quote:
Saab schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:39:
Kijk Bart, ik weet niet precies wat je wilt bereiken maar ik zou eerst goed nadenken over werlke opzet jij nu precies wilt. Je zit nog in de experimenteer fase dus je kunt een beetje aanklooien.
Ik wil graag het volgende bereiken, in het totaalbeeld:
De Obelix moet VPN-server zijn, en liefst een volledige, waarbij hij dus ook de gateway geeft bij de VPN-connectie die ik maak vanuit een afstandslocatie. Daarbovenop moet de obelix een download en fileserver zijn, dit houdt in downloaden via HTTP en BitTorrent.
quote:
Ik denk dat je client twee DNS adressen heeft, 1 is je server, de andere je router(linksys)
Op het moment dat je server off line is, probeert jouw client op basis van de DNS records in je Linksys op dat 54 adres te pingen. Registreert je Linksys de adressen wel goed?
Hoe bedoel je, mijn client twee dns adressen heeft?
dit is nu de huidige setup:
192.168.8.168 = De Linksys wrt54gl
192.168.8.254 = de obelix
quote:
Maar goed, ik zou het zo doen. Die Windows 2003 bak als DHCP en DNS bak gebruiken, die Linksys als secondary DNS server gebruiken, met op de Linksys een DNS forward naar je provider.
Zal ik 'm eens voor configureren, maar met DNS ging toen niet, resolven van interne hostnames ging dan het ene moment wel goed, maar als ik een nslookup deed, dan kreeg ik een antwoord van ergens anders.
Maar daar kom ik na wat experimenteer en niet eruit geraken wel even voor terug.
quote:
En je geeft de Windows 2003 bak een vast adres die je registreert/reserveert in je DHCP server. Volgens mij werkt dat registreren op MAC adres alleen als je gebruik wilt maken van BootP. Maar dat weet ik niet zeker.
Dat lijkt me toch wel vreemd, static dhcp moet toch altijd werken, obelix doet een dhcp req, router controleert mac adres en stuurt een dhcp respons terug met juiste ip.
quote:
Verder, die link die je geeft, geeft geen duidelijk antwoord waarom je twee netwerkkaarten nodig hebt, ik zelf heb het werkend met 1 kaart zonder gekke instellingen, gewoon de wizard volgen.
Ik begreep dat deeltje dus ook niet, er was daar een heel probleem rond...
quote:
De reden dat jouw VPN client geen gateway krijgt is omdat je dat schijnbaar niet ingesteld hebt in je VPN server, simpel. Het enige wat je doet, is de relevante poorten, let op TCP en UDP, forwarden naar je server, op IP adres of hostname, maar dan moet je zeker weten dat je Linksys goed resolved.
En daar heb ik dus ook heel fel naar gezocht, maar daar vond ik dus in de server ook niets van,ik kon naar mijn mening maar weinig instellen daarvan, ben heel wat opties afgelopen in RRAS.
quote:
Ik denk dat je voor jezelf eerst inzichtelijk moet maken, WAT je wilt bereiken, en HOE je dat het beste kunt inrichten, en ik zou altijd een Windows bak als DHCP en DNS gebruiken, tenzij er geen Windows 2003 server is, dan gebruik ik de aanwezige router.
quote:
Overigens wil een ipconfig /registerdns ook wel eens helpen om de DNS verwijzingen in je tabel te krijgen.
Dat had ik dus gedaan, maar blijkbaar reageerde ie er niet op...
quote:
Jouw LInksys en jouw Windows 2003 bak hebben weinig weet van elkaar..
Dit gaat over de uitleg van hierboven bedoel je dan?