Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 5

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 28 oktober 2007

zo ik heb vandaag mijn zonnepanelen set uitgebreid,
dat was wel even zwaar met die ballast, nu 2350 Wp vermogen,
daar kan je wel een elec.scoortertje van rijden,
laat de zomer nu maar komen.

ps : tav beter besparen, ik heb al enorm bespaard, dwz ik ben uit-bespaard, en ja dat kan,
(eg : zonneboiler op wasmachine en afwasmachine)
zonnepanelen nemen dan ook een veel groter aandeel van het totaal.
ik hoop uit te komen op +/- 600kwh overschot, bij een mooie zomer.

Igor-to-the-Home!
Reg. datum: 05 april 2003

quote:
Ik zie op de foto's dat je een dak hebt waardoor je maar de halve dag zon/licht op een kant hebt en de andere helft van de dag op de andere kant. Ik dacht dat het dan geen zin had om zonnepanelen op het dak te leggen? Misschien is dat een verouderde opvatting en kan het met de hogere energieprijzen en hogere rendementen van de panelen van tegenwoordig wel rendabel zijn, of heb je het meer uit idealisme gedaan?

Wij verbruiken inmiddels met een tweepersoons huishouden rond de 1800 kWh per jaar en 1000-1200 m3 gas afhankelijk van de winter (hoekhuis). Ik ga voor de zomer nog een nieuwe koel/vries combi kopen om onze redelijk oude kast te vervangen en dan moeten we nog zo'n 200-250 kWh lager uit gaan komen.

Ik heb overigens ook net een nieuwe stroommeter aangeschaft bij conrad. In vergelijking met de oude meter die we al hadden is dat wel interessant. Iets als een spaarlamp of PC meten de twee vrijwel gelijk, terwijl de radio op de oude meter 25 Watt aangeeft en op de nieuwe 20 Watt. Het meest interessant is de CV ketel, waarvan de oude meter zegt dat het in standby 40 Watt is, terwijl de nieuwe meter hem maar voor 5 Watt laat meetellen :? ! Iemand enig idee waar dit aan ligt? Omdat de nieuwe meter een decimaal weergeeft en vanaf 1.5Watt kan meten (de oude geeft alleen hele Watts, en meet vanaf ongeveer 6 Watt) ben ik geneigd de nieuwe te geloven, maar ik vind de verschillen nogal groot.

Zonder er veel verstand van te hebben dacht ik dat iets misschien met de power factor te maken kon hebben? De oude meter kan deze weergeven, de nieuwe niet. En laat nu bij iets als een PC deze nagenoeg 1 zijn, terwijl bij de CV hij af en toe zo laag als 0.6 weergegeven wordt... Iemand? O-)
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
_ep schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:59:
[...]

Zonder er veel verstand van te hebben dacht ik dat iets misschien met de power factor te maken kon hebben? De oude meter kan deze weergeven, de nieuwe niet. En laat nu bij iets als een PC deze nagenoeg 1 zijn, terwijl bij de CV hij af en toe zo laag als 0.6 weergegeven wordt... Iemand? O-)
De powerfactor is de verhouding tussen het vermogen in Watt en in VA, waarbij die laatste altijd de grootste waarde is (of gelijk)
Wat ik echter vreemd vind is dat je oude meter wel een cos-phi (powerfactor) kan weergeven, maar toch een veel groter vermogen laat zien.
Lees anders dit topic eens door: Energiemeters... deel hier je ervaringen

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

http://van.wijk.net/pvt/garage.jpg

ik heb zowel oost, (zomers vanaf 5 uur sochtends)
als ook west (zomers tot 21:45u)
als sinds vandaag ook zuid geplaatste panelen.
de warmtecollector staat west gericht, en doet het erg goed.
oost en west geven 87% rendement, zuid 36 graden is maximaal.
geen panelen is geen rendement.

meer info : http://www.zonnepanelen.w...l/richting_invalshoek.htm

(ben erg tevreden met mijn el cheapo elro m12 wattmeter van de praxis)

zonne-energie voor iedereen

quote:
Sneezzer schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:46:
Is er al meer bekend over de subsidie regeling voor zonnepanelen?
Ik sta namelijk op het punt om een set aan te schaffen maar wil natuurlijk niet net te vroeg kopen (hoe goed/slecht) de regeling ook is.
Nou mensen, hou maar op. Het wordt niks, het is bagger, en ook al gaan er "vragen" gesteld worden (zowel door onze Diederik [die denk ik BLOEDpissig is...] als door Paulus Jansen), ik vrees het ergste.

Het verbaast me nix allemaal, leer uw pappenheimers nou eindelijk eens kennen.

Energeia stelde een "onschuldig vraagje" en daar kwam een zeer onthutsend antwoord op.

"Van der Hoeven lijkt niet zo'n fan van zonne-energie."

Uit het Energeia stuk. Dat is erg netjes gezegd...

http://www.polderpv.nl/SDE_regeling2.htm#SDE_doorgeprikt

:'(

Altijd vrolijk, die zonnigtype...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
LauPro schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:54:
[...]
De prijzen wisselen inderdaad (is dat bijv. inclusief belasting en vastrecht e.d.?), als de GJ-prijs voor warmte lager is dan is dat ter vergelijking alleen maar nadeliger tov het stoken op hout.
Als ik het over "GJ prijs" heb, heb ik het over "GJ prijs". Ik gooi altijd alle vastrecht er uit, die hoort niet in variabele kosten opgenomen te worden (net zo min als "meetdienst", "Heffingskorting", al die onzinnige reut die niks met variabele energieprijs te maken heeft). Bovendien: op NUON tariefbladen (en alle SV bladen) staat altijd de GJ prijs vermeld. Inclusief BTW. Energiebelasting wordt in de prijs verstopt (is dan ook een variabele component), mogen ze doorberekenen maar hoeven ze niet af te dragen... Vastrecht staat altijd apart op de nota. Zoals het hoort. Ik ben weer bezig om mijn SV grafieken (NUON Soap) te updaten, is een afgrijselijk ingewikkelde rekenoperatie.
quote:
Voor zover ik weet kijken dergelijke meters naar de stroming van het water bij een bepaalde temperatuur. Ik wil best geloven dat daar een afwijking inzit. Maar om nu te stellen dat je niet ongeveer een GJ aan energie binnen krijgt gaat mij wat ver. Natuurlijk kan het zijn dat je door slechte isolatie bijv al 30% van de energie verliest door de leidingen in overwarmde ruimtes en je daardoor niet 1:1 die warmte allemaal in je huis hebt gestopt. En dat die prijs deels is gebaseerd op de gasprijs is niet zo gek, dat komt omdat de meeste stadswarmte ook van aardgas (of andere fossiele brandstoffen) afkomstig is.
Ik heb het helemaal niet over afwijkingen in meters... Die meters heb ik documentatie van, debietmeting met temperatuurverloop, dat zal wel snor zitten. Waar ik het over heb, is dat de GJ prijs compleet fictief wordt berekend, gebruikmakend van door brancheorganisatie EnergieNed in opdracht gegeven statistisch onderzoek naar energieverbruiken in "gaswoningen" en "stadswarmte woningen". Op basis van die (soms discutabele) cijfers wordt een zogenaamd "marktwaarde equivalent" voor de GJ prijs bepaald die uitsluitend m.b.v. de (soms gemanipuleerde!) geldende gas- en elektraprijzen berekend wordt. "Genormeerd gasverbruik" wordt daarbij gelijk gesteld aan "genormeerd stadswarmte verbruik", want, zo stellen ze, er mag "Niet Meer Dan Anders" (lees: gas als norm) gerekend worden. Dus prijs wordt gelijk getrokken ("niet meer dan anders"), en daaruit volgt een bezopen "GJ per kuub gas" relatie. Die dus nauwelijks te maken heeft met de werkelijke calorische waarde die in de gemeten verbruikte GJ zit! Omdat het op verbruiksgegevens van elk jaar weer een andere groep extreem van elkaar verschillende gebruikers berust. Waarvan onafhankelijke onderzoeken al hebben laten zien dat er een gigantische spreiding in zit, vergelijk mijn 7,7 GJ/jaar maar eens met de genoemde 50 GJ/jaar van Speksteenkachel voor aanschaf van zijn ssk...

Reeds jaren gebruikte EnergieNed formule:
http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.htm#GJformule

Daaruit resulterend GJ bedrag (ben bezig met updates):
http://www.polderpv.nl/NU...aph2_GJ_price_development
quote:
Nu heb je het over de vorm van opwekking. Ik kijk gewoon puur naar hoe je de energie inkoopt als consument. Bij stadsverwarming reken je een bedrag X per GJ af terwijl je bij hout per kuub betaalt. Natuurlijk kan het best zo zijn dat om die 1 GJ stadswarmte bij jou thuis te krijgen er in werkelijkheid nog een GJ extra nodig was, wat natuurlijk onzinnig energieverbruik is.
Het werkelijke "verbruik" of calorische waarde van die giegs is onbepaalbaar. Het best bewaarde keukengeheim van de producent en van de leverancier (die in Leiden verschillend zijn: E.ON eigenaar van de elektracentrale, NUON Warmte "levert" de restwarmte o.a. aan onze wijk). Heeft niets met de beprijzing te maken (in ieder geval in het voordeel van voornoemde twee, anders hadden ze het al lang overboord gekieperd). HOE groot dat voordeel is, kunnen we alleen maar naar gissen. Kon wel eens veel groter zijn dan gasstook, omdat ze dat zelf ook moeten inkopen bij de dure monopolist GasTerra... Restwarmte is restwarmte. Werd vroeger in de singel gedumpt. Nu voor goud geld verkocht.
quote:
Maar met een prijs van 20 euro per GJ blijft het nog steeds concurrerend.
T.o.v. van WAT?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Species 5618
Reg. datum: 13 mei 2003

quote:
LauPro schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 00:29:
[...]
Wat betaal je per KG/kuub hout ongeveer?

Overigens wil ik alleen maar zeggen dat het stoken op hout niet per definitie duurzaam en goedkoper is. Kijk maar eens hoeveel fossiele brandstoffen er op gaan aan de kap en het transport. Als je hout stookt, zorg er dan voor dat je een stuk bosgrond hebt, iets dat dus vrij onmogelijk is in de bebouwde kom.
35 Eur

Hangt van je haard af. Een openhaard is per definitie inefficiënt. Zo'n speksteenkachel is super efficiënt maar voor haarden zijn er ook "inzethaarden" die via de onderkant lucht (eventueel elektrisch) aanzuigen, onder- achter- en uiteindelijk bovenlangs weer verwarmd uitspugen. Natuurlijk gaat deze lucht niet door de verbrandingsruimte maar langs de gietijzeren buitenkant .

Vier jaar geleden de haard erin gezet. 1600,00. Ook als het vriest verwarmt deze gewoon de woning met 22 graden. Wij verstoken zo ongeveer 3,5 kuub per jaar voor 35 per kuub. De gasbesparing is 900M3 (*.55) = 495 - 122,50 = 372,50. Wow, nu ik dit zie besef ik dat de investering er al uit is en hij begint nu geld op te leveren :) Naast het financiële voordeel is de lucht in de winter veel droger in huis in vergelijking met CV verwarming wat schimmel en andere ziektes minder kans geeft en dus een gezonder leefklimaat is.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

zozo vandaag na de upgrade zomaar 3.2 kwh op de meter erbij,(0,8 verbruikt)
daar word ik na hard werken erg vrolijk van, en dat laat ik niet verpesten door nuon of wat dan ook,
het voelt erg goed, zonnigtype weet dat al 8 jaar, en dat is ook wat waard.
de zonneboiler van 200 liter staat op 50c daar kan je 3 uur van douchen.
(of 4 dagen lang normal)
morgen weer een volle zondag.....

de techniek is er, iedereen wacht op de overheid,
doe jezelf dat niet aan, je eerste zonnepaneel geeft een beter gevoel dan je eerste computer of auto,
waar of niet ?

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

quote:
LauPro schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 00:29:
[...]
Wat betaal je per KG/kuub hout ongeveer?

Overigens wil ik alleen maar zeggen dat het stoken op hout niet per definitie duurzaam en goedkoper is. Kijk maar eens hoeveel fossiele brandstoffen er op gaan aan de kap en het transport. Als je hout stookt, zorg er dan voor dat je een stuk bosgrond hebt, iets dat dus vrij onmogelijk is in de bebouwde kom.
35 euro per kuub, wordt echter gekocht in geval van nood.
Groot gedeelte is echter gratis, schoon afvalhout van de plaatselijke timmerschool en snoeihout (dikke stammetjes) van de gemeente.

Bart

520 Wp + zonneboiler

quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:31:
de techniek is er, iedereen wacht op de overheid,
doe jezelf dat niet aan, je eerste zonnepaneel geeft een beter gevoel dan je eerste computer of auto,
waar of niet ?
Ja, het is geweldig om je eigen electriciteit op te wekken met zonnepanelen. Ik sta ook te popelen om een mooi systeem op het dak te leggen. Als ik zeker wist dat er de eerste jaren geen subsidie kwam zou ik morgen een systeem bestellen. Maar ik zou er behoorlijk chagrijnig van worden als ik net buiten de subsidie boot val omdat ik een maand te vroeg ben. Daarom wacht ik nog maar even af, dat lijkt de overheid inderdaad te willen... 8)7

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
zonneschijn schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:25:
[...]

Ja, het is geweldig om je eigen electriciteit op te wekken met zonnepanelen. Ik sta ook te popelen om een mooi systeem op het dak te leggen. Als ik zeker wist dat er de eerste jaren geen subsidie kwam zou ik morgen een systeem bestellen. Maar ik zou er behoorlijk chagrijnig van worden als ik net buiten de subsidie boot val omdat ik een maand te vroeg ben. Daarom wacht ik nog maar even af, dat lijkt de overheid inderdaad te willen... 8)7
Er bestaat in diverse gemeenten nog steeds subsidie, in ons dorp in elk geval wel. En dit jaar mogen we die alweer aanspreken :) Wie weet wordt het dit jaar dan tóch een zonneboiler...

Die overheidssubsidie vind ik niet zo belangrijk, dat zal mijn tijd wel duren, al is het mooi meegenomen.

Als je overigens wel panelen wilt, én het voordeel van de subsidie, haal ze dan van marktplaats...de gemiddelde verkoper heeft ze met subsidie gekocht, en daarom zijn ze redelijk geprijsd. Zodoende pak je daar in feite ook wat van mee, want ze gaan erg lang mee.

Nadeel van een subsidieregeling is namelijk soms dat er kleine lettertjes aan verbonden zijn. Zo mogen wij de panelen pas na 5 jaar buiten de gemeente plaatsen, doen we dat eerder, vanwege verhuizing, dan moeten we de subsidie terugbetalen. Niet dat ik daar problemen mee heb, maar het kan een overweging zijn. Zo kan ik me voorstellen dat er ook aan een overheidsregeling nog beperkende maatregelen geplakt worden, om subsidiejagers te ontmoedigen. (Al zal dat met een terugleververgoeding nog wel loslopen)

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

quote:
zonneschijn schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:25:Maar ik zou er behoorlijk chagrijnig van worden als ik net buiten de subsidie boot val omdat ik een maand te vroeg ben. Daarom wacht ik nog maar even af, dat lijkt de overheid inderdaad te willen... 8)7
Als het aan (tweeletterafkorting) ligt, mag je "wachten" tot 2030. Want "dan" zijn zonnepanelen pas "rendabel" en "concurrerend". Volgens de bekende blinde profeten... :X

@Mistraller:
quote:
Zo kan ik me voorstellen dat er ook aan een overheidsregeling nog beperkende maatregelen geplakt worden, om subsidiejagers te ontmoedigen. (Al zal dat met een terugleververgoeding nog wel loslopen)
Zeker PPV nog niet bezocht, lately? (1871 unieke bezoekers friday-to-friday) ...

zonnigtype wijzigde dit bericht 09-02-2008 00:13 (24%)

het fantastische overheidsbeleid heeft dit tot gevolg :

"ik wacht op subsidie" -> je betaald dus gewoon door voor gas en stroom
na 12 maanden 50 euro voor stroom betalen heb je al 1 zonnepaneel weggegeven,
je houd er dus niets aan over, je bent netto afnemer, en betaald daar ook belasting en btw over.
bij ez hopen ze ook nog dat je rookt, en flink auto rijd.

zonneboiler ? de prijs van een atag qsolar is in 1 jaar tijd 1200 euro gestegen, ik 2008 krijg je maar liefst 800 euro subsidie, hopelijk.
de qsolar bespaard bij mij lachend 90 euro gas per maand, en al bijna 1 jaar lang.
dat is 12 maanden x 90 euro = 1080 euro.(en geen belasting en btw betaald...)
is subsidie nu echt nodig ? en kun je dat wel afwachten ?
in mijn specifieke geval, heb ik dus minstens 1500 euro uitgespaard,
en daarvan kan ik leukere dingen doen.
welk subsidie bedrag dan ook, dit is veel rianter, dit jaar word het ook weer niets,
minimale bedragen, volgend jaar dan maar weer afwachten, ik heb dan al de helft van de aanschaf uitbespaard, en de prijzen stijgen lekker door.

het is dus veel verstandiger bij het bezit van een oudere ketel, je break even-point op te zoeken,
of misschien wel je boiling point, ik denk nu : doe je maandbedrag eens x12 en denk dan nog eens na. (en doe dat ook eens met je maandbedrag van 2001 en zie het verschil)

en dan nog het klimaat, je fossiel resource gebruik, en wat je besluit daar zelf aan te doen,
want in den haag of in een bestuurskamer van een energiemaatschappij worden alleen maar plannen gesmeed ten koste van al onze centjes, en hoe die naar hen toevloeien.

ik ben zelf erg dom geweest ik had het allemaal al 2 jaar eerder moeten doen, zie ik nu achteraf.

en ondertussen : http://www.greenpeace.nl/news/e-on-heeft-nooit-geloofd-in-sc

ging de subsidie ook maar zo makkelijk :
NUON : verhoog de feed-in naar 69 cent/20jaar voor ALLE systemen, en sde aanschaf met 50% ..
EZ : oh well, oke we will just do that....

eric-pvt wijzigde dit bericht 09-02-2008 09:14 (53%)

www.myecohouse.net
Reg. datum: 30 mei 2007

Dit weekend hebben wij onze PV-installatie uitgebreid met 8 ASE300 panelen van elk 300Wp.
Totaal hebben we nu 5836Wp. Vandaag 15,7kWh opgewekt.
Kijk voor een foto even op http://www.myecohouse.net

520 Wp + zonneboiler

quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 09:02:
het fantastische overheidsbeleid heeft dit tot gevolg :

"ik wacht op subsidie" -> je betaald dus gewoon door voor gas en stroom
na 12 maanden 50 euro voor stroom betalen heb je al 1 zonnepaneel weggegeven,
je houd er dus niets aan over, je bent netto afnemer, en betaald daar ook belasting en btw over.
bij ez hopen ze ook nog dat je rookt, en flink auto rijd.

zonneboiler ? de prijs van een atag qsolar is in 1 jaar tijd 1200 euro gestegen, ik 2008 krijg je maar liefst 800 euro subsidie, hopelijk.
de qsolar bespaard bij mij lachend 90 euro gas per maand, en al bijna 1 jaar lang.
dat is 12 maanden x 90 euro = 1080 euro.(en geen belasting en btw betaald...)
is subsidie nu echt nodig ? en kun je dat wel afwachten ?
in mijn specifieke geval, heb ik dus minstens 1500 euro uitgespaard,
en daarvan kan ik leukere dingen doen.
welk subsidie bedrag dan ook, dit is veel rianter, dit jaar word het ook weer niets,
minimale bedragen, volgend jaar dan maar weer afwachten, ik heb dan al de helft van de aanschaf uitbespaard, en de prijzen stijgen lekker door.

het is dus veel verstandiger bij het bezit van een oudere ketel, je break even-point op te zoeken,
of misschien wel je boiling point, ik denk nu : doe je maandbedrag eens x12 en denk dan nog eens na. (en doe dat ook eens met je maandbedrag van 2001 en zie het verschil)

en dan nog het klimaat, je fossiel resource gebruik, en wat je besluit daar zelf aan te doen,
want in den haag of in een bestuurskamer van een energiemaatschappij worden alleen maar plannen gesmeed ten koste van al onze centjes, en hoe die naar hen toevloeien.

ik ben zelf erg dom geweest ik had het allemaal al 2 jaar eerder moeten doen, zie ik nu achteraf.
Je hoeft me niet te overtuigen van het nut van zonne-energie, dat is een paar jaar geleden al gebeurt. Sindsdien heb ik 520 Wp aan zonnestroompanelen en een zonneboiler laten installeren. Ketel is een HR, isolatie is goed (huis uit 1999). Besparen op ons gasverbruik hoop ik over enkele jaren te gaan doen dmv een speksteenkachel. Maar eerst wil ik voldoende zonnepanelen laten installeren om ons volledige jaarverbruik af te dekken.

Trouwens, ik betaal maar 18 euro per maand voor stroom, en ongeveer 90 euro per maand aan gas (dat krijg je als je in een vrijstaand huis wil wonen :> )

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

quote:
zonneschijn schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:41:
[...]
Besparen op ons gasverbruik hoop ik over enkele jaren te gaan doen dmv een speksteenkachel.
:)

Bart

quote:
jja schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:55:
Dit weekend hebben wij onze PV-installatie uitgebreid met 8 ASE300 panelen van elk 300Wp.
Totaal hebben we nu 5836Wp. Vandaag 15,7kWh opgewekt.
Kijk voor een foto even op http://www.myecohouse.net
Hoi jja. Nogmaals: superklasse!

Vraagje: die ASE superplaten liggen dicht tegen een forse rode muur. Enig idee of dat effect heeft op de paneeltemperatuur? Met name in de zomer? Misschien kun je eens een sensor hangen onder de modules, eentje dichtst bij de muur, en eentje het verst er van af. Kijken of er verschil is waar te nemen... (je bent toch al een meetbeest, dan kunnen die twee sensortjes d'r wel bij, toch? >:) )

Soppen, in ieder geval. Wanneer is er open huis? ;)

www.myecohouse.net

quote:
Vraagje: die ASE superplaten liggen dicht tegen een forse rode muur. Enig idee of dat effect heeft op de paneeltemperatuur? Met name in de zomer? Misschien kun je eens een sensor hangen onder de modules, eentje dichtst bij de muur, en eentje het verst er van af. Kijken of er verschil is waar te nemen... (je bent toch al een meetbeest, dan kunnen die twee sensortjes d'r wel bij, toch? >:) )
De panelen staan toch nog wel zo'n 50cm van de rode muur hoor. Maar inderdaad wel een ideetje, de oude panelen zitten in consoles en worden inderdaad heter, had ik al gemeten :) Ivm de maximale hoogte is de hellingshoek ook kleiner (13graden), dus in de winter minder warm.
De panelen bij de muur zullen wel beter geventileerd worden. De ASE's zijn volledig van glas en wellicht dat dat de warmte ook beter afvoert.

Het zijn wel superplaten, maar alleen in grootte en gewicht, het rendement (Wp/m2) is niet veel beter dan van mijn oudere panelen. Maar ze hebben de juiste maat daarop zijn ze gekozen.
quote:
Soppen, in ieder geval. Wanneer is er open huis? ;)
Stuur maar een pm.

ik heb net 4x 150Wp op mijn platte dak (zwart teer) zonder steentjes geinstalleerd, nu is het vermogen ineens vreemd hoog, maar de hellingshoek niet optimaal, (18 graden zuid)
na enig gefreubel dacht ik; alsof het lijkt dat ze in water staan, een faktor is,
in vergelijking tot de panelen op de pannen, is het verschil enorm.(30% hogere opbrengst per paneel)
kan dit het water (koeler + reflectie) zijn ?
na het water van het dak te hebben geveegd ging het momentane vermogen direkt naar beneden,
tot in de buurt van de andere pannendak panelen.(warmte?)
ze staan in 4 mm koud water.(erboven natuurlijk)

iemand een idee ?

eric-pvt wijzigde dit bericht 11-02-2008 16:03 (6%)

www.myecohouse.net

quote:
iemand een idee ?
Ik ga voor extra reflectie.
Koeling zal nu nog niet veel meespelen bij een buitentemperatuur van 14 graden.

Reg. datum: 28 januari 2005

Lijkt me ook de reflectie te zijn, koeling gaat idd nog niet zo'n effect spelen met die termperaturen. Het is eigenlijk wel een voordeel als die panelen op die manier wat bij/in het water staan. Reflectie = meer opbrengst, en bij warmer weer gaat dat water de panelen wat afkoelen. Als het echt warm weer wordt, gaat dat water verdampen waardoor de panelen niet té warm gaan worden. Zou dus wel interessant kunnen worden.

OT: Erg blij dat dit topic terug uit SG gehaald is. Volg deze al maanden, maar ik post erg weinig waardoor ook ik geen toegang had bij SG. Heeft wel een weekje geduurd voor ik het doorhad ;)

quote:
:? pro memori??? (ben maar een simpele burgermans...)

Maarre, dan moet ik wel voor mijn "memori" weten wanneer dat feessie is, toch?

Of bedoel je dat ik "zo" langs kan komen?

Maar dat is toch in dat boze Arnhem? Waar EnergieNed de scepter zwaait? Zou ik daar wel naartoe durven?

;)

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

Das een private message, check je direct messages maar eens ;)

Ik vind 30% meer opbrengst bij vocht op je panelen wel erg veel... en zonnepanelen hebben al een antireflectie coating, het lijkt me echt stug dat het van reflectie komt. Als paneelbouwers dit weten, hadden ze het allang doorgevoerd ook. Wat het dan wel is, blijft de vraag...

stefan001 wijzigde dit bericht 11-02-2008 17:59 (10%)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: