Dat is inderdaad het meest voor de hand liggend en hier heb ik al over gedacht. Ik zal dan wel een generator moeten hebben die rond de 200 volt DC kan leveren. Nadeel is dan wel dat ik geen eilandbedrijf meer kan draaien als de stroom uit zou vallen (uiteraard met het huis losgekoppeld van het net)Ik zie net dat de Soladin 600 genoegen neemt met 40 tot 125 volt. Interessant, want dan kan de motor van de CityEL gebruikt worden. Een andere natuurlijk die dan meteen als reserve motor voor de EL kan dienen als er wat kapot gaat.quote:CanonG1 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 17:07:
Het veiligste zou (denk ik, ik praat als leek) zijn zorgen dat het ding een spanning en stroom levert die binnen het bereik van een zonne-omvormer liggen. Anders gezegd: knoop er (bijvoorbeeld) een Soladin 600 aan en veel veiliger wordt het niet.
Het kan makkelijker. Zoals ik gelezen heb kun je de dieselmotor opstarten met de elektromotor. De elektromotor loopt automatisch op 50 hz en blijft daar ook op als je het toerental met de diesel omhoog brengt. Net als met mijn CityEL die de accu's gaat laden als de snelheid boven de 60 kilometer per uur komt. Hiervoor moet je dan wel weer een AC motor hebben.quote:Makkelijker (maar veel onveiliger) is zorgen dat je motor het juiste toerental draait om 50Hz te produceren. Ik heb op ppo.nu wel eens een gek gelezen die zo werkte. Lampje tussen het net en zijn generator, als het lampje uitging was het toerental gelijk aan de netfrequentie en sloot hij de schakelaar waardoor zijn generator aan het net gekoppeld was.
Veiligheid voor alles en daarom staat het er ook nog niet. Ik wil best experimenteren en zo wat besparen op de Eneco rekening, maar als het gevaarlijk wordt haak ik af.quote:Maar ik hoef jullie natuurlijk niet uit te leggen dat dit bij netuitval e.d. totaal onveilig is en mede daarom ook echt niet mag
Ik weet welke post je bedoeld. Een aan elkaar geknoopte zooi waarvan je niet zo zeggen dat het werktquote:
De restwarmte heb ik wel een mooi doel voor. In combinatie met een zonneboiler zou de generator op de dagen dat de zon niet schijnt de boiler kunnen verwarmen. Door een extra warmtewisselaar naar het CV systeem te leiden kan dan de warmte in huis gebruikt worden voor verwarming. Dat kan dan ook als de generator niet draait, maar de zon voldoende kracht heeft.
Tot slot wil ik voor dit project uitsluitend gebruik maken van gefilterde gebruikte plantaardige olie (WVO). Op die manier verplaats ik het probleem niet naar arme landen. De olie is namelijk al gemaakt met een ander doel, ik gebruik alleen het restproduct. Snackbars zullen wel blijven bestaan dus ik hou niet iets in stand wat er zonder mij niet zou zijn.
Deom wijzigde dit bericht 04-02-2008 20:36 (3%)