quote:
*Als* ja, maar als je kijkt naar de zeer verhitte discussies in o.a. de Grote ATi en nVidia topics over exact welke versie driver gebruikt wordt, om nog maar te zwijgen over de zeer forse Vista vs XP verschillen hier en daar is dat een grote *als*.
Ter onderbouwing
een artikel over XP SP2 vs XP SP3 vs Vista vanilla vs Vista SP1:
quote:
Conclusion
[...]
XP vs Vista scores showed a large performance gap and XP is faster than Vista on every front. Althought, Company of Heroes and Crysishad higher graphics options enabled in Vista and before the Vista fanboys shout "Apples to Oranges" testing let me defend myself in saying that if you are mainly a gamer and you don't care anything about Vista's features over XP's features then Direct X 10 eye candy is the only reason to consider switching to Vista - that is why I enabled it. And the difference was staggering to say the least. And personally, in Company of Heroes I could barely tell the difference while playing the game.
Company of heroes XP vs Vista showed nearly a 50% difference in Average FPS.
Heyzus Christo!
[...]
So, from a purely gaming perspective.....XP wins hands down. The only game that looks marginally better when running in Vista is Crysis but is nearly but the performance hits hurt it alot. I for one would rather have smooth gameplay at the expensive of some relativly minor graphics enhancements.
[...]
The word on the street is that Vista sucks - and while XP is the leads the OS market in terms of number of users I think that developers are going to make sure their OS works better on XP first and worry about Vista second. At least, thats how i think it's been going this past year - things will probably change when XP is no longer available for purchase starting later this year.
Kortom, er is vooralsnog een groot verschil ten voordele van XP, maar dat verschil gaat er niet eeuwig blijven. Alle reden dus om dat verschil te documenteren in je benchmarks.
quote:
(linux vs windows uitgezonderd, maar op linux heb je zowieso niet echt een werkende directx omgeving)
1) Wine heeft dat wel
2) OpenGL is anders prima native ondersteund.
quote:
Een vrij korte lijst van games heeft als nadeel dat videokaarten relatief gezien wel compleet anders kunnen presteren bij andere games. Heb je bijvoorbeeld een set van vijf benchmarks en er zitten toevallig twee positieve uitschieters in voor een bepaalde architectuur heeft dat een zware invloed in het gemiddelde beeld dat uit de review naar voren komt. Teveel benchmarks zou ik absoluut ook niet doen, maar iets van 8-10 oid lijkt me erg goed.
Lijkt mij erg veel worden, door de brede spreiding mis je de diepgang (bijv mbt drivers en OS, die allerminst verwaarloosbaar zijn). Lijkt me handiger om van tevoren goed stil te staan bij welke benches welke bias hebben en dan zorgen dat de paar die je kiest daar goed rekening mee houden.
quote:
roy-t schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 21:37:
Eerlijk gezegd vind ik het onzin om nog voor XP te testen. In den beginne van Vista was er nog een redelijk verschil in performance in veel hardware als je voor Vista koos. Maar tegenwoordig merk ik het zelf in ieder geval niet meer.
Verder is het voor de vergelijking van kaarten helemaal niet interessant of XP 3% sneller is. Zolang maar niet de ene kaart alleen op XP en de andere kaart alleen op Vista getest wordt.
De tests moeten zeker gelijkgehouden worden voor alle kaarten, maar gezien de hele drivermodel voor Vista en XP anders is, de performance sterk uiteen kan lopen tussen Vista en XP, en een zeer groot deel van het gamend publiek om die reden Vista (voorlopig) links laat liggen lijkt me het juist relevant. We zijn geen tak van Microsoft's marketingafdeling. Als alle gamers alleen maar Vista gebruiken kunnen we XP altijd alsnog laten vallen, maar zolang een groot deel van het doelpubliek dat zeer bewust niet doet, lijkt het me een goede zaak dat nog niet te doen.
quote:
Software lijkt me dus vrij simpel. Vista, kaal met altijd de nieuwste drivers voor de hardware die getest wordt.
En geen rare optimalizaties gaan doen zoals Aero uitzetten bijvoorbeeld :-) kan wel even voor de grap erbij (niet dat er verschil zou mogen zijn) maar laat in iedergeval het OS zo veel mogelijk zoals het standaard is. :-)
Kaal maar standaard
Lijkt me elkaar redelijk tegen te spreken. Verder zijn we Tweakers. Aero uitzetten is een van de meest voor de hand liggende tweaks om performance te verbeteren. Of zou je ook argumenteren dat een zwik aan spyware laten draaien tijdens de benchmarks goed is omdat de gemiddelde gebruiker meuk op z'n systeem heeft?
Hou er sowieso rekening mee dat niet alle Vista gebruikers überhaupt beschikken over Aero, maar iedereen kan Vista-zonder-Aero draaien.
quote:
@DionB
Als iets high-end GPU afhankelijk is is het ook LowEnd GPU afhankelijk toch? :-) problem solved!
Uhuh. En het feit dat je 0.6 FPS haalt met Crysis op de ene low-end ding tegenover 0.7 FPS op de andere zegt exact wat
Dat is als afstanden tussen pixels op het scherm met een kilometerteller meten. Het kan, maar je houdt er zo weinig resolutie over dat je alleen "weinig" kunt zeggen, niet meer dan dat. Om zinnig te vergelijken moet je iets hebben waarmee je grote, duidelijke verschillen krijgt (bijv. Civ4/UT2K4/oid is niet speelbaar op GMA950, wel op X3100).
dion_b wijzigde dit bericht 06-03-2008 01:14 (64%)