Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb hier en daar gezocht over loonheffingskortingen. Ik heb echter nergens gevonden hoe dat daadwerkelijk verrekend wordt. De algemene korting bedraagt 2043 euro per jaar. Wordt dit dan uitgesmeerd over de 12 maanden, 170.25 per maand minder loonheffing betalen? Of is het altijd van achteraf terugvragen bij de belastingdienst.

Ik heb op dit moment een bijbaan (jaarcontract) en startte iets later dit jaar, dus ik wordt voor iets meer dan 3 weken betaald deze maand. Het bedrag waar loonheffing wordt toegepast is grofweg 900 euro. Dan kom je, adhv de laagste belastingschijf op zo'n 300 loonheffing? De loonheffing die ik betaal is echter 235 euro.

Is hier al rekening met loonheffingskorting gehouden? Dit is een stuk minder dan die 170(*3weken) euro?

(Overigens heb ik arbeidskorting van 40 euro)

Oderint dum metuant
Reg. datum: 25 april 2001

quote:
MercedesCLS schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:39:
Ik heb hier en daar gezocht over loonheffingskortingen. Ik heb echter nergens gevonden hoe dat daadwerkelijk verrekend wordt. De algemene korting bedraagt 2043 euro per jaar. Wordt dit dan uitgesmeerd over de 12 maanden, 170.25 per maand minder loonheffing betalen? Of is het altijd van achteraf terugvragen bij de belastingdienst.

Ik heb op dit moment een bijbaan (jaarcontract) en startte iets later dit jaar, dus ik wordt voor iets meer dan 3 weken betaald deze maand. Het bedrag waar loonheffing wordt toegepast is grofweg 900 euro. Dan kom je, adhv de laagste belastingschijf op zo'n 300 loonheffing? De loonheffing die ik betaal is echter 235 euro.

Is hier al rekening met loonheffingskorting gehouden? Dit is een stuk minder dan die 170(*3weken) euro?

(Overigens heb ik arbeidskorting van 40 euro)
Als jij aan je werkgever hebt aangegeven dat hij rekening moet houden met de loonheffingskorting (is zo'n formuliertje voor), dan doet hij dat. Dat betekent inderdaad (ongeveer) dat de korting verdeeld wordt over 12 maanden.

Waarom je uiteindelijk iets meer betaalt dan je zou verwachten weet ik niet, daarvoor moet je echt meer info geven. Of even je loonstrook vergelijken met wat http://www.raet.nl/proforma/proflite.asp uitrekent.

quote:
Pooh schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:47:
[...]

Als jij aan je werkgever hebt aangegeven dat hij rekening moet houden met de loonheffingskorting (is zo'n formuliertje voor), dan doet hij dat. Dat betekent inderdaad (ongeveer) dat de korting verdeeld wordt over 12 maanden.

Waarom je uiteindelijk iets meer betaalt dan je zou verwachten weet ik niet, daarvoor moet je echt meer info geven. Of even je loonstrook vergelijken met wat http://www.raet.nl/proforma/proflite.asp uitrekent.
Bedankt voor de reactie. Welke info heb je nog meer nodig?
Mijn (basis)jaarsalaris zal rond 11500 bruto liggen. Dit bedrag is omgerekend naar het aantal uur dat ik werk (16). Bij fulltime (36 uur) zal wel een deel in de hogere schijf zitten. Ik weet niet of ze op basis van dat gaan rekenen?

MercedesCLS wijzigde dit bericht 24-01-2008 10:58 (11%)

Oderint dum metuant
Reg. datum: 25 april 2001

quote:
MercedesCLS schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:56:
Bedankt voor de reactie. Welke info heb je nog meer nodig?
Mijn (basis)jaarsalaris zal rond 11500 bruto liggen. Dit bedrag is omgerekend naar het aantal uur dat ik werk (16). Bij fulltime (36 uur) zal wel een deel in de hogere schijf zitten. Ik weet niet of ze op basis van dat gaan rekenen?
Pak eerst die link die ik gaf eens. Als je daar je loon van afgelopen maand (900 bruto) invoert, kom ik op zo'n 100 euro loonheffing (met korting) of 320 (zonder korting). Die 235 van jou kan ik dus niet echt plaatsen. Maar wellicht zijn er andere bedragen op je loonstrookje die niet overeen komen met wat je daar ziet? Wat betaal je aan zvw? Ontvang je reiskostenvergoeding? Overige beloningen? Overige inhoudingen? Dat kan allemaal uitmaken bij zulke bedragen.

Natuurlijk kan het ook zijn dat je werkgever een foutje heeft gemaakt of een luie rekenaar is. Wellicht hebben ze gewoon je loonheffing over een heel jaar berekend, die door 12 gedeeld, en nu al ingehouden over 3 weken. Dan komt 't over een heel jaar dus weer goed, mits je niet van werkgever wisselt. Uiteindelijk boeit 't allemaal niet, je krijgt 't volgend jaar wel terug :)

840 (=salaris-pensioenpremie+levensloop) + 60(zwv verg.) = 900.

Ik ontvang reiskosten, maar ik zie geen apart bedrag daarvoor. Of het zit al in mn salaris, of ik krijg het later pas..
Ik heb een 13e maand, en winstuitkering. Maar als dat goed is komt dat volgend jaar in januari pas op mijn rekening?

Edit: Het zou kunnen dat belasting over hele jaar is genomen; als je die 11500 bruto basissalaris pakt, en daar 1/3 van neemt, delen door 12 , maal 3/4. Maar dan is heffingskorting nog helemaal niet toegepast..

MercedesCLS wijzigde dit bericht 24-01-2008 11:14 (25%)

Reg. datum: 24 september 2004

quote:
Lolhozer schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:04:
Maar misschien wel slim om het dan zo snel mogelijk uit te laten keren, ¤35k is nu "meer waard" dan over 8 jaar natuurlijk. En je kunt er natuurlijk rente over trekken ofzo, anders doet je baas het :)

Off-topic: Moet je dan wel je 8 jaar volmaken bij je baas?
Of onderhands laten uitkeren. Kost je dan niks. >:)

Oeps, dacht ik dat nu hardop!! ;) ;)

Interesse in een baan in de technische automatisering? Mail me!

quote:
MercedesCLS schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:09:
840 (=salaris-pensioenpremie+levensloop) + 60(zwv verg.) = 900.

Ik ontvang reiskosten, maar ik zie geen apart bedrag daarvoor. Of het zit al in mn salaris, of ik krijg het later pas..
Ik heb een 13e maand, en winstuitkering. Maar als dat goed is komt dat volgend jaar in januari pas op mijn rekening?

Edit: Het zou kunnen dat belasting over hele jaar is genomen; als je die 11500 bruto basissalaris pakt, en daar 1/3 van neemt, delen door 12 , maal 3/4. Maar dan is heffingskorting nog helemaal niet toegepast..
Ik ben er net achtergekomen dat een medestudent van mij met de zelfde fucntie, zelfde bedrijf, bij een volle maand 'maar' 180 euro loonheffing heeft. Er klopt dus iets niet.. Maar er staat toch duidelijk een 'J' bij loonheffingskorting. Kan het zijn dat de belastingdienst mijn formulier (kon ik vrijdag voor het uitbetalen pas in leveren) te haat heb ingeleverd, en dat mn werkgever de heffingskorting al op 'J' heeft gezet? Of wordt dat door de belastingdienst bepaald..

Reg. datum: 04 februari 2002

quote:
Lolhozer schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:04:
Maar misschien wel slim om het dan zo snel mogelijk uit te laten keren, ¤35k is nu "meer waard" dan over 8 jaar natuurlijk. En je kunt er natuurlijk rente over trekken ofzo, anders doet je baas het :)

Off-topic: Moet je dan wel je 8 jaar volmaken bij je baas?
Moet inderdaad die 8 jaar volmaken om die 35500 te krijgen. Als ik het in delen uitgekeerd wil krijgen zal het naar verhouding gaan.

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Niek_ schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:33:
[...]

Moet inderdaad die 8 jaar volmaken om die 35500 te krijgen. Als ik het in delen uitgekeerd wil krijgen zal het naar verhouding gaan.
Nog een voordeel om het in delen uit te laten keren. Dan krijg je elk jaar wat. Anders ga je na 4 jaar mischien weg en krijg je niks, als je het in delen uit hebt laten keren heb je de helft al binnen ;)

offtopic:
onderhands uit laten keren zoals hierboven gesugereerd word schiet niet echt op met 35K lijkt me. Voor kleine bedragen is het meestal niet zo'n probleem ( ook al mag het natuurlijk niet ), maar een bedrijf wat 35 K zwart geld heeft liggen is natuurlijk niet echt goed bezig

To be, or not to be, those are the parameters

Voor de verandering een student die ook graag wat ondersteuning wilt :+

Ik volg een HBO studie welke zo'n 1500,- aan lesgeld kost. Daarbij krijg ik als basisbeurs + prestatiebeurs 298,- per maand van de IBG. Ik kom er na het lezen van die folder m.b.t. 'studiekosten en scholingsuitgaven' nog niet helemaal uit. Wat moet ik nu invullen als ontvangen vergoedingen? 12 x het maandbedrag dat ik heb ontvangen, of 12 x het normbedrag voor 2007 (dat nog niet bekend is) ?

Desktop: Intel E6850, Asus P5K Deluxe, 2GB PC6400, X1900XT, X-Fi Platinum, Raptor 150GB, Samsung 226BW 22"
Laptop: Asus A6T
Sound: Logitech Z-5500 + Sennheiser HD 555

Je mag in pinciepe bij studiekosten het normbedrag - 12 * je prestatiebeurs opgeven. Behalve als je werkelijke uitgaven hoger zijn dan 2 * het normbedrag dan is het werkelijke uitgaven - normbedrag - prestatiebeurs

Als je in het schema in de folder kijkt staat het er precies. Zo moeilijk staat het er toch niet of heb ik dat nou mis?

rwb wijzigde dit bericht 24-01-2008 18:34 (38%)

Niet iedereen is er zo handig in, zeker niet als het de eerste keer is dat je zo'n aangifte doet. ;) De rest kreeg ik redelijk simpel ingevuld, maar dit gaat ff minder.

Je noemt normbedrag - 12 * prestatiebeurs.

Normbedrag is hierin dan de totale studiekosten?

Desktop: Intel E6850, Asus P5K Deluxe, 2GB PC6400, X1900XT, X-Fi Platinum, Raptor 150GB, Samsung 226BW 22"

De norm is het bedrag wat de overheid elk jaar vaststeld. Die is voor dit jaar blijkbaar nog niet bekend.

Met een studiebeurs van 298 zou ik er trouwens niet op rekenen dat je iets op mag geven. De norm vorig jaar was iets minder als 180 euro per maand. Dus als de norm 18 euro verhoogd word heb je nog 1700 euro te veel stufi gekregen om wat terug te krijgen ( 12 * 100 euro plus de drempel van 500 )

Daar heb je inderdaad gelijk in, eigenlijk kan ik dat net zo goed helemaal niet invullen. Ok, thnx voor de info.

Nu heb ik in 2006 een nieuwbouw-appartement gekocht, die ergens in maart 2008 wordt opgeleverd.

Over 2007 heb ik het volgende fiscale overzicht ontvangen van mijn hypotheekverstrekker.

Restant lening:
Berekende (verschuldigde) rente: 10.000

Bouwdepot:
Rentevergoeding bouwdepot: 5500

Kan ik nu die 10.000 aftrekken vd belasting of mag ik 4500 (10.000-5500) aftrekken?

Alvast bedankt!

hoeveel rente heb je BETAALD? Die mag je lijkt me aftrekken.

No production networks were harmed during this posting

quote:
paella schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:01:
hoeveel rente heb je BETAALD? Die mag je lijkt me aftrekken.
Volgens mij gevonden:

Rente en het bouwdepot

Over het geld dat op je bouwdepot staat krijg je rente, dat is leuk, maar tegelijkertijd betaal je ook rente aan de bank omdat je het geld immers geleend hebt.

De rente op je bouwdepot is gewoon aftrekbaar, zolang je het geld maar uitgeeft aan verbetering van het huis.

Wanneer je rente ontvangt over het bouwdepot moet je dat bedrag aftrekken van de hypotheekrente die je aftrekt.

De 10.000 rente is betaald uit het bouwdepot. Deze mogen we volgens mij niet afrekken. Wat we wel mogen aftrekken is het renteverlies en dat is dacht ik 4500? (10.000 - 5500)

kavorka wijzigde dit bericht 24-01-2008 23:01 (60%)

quote:
kavorka schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:31:
[...]

Volgens mij gevonden:

Rente en het bouwdepot

Over het geld dat op je bouwdepot staat krijg je rente, dat is leuk, maar tegelijkertijd betaal je ook rente aan de bank omdat je het geld immers geleend hebt.

De rente op je bouwdepot is gewoon aftrekbaar, zolang je het geld maar uitgeeft aan verbetering van het huis.

Wanneer je rente ontvangt over het bouwdepot moet je dat bedrag aftrekken van de hypotheekrente die je aftrekt.

De 10.000 rente is betaald uit het bouwdepot. Deze mogen we volgens mij niet afrekken. Wat we wel mogen aftrekken is het renteverlies en dat is dacht ik 4500? (10.000 - 5500)
Zoals het daar staat moet je idd betaalde rente - ontvangen rente doen dus met jouw overzicht zou ik idd denken 10.000 - 5.500 = 4500. Je mag het jaar dat je je huis koopt overigens ook alle kosten zoals notariskosten eenmalig aftrekken.

niet "alle" kosten, maar daarover is in dit topic en via google heel snel alles over terug te vinden.

No production networks were harmed during this posting

Reg. datum: 24 september 2004

quote:
rwb schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:12:
[...]
offtopic:
onderhands uit laten keren zoals hierboven gesugereerd word schiet niet echt op met 35K lijkt me. Voor kleine bedragen is het meestal niet zo'n probleem ( ook al mag het natuurlijk niet ), maar een bedrijf wat 35 K zwart geld heeft liggen is natuurlijk niet echt goed bezig
Snap ik. Het was ook als grapje bedoeld. Blijkbaar is het zo niet over gekomen.

35k euries is ook niet onderhands te doen. Zeker niet voor zo'n groot bedrijf.

Interesse in een baan in de technische automatisering? Mail me!

Reg. datum: 25 januari 2008

Ik heb van mijn werk de volgende opgave gehad:

Loon: 21091
ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen: 3035
levensloopkorting: 0
verrekende arbeidskorting: 1392
loon zorgverzekeringswet: 19804
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH: 1288

Als ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij het loon zorgverzekeringswet optel kom ik precies op het 'totale' loon van 21091

Hoe moet ik dit nu aangeven op mijn belastingaangifte??

Als ik namelijk invul het loon van 21091 invul , een arbeidskorting van 1392 en loonheffing van 3035 dan moet ik ruim 800 terugbetalen! dat lijkt me toch niet de bedoeling op mijn sloebersalaris...

Of moet ik de bijdrage zorgverzekeringswet (extra LH (loonheffing?) bij de loonheffing optellen?

Ik snap er niks van kan iemand mij een helder antwoord geven..

De ingevulde bedragen kloppen volgens mij. De bijdrage voor de ZVW moet je sowieso niet bij de loonheffing optellen.

800 euro bijbetalen zou wel redelijk kunnen kloppen.

korte berekening:
Je zou 21.091*0.34=7.171 belasting moeten betalen. Hier trek je de kortingen af, dan hou je nog circa ¤3.800 te betalen belasting over. Je hebt reeds ¤3.000 betaald dus moet je nog ¤800 bijbetalen.

Normaliter zou ik wel verwachten dat zoiets niet mogelijk is wanneer je alle inkomsten uit een regelmatig dienstverband hebt gehaald.

Je kunt wellicht wel een aftrekost voor je ziektekosten opvoeren. Zie hiervoor de info op de site van de Bdienst, de info in het aangifte-programma en dit topic.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Raptor formicarum

quote:
ddbari schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:00:
Als ik namelijk invul het loon van 21091 invul , een arbeidskorting van 1392 en loonheffing van 3035 dan moet ik ruim 800 terugbetalen! dat lijkt me toch niet de bedoeling op mijn sloebersalaris...
Ik denk dat dat wel degelijk de bedoeling is, eigenlijk. Ik weet niet zeker wat je verstaat onder een sloebersalaris, maar je verdient dik 30% boven het minimumloon.

Zie ook de berekening hierboven; het lijkt er gewoon op dat er niet genoeg belasting is ingehouden door je werkgever.

Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem

quote:
ddbari schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:00:
Ik heb van mijn werk de volgende opgave gehad:

Loon: 21091
ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen: 3035
levensloopkorting: 0
verrekende arbeidskorting: 1392
loon zorgverzekeringswet: 19804
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH: 1288

Als ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij het loon zorgverzekeringswet optel kom ik precies op het 'totale' loon van 21091

Hoe moet ik dit nu aangeven op mijn belastingaangifte??

Of moet ik de bijdrage zorgverzekeringswet (extra LH (loonheffing?) bij de loonheffing optellen?

Ik snap er niks van kan iemand mij een helder antwoord geven..
Wat je nog kan doen is kijken of je een aftrekpost kan krijgen op je buitengewone uitgaven (lees ziekte kosten)
Je mag daar opvoeren:
23 euro apotheek kosten
1059 euro voor je basisverzekering (ongeacht of dit meer of minder was)
Extra premie's voor aanvullende ziektekosten verzekeringen
Je 1288 euro werkgeversbijdrage
De premie voor je uitvaart verzekering
Extra gemaakte (en niet vergoedde) kosten voor ziekte
Geachte heer/mevrouw
Ik heb in 2007 een bijbaan gehad
waarover ik
1222 ingehouden loonheffing
7020 loon voor loonbelasting
487 verrekende arbeidskorting

nu is het geval dat ik op stage ben geweest
hier heb ik
747 ingehouden loonheffing
2095 sv loon
2230 fiscaal loon 2230
0 arbeidskorting verrekend

ik heb geen idee hoeveel ik nu terugkrijg!
aanvullende informatie is:
ik woonde het gehele jaar 2007 uitwonend
(252euro per maand) en in de maand nov/dec heb ik 500 aanvulldendebeur p maand gekregen

heeft u enig idee hoe het zit?
mvg
Theo

Waarom ik zo dik ben?? elke keer als ik je moeder neuk krijg ik een koekje...

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws