quote:
Afroross schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:37:
Bedankt voor het antwoord Rudedadude. Misschien kan ik het opvoeren als preventief die matrassen
Nog 3 vraagjes:
Ik werk fulltime, heb een huis en weet "redelijk" hoe het zit met alle aftrekposten (tips zijn welkom).
Nu ben ik dit jaar deeltijd gaan studeren. Ik heb geen recht op stufi.
(1) Mag ik de kosten van mij studie aftrekken van mijn belasting?
(2) En hoe zit het met deeltijd en normbedragen?
(3) Gevolgde cursussen die te maken heb mijn werk die ik zelf betaal, mag ik die aftrekken of moeten het echte "studies" zijn.
Alvast bedankt
Tja, je kant het ook aan die fabrikant vragen hoe het er mee zit, wellicht hebben zij er ervaring mee dat het opgeven van die matrassen in alle gevallen geaccepteerd wordt, maar het lijkt me dat er eerst een 'kwaal' moet zijn...
De studiekosten zijn gewoon aftrekbaar. Deeltijd doet er niet toe en de normbedragen gelden volgens mij alleen wanneer er een recht op studiefinanciering bestaat. Voor de rest kun je gewoon de toelichting bij het aangifteprogramma volgen rond aftrekbare en niet aftrekbare kosten.
Cursussen vind ik een interessante. Ik denk dat je daar belastingtechnisch niets mee kan doen, omdat het niet echt een opleiding of een studie is in de belastingtechnische zin des woords met bijvoorbeeld een bepaalde accreditatie/ erkenning waardoor er bijvoorbeeld sprake is van een mbo/hbo/wo opleiding.
Ik ga waarschijnlijk dit jaar toch nog een leuk bedrag terugkrijgen, bovenop het bedrag dat ik via de voorlopige teruggaves al heb ontvangen. Belangrijkste redenen waarom ik geld terugkrijg zijn:
- betaalde rente voor hypotheek
- Uitgaven voor brillen en lenzen dit jaar. Mijn vrouw en ik kwamen beide boven de 320 euro per persoon uit, waardoor we 2x een extra vast bedrag van 808 euro mogen meetellen wegens ''chronische ziekte". Samen met de inkomensafhhankelijke bijdrage zvw en de kosten van de aanvullende zorgverzekering komen we daarbij onverwacht ruim boven de drempel uit.
Even terzijde: ik snap dan ook niet waarom je je aanvullend zou willen verzekeren voor bril of lenzen, in veel gevallen levert dit veel meer voordeel op.
- Giften. Ik wist niet wat de drempel zou zijn voor giften en heb tegen het eind van het jaar nog even wat extra overgemaakt, waardoor ook dat bedrag nog wat hoger was dan ik van tevoren had verwacht.
Nu nog even wachten op de jaaroverzichten om het geheel definitief te maken en te controleren of ik daarin geen foutjes heb gemaakt...