Reg. datum: 28 oktober 2007
oh ja de andere 10 panelen staan oost-west(5+5)
dus trek dus maar iets eraf daarvoor, maar dan blijft het typisch
GoT Index » Elektronica » Duurzame Energie deel 5
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last
[Nieuw Topic]Het lijkt mij niet de reflectie van de panelen, maar de reflectie van het wateroppervlak.quote:stefan001 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:58:
Das een private message, check je direct messages maar eens
Ik vind 30% meer opbrengst bij vocht op je panelen wel erg veel... en zonnepanelen hebben al een antireflectie coating, het lijkt me echt stug dat het van reflectie komt. Als paneelbouwers dit weten, hadden ze het allang doorgevoerd ook. Wat het dan wel is, blijft de vraag...
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Jaja klop jezelf maar weer op de schouder...quote:zonnigtype schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:07:
[...]
Als het aan (tweeletterafkorting) ligt, mag je "wachten" tot 2030. Want "dan" zijn zonnepanelen pas "rendabel" en "concurrerend". Volgens de bekende blinde profeten...
@Mistraller:
[...]
Zeker PPV nog niet bezocht, lately? (1871 unieke bezoekers friday-to-friday) ...
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
Help, ik weet het niet meer!quote:Nog geen hoge opbrengst voor mij, mijn panelen staan nog steeds in de schuur en ik sta nog steeds in dubio. Misschien heb jij wijze raad voor mij.
In onze vorige huis was het klip en klaar: verbruik 750 kWh; productie 746kWh. Mooier kun je het bijna niet hebben.
In ons nieuwe huis ligt het complexer. Het verbruik is hoger, maar niet zoveel hoger als ik had verwacht. Ik meet nu bijna tweeëneenhalve maand (sinds de jaarwisseling) en ons gemiddelde dagverbruik ligt op 2,29kWh ofwel (geëxtrapoleerd) 834 kWh per jaar. Als ik naar voorgaande jaren kijk is het verbruik over deze periode niet veel hoger of lager dan de rest van het jaar, dus die doortrekking is vermoedelijk wel reeël.
Aan de aanbodkant ligt het ingewikkelder. Op ons oude huis hadden we een plat dak en dus stonden de panelen - uiteraard - perfect opgesteld. Ons nieuwe huis heeft een schuin dakvlak gericht op ongeveer WZW. Volgens het mooie schema op jouw site kan ik een vermogensmindering van zo'n 10-15% t.o.v. de vorige situatie verwachten. Laten we zeggen: 12,5% mindering, dat geeft een jaaropbrengst van ongeveer 650kWh.
Als ik dus onze huidige zonnestroompanelen zou laten plaatsen (à ¤ 880) zou ik blijven zitten met een 'gat' van ongeveer 200kWh. Een netto jaarverbruik van 200kWh is anno 2008 natuurlijk nog steeds geweldig, slechts ongeveer 10% van het gemiddelde. Ieder ander zou er blij mee zijn.
Maar toch... het knaagt. Wat nou als het verbruik toch wat stijgt? Ik zit te denken aan een elektrisch scootertje. Wie weet komt er toch een wasdroger (liever niet, en als het dan toch moet liever op gas, maar ik neem dergelijke beslissingen niet alleen). Over een tijdje wil ik gegarandeerd een zonneboiler, de pomp daarvan zal ook wel wat stroom verbruiken. Wie weet wel kinderen...?
Extra panelen bijplaatsen dan? Hoeveel dan? Een standaard set is 550-600Wp, maar dat produceert gelijk weer ± 450kWh extra. Dan kom ik de eerste tijd zeker onder 0 uit, en dat lijkt me niet wenselijk. Ik verwacht dat de Nuon daar erg van in de war raakt. In oktober de stekker eruit? Never. Een kleinere set dan? Die worden bijna niet aangeboden en zijn natuurlijk in verhouding ook weer erg duur. Dan toch maar eerst de huidige panelen het dak op en later, als het nodig blijkt, nieuwe bijplaatsen? Dat wordt een dure grap, vooral het arbeidsloon is duur.
Dan zijn er natuurlijk ook nog de subsidies die er mogelijk/wel/niet/misschien/een beetje/ aan zitten te komen. Daarop wachten? Ik wordt van de schrijfsels van Peter Segaar niet echt vrolijk als ik lees door wat voor hoepels je allemaal moet springen voordat je dat rond hebt met een extra meter enz. En hoe maken ze onderscheid tussen de zonnestroom uit mijn huidige (niet-subsidie-gerechtigde) en nieuwe (wel-subsidie-gerechtigde) zonnestroompanelen?
Ik heb mezelf een ultimatum gesteld, ik wil voor het einde van februari het besluit genomen hebben, en niet lang daarna de panelen op het dak hebben. Ik voel me niet lekker zonder zelfgemaakte zonnestroom :-)
Ik verwacht niet dat je me een kant-en-klaar antwoord geeft, maar wat zou jij doen? Ik neig er naar om dan maar alleen de huidige panelen te laten plaatsen, en het geld wat dan overhoud (wat een luxe he) te besteden aan vloer- en muurisolatie.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Ook al trek je in oktober de stekker eruit dan lijkt me dat NUON toch wel in de war raakt? Ook de netbeheerder (Nuon) zal zich afvragen waar het geld blijft?quote:CanonG1 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:52:
Dan kom ik de eerste tijd zeker onder 0 uit, en dat lijkt me niet wenselijk. Ik verwacht dat de Nuon daar erg van in de war raakt. In oktober de stekker eruit? Never.
Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...
Je mag ook een email sturen, maar doe dat dan even via mijn website en dan Meer informatie, dat schilt wat spam.quote:pro memori??? (ben maar een simpele burgermans...)
Kan, maar als ik niet thuis ben: ze zijn niet te zien vanaf de straat.quote:Of bedoel je dat ik "zo" langs kan komen?
Tis Arnhem-Zuid, dus als je vanuit het zuiden aankomt merk je daar niks vanquote:Maar dat is toch in dat boze Arnhem? Waar EnergieNed de scepter zwaait? Zou ik daar wel naartoe durven?
Nou, voorlopig even niet, heb het te druk, natuurlijk wel dank voor het aanbod.quote:jja schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:36:
[...]
Je mag ook een email sturen, maar doe dat dan even via mijn website en dan Meer informatie, dat schilt wat spam.
[...]
Kan, maar als ik niet thuis ben: ze zijn niet te zien vanaf de straat.
[...]
Tis Arnhem-Zuid, dus als je vanuit het zuiden aankomt merk je daar niks vanMaar natuurlijk niet omrijden, das niet duurzaam
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Bestaande systemen laten installeren (netjes boven elkaar) en alvast een groep daarvoor reserveren (kan veel meer op voor t.z.t.).quote:CanonG1 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:52:
Ik heb mijn panelen nog steeds in de schuur staan, en ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik heb een zonnestroom-veteraan zojuist een mail gestuurd met mijn - uitgebreide - vraag. Die vraag wil ik mijn mede-Tweakers ook voorleggen:
Help, ik weet het niet meer!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
SDE regeling is niet zo "eenvoudig" uit te leggen. Lijkt me niet zo zinvol om dat hier allemaal te gaan dupliceren, vandaar de verwijzing.quote:Mistraller schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:20:
Steeds maar weer je eigen site quoten en promoten vind ik persoonlijk niets bijdragen aan een goede discussie, en past in mijn ogen ook niet zo in de GoT commune. Een linkje in je onderschrift is toch voldoende?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
als je de wasmachine (&afwasmachine) op een zonneboiler aansluit (al dan niet op een bestaande HR (nz) ketel bespaar je zomaar 40% op je stroom.quote:Maar toch... het knaagt. Wat nou als het verbruik toch wat stijgt? Ik zit te denken aan een elektrisch scootertje. Wie weet komt er toch een wasdroger (liever niet, en als het dan toch moet liever op gas, maar ik neem dergelijke beslissingen niet alleen). Over een tijdje wil ik gegarandeerd een zonneboiler, de pomp daarvan zal ook wel wat stroom verbruiken. Wie weet wel kinderen...?
eric-pvt wijzigde dit bericht 12-02-2008 08:38 (61%)
Lijkt me een heel intressante optiequote:TD-er schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:38:
@CanonG1:
Is het een idee om te kijken wat je kwijt zou zijn aan een uitbreiding van de huidige set naar het gewenste vermogen en wat je kwijt zou zijn als je je huidige set zou vervangen voor nieuwe panelen met in totaal het gewenste vermogen (+ een klein beetje met het oog op de toekomst)?
De verschilprijs is dan zeg maar het bedrag wat de huidige set op zou moeten brengen. Is dat een reeel bedrag, kijk dan of je die voor eind feb kunt verkopen voor die prijs.
Als je een compleet nieuwe set zou kopen zit je namelijk ook met relatief minder installatie kosten, dus zou je de huidige set mogelijk sneller kwijt zijn.
Als de subsidieregeling er komt moet ik waarschijnlijk het zelfde doen. Omdat je met een teruglevermeter niet de opbrengst van 2 systemen uit elkaar kunt houden (ik ga er nog steeds van uit dat je maar 1 meter nodig hebt) moet ik waarschijnlijk het bestaande systeem verkopen. Het nieuwe systeem wordt dan wat groter zodat ik ook in de toekomst (opgroeiende kinderen) ons volledige stroomverbruik kan afdekken. Maar dan moet Essent niet moeilijk gaan toen over een negatief verbruik, heb ik al eens gevraagd maar moet ik nog maar eens doen, en de terugleversubsidie moet bovenop de salderingsregeling komen.quote:TD-er schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:38:
@CanonG1:
Is het een idee om te kijken wat je kwijt zou zijn aan een uitbreiding van de huidige set naar het gewenste vermogen en wat je kwijt zou zijn als je je huidige set zou vervangen voor nieuwe panelen met in totaal het gewenste vermogen (+ een klein beetje met het oog op de toekomst)?
De verschilprijs is dan zeg maar het bedrag wat de huidige set op zou moeten brengen. Is dat een reeel bedrag, kijk dan of je die voor eind feb kunt verkopen voor die prijs.
Als je een compleet nieuwe set zou kopen zit je namelijk ook met relatief minder installatie kosten, dus zou je de huidige set mogelijk sneller kwijt zijn.
Rogresalor wijzigde dit bericht 12-02-2008 10:46 (12%)
Het is 's-nachts kouder dan buiten
Ik las je verhaal... en een gevoel bekroop me... nee, het zal toch niet? Ik krijg weer het Exuimtum-gevoel. Ben jij het echt? Ben je terug?quote:Rogresalor schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:24:
Wazig verhaal.
CanonG1 wijzigde dit bericht 12-02-2008 10:29 (6%)
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Rogresalor wijzigde dit bericht 12-02-2008 16:02 (28%)
CanonG1 wijzigde dit bericht 12-02-2008 22:14 (3%)
quote:CanonG1 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:12:
<snip>
Oh, en het restproduct van de omzetting waterstof -> elektriciteit is geen leidingwater maar gedestilleerd water. Dat smaakt niet echt lekker en is in grote hoeveelheden ook niet goed voor je.
franssie wijzigde dit bericht 12-02-2008 22:36 (0%)
Reden: typo
Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...
Is dat waar? Grootschalige energiewinning uit de oceaan dmv temperatuurverschil kan de temperatuurbalans verstoren. Hoe duurzaam is dat>quote:Rogresalor schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:33:
Geheel niet intressant omdat waterstof gewonnen kan worden uit de oceaan door het temperatuurpotentiaal. Al is het maar 1% effectief, het is wel duurzaam.'
LiPo accu's hebben een grote energie-inhoud maar zijn nogal temperamentvol. Bij verkeerd (ont-)laden kunnen er nog wel eens wat nare exotherme reacties optreden (lees: je elektrische voertuigen vliegt in een onblusbare brand). Lithium-IJzer-Fosfaat accu's hebben een iets lagere energie-inhoud en zijn veel veiliger. Voor de komende generatie elektrische- en plug-in elektrische voertuigen zie ik daar veel meer in.quote:Alleen Li-Poly batterijen komen in aanmerking voor veel opslag. Zolang we nog met loodaccu's schiet het niet echt op.
Complete bullshit.quote:Zelf ben ik het vertrouwen in groene energie zo kwijtgeraakt toen ik met iemand sprak die wat weet van Tennet. Er is geen ruimte op de kabel voor massaal groene energie.
Leg uit op welke manier dat precies goed nieuws is?quote:Moeten ze zelf weten, maar bedonder andere mensen dan niet. Dat hier 5 kolencentrales bijkomen is in princiepe goed nieuws. Wordt Nederland niet meer afgekeken.
Dit topic is gesloten. ![]()
GoT Index » Elektronica » Duurzame Energie deel 5
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea