Gathering of Tweakers

Quicksearch
ik vind het toch wel vreemd,
oh ja de andere 10 panelen staan oost-west(5+5)
dus trek dus maar iets eraf daarvoor, maar dan blijft het typisch

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
stefan001 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:58:
Das een private message, check je direct messages maar eens ;)

Ik vind 30% meer opbrengst bij vocht op je panelen wel erg veel... en zonnepanelen hebben al een antireflectie coating, het lijkt me echt stug dat het van reflectie komt. Als paneelbouwers dit weten, hadden ze het allang doorgevoerd ook. Wat het dan wel is, blijft de vraag...
Het lijkt mij niet de reflectie van de panelen, maar de reflectie van het wateroppervlak.
Zeker nu de zon zo laag staat, kan een laagje water voor de panelen best wel eens voor een verdubbeling van het effectieve oppervlak zorgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

het diffuse licht inderdaad in een lage V hoek kan dat zijn, de panelen hebben rondom water zeker 1 meter rondom en ook 75cm tussenruimte met water wat kan reflecteren, van vooral de golflengte die pv nodig heeft.

http://van.wijk.net/pvt/garage.jpg

morgen maar weer eens water bijvullen en kijken...
(op een zeilboot word je ook sneller bruin)

quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:07:
[...]

Als het aan (tweeletterafkorting) ligt, mag je "wachten" tot 2030. Want "dan" zijn zonnepanelen pas "rendabel" en "concurrerend". Volgens de bekende blinde profeten... :X

@Mistraller:
[...]

Zeker PPV nog niet bezocht, lately? (1871 unieke bezoekers friday-to-friday) ...
Jaja klop jezelf maar weer op de schouder... :O Ik loop toch ook niet post-na-post te spammen dat ik vmware zo tof vind omdat ik wederom een klant zover heb gekregen om z'n datacenter te consolideren...wat weer ettelijke megawatts per jaar gaat schelen....

Wat ik dus bedoel met subsidiejagers; mensen die panelen kopen om subsidie te vangen, en ze dan na een korte tijd weer dumpen op marktplaats oid.

Steeds maar weer je eigen site quoten en promoten vind ik persoonlijk niets bijdragen aan een goede discussie, en past in mijn ogen ook niet zo in de GoT commune. Een linkje in je onderschrift is toch voldoende?

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

1365Watt-piek op ons dak!

Ik heb mijn panelen nog steeds in de schuur staan, en ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik heb een zonnestroom-veteraan zojuist een mail gestuurd met mijn - uitgebreide - vraag. Die vraag wil ik mijn mede-Tweakers ook voorleggen:
quote:
Nog geen hoge opbrengst voor mij, mijn panelen staan nog steeds in de schuur en ik sta nog steeds in dubio. Misschien heb jij wijze raad voor mij.

In onze vorige huis was het klip en klaar: verbruik 750 kWh; productie 746kWh. Mooier kun je het bijna niet hebben.

In ons nieuwe huis ligt het complexer. Het verbruik is hoger, maar niet zoveel hoger als ik had verwacht. Ik meet nu bijna tweeëneenhalve maand (sinds de jaarwisseling) en ons gemiddelde dagverbruik ligt op 2,29kWh ofwel (geëxtrapoleerd) 834 kWh per jaar. Als ik naar voorgaande jaren kijk is het verbruik over deze periode niet veel hoger of lager dan de rest van het jaar, dus die doortrekking is vermoedelijk wel reeël.

Aan de aanbodkant ligt het ingewikkelder. Op ons oude huis hadden we een plat dak en dus stonden de panelen - uiteraard - perfect opgesteld. Ons nieuwe huis heeft een schuin dakvlak gericht op ongeveer WZW. Volgens het mooie schema op jouw site kan ik een vermogensmindering van zo'n 10-15% t.o.v. de vorige situatie verwachten. Laten we zeggen: 12,5% mindering, dat geeft een jaaropbrengst van ongeveer 650kWh.

Als ik dus onze huidige zonnestroompanelen zou laten plaatsen (à ¤ 880) zou ik blijven zitten met een 'gat' van ongeveer 200kWh. Een netto jaarverbruik van 200kWh is anno 2008 natuurlijk nog steeds geweldig, slechts ongeveer 10% van het gemiddelde. Ieder ander zou er blij mee zijn.

Maar toch... het knaagt. Wat nou als het verbruik toch wat stijgt? Ik zit te denken aan een elektrisch scootertje. Wie weet komt er toch een wasdroger (liever niet, en als het dan toch moet liever op gas, maar ik neem dergelijke beslissingen niet alleen). Over een tijdje wil ik gegarandeerd een zonneboiler, de pomp daarvan zal ook wel wat stroom verbruiken. Wie weet wel kinderen...?

Extra panelen bijplaatsen dan? Hoeveel dan? Een standaard set is 550-600Wp, maar dat produceert gelijk weer ± 450kWh extra. Dan kom ik de eerste tijd zeker onder 0 uit, en dat lijkt me niet wenselijk. Ik verwacht dat de Nuon daar erg van in de war raakt. In oktober de stekker eruit? Never. Een kleinere set dan? Die worden bijna niet aangeboden en zijn natuurlijk in verhouding ook weer erg duur. Dan toch maar eerst de huidige panelen het dak op en later, als het nodig blijkt, nieuwe bijplaatsen? Dat wordt een dure grap, vooral het arbeidsloon is duur.

Dan zijn er natuurlijk ook nog de subsidies die er mogelijk/wel/niet/misschien/een beetje/ aan zitten te komen. Daarop wachten? Ik wordt van de schrijfsels van Peter Segaar niet echt vrolijk als ik lees door wat voor hoepels je allemaal moet springen voordat je dat rond hebt met een extra meter enz. En hoe maken ze onderscheid tussen de zonnestroom uit mijn huidige (niet-subsidie-gerechtigde) en nieuwe (wel-subsidie-gerechtigde) zonnestroompanelen?

Ik heb mezelf een ultimatum gesteld, ik wil voor het einde van februari het besluit genomen hebben, en niet lang daarna de panelen op het dak hebben. Ik voel me niet lekker zonder zelfgemaakte zonnestroom :-)

Ik verwacht niet dat je me een kant-en-klaar antwoord geeft, maar wat zou jij doen? Ik neig er naar om dan maar alleen de huidige panelen te laten plaatsen, en het geld wat dan overhoud (wat een luxe he) te besteden aan vloer- en muurisolatie.
Help, ik weet het niet meer! :'(

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
CanonG1 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:52:
Dan kom ik de eerste tijd zeker onder 0 uit, en dat lijkt me niet wenselijk. Ik verwacht dat de Nuon daar erg van in de war raakt. In oktober de stekker eruit? Never.
Ook al trek je in oktober de stekker eruit dan lijkt me dat NUON toch wel in de war raakt? Ook de netbeheerder (Nuon) zal zich afvragen waar het geld blijft?

Ik zou gewoon de huidige set aansluiten, wellicht kan je de installatie van een tweede set alvast voorbreiden zodat je die tzt gewoon op je dak kan neetzetten zonder alteveel kosten (als in voorbereiden van het alvast neerzetten van montage spul als die mensen toch al op je dak zitten - dat kan je de kop niet kosten?)

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

www.myecohouse.net

quote:
:? pro memori??? (ben maar een simpele burgermans...)
Je mag ook een email sturen, maar doe dat dan even via mijn website en dan Meer informatie, dat schilt wat spam.
quote:
Of bedoel je dat ik "zo" langs kan komen?
Kan, maar als ik niet thuis ben: ze zijn niet te zien vanaf de straat.
quote:
Maar dat is toch in dat boze Arnhem? Waar EnergieNed de scepter zwaait? Zou ik daar wel naartoe durven?
Tis Arnhem-Zuid, dus als je vanuit het zuiden aankomt merk je daar niks van :) Maar natuurlijk niet omrijden, das niet duurzaam ;)

quote:
jja schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:36:
[...]

Je mag ook een email sturen, maar doe dat dan even via mijn website en dan Meer informatie, dat schilt wat spam.

[...]

Kan, maar als ik niet thuis ben: ze zijn niet te zien vanaf de straat.

[...]

Tis Arnhem-Zuid, dus als je vanuit het zuiden aankomt merk je daar niks van :) Maar natuurlijk niet omrijden, das niet duurzaam ;)
Nou, voorlopig even niet, heb het te druk, natuurlijk wel dank voor het aanbod.

Omfietsen met de vouwfiets valt wel mee, hoor, met de duurzaamheid. Misschien dat ik dan een paar moleculen meer pindakaas op mijn boterham moet doen, ter compensatie...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
CanonG1 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:52:
Ik heb mijn panelen nog steeds in de schuur staan, en ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik heb een zonnestroom-veteraan zojuist een mail gestuurd met mijn - uitgebreide - vraag. Die vraag wil ik mijn mede-Tweakers ook voorleggen:

Help, ik weet het niet meer! :'(
Bestaande systemen laten installeren (netjes boven elkaar) en alvast een groep daarvoor reserveren (kan veel meer op voor t.z.t.).

Je weet zelf niet hoeveel je eigen elektragedrag gaat veranderen. Kun je dus niets op vastspijkeren. Gewoon: geld op spaarrekening (duurzame, of course...) laten zetten (of: andere duurzame dingen van doen), tegen de tijd dat de zonnejeuk niet meer te houden is, knallen. Volgens mij heb jij dan al een dikke baan als manager of zo. Dan laat je de beste installateur uit Duitsland effe overkomen, je verkoopt dat oude spul weer op Marktplaats, en je knalt dat hele dak in een keer vol mooie zwarte Sunpowertjes (met aardingsset, leg ik nog wel eens uit). Kabeltje naar je elektrafiets, tweede kabeltje onder de heg door naar de buren voor het overschot, klaar is Kees euh. CanonG1...

Je bent duidelijk een ernstig geval van zonneverslaafde. Soms moet je gewoon aan je verslaving toegeven, anders wordt het voor je partner een hel... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Mistraller schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:20:
Steeds maar weer je eigen site quoten en promoten vind ik persoonlijk niets bijdragen aan een goede discussie, en past in mijn ogen ook niet zo in de GoT commune. Een linkje in je onderschrift is toch voldoende?
SDE regeling is niet zo "eenvoudig" uit te leggen. Lijkt me niet zo zinvol om dat hier allemaal te gaan dupliceren, vandaar de verwijzing.

Voor kritiek op die regeling gaarne EZ bestoken. Die hebben "het" verzonnen (uiteraard met medewerking van ECN/KEMA). Ik probeer zaken toe te lichten en de vele pitfalls te onthullen. Meeste mensen kunnen die bende helemaal niet lezen. Ik doe tenminste nog een poging daartoe...

@CanonG1:
Is het een idee om te kijken wat je kwijt zou zijn aan een uitbreiding van de huidige set naar het gewenste vermogen en wat je kwijt zou zijn als je je huidige set zou vervangen voor nieuwe panelen met in totaal het gewenste vermogen (+ een klein beetje met het oog op de toekomst)?

De verschilprijs is dan zeg maar het bedrag wat de huidige set op zou moeten brengen. Is dat een reeel bedrag, kijk dan of je die voor eind feb kunt verkopen voor die prijs.

Als je een compleet nieuwe set zou kopen zit je namelijk ook met relatief minder installatie kosten, dus zou je de huidige set mogelijk sneller kwijt zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
Maar toch... het knaagt. Wat nou als het verbruik toch wat stijgt? Ik zit te denken aan een elektrisch scootertje. Wie weet komt er toch een wasdroger (liever niet, en als het dan toch moet liever op gas, maar ik neem dergelijke beslissingen niet alleen). Over een tijdje wil ik gegarandeerd een zonneboiler, de pomp daarvan zal ook wel wat stroom verbruiken. Wie weet wel kinderen...?
als je de wasmachine (&afwasmachine) op een zonneboiler aansluit (al dan niet op een bestaande HR (nz) ketel bespaar je zomaar 40% op je stroom.
de meeste (af)wasmachines doen "zomaar" 2.8 Kw of meer.
mijn pv is ook oost west geplaatst maar van ernstige opbrengstverliezen merk ik erg weinig.
200kwh is dus zo bespaart, maar ook zo opgewekt.(500Wp erbij)
mijn zonneboilerpomp is 20 watt, en 1 100Wp paneel pakt het gehele jaarverbruik van de zonneboiler makkelijk. verbruik atag qsolar sinds 1-1-2008 : 4kwh.
hoe minder het hoogte verschil is tussen de collector en de boiler, hoe kleiner de pomp mag zijn.
ineens heb je dan dus warm water, zonder gas te verbruiken.
van dit uitgespaarde gas, kan je dus lekker stoken, of in de wintermaanden de was doen als de opbrengst laag is (op gas warmte wassen)
mijn stroombesparing van de zonneboiler icm de (af)wasmachine is groter dan die van de opbrengst van 1350Wp pv (!)
kinderen betekent simpelweg meer wassen(dagelijks?), en de wasmachine is de grootverbruiker......
(zomaar 2kwh per wasbeurt is niet abnormaal)

voor zover ik dus kan overzien zou ik dus gewoon die pv plaatsen en voor een zonneboiler gaan,
vermoedelijk kom je dan alweer in de buurt van 0, en zo niet, dan iets pv bijplaatsen.
indien je ketel in het nieuwe huis oud is, neem dan een combi zonneboiler, die ook de verwarming regelt. de afgelopen dagen heb ik geen gas verbruikt, en de verwarming stond gewoon op 20c.
ik zet tegenwoordig zelfs koffie met warm water, dat scheelt ook, is sneller klaar, en kost niet meer dan met koud water.

<<mijn zonneboilerpomp is 20 watt, en 1 100Wp paneel pakt het gehele jaarverbruik van de zonneboiler makkelijk.>>

mijn zonneboiler heeft ook 12/24DC volts aansluiting, en er zijn ook 12 volt pompen.
het toeval wil dat de collector pomp gaat draaien als de zon schijnt, precies wat pv dus kan doen.
een simpel 50wp paneel van marktplaats, kan dus je zonneboiler autonoom maken.

pas op met die subsidie : op het moment dat je wacht ben je aan het maandelijks betalen.
nu is pv niet zo heel snel met rendement, maar kijk eens naar de gasprijs, en welk deel dit van je energierekening is.
de meeste mensen hebben het deel gas op 75% of meer van de maandrekening.
als je dus 75 euro betaald, heb je al na 10 maanden 750 euro betaald,
dat gaat sneller dan pv of sde.
ik ben erachter gekomen dat het dubbel is, uitsparen en dus niet betalen, icm de realiseerbare besparing tov je huidige situatie is dubbel, het verschil van -1 en +1 = 2.
alleen al het verschil aan niet te betalen btw is 1 pv paneel per jaar (!)
elke redenatie van de sde afwachten moet je afzetten tegen de mogelijk realiseerbare besparing nu tot over 10 jaar.
ik ben zelf ook nogal dom geweest, ik heb de zonneboiler 1 jaar in opslag laten staan, "de oude vr ketel deed het nog" en zo dacht ik geld uit te sparen, oh wat was ik dom zeg.
12x 200 euro heb ik aan nuon betaald, en ohoh daar kan je dus gewoon een prachtig pv setje van kopen.

elke situatie is anders, en elke woning en gezinssamenstelling geeft aanleiding tot een andere optie,
ik kan dus niet zeggen wat moet, alleen wat zou kunnen.

eric-pvt wijzigde dit bericht 12-02-2008 08:38 (61%)

quote:
TD-er schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:38:
@CanonG1:
Is het een idee om te kijken wat je kwijt zou zijn aan een uitbreiding van de huidige set naar het gewenste vermogen en wat je kwijt zou zijn als je je huidige set zou vervangen voor nieuwe panelen met in totaal het gewenste vermogen (+ een klein beetje met het oog op de toekomst)?

De verschilprijs is dan zeg maar het bedrag wat de huidige set op zou moeten brengen. Is dat een reeel bedrag, kijk dan of je die voor eind feb kunt verkopen voor die prijs.

Als je een compleet nieuwe set zou kopen zit je namelijk ook met relatief minder installatie kosten, dus zou je de huidige set mogelijk sneller kwijt zijn.
Lijkt me een heel intressante optie
ook om over na te denken :
bij een enorme besparing en laag energieverbruik, icm een warmtepomp of zonneboiler,
en meer pv dan noodzakelijk, kan je bij enkele leveranciers gasverbruik salderen tegen stroom.
de gasmeter draait nu eenmaal nooit terug, dus die moet zo min mogelijk draaien.
er zijn er mij maar 2 bekend die dat toestaan zonder extra kosten, en online 1 tot 3 maandelijks laten afrekenen.

en dan nog even dit :
ik stapte 9 februari over naar greenchoice, laat het nu net prachtig weer zijn geweest, op 8-2 geef ik de meterstanden door voor overstap van elektran naar greenchoice, op maandag belt greenchoice : "de meterstand is lager dan bij de overstap" op zich geen probleem... lijkt het... maar de netbeheerder kan dit niet verwerken.("we zijn daar administratief niet voor ingericht")

nederland duurzaam ? ik denk het niet, en ez loopt maar te kwekken als een aangereden eend,
mijn oma zei ooit : "waar de mond vol van zit, loopt de broek van over"

quote:
TD-er schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:38:
@CanonG1:

Als de subsidieregeling er komt moet ik waarschijnlijk het zelfde doen. Omdat je met een teruglevermeter niet de opbrengst van 2 systemen uit elkaar kunt houden (ik ga er nog steeds van uit dat je maar 1 meter nodig hebt) moet ik waarschijnlijk het bestaande systeem verkopen. Het nieuwe systeem wordt dan wat groter zodat ik ook in de toekomst (opgroeiende kinderen) ons volledige stroomverbruik kan afdekken. Maar dan moet Essent niet moeilijk gaan toen over een negatief verbruik, heb ik al eens gevraagd maar moet ik nog maar eens doen, en de terugleversubsidie moet bovenop de salderingsregeling komen.

(Ja ik wil graag wat subsidie, dan kan ik de grote uitgaven wat beter uitleggen aan mijn vrouw. Ik ben een brave burger O-) die netjes zijn belasting betaald, en daar wil je af en toe wel eens iets van terug zien)

Een der antidigibeet

Zelf heb ik het vermoeden dat je bij elk milieustuk (zonnepanelen, warmtepomp, isolatie enz.) voor de gek gehouden wordt.

Zo zegt elke dealer van Elektrische scootertjes bijvoorbeeld van (opladen kost maximaal 20 cent).
Nah, ik betaal per kilowatt echt netto 23 cent en het opladen van mijn scooter neemt 1,5 kW weg uit het net, dus 1,5 * 23 cent is in mijn ogen geen 20 cent, maar eerder 34,5 cent, ongeveer 1 ct/km om het grof te zeggen, maar dat is aan de hoge kant.
Dat is al een.

Dan de subsidie van onderdelen. Geloof maar dat het rijk dit zo terugverdient. 19% BTW over de panelen is een leuk inkomen als mensen massaal over gaan. Eerst betalen ze en dan is er het onderhoud en de kleine letters van je leverancier. Je zal niet de eerste zijn die klaagt over de summiere restitutie bij feed-in. Ik zou het schappelijk vinden als ze je per kW feed-in net zoveel geven als jij er voor betaald.
1. Harstikke groene energie, beter kan niet
2. Héé, ze ruiken een jonge markt die bloeit. Even wat bijschrapen in de wet

Welke zin klopt niet of is niet eerlijk.

Zelf heb ik een proefrit mogen maken op de Vectrix maxiscooter (Heb A) en dat is best gaaf. Ik heb de hele accu leeg gereden en alleen het geluid van optrekken al. Gaaf en ik kreeg er kippevel van (niet van de kou). Zo mooi dat je weet dat hij trekt en dat optrekken is matig. Ik heb snellere motors gehad, maar elke opgefokte benzinescooter trekt hij eruit. Bij 95 km/h is het aardig op. Nu ik hem zelf onder controle heb gehad wil ik er voor gaan. Hij kost wel 10.200 euro met aflevering :/ (bezorging en rijklaar maken kost ook geld)
Ik vind het wel gevaarlijk voor jonge bestuurders want als je achter een auto zit die precies 80 km/h voert kom je er niet of nauwelijks langs. Een vrachtwagen inhalen duurt 800 meter. Dat vermeld meneer dan niet. De Vectrix is een gaaf voertuig en ik ga ervoor, maar het vraagt een beheerste rijstijl want de meter zakt ook steeds dieper in totdat het moment dat je ineens bij acceleren de 80 niet haalt en dan weet je hoe laat het is. Nog 4 kilometer en je kunt lopen op dat punt. De accu's zijn te snel ineens leeg. Dit moet je weten anders kan het nog lastig worden.
http://blogger.xs4all.nl/...ve/2006/12/18/161888.aspx
Dit is passie en zo bloeide er een discussie op tussen de brandstof afhankelijke mensen en mensen afhankelijk van elektra. Daar ging de discussie dus ook over.
Over de accu's ben ik niet te spreken :( Na 77 km was het einde feest :(

Hoe ideaal is het als jij je elektrische voertuig kunt laden uit zonne-energie? Dus een zwik panelen op je dak en zo'n motor. Dat geeft een gevoel, echt.

Alleen de accu's nog en dan loopt het wel. Ken iemand met zonnepanelen die nietr doet aan feed-in en 400 kilo aan loodaccu's heeft staan voor de opslag voor 3 dagen zonder zon :/
dat is dus het nadeel en daar wordt op in gespeeld door het rijk. Men moet zich schuldig gaan voelen dat ze het milieu verpesten, maar zodra ik de stelling deed op de www van de overheid kreeg ik een ontkennend antwoord terug, erg laf.
De stelling is:
1. Toenemende zonneaktiviteit resulteerd in een "global warming" op alle planeten! en niet alleen op moeder aarde.

Daar hadden ze niet van terug want dat is bewezen. Onze schuld is 5-15%?

Rogresalor wijzigde dit bericht 12-02-2008 10:46 (12%)

Het is 's-nachts kouder dan buiten

quote:
Ik las je verhaal... en een gevoel bekroop me... nee, het zal toch niet? Ik krijg weer het Exuimtum-gevoel. Ben jij het echt? Ben je terug?

Joepie! Wat is de policy m.b.t klonen ook alweer?

CanonG1 wijzigde dit bericht 12-02-2008 10:29 (6%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Een der antidigibeet

Goed, dat staat

Ik zal niet inhoudelijk reageren, maar je kent de situatie niet en daarom een vooroordeel.
Het lijkt me verstandig om niet op elkaar te reageren. Dat is het beste voor ons beide.
Dankzij de therapie wordt ik niet boos meer en kan ik er wel een glimlach om maken.

Rogresalor wijzigde dit bericht 12-02-2008 16:02 (28%)

ik zat zomaar te denken : (voordat jullie energie verspillen aan elkaar)

pv -> waterstof maken van leidingwater.
zonneboiler/ketel op laten branden, of scooter op laten rijden...
elke woning een soort lpg tank en op je scooter ook.
een buffervooraad geeft ook enige autonomie, bij storing tekort of uitval.
waarom bestaat dit eigenlijk nog niet ?
een hr/e ketel kan weer stroom maken van waterstof snachts.(pv inactief)

(restprodukt is drinkwater, nooit meer dorst op je scooter zomers)

In IJsland hebben ze wel zulke systemen heb ik mij laten vertellen en schijnen de bussen daar op waterstof te rijden. Dan dus niet waterstof vanuit zonnecellen, maar vanuit de vulkanische activiteit en geisers.

Ik vraag me af wat efficienter is...
PV => electriciteit => waterstof => beweging
PV => electriciteit => accu's => beweging.

De cyclus elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit is zeer inefficiënt. Je mag blij zijn als je aan het eind 30% van de elektriciteit overhoudt. Accu's zijn in dat opzicht veel efficiënter (80-90% is in de prakijk haalbaar), wat hun nadelen verder ook zijn.

Oh, en het restproduct van de omzetting waterstof -> elektriciteit is geen leidingwater maar gedestilleerd water. Dat smaakt niet echt lekker en is in grote hoeveelheden ook niet goed voor je.

CanonG1 wijzigde dit bericht 12-02-2008 22:14 (3%)

Een der antidigibeet

Geheel niet intressant omdat waterstof gewonnen kan worden uit de oceaan door het temperatuurpotentiaal. Al is het maar 1% effectief, het is wel duurzaam.'

Alleen Li-Poly batterijen komen in aanmerking voor veel opslag. Zolang we nog met loodaccu's schiet het niet echt op.

Zelf ben ik het vertrouwen in groene energie zo kwijtgeraakt toen ik met iemand sprak die wat weet van Tennet. Er is geen ruimte op de kabel voor massaal groene energie.
Moeten ze zelf weten, maar bedonder andere mensen dan niet. Dat hier 5 kolencentrales bijkomen is in princiepe goed nieuws. Wordt Nederland niet meer afgekeken.

Ik heb gedaan wat mijn verantwoording ligt (isoleren, vocht verlagen, elektrisch rijden).
Wat de wereld veder doet maakt mij niet zoveel uit. Zelf Albert all Gore slaat de plank mis in mijn ogen.

Ik denk dat we te maken krijgen met grote problemen. Ik geeft het zo'n 5 jaar en als ik de grafieken 5 jaar doortrekt heb je een puinbak van hier tot gisteren. Zomers 44 graden en in de Winter nog meer regen en minder zon bij een graad of 16-20.

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:12:
<snip>
Oh, en het restproduct van de omzetting waterstof -> elektriciteit is geen leidingwater maar gedestilleerd water. Dat smaakt niet echt lekker en is in grote hoeveelheden ook niet goed voor je.
offtopic:
water (gedestilleerd of niet) is in grote hoeveelheden sowieso dodelijk.

franssie wijzigde dit bericht 12-02-2008 22:36 (0%)
Reden: typo

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

quote:
Rogresalor schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:33:
Geheel niet intressant omdat waterstof gewonnen kan worden uit de oceaan door het temperatuurpotentiaal. Al is het maar 1% effectief, het is wel duurzaam.'
Is dat waar? Grootschalige energiewinning uit de oceaan dmv temperatuurverschil kan de temperatuurbalans verstoren. Hoe duurzaam is dat>
quote:
Alleen Li-Poly batterijen komen in aanmerking voor veel opslag. Zolang we nog met loodaccu's schiet het niet echt op.
LiPo accu's hebben een grote energie-inhoud maar zijn nogal temperamentvol. Bij verkeerd (ont-)laden kunnen er nog wel eens wat nare exotherme reacties optreden (lees: je elektrische voertuigen vliegt in een onblusbare brand). Lithium-IJzer-Fosfaat accu's hebben een iets lagere energie-inhoud en zijn veel veiliger. Voor de komende generatie elektrische- en plug-in elektrische voertuigen zie ik daar veel meer in.
quote:
Zelf ben ik het vertrouwen in groene energie zo kwijtgeraakt toen ik met iemand sprak die wat weet van Tennet. Er is geen ruimte op de kabel voor massaal groene energie.
Complete bullshit.
quote:
Moeten ze zelf weten, maar bedonder andere mensen dan niet. Dat hier 5 kolencentrales bijkomen is in princiepe goed nieuws. Wordt Nederland niet meer afgekeken.
Leg uit op welke manier dat precies goed nieuws is?

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws