Morgen het hypotheekcontract tekenen. Voor het eind van de maand meubels uitzoeken/bestellen.
Ik begin er steeds meer zin in te krijgen
Assumption is the mother of all fuck-ups
GoT Index » Werk en Inkomen » Ervaring met huis kopen deel 4
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]Assumption is the mother of all fuck-ups
waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?
Klinkt inderdaad niet gek.quote:FunkyTrip schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:06:
Wat zou een goed openingsbod zijn? Vraagprijs is zo'n 220k, vorige maand verlaagd van 225k naar 220k. Kadaster gegevens opgevraagd en meeste huizen gaan voor 190-200 weg. Dit jaar is er al eentje voor 210k weggegaan en alle huizen van hetzelfde type dat nu te koop staat varieren van 217k tot 229k.
Ik zat zelf te denken aan 200k ofzo openen en hopen te eindigen op 208-210. Is dat reeel?
In Memoriam: Lars Toenk Muller (27-06-2005 - 28-06-2005) :'(
Ook AutoFan?
Hou het toch maar wel in de gaten. Het is mij gebeurd (is wel enige tijd geleden) dat ik op een woning niet ingeschreven heb omdat er al meer dan 250 aanmeldingen waren voor 70 woningen. Uiteindelijk hoorde ik achteraf dat er nog woningen de vrije verkoop in zijn gegaan omdat er geen kopers voor waren! Mensen schrijven vaak op meerdere projecten in en vallen daardoor af, of vallen af doordat ze de financiering niet rond krijgen, enz.quote:Dagi schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:21:
Ingeschreven voor een nieuwbouwproject in Amsterdam Ijburg. Helaas kwam er na de loting een brief binnen dat ik rangnummer 88 heb. Ik had maar 20 woningen genoteerd en er zijn uberhaupt maar 70 koopwoningen. Ik schat mijn kans vrij klein in.
God, dat zou pas echt goed nieuws zijn. We wilden het zo graag hebbenquote:cowgirl schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:09:
[...]
Hou het toch maar wel in de gaten. Het is mij gebeurd (is wel enige tijd geleden) dat ik op een woning niet ingeschreven heb omdat er al meer dan 250 aanmeldingen waren voor 70 woningen. Uiteindelijk hoorde ik achteraf dat er nog woningen de vrije verkoop in zijn gegaan omdat er geen kopers voor waren! Mensen schrijven vaak op meerdere projecten in en vallen daardoor af, of vallen af doordat ze de financiering niet rond krijgen, enz.
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
Dat is een van mijn eisen. Ik heb 2 linkerhanden en weinig 'hulpjes', dus ik wil er zo inkunnen. Dat kan zo 20.000 op de prijs schelen. Maar goed, nieuwe keuken, nieuwe vloer, nieuw bad, veel pijn en moeite in klussen....dat overschrijdt de 20k wel.quote:tsunami69 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:48:
Aan de andere kant, ons huis was wel helemaal af en up to date met onderhoud, tenzij de kleur je niet aanstond zou je er zonder er wat aan te doen inkunnen.
waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?
325E voor een bezichting met iemand die precies weet waar ie op moet letten, een openingsbod, een reele verkoopprijs en gemoedsrust kan geven vind ik niet zoveel. Wie weet krijg ik wel een paar duizend euro meer korting zo. Maar goed, ik heb dan ook een ziekelijk hoge bankrekening waar geen ruk mee gebeurt momenteelquote:Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:01:
325¤ voor iemand die je verteld wat een reëel openingsbod is??
Lijkt me rijkelijk veel.
Is er niemand in je omgeving (familie/vrienden) die je kan helpen?
Juist het onderhandelen is iets waar zo'n VEH makelaar je in kan bijstaan.
Die zijn dat gewend, en zullen er vrij hard en emotieloos in staan.
Althans, zo kijk ik er tegenaan.
FunkyTrip wijzigde dit bericht 11-03-2008 13:51 (7%)
Taxatierapport moet naar de bank bij aanvraag van de hypotheek. Dat is dus het moment dat je besluit om op je hypotheekofferte in te gaan en de financiering daadwerkelijk aan te vragen.quote:Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:19:
Trouwens, vraagje over de taxatie;
Deze is verplicht voor de hypotheek.
Wanneer en door wie laat je dit doen?
Moet dit vóór de hypotheekofferte, of voor het tekenen van die offerte, of voor het passeren?
En laat je dit uitvoeren door de geldverstrekker? Of kiest men zelf een neutrale partij?
Wat zijn bijv de gevolgen als uit de taxatie blijkt dat je huis 5% minder waard is dan de overeen gekomen prijs?
Helemaal mee eens. Hebben eenmalig 225k geboden op een huis waar bijna alles in moest gebeuren waar ze 250k voor vroegen, een flinke discount dus om alles te laten doen. Half jaar later 270k betaald voor het vrijwel identieke huis er tegenover waar ze 280k voor vroegen wat echt 1000x netter en beter is en waar op zich niet direct iets in moet gebeuren, al laten we wel de vloer en een muurtje doen en moet op termijn de keuken. Scheelt enorm in het gedoe.quote:Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:01:
Was ook één van mijn eisen
Wil best een paar dingen aanpakken thuis, maar ik had geen zin in een nieuwe badkamer + nieuwe keuken + nieuwe vloer + tuin omploegen, enz enz.
Dan kost het huis maar iets meer, scheelt je wel een boel gestress, zooi, en tijd.
Heb het ook een keer gedaan (eerste huis hierboven) en daarmee een uiterste prijs bepaald. Daarna heb ik via een andere makelaar nog een keer hetzelfde gedaan voor EUR 150 door ff te babbelen. In beide gevallen zat ik er met mijn eigen schatting niet meer dan 5k naast vergeleken met de makelaar (met de verkopend makelaar verschilden we zo'n 25k-40kquote:325¤ voor iemand die je verteld wat een reëel openingsbod is??
Een makelaar heeft mbt prijsbepaling nog wel enige toegevoegde waarde, maar in het onderhandelen toch vrij beperkt hoor. Uiteindelijk moet je zelf bepalen hoeveel 'premie' je extra bereid bent te betalen.quote:Lijkt me rijkelijk veel.
Is er niemand in je omgeving (familie/vrienden) die je kan helpen?
Juist het onderhandelen is iets waar zo'n VEH makelaar je in kan bijstaan.
Die zijn dat gewend, en zullen er vrij hard en emotieloos in staan.
Althans, zo kijk ik er tegenaan.
Taxatie laat je doen nadat je de hypotheekofferte hebt getekend bij een beedigd onafhankelijke taxateur. Evt. laat je het doen via je tussenpersoon van de hypotheek (en ach, laat hem de taxatie ook maar betalenquote:Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:19:
Deze is verplicht voor de hypotheek.
Wanneer en door wie laat je dit doen?
Moet dit vóór de hypotheekofferte, of voor het tekenen van die offerte, of voor het passeren?
En laat je dit uitvoeren door de geldverstrekker? Of kiest men zelf een neutrale partij?
Wat zijn bijv de gevolgen als uit de taxatie blijkt dat je huis 5% minder waard is dan de overeen gekomen prijs?
Kun jij in de komende maand niet tot afspraak komen met de taxateur wanneer hij even een rondje in je huis kan doen? Voor de rest is niets van wat zij moeten doen jouw zorg, je hebt een contract en dat geeft jou een leveringsverplichting en hen een afnameverplichting per de afgesproken datum. Al halen ze het geld van hun ghanese achteroom wiens erfenis deze week nog op hun rekening wordt gestort...quote:luap1982 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:06:
Huis is verkocht per einde van deze maand.
Nu belde gisteren eden makelaar op voor een spoed taxatie omdat alles nog naar de bank moet.
Is dat niet een beetje kort dag?
Wanneer hun voorbehoud van financiering is verlopen zijn ze verplicht de afspraken na te komen. Indien dit niet mogelijk is per de afgesproken datum hebben zij een probleem, niet jij. Als ze uitstel willen, dan onder jouw voorwaarden, dus bijvoorbeeld een vergoeding per maand of deel daarvan afspreken (=vastleggen bij de notaris!) die ruimschoots dekkend is voor jouw kosten en ze uiteraard niet van hun verplichtingen ontdoet. Denk hierbij om een vergoeding voor de verzekeringen en gemeentelijke lasten, dubbele hypotheeklasten, extra vrije dag voor opnieuw naar de notaris etc etc. Verder zeg je natuurlijk ook per die datum dat jij er niet meer in zit je overige vaste kosten op, dus kabel/telefoon etc. Oh ja, en indien ze daar mee accoord gaan let er op dat je er een maximum in zet om te voorkomen dat het huis gekraakt kan gaan worden en jij voor de kosten om de woning in verkoopstaat terug te brengen moet gaan opdraaien. Maar daar kan je notaris je prima bij helpen en bovendien zullen ze dat naar alle waarschijnlijkheid toch niet doen omdat het ze zinloos veel geld zal kosten. (misschien een maandje, maar nog steeds, jij staat in je recht, jij bepaald de voorwaarden!)quote:Stel dat ze het niet redden en om uitstel vragen en ik wil dat niet?
Komen ze bijvoorbeeld niet opdagen bij de notaris dan stel je ze officieel in gebreke waarna ze 7 dagen de tijd hebben om eea alsnog correct af te handelen. Zo niet is het aan jou om te beslissen of je ze aan de koop houdt of het contract ontbindt. In dat laatste geval kun je de afgesproken boete incasseren en het huis aan een ander verkopen. Boete bedraagt 10% van de verkoopprijs bij standaardcontract, let wel, dit kan dus pas 7 dagen na officiele ingebrekestelling. Als ze kwaad willen kunnen ze dus straffeloos maximaal 7 dagen rekken, alle andere fratsen gaat ze flink geld kosten. Als je huis moeilijk verkoopbaar was, kun je ze natuurlijk gewoon aan het contract houden en alle kosten die daar mee samenhangen zullen voor hun rekening zijn. Ook dan zijn dus al jouw dubbele lasten in principe afgedekt, oftewel je hebt er recht op. Wanneer je dan uiteindelijk je geld krijgt, is natuurlijk de vraag en van een kale kip...quote:ze het niet redden en niet tijdig om uitstel vragen en de spullen zijn niet geregeld bij de notaris?
hufkes wijzigde dit bericht 12-03-2008 12:48 (13%)
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Het ligt er een beetje in hoe het in de koopovereekomst staat. Bij mij stond daar geloof ik ook 7 dagen voordat die 3 promille per dag ingingen.quote:luap1982 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:02:
Donderdag wordt het getaxeerd, maar dan is het de 13e dan zijn er nog 11 werkdagen om dit naar de bank te sturen, de bank de spullen in orde te laten maken en de notaris hiervan op de hoogte te stellen.
Ik ben benieuwd hoe snel een bank (oranje leeuw) kan schakelen in zulk soort situaties.
Is het zo dat ze in de 7 dagen geen 3 promille moeten betalen per dag + evt. kosten?
Ze hebben een waarborg staan (fysiek) bij de notaris dus geplukt kan er worden denk ik.
To be, or not to be, those are the parameters
Het makkelijkste is om dit te laten uitvoeren door de geldverstrekker (die het ook weer in opdracht geeft).quote:Gast1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:19:
FunkyTrip wijzigde dit bericht 12-03-2008 15:10 (6%)
Terecht..quote:FunkyTrip schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:09:
Uiteraard kenden de verkoop & aankoopmakelaar elkaar... dus om een of andere reden ben ik wantrouwig.
Makelaars en vertrouwen... water en vuur... (en ja, er zijn heus wel goeien)quote:Maar het zijn wel NVM makelaars en je moet toch een beetje vertrouwen hebben in de medemens...
Lastig hoor
MrSleeves wijzigde dit bericht 12-03-2008 15:31 (5%)
GoT Index » Werk en Inkomen » Ervaring met huis kopen deel 4
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos