Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 5

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

quote:
ssj3gohan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:31:
[...]

offtopic:
Hé, maar das toevallig :) Daar ben ik inderdaad geweest. En het valt reuze mee hoor, je kunt door de smog nog meer dan 100 meter kijken op de meeste dagen. Althans, in het goede seizoen.

Ik denk dat ik het niet vaak genoeg kan zeggen: er zijn veel, veel, veel ernstigere problemen dan CO2 en klimaatverandering in de wereld. Je haalt hier een heel goeie aan - milieuvervuiling en -destructie. Let wel dat klimaatverandering weliswaar iets is dat op grote schaal plaatsvindt, maar het vindt toch wel plaats en de natuur past zich toch wel aan. Het is iets heel groots en moeilijks, maar inherent geen probleem. Het probleem zit hem erin dat de veerkracht van de natuur plaatselijk wordt tegengewerkt. Momenteel nog heel beperkt, maar wel dusdanig versnellend dat je in de problemen gaat komen binnen tientallen jaren.

Verder is er dan nog het energieprobleem waar we in dit topic over praten, vervoersprobleem, mensen die elkaar nutteloos en masse neerknallen, onderwijsdiscrepantie, sociale ongelijkheid, tekorten aan hulpbronnen zoals platina, koper en goud, tekorten aan geweldige oliekraken waarmee plastics en andere kunststoffen kunnen worden gemaakt (want iemand heeft bedacht dat het intelligent is om dit belachelijk uitgebreid bruikbare goedje wederom en masse in de fik te steken ipv er iets nuttigs mee te doen). Daar lijkt niemand zich zorgen om te maken, terwijl het veel en veel belangrijker is op de schaal waarop wij mensen iets kunnen uithalen dan die hele hype rondom co2?

Een zonnepaneel dat 1 MWh kost om te produceren en verhandelen (en dan ben ik nog conservatief) en daarna 160 kWh gaat opwekken per jaar helpt bovendien werkelijk helemaal nergens tegen op de schaal waar je het nodig hebt. Kom op, het is hypocriet. Wat dat betreft is china heel co2-bewust bezig met zijn drieklovendam: energetisch terugverdiend in maanden. Maanden! Het lijkt verdorie wel een windturbine...
Een zonnepaneel is in 3 jaar energetisch terugverdiend, in NL, dus ff geen onzin uitkramen aub :).

Ik ken iemand die in China op vakantie is geweest, en die zei dat bij *nieuwe* vrachtwagens die de fabriek verlaten, gitzwarte zooi uit de uitlaat komt. Ik praat nu dus niet over CO2 (wat ook een probleem is mijns inziens), maar over echte vervuiling. Het is ook niet voor niks dat men in China nu op viertakt scooters rond gaat rijden, tweetakt is gewoon te vervuilend. Met viertakt maak je dan zelfs de lucht schoon :+ (grappig ja, maar eigenlijk is dit om te huilen)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
stefan001 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:03:
Een zonnepaneel is in 3 jaar energetisch terugverdiend, in NL, dus ff geen onzin uitkramen aub :).
Die periode varieert enigszins met de plaatsing en de lokatie e.d., maar 3-4 jaar is inderdaad goed haalbaar.
quote:
viertakt scooters
En al veel elektrische scooters. Zelfs met het grote percentage elektriciteit van China uit kolen haalt veroorzaakt dat minder vervuiling doordat 1) de scooters simpelweg veel minder energie per km nodig hebben en 2) een paar honderd grote schoorstenen makkelijk schoon te maken zijn dan een miljoen kleine uitlaatpijpjes. En dat is nog zonder de voordelen van het verplaatsen van de vervuiling van de stad naar buiten de stad. Geschied de voeding uit waterkracht of een andere schone en duurzame stromingsbron dan ziet het er helemaal rooskleurig uit.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Ik word niet gauw kwaad!

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:52:
En al veel elektrische scooters. Zelfs met het grote percentage elektriciteit van China uit kolen haalt veroorzaakt dat minder vervuiling doordat 1) de scooters simpelweg veel minder energie per km nodig hebben en 2) een paar honderd grote schoorstenen makkelijk schoon te maken zijn dan een miljoen kleine uitlaatpijpjes. En dat is nog zonder de voordelen van het verplaatsen van de vervuiling van de stad naar buiten de stad. Geschied de voeding uit waterkracht of een andere schone en duurzame stromingsbron dan ziet het er helemaal rooskleurig uit.
Weet ik ;), alleen hebben electrische scooters nog wel het oplaad-nadeel. Ik ken iemand die en viertakt laat importeren om mee naar zijn werk te rijden, het is te ver voor electrisch en hij kan hem ook niet laden helaas... Wel tof dat ie een viertakt koopt! ;) In aanschafprijs ook nog altijd goedkoper, en helaas helaas mensen kijken heel erg naar aanschafprijs...

Prof Mierenneuke®

quote:
smvs schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:28:
Nou hout vinden blijkt dus in de praktijk geen probleem. Tot nu toe is de voorraad altijd goed en gratis aangevuld gebleven. Je kunt je hier bijvoorbeeld inschrijven bij de gemeente die je dan bellen als ze weereens wat zieke iepen kappen, die mag je dan gratis komen ophalen in grote brokken, helemaal officieel. Dat het wat moeite kost is een feit ja.
We hebben het hier over iets meer dan 1 kuub per maand. Ik vind het gewoon knap als je dat als resthout zo bij elkaar kan sprokkelen. Sowieso heb je in de wintermaanden meer hout nodig dan in de zomer. Tevens, wat kost het jullie allemaal aan brandstof en tijd om dat op te halen?
quote:
En die installatie kost geen paar duizend euro hoor. Ja wel als je een installatiebedrijf inhuurt en het hun volledig laat doen, maar als je handig bent kost het alleen die kachel (rond de 800 euro, http://www.prity-bg.com/) en wat materiaal zoals die pomp en leidingen, dan valt het erg mee. Die kachel is op een erg basic manier op de rest van het net aangesloten.
Dan ga je geen superrendement halen, eerder richting de 40%. Waardoor je dus zeker op 50-100 euro per GJ komt weer. Nog los van jullie kosten aan brandstof en tijd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Hail the scriptsausage!

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:52:
[...]

Die periode varieert enigszins met de plaatsing en de lokatie e.d., maar 3-4 jaar is inderdaad goed haalbaar.

[...]

1) hm, internetbronnen zeggen inderdaad ook 3-4 jaar voor deze locatie. Ik heb boekjes die iets anders zeggen, maar die nemen ook operatie+recycling/dumpen en logistiek mee in het verhaal, en op internet vind ik (bijv. wikipedia) alleen dat de energetische terugverdientijd gebaseerd is op 'productie-energie'. Daar mis ik nog de omvormer, infrastructuur en dat soort kosten. Wat ik probeerde te zeggen is: persoonlijk ligt de investering in energie en geld veel hoger dan bij grootschalige projecten.

2) lawaai! Dat is geen onbelangrijke vorm van vervuiling m.i. En uiteraard is het belachelijk dat een auto (met enige optimalisaties) tot wel 1 op 33 kan en een meer dan tien keer zo licht apparaat 1 op 40 op een klein beetje magerdere mixtuur typisch haalt. Dat kan elektrisch zeker tien keer efficienter, ideaal dus.

Bovendien zit ik zelf dus bij een project waar we zojuist de wonderen van LiFePO4-batterijen hebben ontdekt - vrijwel dezelfde capaciteit per euro als loodbatterijen van eenzelfde performance-klasse (ontlaadsnelheden in de buurt van 10-15C) en veel, veel kleiner en lichter (en het laadt veel sneller). Volgens mij wordt dat wel de toekomst van elektrisch vervoer, zeker gezien je op die manier gemotoriseerd echt goedkoper kunt rondkomen dan op een brommer. (ik kan even zo snel niet voorrekenen of het economisch nuttig is om zoiets in een auto te bouwen)

Wat? Taboe?

quote:
ssj3gohan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:54:
Ik heb boekjes die iets anders zeggen,
http://www.solarwebsite.n...vironmental_impact_PV.pdf
quote:
2) lawaai! Dat is geen onbelangrijke vorm van vervuiling m.i.
Geheel mee eens.
quote:
(en het laadt veel sneller).
En daar heb je een zeer goed punt: kijk eens naar die elektrische scootertjes van nu. Die hebben een actieradius van zo'n 50-60km. Veel mensen vinden dat weinig, ik vind het genoeg. Het grote minpunt in mijn ogen is de lange laadtijd; meestal zo'n 5-7 uur voor 100% lading. Als je dat terug kunt brengen tot 30min maak je elektrisch vervoer al een stuk aantrekkelijker. Technisch is dat prima mogelijk: die scooters hebben meestal een accu van 1,5kWh. Uit een normaal stopkontakt mag je maximaal 3500W trekken. Als je 100% van de tijd met 100% van het vermogen kunt laden ben je binnen een half uur bezig. Anders gezegd: je laadt dan 2km per minuut i.t.t. tot de 180m per minuut die nu geladen wordt.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Hail the scriptsausage!

Maar, zo werkt het niet. Je kunt de chemische reactie maar zo snel laten gaan als het gaat - de limiet zit hem niet in wat je uit het stopcontact kunt trekken maar in de chemie. Typisch is nikkelchemie het langzaamste met een laadsnelheid van 0.05C oid, daarna komt lood met op zijn best 0.2C, lithiumchemieën halen 0.5C of beter (met 90% lading binnen een uur). Ik ken geen chemie met een noemenswaardig vervoersnut die sneller laadt dan 2 uur, dus helaas zit je daar wel een beetje aan vast...

Als ik genoeg geld bij elkaar sprokkel zal ik zeker LiFePO4 of oudere generatie lithiumpolymeercellen in mijn toekomstige ligfiets bouwen ;)

Wat? Taboe?

Weet je dat ik echt geen donder van snap dat er nog geen grote snellaadbare cellen op de markt zijn? Ik heb jarenlang met (uiteraard elektrische ;)) modelbouwvliegtuigjes gevlogen. Ik ben daarmee opgehouden net vóór de LiPo-revolutie, dus het meest geavanceerde celtype waarmee ik gevlogen heb is NiMH. Dat waren sub-C cellen van zo 3300-4000mAh en die hadden er niet veel moeite mee om met 2C geladen te worden, bij goede cellen en goed weer was zelfs 3-4C wel mogelijk. Door het delta-piek systeem werd tot het einde met de volledige laadstroom geladen. Bij ontladen was 10-30C (afhankelijk van de cel-kwaliteit) geen probleem.

Overigens zijn de NiMH-accu's die op dit moment in de Twike gaan gevuld met (veel) sub-C cellen, maar omdat de Twike meestal veel meer energie aan boord heeft dan een scooter ben je beperkt tot maximaal 3500W wat uit een stopkontakt kan komen. Dan nog is een Twike zo'n beetje het snelst ladende elektrische voertuig wat er nu is (in km per minuuut).

Waar blijven de goede accu's?!?!? Er is toch van alle kanten vraag naar? Laptops, PDA'sm GSM's, elektrische voertuigen, noem maar op... Bij alle toepassingen zijn de accu's een beperkende factor.

Hail the scriptsausage!

Maar het probleem met NiMH snel laden en ontladen is dat ze superhard achteruit gaan en eigenlijk niks meer kunnen hebben. Je verwoest de elektroden door sneller dan 1C op te laden, je warmt de cel veel te hard op door met 30C te ontladen. Het kan wel, maar je zult ongetwijfeld merken dat je lang niet de levensduur haalt die op het celletje staat.

NiMH is toevallig dus het beste type hiervoor, want je schijnbare capaciteit gaat maar 50% oid achteruit door te snel te ontladen - een loodbatterij is nog veel erger. Op een 100 Wh batterij (standaardtype) die je met 10C ontlaadt houd je maar 20-30 Wh aan energie over.

En kosten zijn toch echt de beperkende factor, net als ruimte. Een LiFePO4-celletje dat met 15C kan ontladen kost 6 dollar, dan krijg je 1200 mAh bij 3.2V, oftewel 4 Wh. Daar kun je dan wel 60W uit trekken, wat een klein wonder is, maar dat houd je niet bijzonder lang vol. Een batterij die het lang genoeg volhoudt kost dus nog steeds in de orde duizenden euro's. Neem een brommobiel-auto crossover die 4 kW nodig heeft, die wil je twee uur opereren. Dan heb je dus 2000 cellen nodig, even uitgaande van een bulkprijs onder de 5 euro kost dat 10.000 euro. Een celletje weegt 30 gram ex isolator, dus bij elkaar wordt dat 60 kg aan batterijen.

Daartegenover staan bijvoorbeeld yellowtop deep cycle loodbatterijen waar je er vijfzes van nodig hebt (volgens mij), kosten ruwweg 200 euro per stuk en wegen ruwweg 1520 kilo per stuk. Dat is dus nog steeds goedkoper en niet veel zwaarder. Daarbij moet gezegd worden dat dit de laatste technologie deep cycle loodbatterijen zijn, van gemiddelde autobatterijen heb je ongeveer vier keer zoveel nodig.

edit: bij nader inzien ook van deze, de 55 Ah rating is voor een cyclus van 20 uur, niet van twee uur.

edit 2: documentje doorgelezen. Bedankt! Dit kan ik Wubbo Ockels voorleggen :)

ssj3gohan wijzigde dit bericht 06-02-2008 19:25 (5%)

Wat? Taboe?

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

quote:
LauPro schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 03:47:
[...]
I Het probleem bij de meeste houtkachels is dat deze niet zo heel erg efficiënt zijn, vaak gaat 75% van de warmte door de schoorsteen eruit waardoor je meestal boven die 30 euro per GJ gaat zitten

Een gemiddeld gezin (in NL) gebruikt 35GJ per jaar (wel afgerekend in GJ's en niet in aardgas). Dat zou betekenen dat je +/- 4,5 kuub per jaar nodig hebt, dus 3 jaar vooruit is tegen de 15 kuub opslag aan.
Het rendement van mijn speksteenkachel is 85%, de hete rookgassen gaan eerst door de dubbelwandige speksteen en daarna via de pijp naar buiten.
De pijp loopt inpandig en warmt daardoor ook nog een kleine kamer en de zolder op.

Het verbruik van de stadsverwarming vvoordat ik de kachel had lag op 50GJ per jaar, komt overeen met het gemiddelde verbruik hier in de wijk.
Na installatie van de kachel zit ik op <20GJ per jaar.
Dit houdt in dat ik na 4 jaar de investering van 4500 euro er weer uit heb en dan reken ik aanschaf hout + 2x schoorsteenvegen per jaar mee.

Bart

Prof Mierenneuke®

quote:
Speksteenkachel schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:24:
Dit houdt in dat ik na 4 jaar de investering van 4500 euro er weer uit heb en dan reken ik aanschaf hout + 2x schoorsteenvegen per jaar mee.
Wat betaal je per KG/kuub hout ongeveer?

Overigens wil ik alleen maar zeggen dat het stoken op hout niet per definitie duurzaam en goedkoper is. Kijk maar eens hoeveel fossiele brandstoffen er op gaan aan de kap en het transport. Als je hout stookt, zorg er dan voor dat je een stuk bosgrond hebt, iets dat dus vrij onmogelijk is in de bebouwde kom.

zonne-energie voor iedereen

quote:
LauPro schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 03:47:
[...]Ter vergelijking kost een GJ van bijv. de Nuon ongeveer 30 euro.
Nou, heb net alle tariefbladen gedownload (god, wat is die site toch tenentrekkend traag... :O ).

Bij ons in Leiden is een gieg "slechts" 22,96 euri incl. BTW. Toch iets verder verwijderd van 30 dan van de 20...

Andere tariefbladen spreken soms over nog lagere prijzen...

Enne: beprijzing van een GJ stadswarmte is compleet fictief. Een bezopen berekening, allemaal kunstmatig naar de gasprijs toegerekend.

Kun je dus niet als vergelijkingsbasis hanteren, want het heeft NIETS met de calorische waarde van een SV gieg te maken. Is natuurlijk ook nogal verschil in productie van zo'n giegje. Afvalverbrandingsinstallatie, houtvergasser, of, zoals in Leiden: door E.ON opgekochte elektracentrale die nu vooral goud geld aan de restwarmte verdient...

zonnigtype wijzigde dit bericht 07-02-2008 01:37 (34%)
Reden: GJ story

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

zonne-energie voor iedereen

quote:
1) hm, internetbronnen zeggen inderdaad ook 3-4 jaar voor deze locatie. Ik heb boekjes die iets anders zeggen, maar die nemen ook operatie+recycling/dumpen en logistiek mee in het verhaal, en op internet vind ik (bijv. wikipedia) alleen dat de energetische terugverdientijd gebaseerd is op 'productie-energie'. Daar mis ik nog de omvormer, infrastructuur en dat soort kosten. Wat ik probeerde te zeggen is: persoonlijk ligt de investering in energie en geld veel hoger dan bij grootschalige projecten.
De Wild-Scholten en Alsema, dit keer in het Duits:
quote:
In einer Lebenszyklusanalyse werden die Umwelteinflüsse eines Produkts bewertet.
Eine Zusammenstellung des Energiebedarfs aller verwendeten Herstellungsschritte
und die Auflistung des gesamten Materialverbrauchs sowie die
Gesamtmenge an Emissionen in die Umwelt ist notwendig. Typischerweise
wird eine „cradle-to-grave“ Approximation benutzt: Der vollständige Lebenszyklus
eines Produkts, vom Ressourcenbergbau bis hin zur Abfallentsorgung,
wird in Betracht gezogen
. Für PV Systeme hat die Produktgebrauchsphase
einen geringfügigen Einfluss, und Recyclingverfahren existieren
nur in Pilotlinien. Daher sind diese zwei Phasen von dieser Studie ausgelassen
worden. (Anmerkung: Eine Studie eines Pilotverfahrens zum Modul-Recycling hat
eine deutliche Verringerung negativer Umwelteinflüsse nachgewiesen
[5].)
Ja, wen d'r maar alvast aan. Als we voor 100 procent duurzaam gaan, zullen we toch de Mutter Aller Erneuerbare Sprachen lernen müssen... :P

Toch in het NL dan maar? Kan ook.

Uitgebreid, congres sep. 2006, ook dunnelaag modules. Uitsplitsing "BOS" (is frames), omvormers, de hele reut.:

http://www.clca.columbia....sema-DeWild-Fthenakis.pdf

Nog recenter, oktober 2007:

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2007/m07109.pdf

Nou ja, welletjes zo: boodschap - 3-4 jaar is en blijft overeind, en dan zullen we het maar niet hebben over die hoog-ingestraalde paneeltjes in Spanje, toch? Harde cijfers s.v.p. om die "boodschap" te ontzenuwen. Recycling wordt al in de praktijk aan gewerkt. Hoeveel kost het recyclen van een afgeschreven kolencentrale?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 10 augustus 2007

Is er al meer bekend over de subsidie regeling voor zonnepanelen?
Ik sta namelijk op het punt om een set aan te schaffen maar wil natuurlijk niet net te vroeg kopen (hoe goed/slecht) de regeling ook is.

Reg. datum: 28 oktober 2007

subsidie is niet echt nodig hoor : http://van.wijk.net/pvt
subsidieer jezelf, en anders het energiebedrijf en de overheid,
alles hangt af van je woning, de staat ervan en je maandbedrag.
als je nu 50% bespaard, dan 25% opwekt, is dat dus niet meer aan prijsverhoging onderhevigt,
en dat 10 jaar lang.

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr
Reg. datum: 15 juni 2001

Er zijn wel leveranciers van Lithium batterijen die geschikt zijn voor electrische voertuigen zoals Saft. Zij hebben en interessant product dat je echt als een loodaccu vervanger kunt zien met voordelen als een hoge energie dichtheid bij een laag gewicht (groot voordeel voor voertuigen) en een behoorlijke levensduur. Helaas verkopen ze niet aan particulieren en heb ik nooit prijzen van ze mogen ontvangen. Duur zullen ze wel zijn verwacht ik.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

ik kwam deze tegen :
http://www.vanderham-trad...m/agmmotorettaelektra.php

stijlvol retro-classic electrisch rijden,
jammer dat ik net 4 zonnepanelen heb gekocht,
het lijkt me een bijzonder gevoel om op zonneenergie te rijden.
zou je hier ook de accu`s van kunnen upgraden om de actieradius te vergroten ?

Voorlopig afwezig
Reg. datum: 25 april 2002

quote:
eric-pvt schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:54:
subsidie is niet echt nodig hoor : http://van.wijk.net/pvt
subsidieer jezelf, en anders het energiebedrijf en de overheid,
alles hangt af van je woning, de staat ervan en je maandbedrag.
als je nu 50% bespaard, dan 25% opwekt, is dat dus niet meer aan prijsverhoging onderhevigt,
en dat 10 jaar lang.
Als ik het goed zie, heb je ongeveer 18000 euro uitgegeven. Ik zie echter nog geen dubbel glas en dat soort zaken. Ik denk dat je met een HR ketel, dubbel glas en knippen in je stroomverbruik meer had kunnen besparen.

Nu bespaar je als ik het goed zie over 10 jaar 5000 euro ten opzichte van je buurman. Zie ik dat goed, want ik vind dat een magere besparing voor alle investeringen.

Voorlopig afwezig

quote:
eric-pvt schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:03:
ik kwam deze tegen :
http://www.vanderham-trad...m/agmmotorettaelektra.php

stijlvol retro-classic electrisch rijden,
jammer dat ik net 4 zonnepanelen heb gekocht,
het lijkt me een bijzonder gevoel om op zonneenergie te rijden.
zou je hier ook de accu`s van kunnen upgraden om de actieradius te vergroten ?
Van ieder elektrisch voertuig kun je de accu's upgraden om de actieradius te vergroten. Ik zie dat er onder de zit nog wat ruimte is om een extra accu te plaatsen.
Nu wordt gesproken over 40-80 kilometer. In de praktijk zul je op 50 kilometer uitkomen. Een extra accu zal wel extra kilometers opleveren.
Er wordt net iets te veel aandacht besteed aan het ontbreken van een uitlaat en daardoor de uitstoot. Dat is natuurlijk onzin, je verplaatst het probleem alleen.

Saillant detail is de topsnelheid van 60 kilometer per uur. Dat is 15 kilometer sneller dan toegestaan.

Deom wijzigde dit bericht 07-02-2008 10:19 (30%)

ik heb 8312 euro uitgegeven aan zonneboiler inclusief de 1350 watt zonnepanelen,
het dubbele glas reken ik niet mee, dat was trouwens 3200 euro,
dat moest zowieso de kozijnen waren rot.
ik heb mijn huurhuis net gekocht, en de oude ketel ging stuk,
ik moest zowieso dus een nieuwe ketel kopen, en die zijn ook 2500 euro.
omdat op dit moment niemand nog iets doet, kon ik er zo goedkoop aankomen.
note : wat is eigenlijk de terugverdientijd van een gas slurpende hr ketel ?
reken dat eens voor me uit ....
en wat kost een m3 gas in 2012 ?

let maar op, als er een goede subsidie komt stijgen de leveranciersprijzen met exact het subsidie bedrag, zo werkt dat in de BV nederland
in december waren 130Wp panelen bij esdec 390 euro ex.(inmiddels totaal uitverkocht)
de buurman moet nog beginnen, zelfde verhaal als bij mij, maar het word moeilijker voor hem.
ieder maand nu 271 euro, en de prijs van de zonneboiler ex montage werd hem voor 7450 aangeboden. het financiele gat word steeds groter.
alles is relatief zoals je ziet, en iedere situatie is anders. het gaat om momentum.

quote:
Deom schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:12:
[...]
Er wordt net iets te veel aandacht besteed aan het ontbreken van een uitlaat en daardoor de uitstoot. Dat is natuurlijk onzin, je verplaatst het probleem alleen.
dat hangt ervanaf, bij mij in de schuur rijd ik weg op zonneenergie, van panelen met een certificaat dat ze in denemarken op windenergie zijn geproduceerd. (alfasolar)
als je electrisch wegrijd met een standaard zwartstroom kontrakt, dan is het probleem verschoven ja.
je kan natuurlijk ook gewoon eens op de fiets stappen.

leuk : in alkmaar staat in het centrum een lantaarnpaal met trappers.
om 1 kwh bij elkaar te trappen, is heftig, en laat je nog eens nadenken wat 1 kwh nu eigenlijk is.

Voorlopig afwezig

quote:
eric-pvt schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:21:
in december waren 130Wp panelen bij esdec 390 euro ex.(inmiddels totaal uitverkocht)
de buurman moet nog beginnen, zelfde verhaal als bij mij, maar het word moeilijker voor hem.
ieder maand nu 271 euro, en de prijs van de zonneboiler ex montage werd hem voor 7450 aangeboden. het financiele gat word steeds groter.
alles is relatief zoals je ziet, en iedere situatie is anders. het gaat om momentum.
Dan vallen de investeringen nog mee. Ik vind 271 euro wel een heel groot bedrag. Daar moet door alleen te besparen nog veel af te krijgen zijn. Het is een dubbele werking. Alleen panelen neerleggen is niet voldoende. Je moet er ook bij besparen.
quote:
eric-pvt schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:34:
[...]
dat hangt ervanaf, bij mij in de schuur rijd ik weg op zonneenergie
Je moet dan wel je hele energieverbruik uit zonne-energie halen. Als je dat deels doet, kun je wel je scooter op de zon opladen, maar dan draait de oven 's avonds weer op grijze stroom. Als je een beetje rijdt zal de scooter bijna de volledige productie van een set panelen voor zich nemen. Ik zag dat je in december iets meer dan 5 kwh opbrengst had. Daar zul je met deze scooter denk ik 200 kilometer mee kunnen rijden. Dat rij ik binnen een week weg.
Dit is denk ik wel een discussie die naar Overzicht elektrische voertuigen moet.

Super fast charger
Reg. datum: 19 januari 2007

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:20:

Als je dat terug kunt brengen tot 30min maak je elektrisch vervoer al een stuk aantrekkelijker. Technisch is dat prima mogelijk: die scooters hebben meestal een accu van 1,5kWh. Uit een normaal stopkontakt mag je maximaal 3500W trekken.
en
quote:
Ik ken geen chemie met een noemenswaardig vervoersnut die sneller laadt dan 2 uur, dus helaas zit je daar wel een beetje aan vast...

Als ik genoeg geld bij elkaar sprokkel zal ik zeker LiFePO4 of oudere generatie lithiumpolymeercellen in mijn toekomstige ligfiets bouwen ;)
Eneco is nu bezig om in Rotterdam een netwerk uit te rollen met snellaadpunten voor elektrische scooters. Dit zijn exemplaren met inderdaad de genoemde 60-70km radius. De scooter kan daarbij in een half uur opgeladen worden, en er wordt gewerkt aan een versie waarin het binnen een kwartier kan. Daarover is een tijdje terug nog een item op het journaal geweest...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Prof Mierenneuke®

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 01:33:
Nou, heb net alle tariefbladen gedownload (god, wat is die site toch tenentrekkend traag... :O ).

Bij ons in Leiden is een gieg "slechts" 22,96 euri incl. BTW. Toch iets verder verwijderd van 30 dan van de 20...
De prijzen wisselen inderdaad (is dat bijv. inclusief belasting en vastrecht e.d.?), als de GJ-prijs voor warmte lager is dan is dat ter vergelijking alleen maar nadeliger tov het stoken op hout.
quote:
Enne: beprijzing van een GJ stadswarmte is compleet fictief. Een bezopen berekening, allemaal kunstmatig naar de gasprijs toegerekend.
Voor zover ik weet kijken dergelijke meters naar de stroming van het water bij een bepaalde temperatuur. Ik wil best geloven dat daar een afwijking inzit. Maar om nu te stellen dat je niet ongeveer een GJ aan energie binnen krijgt gaat mij wat ver. Natuurlijk kan het zijn dat je door slechte isolatie bijv al 30% van de energie verliest door de leidingen in overwarmde ruimtes en je daardoor niet 1:1 die warmte allemaal in je huis hebt gestopt. En dat die prijs deels is gebaseerd op de gasprijs is niet zo gek, dat komt omdat de meeste stadswarmte ook van aardgas (of andere fossiele brandstoffen) afkomstig is.
quote:
Kun je dus niet als vergelijkingsbasis hanteren, want het heeft NIETS met de calorische waarde van een SV gieg te maken. Is natuurlijk ook nogal verschil in productie van zo'n giegje. Afvalverbrandingsinstallatie, houtvergasser, of, zoals in Leiden: door E.ON opgekochte elektracentrale die nu vooral goud geld aan de restwarmte verdient...
Nu heb je het over de vorm van opwekking. Ik kijk gewoon puur naar hoe je de energie inkoopt als consument. Bij stadsverwarming reken je een bedrag X per GJ af terwijl je bij hout per kuub betaalt. Natuurlijk kan het best zo zijn dat om die 1 GJ stadswarmte bij jou thuis te krijgen er in werkelijkheid nog een GJ extra nodig was, wat natuurlijk onzinnig energieverbruik is.

Maar met een prijs van 20 euro per GJ blijft het nog steeds concurrerend.
quote:
CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:54:
Overigens zijn de NiMH-accu's die op dit moment in de Twike gaan gevuld met (veel) sub-C cellen, maar omdat de Twike meestal veel meer energie aan boord heeft dan een scooter ben je beperkt tot maximaal 3500W wat uit een stopkontakt kan komen. Dan nog is een Twike zo'n beetje het snelst ladende elektrische voertuig wat er nu is (in km per minuuut).
Om zich is het met een 25A perilex wel mogelijk om op 2 of 3 fasen 12-17 kW te 'tanken'. Helaas is er een niet-gestandaardiseerde pinout van de perilex stekker die niet compatible is. Maar als iedereen netjes de 3-fasen versie gebruikt is er op zich niet zoveel aan de hand.

LauPro wijzigde dit bericht 07-02-2008 17:05 (15%)

Ik word niet gauw kwaad!

quote:
Klopt wel wat je zegt, maar zonnepanelen kunnen ook gerecycled worden, en dan zijn de energetische productiekosten van het nieuwe zonnepaneel lager dan van de eerste ;).

Dat pdf-je lees ik later wel, ik ben gaar :O

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: