Gathering of Tweakers

Quicksearch
Afternaft

Naar aanleiding van de legio problemen die ontstaan zijn met de ATi Radeon HD38xx-kaarten (ook te zien in het Het ATi HD38XX Ervaringen Topic - Deel 5 ) zijn er twee typen problemen te onderscheiden, namelijk:
  • Problemen met de reference-fan (standaarduitvoeringen) http://img90.imageshack.us/img90/1838/hd3870kk9.jpg
  • Problemen met aftermarketkoeling (PCS-editions etc. met Zerotherm-koeling) http://www.hardware.info/images/news/cgax3852ddo_550.jpg
Vaak willen fans niet langzamer gaan draaien, ondanks commando's vanuit programma's als ATiTool en RivaTuner. De nieuwste versies hebben amper effect, en laten wel zien dat er signalen worden doorgezonden, maar de fan zelf zal niet langzamer gaan roteren.

Nu is dit topic bedoeld om met zijn allen te zoeken naar een OPLOSSING voor dit probleem, dus blijf ontopic en houd het netjes. Dit topic is ook niet bedoeld om te patsen, maar puur voor de mensen die een luidruchtige kaart hebben en hiervan afwillen, like me :)

Graag ook niét aankomen met hardwarematige oplossingen als: koop een Fanmate. Het gaat er hier puur om om zonder de kaart fysiek te bewerken de problemen op te lossen.

Oplossingen:

Referencefan-oplossingen:
Sapphire :)

Non-referencefanoplossingen:
- :(

Jejking wijzigde dit bericht 12-03-2008 10:01 (13%)

Strijd tegen ziektes, sluit je nu aan bij Team MAD!

Case modding in okay..
Reg. datum: 24 juli 2000

Kan dat niet prima int algemene topic dan..?
Modbreak:
Toevallig de laatste tijd in dat topic gekeken :?

Omdat er zoveel posts over deze fan-ellende waren is het volstrekt onoverzichtelijk geworden, non-fangerelateerde zaken zijn ondergesneeuwd en er komen teveel basic vraagjes omdat het voor mensen te moeilijk blijkt om door tig pagina's posts te zoeken naar duidelijke oplossingen. Dat gaat hier wat makkelijker :z

dion_b wijzigde dit bericht 12-03-2008 03:03 (81%)

Canon EOS-400D / Canon 18-55mm Kitlens

lol ik moest hard lachen jejking :) *idd om de titel :D*

Anyways: Zie het nut wel in van dit topic, de problemen met de fan(fix) komen veel voor.

Heb zelf 2 3870X2's die vrij warm worden idle, en ik vermoed dat dit ook ligt aan een brakke bios, waarbij de fanspeeds weer niet werken. Ze spinnen namelijk ook niet op bij benchen of gamen, nee gewoon 25% idle (locked).

Wat wel kan is de fans zelf harder laten draaien met rivatuner 2.08. Daar reageren ze wel op, beide kaarten. Vind het alleen zo stom dat je via zo'n programma je kaart fatsoenlijk moet laten functioneren, we betalen niet voor niks veel geld aan die hardware!

Antec 900 ATI Black Edition KLIK

Afternaft

Ik zal het je nóg zouter vertellen, in de releasenotes van RivaTuner 2.08 staat inderdaad dat er veel is veranderd aan de fancontrole. Maar die Zerotherm-koeler op mijn HD3850 512MB PCS gaat er geen RPMmetje minder om draaien, en dat is... irritant.

O ja, zie TS :)

Edit: waar moest je om lachen? De titel gok ik? Mijn eerste inval :*)

Jejking wijzigde dit bericht 12-03-2008 00:48 (11%)

Reg. datum: 24 september 2000

quote:
Jejking schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:32:
  • Problemen met de reference-fan (standaarduitvoeringen)
Is het niet handig dan om een lijst te maken van modellen met de reference-koeler die wel en de modellen met de reference-koeler die geen herrie maken? Thans, ikzelf ervaar mijn HD3870 echt niet als luidruchtig, ook niet als ik een 3D-app opstart. Ik heb ook het sterke vermoeden dat het merendeel van de luidruchtige reference-koelers veroorzaakt worden door BIOS-mods van de kaart.

Athlon64 X2 3800+@2700/Asus A8N-SLI/Asus HD3870/2x1024MB TwinMOS (2,5-3-3-8)/2x200GB WD (Raid0)+WD 250GB/24" B2403WS Iiyama/Nec 4571A

Nu met werkende signature!

Het probleem kan ook zijn dat de fan net niet harder gaat draaien en de kaart daardoor net iets te warm wordt.
quote:
Admiral Freebee schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 08:46:
Het probleem kan ook zijn dat de fan net niet harder gaat draaien en de kaart daardoor net iets te warm wordt.
Dat is een probleem met de standaard bios van AMD, de fan blijft op 25% draaien, hoe warm je kaart ook wordt. Als het goed is wordt dit probleem bij alle merken door een nieuwe bios verholpen.

Zoals ik ook al in het ervaringen topic gepost heb, is er voor Sapphire is er een nieuwe bios beschikbaar op het forum. Zie http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=18191

Andere merken zullen snel volgen.

Depep wijzigde dit bericht 12-03-2008 08:52 (4%)

Ik gebruik Rivatuner om de fans op 1 stand te laten draaien (voor evt benchmarks) en een biosflash (Sapphire) om e.e.a tijdens het gamen koel te houden. HIS 3870 CF standaardfan.

Afternaft

Okee, dat is alvast één merk down. Ik had hem al gezien maar kon hem even niet meer terugvinden. Hij staat nu in de TS :)

Ook had ik gehoord dat de Zerotherm-koelers ''onbereikbaar'' waren voor signalen, waardoor je de speeds niet kon aanpassen. In dat geval kan je de problemen wrs alleen maar per fanmate oplossen?

Jejking wijzigde dit bericht 12-03-2008 09:58 (12%)

Mijn Club3D HD3870 (met reference fan) heeft ook de standaard AMD/ATI bios, de .067(blablabla). Deze bios laat de fan constant op 25% draaien.

Op dit moment gebruik ik fixed speeds met Rivatuner: bij opstarten pc wordt door Rivatuner de fan op 40% gezet. Wanneer ik ga gamen, zet ik de snelheid op 65%. Klaar met gamen, zet ik de fan handmatig weer op 40%. (in beide gevallen doe ik dit via een snelkoppeling aangemaakt met Rivatuner).
Opmerking: Rivatuner kan geen fanspeed tussen de 40% en 65% aansturen (tenminste, bij mij niet)

Wat eventueel ook mogelijkheid is, is om een treshold in te stellen met Rivatuner. Dit houdt in dat tot temperatuur X de fan op 40% draait en boven temperatuur X de fan op 65% draait.
Ik heb dit ook gebruikt, maar werd gek van het constant schakelen tussen de snelheden.

Wat betreft de post van Depep:
Aangezien ik een Club3D heb en Club3D geen forum of iets dergelijks heeft, vraag ik me af hoe ik ooit aan een eventuele nieuwe bios ga komen....
-->HD4870X2<--
Reg. datum: 20 oktober 2006

quote:
Jejking schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:57:
Okee, dat is alvast één merk down. Ik had hem al gezien maar kon hem even niet meer terugvinden. Hij staat nu in de TS :)

Ook had ik gehoord dat de Zerotherm-koelers ''onbereikbaar'' waren voor signalen, waardoor je de speeds niet kon aanpassen. In dat geval kan je de problemen wrs alleen maar per fanmate oplossen?
Waarschijnlijk wel ,want als ik de plaatjes bekijk,zie ik maar 2 draadjes( plus en min) onmogelijk om de fan dan in te stellen.
Reference fan heeft 4 draadjes, wel mogelijk om fan in te stellen.
Ik gebruik ook rivatuner om mijn fan automatisch te laten draaien,dmv optie autofan,deze profiel start automatisch met windows op.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je met een ander prog. je fan moet instellen.

Zoals Surineeslander zei, waar kunnen mensen dan een bios halen met een club3d.

Wat ik ook gelezen heb op het forum van Sapphire is, dat het ook te maken kan hebben met je psu.
(voor ref.fan)

ATi HD38xx how-to STFU je fan hoop toch niet voor de ref.fan,deze is zonder aanpassing al stil,dat wil je juist niet hebben. >90grd

Bullus wijzigde dit bericht 12-03-2008 10:31 (6%)

specs //systeem: asus Maximus Formula Se, Q6600 (g0), Team 4x1024mb ddr2 800, HD3870X2, Samsung 205BW,Vista ult.64bit

quote:
Jejking schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:47:
Ik zal het je nóg zouter vertellen, in de releasenotes van RivaTuner 2.08 staat inderdaad dat er veel is veranderd aan de fancontrole. Maar die Zerotherm-koeler op mijn HD3850 512MB PCS gaat er geen RPMmetje minder om draaien, en dat is... irritant.

O ja, zie TS :)

Edit: waar moest je om lachen? De titel gok ik? Mijn eerste inval :*)
Heeft die cooler van de PSC wel 3 of 4 draadjes ? anders is hij niet eens regelbaar volgens mij. Anders kun je met de compubase tool gewoon de fanspeed van je bios aanpassen :)

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

quote:
Surineeslander schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:05:
Mijn Club3D HD3870 (met reference fan) heeft ook de standaard AMD/ATI bios, de .067(blablabla). Deze bios laat de fan constant op 25% draaien.

Op dit moment gebruik ik fixed speeds met Rivatuner: bij opstarten pc wordt door Rivatuner de fan op 40% gezet. Wanneer ik ga gamen, zet ik de snelheid op 65%. Klaar met gamen, zet ik de fan handmatig weer op 40%. (in beide gevallen doe ik dit via een snelkoppeling aangemaakt met Rivatuner).
Opmerking: Rivatuner kan geen fanspeed tussen de 40% en 65% aansturen (tenminste, bij mij niet)

Wat eventueel ook mogelijkheid is, is om een treshold in te stellen met Rivatuner. Dit houdt in dat tot temperatuur X de fan op 40% draait en boven temperatuur X de fan op 65% draait.
Ik heb dit ook gebruikt, maar werd gek van het constant schakelen tussen de snelheden.

Wat betreft de post van Depep:
Aangezien ik een Club3D heb en Club3D geen forum of iets dergelijks heeft, vraag ik me af hoe ik ooit aan een eventuele nieuwe bios ga komen....
ja heb ook een club3de versie en hoop ook dat er snel een fanfix komt dmv een bios update.
gebruik nu ook rivatuner. de waardes kun je wel tussen de 45 en 60. alleen tussen de twwee waardes moet een minimale hoeveelheid aan percentage zitten anders werkt het niet.

heb zelf profiles gemaakt die obv tempratuur de fan sneller laten draaien. mn kaart wordt dan niet warmer dan 60 graden onder load.

quote:
Bullus schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:30:
[...]

Reference fan heeft 4 draadjes, wel mogelijk om fan in te stellen.
Ik gebruik ook rivatuner om mijn fan automatisch te laten draaien,dmv optie autofan,deze profiel start automatisch met windows op.
Ik dacht dat de auto functie niet werkte met een 3870... :? Tell me more, Bullus!
quote:
dangerpaki schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:43:
[...]

gebruik nu ook rivatuner. de waardes kun je wel tussen de 45 en 60. alleen tussen de twwee waardes moet een minimale hoeveelheid aan percentage zitten anders werkt het niet.

heb zelf profiles gemaakt die obv tempratuur de fan sneller laten draaien. mn kaart wordt dan niet warmer dan 60 graden onder load.
Dus kun je nooit met Rivatuner je fan geleidelijk aansturen, iets wat voor mij een must is in een eventuele biosfix!

Surineeslander wijzigde dit bericht 12-03-2008 15:39 (40%)

Afternaft

quote:
Astennu schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:36:
[...]

Heeft die cooler van de PSC wel 3 of 4 draadjes ? anders is hij niet eens regelbaar volgens mij. Anders kun je met de compubase tool gewoon de fanspeed van je bios aanpassen :)
Ik zal zo eens even kijken, maar mijn hoop vermindert met de minuut hier :P

Overigens, die tool heb ik al geprobeerd, maar géén fancontrol. Annoying.

Ik was al op zoek naar een kabeltje om de vga koeler op een normale molex aan te sluiten. Heb alleen geen idee wat voor kabeltje dit moet zijn en heb dus ook niks gevonden.

De fan van mijn 3850 AGP van Club3D draait op 100% en kan dus inderdaad niet met atitool en rivatuner worden geregeld. Hopelijk met een volgende versie van atitool?

WD VelociRaptor 300gb 16mb // WD Raptor 76gb 16mb // 4x Maxtor DM10 300gb 16mb // 2x Seagate 320gb 16mb// 3x Samsung 500gb 16mb //

-->HD4870X2<--

quote:
Surineeslander schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:34:
[...]

Ik dacht dat de auto functie niet werkte met een 3870... :? Tell me more, Bullus!

[...]

Dus kun je nooit met Rivatuner je fan geleidelijk aansturen, iets wat voor mij een must is in een eventuele biosfix!
Zie hier
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=255960
quote:
If you’re going to use thermal table based automatic fan control mode, it is recommended to use the following parameters:

PWM mode = 3
PWM hysteresis = 0
PWM ramp on = 1
PWM ramp = 1
T min = 0
T hysteresis = 0
mijn instellingen

http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/fan1.jpg
http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/fan2.jpg
http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/fan3.jpg
http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/fan4.jpg

Voordat je settings kunt aanpassen eerst bij tabblad poweruser een parameter instellen.(herstart is nodig van rt)
http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/th_poweruser.jpg

Als je een vinkje aanzet op auto en je drukt op toepassen,zal de fan waarschijnlijk hard draaien,
PWM mode zal hoogwaarschijnlijk op 2 staan,dit aanpassen naar 3 ,dan de rest instellen.

Dan fanprofiel opslaan als:bv "autofan"

(tab)Launcher maken met "autofan" met naam autofan bv
http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/th_launcher.jpg

(tab)Scheduler maken met autofan als launch bij opstarten windows
http://i82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/th_scheduler.jpg

;)

Bullus wijzigde dit bericht 16-03-2008 18:11 (25%)

specs //systeem: asus Maximus Formula Se, Q6600 (g0), Team 4x1024mb ddr2 800, HD3870X2, Samsung 205BW,Vista ult.64bit

Thanks Bullus _/-\o_

Met deze uitstekende uitleg moet het lukken! Feedback volgt.

Surineeslander wijzigde dit bericht 13-03-2008 11:41 (41%)

[EXC]NaNthor

offtopic:
ik vind je titel inderdaad heel origineel d:)b
-->HD4870X2<--

look up entry 0...7 ,kun je naar eigen smaak invullen

You Can On a Roy, Can Do!

quote:
Surineeslander schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 11:40:
Thanks Bullus _/-\o_

Met deze uitstekende uitleg moet het lukken! Feedback volgt.
En heeft het gewerkt?

AMD Phenom GP9600 Black Edition || AMD HD3870 OC 800/2340 || OCZ 2x2GB Gold Edition || Theatron Agripa DTS7.1

Reg. datum: 14 februari 2004

Drivers van de fabrikant kunnen misschien ook mee helpen om het probleem op te lossen.
Bij mijn Sapphire HD3870 (bios 1.78) werkte dat wel.

Walks at night 2

Zoals jij het omschreef heb ik het ook al eens geprobeerd maar dan moet je hem eerst boven je hoogste gradeninstelling krijgen voordat hij in werking treedt geloof ik. Dat wou me toen niet lukken

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

quote:
Werkt uitstekend! :*)

Nu is het nog even zoeken naar de beste temperatuur en fanspeed instellingen voor mijn pc. (ik heb even de instellingen van Bullus gebruikt om te kijken hoe het werkt)

http://home.casema.nl/janiceenramon/GoT/temp.jpg

Opmerking: Na het aanpassen van de parameter in het Power User tabblad was de gevraagde reboot wel noodzakelijk. Pas daarna kon ik de auto instellingen naar wens aanpassen.

Maar al met al de oplossing die eigenlijk in een bios hoort te zitten. Dus ATI/Club3D..

Surineeslander wijzigde dit bericht 16-03-2008 18:15 (25%)

Ik heb de Club3D OC edition zoals in de startpost staat. heb veel geprobeerd maar zoals het nu lijkt zit de optie op fanspeed aan te passen gewoon fysiek niet op de kaart (ook 2 aderige fankabel).

ik heb het kabeltje van de Fan rechtstreeks op mijn mobo aangesloten en regel de snelheid nu met speedfan (60%)

Alleen jammer dat speedfan de temperatuur van de GPU niet kan uitlezen

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws