Gathering of Tweakers

Quicksearch

Ervaring met huis kopen

En we zijn bij nummerrrr.. 4!

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Wij hebben dit min of meer ook gedaan; het huis hebben wij verkocht bij makelaarsland, omdat er dan een advertentie op funda komt. Zelf hebben we ook bij speurders een advertentie geplaatst. Inmiddels is de Postbank ook bezig om een dergelijke service (en meer) op te zetten.

Ook bij de aankoop hadden we geen makelaar; we hebben echter wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. De notaris handelt dit verder af.
Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).
De WOZ-waarde deel je door 2500 (naar beneden afronden); Het resultaat is het aantal eenheden. Per eenheid moet je een bedrag betalen; dit verschilt per gemeente. In Zoetermeer is dit bijvoorbeeld ¤3,80 (2007) per eenheid.

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en eventueel een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Dimo - Woningen zoeken (ook voor het opvragen van verkoopprijzen, vanaf 1999)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbowwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheker.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)
Reg. datum: 06 september 2004

Hey, thnx voor nieuw topic. Even doorgaan op het oude topic:
quote:
mockingbird schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:37:
[...]

definiëer "meeverhuizen". Gaan jullie samen kopen, koop jij het huis en moeten ze jouw huurders worden, of gaan ze gewoon zonder vergoeding bij jou inwonen?
Ik koop de woning, mijn vriendin en twee vrienden (ook een stelletje) komt ook bij me in wonen. In principe hoeft van ons niks op papier en betalen we allemaal 25% van de kosten (hypotheek, vve en gas/water/licht). Het is de bedoeling zeg maar dat ze "officieel" zonder vergoeding bij mij in gaan wonen, ze zullen natuurlijk wel bijdragen. Ik heb denk ik de keuze uit twee mogelijkheden:

- Verhuren, officieel, en volgens mij moet ik daar ook belasting etc over betalen, maar ik weet niet hoe dat precies zit?
- Ze komen "gratis" bij me in wonen en betalen me "onder de tafel"

Vader van Sophie en Lucas!

quote:
Scr33x0r schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:21:
Ik koop de woning, mijn vriendin en twee vrienden (ook een stelletje) komt ook bij me in wonen. In principe hoeft van ons niks op papier en betalen we allemaal 25% van de kosten (hypotheek, vve en gas/water/licht). Het is de bedoeling zeg maar dat ze "officieel" zonder vergoeding bij mij in gaan wonen, ze zullen natuurlijk wel bijdragen. Ik heb denk ik de keuze uit twee mogelijkheden:

- Verhuren, officieel, en volgens mij moet ik daar ook belasting etc over betalen, maar ik weet niet hoe dat precies zit?
- Ze komen "gratis" bij me in wonen en betalen me "onder de tafel"
Optie 1 is voor die vrienden wel "het veiligste".
Optie 2 kun je ze d'r zo uitknallen als het je niet meer bevalt - terwijl ze tot dan toe wel elke maand meebetalen aan je hypotheek... Financieel wel het beste voor jou....Voor hun? Geen huursubsidie iig!

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Huursubsidie geldt toch sowieso "per huisnummer" o.i.d. ?

Een andere optie is dat zij voor een deel eigenaar worden, maar wellicht dat jij daar niet zo op zit te wachten en op het moment dat er één verhuisd, moet dat weer bij de notaris geregeld worden.
nee, daar staat niet hufter!

Oh en let op op bij "onder de tafel" meebetalen, zorg dan ook dat ze dat niet via de bank doen, want zodra zij aan kunnen tonen dat er een reëel bedrag per maand betaald wordt, zal een rechter het in geval van een geschil al heel snel zien als gewoon huur en genieten ze dus huurbescherming. Kortom, ofwel echt alles zwart houden, cash laten betalen en géén bonnetjes, dus ook geen betaalbewijs van dat cash geld, ofwel alles netjes regelen met een (liefst tijdelijk) huurcontract en ook rechten en plichten netjes vastleggen. (In dat laatste geval dus de kleine lettertjes van hypotheek goed doornemen op restricties bij verhuur)

Overigens zijn de huurinkomsten tegenwoordig in principe belastingvrij. Wel zal een deel van het huis (dat deel dat de inkomsten genereert) van box 1 naar box 3 gaan (=kapitaal) en daar belast worden tegen 4%. Van dit kapitaal mag je echter ook een deel van de schuld aftrekken waardoor dat netto (zo lang je geen/weinig overwaarde hebt) niets zal kosten.

Er van uitgaande dat jullie het huis volledig financieren betekent dit dat zeg 30% van de woning naar box 3 zal verhuizen, maar ook 30% van je schuld mag je meenemen. Bedenk wel dat je ook over die 30% geen hypotheekrenteaftrek meer mag toepassen! De inkomsten die die 30% van je woning genereren zijn daarentegen belastingvrij en dus kan het wel degelijk uit.

Ook de aftrekbaarheid van gemaakte kosten voor het vergaren van de woning (die je normaal volledig af mag trekken) zal waarschijnlijk beperkt worden, laat hier goed door een belastingadviseur naar kijken!

Met andere woorden, zodra ze kunnen bewijzen dat ze je regelmatig geld betalen voor woonruimte genieten ze huurbescherming. Om te voorkomen dat je daar ooit problemen mee krijgt (bijv. de vriendschap is wat minder en jullie willen ze eruit hebben) kun je beter alles netjes regelen met een tijdelijk huurcontract. Om een huis met hypotheek verzwaard te mogen verhuren is wellicht toestemming van de hypotheekverstrekker nodig.

@Mr.Sleeves: voor het krijgen van huursubsidie dien je over een eigen voordeur en een eigen "volledige" woning te beschikken. Weet niet precies wat daar onder valt, volgens mij mag badkamer/toilet wel gedeeld maar moest je dan een eigen keuken hebben of zoiets. Maar voor de vraagsteller is de tweede voordeur waarschijnlijk al niet van toepassing, dus dan houdt het zowieso op.

[edit]

Over dat verschuiven van boxen / tijdelijke verhuur nog een voetnoot, bij tijdelijke verhuur (< 1 jaar meen ik) is het ook nog mogelijk een fiscaal aantrekkelijke regeling te treffen waarbij het wel "eigen woning" blijft en je dus de volledige aftrek behoudt, maar dan moet je de huurinkomsten voor een bepaald gedeelte bij je belastbare inkomen optellen. Let op, hierbij moet de belastingdienst accoord gaan met de tijdelijkheid van het verhuren, dus daarvoor moet je eea echt goed zeker hebben anders ben je alsnog de spreekwoordelijke Sjaak. Laat je dus voor je een dergelijke beslissing neemt echt goed adviseren!

hufkes wijzigde dit bericht 25-02-2008 11:51 (19%)

Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

*Forza Doetinchem*

Zo! update! Vandaag officieel in onderhandeling na een bod van mijn kant.

Vraagprijs: 144.000
1ste bod : 135.000
Tegenbod: 141.500
2de bod : 137.500
Tegenbod: ? hoor ik morgen.

Ben benieuwd of men nog wat wil dalen, maar opzich lijkt me dat wel reeel. Als alles goed gaat deze week een voorlopig koopcontract ondertekenen :) Spannend allemaal!

"De Graafschap, Kampioen Jupiler League 2006-2007" *** Boere !! *** *** http://tweakers.net/gallery/20417/sys ***

Reg. datum: 28 april 2000

Zowiezo zal de bank het niet leuk vinden dat je je huis gedeeltelijk gaat "verhuren" aan die vrienden. Op het moment dat jij een huurovereenkomst met die mensen hebt is de executie waarde van je huis direct een stuk lager en zal je dus problemen krijgen met je hypotheek.

Voor de rest heeft Hufkes het allemaal duidelijk uitgelegd

To be, or not to be, those are the parameters

Misschien dat je dat af kan (of moet) schermen door in het huurcontract aan te geven dat het contract eindigd als het huis verkocht moet worden (of zoiets).
nee, daar staat niet hufter!

quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 08:10:
Misschien dat je dat af kan (of moet) schermen door in het huurcontract aan te geven dat het contract eindigd als het huis verkocht moet worden (of zoiets).
Denk niet dat dat kan aangezien er in dit land een stevige bescherming van huurders is en verkoop van de woning in dat geval verhuurd plaats dient te vinden. Het is wettelijk gewoon vastgelegd dat de verkoop van de woning de huurovereenkomst niet breekt en de koper dus gewoon de nieuwe verhuurder wordt.

Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Idd, je kan het hoogstens als Gentlemens agreement met je vrienden doen, maar de bank zal daar geen boodschap aan hebben. Je zult dus ( als je het allemaal volgens de regels wilt doen ) zelf een hoop geld in je huis moeten steken voordat de bank je de hypotheek wil verstrekken.

quote:
rwb schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 09:12:
Idd, je kan het hoogstens als Gentlemens agreement met je vrienden doen, maar de bank zal daar geen boodschap aan hebben. Je zult dus ( als je het allemaal volgens de regels wilt doen ) zelf een hoop geld in je huis moeten steken voordat de bank je de hypotheek wil verstrekken.
De bank zal absoluut niet moeilijk doen over verhuren (ze komen er waarschijnlijk niet eens achter). Juridisch hebben ze het al afgedekt door het in de hypotheekovereenkomst niet toe te staan. Je zal sowieso niet zonder pardon je huis uit worden gezet als ze erachter komen, zeker niet als je altijd netjes je rente en aflossing betaalt.

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

Nou even wat nieuws. Vrijdag de sleutel ophalen van het nieuwe huis :) Huidige woning was binnen 1 week verkocht :)

We hebben nogal wat gezeik gehad met de hypotheek. Voldoende salaris, geen bkr noteringen, ... enkel en alleen omdat mensen zich niet inzetten voor je. Kruideniers mentaliteit, ze krijgen hun salaris en verder zal het wel.

1 tip als je een hypotheek gaat afsluiten : GA NAAR EEN BANK!

Wij hebben zaken gedaan met een niet nader te noemen firma die als tussen persoon fungeert. Hun moeten weer alles doorsturen naar het DAK ( wat een stelletje prutsers daar!! )

Zijn zelf in contact getreden met de bank ( waar tussen persoon niet blij mee was ) maar de bank was zeeeeeer behulpzaam en waar het DAK weken over heeft gedaan was met de bank in 1 dag geregeld.

We gaan het hier bij laten , hoewel we eigenlijk dikke klacht moeten indienen, maar we willen het gezeik achter ons laten en genieten van het nieuwe huis. Althans dat dachten we gisteren. Nu ik dit type wil ik iemand z'n kop eraf trekken..

Het nieuwe huis echter heeft 1 probleempje, ze hebben afgelopen week lekkage gehad :( vlakbij de CV ketel op zolder) gaan ze via de verzekering alsnog regelen maar lukt natuurlijk niet meer voor vrijdag.

Ga zo maar eens even rond bellen om te kijken wat beste stappen zijn om te ondernemen om ons in te dekken tegen nog meer mensen met evt. kruideniers mentaliteit.

Capo wijzigde dit bericht 27-02-2008 10:51 (7%)

Bezig met ICND1 v, ICND2, SND, SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

quote:
Capo schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:48:
Nou even wat nieuws. Vrijdag de sleutel ophalen van het nieuwe huis :) Huidige woning was binnen 1 week verkocht :)
Dat zijn mooie berichten :)

Beetje jammer van zo'n tussenpersoon.
Vaak gaat het wel goed geloof ik, maar rotte appels heb je er overal tussen zitten...
De tussenpersonen die ik tot nu toe gesproken heb waren erg behulpzaam, en zeer netjes.
Heb alleen nog geen keus kunnen maken ;)

En daarom;
Iemand ervaring met het 'nieuwe' Banksparen?
Wij hebben van de Rabo een op het eerste gezicht aardige aanbieding gehad.
Ik lees wel wat voor- en nadelen van banksparen t.o.v. traditionele kew/spaarhypo, maar echt helder heb ik het nog niet. Zo is banksparen wel transparanter, je weet welk deel van je bedrag waaraan besteed wordt maar daarvan zie ik het grote voordeel nog niet echt... betalen moet je het immers toch.
Ik ben ook benieuwd naar het grote verschil tussen een aflosvrij+spaar hypo t.o.v. banksparen bij vroegtijdig verhuizen, danwel oversluiten of aflossen...???

edit:
Verder hebben we een paar redelijke aanbiedingen gehad.
In het kort:

Totale hypotheeksom:232.000
Aflosvrij 100k en Spaardeel 132k (incl. ORV volledig bedrag, beide personen)

10 jaar vast voor 5,05/5,25% en 20 jaar vast voor 5,30/5,50%,
met als maandlasten 1184 bruto, 801 netto voor 10jr rvp en 1221 bruto, 819 netto voor 20jr rvp.
Redelijke voorwaarden erbij zoals geen boete bij verkoop, geen duale rente.
Wij neigen zelf naar de 20 jaar rentevast, weinig verschil per maand en langere zekerheid.

Het Banksparen verhaal is een tientje per maand duurder.
Maar 1 van de verschillen is bijv dat de premie vd orv de laatste 5 jaar vervalt,
en boetevrij aflossen kan tot 20% boetevrij, ipv 10% zoals meestal geldt.

opmerkingen, aanvullingen, enz hierop? graag! O-)

Gast1981 wijzigde dit bericht 27-02-2008 11:20 (25%)

Ik heb zon 2 weken geleden het bod geaccepteerd van 175k voor een maisonette in Haarlem. Vraagprijs was op dat moment 179k. Men kreeg de woning niet verkocht (stond eerst voor 189k te koop) en is gaan klussen op de benedenverdieping. Muren netjes wit geschilderd, nieuwe laminaatvloer erin en de trap + trappengat wit geschilderd. Er hoeft alleen op de bovenverdieping nog het 1-en-ander te gebeuren qua schilderwerk.

Ben op dit moment bezig met de laatste zaken wat betreft de hypotheek. Ben bij de eigen bank, Rabobank, geweest en bij Hypotheekvisie. Het verhaal bij de Rabobank klonk logischer en het voelt ook fijner om alle bankzaken bij 1 bank onder te brengen.
Het gaat via de GarantHypotheek van Rabo, waarbij mn ouders meetekenen, omdat met m'n huidige salaris niet voldoende is. Als starter kon ik tussen de 120 en 140k krijgen. Dan is het knap lastig om in Haarlem e.o. iets te vinden voor die prijs...
Een deel is aflossingsvrij en een deel gaat via dat nieuwe BankSparen. Volgens de Rabo adviseur was dat ook aan te bevelen, tov een SpaarVerzekering aangezien je met een spaarrekening flexibeler bent wat betreft overstappen dan bij een spaarverzekering.

Ik hoop dat de zaken snel rondkomen en ik zo halverwege maart kan tekenen bij de notaris en ik de sleutel in m'n bezit krijg :)

1. check manual, 2. ask

ik ben vandaag ook weer wezen kijken bij een mooi huisje, en aangezien ik de 2e kijker was ook direct een bod gedaan, 35k onder vraagprijs (was 1e met bieden door snel handelen), dus hopelijk wordt mijn eerste huis binnenkort werkelijkheid :D
nav berichten hierboven, ik kon bij mijn bank (waar ik mijn studieschuld nu heb) ook best wel wat meer lenen dan via een tussenpersoon

trouwens van de makelaar gehoord dat de gemeente (Haarlem) plannen had om openhaardbelasting te gaan invoeren per 2010... iemand ooit van zoiets onzinnigs gehoord?

Altaphista wijzigde dit bericht 27-02-2008 14:11 (18%)
Reden: aanvulling

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

quote:
Altaphista schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:09:
ik ben vandaag ook weer wezen kijken bij een mooi huisje, en aangezien ik de 2e kijker was ook direct een bod gedaan, 35k onder vraagprijs
35K eronder is niet mis. :/ Niet erg veel eronder?

1. check manual, 2. ask

quote:
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:14:
[...]

35K eronder is niet mis. :/ Niet erg veel eronder?
nouja vraagprijs is ook rond de 4 ton dus :) en er moet nog een hoop gebeuren in het huis

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

quote:
Altaphista schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:09:
trouwens van de makelaar gehoord dat de gemeente (Haarlem) plannen had om openhaardbelasting te gaan invoeren per 2010... iemand ooit van zoiets onzinnigs gehoord?
Nooit van gehoord eigenlijk, maar ik heb toch geen openhaard in mn huisje ;) Waar in Haarlem heb je iets op het oog? Ik heb net iets gekocht in de Molenwijk in Haarlem (Prattenburg).
35k is wel erg veel eronder ja... maar ja als het een villa van een miljoen is dan valt 35k weer in het niet he :P

quote:
Dr. Quipers schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:44:
Een deel is aflossingsvrij en een deel gaat via dat nieuwe BankSparen. Volgens de Rabo adviseur was dat ook aan te bevelen, tov een SpaarVerzekering aangezien je met een spaarrekening flexibeler bent wat betreft overstappen dan bij een spaarverzekering.
Hoe precies, flexibeler?
Zit met dezelfde overweging namelijk :P

Zoals ik begreep van de Rabo adviseur zit je bij een SpaarVerzekering vast aan een aantal clausule's die o.a. inhouden dat als je over wil stappen naar een andere hypotheekverstrekker daar boete's aan vast zitten. Je moet dan nl. de Rabo SpaarVerzekering stop zetten etc.
Bij dat BankSparen heb je een extra spaarrekening waarbij het gespaarde geld vrijkomt als je over wilt stappen. Je kunt dat dan volgens mij ook vrij besteden en hoef je niet in de nieuwe woning te stoppen.

Per 1 jan 2008 is de wetgeving veranderd en hoef je ook geen extra belasting te betalen over die spaarrekening. Dat was voorheen wel het geval. Ik heb eigenlijk geen negatieve punten aan die spaarrekening kunnen vinden, alleen het pluspunt dat je flexibeler bent tov de spaarverzekering.

quote:
FaceDown schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:27:
[...]
De bank zal absoluut niet moeilijk doen over verhuren (ze komen er waarschijnlijk niet eens achter). Juridisch hebben ze het al afgedekt door het in de hypotheekovereenkomst niet toe te staan. Je zal sowieso niet zonder pardon je huis uit worden gezet als ze erachter komen, zeker niet als je altijd netjes je rente en aflossing betaalt.
Ik zeg ook als je alles volgens de regels wilt doen. Als je het volgens de regels wilt doen dan zal je het moeten melden en zal de bank het weigeren.

Als ze er achter komen zullen ze je idd niet zomaar uit je huis zetten, maar ik kan me voorstellen dat ze de volgende keer niet meer zo happig zijn om je een hypotheek te verstrekken. Als het op verkopen aan komt zullen ze natuurlijk ook alle kosten die er extra zijn omdat het huis verhuurd is op jou verhalen. Want de huurovereenkomst is niet opeens ongeldig omdat het niet mag van de hypotheekverstrekker.
quote:
Capo schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:48:
Het nieuwe huis echter heeft 1 probleempje, ze hebben afgelopen week lekkage gehad :( vlakbij de CV ketel op zolder) gaan ze via de verzekering alsnog regelen maar lukt natuurlijk niet meer voor vrijdag.

Ga zo maar eens even rond bellen om te kijken wat beste stappen zijn om te ondernemen om ons in te dekken tegen nog meer mensen met evt. kruideniers mentaliteit.
Als de schade getaxeerd is kun je denk ik gewoon het bedrag door de notaris achter laten houden. Het is daarna aan de verkopers om dat gedeelte alsnog van de verzekering te krijgen.

Je hebt immers een bepaalde staat van het huis afgesproken en daar voldoet het niet aan dus hoef je ook niet het volledige bedrag te betalen. Ik zou het ieder geval door de notaris op laten nemen en er een bedrag voor laten reserveren. Als het uiteindelijk allemaal gemaakt is kan de notaris eventueel het resterende bedrag naar de verkopers overmaken.

rwb wijzigde dit bericht 27-02-2008 14:57 (33%)

quote:
Dr. Quipers schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:44:
Zoals ik begreep van de Rabo adviseur zit je bij een SpaarVerzekering vast aan een aantal clausule's die o.a. inhouden dat als je over wil stappen naar een andere hypotheekverstrekker daar boete's aan vast zitten. Je moet dan nl. de Rabo SpaarVerzekering stop zetten etc.
Bij dat BankSparen heb je een extra spaarrekening waarbij het gespaarde geld vrijkomt als je over wilt stappen. Je kunt dat dan volgens mij ook vrij besteden en hoef je niet in de nieuwe woning te stoppen.

Per 1 jan 2008 is de wetgeving veranderd en hoef je ook geen extra belasting te betalen over die spaarrekening. Dat was voorheen wel het geval. Ik heb eigenlijk geen negatieve punten aan die spaarrekening kunnen vinden, alleen het pluspunt dat je flexibeler bent tov de spaarverzekering.
Oke, misschien moet ik daarover dan nog wat meer info inwinnen.

Ik had juist begrepen dat je bij Banksparen toch eigenlijk wel verplicht bent om het gespaarde te gebruiken voor de aflossing. Anders wordt het volgens mij alsnog belast, want dan wordt het gezien als "normaal" kapitaalopbouw (box 3 dacht ik).
Zie hier een stukje van Wiki:

Het wetsvoorstel betreft een uitbreiding van de mogelijkheid om bij een bank een geblokkeerde spaarrekening (Spaarrekening Eigen Woning) of geblokkeerde beleggingsrekening (Beleggingsrecht Eigen Woning) te openen. De inleg en het rendement mogen alleen worden aangewend om de eigenwoningschuld af te lossen.

Ook heb je te maken met successierechten mocht 1 vd 2 overlijden, en het geld valt in een nalatenschap. Dat heb je bij een orv uitkering bij een spaarhypotheek dus niet, mits je kruislinkse premieverrekening toepast.... dacht ik. Hoe dit precies zit weet ik ook niet, dit is wat ik gehoord en gelezen heb ;)

Over de flexibelheid van de spaarrekening tov de spaarverzekering ben ik nog niet uit...
Je kan banksparen, net als KEW, niet onbelast stoppen en dus meenemen naar een andere partij.
Wat ik ergens las:

Voor de SEW en BEW gelden dan ook de voorwaarden van de KEW, dat gedurende een minimaal aantal jaren inleg moet zijn betaald, de hoogste inleg niet meer mag zijn dat 10x de laagste. De uitkeringsvrijstellingen, per persoon, zijn bij een inleg van 20 jaar circa 143.000 of bij 15 jaar circa 32.500 (geïndexeerd).
KEW: de Kapitaalverzekering Eigen Woning, SEW: Spaarrekening Eigen Woning BEW: Beleggingsrekening Eigen Woning

Dus als ik het goed begrijp: binnen 15 jaar opnemen en ergens anders afsluiten = belasting betalen, en waarschijnlijk ook nog een boete aan de geldverstrekkers vanwege misgelopen renteopbrengsten.

Correct me if I'm wrong. Graag zelfs, want ik begin door de bomen het bos niet meer te zien :P
Ik neig er sterk naar toch maar gewoon voor de oude vertrouwde spaarhypo te gaan.

Ik heb momenteel een tweetal huizen op het oog, beide toevallig buren van elkaar en nog allebei deel van de twee-onder-een-kap. Exact hetzelfde dus. Prima huizen verder.
Alleen het verschil tussen beide huizen snap ik niet helemaal.
Huis A staat te koop voor 299k, heeft WOZ-waarde 279k en betaald 950 euro zakelijke belasting.
Huis B staat te koop voor 294.5k, heeft WOZ-waarde 249k en betaald 450 euro zakelijke belasting.

Althans, dat is wat beide folders beweren (huis A geeft peildatum 1-1-2007 voor de WOZ). Maar waarom is dat verschil zo groot? De tuin is even groot, de huizen zijn echt identeik op de WC-tegels na enzovoort. Want op basis van de WOZ-waardes gaan die mensen natuurlijk de onderhandelingen in.

Huis A heeft mijn voorkeur maar die gaat uberhaupt pas onderhandelen als we 280k (of meer) beiden. We zijn daarom van ons openingsbod van 265k naar 280k gegaan met als respons dat ze van 299k naar 294k gegaan zijn. Best magere tegemoettreding...... maar misschien dat die WOZ-waarde van invloed is.

Het leven is niet eerlijk ........
Nooit geweest

Ik denk dan dat de WOZ-waarde van huis B al zon 4 a 5 jaar oud is, want bij de WOZ-bepaling wordt altijd naar gelijksoortige huizen gekeken. Als beide huizen op 1-1-2008 getaxeerd zouden zijn moet er nagenoeg geen verschil in de WOZ-waarde liggen

Overigens heb ik geen slechte deal gemaakt:
- vraagprijs voordat ik uberhaupt het huis had gezien: 189k
- vraagprijs toen ik ging bieden: 179k
- eerste bod 169k
- tegenbod 175k geaccepteerd
- WOZ-waarde van 1-1-2003 173k!!

Met de gemiddelde stijging van de huizen in het achterhoofd zit ik dus maar 2000 euro boven de WOZ-waarde van 5 jaar terug :)

Wat betreft het verhaal van Gast1981. Ik weet verder ook niet meer dan hetgeen ik al eerder aangaf met betrekking tot BankSparen en SpaarVerzekering. Nog wel een extra aanvulling. Met de info die ik van de Rabo adviseur kreeg wat betreft BankSparen vs. SpaarVerzekering stelde ik de vraag aan de HypotheekVisie adviseur waarom hij in zijn offerte had gekozen voor een spaarverzekering. Een dag ervoor had ie me nl. uitleg gegeven dat wetgeving per 1-1-2008 was veranderd en dat het nu niets meer uitmaakt wat je doet...
Dat zei ie op mijn vraag nu dus ook weer, maar wel naar enige aarzeling.
De Rabo adviseur gaf aan dat dat BankSparen op dit moment alleen nog maar mogelijk is bij de Rabo en Delta Lloyd, dus het zou goed kunnen dat de HypotheekVisie man een hogere provisie krijgt bij de aanbieder die hij naar voren schoof en dat die dus dat BankSparen nog niet aanbieden...

Zo heeft iedere adviseur wel een beetje z'n eigen praatje en voorstellen. Lastig om er doorheen te prikken en wat nu de ECHTE waarheid is.

Ik zou ook altijd kiezen voor een bank ipv via een tussenpersoon. Dan zit er altijd toch weer een extra schakel in de keten, die er net zo makkelijk uit kan :)

Dr. Quipers wijzigde dit bericht 27-02-2008 17:33 (4%)

*Forza Doetinchem*

Zo! Zojuist voorlopig koopcontract ondertekend!! :) uiteindelijk zijn we op 139.000 uitgekomen, vraagprijs was 144.000.

En ook een mooie hypotheekofferte op zak, dus dat komt allemaal goed. alleen nu zit ik beetje te dubben m.b.t. het kiezen van eenn notaris en iemand die een taxatie doet voor de aankoop (dat is verplicht?).

Ik ben lid van VEH, en is het gewoon raadzaam om hun producten af te nemen als je verder weinig van dat soort zaken afweet?

"De Graafschap, Kampioen Jupiler League 2006-2007" *** Boere !! *** *** http://tweakers.net/gallery/20417/sys ***

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws