Zo, nu is het toch eens tijd geworden om mijn advies aan te vragen bij jullie. Volg dit nu al enige tijd met veel belanstelling, dSLR, testcases, showcases en wil nu eigenlijk zelf ook wel aan de slag. Ik heb de antwoorden vet gemaakt, is het wat leesbaarder. In ieder geval alvast bedankt voor het advies.
1. Wat is je beschikbare budget?
¤800
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Lijkt me een leuke nieuwe hobby na het zien van de 40D van mijn oom.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je
de beste foto's van wilt hebben)
Buiten de gewone familieshots wat vakantiefoto's en misschien nog wat speciale shoots van mooie landschappen, mensen.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
400D/450D... prijs/features en geschiedenis Canon (goede dSLR's).
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als het kan binnen het budget. Een 400D zou dan een goedkopere start zijn (body kost 400 euro incl. cashback, rest nog 400 voor lenzen/pola/tas)
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Echt advies. Weet niet wat een verstandige keuze is waar ik het meeste plezier van zal beleven, op korte en lange termijn.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In het begin veel uitproberen uiteraard, dan is het nieuw. Dit weet ik ook nog niet. Ligt denk ik voornamelijk aan het resultaat. Als het goed is en het smaakt naar meer, volg dit nu al een kleine maand en wil het denk ik toch wel echt, dan zal ik er meer tijd in gaan stoppen.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het een beter resultaat geeft of meer mogelijkheden die ik mis en zal benutten, ja! Ook in juni weer belastinggeld terug en een keertje vakantiegeld, tegen die tijd misschien weer een budget van 300-400 euro (erbij dus niet ipv het beginbudget van 800).
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Medion 4MP compact. Te traag, 4 foto's en dan batterijen leeg, zwaar, zeer matig bereik qua focus
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liefst nieuw ivm garantie. Maar een goede set tegen een goede prijs kan ook uiteraard.