quote:
Als ik het over "GJ prijs" heb, heb ik het over "GJ prijs". Ik gooi altijd alle vastrecht er uit, die hoort niet in variabele kosten opgenomen te worden (net zo min als "meetdienst", "Heffingskorting", al die onzinnige reut die niks met variabele energieprijs te maken heeft). Bovendien: op NUON tariefbladen (en alle SV bladen) staat altijd de GJ prijs vermeld. Inclusief BTW. Energiebelasting wordt in de prijs verstopt (is dan ook een variabele component), mogen ze doorberekenen maar hoeven ze niet af te dragen... Vastrecht staat altijd apart op de nota. Zoals het hoort. Ik ben weer bezig om mijn SV grafieken (NUON Soap) te updaten, is een afgrijselijk ingewikkelde rekenoperatie.
quote:
Voor zover ik weet kijken dergelijke meters naar de stroming van het water bij een bepaalde temperatuur. Ik wil best geloven dat daar een afwijking inzit. Maar om nu te stellen dat je niet ongeveer een GJ aan energie binnen krijgt gaat mij wat ver. Natuurlijk kan het zijn dat je door slechte isolatie bijv al 30% van de energie verliest door de leidingen in overwarmde ruimtes en je daardoor niet 1:1 die warmte allemaal in je huis hebt gestopt. En dat die prijs deels is gebaseerd op de gasprijs is niet zo gek, dat komt omdat de meeste stadswarmte ook van aardgas (of andere fossiele brandstoffen) afkomstig is.
Ik heb het helemaal niet over afwijkingen in meters... Die meters heb ik documentatie van, debietmeting met temperatuurverloop, dat zal wel snor zitten. Waar ik het over heb, is dat de GJ prijs compleet fictief wordt berekend, gebruikmakend van door brancheorganisatie EnergieNed in opdracht gegeven statistisch onderzoek naar energieverbruiken in "gaswoningen" en "stadswarmte woningen". Op basis van die (soms discutabele) cijfers wordt een zogenaamd "marktwaarde equivalent" voor de GJ prijs bepaald die uitsluitend m.b.v. de (soms gemanipuleerde!) geldende gas- en elektraprijzen berekend wordt. "Genormeerd gasverbruik" wordt daarbij gelijk gesteld aan "genormeerd stadswarmte verbruik", want, zo stellen ze, er mag "Niet Meer Dan Anders" (lees: gas als norm) gerekend worden. Dus prijs wordt gelijk getrokken ("niet meer dan anders"), en daaruit volgt een bezopen "GJ per kuub gas" relatie. Die dus nauwelijks te maken heeft met de werkelijke calorische waarde die in de
gemeten verbruikte GJ zit! Omdat het op verbruiksgegevens van elk jaar weer een andere groep extreem van elkaar verschillende gebruikers berust. Waarvan onafhankelijke onderzoeken al hebben laten zien dat er een gigantische spreiding in zit, vergelijk mijn 7,7 GJ/jaar maar eens met de genoemde 50 GJ/jaar van Speksteenkachel voor aanschaf van zijn ssk...
Reeds jaren gebruikte EnergieNed formule:
http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.htm#GJformule
Daaruit resulterend GJ bedrag (ben bezig met updates):
http://www.polderpv.nl/NU...aph2_GJ_price_developmentquote:
Nu heb je het over de vorm van opwekking. Ik kijk gewoon puur naar hoe je de energie inkoopt als consument. Bij stadsverwarming reken je een bedrag X per GJ af terwijl je bij hout per kuub betaalt. Natuurlijk kan het best zo zijn dat om die 1 GJ stadswarmte bij jou thuis te krijgen er in werkelijkheid nog een GJ extra nodig was, wat natuurlijk onzinnig energieverbruik is.
Het werkelijke "verbruik" of calorische waarde van die giegs is onbepaalbaar. Het best bewaarde keukengeheim van de producent en van de leverancier (die in Leiden verschillend zijn: E.ON eigenaar van de elektracentrale, NUON Warmte "levert" de restwarmte o.a. aan onze wijk). Heeft niets met de beprijzing te maken (in ieder geval in het voordeel van voornoemde twee, anders hadden ze het al lang overboord gekieperd). HOE groot dat voordeel is, kunnen we alleen maar naar gissen. Kon wel eens veel groter zijn dan gasstook, omdat ze dat zelf ook moeten inkopen bij de dure monopolist GasTerra... Restwarmte is restwarmte. Werd vroeger in de singel gedumpt. Nu voor goud geld verkocht.
quote:
Maar met een prijs van 20 euro per GJ blijft het nog steeds concurrerend.
T.o.v. van WAT?