Hoofdcategorieën
Topicacties

[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 108 109 110 111 last

Nieuw Topic
Rallisport 2 = Pure 0wnage

Wat is je beschikbare budget?
+/- 600/700 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb momenteel een Panasonic FZ5 (superzoom compact) en ik erger me aan de ruisproductie.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, natuur, enigszins abstract. Vakantiefoto's, familiegelegenheden.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, de Nikon D40. Goede reviews, en prijsstelling. De Olympus E410 had ik eerst ook op het oog, maar de lokale fotoboer zei dat die de slechtste ruisproductie had van de dSLR's (ivm kleine sensor).
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, ik had de 18-135mm AF-S van Nikon op het oog. (D80 kitlens volgens mij) Maar wellicht dat ik aan de 18-55 kitlens al voldoende heb. Ik heb niet zo'n behoefte aan megazoom, dan liever wat lichtgevoeliger (maar F2.8 is boven mijn budget) Ook had ik een paar filters op het oog: UV, polarisatie (heb ik al) en Grad ND Grey.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beiden :)
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ga niet elke zondagmorgen om 6u de hei op om het moment vast leggen... maar ik merk dat ik wel oog heb voor compositie, dus als ik foto's maak (al zijn het maar prive kiekjes) dan moeten ze wel mooi zijn. Ik heb al enkele goed gelukte foto's aan de muur hangen op canvas, of in een lijstje.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik heb er geen grote investeringen meer voor over. Met wat ik nu koop wil ik het een tijdje doen.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zie hierboven.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Mwoah...geen probleem mee, maar niet echt een voorkeur.

Ik vraag me af of iemand me uit kan leggen of ik genoeg heb aan de D40 kitlens (18-55), of dat de 18-135 toch beter is. Ik verwacht dat het 3x zoom equivalent van de 18-55 een beetje aan de lage kant is. Ook lijkt de Sigma 17-70 HSM me ook wel iets, maar ik weet niet of Sigma een kwaliteitsmerk is.

Ik ga in september op vakantie naar het westen van de USA (Grand Canyon, Yellowstone, San Francisco, Yosemite etc.), dat is 1 van de redenen dat ik een SLR wil hebben. Ik zag dat camera's daar een stuk goedkoper zijn. Ik wil de camera hier kopen, ivm garantie en adapters enzo, maar wellicht is het interessant om daar een lens te kopen?

Fruitschaal: Banaan & Appel & Aardbei & Mandarijn & Xbox & Xbox360

Immer positief! +1,6*10^-19 C
Reg. datum: 28 december 2001

DynaMikeY en iedereen die vanwege de prijs de D40 overweegt omdat 6mp genoeg is: ik heb onlangs een Pentax K100D Super gekocht, met 18-55 kitlens. Ik heb hier ook het nodige vooronderzoek voor gehouden.

De prijs is bijna gelijk aan die van de D40. Voor iets meer dan 400 euro heb je 'm in huis. De kitlens is relatief goed, de body is stevig (De EOS 400D viel me zwaar tegen toen ik die in m'n handen had, erg plastic). De ergonomie is voor diegenen met wat grotere handen ook iets beter dan de 350D/400D en de D40.

Een groot voordeel vind ik inbody stabilisatie, en de stevige bouw van het toestel. Overigens beschikt het toestel over 11 focuspunten. Ik heb nog dusdanig weinig ervaring dat ik dat handig vind, maar het kan voor anderen een goede reden zijn. Misschien dat ik ze wel gemist zou hebben als ik er net als bij de D40 maar drie had.

Eén van de redenen dat ik een dSLR wilde is net als DynaMikeY dat ik gek werd van de ruis (binnenshuis) met mijn compactcamera's. Mijn nieuwe camera stelt me dan ook absoluut niet teleur. Er gaan trouwens vier AA-batterijen in. Of dit nu een voor- of nadeel is lijkt me persoonlijk. Mij maakt het echt niet uit, ze gaan lang genoeg mee. :Y)

Nadelen? De verkrijgbaarheid van lenzen is niet zoals bij Canon en Nikon (hoewel je met een D40(x)/D60 voor Nikon ook enigzins beperkt bent als je AF wilt). Maar voor 150 euro heb je bijvoorbeeld de 50-200 van Pentax zelf die volgens reviews aardig is, zelf ga ik deze nog kopen. Dan heb ik dus voor niet teveel geld een gestabiliseerde telelens. Misschien dat de komst van de K200D en de K20D de lenzenmarkt voor Pentax iets verbetert. Anderszijds zijn eigenlijk alle lenzen die Pentax ooit heeft gemaakt bruikbaar op het toestel, zij het natuurlijk met manuele focus. Als je veel beelden snel achter elkaar wilt schieten moet je 'm trouwens ook niet kopen, want hij blijft steken op 2.8bps.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn vrij goedkope eerste dSLR en ik wil iedereen die een D40 overweegt ten zeerste aanraden om de K100D (super) in ieder geval even te bekijken en vast te houden.

Kennis is macht, karakter is meer.

Reg. datum: 18 mei 2007

quote:
Positron schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:22:
DynaMikeY en iedereen die vanwege de prijs de D40 overweegt omdat 6mp genoeg is: ik heb onlangs een Pentax K100D Super gekocht, met 18-55 kitlens. Ik heb hier ook het nodige vooronderzoek voor gehouden.

De prijs is bijna gelijk aan die van de D40. Voor iets meer dan 400 euro heb je 'm in huis. De kitlens is relatief goed, de body is stevig (De EOS 400D viel me zwaar tegen toen ik die in m'n handen had, erg plastic). De ergonomie is voor diegenen met wat grotere handen ook iets beter dan de 350D/400D en de D40.

Een groot voordeel vind ik inbody stabilisatie, en de stevige bouw van het toestel. Overigens beschikt het toestel over 11 focuspunten. Ik heb nog dusdanig weinig ervaring dat ik dat handig vind, maar het kan voor anderen een goede reden zijn. Misschien dat ik ze wel gemist zou hebben als ik er net als bij de D40 maar drie had.

Eén van de redenen dat ik een dSLR wilde is net als DynaMikeY dat ik gek werd van de ruis (binnenshuis) met mijn compactcamera's. Mijn nieuwe camera stelt me dan ook absoluut niet teleur. Er gaan trouwens vier AA-batterijen in. Of dit nu een voor- of nadeel is lijkt me persoonlijk. Mij maakt het echt niet uit, ze gaan lang genoeg mee. :Y)

Nadelen? De verkrijgbaarheid van lenzen is niet zoals bij Canon en Nikon (hoewel je met een D40(x)/D60 voor Nikon ook enigzins beperkt bent als je AF wilt). Maar voor 150 euro heb je bijvoorbeeld de 50-200 van Pentax zelf die volgens reviews aardig is, zelf ga ik deze nog kopen. Dan heb ik dus voor niet teveel geld een gestabiliseerde telelens. Misschien dat de komst van de K200D en de K20D de lenzenmarkt voor Pentax iets verbetert. Anderszijds zijn eigenlijk alle lenzen die Pentax ooit heeft gemaakt bruikbaar op het toestel, zij het natuurlijk met manuele focus. Als je veel beelden snel achter elkaar wilt schieten moet je 'm trouwens ook niet kopen, want hij blijft steken op 2.8bps.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn vrij goedkope eerste dSLR en ik wil iedereen die een D40 overweegt ten zeerste aanraden om de K100D (super) in ieder geval even te bekijken en vast te houden.
En de K200D dan? Die schijnt nog een stuk beter te zijn, wel 567 euro zonder lens.. :(
Reg. datum: 02 oktober 2000

• Wat is je beschikbare budget?
Pak em beet 800 euro.

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Interesse in fotografie, mijn ixus geeft geen mogelijkheden voor instellen. Een vriend van me heeft een Nikon D50, en na daar wat mee hebben zitten te spelen besloot ik dat ik dat ook wel wilde.

• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschap en Architectuur, mensen, nachtfotografie

• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400D, met name door de aantrekkelijke Cashback actie. Ook heb ik het idee dat ik een betere keuze uit Objectieven heb.

• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Zat te denken aan aanschaf van deze set
Canon EF 28-105mm F/4-5.6 USM ¤ 139,00
Canon EOS 400D Body, Nederlands ¤ 459,00
Canon EF 50mm F/1.8 II ¤ 83,00
Sandisk CF 4.0GB, Extreme III Compact Flash Card ¤ 41,95

• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide, heb ook nog even gekeken naar een Nikon D80, waarbij ik het voordeel heb ik dat ik eventueel lenzen kan ruilen met een vriend van me.

• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Een paar uurtjes per week.

• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jawel, als het een leuke hobby blijkt te zijn

• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Digital Ixus, geen controle over instellingen, veel ruis bij slecht licht (feestjes)

• Is 2e hands een optie of per se niet?
Mag best, maar liever nieuw.

Leek mij een leuke beginnerset, later misschien wat IS aanschaffen. Nu nog de vraag: ik kan ook voor zo rond de 800 euro een Nikon D80 + een 18-55 kitlens kopen. Is dat misschien een betere optie?

edit: kom er net achter dat die lens niet echt fantastisch is, dus suggesties zijn welkom als betaalbare walkaround lens..

Case wijzigde dit bericht 19-03-2008 21:08 (10%)

How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Reg. datum: 30 juli 2003

quote:
Case schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:17:
[
• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Zat te denken aan aanschaf van deze set
Canon EF 28-105mm F/4-5.6 USM ¤ 139,00
Canon EOS 400D Body, Nederlands ¤ 459,00
Canon EF 50mm F/1.8 II ¤ 83,00

Leek mij een leuke beginnerset, later misschien wat IS aanschaffen. Nu nog de vraag: ik kan ook voor zo rond de 800 euro een Nikon D80 + een 18-55 kitlens kopen. Is dat misschien een betere optie?

edit: kom er net achter dat die lens niet echt fantastisch is, dus suggesties zijn welkom als betaalbare walkaround lens..
Laat die Canon EF 28-105 4-5.6 maar zitten, die is heel matig, veel beter is de 28-105 F 3.5-4.5
Een goedkope, maar goede beginnerslens is de nieuwe kitlens 18-55 IS
Blijft er zelfs nog wat ruimte voor een tele, als je dat wil....

Reg. datum: 18 september 2001

18-55 IS kitlens, zit deze dan tegenwoordig bij een canon 400d geleverd.
Of moet je dan de body nemen met de losse IS lens?

WK NIEUWS, POOLS, en MEER...http://www.wijgaanwinnen.nl

Immer positief! +1,6*10^-19 C
Reg. datum: 28 december 2001

quote:
SChief schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:16:
[...]

En de K200D dan? Die schijnt nog een stuk beter te zijn, wel 567 euro zonder lens.. :(
Uiteraard, de K20D is zelfs nóg leuker, maar de K200D is al de helft duurder dan een K100D ;). Mijn punt was dat wanneer je de keuze maakt voor een Nikon D40, de Pentax K100D absoluut ook het overwegen waard is, vooral vanwege de beeldstabilisatie. De K200D is inderdaad ook een hele interessante camera en heeft bijvoorbeeld alweer weathersealing. Iets dat je in die prijsklasse eigenlijk niet tegenkomt. Maargoed, wel weer een stuk duurder.

Kennis is macht, karakter is meer.

quote:
Case schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:17:
• Wat is je beschikbare budget?
Pak em beet 800 euro.

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Interesse in fotografie, mijn ixus geeft geen mogelijkheden voor instellen. Een vriend van me heeft een Nikon D50, en na daar wat mee hebben zitten te spelen besloot ik dat ik dat ook wel wilde.
....
• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400D, met name door de aantrekkelijke Cashback actie. Ook heb ik het idee dat ik een betere keuze uit Objectieven heb.
Je hebt een D50 in handen gehad en dan wil je een 400D gaan halen? Heb je die 400d wel 's beet gehad? En wat voor betere keuze in objectieven denk jij te hebben?

D80 met 18-55 is ook erg leuk maar wel wat beperkt in vergelijking met je andere optie.

Wijnands wijzigde dit bericht 20-03-2008 07:31 (5%)

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Reg. datum: 02 oktober 2000

quote:
Flits flits schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:20:
[...]

Laat die Canon EF 28-105 4-5.6 maar zitten, die is heel matig, veel beter is de 28-105 F 3.5-4.5
Een goedkope, maar goede beginnerslens is de nieuwe kitlens 18-55 IS
Blijft er zelfs nog wat ruimte voor een tele, als je dat wil....
De nieuwe kitlens met IS lijkt me inderdaad de moeite waard, zal die meenemen in de vergelijking :)
quote:
Wijnands schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 07:27:
[...]

Je hebt een D50 in handen gehad en dan wil je een 400D gaan halen? Heb je die 400d wel 's beet gehad? En wat voor betere keuze in objectieven denk jij te hebben?

D80 met 18-55 is ook erg leuk maar wel wat beperkt in vergelijking met je andere optie.
Nee, heb de 400d nog niet in mijn handen gehad, dus dat ga ik vanavond eens proberen bij de fotozaak om de hoek. Als ik zelf ook vind dat dit niet lekker in de hand ligt is mijn keuze gemaakt.

De keuze voor objectieven lijkt simpelweg groter te zijn voor de Canon Mount. Aangezien ik geen idee heb welke lenzen ik later wil hebben, kijk ik simpelweg welk lijstje langer is :) (Helaas, blijf een foto-noob :))

De D80 met een 18-55 VR lijkt ook wel aantrekkelijk. Andere lenzen kan altijd later nog. Zou ik daarmee andere voordelen hebben ten opzichte van de Canon 400d met 18-55 IS bijvoorbeeld?

How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

quote:
Case schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 07:48:
[...]

De nieuwe kitlens met IS lijkt me inderdaad de moeite waard, zal die meenemen in de vergelijking :)

[...]

Nee, heb de 400d nog niet in mijn handen gehad, dus dat ga ik vanavond eens proberen bij de fotozaak om de hoek. Als ik zelf ook vind dat dit niet lekker in de hand ligt is mijn keuze gemaakt.
Dan ga je op zoek naar een 2e hands D50?
quote:
De keuze voor objectieven lijkt simpelweg groter te zijn voor de Canon Mount. Aangezien ik geen idee heb welke lenzen ik later wil hebben, kijk ik simpelweg welk lijstje langer is :) (Helaas, blijf een foto-noob :))
De lijst is in ieder geval anders. Beiden hebben voor jou een aantrekkelijk assortiment glas en ze hebben ook glaswerk waar je een maandsalaris aankwijt kan. Ik heb hier een tijdje terug een lijstje gepost van lenzen die een beginner interessant zou kunnen vinden van Canon en van Nikon, zoek dat maar 's op.
quote:
De D80 met een 18-55 VR lijkt ook wel aantrekkelijk. Andere lenzen kan altijd later nog. Zou ik daarmee andere voordelen hebben ten opzichte van de Canon 400d met 18-55 IS bijvoorbeeld?
Tja... vind ik lastig te zeggen. D80 heeft een top lcd, meer knoppen voor dingen en voelt wat mij betreft aan als een concurrent voor de 30D.

Ik neem aan dat je weet wat VR/IS doet?

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Reg. datum: 13 september 2004

Wat is je beschikbare budget? 800 & 1200 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR ? ik merkte dat ik meer wou dan een huis tuin en keuken camera en ik er al een tijdje over zit te twijfelen. en nu s de tijd rijp !
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? steden trips & party foto's / festivals
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? neee
Heb je al een voorkeur? Nikon d80 of d60 (of heel misschien toch een eos 450D)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? bij de d60 de dubbele vr kit 18 55 / 55 200 & de bij de d80 een sigma
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?advies, de d60 is de beginners camera en in veel reviews van de voorganger (d40x) las ik dat als je het geld had je beter gelijk voor de d80 kon gaan. ik wil namelijk bij de aankoop van de d60 niet na een jaar al weer om hoog willen gaan omdat ik tekort kom.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? foto uren denk ik toch wel gauw zo'n 2 / 3 uur per week. exclusief de uren uitzoeken hoe het apperaat werkt
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? jaah als dat nodig is :)
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? samsung nv7 tegenvallende speciale verichtingen
Is 2e hands een optie of per se niet? ik wil het apperaat nieuw kopen dan kan ik de btw nog aftrekken ;)

K800i
Reg. datum: 11 maart 2004

Mijn keuze is gevallen op de A300 van Sony. Nu blijkt het probleem dat die nergens leverbaar is op korte termijn, kennelijk zijn ze niet/slecht leverbaar Hier toevallig iemand die weet hoe ik er eentje kan bemachtigen voor aanvang van mijn vakantie half april? Gracias!

Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:05:
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?party foto's / festivals
Als fotograaf of als bezoeker?

Het eerste is zo simpel nog niet, leer eerst maar eens fotografen, want met alleen een cam kom je er niet (en ik zou geen Nikon kiezen) ;) En in het 2e geval kom je ws. met je dSLR niet binnen :)

Henk wijzigde dit bericht 20-03-2008 10:17 (9%)

Reg. datum: 27 februari 2003

quote:
MewBie schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:45:
Ik ben alleen nog op zoek naar een vergelijking tussen de 18-55 en de nieuwe 18-55 II. Maar tot nu toe geen goede vergelijkingen kunnen vinden.
In het grote Pentax topic had ik een aantal vergelijkende foto's van de I en de II geplaatst (niet door mij gemaakt overigens):

Spotmatic in "Het grote Pentax dSLR topic deel 3"

Zoals je ziet is de II stukken beter, en dat vooral in de randzone.

Spotmatic wijzigde dit bericht 20-03-2008 10:23 (7%)

Pentax K20D+K10D D-BG2 AF360FGZ F28/2.8 F50/1.4 F50/1.7 F50/2.8macro F100/2.8macro F135/2.8 F*300/4.5 FA77/1.8 Limited Sigma10-20 4-5.6 EX DG Sigma500/4.5 APO EX

quote:
Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:15:
[...]

Als fotograaf of als bezoeker?

Het eerste is zo simpel nog niet, leer eerst maar eens fotografen, want met alleen een cam kom je er niet (en ik zou geen Nikon kiezen) ;) En in het 2e geval kom je ws. met je dSLR niet binnen :)
dat begrijp ik :)

en de feesjes waar ik heen ga krijg ik hem wel mee naar binnen :)

quote:
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:35:
[...]

dat begrijp ik :)

en de feesjes waar ik heen ga krijg ik hem wel mee naar binnen :)
Dan nog de vraag, hoe professioneel wil je gaan? Want met een D40+kitlens ben je nergens. Minimumset is eigenlijk 400D + Tamron 17-50/2.8 of Sigma 18-50/2.8 en 430EX.

Zie ook [Ervaringen] Partyfotografie deel 9

de lens tip en flitster staan ook in mn lijstje thnx :)

quote:
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:46:
de lens tip en flitster staan ook in mn lijstje thnx :)
Euhmmm, ja. Maar áls party écht je hoofd-gebruik wordt, schrap dan de sony-CCD camera's maar. De enige cam die binnen je budget valt dan is echt de Canon 350D/400D. De Nikon D40 zóu nog kunnen, maar als je met een schone lei start zou ik dat niet doen :)

d40 was 7 mp en de d60 10 niet genoeg verbetering ?

of de 450D natuurlijk Niet ??
en de D80 die is toch ook goed ?

djwb wijzigde dit bericht 20-03-2008 11:48 (30%)

quote:
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:45:
d40 was 7 mp en de d60 10 niet genoeg verbetering ?
Staar je niet blind op megapixels :) Ik zou liever met een D40 gaan partyschieten dan met een D40X of D60, puur door de high-iso performance.
quote:
of de 450D natuurlijk Niet ??
en de D80 die is toch ook goed ?
De 450D is wel geschikt ja, de D80 imho niet. Dat maakt de D80 geen slechte cam, maar imho gewoon minder geschikt voor dit werk. Sony CCD's (dus de sensoren die in de camera's gestopt worden) zijn een stuk gevoeliger voor ruis dan de CMOS'en van Canon. De Nikon D300 doet het met de sony CMOS ook erg goed, maar is een roteind buiten je bereik. Overwegend is het gewoon zo dat CMOS sensoren het lekkerder doen. Maar ook daar moet je je niet helemaal blind op staren, want ook consistentie met flitsen is een belangrijk iets.

Het heeft een reden dat het gros van de partyfotografen met Canon schiet ;)

Henk wijzigde dit bericht 20-03-2008 11:59 (4%)

Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
Rio schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:15:
Mijn keuze is gevallen op de A300 van Sony. Nu blijkt het probleem dat die nergens leverbaar is op korte termijn, kennelijk zijn ze niet/slecht leverbaar Hier toevallig iemand die weet hoe ik er eentje kan bemachtigen voor aanvang van mijn vakantie half april? Gracias!
Van de 3 nieuwe camera's van Sony is de A300 idd de laatste die geleverdt wordt. Er zijn al wat samples aan reviewers gevevert dus het kan nooit lang meer duren. Ze zijn dus op dit moment nog nergens aan shops geleverd. Mocht je trouwens denken dat je het zonder liveview ook wel af kan dan is een A200 ook een heel logische keus.

A200 = basis model
A300 = A200+liveview (iets kleinere zoeker als A200)
A350 = A300+14MP chip (en wat trager in bursts en een ondiepere buffer door de grotere files)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

thnx hier heb ik veel aan :D

en als we dan toch bezig zijn 450D of de 400D ? O-) is het de 200 euro extra waard is de upgrade het niet waard

djwb wijzigde dit bericht 20-03-2008 12:21 (26%)

quote:
djwb schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:19:
thnx hier heb ik veel aan :D

en als we dan toch bezig zijn 450D of de 400D ? O-)
450D, maar ook hier geldt, áls dat binnen je budget past ;) En wil je echt gaan partyen, dan is een externe flitser ook een must, dus tel er maar gelijk een 430EX bij op.

Dan ook iets dat licht naar binnen zuigt... dus een Tamron 17-50/2.8 of Sigma 18-50/2.8 is aan te raden :P Zoals al eerder gezegd ;)

En dan moet je het ook nog leren :P

thnx voor al je info :) leren doe je alleen maar door het veel te proberen :)

misschien een hele stomme vraag maar zo'n lens die veel licht opneemt kan je die ook gebruiken in situaties waar al veel licht is ??

de vraag komt met deze gedachte:
als ik die sigma of tamron heb 17/18 - 55
dan zou een goede 2de lens met 50 - 200 / 300 een goede optie zijn voor zoemen, niet waar ??

of juist gewoon een ruime 18 - 200 + de sigma / tamron ??

djwb wijzigde dit bericht 20-03-2008 12:38 (95%)

Natuurlijk kan je dat gebruiken in situaties met veel licht. Bijkomend voordeel van grote diafragma mogelijkheden (2.8) is dat je lekker kan spelen met DOF :)

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 108 109 110 111 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: