Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 5

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Voorlopig afwezig
Reg. datum: 25 april 2002

quote:
CanonG1 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 17:07:
Het veiligste zou (denk ik, ik praat als leek) zijn zorgen dat het ding een spanning en stroom levert die binnen het bereik van een zonne-omvormer liggen. Anders gezegd: knoop er (bijvoorbeeld) een Soladin 600 aan en veel veiliger wordt het niet.
Dat is inderdaad het meest voor de hand liggend en hier heb ik al over gedacht. Ik zal dan wel een generator moeten hebben die rond de 200 volt DC kan leveren. Nadeel is dan wel dat ik geen eilandbedrijf meer kan draaien als de stroom uit zou vallen (uiteraard met het huis losgekoppeld van het net)Ik zie net dat de Soladin 600 genoegen neemt met 40 tot 125 volt. Interessant, want dan kan de motor van de CityEL gebruikt worden. Een andere natuurlijk die dan meteen als reserve motor voor de EL kan dienen als er wat kapot gaat.
quote:
Makkelijker (maar veel onveiliger) is zorgen dat je motor het juiste toerental draait om 50Hz te produceren. Ik heb op ppo.nu wel eens een gek gelezen die zo werkte. Lampje tussen het net en zijn generator, als het lampje uitging was het toerental gelijk aan de netfrequentie en sloot hij de schakelaar waardoor zijn generator aan het net gekoppeld was.
Het kan makkelijker. Zoals ik gelezen heb kun je de dieselmotor opstarten met de elektromotor. De elektromotor loopt automatisch op 50 hz en blijft daar ook op als je het toerental met de diesel omhoog brengt. Net als met mijn CityEL die de accu's gaat laden als de snelheid boven de 60 kilometer per uur komt. Hiervoor moet je dan wel weer een AC motor hebben.
quote:
Maar ik hoef jullie natuurlijk niet uit te leggen dat dit bij netuitval e.d. totaal onveilig is en mede daarom ook echt niet mag :)
Veiligheid voor alles en daarom staat het er ook nog niet. Ik wil best experimenteren en zo wat besparen op de Eneco rekening, maar als het gevaarlijk wordt haak ik af.
quote:
Ik kon bovenstaande post op ppo.nu niet meer vinden, maar wel dit en dit.

Hoe dan ook: zorg dat je wel de restwarmte nuttig gebruikt (water- of ruimteverwarming) anders wordt het qua efficiëntie een droevige zaak. En doe het bovenal veilig, pas op voor koolmonoxide e.d.
Ik weet welke post je bedoeld. Een aan elkaar geknoopte zooi waarvan je niet zo zeggen dat het werkt :)

De restwarmte heb ik wel een mooi doel voor. In combinatie met een zonneboiler zou de generator op de dagen dat de zon niet schijnt de boiler kunnen verwarmen. Door een extra warmtewisselaar naar het CV systeem te leiden kan dan de warmte in huis gebruikt worden voor verwarming. Dat kan dan ook als de generator niet draait, maar de zon voldoende kracht heeft.

Tot slot wil ik voor dit project uitsluitend gebruik maken van gefilterde gebruikte plantaardige olie (WVO). Op die manier verplaats ik het probleem niet naar arme landen. De olie is namelijk al gemaakt met een ander doel, ik gebruik alleen het restproduct. Snackbars zullen wel blijven bestaan dus ik hou niet iets in stand wat er zonder mij niet zou zijn.

Deom wijzigde dit bericht 04-02-2008 20:36 (3%)

Acties: [view]

Door: SmartDoDo
DT Moderator SG/HK/WI/SF
Woeptiedoe

offtopic:
Op verzoek van de EL-crew SG -> EL

-= Pick my icon =-

Commentaar over SG, WI, HK, SF of LA? Lucht je hart (onderbouwd) in een DM!

Backups al geregeld?

Wij hebben inderdaad besloten dat het topic toch misschien wel beter in EL staat. Het is misschien niet helemaal ontopic, maar er staat genoeg relevante info in dat het nuttig is om het ook indexeerbaar door Google te hebben, en de hoeveelheid niet-geregistreerde lurkerts bleek ook wat hoger te zijn dan gedacht. Even voor de zekerheid: Dit is trouwens wel een uitzonderingsgeval, ga dus niet aankomen met 'mag dat topic ook uit SG weggesleept worden?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

zonne-energie voor iedereen

quote:
Sprite_tm schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:59:
Wij hebben inderdaad besloten dat het topic toch misschien wel beter in EL staat. Het is misschien niet helemaal ontopic, maar er staat genoeg relevante info in dat het nuttig is om het ook indexeerbaar door Google te hebben, en de hoeveelheid niet-geregistreerde lurkerts bleek ook wat hoger te zijn dan gedacht. Even voor de zekerheid: Dit is trouwens wel een uitzonderingsgeval, ga dus niet aankomen met 'mag dat topic ook uit SG weggesleept worden?
*O*

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 17 februari 2007

quote:
Sprite_tm schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:59:
Wij hebben inderdaad besloten dat het topic toch misschien wel beter in EL staat. [/small]
Fantastisch, ik kan dit topic gelukkig weer lezen.

Bedankt, mods! ;)

Reg. datum: 25 oktober 2003

Ik zat bijna op 50 posts maar blij dat ik zelfs met minder dit topic weer kan lezen. Bedankt!

Geweldig dat het topic weer algemeen toegankelijk is. *O*
Ik ben ook veelal een lurker, heb nog geen 50 posts en viel dus buiten de "SG-boot".

Zonnepanelen in Apeldoorn: www.herbergpv.nl

Chilled
Reg. datum: 07 oktober 2002

Dit is trouwens een erg leuk initiatief!

http://www.meewind.nl/
Soit

quote:
ik kan ze anders in de AFM registers niet vinden, ook /edit 3
http://www.afm.nl/registe...=8167&detailsid=54858

toch slordig dat ze dat niet op de site vermelden...

Verder opereren ze middels een trust (was fiscaal legitiem kan zijn maar of ik daar risico dragend aandelen kapitaal of erger (certificaten?) in wil investeren?)
quote:
De overhead binnen Meewind (deze komt tot uitdrukking in de jaarlijkse beheerfee) behoort tot de laagste in de branche van beleggingsfondsen. Meer informatie hierover is te lezen in het prospectus, dat op 12 februari 2008 beschikbaar is.
Ja zo ken ik er ook nog wel een paar.

Komt op mij behoorlijk louche over (maar ik ben dan ook into risk management).
Waarom nemen ze geen links op naar hun beweringen op een website? Een link naar een AFM beslissing lijkt mij snel gemaakt?

/edit: een KvK verwijzing kan er ook al niet vanaf, ook niet op de site van de Mij http://www.seawindcapitalpartners.com/ - ik snap niet dat een provincie (waar ik notabene in woon) geld geeft aan iets wat voor een burger niet te controleren valt. KvK register is nu trouwens neer,
Naam: Seawind Capital Partners B.V.
Vestigingsadres: Oosterlaan 17
Vestigingsplaats: 2101ZP Heemstede
KvK-nummer: 34080682 0000
Soort Inschrijving: Hoofdvestiging

maar het is mij net iets te summier allemaal /edit 3 maar misschien moet het nog op stoom komen?

//edit2: mailtje gestuurd aan 'deputy' De Moens van de provincy Noord Holland

franssie wijzigde dit bericht 05-02-2008 22:20 (70%)
Reden: kvk + afm info toegevoegd. snap alleen de trust niet maar dat zal wel toegelicht worden in de prospectus, net zoals de beheerdersfee.

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

zonne-energie voor iedereen

Prima, franssie

Zeker in het duurzame energie wereldje geldt: alles wat te mooi is om waar te wezen: oppassen geblazen!

Laat onverlet dat het betrokken E-Connection een grote partij is, maar gezien je bevindingen toch eventjes pas op de plaats en meer info, s.v.p.

Duurzaam is te kostbaar om aan "vage" partijen over te laten die hun zaakjes niet op orde hebben.

200 procent transparantie dus, en niet in al te vet lokaas bijten voordat je weet/aanvoelt dat het koosjer is. :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
CanonG1 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 17:07:

Ik kon bovenstaande post op ppo.nu niet meer vinden, maar wel dit en dit.
deze misschien?

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Voorlopig afwezig
Reg. datum: 25 april 2002

quote:
Die is het inderdaad. Niet echte en toonbeeld van hoe je het zou moeten willen.

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Op een eiland voor de kust van Schotland zijn ze overgegaan op een duurzame energievoorziening.
Zie onderstaand filmpje, zou eigenlijk elk eiland moeten hebben.

http://news.bbc.co.uk/pla...vascript=true&bbcws=2

Bart

Reg. datum: 30 december 2005

Gelukkig is dit weer openbaar.

Ikzelf als zonnepanelen bezitter (die niet veel post) is rondom gelukkig *O*

De dagen zijn geteld

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
De naam is in elk geval een goedkoop aftreksel van www.zeeuwind.nl
En die doen toch al ff iets langer in wind....Ik heb er in elk geval meer vertrouwen in.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

Hail the scriptsausage!

quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:05:
Op een eiland voor de kust van Schotland zijn ze overgegaan op een duurzame energievoorziening.
Zie onderstaand filmpje, zou eigenlijk elk eiland moeten hebben.

http://news.bbc.co.uk/pla...vascript=true&bbcws=2
Dit kun je toch niet serieus quoten onder die noemer? Het is een populatie en energiebehoefte van niks! Bovendien wordt alleen hun elektriciteitsbehoefte hiermee gelest. Not impressed at all...

Wat? Taboe?

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Beste Johan, iets is beter als niets. :)

Bart

Hail the scriptsausage!

dan ga je wel uit van een heel grimmig perspectief hè... Zo slecht is het niet gesteld met de wereld!

Wat? Taboe?

Soit

offtopic:

ssj3gohan schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:18:
dan ga je wel uit van een heel grimmig perspectief hè... Zo slecht is het niet gesteld met de wereld!

oh, ben je de laatste tijd nog in een zich ontwikkelend land als India of China geweest? En of alle beetjes helpen weet ik niet - maar we zijn met redelijk veel mensen nu op deze wereld die per persoon steeds meer uitstoten (niet alleen C02) dus ik durf het niet te bagatelliseren. En het worden er alleen nog maar meer lijkt het.

franssie wijzigde dit bericht 05-02-2008 23:35 (4%)

Reg. datum: 19 september 2000

Mijn ouders hebben sinds kort een CV-haard in de huiskamer. Dit is dus een houtkachel welke op de CV is aangesloten. Nadeel van een gewone houtkachel is dat het in de ruimte waarin je stookt al gauw veel te warm wordt en in de rest van het huis juist enorm koud. Deze kachel is watergekoeld :+ dus heeft daar minder last van. Je kunt gerust je hand op de zijkant houden, is lauwwarm. Bovendien wordt de rest van het huis dus ook warm. Als je niet te gek stookt is het water wat er uit komt rond de 40 graden, ga je echt flink stoken dan kom je op de 60. In de praktijk genoeg om het huis warm te houden zonder tussenkomst/bijwarmen van de reguliere CV-ketel (In het circuit van/naar de houtkachel is een aparte elektische pomp aangebracht zodat er circulatie is ook al draait de CV niet)

Leuke bijkomstigheid is dat hij (net als enkele panelen op dak) ook op de zonneboiler is aangesloten: Als je een beetje doorstookt wordt het water in de boiler zo'n 50 graden. Dit moet dan nog wat bijgewarmd worden door de CV ketel, maar uiteindelijk kun je grotendeels op warmte van de houtkachel douchen. Niet gek dacht ik zo.

Overigens is het volgens mij allemaal niet erg efficient, twee viskisten hout stook je er zo doorheen op een dag met deze kachel. Maarja dat hout is dus wel allemaal afval en gratis.

- - -

Dan mijn vader's andere inmiddels prima functionerende hobbyproject, namelijk een regenwateropvang gemaakt van enkele afgedankte glijbaandelen van het lokale zwemparadijs + een hydrofoor voor de waterdruk. Hiermee wordt de wc doorgespoeld en doet mijn moeder de was. Gezien het water in de wc nooit helemaal helder is doe ik mijn was alleen nog maar in mijn studentenflat, ik vertrouw het niet :P

http://i27.tinypic.com/25a2bl2.jpg

Fucking around ever since bitch suck my 12"

Chilled
Reg. datum: 07 oktober 2002

quote:
franssie schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:50:
[...]

ik kan ze anders in de AFM registers niet vinden, ook /edit 3
http://www.afm.nl/registe...=8167&detailsid=54858

toch slordig dat ze dat niet op de site vermelden...

Verder opereren ze middels een trust (was fiscaal legitiem kan zijn maar of ik daar risico dragend aandelen kapitaal of erger (certificaten?) in wil investeren?)

[...]

Ja zo ken ik er ook nog wel een paar.

Komt op mij behoorlijk louche over (maar ik ben dan ook into risk management).
Waarom nemen ze geen links op naar hun beweringen op een website? Een link naar een AFM beslissing lijkt mij snel gemaakt?

/edit: een KvK verwijzing kan er ook al niet vanaf, ook niet op de site van de Mij http://www.seawindcapitalpartners.com/ - ik snap niet dat een provincie (waar ik notabene in woon) geld geeft aan iets wat voor een burger niet te controleren valt. KvK register is nu trouwens neer,
Naam: Seawind Capital Partners B.V.
Vestigingsadres: Oosterlaan 17
Vestigingsplaats: 2101ZP Heemstede
KvK-nummer: 34080682 0000
Soort Inschrijving: Hoofdvestiging

maar het is mij net iets te summier allemaal /edit 3 maar misschien moet het nog op stoom komen?

//edit2: mailtje gestuurd aan 'deputy' De Moens van de provincy Noord Holland
Ken een aantal personen persoonlijk die werken aan het project.

Goed dat je toch even dieper ben gaan graven. Heb me ooit een keer flink vergist doe ik ook nooit meer fout. Maar het zijn alles behalve louche personen :)

Kan zelf ook niks meers vertellen, omdat het in de stijgers staat :)
Soit

quote:
Setambre schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:33:
[...]

Ken een aantal personen persoonlijk die werken aan het project.

Goed dat je toch even dieper ben gaan graven. Heb me ooit een keer flink vergist doe ik ook nooit meer fout. Maar het zijn alles behalve louche personen :)

Kan zelf ook niks meers vertellen, omdat het in de stijgers staat :)
Precies, het zag er goed uit, mooie referenties en dan falen helaas een paar basic checks, achteraf onduidelijk waarom (want ik kon ze een dag later wel vinden). Ze moeten dat soort dingen gewoon op de site hebben staan, anders haken veel investeerders af lijkt me, zeker na alle palm invest etc debacles ( al waren die niet AFM plichtig).
Ben erg benieuwd naar de prospectus, met name omdat er nog geen concrete projecten lijken te zijn (afgaande op de toon op de website tenminste) en natuurlijk de holding structuren en vergoedingen.
Het risico bij dergelijke investeringen is best hoog gezien de lange looptijd en het helaas wat zwalkende politieke klimaat in NL wat energie betreft (NAM uit Groningen natuurlijk even uitgesloten, die maken elk jaar grofweg evenveel winst).

Maar ben dus benieuwd

/edit:
quote:
Meewind is een initiatief van Seawind Capital Partners BV en wordt ondersteund door de provincie Noord-Holland. Voor Meewind is een vergunning verkregen van de Autoriteit Financiële Martkten (AFM).
Nou heeft SCP (Seawind Capital Partners BV) een AFM vergunning, Meewind (een handelsnaam die ik bij de KvK niet kon vinden) niet. Dan heb ik iets van als je zoveel miljoen wilt ophalen en beheren, probeer dan tenminste de indruk te wekken dat je weet waar je mee bezig bent (investeren is iets anders dan met windmolentjes in zee spelen)

franssie wijzigde dit bericht 06-02-2008 03:33 (18%)

Prof Mierenneuke®

quote:
smvs schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:21:
Overigens is het volgens mij allemaal niet erg efficient, twee viskisten hout stook je er zo doorheen op een dag met deze kachel. Maarja dat hout is dus wel allemaal afval en gratis.
In een droge (!) kilo hout zit ongeveer 20 MJ energie. Ter vergelijking kost een GJ van bijv. de Nuon ongeveer 30 euro. Hout kost per kuub ongeveer 50 euro. Het gewicht is dan een +/- 400KG, afhankelijk van de droogte, grootte en soort natuurlijk. Dit zou betekenen 8 GJ aan energetische energie. Per hout-GJ betaal je dan nog geen 10 euro. Het probleem bij de meeste houtkachels is dat deze niet zo heel erg efficiënt zijn, vaak gaat 75% van de warmte door de schoorsteen eruit waardoor je meestal boven die 30 euro per GJ gaat zitten (en het stoken op hout dus gewoon keihard duurder is dan op gas/stadswarmte, al hoewel het misschien sfeervoller is) - of als je pakketjes van 10 KG koopt (of speciale aanmaakblokken) kan je wel richting de 100 tot 200 euro per GJ komen.

Om het geheel (veilig) aan te sluiten met een goed rendement op een bestaande CV/boiler-installatie zijn er diverse investeringen nodig.

Maar als je eenmalig een paar duizend euro investeert, dan kan je zeker je stookkosten halveren t.o.v. aardgas. Met wel de kanttekening dat het hout eigenlijk een tot drie jaar moet drogen en je dus behoorlijk wat ruimte nodig hebt om dat op te slaan.

Een gemiddeld gezin (in NL) gebruikt 35GJ per jaar (wel afgerekend in GJ's en niet in aardgas). Dat zou betekenen dat je +/- 4,5 kuub per jaar nodig hebt, dus 3 jaar vooruit is tegen de 15 kuub opslag aan.

Een garagebox of self-storage iets kost je al snel 100-250 euro per maand. Tevens mag je hier vaak geen hout in opslaan ivm ongedierte.

Dus ja: hout is stukken goedkoper, mits je de opslagruimte hebt en de juiste installatie.

Je opmerking van 'stoken op resthout' slaat helaas wel volledig de plank mis. Want je gaat namelijk nooit (tenzij je in de bouw werkt ofzo) 15 kuub aan 'resthout' vinden. Vaak draait het er dan op uit dat zo'n kachel als allesbrander wordt gebruikt en dat er ook stukken MDF en spaanplaat meegaan. Iets dat natuurlijk weer niet zo prettig is voor het milieu.
quote:
Dan mijn vader's andere inmiddels prima functionerende hobbyproject, namelijk een regenwateropvang gemaakt van enkele afgedankte glijbaandelen van het lokale zwemparadijs + een hydrofoor voor de waterdruk. Hiermee wordt de wc doorgespoeld en doet mijn moeder de was. Gezien het water in de wc nooit helemaal helder is doe ik mijn was alleen nog maar in mijn studentenflat, ik vertrouw het niet :P
Helder water hoeft natuurlijk niet automatisch schoon water te zijn. Zeer schoon water kan heel veel chemicaliën hebben gekost bijvoorbeeld. Tevens is er niet zoveel nut om met drinkwater WC's door te spoelen. Dat geldt ook voor de was, je gebruikt al een wasmiddel wat voor eventuele desinfectie zorgt.

En met die glijbanen hoef je ook de komende jaren geen gloor meer toe te passen in de WC's volgens mij :+ .

LauPro wijzigde dit bericht 06-02-2008 03:56 (12%)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Hail the scriptsausage!

quote:
franssie schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:32:
offtopic:

ssj3gohan schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:18:

oh, ben je de laatste tijd nog in een zich ontwikkelend land als India of China geweest? En of alle beetjes helpen weet ik niet - maar we zijn met redelijk veel mensen nu op deze wereld die per persoon steeds meer uitstoten (niet alleen C02) dus ik durf het niet te bagatelliseren. En het worden er alleen nog maar meer lijkt het.
offtopic:
Hé, maar das toevallig :) Daar ben ik inderdaad geweest. En het valt reuze mee hoor, je kunt door de smog nog meer dan 100 meter kijken op de meeste dagen. Althans, in het goede seizoen.

Ik denk dat ik het niet vaak genoeg kan zeggen: er zijn veel, veel, veel ernstigere problemen dan CO2 en klimaatverandering in de wereld. Je haalt hier een heel goeie aan - milieuvervuiling en -destructie. Let wel dat klimaatverandering weliswaar iets is dat op grote schaal plaatsvindt, maar het vindt toch wel plaats en de natuur past zich toch wel aan. Het is iets heel groots en moeilijks, maar inherent geen probleem. Het probleem zit hem erin dat de veerkracht van de natuur plaatselijk wordt tegengewerkt. Momenteel nog heel beperkt, maar wel dusdanig versnellend dat je in de problemen gaat komen binnen tientallen jaren.

Verder is er dan nog het energieprobleem waar we in dit topic over praten, vervoersprobleem, mensen die elkaar nutteloos en masse neerknallen, onderwijsdiscrepantie, sociale ongelijkheid, tekorten aan hulpbronnen zoals platina, koper en goud, tekorten aan geweldige oliekraken waarmee plastics en andere kunststoffen kunnen worden gemaakt (want iemand heeft bedacht dat het intelligent is om dit belachelijk uitgebreid bruikbare goedje wederom en masse in de fik te steken ipv er iets nuttigs mee te doen). Daar lijkt niemand zich zorgen om te maken, terwijl het veel en veel belangrijker is op de schaal waarop wij mensen iets kunnen uithalen dan die hele hype rondom co2?

Een zonnepaneel dat 1 MWh kost om te produceren en verhandelen (en dan ben ik nog conservatief) en daarna 160 kWh gaat opwekken per jaar helpt bovendien werkelijk helemaal nergens tegen op de schaal waar je het nodig hebt. Kom op, het is hypocriet. Wat dat betreft is china heel co2-bewust bezig met zijn drieklovendam: energetisch terugverdiend in maanden. Maanden! Het lijkt verdorie wel een windturbine...

Wat? Taboe?

Reg. datum: 19 september 2000

quote:
LauPro schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 03:47:
[...]
Je opmerking van 'stoken op resthout' slaat helaas wel volledig de plank mis. Want je gaat namelijk nooit (tenzij je in de bouw werkt ofzo) 15 kuub aan 'resthout' vinden. Vaak draait het er dan op uit dat zo'n kachel als allesbrander wordt gebruikt en dat er ook stukken MDF en spaanplaat meegaan. Iets dat natuurlijk weer niet zo prettig is voor het milieu.
[...]
Nou hout vinden blijkt dus in de praktijk geen probleem. Tot nu toe is de voorraad altijd goed en gratis aangevuld gebleven. Je kunt je hier bijvoorbeeld inschrijven bij de gemeente die je dan bellen als ze weereens wat zieke iepen kappen, die mag je dan gratis komen ophalen in grote brokken, helemaal officieel. Dat het wat moeite kost is een feit ja. En die installatie kost geen paar duizend euro hoor. Ja wel als je een installatiebedrijf inhuurt en het hun volledig laat doen, maar als je handig bent kost het alleen die kachel (rond de 800 euro, http://www.prity-bg.com/) en wat materiaal zoals die pomp en leidingen, dan valt het erg mee. Die kachel is op een erg basic manier op de rest van het net aangesloten.

smvs wijzigde dit bericht 06-02-2008 10:34 (17%)

Fucking around ever since bitch suck my 12"

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: