Ik stel mijn vraag hier ook maar eens. Mijn vrouw en ik hebben geen aankopende makelaar in de arm genomen. We hebben momenteel een optie op het volgende huis in Zoetermeer en vrijdag doen we een openingsbod:
De vraagprijs is ¤239.500 maar vanwege NHG-norm kunnen en willen we maximaal ¤235.000 betalen. We hebben geen eigen vermogen en indien er iets uit de verkoop van ons appartement over blijft willen we dat aan woningverbetering besteden. We laten vrijdag een (bouwkundige) NHG-keuring uitvoeren en de uitkomsten daarvan wil ik meenemen in ons openingsbod.
Er zijn 2 minpunten: Het dak van de berging voor heeft slecht afschot en in de keuken moet een nieuwe oven/magnetron-combinatie worden geplaatst. De pluspunten zijn dat het er bouwkundig allemaal goed uit ziet en het onderhoud is goed uitgevoerd.
Ik heb een Calcasa-waardebepaling via de Vereniging Eigen Huis-site gedaan en die kwam uit op ¤232.000.
De vraag is: indien er geen bouwkundige zaken aan het licht komen, wat is dan een goed openingbod? We willen ook niet direct te laag gaan en de boel frustreren, maar dat die ¤4.500 eraf moet is zeker. Ik dacht zelf aan een openingsbod van ¤230.000. Jullie mening?