Gathering of Tweakers

Quicksearch
Frautilicious
Reg. datum: 12 februari 2001

@ Capo: Gefeli!

Ik ga denk ik ook voor banksparen. Bedragen zijn om en nabij 'tzelfde, oude/nieuwe systeem. Maar ik kan of een giga bedrag aan levensverzekering betalen of ik kan 't geld op een spaarrekening storten. Dat doe ik dan liever :P

Qua overlijden is het idd dat je een testament moet hebben, anders valt 't idd een nalatenschap.

Mijn Rabo bank contactpersoon heeft me juist uitgelegd dat ik t prima over kan zetten naar een andere hypo (zonder kosten). Want ik kan nog wel 10 jaar in dit appartement zitten, 't is groot genoeg maar ik denk dat ik ooit ook wel een huisje O+ wil.

Vrijdag iig voorlopig koopcontract tekenen :)

Ik wil trouwens voor de spaar versie gaan van het banksparen. Beleggen vind ik te tricky.....

Assumption is the mother of all fuck-ups

Reg. datum: 19 oktober 2001

quote:
Japser schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 19:49:
Zo! Zojuist voorlopig koopcontract ondertekend!! :) uiteindelijk zijn we op 139.000 uitgekomen, vraagprijs was 144.000.

En ook een mooie hypotheekofferte op zak, dus dat komt allemaal goed. alleen nu zit ik beetje te dubben m.b.t. het kiezen van eenn notaris en iemand die een taxatie doet voor de aankoop (dat is verplicht?).

Ik ben lid van VEH, en is het gewoon raadzaam om hun producten af te nemen als je verder weinig van dat soort zaken afweet?
Ligt er aan of je een hypotheek hebt met NHG. Voor NHG is een taxatie verplicht, zie ook hier.

Aan wat voor producten zat je te denken bij VEH? Voor het koopcontract uitpluizen e.d. zou ik dit niet doen, dit is prima zelf te doen. Voor een eventuele bouwtechnische keuring/taxatie zou je het bijvoorbeeld wel kunnen doen. Hoor daar positieve en negatieve geluiden over. Vergelijk de prijs gewoon even met je lokale bouwtechnische keuring/taxatie.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

*Forza Doetinchem*

Het is voor het opstellen van de benodigde aktes bij de notaris en voor een taxatierapport voor de NHG.

Voor de rest is alles geregeld denk ik.

"De Graafschap, Kampioen Jupiler League 2006-2007" *** Boere !! *** *** http://tweakers.net/gallery/20417/sys ***

Gek Getrouwd Dev Mannetje

Wij zijn per "zsm" op zoek naar een huis in de regio a'dam/haarlem. Ik werk in haarlem (centrum-achtig), m'n vrouw vanaf maandag in a'dam (waterlooplein).

Ons huidige huis is in Den Haag, dus qua reistijd gaat het nu wel de spuigaten uitlopen.

Zijn er mensen bekend met goede danwel redelijk goede :P makelaars in a'dam voor bv. a'dam-noord/ijburg/haarlem-noord? In m'n eigen regio weet ik ze wel te vinden, maar ik weet zelf nog niet goed waar ik wil gaan wonen. Ik wil een tuin, 100m2+, een redelijk prijs (~ 300-320k) en een leuke buurt - maar dat is in beide steden nog niet zo makkelijk.

Weten mensen welke wijken in a'dam en h'lem interessant zijn voor mijn wensen? Of makelaars waar ik eens mee kan gaan praten?

React zoekt devvers (php, fulltime, jaarcontract)
Nog steeds :)

Ik heb zelf net iets in Haarlem gekocht en heb wel goede ervaringen met A9 Makelaars. Ze hebben een vestging in Haarlem en Amstelveen, dus dat zou goed aansluiten op de omgeving waar je wilt wonen.

Heb ook wel goede ervaringen te Bosch & Duyn Makelaars. Die hebben veel aanbod in plaatsen tussen Santpoort en Lisse.

Ik ken Haarlem nu zelf een klein beetje en zou je Haarlem-Noord niet echt aanraden, in Haarlem-Zuid heb je Schalkwijk dat ook niet een hele goed buurt is, maar als je iets zuidelijker richting Heemstede gaat kom je in de Molenwijk en daar staan aan de Molenplas best wat leuke huizen en is ook een aardige buurt. Kleverparkbuurt heeft ook wel mooie huizen, maar is vaak ook wel prijzig.
Heb alleen geen ervaringen in de prijscategorie waar jij zoekt, dus daar kan ik je niet specifiek mee helpen.

Overigens werk ik nu in Den Haag en reis iedere dag via Vogelenzang, Hillegom, Noordwijk en Wassenaar via de N206 en sluiproutes naar Den Haag. Tussen de 45 en 60 min in de auto en nooit file :)

1. check manual, 2. ask

quote:
chem schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 21:48:

Weten mensen welke wijken in a'dam en h'lem interessant zijn voor mijn wensen? Of makelaars waar ik eens mee kan gaan praten?
ik kijk ook al een tijd in Haarlem; Leidschebuurt en Planetenbuurt heb je heelwat aanbod. Ik had ook de eisen die jij had maar moest het toch qua prijs (heel) wat bijstellen, voor onder de 4 ton vind je niet zo veel met mooie tuin en > 100m2. Verder absoluut niet in Slachthuisbuurt, Schalkwijk en zuidelijker, zijn niet de beste buurten. (alles ten zuidoosten van het centrum niet).

:-!

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
ecteinascidin schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:14:
Huis A heeft mijn voorkeur maar die gaat uberhaupt pas onderhandelen als we 280k (of meer) beiden. We zijn daarom van ons openingsbod van 265k naar 280k gegaan met als respons dat ze van 299k naar 294k gegaan zijn. Best magere tegemoettreding...... maar misschien dat die WOZ-waarde van invloed is.
Bij mij ging het soortgelijk.

Vraagprijs was 249 ( waren al gezakt van 269 maar dat was voordat ik kwam kijken ). Ik bood 230. Hun zakte naar 244. Ik bood 235 ( erbij vermeld dat we onder de NHG grens van 265 wilden blijven ).
Uiteindelijk een laatste tegenbod gekregen van 236K + 2,5K roerende goederen ( om zo onder de NHG grens te blijven. De verkoper wilde eerst eigenlijk niet onder de 240 zakken ). En die hebben we geaccepteerd.

Op deze manier zal je denk op de ~290K uitkomen

To be, or not to be, those are the parameters

Zwarte motors zijn sneller :P
Reg. datum: 14 oktober 1999

quote:
rwb schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:54:

Als de schade getaxeerd is kun je denk ik gewoon het bedrag door de notaris achter laten houden. Het is daarna aan de verkopers om dat gedeelte alsnog van de verzekering te krijgen.

Je hebt immers een bepaalde staat van het huis afgesproken en daar voldoet het niet aan dus hoef je ook niet het volledige bedrag te betalen. Ik zou het ieder geval door de notaris op laten nemen en er een bedrag voor laten reserveren. Als het uiteindelijk allemaal gemaakt is kan de notaris eventueel het resterende bedrag naar de verkopers overmaken.
Dat was idd precies wat onze bevriende makelaar vertelde ( die ons huis verkocht heeft en 2 jaar terug heeft aangekocht )

Helaas is er nog niks getaxeerd dus we moeten het bedrag op eigen gevoel vast stellen.

Onze bevriende makelaar zei 300 euro. Ik zeg 1000 euro. Schade loopt verdomd snel op :)

Bezig met CCNA, SND, SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

quote:
ecteinascidin schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:14:
Want op basis van de WOZ-waardes gaan die mensen natuurlijk de onderhandelingen in.
[...]
maar misschien dat die WOZ-waarde van invloed is.
Persoonlijk denk ik dat de WOZ waarde een marginale rol speelt normaalgesproken, omdat de prijs niet door de markt is bepaald.

WOZ waardes betroffen vroeger altijd vrij oude peiljaren. WOZ waardes vielen vaak ook lager uit (voorkomen dat iedereen in beroep gaat?). Maar het belangrijkste is dat het slechts een slag in de lucht is door een gemeente op basis van algemene trends zonder specifieke ontwikkelingen van een bepaald pand mee te wegen.

Kijk eens wat de waarde is door het te vergelijken met pas verkochte woningen. Dat geeft waarschijnlijk een beter beeld. Het is niet altijd zo dat er zomaar veel van een vraagprijs afkan. De markt bepaald.

quote:
Capo schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:15:
[...]

Dat was idd precies wat onze bevriende makelaar vertelde ( die ons huis verkocht heeft en 2 jaar terug heeft aangekocht )

Helaas is er nog niks getaxeerd dus we moeten het bedrag op eigen gevoel vast stellen.

Onze bevriende makelaar zei 300 euro. Ik zeg 1000 euro. Schade loopt verdomd snel op :)
Dan laat je de notaris toch ¤ 1000,- achter houden, en nadat alles gefixed is kan de notaris het verekenen.

De verkopende partij loopt minder risico omdat jij het geld nog niet hebt en jij ook minder omdat je het geld niet bij de verkoper hoeft te halen.

Panfijn

Dag allen, ik volg dit (en vorige) topic al een tijdje.. Ik ben nu bezig met de nieuwbouw samen met mijn vriendin.

Nu komt het volgende aan bod (bedragen fictief) :
We hebben een hypotheek afgesloten van ¤200.000,00.
We hebben alles met de aannemer besproken en onze wensen kenbaar gemaakt, deze heeft alles berekent (huis + grond + leges + vergunningen + meerwerken + notariskosten + eigen wensen.. de hele mikmak) en is uitgekomen op een bedrag van 199.000,00.

Is het slim om je hypotheek zegmaar 100% te gebruiken? De bank heeft immers de maandlasten voor de hypotheek berekent op de 200.000,00, dus we weten waar we aan toe zijn.

Uiteraard zal ik zelf moeten beslissen, maar hebben jullie een advies? Wat is wijs? :)

the-edge wijzigde dit bericht 28-02-2008 15:37 (1%)
Reden: tiepvauten

Nog niet misschien

Sorry ik ben een noob hierin. Maar de inrichting kost ook veel geld heb je daar aan gedacht?

Panfijn

quote:
geldermalsen schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:43:
Sorry ik ben een noob hierin. Maar de inrichting kost ook veel geld heb je daar aan gedacht?
Het huis staat er pas over een jaar, we hebben dan nog dit jaar om te sparen voor de inrichting en voor de vloer.

Nog niet misschien

Ik weet niet precies hoe het heet (er zal vast wel een mooie naam voor zijn), maar je kan een hypotheek hoger afsluiten en dan maar voor een deel gebruiken. Dus een hypotheekakte voor 300.000, en dan maar 199.000 gebruiken.

Voordeel: als je een aanbouw/dakkapel of zo laat bouwen kan je dat uit een verhoging van je hypotheek regelen zonder daar weer voor naar de notaris te moeten.

Nadeel: afhankelijk van je notaris is z'n tarief afhankelijk van die hypotheekwaarde. Mijn notaris had tot 500K een vast bedrag, dus voor mij was dit interessant.

Panfijn

quote:
vanaalten schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:12:
Ik weet niet precies hoe het heet (er zal vast wel een mooie naam voor zijn), maar je kan een hypotheek hoger afsluiten en dan maar voor een deel gebruiken. Dus een hypotheekakte voor 300.000, en dan maar 199.000 gebruiken.

Voordeel: als je een aanbouw/dakkapel of zo laat bouwen kan je dat uit een verhoging van je hypotheek regelen zonder daar weer voor naar de notaris te moeten.

Nadeel: afhankelijk van je notaris is z'n tarief afhankelijk van die hypotheekwaarde. Mijn notaris had tot 500K een vast bedrag, dus voor mij was dit interessant.
Ja oke, maar de bank heeft nu een bedrag aangesteld, is het slim om daar 100% gebruik van te maken? Ik heb gewoon gezegd; dit wil ik lenen. Kan dat?; Ja.

Nog niet misschien

quote:

Ja je kan je hypotheekakte hoger inschrijven als je werkelijke waarde. Je hoeft dan als je je hypotheek wilt verhogen niet opnieuw naar de notaris. Je salaris zal op dat moment wel weer getoetst worden door de hypotheekverstrekker natuurlijk.

Voordeel is dat je de notariskosten bespaart bij verhoging.
quote:
the-edge schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:16:
[...]

Ja oke, maar de bank heeft nu een bedrag aangesteld, is het slim om daar 100% gebruik van te maken? Ik heb gewoon gezegd; dit wil ik lenen. Kan dat?; Ja.
Als je het niet nodig hebt kun je het natuurlijk beter terugstorten, want je betaalt er wel rente over. Maar wil je wat verbouwen/schilderen in je huis kan je dat geld daarvoor gebruiken en dan mag je ook dat gedeelte mee laten tellen voor de HRA.

Als je het gebruikt om op te zuipen in de kroeg zou ik het niet opnemen. Gebruik je het voor je huis zie ik niet waarom je het niet op zou nemen.

Panfijn

quote:
rwb schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:22:

[...]

Als je het niet nodig hebt kun je het natuurlijk beter terugstorten, want je betaalt er wel rente over. Maar wil je wat verbouwen/schilderen in je huis kan je dat geld daarvoor gebruiken en dan mag je ook dat gedeelte mee laten tellen voor de HRA.

Als je het gebruikt om op te zuipen in de kroeg zou ik het niet opnemen. Gebruik je het voor je huis zie ik niet waarom je het niet op zou nemen.
Nee, ik neem dan 100% van de hypotheek op en 100% gaat dan ook in het huis.. De kroeg wordt er niet beter van :D :)

Nog niet misschien

quote:
Klopt, dit wordt wel vaker gedaan. Bij ons kwam Rabobank er vanzelf mee.

Het voordeel voor de klant is dat je je lening kunt ophogen tot maximaal het bedrag wat op de hypotheekakte staat, zonder een nieuwe notariele akte op te stellen.
Natuurlijk kun je op een onderpand van 2 ton niet zomaar 3 ton lenen, maar als je huis na een aantal jaar in waarde is gestegen kun je deze ruimte wel gebruiken.

Het voordeel voor de bank is dat ze op deze manier andere aanbieders van 2e hypotheken buiten de deur houden. Immers, een 2e hypotheek krijg je niet als je eerste hypotheek al ver boven de executiewaarde zit.

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouwhuis en daar hoort uiteraard een hypotheek bij. Ik moet zeggen ik heb afgelopen weken een aantal gesprekken gehad, maar echt een goed onderbouwd keuze heb ik nog niet kunnen maken.
Eigenlijk zijn er nog twee hypotheken overgebleven die ik interessant vind, allebei 50% aflossingsvrij en 50% spaar.
De eerst gaat via de Aegon (30 jaar vast 4,75% aflossingsvrij en 4.95% voor het spaargedeelte). Op zich aardig alleen als ik bijsluiter erbij pak dan zie dat er ongeloofelijk veel gerekend wordt voor de post "overige kosten".

De tweede is bij de Rabobank. Ook weer 50/50, maar dan in de vorm van banksparen. Bij deze hypotheek is het erg duidelijk wat je opbouwt + dat er ook nog eens geen kosten aan verbonden zijn. Het nadeel hier weer aan is dat ik een rente moet gaan betalen van 4.8 % voor 10 jaar. Het kan uiteraard wel langer alleen loopt die rente bij hun dan wel heel erg op.

Ook ben ik er eigenlijk nog niet uit over wat voor termijn ik de rente vast wil laten zetten. Sommige zeggen zo lang mogelijk en anderen zeggen juist weer niet te lang. Het heeft allebei voor- en nadelen. Zet je de rente lang vast dan kun je tussentijds moeilijk profiteren van een eventuele lage rentestand(enorme boete). Ze je hem daarentegen kort vast dan kun je weer een hoge rente voorgeschoteld krijgen na afloop van de rentevast termijn.

Ik vind het allemaal maar lastig.

Is er iemand die ervaring heeft met banksparen en/of Aegon?

Asus A8V Deluxe rev 2.0, Athlon 64 3000+ @ 2400 mhz, 2 x 512 mb corsair pc3200C2Pro ch-5 @ 220 mhz 5-3-2 Cas 2 1T, Asus v9999GE @ ultra 400/1100System Specs gallery

1. check manual, 2. ask

quote:
Dr. Quipers schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:25:
[...]

Nooit van gehoord eigenlijk, maar ik heb toch geen openhaard in mn huisje ;) Waar in Haarlem heb je iets op het oog? Ik heb net iets gekocht in de Molenwijk in Haarlem (Prattenburg).
35k is wel erg veel eronder ja... maar ja als het een villa van een miljoen is dan valt 35k weer in het niet he :P
nadat ik mijn bod had opgehoogd voor het huis en in onderhandeling zou gaan, hoorde ik gister van de makelaar dat ze het huis hadden verkocht aan iemand anders middels het 'recht van gunning'. Hoe vaak komt dat nou voor? :/ :'( ik was de eerste met een bod en sterke onderhandelingspositie... en ik baal hier echt van.

:-!

Ons huis is nu verkocht onder voorbehoud.
De koper heeft ongeveer nog een maand de tijd om als rond te krijgen.
Wij hebben een huis op het oog nu is mijn vraag als ik dat huis koop maar de koper van mijn huis kan het niet rond krijgen zit ik dan aan dat huis vast?

quote:
robert22nh schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:38:
Ons huis is nu verkocht onder voorbehoud.
De koper heeft ongeveer nog een maand de tijd om als rond te krijgen.
Wij hebben een huis op het oog nu is mijn vraag als ik dat huis koop maar de koper van mijn huis kan het niet rond krijgen zit ik dan aan dat huis vast?
Natuurlijk, die mensen willen toch ook zekerheid en hebben niks met jouw huis te maken, of jij moet ook een voorbehoud maken in de afspraken die je met hen maakt.

quote:
Lolhozer schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:46:
[...]

Natuurlijk, die mensen willen toch ook zekerheid en hebben niks met jouw huis te maken, of jij moet ook een voorbehoud maken in de afspraken die je met hen maakt.
Maar als ik mijn eigen huis niet verkoop kan ik dat andere huis toch niet financieel rondkrijgen kan ik daar dan niet op terug vallen

nee, daar staat niet hufter!

quote:
robert22nh schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Maar als ik mijn eigen huis niet verkoop kan ik dat andere huis toch niet financieel rondkrijgen kan ik daar dan niet op terug vallen
Ja wel hoor, daar heb je hele mooie overbruggingshypotheken voor, dat is speciaal voor die mensen die de gok nemen om een nieuw huis te kopen zonder dat de huidige woning is verkocht. Hypotheekrente is zelfs voor een bepaalde periode nog voor beide hypotheken aftrekbaar, maar het zal je ongetwijfeld extra geld kosten. En als je pech hebt en je zelfs al verhuisd bent, zal een eventuele koper ook direct weten dat het erg graag kwijt wilt, dus een hoofdprijs voor je huidige woning zul je niet meer krijgen..

Nou ja, je snapt het wel, je bent er zelf bij en moet je dus ter dege bewust zijn van het risico dat je neemt, ook al heb je een "gangbaar" huis, je kunt altijd de pecht hebben dat het niet verkoopt.

Maar ja, misschien ben je dan tegen de tijd dat je je verkochte huis uit moet wel weer niet in staat om gelijk in je nieuwe droomhuisje te trekken en moet je eerst nog een paar maanden in een vakantiehuisje doorbrengen... je weet het niet hč 8)

Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

funky!

woei :)

Zaterdag in overeenstemming gekomen voor de prijs van het huis! Nu zo snel mogelijk de koopacte tekenen! zo'n 7k van de vraagprijs afgekregen omdat er redelijk veel aan t huis moet worden gedaan (nieuwe badkamer, en reparaties aan de boeiboorden en afdakje bij de voordeur)

[This space is for rent]

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws