fans rechtstreeks aan een molexje hangen voor voeding draaien ze altijd 100%. De meeste fans hebben echter een standaard mobo-aansluiting waarmee je ze op een fan-connector van het moederbord kunt aansluiten en dan kun je ze meestal wel regelen.

Wat voor ventilatoren zijn dat eigenlijk? Ik heb zelf ook een paar 120mm fans in mijn systeem die altijd 100% draaien, maar die zijn redelijk stil.
Wat ik me zo uit mn hoofd (nu op stage) herinner hadden beide fans 2 molexjes (mannetje en vrouwtje) heel misschien heeft het mobo een verloopstukje, maar dat dacht ik niet.

specs Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.88 GHz, Asus Geforce 8800GT, Samsung Spinpoint 500 GB, NZXT Alpha case, Gigabyte GA-P35-DS3, 2x 2048MB Corsair, dualboot XP & Ubuntu 8.04

Get Up Y'all!

quote:
Wildfire schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:24:
[...]

Meestal is het slechts een kleine revisie aan het moederbord. Bv. een paar andere transistors of een bepaald niet-essentieel onderdeel van de chipset uitgeschakeld ofzo.

Ik zou gewoon de meest recente revisie nemen, als je twijfelt neem je toch gewoon contact op met Zercom of Gigabyte voor toelichting?
Het is totaal geen verschil. Het is alleen dezelfde versie die met een stukje software wordt geleverd, wat ook op de niet-E borden draait na een BIOS update. De meerprijs is dus 100% niet gerechtvaardigd, want A de functie is softwarematig en is ook op de standaardborden te gebruiken en B de functie is nutteloos, omdat hij óf geen verbetering oplevert óf je flink laat inleveren op prestaties (en stabiliteit bij OC). Zoek maar eens op google bijv. over de EP35 DS4 en de P35 DS4. Ik heb de laatste en met een BIOS update komt het E-tje erbij.

There Is Nothing More Relaxing Than Complete Silence with A Heavy Bass.

Reg. datum: 23 februari 2008

Zo ik heb mijn moederbord binnen en als ik kijk naar type zit er sticker op geplakt en daaronder staat GA-EX48-DS5 het moederbord is een Gigabyte GA-EX38-DS5 hoe kan dit ?
gebruiken ze voor deze moederborden gewoon de zelfde printplaat ? of zit er echt geen verschil in ?
heb gewoon revisie 1.1 gekregen volgens mij is er ook maar een revisie tot nu toe .

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws