Gathering of Tweakers

Quicksearch
Gisteren fotoshoot gedaan van een vriendin van mij. Moest diverse dingen met betrekking tot flitslicht in de praktijk brengen. Foto is nabewerkt in Lightroom.

Gebruikte spullen: Nikon D60 + 17-55 f2.8 AF-S, verder een SB-600 op statief met flitskabel aan mijn camera, gericht op een zilveren reflectiescherm links van het model.

Instellingen:
Diafragma: f2.8
Sluitertijd: 1/125e
ISO: 400

http://www.fotostudioaalsmeer.nl/linda/Linda_klein_4.jpg

Ben er wel behoorlijk tevreden mee, is mijn 2e keer dat ik een fotoshoot doe :) . Zit zelf te denken om misschien nog de foto wat lichter te maken, zodat je haar haar beter ziet. En bij haar linkerwang/kaaklijn zit een lichte waas, ik zal nog proberen die weg te werken.

Jeroenz18 wijzigde dit bericht 04-07-2008 09:33 (14%)

www.jzfotografie.eu - Nikon D60, 17-55mm f2.8 ED-IF AF-S, Nikon 50mm f1.8 Series E, Nikon SB-800 & SB-600, LowePro Flipside 300 & Crumpler Pretty Boy 4000 XL bag

quote:
Jeroenz18 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:27:
Gisteren fotoshoot gedaan van een vriendin van mij. Moest diverse dingen met betrekking tot flitslicht in de praktijk brengen. Foto is nabewerkt in Lightroom.

Gebruikte spullen: Nikon D60 + 17-55 f2.8 AF-S, verder een SB-600 op statief met flitskabel aan mijn camera, gericht op een zilveren reflectiescherm links van het model.

Instellingen:

[afbeelding]

Ben er wel behoorlijk tevreden mee, is mijn 2e keer dat ik een fotoshoot doe :) . Zit zelf te denken om misschien nog de foto wat lichter te maken, zodat je haar haar beter ziet. En bij haar linkerwang/kaaklijn zit een lichte waas, ik zal nog proberen die weg te werken.
Is het niet mooier om het gezicht iets softer te maken? Door de extreme scherpte lijkt haar gezicht nu zo ongeveer een maanlandschap, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet heeft.
Toet-toet
Reg. datum: 05 februari 2000

quote:
Jeroenz18 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:27:

Instellingen:

[afbeelding]

Is het niet beter om haar huid wat te gaan toucheren? Komt het model zelf er ook veel mooier uit.

@ Bever: Same toughts, Same minds? ;)

quote:
Falcon schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:54:
[...]

Is het niet beter om haar huid wat te gaan toucheren? Komt het model zelf er ook veel mooier uit.

@ Bever: Same toughts, Same minds? ;)
Ja en nee, ik hou er liever van dat een model op een foto te zien is zoals ze in het echt is.

Ik zal nog kijken of ik wat kan retoucheren.

www.jzfotografie.eu - Nikon D60, 17-55mm f2.8 ED-IF AF-S, Nikon 50mm f1.8 Series E, Nikon SB-800 & SB-600, LowePro Flipside 300 & Crumpler Pretty Boy 4000 XL bag

Portret:

Het haar is te donker inderdaad. Is nu helemaal zwart. Een beetje structuur zou beter zijn. Dat wil niet zeggen dat de hele foto lichter moet zijn, de sfeer is wel goed.
De waas waar je het over hebt is een schaduw van het haar op haar kin als ik het zo op deze grootte kan beoordelen. Volgende keer even op letten of de schaduw op de kin is: of duidelijk laten lijken op schaduw of juist het haar achter het oor stoppen oid.

Blinkymichiel:
landschap is mooi. Jammer dat er niet nog iets meer spannends in de lucht gebeurd (wolkjes, vogel oid), nu een redelijk kale vlakte. Alhoewel het kleur verloop ook wel mooi is. Misschien kun je nog kijken of je het kerkje iets meer kunt contrasteren met de horizonbergen. Ze lopen nu in elkaar over op mijn scherm.
Verder mooie foto. Ook uit de hand/muur is het goed gelukt.

Canon30D~10-22USM~24-105L~70-300IS~50mk1~580EXII

Acties: [view]

Door: Marty26 Accountmanager Pricewatch
@nomad iets geel er uit zou volgens mij wel mooier zijn..... Maar dat is mierenneuken want kerken zijn inderdaad moeilijk en verder top plaat!
@jeroenz18
Haar linker wang is overbelicht?of heb je dat zelf gedaan? verder mis ik contrast in der gezicht... de lippen zijn niet scherp? beetje veel DOF denk ik. of door dat de ogen zo knallen en de lippen niet valt het weg. Verder model heeft goeie blik en verder wel mooie plaat maar zou toch je nabewerking even aanpassen want zo kloppen er dingen niet helemaal.

http://www.flickr.com/photos/marty26/ ||

quote:
Marty26 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:00:
@nomad iets geel er uit zou volgens mij wel mooier zijn..... Maar dat is mierenneuken want kerken zijn inderdaad moeilijk en verder top plaat!
@jeroenz18
Haar linker wang is overbelicht?of heb je dat zelf gedaan? verder mis ik contrast in der gezicht... de lippen zijn niet scherp? beetje veel DOF denk ik. of door dat de ogen zo knallen en de lippen niet valt het weg. Verder model heeft goeie blik en verder wel mooie plaat maar zou toch je nabewerking even aanpassen want zo kloppen er dingen niet helemaal.
Ok, thanks :) zal eens kijken of ik het iets anders kan nabewerken.

Overbelicht heb ik zelf gedaan, wilde toch een beetje meer overbelichten van links.

En haar lippen zijn redelijk scherp, zie ook hier de volledige resolutie foto:
http://www.fotostudioaals...ige_resolutie/Linda_4.jpg

Haar haar voor de kijker rechts zit inderdaad niet bijster veel detail in maar dat is imho niet zo'n ramp. Ik vind het een heel aardige foto, misschien had je inderdaad een iets kleiner diafragma moeten gebruiken zodat het allemaal net wat scherper was geweest.

Photoblog :: Portfolio
EOS 30D met grip & strap, EOS 1D Mark II, kitlens, EF 17-40 f4 L, EF 70-200 f2.8 L, EF 85mm f1.8, Canon 580ex Speedlite, Fujica Compact deluxe meetzoeker.

nedra: coole foto, geeft een aparte sfeer....ik heb wel het idee dat ie een nog een beetje scheef staat..

@ psyBSD: Ik vind het inflitsen de sfeer van de foto een beetje verpesten, en verder staat het jongetje er als enige een beetje leuk op en is de achtergrond wat rommelig... al met al een kiekje dat leuk is voor de familie.

@ Nedra: Ik vind het grappig hoe het licht de nadruk legt op de persoon, doordat er twee schaduwlijnen naar de persoon toe lopen. Met wat meer contrast kan je dit nog wat meer benadrukken.

@ Nomad: Op de een of andere manier heb ik een onscherp gevoel bij jouw foto. Het plafond is gewoon scherp maar bij de pilaren lijkt het een beetje onscherp en daardoor kijkt de foto niet echt lekker.

@blinkymichiel: Mooi sfeertje en leuk silhouet, eigenlijk niet veel aan toe te voegen..

@Jeroenz18: Ik heb niet veel ervaring met portretten maar ik zou de foto wat minder onderbelichten zodat de haren wat minder dichtlopen.

Ik heb er heel lang over getwijfeld of ik deze foto zou posten, maar dat heb ik dus uiteindelijk toch gedaan. Ik vind hem qua sfeer wel wat hebben.

http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/_DSC0077-1-4.jpg
grotere versie: http://i80.photobucket.co...78/2xtom/_DSC0077-1-8.jpg

Nikon D40 | Sigma 10-20mm F4-5.6 HSM | AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G | ML-L3 remote | 2x ultra-II 1 GB | PD70x | Slingshot 200AW | ...

If the river was whisky...

St. Thomas Church op Fifth Avenue in New York City.

http://www.xs4all.nl/~wredel/st_thomas.jpg

Weer eens wat anders dan de standaard NYC foto's :) (waar ik er overigens ook genoeg van heb hoor ;) ) En als voordeel; geen toeristen die door mijn beeld heen liepen

[ Nikon D300 | Nikon 17-55 f/2.8G ED AF-S DX | Nikon 35mm f/2D | Nikon 50mm f1.8D | Sigma 80-400mm 4.5-5.6 EX DG OS | Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM | Sigma 105mm f2.8 DG Macro | Nikon SB-600 ]

@Nedra: Ik vind het wel een oké foto eigenlijk. Beschaafde toning gebruikt wat een aparte sfeer geeft, alleen vind ik het onderwerp té ver weg.
@Nomad: Imposante foto! Jammer alleen van de mensen, maar dat heb je meestal niet in de hand.
@blinkymichiel: Erg mooie foto met die kleuren zo in de lucht. Mag ik graag naar kijken.
@jeroenz18: Ik vind haar veel te 'hard' kijken, en dat vind ik niet echt prettig. Sorry.
@2xtom: Ik vind de foto wel wat hebben eigenlijk. Heb je hier ook een HDR van geprobeerd misschien?
@blatiebla: Mijn opa zei altijd: "Jongen, gij moet eerst zaaien voor ge kunt oogsten". In zijn tijd hadden de mensen het niet over comments, maar daar doel ik nu wel op ;)

Metro L1 Glòries Barcelona

http://farm4.static.flickr.com/3066/2634408025_63c3372a43.jpg
http://www.flickr.com/photos/jsprhrmsn/2634408025/
If the river was whisky...

@jspr: point taken, but.... (going offtopic here)
niemand zit te wachten op een 'nice'(@kerk_nomad)), wow, 'leuk gedaan', 'doet me niks'(@mode_jeroenz18) etc.
Aangezien voor mij een foto 'leuk', 'mooi', of wat dan ook is, zal mijn commentaar op anderen ook niet verder komen (een uitzondering daargelaten). Ik weiger commentaar te geven, omdat er commentaar gegeven moet worden (zie veel flickr groepen). Dat wil echter niet zeggen dat ik niet geinteresseerd ben in de mening van anderen. Dit is een topic 'om van te leren' dacht ik.

[ Nikon D300 | Nikon 17-55 f/2.8G ED AF-S DX | Nikon 35mm f/2D | Nikon 50mm f1.8D | Sigma 80-400mm 4.5-5.6 EX DG OS | Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM | Sigma 105mm f2.8 DG Macro | Nikon SB-600 ]

ondertitel? wa'sdat?

newbie alert.

Ik heb sinds een week (of anderhalf) toch maar eindelijk m'n 1e spiegelreflex aangeschaft, de nikon d40. Aangezien ie maar 300 euro kostte heb ik me toch maar laten verleiden bij de media markt .. Nouja, prima cameratje, met m'n fuji s7000 kon ik niet zo veel meer (op de straat gedonderd tijdens het rennen naar de tram :( ). Maar ik moet zeggen, aardig cameratje, alhoewel ik niet echt super tevreden ben over de kwaliteit (zeker na iso 800). Die kitlens is grappig, maar voldoet gewoon niet. Dus dacht ik, laat ik een vaste lens halen, de nikor 50mm 1.8. Ik ben blij dat ik niet verder heb gezocht naar een f1.4 want de lens is AF, dus geen AFS of DX, of whatever ... Ik moet nu minimaal 5 / 6 foto's maken van een onderwerp want manual focussen is toch vrij lastig :( . Ik kan me herinneren dat ik ooit met anologe spiegelreflex een lijntje in me viewer had zitten zodat je precies kon scherpstellen op het onderwerp. Bestaat dat nog? Ook wel jammer dat je de diafragma niet handmatig in kan stellen. (Dit vind ik dus echt het nadeel van digitale fotografie, dat je niet op je lens je diafragma en goed kan autofocussen (dat streepje bedoel ik dan).. Ook mis ik dat gevoel van het sluiten of openen van je diafragma, in je viewer gebeurt er niks nl. (en ik weet zeker dat op die oldskool dingen je viewer donkerder / lichter werd + dat je de scherptediepte zag).

Nouja hier wat pics :

http://www.erikie.nl/background_k.jpg

-klikbaar-

En dat te bedenken dat ik deze lens voor party fotografie (nacht) wilde gebruiken, nou dat kan ik dus wel vergeten :P.

Ohja, die kleuren vind ik ook belachelijker worden :) , maar ik moet me ding nog vinden in photoshop / nef raw. teveel slidertjes hehe.

Erikie wijzigde dit bericht 04-07-2008 20:54 (5%)

traktor scratch!

@Nedra: Ik vind het niet echt een heel boeiende ''scene''. Technisch zit de foto goed in elkaar, compositioneel is hij in orde. Alleen qua wat het verteld mis ik wat.
@Nomad: Netjes. Mooi lijnenspel, kleur is niet fout hoor ;) Met welke lens was dit?
@Blinkymichiel: De lucht komt wel een beetje nep over, maar de foto is aardig. Mooi silhouet.
@Jeroenz18: Het niet retoucheren vind ik niet echt hinderlijk op zich, past best bij bij de toning en stijl van de foto. Grauw. Misschien dat wel een andere stijl beter bij de persoon zelf past.
@2xtom: Niet veel op aan te merken, aardig gedaan.
@Blatiebla: Weer een kerkje :o Mooi lichtspel.
@Jspr: Hmm, ikke vind deze wel nice. Spannend licht boven aan de roltrap! :)
@Erikie: Waarom lezen 'newbies' nooit de topic titel :/ :+ 1 foto per post dus... De eerste is aardig, alleen wat donker. Met wat beter licht kon het best een smaakvolle foto zijn. De andere twee recht-toe-recht-aan kattenfoto's

Om de link met het topic over blauwe luchten maar eens te maken; hier een voorbeeldje. Was toch aardig weer vandaag en met de zon in de rug had je echt weer een lekkere blauwe lucht. Gelukkig wel wat wolkjes, want alleen lucht vind ik meestal zo saai. (alleen wolken ook trouwens). Voor het eten even gefietst naar een open stukje en alleen landschapjes geschoten.

http://farm4.static.flickr.com/3010/2636349957_cdf02f2803.jpg

Redhero wijzigde dit bericht 04-07-2008 20:49 (8%)
Reden: Erikie ertussen

30D | 20D | 85mm f/1.8 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8 | 580EX II | Mini Trekker AW | Nova 5AW jensfotografie.nl Flickr

quote:
BlaTieBla schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 19:07:
@jspr: point taken, but.... (going offtopic here)
niemand zit te wachten op een 'nice'(@kerk_nomad)), wow, 'leuk gedaan', 'doet me niks'(@mode_jeroenz18) etc.
Aangezien voor mij een foto 'leuk', 'mooi', of wat dan ook is, zal mijn commentaar op anderen ook niet verder komen (een uitzondering daargelaten). Ik weiger commentaar te geven, omdat er commentaar gegeven moet worden (zie veel flickr groepen). Dat wil echter niet zeggen dat ik niet geinteresseerd ben in de mening van anderen. Dit is een topic 'om van te leren' dacht ik.
Op het moment dat je goed commentaar kan geven op andermans foto's, zal je je eigen foto's ook beter kunnen reflecteren.
Daarnaast wordt het ook erg gewaardeerd als je een beetje moeite doet om commentaar te geven.

Canon | Manfrotto | Hoya | Sigma | SanDisk | Crumpler | architectuurfotografie | flickr |

Mijn foto is een beetje raar, heeft scherpte/onscherpte gebieden die ik op basis van dof niet kan verklaren. De lens is dan ook terug gegaan naar de fabrikant. Ik had het eerst niet zo door, maar het stoort mij ook inderdaad dat sommige stukken gewoon niet lekker wegkijken in de foto.
Gelukkig heb ik nu een goede 10-22 canon :)

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

3 miles up, 3 miles down!

Mijn eerste foto die ik post hier op GoT. Gemaakt met een Canon EOS 400D die ik vorige week heb aangeschaft. Foto is bijgesneden. Groot formaat alhier te vinden. Al het commentaar is welkom.

http://members.home.nl/bandofbrothers/foto/wesp_klein.jpg

Currahee wijzigde dit bericht 04-07-2008 22:29 (4%)

We stand alone Together

ondertitel? wa'sdat?

Bloemetjes en bijtjes. Is dit met je kitlens gefotografeerd? vind m niet helemaal scherp namelijk (ook op je originele foto). Verder mis ik een beetje het kleur contrast, ik kan het nog niet helemaal uitleggen.

Anyway,

'k ben zelf weer verder gaan spelen met m'n 50mm lensje, maar aangezien het donker wordt, heb ik even een nachtfototje van m'n bed gemaakt (hoe saai dan ook :P ). Ik zit alleen wel met een probleem, mijn kleuren zijn iets anders in cs dan in firefox of iexp, of op me mac ziet t er helemaal anders uit (maar blame me tft van m'n macbook). Iemand een idee welk kleurprofiel ik moet gebruiken??

http://www.erikie.nl/bed_k.jpg
iso 200 / 1.3sec / f4 / 50mm

heb zwaar m'n exposure in cs opengegooid :)

traktor scratch!

quote:
Erikie schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:43:
newbie alert.

Ik moet nu minimaal 5 / 6 foto's maken van een onderwerp want manual focussen is toch vrij lastig :( . Ik kan me herinneren dat ik ooit met anologe spiegelreflex een lijntje in me viewer had zitten zodat je precies kon scherpstellen op het onderwerp. Bestaat dat nog? Ook wel jammer dat je de diafragma niet handmatig in kan stellen. (Dit vind ik dus echt het nadeel van digitale fotografie, dat je niet op je lens je diafragma en goed kan autofocussen (dat streepje bedoel ik dan).. Ook mis ik dat gevoel van het sluiten of openen van je diafragma, in je viewer gebeurt er niks nl. (en ik weet zeker dat op die oldskool dingen je viewer donkerder / lichter werd + dat je de scherptediepte zag).
Ik heb geen ervaring met ee nikon maar een canon 350D. Maar als ik die op Av of manual instel kan ik het diafragma volledig handmatig instellen. Ook zut er een knopje op die je diafragma dan zo zet zoals je hem hebt ingesteld en dus donkerder wordt.

Tip lees de handleiding van je camera of bekijk een van de forums hier op GoT over scherptediepte en dergelijke

Canon 350D | Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6 | Canon EF 28-105 F3.5-4.5 USM | Sigma 70-300 F4.0-5.6 | Canon Speedlite 430EX | Raynox M-250 | Sandisk 4GB Extreme III CF

3x Denken, 1x Doen
Reg. datum: 18 augustus 2002

http://img95.imageshack.us/img95/7991/backyardsmalliv7.jpg

Foto vanaf mn balkon geschoten. Het is hier een grote bouwput, daar waar het niet al vol gebouwd staat.

Live from Shanghai // D80 + Tamron 17-50 // flickr

quote:
BBE schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:07:
[...]

Op het moment dat je goed commentaar kan geven op andermans foto's, zal je je eigen foto's ook beter kunnen reflecteren.
Daarnaast wordt het ook erg gewaardeerd als je een beetje moeite doet om commentaar te geven.
Zeker weten.
Untitled

@2xtom: sfeer is inderdaad mooi, lekker grauw! Beetje jammer van die donkere plek linksboven. Lijkt op vignettering, maar misschien is het gewoon een wolk? Het ziet er m.i. wel enigszins vreemd uit dat de grond scheef wegloopt, maar daar kun jij ook niks aan veranderen ;)

@BlaTieBla: Mooie symmetrie, mooie toning.. Er lijkt wel wat detail verloren te gaan in het (I presume) orgel vanwege clipping.

@jspr: het licht bevalt me goed, lekker contrast! foto lijkt wel wat scheefjes?

@Erikie: foto 1 is wat matjes/donker, en de compositie niet echt "spannend". Je tweede foto is beter! Die rode hoes is leuk, mag nog wel een tikje rood bij wat mij betreft.

@Redhero: heerlijke lucht! Persoonlijk had ik nog een stukje van de bovenkant afgeknipt zodat aan de bovenrand (vrijwel) alleen blauwe lucht te zien is.

@Currahee: beetje onscherp. Mijn ervaring met de 18-55 IS is dat ik 'm op 55 mm toch wel tot F/7.1-F/8 moet afstoppen voordat ie echt scherp wordt, maar of dat met de 'normale' 18-55 ook opgaat weet ik niet. Als je manuele focus lastig vindt met de kitlens, pak dan het middelste focus punt en gebruik AI Servo. Verder zou ik ook het lege deel rechts eraf knippen.

@C4M1: lekker ouderwets sfeertje, maar iets te druk voor mij.

iMac 24", 2.4 GHz, 3 GB ram - MacBook 13", 1.83 GHz, 2 GB ram
30D - 18-55mm f/3.5-5.6 IS - 100mm f/2.8 Macro USM

Comments:
Jeroenz18: Mooie plaat. Lekker ruig.
2xtom: Ik weet niet zo goed wat ik van de foto vind. Hij trekt me wel aan, maar de compositie is ietwat saai.
BlaTieBla: ok
jspr: creepy. Goede bewerking.
Erikie: bah. (nabewerken dus of de volgende keer wat meer licht toelaten zodat het beeld wat lichter wordt).
Redhero: Mooie kleurtjes, scheve vignetering, jammer van die stadse fratsen op de achtergrond.
Nomad: en ik had je nog gewaarschuwd ;)
Currahee: beetje meer contrast? Qua compositie prima.
Erikie: ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet kijken en wat er gebeurt.
C4M1: bijzonder maar wel wat druk. Waar is het?

Dijkhuis in Zoutkamp:

http://img359.imageshack.us/img359/5256/img3990klpj9.jpg

Canon | Manfrotto | Hoya | Sigma | SanDisk | Crumpler | architectuurfotografie | flickr |

verder in deel 12:
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 12

@BBE: zet je post eventueel nog een keer in het nieuwe deel.

YellowCube wijzigde dit bericht 05-07-2008 20:54 (26%)

Wonko the Sane.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws