Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 01 februari 2006

Dit topic is een soort proefballon, het leek mij wel een goed idee maar als er geen gebruik van wordt gemaakt kan het wel weer dicht. Ik heb Femme een DM gestuurd en ook hem leek het wel een goed idee om een topic als dit te hebben. Ik hoop dat dit, net als het mismod-topic, uit zal groeien tot een gewaardeerde topicreeks. Suggesties zijn van harte welkom, ook voor een betere titel :)
Introductie
Sinds kort is het mogelijk om een waardering te geven aan productreviews van anderen. Maar net als op de Frontpage hoeven deze beoordelingen niet altijd correct te zijn. Naar aanleiding van deze post van Femme leek het me wel een goed idee om iets als het Het kleine-mismoderatietopic deel V te openen, maar dan voor Productreviews. Dit topic is niet alleen bedoeld voor de schrijvers van de reviews, maar ook als je een review tegenkomt met een onjuiste score mag je het hier komen melden. Dit topic is ook bedoeld voor niet gewaardeerde reviews, maar alleen voor die reviews waar bijzonder veel moeite voor is gedaan en die dus 4 of 5 sterren waard zijn. 'Gewone' reviews worden uiteindelijk heus wel beoordeeld en anders wordt het hele topic overspoeld.Het hoeft niet alleen over mismoderatie te gaan, maar bijvoorbeeld ook overleg bij twijfel of discussie over standpunten betreffende evaluatie kan waardevol zijn - zeker zo in de aanloopfase.

Er is nog geen echte richtlijn voor het aantal sterren dat een review verdient, zoals die er is voor reacties op de Frontpage, misschien komt hier in de toekomst verandering in. In ieder geval staat hieronder een paar voorbeelden ter illustratie. Alle kritiek op de definities is welkom, het is de bedoeling dat hieronder een redelijk waterdichte definitie komt per hoeveelheid sterren.

Een ster: Zeer slordige en onvolledige review met gebrekkige onderbouwing.
Twee sterren: Matige review met onvolledige beargumentatie
Drie sterren:Korte en bondige review met degelijke beargumentatie en een nette layout.
Vier sterren: Goed verzorgde review, goede onderbouwing en uitgebreid omschreven ervaringen
Vijf sterren: De krenten in de pap, bijzonder uitgebreide reviews van zeer hoog niveau.
Hoe moet ik een melding doen?
Het is de bedoeling dat je hier, net als in het mismoderatie-topic, een linkje geeft van een naar jouw inzicht onder- of overgewaardeerde review, met een korte argumentatie en een suggestie voor een nieuwe waardering.
Brand maar los!
Elke overeenkomst met de TS van Het kleine-mismoderatietopic deel V berust op toeval :).

Groever wijzigde dit bericht 28-02-2008 22:54 (40%)

*knip^

Groever wijzigde dit bericht 25-02-2008 14:06 (97%)

01000010 01101111 01110010

Helemaal niet gewaardeerde reviews zijn geen mismods en horen imho dan niet in dit topic thuis. Voor de rest goed initiatief d:)b

Geen schaap.

Mmmmike the TV

Gestemd :P
Misschien een idee om aan te geven wat bedoeld wordt met welk aantal (denk dat de meeste het wel weten, maar toch :P)

Direct Message is an easy way to come into contact with me :w

quote:
Bor de Wollef schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:38:
Helemaal niet gewaardeerde reviews zijn geen mismods en horen imho dan niet in dit topic thuis. Voor de rest goed initiatief d:)b
Ja, ik vind eigenlijk wel dat je daar gelijk in hebt. In ieder geval bedankt voor het steunen van het idee, ik zal de OP even updaten. Ik heb wat voorbeelden gezocht van reviews die wat mij betreft een terechte beoordeling hebben, als iemand nog een andere review weet die een bepaald niveau beter weergeeft hoor ik het graag.

Edit@ hieronder: Ik heb het aangepast, je hebt er gelijk in dat een goede review niet altijd plaatjes nodig heeft. Wel zijn reviews zonder plaatjes meestal van lager niveau, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Bedankt voor het meedenken.

Ik twijfel nu in ieder geval over mijn voorbeeld bij drie sterren, vooral met het criterium 'nette layout'. Als iemand een beter voorbeeld heeft hoor ik het graag. Ik heb hem nu aangepast naar een review die wat mij betreft wat beter past bij de omschrijving van drie sterren.

Groever wijzigde dit bericht 25-02-2008 14:45 (51%)

Mmmmike the TV

Vier sterren hoeft niet persé plaatjes te bevatten naar mijn mening. Iemand kan natuurlijk ook een geweldige review maken zonder plaatjes.

Zoiets?
Een ster: Elke review zonder enige onderbouwing.
Twee sterren: Een review met gebrekkige of zeer korte beargumentatie
Drie sterren: Een review met goede beargumentatie en nette layout
Vier sterren: Een review met zeer goede beargumentatie en natuurlijk nette layout.
Vijf sterren: De krenten in de pap, bijzonder uitgebreide reviews van zeer hoog niveau.

Kixtart wijzigde dit bericht 25-02-2008 14:16 (56%)

Direct Message is an easy way to come into contact with me :w

Acties: [view][quote]

Door: Floppus Frontpage Admin / Moderator PW
Ik heb even de titel iets aangepast :) Het hoeft niet over mismoderatie te gaan, maar bijvoorbeeld ook overleg bij twijfel of discussie over standpunten betreffende evaluatie kan waardevol zijn - zeker zo in de aanloopfase.

Variable Data Printing - Godt helps people who help themselves.

quote:
Kixtart schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:12:
Vier sterren hoeft niet persé plaatjes te bevatten naar mijn mening. Iemand kan natuurlijk ook een geweldige review maken zonder plaatjes.

Zoiets?
Een ster: Elke review zonder enige onderbouwing.
Twee sterren: Een review met gebrekkige of zeer korte beargumentatie
Drie sterren: Een review met goede beargumentatie en nette layout
Vier sterren: Een review met zeer goede beargumentatie en natuurlijk nette layout.
De eerste stap mag weggelaten worden. Reviews zonder onderbouwing kunnen niet gewaardeerd worden. Twee sterren is er dan voor een redelijke review die onvolledig is, drie sterren voor degelijke (kort & bondig maar wel voldoende volledig) reviews en de twee hoogste niveau's voor de uitgebreide en diepgaande producties met foto's en dergelijke :) .
quote:
Bor de Wollef schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:38:
Voor de mensen die in het verleden erg veel tijd in een review hebben gestopt is het wel fijn dat hun reviews gewaardeerd worden. Dat moet ook in dit topic kunnen vind ik, zolang de verzoeken beperkt blijven tot echt goede reviews die een hoge waardering verdienen.

Femme wijzigde dit bericht 25-02-2008 17:30 (21%)

@Femme:

Ik wist niet dat reviews zonder onderbouwing niet gewaardeerd konden worden, de startpost is inmiddels aangepast. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is, ik was een beetje bang voor een invasie van mensen met een review die nog beoordeeld moest worden, waardoor dit topic net zoveel waarde zou hebben als de lijst van niet-gewaardeerde reviews bij de Productreview zelf. Er is natuurlijk niets op tegen dat goede reviews zonder score op deze manier onder de aandacht worden gebracht. Stiekem was ik ook een beetje bang voor Bor de Wollef :$

Groever wijzigde dit bericht 25-02-2008 20:06 (64%)

Heel goed initiatief, ik zal dit topic ook bij mijn bookmarks zetten :) Is het niet handiger om hem ook bij de rest van de moderatietopics in TMF te zetten eigenlijk?

Ik ben op zich niet tegen het onder de aandacht brengen van erg goede ongemodde reviews maar zoals het er eerst stond was dit topic ook een beetje bedoelt om maar ongemodde reviews te gaan spuien. Zoals het er nu staat is het echt een stuk beter en heeft het posten van ongemodde reviews ook nut.

Echt misgemodde reviews ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.

Geen schaap.

Door: RoD Moderator PMD / FP ProMod
quote:
Femme schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:28:
Voor de mensen die in het verleden erg veel tijd in een review hebben gestopt is het wel fijn dat hun reviews gewaardeerd worden. Dat moet ook in dit topic kunnen vind ik, zolang de verzoeken beperkt blijven tot echt goede reviews die een hoge waardering verdienen.
In dat geval zou ik toch mijn reviews eens gewaardeerd zien worden :) Vooral in de bovenste heb ik veel tijd gestoken.

quote:
RoD schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:46:
[...]

In dat geval zou ik toch mijn reviews eens gewaardeerd zien worden :) Vooral in de bovenste heb ik veel tijd gestoken.
De bovenste is een erg nette review inderdaad die ik een goede beoordeling heb gegeven :)

* Bor de Wollef bookmarked het topic

Bor de Wollef wijzigde dit bericht 25-02-2008 20:47 (3%)

Geen schaap.

10100111001

Ook ik zou wel wat feedback willen op m'n reviews dmv puntjes. Kan me ook helpen in de toekomst enzo ;) edit: Bovendien zie ik net dat ik behoorlijk gedaald ben in karma/plaats qua reviews.. en dat terwijl de personen boven mij ook nog geen waarderingen hebben :P

Mooi systeem in ieder geval, ik zal ook leuk meemodden dus dit is tevens een asociale TVP ja.
quote:
Megaflix schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:28:
Is het niet handiger om hem ook bij de rest van de moderatietopics in TMF te zetten eigenlijk?
Nee, dit is toch meer Pricewatch dan modden. Het is het modden van de pricewatch, true, maar toch heel andere hap dan het modden van reacties ;)

TheZeroorez wijzigde dit bericht 25-02-2008 20:57 (55%)

qed

quote:
RoD schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:46:
[...]

Hmmm ik ga dit topic in de gaten houden als er meer van dit soort requests komen, ik geef zulke reviews graag 4 of 5 sterren, en het is altijd wel leuk om eens te gaan lezen. Inderdaad wel fijn om het dan bij de reviews te houden waarvan je zelf verwacht dat je die 4 of 5 sterren er ook mee verdient. Ik hoef dat met mijn reviewtjes niet te proberen bijvoorbeeld. :+

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

10100111001

Bedankt, wie mijn reviews een paar sterren gegeven heeft :)

Deze hoort imo op 3 sterren, en heeft er nu 4 van inmiddels 9 personen. Ik weet niet hoe sterk 'ie op 4 staat, maar hier mag wmbt wel wat bijgespijkerd worden.

Als je nog oude reviews wil waarderen die - waarschijnlijk - wel wat puntjes waard zijn: http://tweakers.net/galle...93;=true&x=26&y=8 :)

Draait er op deze moderaties trouwens ook een modbot mee, of hopen jullie dat alles zichzelf een beetje stuurt en alleen de extremen er met de hand uitgepikt worden?

qed

quote:
TheZeroorez schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:05:
Bedankt, wie mijn reviews een paar sterren gegeven heeft :)

Deze hoort imo op 3 sterren, en heeft er nu 4 van inmiddels 9 personen. Ik weet niet hoe sterk 'ie op 4 staat, maar hier mag wmbt wel wat bijgespijkerd worden.

Draait er op deze moderaties trouwens ook een modbot mee, of hopen jullie dat alles zichzelf een beetje stuurt en alleen de extremen er met de hand uitgepikt worden?
Ik vind dat inderdaad ook wel 3 sterren waard. Het is allemaal nog een beetje aftasten natuurlijk, maar als ik het vergelijk met andere reviews die 4 sterren hebben gekregen komt dit exemplaar in ieder geval wat te kort. De ModBot is niet gekoppeld aan de scores voor de Productreview, ik betwijfel of dit gaat gebeuren. Wat misschien wel een goed idee is: kleurcoderingen net als op de Frontpage. Als we een ster nou eens rood maken, twee sterren oranje, drie sterren groenig en vier en vijf sterren limoengroen?

In ieder geval vind ik het leuk om te zien dat dit topic goed van start gaat, we hebben al wat replies en de eerste min-of-meer-mismod is al binnen :).

Door: Cloud Moderator TMF / T.net Powermod
Hier en daar wat sterren uitgedeeld :) Leuk initiatief! Ondanks ik zelf niet snel een review zal schrijven, zal ik hier regelmatig wel het e.e.a. gaan lezen en beoordelen.

Steun de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting via de Sponsoractie 2008!

Ik vind dit wel een leuk studieobject, vinden we dit nu een ster of twee sterren? Zelf heb ik tot nu toe gekozen voor een ster wegens het overmatige gebruik van smileys, maar aan de andere kant valt er ook wel iets voor twee sterren te zeggen. Er worden in ieder geval temperaturen (eigen 'benchmarks') en er wordt ook iets verteld over het inbouwen. - Daarom toch wel twee sterren - Wat vinden jullie hier van? Het topic moet natuurlijk wel een beetje levendig blijven en dit soort voorbeelden kunnen we gebruiken tot een betere 'norm' te komen :).

@ hieronder: Ik hoop niet dat dit zo'n opsomtopic zal worden, om dit te voorkomen staat er duidelijk in de startpost dat hier alleen reviews die vier of vijf sterren waard zijn gemeld mogen worden. Ik vind jouw review in ieder geval goed, ik heb er vier sterren aan gegeven.

Groever wijzigde dit bericht 26-02-2008 15:40 (31%)

Gsus is my homeboy

Dan zou ik het ook wel leuk vinden als deze wordt gewaardeerd...
inmiddels al meer dan 2500x bekeken maar, nog geen waardering...

(maar wordt dit geen opsom-topic van: 'Check de mijne!')

Zepto Znote 6224W: 14,1" @ 1440 x 900 | nVidia GO 8600M GT 512MB | Intel Core 2 Duo T7500 2,20GHz 800MHz 4MB 3072MB PC6400 - 800MHz | 200GB 7200 rpm HD | DVD+-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Home Premium x86 :-)

quote:
Groever schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:25:
Ik vind dit wel een leuk studieobject, vinden we dit nu een ster of twee sterren? Zelf heb ik tot nu toe gekozen voor een ster wegens het overmatige gebruik van smileys, maar aan de andere kant valt er ook wel iets voor ttwee sterren te zeggen. Er worden in ieder geval temperaturen (eigen 'benchmarks') en er wordt ook iets verteld over het inbouwen. Wat vinden jullie hier van?
Ik vind het zeker wel twee sterren waard. Het is een simpele koeler die niet bijzonder veel eigenschappen heeft waar je het over kunt hebben. Het belangrijkste dat je wilt weten is of hij goed koelt, of hij stil is en of hij zonder al te veel acrobatische handelingen is te installeren. Over alle drie meldt de schrijver zijn ervaringen.

Ja, ik vind eigenlijk wel dat je daar gelijk in hebt. De review valt ook meer onder 'onvolledige argumentatie' dan 'zeer slecht onderbouwd'. Er wordt in ieder geval in zekere mate ingegaan op alle criteria. Dan is iets als dit een beter voorbeeld van een review die maar een ster waard is.

Wat vinden jullie van deze review: productreview: HP Pavilion dv6361eu review door Chielllie

Het komt op mij over als een halve shop survey, dwz vrijwel de hele review gaat over aftersales en hoe de leverancier / producten een probleem wel of niet oplost.

Geen schaap.

Door: RoD Moderator PMD / FP ProMod
Nauwelijks inhoud.. Slechts een héél klein gedeelte gaat over de laptop zelf en er wordt nauwelijks iets over verteld. Meer dan één ster vind ik het niet waard.

quote:
Bor de Wollef schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:13:
Wat vinden jullie van deze review: productreview: HP Pavilion dv6361eu review door Chielllie

Het komt op mij over als een halve shop survey, dwz vrijwel de hele review gaat over aftersales en hoe de leverancier / producten een probleem wel of niet oplost.
Met al die edits kickt hij ook iedere keer die review naar boven toe ook.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws