Gathering of Tweakers

Quicksearch
Onthoud ook allemaal ff dat je een platform uitzoekt, niet alleen een camera. Zomaar een algemene opmerking tussendoor, want ik zie hier alweer body's uitgezocht worden op wat voor kitlens er mee gebundeld gaat, zelfs als criterium of de kitlens draait ja/nee, en dat raad ik je toch ten zeerste af :)

Henk wijzigde dit bericht 13-03-2008 08:20 (8%)

quote:
Henk schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 08:20:
Onthoud ook allemaal ff dat je een platform uitzoekt, niet alleen een camera. Zomaar een algemene opmerking tussendoor, want ik zie hier alweer body's uitgezocht worden op wat voor kitlens er mee gebundeld gaat, zelfs als criterium of de kitlens draait ja/nee, en dat raad ik je toch ten zeerste af :)
^^ with stupid. Die kitlens vervang je over een tijd wanneer je de beperkingen voelt en uitbreidingsdrang hebt en je keuze van nu is dan geweest op iets wat over een jaar misschien wel niet meer interessant is, maar dan switch je niet meer van merk, omdat je al een flitser hebt, wat batterijen, een 50mmtje hebt e.d.

Je keuze is meer dan je camera en je kitlens. Bedenk ook wat je over 3 jaar mogelijk allemaal hebt en of dat even goed verkrijgbaar is. Misschien heeft canon wel helemaal niet wat je wilt uiteindelijk, of welk ander merk ook.
bla bla bla

quote:
Dat weet ik, de Pentax heeft in mijn ogen als enige nadeel ten opzichte van 400D zijn gewicht (kwa specs).
Dus het niet meedraaiende front element op de kitlens is alleen maar een vrij groot voordeel als je verwacht toch vrij veel met een polarisatie filter te gaan schieten.

NC ::: Specs::: Mijn pc :::: Server ::::

quote:
MewBie schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:09:
[...]

Dat weet ik, de Pentax heeft in mijn ogen als enige nadeel ten opzichte van 400D zijn gewicht (kwa specs).
Dus het niet meedraaiende front element op de kitlens is alleen maar een vrij groot voordeel als je verwacht toch vrij veel met een polarisatie filter te gaan schieten.
Dan heb je toch mijn punt niet echt begrepen ;) Kijk eens voorbij de K10D, naar flitsers, andere objectieven, betere body's, etc. Kijk naar het platform 'Pentax', platform 'Canon', 'Nikon', etc. Niet naar puur de body en de lens die je nu koopt, maar ook naar wat erna komt, want als deze hobby blijft plakken...

Najah, hou het er maar op dat je soms harder kunt groeien dan je gepland had :+

De K10D heeft btw een sterker nadeel op de 400D, en dat is de sensor :P

Henk wijzigde dit bericht 13-03-2008 13:31 (18%)

1. Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 1000 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vanwege de vele mogelijkheden.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Makro foto's van juwelen en uurwerken, op reis: foto's van mijn vrienden die op zee aan het kiten zijn,
landschappen en wagens op circuits.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400d, 450d
.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, een makro lens voor details van de juwelen en uurwerken en misschien een goede flitser daarvoor? Maar weet niet goed welke lens ik moet hebben.
Hopelijk kan ik de kitlens gebruiken voor mijn vrienden op reis.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies waardeer ik zeer.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Er zal redelijk veel tijd in kruipen, want ik wil heel mijn juwelen collectie vast leggen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, eventueel lenzen bijkopen.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
samsung S630: Kan beeld niet scherp krijgen in makro modus bij fotografie van juwelen uurwerken.
oftwel moet ik minder inzoomen.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee

quote:
Deze was natuurlijk ook aan mij gericht.

In mijn geval had ik de K10D nooit meer in mijn hand gehad na het eerst proberen van de Sony a200 (is reeds afgevallen) en Canon 400D. Ze hadden hem niet. Daarna heb ik hem ook nooit meer bekeken, omdat ik dacht dat hij ook te duur was. En ik was hem daarna helemaal vergeten toen ik echt naar de prijzen ging kijken.

De canon is nog steeds goedkoper, heeft goede specs, vrij wel als eerst de nieuwste lenzen en heeft daardoor nog steeds mijn voorkeur. Maar gezien ik de K10D helemaal nog niet in mijn hand heb gehad ga ik dat iig nog even doen.

quote:
tweakerwes schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:19:
Ja, een makro lens voor details van de juwelen en uurwerken en misschien een goede flitser daarvoor? Maar weet niet goed welke lens ik moet hebben.
Je Samsun S630 heeft een optische zoom van slechts 3x. Dat zal waarschijnlijk ~35-105mm zijn. De meeste kitlenzen hebben 28-80mm. Een nauwelijks korter telebereik dan je Samsung dus. Als je (zonder digitale zoom) ver genoeg kon inzoomen op je kite-surfende vrienden met je Samsung, dan gaat dat met een kitlens ook.

Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!

quote:
Aham brahmasmi schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:48:
[...]
Je Samsun S630 heeft een optische zoom van slechts 3x. Dat zal waarschijnlijk ~35-105mm zijn. De meeste kitlenzen hebben 28-80mm. Een nauwelijks korter telebereik dan je Samsung dus. Als je (zonder digitale zoom) ver genoeg kon inzoomen op je kite-surfende vrienden met je Samsung, dan gaat dat met een kitlens ook.
Ik heb met mijn samsung niet genoeg zoom bereik voor mijn kite-surfende vrienden vanop het strand te fotograferen. Dus zou ik in de toekomst een telelens moeten bijkopen.

quote:
tweakerwes schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:19:
1. Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 1000 euro

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400d, 450d
.
Waarom?
quote:
Dat wordt even goed passen en meten. Macro lensje is al snel 250 euro, redelijke telezoom zit je daar ook al snel op. Kiekjes op reis lukt wel met de kitlens.

Voor juwel en uurwerken kun je gaan flitsen maar een lichttentje is waarschijnlijk een simpelere en zeker goedkopere oplossing.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

quote:
anthonycd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:48:
Zo, nu is het toch eens tijd geworden om mijn advies aan te vragen bij jullie. Volg dit nu al enige tijd met veel belanstelling, dSLR, testcases, showcases en wil nu eigenlijk zelf ook wel aan de slag. Ik heb de antwoorden vet gemaakt, is het wat leesbaarder. In ieder geval alvast bedankt voor het advies.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Medion 4MP compact. Te traag, 4 foto's en dan batterijen leeg, zwaar, zeer matig bereik qua focus
Een reflex is veel zwaarder dan een kompakkie......

Vandaag wezen kijken naar de Pentax 200D, Canon 400D en de toch op advies van Wijnands ook naar de Olympus.
Helaas hadden ze de Olympus niet op voorraad dus deze nog niet vast kunnen houden. Toch adviseerden ze me om eens te kijken naar de Sony A100 ( met een 18-300 lens) waar ze een leuke aanbieding mee hadden...Zou dezelfde prijs zijn als de Olympus met de twee lenzen 14-42mm (28-84mm) en 40-150mm (80-300mm). Was de laatste. Was volgens de verkoper snel en stelde zich al voor de ontspanknop als scherp. Als ik hem naast de Olympus zou zetten zou de Sony beter uit de test komen volgens de verkoper zou dit in het blad FOCUS hebben gestaan.
Kreeg het idee dat ze de me de Olympus niet aanraden omdat die een halve chip zou gebruiken en de Pentax, Sony en Canon een hele chip gebruiken.. Maar waarom krijgt de Olympus dan een EISA Award?
Wil morgen nog ergens anders kijken en zien wat ze daar zeggen en hoop dat ze daar de Olympus wel hebben.
Moet zeggen dat de Canon en Pentax wel lekker aanvoelde.

Iemand nog advies?

Apple Iphone (8gb US) en HTC TyTN2

quote:
Als verkopers de A100 over de 400D aanraden; er niet naar luisteren.

quote:
gerwinbrouwer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:40:
Kreeg het idee dat ze de me de Olympus niet aanraden omdat die een halve chip zou gebruiken en de Pentax, Sony en Canon een hele chip gebruiken.. Maar waarom krijgt de Olympus dan een EISA Award?

Moet zeggen dat de Canon en Pentax wel lekker aanvoelde.

Iemand nog advies?
"Halve chip" betekent half zo groot als het originele 35mm-film formaat. De andere merken hebben geen "hele" chip, maar een van het APS-C formaat, wat iets groter is, maar nog steeds niet even groot als 35mm (diagonaal). Alleen de duurste professionele DSLR's hebben een "hele" chip, oftewel een full-frame sensor.

Op zo'n award moet je echt niet afgaan voor je aankoop.

Wat betreft "lekker aanvoelen": het is veel belangrijker dat bediening van de camera je goed bevalt dan alleen de handligging. Als je nog niet om kunt gaan met een DSLR is het wel handig om te vragen of de verkoper kan demonstreren hoe je de verschillende basisinstellingen kunt kiezen (moet je wel bij een echte fotograaf zijn en niet bij een elektronicawinkel). Als je dat een beetje door hebt, kun je zien hoe handig/snel/intuïtief dat te doen is als je je oog aan de zoeker hebt.

Aham brahmasmi wijzigde dit bericht 15-03-2008 00:50 (3%)

Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!

quote:
Henk schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:57:
[...]

Gerwin, ik vind het ook vreemd dat ze die A100 zo pushen, moeten ze waarschijnlijk vanaf. Op zich ook best een aardige camera maar wel wat ouder dan de 400d. Als jij een 400d wel lekker in je knuistjes kwijt kan dan heb je daar een goede camera aan. Vind je Sony interessant dan is de a200 een betere vergelijking. Nikon D40 was niks?

Wijnands wijzigde dit bericht 15-03-2008 08:00 (41%)

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

quote:
[...]

Dat niet. Wel de Sony boven de Olympus... Zelfde prijs betere kwaliteit.. Ga straks even naar Den Ham om eens te luisteren wat ze me daar vertellen.

Apple Iphone (8gb US) en HTC TyTN2

quote:
Vraag ze naar de A200. Want waarschijnlijk hebben ze een hoopje A100's waar ze vanaf willen. De 2 voornaamste issues van de A100: trage AF en veel ruis op hoge iso waarde zijn gefixed bij de A200. (je zou ook in plaats van de oude en matige sony/tamron 18-200 (geld trouwens ook voor de sigma) voor een dubbelkit of de sony/tamron 18-250 kunnen gaan, beide opties zijn optisch beter.

Keus A100 of 400D is idd simpel al valt ie niet in het voordeel van Sony uit.

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

quote:
gerwinbrouwer schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 09:06:
[...]

Dat niet. Wel de Sony boven de Olympus... Zelfde prijs betere kwaliteit.. Ga straks even naar Den Ham om eens te luisteren wat ze me daar vertellen.
En probeer daar dan die Olympus ook ;). Het klinkt mij ook in de oren alsof ze van die A100 afmoeten. Waarschijnlijk omdat deze lastiger te verkopen is als de A200 er naast staat. Des te langer die op de plank staat, des te meer ze erop inleveren.

Olympus E3, E400, Zuiko 12-60, 14-42, 40-150, 35macro, 24, Tokina 135, Vivitar 400, Nikon 50 1.2, 1.8, FM2

Van de a100 af moeten is niet erg maar maak er dan echt een fijne prijs voor.

Wat is je beschikbare budget?
Weet ik eigenlijk niet zo goed, belangrijk is dat ik mooie foto's kan maken, maar ben geen professioneel fotograaf.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Nu een Minolta 505si en een canon A85, de Canon valt tegen in snelheid en de 505si is een prachtig apparaat echter niet digitaal.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Huis, tuin en keukengebruik, met af en toe een creatieve uitspatting.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Minolta Dynax 505 SI Lenzen o.a. een 300mm lens.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een 5D, omdat hier de bestaande lenzen op passen.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet zo veel af en toe met vakantie leuke foto's maken.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon A85 en KM 505si. A85 niet erg snel, 505si niet digitaal.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja

Je huidige lens past ook op alle Sony dSLR camera's, dus een a200 is ook een optie. Daarnaast is de lens die jij nu hebt waarschijnlijk een 28-300, en die zal je op een digitale camera toch wat tegen vallen.

Wat je budget betreft, hoeveel kan je maximaal uitgeven, en hoeveel wil je maximaal uitgeven? 500 euro, 1000 euro, of meer/minder? Een Sony a200 (met 18-70 kitlens) heb je voor ongeveer 600 euro, een Canon 400D met 18-55 kitlens ook voor dat bedrag. Wil je meer dan kom je uit bij een Sony a700, een canon 40D of een Nikon D200. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden, maar dat is waarschijnlijk te duur voor wat jij wilt gaan doen :)

Mijn mening, kijk niet naar de lens die je al hebt, maar ga gewoon rondkijken (en voelen) welke camera jou het beste bevalt.
Tenzij 'ie toch een leuk stapeltje glas heeft.

quote:
Wijnands schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:07:
Tenzij 'ie toch een leuk stapeltje glas heeft.
Lijkt me sterk uit zijn vraag en het andere topic... ;)

Schuurman zoekt dus min of meer een veredelde compact camera...? :P

Is de Olympus E-410 dan niet wat?
Als setje met 14-42mm en 40-150mm (vergelijkbaar met 28-84mm en 80-300mm volgens mij) te koop.
10 megapixels, je hoeft niet door de zoeker te kijken live-view, zit wel geen IS op maar dat zit op een 505si ook niet. Kameraexpress vraagt er 434 euro voor (incl. het glas)... Dus erg betaalbaar. :)

Hexley wijzigde dit bericht 16-03-2008 11:24 (3%)

Reg. datum: 08 augustus 2006

quote:
Hexley schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:16:
[...]
Schuurman zoekt dus min of meer een veredelde compact camera...? :P
Dan maar even wachten op de Fuji Finepix s100fs?

quote:
Wijnands schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:28:
[...]

Waarom?

[...]

Dat wordt even goed passen en meten. Macro lensje is al snel 250 euro, redelijke telezoom zit je daar ook al snel op. Kiekjes op reis lukt wel met de kitlens.

Voor juwel en uurwerken kun je gaan flitsen maar een lichttentje is waarschijnlijk een simpelere en zeker goedkopere oplossing.
canon 400 of 450 lijkt mij een degelijk toestel voor te beginnen waarbij ik niet rap op uitgekeken zal zijn.

Macro lens kopen heeft voorrang op een telelens, omdat die macro lens voor mijn beroep is en de tele lens voor mij plezier. Welke macro lens zou ik nemen?

Aan een lichttent zat ik ook te denken. Misschien zelf eentje bouwen of bestaan er speciale lichttenten daarvoor? Op conrad staat er ook een lichttentje.

tweakerwes wijzigde dit bericht 16-03-2008 13:18 (6%)

Er bestaan speciale tenten, niet al te duur ook. Henk of een van de andere canon fans kan je vast wel adviseren.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws