Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik zou zeggen, lees eerst deze draad eens door.
[TV] Plasma of LCD aanschaffen? [Deel 3]

Staat erg veel info/discussie over lcd vs plasma. Over het algemeen wordt plasma toch als de betere technologie beschouwt, maar er zijn wel wat punten voor de aanschaf van een lcd. Dus lees het door, en bepaal voor jezelf wat zwaarder weegt. De nieuwe lijn van LG ziet er erg strak uit, design-wise, maar goed dat is nog altijd inferieur tov de beeldweergave.

Korte samenvatting:
Het stroomverbruik van een plasma tv ligt over het algemeen hoger.
Plasma tv's zijn er alleen in grote formaten (vanaf 37 inch).
De resolutie van de 37 en 42 inch schermen zijn vaak niet true hd.
Er bestaat nog steeds een minimale kans op inbranden (dit ligt echter aan hoe de gebruiker ermee omgaat)

Daar staat wel tegenover dat Plasma meer kleuren kan weergeven, waardoor beelden natuurlijker overkomen en meer diepte vertonen. Het zwart is zwarter dan bij een LCD scherm, wat goed tot zijn recht komt in donkere scenes in speelfilms. Plasma tv's zijn over het algemeen ook goedkoper in aanschaf.

Er zijn nog wel meer voor en nadelen, maar dit zijn degenen die het vaakst genoemd worden.

Reg. datum: 17 maart 2003

quote:
Rudey schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:32:
Korte samenvatting:
Het stroomverbruik van een plasma tv ligt over het algemeen hoger.
Plasma tv's zijn er alleen in grote formaten (vanaf 37 32 inch).
De resolutie van de 37 en 42 inch schermen zijn vaak niet true hd.
Er bestaat nog steeds een minimale kans op inbranden (dit ligt echter aan hoe de gebruiker ermee omgaat)

Daar staat wel tegenover dat Plasma meer kleuren kan weergeven, waardoor beelden natuurlijker overkomen en meer diepte vertonen. Het zwart is zwarter dan bij een LCD scherm, wat goed tot zijn recht komt in donkere scenes in speelfilms. Plasma tv's zijn over het algemeen ook goedkoper in aanschaf.

Er zijn nog wel meer voor en nadelen, maar dit zijn degenen die het vaakst genoemd worden.

Ohja klopt, 32 inch schermen heb je ook. Er is zelfs ook een 32PG6000, maar het is nog niet bekend of die in Nederland uitkomt.

Ik vraag me af hoeveel warmte een plasma geeft. Ik heb de gebruikers handleiding gelezen van de 50pg6000 en daarin adviseren ze rondom het scherm 10 cm ruimte over te houden. Nu heb ik (broodjes aap) verhalen gehoord dat plasma bezitters donkere vlekken hebben gekregen op de muur door de warmte van het scherm.

Reden dat ik dit vraag is dat ik een met skai beklede kussenmuur heb met daarin een open vlak van 1.30m breed bij 1.30m hoog waarbij dit vlak eveneens is bekleed met skai. Moet namelijk niet de bedoeling zijn dat er een kans bestaat dat de boel in de fik kan vliegen :)

quote:
Master Jeff schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:09:
Ik vraag me af hoeveel warmte een plasma geeft. Ik heb de gebruikers handleiding gelezen van de 50pg6000 en daarin adviseren ze rondom het scherm 10 cm ruimte over te houden. Nu heb ik (broodjes aap) verhalen gehoord dat plasma bezitters donkere vlekken hebben gekregen op de muur door de warmte van het scherm.

Reden dat ik dit vraag is dat ik een met skai beklede kussenmuur heb met daarin een open vlak van 1.30m breed bij 1.30m hoog waarbij dit vlak eveneens is bekleed met skai. Moet namelijk niet de bedoeling zijn dat er een kans bestaat dat de boel in de fik kan vliegen :)
Ik denk dat ik dit broodje aap verhaal helaas moet bevestigen. Heb een Panasonic 42PV70 en deze stond een tijdje terug op zijn voet, een cm of 15 a 20 v/d muur. Toen hij van plaats wisselde zag je een kleine kleurverandering op de muur. De muur is beige geverfd. Nu heeft mijn plasma geen fans, dus mss dat het daarmee te maken heeft.

quote:
Master Jeff schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:09:

Mijn 42PY70 word gewoon helemaal niet warm. De lucht die erboven uit komt is niet eens genoeg om mijn handen te warmen als ik het koud heb. Dus zet je verwarming nog maar even niet uit :P

*edit, de PY heeft wel fan's, misschien dat het daardoor komt. Mijn TV hangt gewoon een paar centimeter van de muur.

Chilly_Willy wijzigde dit bericht 26-03-2008 13:53 (6%)

E6600 @ 3333Mhz Specs || Seat Leon 20vt Sport [AUQ MY01] - SKN 225pk

Okay, dus in basis als het scherm voldoende koelventilatoren heeft dan is de warmte afgave lager. Uiteraard ook wel logisch, maar toch wel een belangrijk punt.

@ bramberk , als je scherm 15 tot 20 cm van je muur afstaat en je hebt verkleuring op de muur dan moet het scherm toch behoorlijk warm worden denk ik...

quote:
Master Jeff schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:24:
Okay, dus in basis als het scherm voldoende koelventilatoren heeft dan is de warmte afgave lager. Uiteraard ook wel logisch, maar toch wel een belangrijk punt.

@ bramberk , als je scherm 15 tot 20 cm van je muur afstaat en je hebt verkleuring op de muur dan moet het scherm toch behoorlijk warm worden denk ik...
Ja dat denk ik ook, maar ik let er niet echt op. Het heeft denk ik te maken met het feit dat deze tv geen fans heeft, terwijl bv de 42PY70 dat wel heeft. Ik maak me er niet echt druk om, over een tijdje komt de tv te hangen en mocht ik dan 'vlekken' krijgen, so be it. Zie je toch pas als je de tv eraf haalt.

Het kan trwns ook nog aan de verf liggen, want daar is natuurlijk ook veel verschil in kwaliteit in.

Is er dan nog werkelijk niemand die de PG6000 thuis heeft staan en er iets over kan vertellen? Hij is volgens mij toch al aardig verkrijgbaar hier in NL... Nog even geduld dan maar.. :X
Twijfel persoonlijk heel erg tussen LG PG6000 en Pana 42PX80. Wilde aanvankelijk morgen de knoop doorhakken, maar zonder reviews van eerstgenoemde wordt dat lastig! Hij ziet er wel heel strak uit, dat staat al vast...

quote:
Sepperdepep schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:37:
Is er dan nog werkelijk niemand die de PG6000 thuis heeft staan en er iets over kan vertellen? Hij is volgens mij toch al aardig verkrijgbaar hier in NL... Nog even geduld dan maar.. :X
Twijfel persoonlijk heel erg tussen LG PG6000 en Pana 42PX80. Wilde aanvankelijk morgen de knoop doorhakken, maar zonder reviews van eerstgenoemde wordt dat lastig! Hij ziet er wel heel strak uit, dat staat al vast...
Ik verbaas me er ook over dat e rnog maar zo weinig over te vinden is. Bovendien vind ik persoonlijke reviews altijd lastig, meeste mensen die een Plasma kopen komen volgens mij nog van CRT en zijn vaak al overdonderd door de grootte en wordt zo wordt bijna elke tv goed beoordeeld.
Voor mij gaat het iig niet de pana worden omdat ik deze echt heel lelijk qua design vind. Ik wil dus binnenkort de LG gaan bestellen maar ik moet even kijken op welke termijn dit gaat gebeuren gezien een onverwachts tripje naar italie waar ik nog wat geld voor nodig heb :] Ik hoop hem volgende week te kunnen bestellen.

Volgende maand ga ik de LG halen, want anders blijf ik wachten op reviews. Reden is inderdaad dat ik de PX80 te lelijk vind. Dat was ook de eis van mijn vriendin. Als het een opvallend scherm wordt, dan moet het design wel mooi zijn.

Reg. datum: 18 december 2007

Allereerst iedereen effe bedankt voor de reactie op mijn vorige vraag!

Vind het nog steeds een erg mooi toestel (bijna alle lg's trouwens). Misschien dat iemand me kan helpen met de volgende vraag, De resolutie van de pg6000 is 1365x768. Nu wil ik graag in de toekomst een tv waarbij ik mijn xbox 360 kan aansluiten.
Hoewel ik lees dat plasma beter geschikt voor snelle beelden ben ik een beetje dat bang dat dit 'gebrek' aan full HD erg groot is.
Heeft iemand ooit verschillende opstellingen gezien met apparaten die ook full hd kunnen uitzenden. Is het verschil tussen 1365x768 en full hd merkbaar op zo'n tv? Of is het niet of amper zichtbaar? Iemand ervaring hiermee?

Let wel op alleen de 50inch heeft die resolutie, de 42inch heeft gewoon 1024x768

quote:
TJ79 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:58:
Allereerst iedereen effe bedankt voor de reactie op mijn vorige vraag!

Vind het nog steeds een erg mooi toestel (bijna alle lg's trouwens). Misschien dat iemand me kan helpen met de volgende vraag, De resolutie van de pg6000 is 1365x768. Nu wil ik graag in de toekomst een tv waarbij ik mijn xbox 360 kan aansluiten.
Hoewel ik lees dat plasma beter geschikt voor snelle beelden ben ik een beetje dat bang dat dit 'gebrek' aan full HD erg groot is.
Heeft iemand ooit verschillende opstellingen gezien met apparaten die ook full hd kunnen uitzenden. Is het verschil tussen 1365x768 en full hd merkbaar op zo'n tv? Of is het niet of amper zichtbaar? Iemand ervaring hiermee?
Laat ik dit gebrek aan full HD even toelichten. Je wilt dus gamen met je scherm, dan is een plasma echt de betere keuze. Wel even inspelen in het begin, maar dan is een plasma echt een stuk beter. Waarom? Beweging...aangezien je bij games zoals FPS of race-games nogal snelle camerabewegingen hebt is een plasma echt veel beter. Het nadeel van lcd is namelijk dat het resolutie verliest als er snelle bewegingen zijn. Je hebt dus een full HD scherm met een horizontale resolutie van 1080 beeldlijnen. Maar als er 'beweging' optreedt verlies je beeldlijnen, zo verliest het laatste top-model Sony (x3500) meer dan 500 beeldlijnen als alle 'hulpjes' aanstaan. Staan ze uit, dan hou je nog maar 300 v/d 1080 lijnen over.
Bij een plasma blijf je alle beeldlijnen behouden, dus bij een hd ready zijn dat 768 lijnen. Meer dus dan een full HD lcd, bij bewegende beelden. Tja en beelden bewegen nogal vaak :)

Maar hoe dit cijfer-voorbeeld zich vertaald in de werkelijkheid weet ik niet, het zou zomaar kunnen zijn dat je het niet ziet. Zelfde geldt voor het hele Full HD vs HD ready verhaal:daar wordt erg veel over gezegd, maar bijna niemand weet het. Volgens mij kun je het ook niet testen, want dan heb je twee tv's nodig die identiek zijn aan elkaar behalve de beeldresolutie, en dan zou je daar dus een 720p en een 1080p bron op moeten afspelen. Maar dit lijkt me onmogelijk aangezien je geen tv kunt vinden die er zowel in hd ready als full hd is en dan ook nog eens geheel identiek behalve de resolutie.

Voor gamen maakt de resolutie wel degelijk uit, als je even niet naar het "LCD vs Plasma" plaatje kijkt. Bij normaal film kijken op 3 meter afstand van een 42 inch scherm zie je het verschil niet meer tussen een 720p scherm en 1080p scherm, mochten deze beide een blue-ray film uitzenden.

Bij spellen is vaak het HUD kleiner bij hogere resoluties, waardoor je meer van het spelbeeld ziet (of je kan je HUD meer uitbreiden). Bij sommige spellen is je FOV (Field Of View) ook groter. Dit is in ieder geval zo op een pc. Of dit ook zo bij een XBOX is weet ik niet.

Zie hier een link met nieuwe informatie http://www.hdtvnieuws.nl/...0-plasma-hdtv-introductie

En zie hier de vermelding op de NL site van LG http://nl.lge.com/product...ail/plasmatv_pg6000.jhtml#

Hopelijk volgen er binnenkort de eerste reviews van nederlandse of engelse websites. Maar de specs en de prijzen maken mij dolblij. Nu nog mijn vrouw zien te overtuigen :)

Master Jeff wijzigde dit bericht 28-03-2008 10:45 (34%)

Ik heb gelukkig mijn vriendin al overtuigd, en dat was niet makkelijk. :P Maar eindelijk verse informatie. Ik zag op kieskeurig ook dat er steeds meer winkels zijn die de tv aanbieden.

quote:
Als ik het goed begrijp is dat een online tijdschrift? Zal dadleijk eens langs de bruna lopen kijken of ik hem kan vinden. Anders schaf ik hem wel online aan dit weekend, zal de conclusie hier wel posten.

"Zowel op papier als online" is het moto van het blad. Dus ik neem aan dat het ook in magazine vorm verkrijgbaar is.

Edit: Ik heb geprobeerd online een proefabonnement te nemen, maar dit lijkt bij mij niet te werken.

Rudey wijzigde dit bericht 28-03-2008 15:29 (31%)

Vista x64 \o\

Staat al een tijdje bij ons in de zaak, en moet zeggen dat ik het een erg goed scherm vind!!
Dus loop eens een winkel binnen om hem zelf te bekijken, vergeleken met pana 7 serie vind ik hem een stuk beter.

Opteron 185 @ 2.9GHZ, 3GB PC3200, Point of View 8800GTS, DFi NF4 ultra-d, Fujitsu MAU 15.000 rpm 36gb scsi, 2x Seagate cheetah x15 15k rpm 36 gb, Maxtor dmax 10 200gb , Fortron Source 700w , DiNovo Laser, Auzentech X-fi Prelude 7.1 @ Z5500 digi

Bever, op welke punten vind je het scherm erg goed? Ook verschillende instellingen geprobeerd?

quote:
Bever! schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:39:
..., vergeleken met pana 7 serie vind ik hem een stuk beter.
En hoe verhoudt de LG 42PG6000 zich tot de Panasonic 42PX80 in jouw opinie Bever? En zou je dat kunnen onderbouwen? Alvast bedankt!

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws