Gathering of Tweakers

Quicksearch
Waarom zijn er hier zo weinig mensen die kijken naar de Canon 40D? Deze is nu met de cashbackactie ook een stuk in prijs gezakt (rond de 800 euro).

Je zit toch direct een stukje professioneler en ik heb van een ervaren collega vernomen dat de ruis bij een 10 serie veel beter is dan de 100 serie.

Ik zat zelf te denken aan de 450D (de 400D vind ik veel te klein) maar ik denk dat ik door de cashback toch sneller naar de 40D zou gaan.

Vrhoop Foto's van evenementen in en rond Vroomshoop

Bakkie pleur met een kano!

quote:
bartbh schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:28:
Wat is je beschikbare budget?
Rond de ¤1000,- voor de body+lenzen (ben dus nog ong ¤100,- meer nodig voor geheugen en schoonmaaksetje etc)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Wat meer gaan fotograveren dan met m'n oude Ixus 50 en ook wat meer instelmogelijkheden/kwaliteit.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Van alles wat. Landschap, nacht/sterren, details, p&s
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 400D. Mooie camera, goede prijs zeker nu met de cashbacks. 450D is een stuk duurder en biedt niet echt voordelen voor mij tov de 400D.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Flitser nog niet, filter etc polafilter. Lenzen-> zie onderaan
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag een adviserende goedkeuring ;)
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dat is nog een beetje bekijken, maar het is wel iig de bedoeling dat een hobby blijft.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Evt later een extra lens, flitser.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ixus 50 en wat lopen spelen met een analoge Canon AE-1 met 50mm/f1.8 en 70-210/f4.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Heel misschien als het echt een mooie aanbieding is. Maar op marktplaats ben ik nog niet iets tegen gekomen waarvan ik dacht "wauw". En daarnaast ben ik ook wel een beetje 'verzot' op nieuwe glimmende gadgets ;)

Ik heb me op dit moment vooral vastgebeten op het Canonplatform, vooral voor de beschikbaarheid qua accesoires etc. en toch een lichte voorkeur voor het merk.

De prijzen hieronder zijn gebaseerd op de prijzen bij Konijnenberg. Deze winkel zit hier heel dichtbij in de buurt, dus 99% zeker dat ik daar de aankoop doe.

Ik heb nu 2 opties:
Canon EOS 400D Body¤ 495,00
Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS¤ 399,00
Canon BG-E3 Grip ¤ 98,00
subtotaal¤ 992,00
cashback¤-110,00

Totaal¤ 882,00

En dan evt later de Canon 70-300mm F4-5.6 USM als ik het telebereik mis.

Canon EOS 400D Body¤ 495,00
Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS¤ 155,00
Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS¤ 259,00
Canon BG-E3 Grip ¤ 98,00
subtotaal¤1007,00
cashback¤- 60,00

Totaal¤ 947,00

Gekozen voor IS omdat van mezelf weet dat ik niet de meest stabiele handen heb, dus wat dat betreft is 3 stops stabilisatie welkom.

Zelf neig ik naar #1, voornamelijk om het qua bereik een mooi walkaround lens is. Wel mis ik dan natuurlijk het bereik aan het tele-eind vergelijken met #2.

Ik ga vanmiddag in ieder geval even langs Konijnenberg om te kijken wat ze me daar te vertellen hebben. Ook kan ik de camera dan eens vasthouden, kijken hoe hij mij in de handen ligt. (met of zonder grip)
Ik zou optie 1 gaan en dan een 50mm f/1.8 erbij kopen voor 83 euro (kamera -express) en dan verder sparen voor een echte telelens, bijvoorbeeld de 70-300mm USM IS.

HellBeast wijzigde dit bericht 18-03-2008 12:34 (92%)

When I say Prrtt, you say Prrrt. PRRRT PRRRT PRRRTTT PRRRRTTT!

quote:
pieter87 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:33:
Waarom zijn er hier zo weinig mensen die kijken naar de Canon 40D? Deze is nu met de cashbackactie ook een stuk in prijs gezakt (rond de 800 euro).

Je zit toch direct een stukje professioneler en ik heb van een ervaren collega vernomen dat de ruis bij een 10 serie veel beter is dan de 100 serie.
Maar je betaalt nog steeds zo ongeveer ¤300 meer dan voor de 400D. Dus een fors prijsverschil waarvan je ook een leuke lens kunt halen.
quote:
Ik zat zelf te denken aan de 450D (de 400D vind ik veel te klein)
De 450D en 400D verschillen haast niet van formaat hoor? (of heb ik dat nu weer verkeerd?)
quote:
HellBeast schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:34:
[...]

Ik zou optie 1 gaan en dan een 50mm f/1.8 erbij kopen voor 83 euro (kamera -express) en dan verder sparen voor een echte telelens, bijvoorbeeld de 70-300mm USM IS.
De 50mm/1.8 erbij is inderdaad ook wel een mooi iets erbij :) Had ik zelf nog niet bedacht.
Hmm, grote kans dat het dus idd optie 1 wordt :9

Bakkie pleur met een kano!

Met de 50mm f/1.8 kun je binnen mooie foto's maken, vanwege de hoge lichtopbrengst. Voor 83 euro zou ik die zeker niet laten liggen. Deze lens wordt ook wel de "plastic fantastic" genoemd, omdat hij van plastic is, maar ook uitstekende prestaties levert. Kijk eens op http://www.flickr.com/groups/99827226@N00/pool/

Foto's zoals :

http://www.flickr.com/pho...6498/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...0093/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...4766/in/pool-99827226@N00

Laten zien dat het goedkope lensje behoorlijk goede resultaten haalt! (Hij schijnt sowieso beter te presteren dan de 18-55mm IS "kitlens" op 50mm. Een echte no-brainer deze aanschaf.

When I say Prrtt, you say Prrrt. PRRRT PRRRT PRRRTTT PRRRRTTT!

quote:
HellBeast schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:59:
Met de 50mm f/1.8 kun je binnen mooie foto's maken, vanwege de hoge lichtopbrengst. Voor 83 euro zou ik die zeker niet laten liggen. Deze lens wordt ook wel de "plastic fantastic" genoemd, omdat hij van plastic is, maar ook uitstekende prestaties levert. Kijk eens op http://www.flickr.com/groups/99827226@N00/pool/

Foto's zoals :

http://www.flickr.com/pho...6498/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...0093/in/pool-99827226@N00
http://www.flickr.com/pho...4766/in/pool-99827226@N00

Laten zien dat het goedkope lensje behoorlijk goede resultaten haalt! (Hij schijnt sowieso beter te presteren dan de 18-55mm IS "kitlens" op 50mm. Een echte no-brainer deze aanschaf.
Ik had al meer gezien/lezen over deze lens en zat er ook al aan te denken om deze aan te schaffen later. Maar had er niet aan gedacht om deze te kopen voor de cashback, danku :)

quote:

Het verschil zit hem niet zozeer in de ruis, maar het formaat+robuustheid, betere bediening, grotere heldere zoeker, etc.

Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!

Ik vind het wel een moeilijke keus.
Mijn budget is ongeveer 1000 euro (waarvan ong. 350 euro voor de lens) maar ik zit te twijfelen om dit op te schroeven naar 1200 euro om zodoende een Canon 40D te kunnen kopen.

quote:
pieter87 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 14:00:
Ik vind het wel een moeilijke keus.
Mijn budget is ongeveer 1000 euro (waarvan ong. 350 euro voor de lens) maar ik zit te twijfelen om dit op te schroeven naar 1200 euro om zodoende een Canon 40D te kunnen kopen.
de 400D/450D of een 40D is zeker een heel verschil. Maar dat verschil ga je niet zo vinden op dit forum, ga naar een winkel en houd beide vast, kijk door de zoeker e.d.

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

quote:
Nomad schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 14:07:
[...]

de 400D/450D of een 40D is zeker een heel verschil. Maar dat verschil ga je niet zo vinden op dit forum, ga naar een winkel en houd beide vast, kijk door de zoeker e.d.
Ja dat weet ik wel. Heb van een collega de 400D en de 20D uitgebreid kunnen vasthouden en proberen met verschillende lensen en met en zonder batterygrip.
Tevens bij de MM verschillende camera's vastgehouden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 40D maar ik zit nog een beetje te twijfelen over de prijs. Tis wel weer een stukje duurder he. Kan ik dat geld niet beter uitgeven aan een goede lens?
Aan de andere kant: ik verwacht dat ik toch zeker wel 4 jaar met m'n body ga doen. Genoeg tijd dus om te sparen voor een nieuwe lens.

Ik heb er zelf geen spijt van dat ik een 40D heb gekocht, alhoewel ik misschien toch beter een tweedehands 30D en dan een duurdere lens (17-40L ofzo, heb nu een Tamron 17-50mm 2.8) had kunnen kopen. Bodies evolueren namelijk veel sneller dan objectieven.

Ik heb onlangs vrij jaloers de Nikon D300 review zitten lezen; er zit zoveel in/op dat de 40D niet heeft. Hij is dan wel bijna 1,5x zo duur, maar dat vind ik het wel waard. Alleen al het feit dat CA in-body gecorrigeerd kan worden vind ik toch best fantastisch. (Ik vraag me af waarom Lightroom/ACR dat niet eens kunnen terwijl er wel andere raw developers zijn die het doen.)

Op zich vind ik een (tweedehands) 30D wel een mooie middenweg, omdat je dan het voordeel van een fijne body en een goeie (duurdere) lens kunt hebben.

Aham brahmasmi wijzigde dit bericht 18-03-2008 15:12 (14%)

quote:
Aham brahmasmi schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 15:08:
Ik heb er zelf geen spijt van dat ik een 40D heb gekocht, alhoewel ik misschien toch beter een tweedehands 30D en dan een duurdere lens (17-40L ofzo, heb nu een Tamron 17-50mm 2.8) had kunnen kopen. Bodies evolueren namelijk veel sneller dan objectieven.

Ik heb onlangs vrij jaloers de Nikon D300 review zitten lezen; er zit zoveel in/op dat de 40D niet heeft. Hij is dan wel bijna 1,5x zo duur, maar dat vind ik het wel waard. Alleen al het feit dat CA in-body gecorrigeerd kan worden vind ik toch best fantastisch. (Ik vraag me af waarom Lightroom/ACR dat niet eens kunnen terwijl er wel andere raw developers zijn die het doen.)

Op zich vind ik een (tweedehands) 30D wel een mooie middenweg, omdat je dan het voordeel van een fijne body en een goeie (duurdere) lens kunt hebben.
Nee een tweedehands body trekt me niet zo.
Ten eerste omdat ik niet goed weet waar ik op moet letten en ten tweede omdat ik een body liever nieuw koop (misschien puur gevoelsmatig).
Dat bodies zo snel evolueren boeit me eigenlijk niet zoveel omdat ik van plan ben zeker 4 jaar met m'n body te gaan doen. Ik heb namelijk niet het geld (er voor over) om elke 2 jaar een nieuwe body aan te schaffen. Denk dat ik dan eerder voor een nieuw objectief zou gaan.

Hoe bevalt jou de Tamron 17-50mm op de 40D trouwens? Deze staat namelijk ook in mijn lijstje van potentiële beginnerslens.

pieter87 wijzigde dit bericht 18-03-2008 15:22 (10%)

@pieter87: Op zich erg goed. De randscherpte in landschappen is soms iets minder dan ik zou willen bij landschappen (in de photozone test komt dit niet naar voren). In het Canonmount objectieven-topic heb ik mijn mening in detail al minstens twee keer gepost dus het is wel de moeite waard om dat even op te zoeken.

2.8 is fijn om te hebben omdat je een helder zoekerbeeld hebt. De volle opening is op zich wel bruikbaar, maar ik maak niet vaak opnamen waarbij ik dat echt nodig heb. Ik stop liever iets af zodat de CA wat minder wordt en de randscherpte beter. Voor portretten is het wel fijn (daar zal je niet snel CA zien en is de randscherpte meestal niet zo van belang).

Voor de prijs is er denk ik geen beter alternatief. Toch begint het na zo'n 5 maanden gebruik wel enigszins te jeuken om hem door een betere lens te vervangen. :)

quote:

Ik zat zelf te denken aan de 450D (de 400D vind ik veel te klein) maar ik denk dat ik door de cashback toch sneller naar de 40D zou gaan.
Een 40D is simpelweg niet te betalen voor mij. Het liefst zou ik voor ¤500,- klaar willen zijn, maar dat is onmogelijk. Zelf ben ik opzoek naar een 400D (D40 en D60 zijn toch helaas niet zo heel geschikt voor mij), met een simpele allrouder-lens. Mijn doel is dan ook gewoon het standaard fotografie iets mooier te maken. Ik fotograveer dan ook dingen als stilstaande auto's, racende auto's, natuur (geen macro), standaard vakantiefoto's, standaard feestjes. Prijs verwacht ik helaas rond de ¤750,- (?). En eigenlijk onbetaalbaar voor mij.
Ik had eerder hier eens om advies gevraagd omdat ik aan het rondkijken ben, maar eigenlijk nog geen aankoop ga doen. Ik ga maar verder met de A540, wat zeker geen camera is waar je eigenlijk over kan klagen voor het standaard werk, maar ik wil gewoon dat ene stapje hoger. Maar dat moet dan maar gaan wachten, in de tussentijd zal ik gewoon blijven kijken naar jullie keuzes, en prachtige foto's. :)
Ik ben van plan om weer te beginnen met fotograferen. In het verleden heb ik een jaar lang gewerkt met de 350d + 17-40 F4, 70-200 F4 + 430ex.

Nu wil ik eigenlijk meer en zit ik te denken aan 1 van de volgende combinaties:
  1. 450d + grip + 430ex + canon 17-55 F2.8 + filter = +- 1925euro
  2. 450d + grip + 430ex + sigma 17-70 F2.8-4.5 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2068euro
  3. 450d + grip + 430ex + tamron 17-50 F2.8 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2102euro
  4. 40d + 430ex + canon 17-55 F2.8 + filter = +- 2066euro
  5. 40d + 430ex + sigma 17-70 F2.8-4.5 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2209euro
  6. 40d + 430ex + tamron 17-50 F2.8 + sigma 70-200 F2.8 + filter x2 = +- 2243
Mijn budget is eigenlijk 2000 euro, maar wellicht kan ik ergens nog 200 vandaan krijgen.
Note Nikon heb ik nooit overwogen..
Note2 Op dit moment heb ik geen enkel fotospul, dus kan nieuw beginnen..

Maarten L wijzigde dit bericht 18-03-2008 19:21 (24%)

Nu mis ik nog een vraag ;) Wil je dat wij de keuzes voor je maken wat betreft bereik, of wat? Het lijkt erop dat je je huiswerk goed gedaan hebt.

Ik zou btw voor de 40D kiezen voor dat prijsverschil, hoewel je bij de 450D wel de grip erbij hebt zitten...

Nah, 40D to go. Het gaat er bij mij niet in dat je een 450D die outperformed :)

Dan heb je nog steeds 3 keuzes.. qua lenzen dan he. Eigenlijk is dat de moeilijkste keuze..

@Maarten L: ik zou die Sigma 10-70 toch echt niet inruilen voor de Canon 17-40 hoor.

14 feb 2009 weer nickchange naar relonky - flickr resize voor foto's, vanwege de breedte van het forum

Op dit moment heb ik geen enkel fotospul. Zie bericht =)

Mmm. Inderdaad. Niet goed gelezen. Maar dan nog. Waarom niet de Canon 17-40? Persoonlijk zou ik Sigma 17-70 links laten liggen.
Wat fotografeer je zoal? Heb je een snelle focus nodig? Stevige objectief? Enz. enz.

14 feb 2009 weer nickchange naar relonky - flickr resize voor foto's, vanwege de breedte van het forum

F4 versus F2.8 en die 10mm minder. 17-40 is geen optie voor mij..

Sigma heeft maar heel beperkt 2.8. Staar je daar niet blind op. Die 10mm verschil is in de praktijk echt verwaarloosbaar (IMHO).

Daarom heb ik de Tamron 17-50 F2.8 op het oog..

Daarnaast als ik een 17-40 aanschaf (600 euro) kan ik mijzelf niet nog een telelens veroorloven.

In dit geval zou ik voor optie 6 gaan. Heb je die filters echt nodig voor bescherming (bijvoorbeeld fotografie op 'gevaarlijke' locaties)? In goede filters gaat toch redelijk wat geld zitten en daar zou je eventueel op kunnen besparen.

Acties: [view][quote]

Door: Floor-is AM Pricewatch / Moderator FG
Modbreak:
Heren, voor babbelen is er MSN of ICQ of IRC of Skype ofzo, hier is het niet de plaats voor slowchat

Mijn gear
If what is is, what is the story in my head then all about?

Afgelopen zaterdag bij Konijnenberg geweest en moet zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben ;)

Ik heb nu nog steeds geen keuze kunnen maken en twijfel nu tussen de volgende 4 toestellen:
Sony DSLR-A200 + 18-70 + 75-300 = ¤ 799
Canon EOS 400D + 18-55mm Kit +Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS = ¤ 808
Pentax K200D + 18-55mm + Sigma 28-300mm/3.5-6.3 DG MACRO Pentax/S = ¤ 864
Olympus E-510 + 14-42mm + 40-150mm = ¤ 639

Wie van jullie kan me de voordelen en nadelen van deze camera's vertellen! Qua kwaliteit liggen ze volgens mij niet ver uit elkaar. Ik gebruik het voornamelijk voor vakantie, sport (voetbal) en baby/kinderfoto's! Heb ze allemaal vast gehouden en ze liggen allemaal lekker in de hand!
Ook de eventuele lenzen die ik heb uitgezocht is dat een goede keuze?

De Canon is wel errug aantrekkelijk aan het worden want die is alweer in prijs gezakt bij Konijnenberg zag ik net...

Apple Iphone (8gb US) en HTC TyTN2

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws