Reg. datum: 07 januari 2008
en zoniet: wat kan ik doen om wel eventueel meer aftrekposten te krijgen.
GoT Index » Werk en Inkomen » Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 32 33 34 35 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]Dat ligt aan de soort schuld. 'Schulden in box 3' op belastingdienst.nlquote:zorro2003 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 01:12:
Nou is mijn vraag: is er een mogelijkheid om die schulden en/of de rentes daarvan af te trekken van de belasting?
Achievements? SteamStats!
Zo hoog is de rente over een studieschuld toch niet?quote:zorro2003 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 01:12:
mijn vrouw en ik werken beide en verdienen meer dan 61000 euro bruto per jaar. we wonen in een huurhuis en we hebben geen vermogen en spaartegoeden. wat we wel hebben zijn enorme schulden en een studieschuld waar we ontzettend veel rente voor moeten betalen.
Lijkt mij terecht, als we iedereen in NL met een gezinsinkomen van 61k ook al toeslagen moeten gaan uitbetalen....quote:doordat we zoveel verdienen hebben op geen enkele toeslag recht op. ook niet de kindertoeslag, want we hebben een kind.
verstandig!quote:in werkelijkheid betalen we een groot deel van ons geld af op onze schulden,
Dat is wel een flinke aflossing dan. Netto zou je ongeveer 3k per maand over moeten houden namelijk.quote:waardoor er eigenlijk maar weinig netto overblijft.
Ik zou het niet eerlijk vinden dat mensen die zichzelf in de schulden steken zomaar recht zouden hebben op van alles.quote:ik vind het daarom niet eerlijk dat we nergens voor in aanmerking komen.
Je kunt je schulden aftrekken van je vermogen, maar dat gaat voor jou niet op.quote:Nou is mijn vraag: is er een mogelijkheid om die schulden en/of de rentes daarvan af te trekken van de belasting?
Een huis kopen, in één keer een mooie aftrekpost (hypotheekrente-aftrek) er bij!quote:en zoniet: wat kan ik doen om wel eventueel meer aftrekposten te krijgen.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.
Je kan niet zomaar meer doen om meer aftrekposten te krijgen. Omdat jullie gezamelijk veel verdienen zullen veel posten ook hoog liggen zal je verder ook niet veel kunnen met de ziektekosten denk ik (Maar dat kan je natuurlijk wel proberen).quote:zorro2003 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 01:12:
en zoniet: wat kan ik doen om wel eventueel meer aftrekposten te krijgen.
Dat ligt er o.a. aan wanneer je je aangifte hebt ingeleverd (voor of na 1 april). Als je voor 1 april de aangifte heb verstuurd moet je tegen het eind van juli toch wel je voorlopige aanslag krijgen. De definitieve kan een hele tijd duren.quote:stefijn schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:47:
Zou mooi zijn, 2x korting
Is er iemand die weet hoe lang ongeveer na een aangifte je een aanslag mag verwachten? Ik wacht al een hele tijd op die van 2006 en de rente loopt maar op...
Interesse in een baan in de technische automatisering? Mail me!
quote:DaMayan schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:12:
Tip is dat kosten voor lenzen (ook lensvloeistof!) en brillen aftrekbaar zijn als "medische hulpmiddelen".
Plus dat als je "specifieke uitgaven" dus idd ook je brillen/lenzen e.d. + altijd ¤ 23 huisapotheek boven de ¤ 320 uitkomt je een extra "bonus" krijgt: een aftrekpost van ¤ 808 vanwege "chronisch ziekte".
Gaat dit echt zo makkelijk, of moet je echt chronisch ziek zijn (i.p.v. bijv. enkel een dure bril gekocht hebben)? Kan iemand hierop reageren die dit 100% zeker weet en kan onderbouwen?quote:Rudedadude schreef:
- Uitgaven voor brillen en lenzen dit jaar. Mijn vrouw en ik kwamen beide boven de 320 euro per persoon uit, waardoor we 2x een extra vast bedrag van 808 euro mogen meetellen wegens ''chronische ziekte".
Wat ik niet snap: dit gaat over 2007, maar de normbedragen voor het jaar 2007 staan hier helemaal niet in genoemd (enkel 2006 en ouder). Hoe kan je je studiekosten voor 2007 berekenen (op basis van de normbedragen)?quote:
Dat heeft te maken met deze opmerking in die pdf; daar was al eerder over geklaagdquote:DeadMetal schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:57:
Wat ik niet snap: dit gaat over 2007, maar de normbedragen voor het jaar 2007 staan hier helemaal niet in genoemd (enkel 2006 en ouder). Hoe kan je je studiekosten voor 2007 berekenen (op basis van de normbedragen)?
quote:Let op!
In de loop van 2007 wijzigen de regels voor het berekenen van de
aftrek voor studies die onder de Wet studiefinanciering 2000 vallen.
Zodra de nieuwe regels bekend zijn, worden ze opgenomen in deze
aanvullende toelichting.
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
Als je met bijv de kosten voor een duur hulpmiddel (dus bijv een bril of lenzen) boven een bepaald bedrag uitkomt ben je inderdaad automatisch chronisch ziek voor de belastingdienst.quote:DeadMetal schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:57:
Gaat dit echt zo makkelijk, of moet je echt chronisch ziek zijn (i.p.v. bijv. enkel een dure bril gekocht hebben)? Kan iemand hierop reageren die dit 100% zeker weet en kan onderbouwen?
Die laatste ¤ 5.600 moet toch ¤ 2.800 zijn lijkt me.quote:Drempel
Van het totaal van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel van ¤ 2.800. De drempel geldt per peildatum.
Fiscale partner
Als u heel 2007 een fiscale partner had, kunt u beiden verzoeken om een drempel van ¤ 5.600 voor u en uw fiscale partner samen. U mag dit bedrag onderling verdelen, maar u mag geen hogere drempel in aanmerking nemen dan het deel van de schulden dat u aan uzelf toerekent. Doet u dit verzoek niet, dan is de drempel ¤ 5.600 per persoon. De drempel geldt per peildatum.
Bedankt voor jullie antwoorden. Wil dat zeggen dat geen enkele student (met normale studieuitgaven, dus normbedragen gebruiken) momenteel zijn aangifte kan doen omdat het nog onbekend is hoeveel je aan studiekosten moet opgeven?quote:Dido schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:24:
[...]
Dat heeft te maken met deze opmerking in die pdf; daar was al eerder over geklaagd
[...]
Nee. Hoe hoger de drempel, hoe ongunstiger (minder aftrek).quote:Herugrim schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:45:
Ik snap even iets niet, van: http://www.belastingdiens...leggen-18.html#P263_26639
[...]
Die laatste ¤ 5.600 moet toch ¤ 2.800 zijn lijkt me.
Ik ben nog even benieuwd of het vanaf 2008, of in 2008 (en dus vanaf 2009) verandert. Elk jaar een nieuwe bril is best hip namelijkquote:lithoijen schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:30:
[...]
Als je met bijv de kosten voor een duur hulpmiddel (dus bijv een bril of lenzen) boven een bepaald bedrag uitkomt ben je inderdaad automatisch chronisch ziek voor de belastingdienst.
Ik vind het inderdaad ook wel een beetje vreemd, maar het klopt wel.
Ik heb er nog eens over gebeld met de belastingdienst en die bevestigde de regeling (die trouwens best duidelijk is uitgelegt in het programma).
Vanaf 2008 veranderd dit trouwens wel, dus het wordt waarschijnlijk wel de laatste keer dat je er wat aan hebt.
1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.
En dat snap ik niet helemaal. Waarom wordt de drempel dan 5600,- voor mij, en 5600,- voor mijn partner, en niet gewoon 2800,- voor mij en voor mijn partner zoals het voor alleenstaanden geldt. En dat als je dan het verzoek indient, dat ze de drempels bij elkaar optellen ( zoals bij de belastingvrije voet van 20k voor spaargeld ) dat je kan schuiven met die 5600,-.quote:Pooh schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:44:
- Als je nu een fiscaal partner zou hebben, is die 3000 euro natuurlijk 'minder' schuld (gedeelde smart is halve smart). Je mag hem dan dus niet meer aftrekken (jouw drempel wordt 5600, alleen maar door 't hebben van de partner).
Herugrim wijzigde dit bericht 07-01-2008 16:28 (16%)
Je wilt juist een zo laag mogelijke drempel. Als ze ze op verzoek op zouden tellen, zou niemand ooit zo'n verzoek doen. Zodra je een partner hebt, wordt je drempel hoger. Dat lijkt me logisch, je deelt de schuld van 1 persoon namelijk ineens met 2 mensen.quote:Herugrim schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:10:
[...]
En dat snap ik niet helemaal. Waarom wordt de drempel dan 5600,- voor mij, en 5600,- voor mijn partner, en niet gewoon 2800,- voor mij en voor mijn partner zoals het voor alleenstaanden geldt. En dat als je dan het verzoek indient, dat ze de drempels bij elkaar optellen ( zoals bij de belastingvrije voet van 20k voor spaargeld ) dat je kan schuiven met die 5600,-.
Belastingvrije voet? Die bestaat al eeuwen niet meer. En ik snap ook niet wat er invalide kan zijn? En delen is alleen maar gunstig als je allebei een schuld hebt, zie hierboven.quote:EDIT: Ik heb even met de Belastingdienst gebeld, en volgens hun klopt het. Als je namelijk als fiscale partner wel je belastingvrije voet deelt, en niet je drempel, dan kon je een invalide berekening maken. Imho moet je dus bij fiscaal partnerschap altijd kiezen voor het delen van je drempel.
Klopt maar je zou verwachten, dat net als bij het heffingsvrije vermogen, het 2 x bedrag p.p. is. Het heffingsvrije vermogen per persoon is afgerond 20k. Dat wordt met een partner 2x20k, samen, dus niet 40k elk.quote:Pooh schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:07:
[...]
Zodra je een partner hebt, wordt je drempel hoger. Dat lijkt me logisch, je deelt de schuld van 1 persoon namelijk ineens met 2 mensen.
Ik bedoelde heffingsvrij vermogen, excusez moi.quote:Pooh schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:07:
[...]
Belastingvrije voet? Die bestaat al eeuwen niet meer. En ik snap ook niet wat er invalide kan zijn? En delen is alleen maar gunstig als je allebei een schuld hebt, zie hierboven.
Herugrim wijzigde dit bericht 07-01-2008 17:52 (26%)
Officieel wel jah, maar heb je gepinned bij een brillenzaak, dan zou je het, mocht je gecontroleerd worden, ook dat kunnen proberen ?quote:Hopjesvla79 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:46:
wat betreft brillen en lenzen: moet je bonnetjes kunnen overleggen (wellicht een voor de hand liggende vraag, maar toch..)?Ben brildragend, maar heb dit jaar een paar keer lenzen gehaald voor wintersport en duiken, en tja..dat zijn toch kosten...maar helaas heb ik geen bonnetjes o.i.d.
Proberen moet je de nieuwe haring.quote:Jaspertje schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:10:
[...]
Officieel wel jah, maar heb je gepinned bij een brillenzaak, dan zou je het, mocht je gecontroleerd worden, ook dat kunnen proberen ?
ben zelf opticien en ik kan je melden dat een beetje optiekzaak een klantenkaart bijhoud waar exact in vermeld staat wat je wanneer en voor soort lenzen/vloeistoffen hebt aangeschaft; ook als het hier om daglenzen gaat die uit voorraad geleverd worden als zg. kassaverkoop.quote:Hopjesvla79 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:46:
wat betreft brillen en lenzen: moet je bonnetjes kunnen overleggen (wellicht een voor de hand liggende vraag, maar toch..)?Ben brildragend, maar heb dit jaar een paar keer lenzen gehaald voor wintersport en duiken, en tja..dat zijn toch kosten...maar helaas heb ik geen bonnetjes o.i.d.
No production networks were harmed during this posting
Nee. Een eigen bijdrage aan de leaseauto is aftrekbaar van de fiscale bijtelling op de betreffende leaseauto, niet van je inkomen in het algemeen.quote:YSK schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:14:
In 2007 heb ik een auto van de zaak gehad waarin ik niet privé (<500km) heb gereden. Ik heb hiervoor een verklaring getekend. Ik had echter wel een eigen bijdrage voor de auto ivm verzekerings- schadekosten. Zijn deze 'reiskosten' eigenlijk aftrekbaar?
Ik heb gekeken op de site van de belastingdienst maar kon er geen antwoord vinden.
GoT Index » Werk en Inkomen » Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 32 33 34 35 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea