zodat de graka niet belast wordt, en je beeldscherm toch gewoon HD signaal krijgt
Intel C2DE6600 @ 3.4Ghz // Asus P5K-E/WIFI-AP // 4x1GB 6400 Kingston HyperX // RAID0: 2 x Seagate Barracuda 7200.10 250GB // Gigabyte Nvidia Geforce 8500GT (512MBI) // Antec P182 // NEOhe 500W // Creative Xfi ExtremeGamer
Ja dat zou gewoon moeten kunnen...quote:MikeVM schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:46:
zou dit achter een splitter gehangen kunnen worden?
zodat de graka niet belast wordt, en je beeldscherm toch gewoon HD signaal krijgt
Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM
Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!
Dat maak je gewoon zelf. Een SIL of TI of ... DVI receiver zet het DVI signaal om naar TTL signalen, en daarna zet je een DVI transmitter, je takt dan je signalen zo af van de tussenliggende TTL signalen.quote:MikeVM schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:46:
zou dit achter een splitter gehangen kunnen worden?
Op mijn werk zit er zo'n printje in bepaalde toestellen, 1 "DVI + voeding" ingang en 2 uitgangen (een standaard DVI en een "DVI + voeding") en het schema is gewoon rechtstreeks receiver en de 2 tranmitters aan elkaar knopen + enkele eigen dingetjes. Ik kan het uiteraard niet maken dat schema hier te publiceren, maar het is echt zo simpel als het lijkt.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik ben hierbij uit gegaan van:
-Allereerst mijn idee over DVI, misschien heb ik de DVI specificatie niet 100% door en klopt het dus niet.
-De logica sampled nu vast een gebied tussen x=30 en x=770 en y=30. Een gebied van 24000 pixels dus. Hiervan word het gemiddelde genomen en deze word geoutput (ik had zosnel geen PWM VHDL liggen)
-Mijn voorbeeld gaat uit van 1 kleur (Rood)
Wat ik wel kan vertellen:
Mijn prototype gebruikt 1197 LE's, niet genoeg voor in een Cyclone 2 dus heb ik het op een Cyclone 3 gebaseerd.
Anyway: Schema
Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM
Intel C2DE6600 @ 3.4Ghz // Asus P5K-E/WIFI-AP // 4x1GB 6400 Kingston HyperX // RAID0: 2 x Seagate Barracuda 7200.10 250GB // Gigabyte Nvidia Geforce 8500GT (512MBI) // Antec P182 // NEOhe 500W // Creative Xfi ExtremeGamer
Een passieve splitter voor DVI kun je vergeten maar het moet vast eenvoudig zijn een digitaal signaal te dupliceren en in ieder geval heb je dan geen kwaliteitsverlies.
timcooijmans: grootste deel van je LE's zit waarschijnlijk in de divider, voor de rest stelt het niet veel voor qua LE's. Wel denk ik dat je als je toch een FPGA gaat gebruiken je beter een uitgebreider algoritme kunt nemen dan gewoon het gemiddelde. Overigens niet genoeg voor Cyclone II? Bedoelde je teveel (klopt niet met je zin erachter)? Moet zeker wel in een cyclone II passen zoals je het nu hebt. Als je die divider kunt wegwerken en vervangen door een shift register (macht van 2 als deelfactor) wordt het vast een stuk minder.
Zelf denk ik toch dat ik gewoon doorga met composiet en s-video. Ik zit vaak nog wel te twijfelen of ik niet ook voor andere aansluitingen en HDTV moet gaan maar het maakt alles gewoon stukken ingewikkelder. Ik wil het liefst dan gewoon een decoder IC gebruiken maar zodra je hoge resoluties bereikt krijgt je snelle datasignalen, grote chips en ook niet onbelangrijk: veel warmte en stroomverbruik wat je in SMD zoveel mogelijk wilt vermijden. En de vraag is dan welke standaard je wil: scart RGB, componenten (YPbPr), VGA, DVI? Allemaal? Er zijn ICs die een hele hoop aan kunnen, texas instruments heeft bijvoorbeeld de TVP5160: CVBS, S-video, YPbPr en scart RGB tot 576p. Heeft wel flink wat dissipatie en een heatpad aan de onderkant die ook gesoldeerd moet worden om de hitte kwijt te raken, liefst nog met een 4 lagen print.
Je kunt heeeeel veel euro's uitgeven voordat je de prijs van zo'n philips TV hebt benaderd hoorquote:MikeVM schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:25:
klik weeral 50 euro kwijt.. ik denk niet dat dit een oplossing is, want dan koop ik een phillips tv
Het is jammer dat VGA en composiet nu samen in de poll zitten, want die twee zijn heel verschillend qua implementatie. Voor VGA kun je nog wegkomen met een sync separator en op een lagere rate samplen, voor composiet/s-video heb je echt een decoder nodig en zit je zeker aan een FPGA of toch minimaal een CPLD.
met de voorstelling van ieders project..
mijn bedoeling is dat een 1 gezamenlijk project komt dat iedereen kan nabouwen als hij/zij dat wenst..
Op het moment past het inderdaad in een Cyclone 2 maar als ik dadelijk ook nog PWM en een uitgebreider logaritme er in heb (en 2x dezelfde layout er bij voor Groen en Blauw) dan speel ik liever op safe en pak een Cyclone 3
Dat zou je nog verbazen, TMDS kan veel hebben. Je werkt met twisted pair in de DVI kabel, op de print moet je er wat op letten dat beide draadjes ongeveer even lang zijn en samen lopen. Dat staat ook uitgelegd in de datasheet van de SiI1160 (blz 26), van source termination en damping resistors hoef je je niets aan te trekken.quote:madwizard schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:05:
DVI is waarschijnlijk wel simpel qua digitale signalen maar ik denk dat je erg goed op de layout moet gaan letten, het zijn toch flink snelle signalen bij hoge resoluties. Dan worden ook lengtes van banen en impedantie van de lijnen belangrijk, Ook in de FPGA moet je de snelheid kunnen halen.
...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Let There Be Light: POLL 2 Quanta Costa
LET OP: DEZE PRIJS is voor een pakketje waarin alles bevind behalve de voeding..als alles goedis ga ik een inkoopactie starten eens het project af is met:
Printplaat, componenten, en 12CCFL's
eventuele DVI/VGA kabels en Voeding moet je zelf kopen.
maar om ons een beeld te vormen van jullie budget hier een kleine poll.
.
LET OP: HIER IS GEEN VOEDING INBEGREPEN!!!
Poll: Hoeveel mag het kosten: (Printplaat, Componenten en 12 CCFL'S)• < 50 Euro
• 51 - 75 Euro
• 75 - 100 Euro
Ook een poll maken? Klik hier
LET OP: HIER IS GEEN VOEDING INBEGREPEN!!!
Timcoojmans: zie jij of het project haalbaar is voor u.. ik wil altijd helpen met hardware design enzoverder.
wat dacht je van dit pakket:
http://www.azerty.nl/prod...ccfl-amp-liquid-neon.html
2x 10 cm (links en rechts)
• Blauw
• Rood
• Groen
2x 30 cm (boven en onder)
• Blauw
• Rood
• Groen
totale kostprijs:
30 euro
MikeVM wijzigde dit bericht 08-03-2008 17:53 (36%)
ik zal dit bekijken.. maar ik weet niet wat ik moet nemen voor een goede lichtopbrengst..quote:Gaming247 schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:49:
Waarom kan je geen leds gebruiken, dat lijkt met toch goedkoper?
mar bij leds komt het wel dat je een constructie moet bouwen om je LEDS op te hangen..
en als je een LED strip wilt hebben kan dit duur worden..
Soit, ik zal het bekijken..
Om even te reageren op je vraag: Haalbaar? zeker, maar ik weet niet of ik de gelegenheid heb om het uit te voeren (lees: development board nodig om een beetje te kunnen debuggen (kan ook op een prototype maar dan heb je dus ook een grote kans dat je ergens in je prototype een fout maakt en daardoor je development niet kan afmaken en meer kosten moet maken) Dus geld en daarnaast tijd zijn ook twee factoren waar je rekening mee moet houden.quote:MikeVM schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:46:
misschien zal ik mij eens toeleggen op het zoeken van goedkopen CCFL'S... welke gepast zijn voor ons project.
Timcoojmans: zie jij of het project haalbaar is voor u.. ik wil altijd helpen met hardware design enzoverder.
wat dacht je van dit pakket:
http://www.azerty.nl/prod...ccfl-amp-liquid-neon.html
2x 10 cm (links en rechts)
• Blauw
• Rood
• Groen
2x 30 cm (boven en onder)
• Blauw
• Rood
• Groen
totale kostprijs:
30 euro
timcooijmans wijzigde dit bericht 08-03-2008 18:15 (15%)
verder heb ik nog iets gevonden over RGB leds...
http://www.samenkopen.net/action_products/762661/233246
Voor 20 euro kan je hier 50 RGB LEDS krijgen, ik veronderstel dat dit meer dan voldoende moet zijn om je ambilight te behalen..
1: Wat willen we?
A: Welke input interfaces? (VGA/DVI/Component/Composite?)
B: Willen we doorlus mogelijkheden deze signalen?
C: Voor welke resolutie's moet het werken (HDTV standaarden?)
D: Moet het apparaat door gebruikers instelbaar zijn? (gebieden waarin gemeten word, algoritme's etc.)
E: Wat voor en hoeveel outputs willen we?
2: Wat mag het kosten en hoe gaan we het bekostigen?
A: Hoemeer features hoe duurder het uiteindelijke apparaat, hoever gaan we? Brengen we 1 versie uit of een modulaire versie die op te bouwen is?
B: Hoe gaan we het prototype bekostigen? Eenmalige investering en daarna terug verdienen over de verkopen?
C: Is er genoeg intresse voor?
Edit:
Nog iets wat me net te binnen schiet? Is Ambilight gepatenteerd?
timcooijmans wijzigde dit bericht 08-03-2008 19:28 (4%)
zelf zou ik met DVI beginnen, en eventueel het project daarna maken dat het werkt op Scart/composiet..quote:timcooijmans schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 18:25:
Voordat we met een project van start gaan moeten we eerst de volgende dingen vast stellen:
1: Wat willen we?
A: Welke input interfaces? (VGA/DVI/Component/Composite?)
zeker DVI
B: Willen we doorlus mogelijkheden deze signalen?
naar waar doorlussen naar de monitor?
C: Voor welke resolutie's moet het werken (HDTV standaarden?)
ik stel voor om enkele resoluties te ondersteunen tot en met 1900x1200
bv. 1024x768 ,1280x... , 1680x..., 1900x...
D: Moet het apparaat door gebruikers instelbaar zijn? (gebieden waarin gemeten word, algoritme's etc.)
dit lijkt me duur om te voorzien onboard
E: Wat voor en hoeveel outputs willen we?
minimaal 3Sides (9 outputs) 4sides if possible
2: Wat mag het kosten en hoe gaan we het bekostigen?
A: Hoemeer features hoe duurder het uiteindelijke apparaat, hoever gaan we? Brengen we 1 versie uit of een modulaire versie die op te bouwen is?
B: Hoe gaan we het prototype bekostigen? Eenmalige investering en daarna terug verdienen over de verkopen?
een klein deeltje toch..
C: Is er genoeg intresse voor?
ik hoop 25-50 pakketten te verkopen op 2 maanden tijd.
Edit:
Nog iets wat me net te binnen schiet? Is Ambilight gepatenteerd?
wij brengen "Let there Be light" :)/ elektor maakte zich toch ook geen zorgen
ik heb gehoord dat VGA te moeilijk is om aan te beginnen ifv de kostprijs.
kijk hier eens: het is maar een begin, maar ik ben toch meer dan een uurtje bezig geweest...
MikeVM in "DIY Let There Be Light [Ambilight]"
edit:
ik zal volgend weekend een poll openen met de vraag
project: DVI, kostprijs .. euro, X functies
antwoorden : ik doe mee, ik heb wel interesse maar wil eerst het prototype zien, ik ben eventueel geiinteresseerd
MikeVM wijzigde dit bericht 08-03-2008 19:48 (5%)
Wat ik zosnel nodig denk te hebben:
-FPGA: 15,00
-DVI Chip: 4,00
-DVI Connector: 3,10
-12 FET's voor voor dimmen 2,00
-Schroef headers voor PWM kanalen 3,00
-RCL: 5,00
Voltage controllers:
5V: 7805 5A uitvoering: 10,00
1,2V en 2,5V voor FPGA 5,00
(Logic kan dan aangestuurd worden door 2,5V)
-PCB: 10,00
Totaal komen we dan op +/- 58 euro exclusief de ontwikkelings kosten...
Reg. datum: 20 februari 2007
Waarom maak je geen licht sensoren aan de zijkant van je beeldscherm en die de kleur bepalen van de ledlampen die erop staan aangesloten? Voor elke led lamp 1 sensor. Gezien de sensor toch al de duidelijkste kleur meet hoef je ook geen filter of dergelijke erop te zetten.
Verder kan je heel dat gedeelte waarbij je het video signaal analyseerd overslaan.
En je hebt een stand alone versie die niet afhankelijk is van wat voor beeldscherm je hebt. En het is out of the box als je het geassembleerd hebt. DAarnaast had ik het idee dat licht(kleur)sensoren niet duur zijn en heel klein.
Het is maar een idee en ik begrijp al die vaktaal van jullie niet helemaal dus kan zijn dat het al oud idee is maar ik hoop dat jullie er iets aan hebben!
suc6 ermee en ik houd dit wel in de gaten!
Reg. datum: 25 januari 2006
Het idee is al eens eerder op SK voorbij gekomen, maar al met al denk ik niet dat mensen blij zijn met sensors op het scherm zelf. Hoewel ik zelf fan ben van de mythbuster spreuk "simpler is always better" gaat het deze keer niet op. Maar goed het zelfde geld voor "if in doubt lubricate"
Reg. datum: 12 maart 2005
Al heeft die maar 3 sides dan vervalt mijn interesse. Dat is ook de reden dat ik de andere neit heb gebouwd. Je scherm heeft toch echt 4 uiteinden.quote:MikeVM schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:41:
[...]
zelf zou ik met DVI beginnen, en eventueel het project daarna maken dat het werkt op Scart/composiet..
ik heb gehoord dat VGA te moeilijk is om aan te beginnen ifv de kostprijs.
kijk hier eens: het is maar een begin, maar ik ben toch meer dan een uurtje bezig geweest...
MikeVM in "DIY Let There Be Light [Ambilight]"
edit:
ik zal volgend weekend een poll openen met de vraag
project: DVI, kostprijs .. euro, X functies
antwoorden : ik doe mee, ik heb wel interesse maar wil eerst het prototype zien, ik ben eventueel geiinteresseerd
Reg. datum: 20 februari 2007
Denk dat het wel stuk goedkoper is en als ik het echt mooi wil hebben dan koop je toch een ambilight?quote:Voyager1 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 02:12:
jaaah misschien kunnen we die "zuignappen" aan de achterkant van elke crt gewoon op de voorkant plakken en daar de sensors in stoppen.![]()
Het idee is al eens eerder op SK voorbij gekomen, maar al met al denk ik niet dat mensen blij zijn met sensors op het scherm zelf. Hoewel ik zelf fan ben van de mythbuster spreuk "simpler is always better" gaat het deze keer niet op. Maar goed het zelfde geld voor "if in doubt lubricate"
Maar kleur sensors kosten 7 euro die moet je dan 3 voor 3 lampen hebben is 21 euro alleen de rest zal ik niet weten
Hier had ik de lightsensor gevonden
http://tinyurl.com/2pa9ub
Haas82 wijzigde dit bericht 09-03-2008 12:20 (19%)
Reg. datum: 02 november 2004
Dan zit je op 58 euro aan grondstofkosten?quote:timcooijmans schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:45:
Om maar even op je berekening te reageren en de rest:
Wat ik zosnel nodig denk te hebben:
-FPGA: 15,00
-DVI Chip: 4,00
-DVI Connector: 3,10
-12 FET's voor voor dimmen 2,00
-Schroef headers voor PWM kanalen 3,00
-RCL: 5,00
Voltage controllers:
5V: 7805 5A uitvoering: 10,00
1,2V en 2,5V voor FPGA 5,00
(Logic kan dan aangestuurd worden door 2,5V)
-PCB: 10,00
Totaal komen we dan op +/- 58 euro exclusief de ontwikkelings kosten...
-soldeerwerk?
- programmeerwerk?
Als dit gehele pakket tegen een redelijk prijs afgezet word, kan je zeker van zijn dat ik er 1 aanschaf, ziet er echt meestelijk uit