Hoofdcategorieën
Topicacties

[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 108 109 110 111 last

Nieuw Topic
quote:
Nomad schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 08:41:
[...]

Mensen en steden wil je fotograferen, samen met van alles en nog wat. Om een goed advies te geven is het prettiger als we wat meer informatie hebben over wat je gaat fotograferen. Kun je daar nog wat meer over vertellen?
Op dit moment gebruik ik mijn cam voor feestjes, en ook op vakantie schiet ik mijn geheugenkaartjes met alle plezier vol (bergen, mensen, steden, mooie omgevingfoto's etc.). Hiervoor wil ik dus ook mijn SLR gaan gebruiken.

Maar wat denken jullie, Canon 450D, Nikon D60 of Sony Alpha 300/350?? zitten toch wel een aantal leuke voordelen aan die laatste (uitklapbaar scherm, ingebouwde stabilisator en grotere lens) maar nog weinig reviews gezien (wel van Alpha 100, heel positief maar is jaren "oud").

Klinkt misschien alsof ik haast heb, maar schrik niet, ik koop em pas in de zomervakantie :)

Edwintjuuh wijzigde dit bericht 11-03-2008 22:59 (24%)

quote:
Lockedfor schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:19:
Na veel wikken en wegen heb ik besloten het volgende aan te schaffen, naar aanleiding van wat ik zelf had opgezocht en wat jullie mij geadviseerd hebben:

Camera
------------
Canon EOS 400D Body
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Filters
-----------
Hoya 58mm HMC Super Pro1 UV
Hoya 77mm Standaard Polarisatie Circ.
Verloop 77 naar 58 (welke weet ik nog niet)
Canon 77mm Front Lens Cover Ultrasonic

Compact flash geheugen
-------------------------------------
Extreme III 20GB p/s - 4GB

Tas
-----
Lowepro S&F Toploader 70 AW

Ik ga later een statief kopen, met snelkoppelstuk (moeten even mijn rugtas meenemen om te kijken wat past). De tas is groot genoeg voor een later te kopen 2e lens (wordt waarschijnlijk de Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC Digital - Canon (EF-S)). Schoonmaaksetje moet er ook nog bij.

Waar ik wel nog over aan het twijfelen ben is de geheugen kaart. Wordt denk ik toch eerst 2GB. Dan kijk ik hoe snel ik die volgeschoten heb. Als ik meer nodig heb kopen ik er nog 1. En 2 van 2 GB is altijd beter dan 1 van 4GB.

Iemand nog opmerkingen of suggesties? (starter - architectuur)
misschien kan je wachten op de EOS 450D, deze is namelijk te krijgen in een kit met diezelfde 18-55 IS lens, wellicht goedkoper? De EOS 450D komt binnen een paar weken uit (volgens mij) dus je hoeft dan niet heel lang meer te wachten

Reg. datum: 18 oktober 2003

quote:
Edwintjuuh schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:12:
misschien kan je wachten op de EOS 450D, deze is namelijk te krijgen in een kit met diezelfde 18-55 IS lens, wellicht goedkoper? De EOS 450D komt binnen een paar weken uit (volgens mij) dus je hoeft dan niet heel lang meer te wachten
Heb ik overna zitten denken, maar aan de 450D zitten een aantal nadelen voor mij:
1) Voorlopig niet zeker of die in de cash-back actie gaat
2) Prijs ligt bij bv. Fotokonijnenberg op 870 euro, de 400D met IS lens zal mij rond de 610 euro kosten. Ik denk niet dat ik die 260 euro verschil snel kleiner zie worden. Laat staan dan de 60 euro cashback, dan is het gat 320 euro in het voordeel van de 400D.
3) Ik wil de camera voldoende testen voor ik eind mei op vakantie ga. Gedurende de tussentijdse stedentrips heb ik dan alle kans. De 450 laat nog op zich wachten.

quote:
Lockedfor schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:38:

[...]

De IS versie van de 18-55mm is niet de kitlens van de 400. Die is zonder IS. Voor ik de filters koop informeer ik eerst of alles zeker past. Maar ik verwacht geen problemen.
AFAIK heeft de IS versie van de 18-55mm nog steeds een roterend frontelement hoor. Dus idd niet bepaald handig voor een polarisatiefilter.

quote:
bartbh schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:24:
AFAIK heeft de IS versie van de 18-55mm nog steeds een roterend frontelement hoor. Dus idd niet bepaald handig voor een polarisatiefilter.
Heeft de UV-filter daar dan ook geen last van? Wat is anders een oplossing of is die er niet?

Reg. datum: 08 mei 2006

quote:
Edwintjuuh schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:56:
[...]

Klinkt misschien alsof ik haast heb, maar schrik niet, ik koop em pas in de zomervakantie :)
Ik zou pas tegen die tijd kijken wat cashbacks, aanbiedingen en nieuwe modellen op dat moment voor invloed hebben. Er kan nu onmogelijk een sluitend advies voor over drie/vier maanden worden gegeven denk ik.

Reg. datum: 30 maart 2006

uv filters hebben daar geen last van,
polafilter heeft er last van doordat die licht alleen in een bepaalde richting doorlaat. als deze dus draait veranderd de richting.
quote:
Wouter87 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:55:
[...]

Ik zou pas tegen die tijd kijken wat cashbacks, aanbiedingen en nieuwe modellen op dat moment voor invloed hebben. Er kan nu onmogelijk een sluitend advies voor over drie/vier maanden worden gegeven denk ik.
ik ben ook nog alleen maar aan het rondkijken. De 3 modellen die ik geef zijn gewoon een richtlijn (in de zin van: ik wil niet aan een 40D oid) en als jullie vinden dat er 1tje tussenuit springt, dan neem ik dat zeker mee in mijn oordeel over een paar maanden.

Overigens denk ik niet dat 2 van die 3 merken voor de zomervakantie nog met een nieuwe camera uitkomt, de D60 en 450D zijn nog aardig nieuw ;)

quote:
Lockedfor schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:47:
[...]

Heeft de UV-filter daar dan ook geen last van? Wat is anders een oplossing of is die er niet?
Nee, UV-filter niet. Maar omdat je aangeeft ook een polarisatiefilter te gaan halen en daarmee ga je wel ongemak krijgen.

Een P-filter moet je draaien om de goede filtering te krijgen en aangezien de buitenste ring draait bij het focussen moet je dus eerst focussen (en locken) en dan aan de filterring draaien.

quote:
bartbh schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:10:
[...]
Nee, UV-filter niet. Maar omdat je aangeeft ook een polarisatiefilter te gaan halen en daarmee ga je wel ongemak krijgen.

Een P-filter moet je draaien om de goede filtering te krijgen en aangezien de buitenste ring draait bij het focussen moet je dus eerst focussen (en locken) en dan aan de filterring draaien.
Aha, nu begrijp ik hem. De UV is egaal en de Pol.-filter niet.

Je moet dan bij de Pol. dus wat omslachtiger werken. Maar het werkt dus wel in principe? Gezien de dingen die ik met de Pol.-filter wil fotograferen met alle geduld gefotografeert kunnen worden is het dus niet zo erg. Of zit ik er nou weer naast?

Anders kan ik de buitenkant van ring van de filter altijd markeren, zodat het verstellen beter in het oog te houden is.

-Alex

AKG K701
Reg. datum: 13 augustus 2003

quote:
bartbh schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:10:
[...]

Dat is alleen met circulair polarfilter. er bestaan ook niet circulaire. Al zijn deze dus niet in te stellen maar wel degelijk bruikbaar op een lens met draaiend deel.

<< 40D, 60 Macro, 10-22, 24-70, 70-200, 1.4x, 430EX, GM5540, Vertex 200 AW >>

Reg. datum: 05 juli 2006

Het circular deel in circular polarisatie filters heeft niet te maken met hoe je ze moet gebruiken of hoe ze eruit zien o.i.d.

Circular betekent alleen maar dat nadat het licht gepolariseerd wordt door de filter het nog een keer omgezet wordt in circulair gepolariseerd licht, dit is om er voor te zorgen dat het autofocus en lichtmeting systeem bij nieuwere camera's (lees: de meeste na 1970) blijft werken. Je móet dus altijd een circular polarizing filter (CPL filter) hebben.

Je kan polarisatie filters best op een lens met een draaiend frontelement gebruiken hoor, het werkt alleen niet zo fijn omdat je het constant moet bijstellen. Het is daarom makkelijker om hem er niet op te laten zitten maar erop draaien wanneer je hem wil gaan gebruiken.

Canon 400D + BG-E3 | 18-55 kitlens | EFS 17-85 4-5.6 IS USM | Stapeltje filters, zonnekappen e.d.

Reg. datum: 10 maart 2008

@ Kwintessens, bij deze de full-size Pentax k20d pics.

http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein.jpg
http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein-2.jpg
http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein-3.jpg
http://destroatenmoaker.googlepages.com/klein-4.jpg

destroatenmoake wijzigde dit bericht 12-03-2008 09:02 (16%)

Reg. datum: 29 januari 2006

Aparte whiskysmaak :Y)

Fuji S5 pro , 17-55 2.8 30mm 1.4 en 10-17mm fish SB800 en SB900 SC29 enhanced

Niet mijn ding, ierse whiskey maar de foto's zien er goed uit.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Reg. datum: 10 augustus 2004

Yep, zien er goed uit! :) Leuke cam ook, lijkt me.

Olympus E3, E400, Zuiko 12-60, 14-42, 40-150, 35macro, 24, Tokina 135, Vivitar 400, Nikon 50 1.2, 1.8, FM2

Reg. datum: 12 februari 2006

Zo, nu is het toch eens tijd geworden om mijn advies aan te vragen bij jullie. Volg dit nu al enige tijd met veel belanstelling, dSLR, testcases, showcases en wil nu eigenlijk zelf ook wel aan de slag. Ik heb de antwoorden vet gemaakt, is het wat leesbaarder. In ieder geval alvast bedankt voor het advies.

1. Wat is je beschikbare budget?
¤800

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Lijkt me een leuke nieuwe hobby na het zien van de 40D van mijn oom.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je
de beste foto's van wilt hebben)
Buiten de gewone familieshots wat vakantiefoto's en misschien nog wat speciale shoots van mooie landschappen, mensen.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
400D/450D... prijs/features en geschiedenis Canon (goede dSLR's).

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als het kan binnen het budget. Een 400D zou dan een goedkopere start zijn (body kost 400 euro incl. cashback, rest nog 400 voor lenzen/pola/tas)

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Echt advies. Weet niet wat een verstandige keuze is waar ik het meeste plezier van zal beleven, op korte en lange termijn.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In het begin veel uitproberen uiteraard, dan is het nieuw. Dit weet ik ook nog niet. Ligt denk ik voornamelijk aan het resultaat. Als het goed is en het smaakt naar meer, volg dit nu al een kleine maand en wil het denk ik toch wel echt, dan zal ik er meer tijd in gaan stoppen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het een beter resultaat geeft of meer mogelijkheden die ik mis en zal benutten, ja! Ook in juni weer belastinggeld terug en een keertje vakantiegeld, tegen die tijd misschien weer een budget van 300-400 euro (erbij dus niet ipv het beginbudget van 800).

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Medion 4MP compact. Te traag, 4 foto's en dan batterijen leeg, zwaar, zeer matig bereik qua focus

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liefst nieuw ivm garantie. Maar een goede set tegen een goede prijs kan ook uiteraard.

Lees hier terug en je zult zien dat de 400d een leuke instapper is. Met 400 euro naast de body kun je er wat leukers opschroeven dan de 18-55. Reken voor een tas op zo'n 50-60 euro, kaartje 25 euro, schoonmaak spul 25 euro. Filters kun je voordelig online bestellen.

Ook voor jou toch het advies om 's in een winkel de 400d en de concurrenten 's vast te pakken en kijken wat je aanspreekt.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Reg. datum: 04 november 2000

quote:
Wijnands schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:41:
Zal haast wel, zo'n beetje alle kitlensjes hebben dat wel.
De 18-55 kitlens van Pentax heeft iig geen draaiende frontlens, en ws zijn er wel meer 'uitzonderingen'...

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

bla bla bla
Reg. datum: 23 april 2002

De Pentax K10D is er bij mij bijgekomen als alternatief voor de 400D (D60 is eigenlijk al afgevallen), mede door de niet mee draaidende lens.
Ik ben alleen nog op zoek naar een vergelijking tussen de 18-55 en de nieuwe 18-55 II. Maar tot nu toe geen goede vergelijkingen kunnen vinden.

NC ::: Specs::: Mijn pc :::: Server ::::

quote:
MewBie schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:45:
Ik ben alleen nog op zoek naar een vergelijking tussen de 18-55 en de nieuwe 18-55 II. Maar tot nu toe geen goede vergelijkingen kunnen vinden.
Kijk hier eens: http://www.photozone.de/canon-eos

Edit: Sorry, ik let niet op. Op de pagina voor Pentax objectieven staat wel een test van de 18-55 maar niet de van de 18-55 II.

Aham brahmasmi wijzigde dit bericht 12-03-2008 21:43 (17%)

Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!

bla bla bla

Reg. datum: 10 augustus 2004

quote:
De Pentax K10D is er bij mij bijgekomen als alternatief voor de 400D (D60 is eigenlijk al afgevallen), mede door de niet mee draaidende lens.
Bij Olympus draaien ze ook niet mee ;) én ze zijn goed van kwaliteit. :)

Olympus E3, E400, Zuiko 12-60, 14-42, 40-150, 35macro, 24, Tokina 135, Vivitar 400, Nikon 50 1.2, 1.8, FM2

quote:
Zo, nu heb je mij ook aan het twijfelen gebracht. Had de 400D in mijn hoofd, maar die K10D had ik eerst afgeschreven. Dom eigenlijk, want ik had hem helemaal niet in de hand gehad. Heeft inbody IS en die lens is wel handiger dan de canon. Wat een gedoe.. ;)

Nou, morgen weer ff naar de speciaalzaak.

Die zonnekap is er toch wel af te halen he? http://www.kamera-express...product&product=24018

-Alex

Lockedfor wijzigde dit bericht 13-03-2008 00:18 (7%)

bla bla bla

quote:
Lockedfor schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:13:
[...]

Zo, nu heb je mij ook aan het twijfelen gebracht. Had de 400D in mijn hoofd, maar die K10D had ik eerst afgeschreven. Dom eigenlijk, want ik had hem helemaal niet in de hand gehad. Heeft inbody IS en die lens is wel handiger dan de canon. Wat een gedoe.. ;)

Nou, morgen weer ff naar de speciaalzaak.

Die zonnekap is er toch wel af te halen he? http://www.kamera-express...product&product=24018

-Alex
De K10D moet ik ook nog ff in de winkel gaan bekijken. Maar het is inderdaad een heel gedoe zo'n camera uitzoeken. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan ons zelf :P

Zonnekap kan er inderdaad gewoon af.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 108 109 110 111 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: