Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik begrijp er weinig van.
Hoe krijg ik nu applicaties op mijn touch?
Moet ik daar eerst een update voor downloaden ergens?

Acties: [view][quote]

Door: Janoz Moderator PRG/SEA/DTE
!litemod
Reg. datum: 19 oktober 2000

Tja, als je het echt perse wilt -> [iPhone & iPod touch] Jailbreaken

Tot die tijd is dit een behoorlijk laagdrempelige en toch redelijk veilige manier om de kwaliteit van de beschikbare software ietwat te garanderen en daarnaast een keurige SDK aan te bieden voor een zeer schappelijke prijs!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

quote:
i-Appleltje schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:38:
Ik begrijp er weinig van.
Hoe krijg ik nu applicaties op mijn touch?
Moet ik daar eerst een update voor downloaden ergens?
Je kan vanaf Juni pas officiele applicaties installeren als de iPhone 2.0 firmware uit komt en de iTunes application store van start gaat.

Tot die tijd zou je eventueel zelf software kunnen ontwikkelen en op je eigen iPod gebruiken maar dan moet je $99 betalen (bovendien is die mogelijkheid voor Nederlanders nog niet beschikbaar)

Kortom: Nog even tot juni wachten (of het ding gewoon jailbreaken en de installer.app downloaden, daar zit al een hoop geweldige maar onofficiele software in).

Reg. datum: 07 april 2005

De enige reden waarom Apple deze "beperkingen" heeft opgelegd, is om er voor te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Het kan funest zijn voor het imago van Apple, als er ineens allemaal malware voor de iPhone komt. Dit is de reden waarom ze een drempel opwerpen, en willen weten wie wat maakt.

Daarbij is het "winst maken" echt niet het idee van Apple hierachter. Kijk even wat het kost om zo'n SDK te bouwen.. Dat verdien je echt niet terug met die 99 dollar die betaald moet worden door developers.. En straks zal een groot deel van de apps gratis zijn, waar Apple dus helemaal geen geld van krijgt, maar wel kosten voor maakt. Apple probeert gewoon de markt te veroveren door het voor zowel developers, als gebruikers, aantrekkelijk te maken.

Als je het daar niet mee eens bent, dan ga je toch lekker voor windows mobile developen?

Eswip wijzigde dit bericht 11-03-2008 14:45 (36%)

Mja, gejailbraked had ik hem al. Maar ik had gehoopt dat je in maart dus al de officiele applicaties kon draaien :P

quote:
Eswip schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:42:
De enige reden waarom Apple deze "beperkingen" heeft opgelegd, is om er voor te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Het kan funest zijn voor het imago van Apple, als er ineens allemaal malware voor de iPhone komt. Dit is de reden waarom ze een drempel opwerpen, en willen weten wie wat maakt.
Ja ik ben het daar wel mee eens, maar sommige beperkingen zijn toch wel een beetje flauw. Met name die waarbij je programma niet mag blijven draaien op de achtergrond; hierdoor is het dus onmogelijk om een IM client te maken (tenzij je die continu op de voorgrond houdt om bereikbaar te zijn, zodat je dus niets anders meer met je iPhone kan doen). En dan doen ze dat, terwijl ze zelf juist in de keynote een zelfgebouwde IM-client demonstreren. Demonstreer dan wat anders, zou ik zeggen, want zo lijkt het alsof zo'n applicatie prima mogelijk is.
quote:
Eswip schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:42:Als je het daar niet mee eens bent, dan ga je toch lekker voor windows mobile developen?
Er is niets mis met kritiek leveren. Windows Mobile developers zijn ook niet verplicht om het overal maar mee eens te zijn.

Ik denk dat het er erg van af gaat hangen hoe Apple in de praktijk met dit soort regels om gaat. Mogelijk maken ze er helemaal geen probleem van als een netwerkgebonden applicatie een procesje laat draaien als dat per se nodig is.

Aan de andere kant zouden ze ook heel erg strict kunnen zijn en hun eigen handel voor laten gaan (bijvoorbeeld als iemand een gratis programma indient terwijl er al een duurbetaald programma is dat hetzelfde doet en waar Apple veel aan verdient, dat ze het gratis programma dan afwijzen). Dat is ook een mogelijkheid.

Wat dat betreft is het denk ik goed dat ze moeten concurreren met de jailbreak community, als Apple al te moeilijk gaat doen dan zullen er steeds meer mensen terug vallen op de jailbreak. Dus uiteindelijk denk ik dat ze zich wel in zullen houden en het allemaal wel mee zal vallen.

Ik ben het met Writser eens dat $100 voor de meer ervaren devvers misschien niet zoveel geld is, maar de startende devver haalt juist zijn drive uit het daadwerkelijk kunnen draaien van je eigengebakken applicatie op je telefoon/ipod. Die mensen sluit je nu gewoon buiten.

En dan niet met geleuter aankomen dat je het kan testen op een emulator, want ik heb alweer een aantal posts gezien hier in het forum die aangeven dat die emulator niet helemaal lekker werkt. Daar komt bij dat een emulator iets totaal anders is dat een echte telefoon. Het gaat om het gevoel dat je vette app, dat eigenlijk niets kan, toch maar mooi op dat apparaatje in je handen draait. Voor dat gevoel heb ik dus echt geen $100 over! Laat ze die $100 lekker gaan vragen als je daadwerkelijk gebruik wilt gaan maken van die distributiekanalen van Apple.

Read the code, write the code, be the code!

Helemaal lijp.
Reg. datum: 18 december 2005

Kom op hee, we hebben het over $100. Als je al zo ver bent een iPod Touch te hebben aangeschaft, en ook serieus iets in elkaar hebt gezet (oh nee, mijn hello world gemaakt op een illegale OSX draaiend op een 'normale' PC kan ik niet testen op mijn iPhone zonder te betalen!), is dat echt geen wereld bedrag.

Het punt is juist dat hobbyisten niet iets serieus in elkaar zetten. Genoeg mensen willen wat prutsen met hun iPod en dan is het toch leuk als je zoiets ook kan laten draaien op jouw iPod en op je website kan zetten? Lijkt me zelf ook leuk om daar mee te experimenteren. Maar ik ben niet niet van plan om er geld mee te verdienen. Waarom zou ik er dan voor moeten betalen om mijn applicatie te verspreiden?

En aan de andere kant is 100 dollar een lachertje voor een serieus bedrijf. Ik snap niet wat ze hier mee opschieten.

Maak dan een iTunes shop waar alleen goede content in komt en laat bedrijven daar veel meer voor betalen, maar geef prutsers als ik wel de mogelijkheid om niet gecertificeerde code te draaien op mijn iPod.

writser wijzigde dit bericht 11-03-2008 17:12 (88%)

Onvoorstelbaar!

Als ik deze SDK build op mijn iPod touch installeer, is het dan al mogelijk om op 802.1x netwerken te komen? Want Fontys hanteert dit netwerk..

Samsung LE32S81B | Xbox360 | HP Pavilion dv9255ea | Nokia N73 | TomTom 6 | iMac 20" 2,4Ghz | iPod touch 8GB

eigenlijk gewoon Niels
Reg. datum: 09 december 2000

quote:
Rivanov schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:22:
Als ik deze SDK build op mijn iPod touch installeer, is het dan al mogelijk om op 802.1x netwerken te komen? Want Fontys hanteert dit netwerk..
Als jij beschikt over de 2.0 beta firmware (wat ik betwijfel ;)) en die op je Touch installeerd, dan wel ja. :) De SDK zelf brengt voorlopig niets naar je iPhone of iPod Touch. Ff wachten tot Juni helaas.

R4NCOR wijzigde dit bericht 11-03-2008 22:47 (3%)

Oke, dat wilde ik even weten. Bedankt!

Samsung LE32S81B | Xbox360 | HP Pavilion dv9255ea | Nokia N73 | TomTom 6 | iMac 20" 2,4Ghz | iPod touch 8GB

quote:
writser schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:59:
Het punt is juist dat hobbyisten niet iets serieus in elkaar zetten. Genoeg mensen willen wat prutsen met hun iPod en dan is het toch leuk als je zoiets ook kan laten draaien op jouw iPod en op je website kan zetten? Lijkt me zelf ook leuk om daar mee te experimenteren. Maar ik ben niet niet van plan om er geld mee te verdienen. Waarom zou ik er dan voor moeten betalen om mijn applicatie te verspreiden?

En aan de andere kant is 100 dollar een lachertje voor een serieus bedrijf. Ik snap niet wat ze hier mee opschieten.
Ik denk dat ze bang zijn dat er een 'grijs circuit' ontstaat met applicaties die Apple niet verspreid wil zien worden. Als je met de gratis SDK ook software op je iPhone zou kunnen testen, zou de ontwikkelaar van een pakket dat Apple niet goedkeurt, dit gewoon als sourcecode kunnen verspreiden. De gebruikers kunnen het dan zelf compileren (e.v.t. geautomatiseerd) en m.b.v. de SDK op hun iPhone laden. Zo ontstaat er een enorme grijze markt waar Apple geen controle over heeft. Applicatie ontwikkelaars voor het Nokia Symbian doen op dit moment al iets vergelijkbaars (voor sommige apps moet je een developer key aanvragen voor jouw telefoon)

Door $99 dollar te vragen houden ze in elk geval de mensen buiten de deur die de SDK alleen maar willen gebruiken om door andere mensen geschreven maar niet goedgekeurde software op hun iPhone willen draaien, maar niet zelf willen ontwikkelen. Voor de mensen die wel willen ontwikkelen is het niet zo'n enorme investering (zelfs een open-source developer besteedt honderden euro's aan de hardware waar ze op ontwikkelen).

Nee, op zich vind ik die $99 euro nog wel begrijpelijk en ik ben bovendien erg blij dat ze het niet duurder hebben gemaakt want zo kan je het als hobbyist nog eens serieus gaan gebruiken. Bovendien komen er heus wel minder officiele mogelijkheden om zelfgemaakte SDK software op je iPhone te zetten. Sterker nog, die mogelijkheid is er al (maar alleen op de nog niet beschikbare 2.0 firmware dus in de praktijk heb je er nog niks aan). Link. (Citaat: The jailbroken iPhone freely allows installation of iPhone applications, bypassing Apple's $99/year developer program which includes an official developer certificate.)

GekkePrutser wijzigde dit bericht 12-03-2008 15:25 (4%)

Interessant leesvoer:

http://www.rogueamoeba.co.../07/code-signing-and-you/

en vrijwel precies mijn mening over dit hele verhaal. Ben ook erg benieuwd wat dit alles gaan brengen voor het desktop Mac ecosysteem. Gaat dat ook richting fully-signed? :/

bartvb wijzigde dit bericht 12-03-2008 15:31 (50%)

Jabber ID: jabber at vanbragt.com

Er is weinig mis met een fully-signed platform wat mij betreft. Waar het om gaat is wie er bepaald wat er mag draaien. Zo lang dat de gebruiker is, is er niets aan de hand. Als het de leverancier van het systeem of OS is en de gebruiker niet zelf kan bepalen wat hij wil draaien is het fundamenteel fout.

Dit betekent natuurlijk dat dit systeem op de iPhone onder dat laatste valt. Nu lijkt dat makkelijker te begrijpen dan van een desktop OS, maar ik vraag me af waarom eigenlijk. Het is tenslotte ook 'gewoon' een computer en het bezit van de gebruiker...

Deze SDK is beter dan geen SDK, dat staat voor mij vast. Die $99 lap ik ook wel, wanneer de iPhone ooit in NL beschikbaar komt that is. Ik zou het alleen graag anders gezien hebben.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!"
- Steun Mepukori, gebruik geen DRM!

Ideaal zou zijn als je het huidige systeem (controle door Apple, verplicht signen, berg regels en guidelines) zou hebben voor de App Store met daarnaast een manier om applicaties buiten de App Store om te installeren. Op die manier kunnen mensen die vooral gebrand zijn op stabiliteit/betrouwbaarheid zich beperken tot de 'Apple approved' applicaties in de Store. Open Source developers, 'prutsers' en mensen die applicaties willen bouwen die zich niet helemaal aan de guidelines houden hebben dan toch mogelijkheden.

Het systeem zoals het er nu ligt is iig erg waardeloos. Een van de problemen voor developers is dat je met dit systeem de kans loopt dat je maanden tijd/geld investeert in het bouwen van een applicatie om er dan achter te komen dat Apple je applicatie niet goedkeurt om wat voor een vage reden dan ook. Ook is het een heel erg slechte zaak dat Apple nu b.v. de mogelijkheid heeft om applicaties die werken met de Amazon music store te weren. Ander ding is dat de leukste en meest innovatieve applicaties vaak die applicaties zijn die zich helemaal niets aantrekken van het handjevol APIs dat officieel beschikbaar is. Leuke utilities en hacks van het OS zijn op de huidige manier niet mogelijk. Begrijpelijk dat Apple dat soort (ook redelijk riskante) applicaties niet via zijn App Store wil verkopen maar bied dan iig een mogelijkheid aan mensen om zelf dat risico aan te gaan :/

Goed nieuws (voor sommigen zoals mijzelf ;) ): De SDK is ook op PowerPC macs aan de praat te krijgen!. Zoals te zien is werkt zelfs de emulator!

GekkePrutser wijzigde dit bericht 13-03-2008 11:53 (113%)

Ff iets anders; Is het iemand opgevallen dat de NL-taal (keyboardlayout)niet in de SDK zit? Moeten we er nu vanuit gaan dat de iPhone niet voor juni naar NL komt?
Screen 1
Screen 2
Zit wel in de huidige versies (iig op de Touch), lijkt me eerder een bugje dus :)

quote:
bartvb schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:46:
Zit wel in de huidige versies (iig op de Touch), lijkt me eerder een bugje dus :)
Of simpelweg niet geactiveerd in de interface door Apple en dus ook geen mogelijkheid om het te selecteren.

I've visited the Mothership @ Cupertino

quote:
bartvb schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:46:
De Touch is al leverbaar in NL, de iPhone nog niet. Als developer heb je wel de beschikking over de andere talen (zoals portugees). Ik kan me bijv geen portugees-sprekend land herinneren waar de iPhone wel gereleased is. Terwijl portugees wel in de SDK voorkomt.
Ik heb me ingeschreven voor het $99 developer programma maar ik krijg net dit emailtje:
quote:
Dear Registered iPhone Developer,

Thank you for expressing interest in the iPhone Developer Program. We have
received your enrollment request. At this time, the iPhone Developer Program
is only available in the US and will expand to other countries during the beta
period. We will contact you again regarding your enrollment status at the
appropriate time.
Ik heb me ingeschreven als wonend in Ierland (woon ik ook echt) waar de iPhone sinds vandaag officieel beschikbaar is, dus daar ligt het niet aan (bovendien is de SDK niet alleen voor iPhone maar ook voor iPod Touch).

Er staat dus wel 'during the beta period' dus als ik het goed begrijp wordt het $99 programma dus wel beschikbaar in andere landen voor juni.

Helemaal lijp.
Reg. datum: 18 december 2005

Klopt, er zijn heel veel developers afgewezen, ook personen uit de US. Die kregen een mailtje dat er slechts een beperkt aantal deelnemers kunnen zijn. Personen uit andere landen (zoals jij dus) dus dat alleen voor US-ers is.

Zie ook iPhoneclub

Zijn hier nog mensen mee bezig of is er nog wat nieuws? :)

Ik las vandaag op Tweakers (en eerder al op meer Apple georiënteerde sites) dat Microsoft ook met de SDK aan de slag gegaan is om eventueel wat met Office applicaties te gaan doen.

MrAcid wijzigde dit bericht 26-03-2008 22:48 (61%)

Gadgetfetisjist

quote:
MrAcid schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:47:
Zijn hier nog mensen mee bezig of is er nog wat nieuws? :)
Zolang gecompileerde software alleen maar in de simulator kan draaien (die niet eens alles ondersteunt, bijvoorbeeld OpenGL ES) denk ik niet dat veel mensen erg enthousiast zullen zijn. Laat Apple maar opschieten met de nieuwe firmware.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws