Ik stond op het punt een powerline kitje (Devolo Wireless) te kopen, puur om een goede internetverbinding in het hele huis (appartement met behoorlijk wat betonnen muren) en voornamelijk op het terras te krijgen. Ik heb nu een wireless mode/router van Zyxel (2602HW), maar die geeft een erg slecht signaal af (of komt de muren gewoon niet door). Vandaar mijn interesse in een powerline kitje om in de woonkamer en het terras te kunnen internetten zonder 40x met wegvallende verbinding te zitten.
Toch denk ik dat de Wireless-N techniek het behoorlijk goed doet en ik zag net op tijd dit topic. Volgens mij is dit een veel betere investering, met name de N-techniek welke veel sneller is (zeker in de toekomst) dan die 85mbit. Maar hoe zit het met betonnen muren? Hier een overzicht van mijn appartement:
In slaapkamer2 op de foto (PC-kamer) staat de modem nu. Deze kan ik dus niet verplaatsen, maar de toekomstige router zou opzich binnen die kamer wel (op het plaatje gezien) bij het hoofdeinde kunnen komen te staan. De verbinding is dus vooral erg slecht in de woonkamer en op het terras al helemaal belabberd. Ik denk dat het komt door de betonnen muur (dik zwart in het midden) die de verbinding drastisch laat dalen. En wellicht toch de wat zwakke antenne van de Zyxel.
De prijs is lager dan zo'n powerline-set, dus alleen daarom is hij al interessant, maar ik wil echt voorkomen dat de muren alsnog een belemmering zullen worden. De modem verplaatsen is op dit moment dus niet echt een optie. In de toekomst zal ik het een en ander wel gaan wijzigen voor die kamer. De modem zal dan hoogstwaarschijnlijk in een andere kamer worden neergezet, maar binnen nu en een half jaar nog niet. Het is vooral vanwege de bekabeling welke nu weg is gewerkt achter het laminaat en plinten en dat wordt weer een hele klus om dit te wijzigen. (Of de bekabeling laten liggen en in slaapkamer1 opnieuw leggen).
Maar goed, terugkomend op deze router. Gaat mijn verbinding goed genoeg zijn met dit mooie apparaatje? Ik hoef er alleen mee te internetten voorlopig. Filestransfers of streaming is nog niet nodig. Als de verbinding maar continu online is. Powerline gaat sowieso werken, want de antenne kan letterlijk in de woonkamer worden geplaatst in een stopcontact, maar de wireless-N techniek biedt meer perspectief voor de toekomst. Iemand een suggestie of ervaring met irritante betonnen muren welke niet haaks zijn, maar wel een goede verbinding hebben ?