Gathering of Tweakers

Quicksearch
Girl with a gun...

quote:
Sick Nick schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:49:
Je hebt gelijk:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/
Invullen geeft dit:
De medebewoner die ook uw fiscale partner is, is uw toeslagpartner.
Maar volgens mij moet je dat dan wel apart aangeven bij het aanvragen van je toeslagen, dat vult ie niet automatisch in. Vul je dat niet in zal je waarschijnlijk achteraf wel een mooie naheffing krijgen denk ik aangezien het altijd een voorlopige toeslag is gedurende het jaar.
Is het uberhaupt verplicht om te kiezen voor fiscaal partnerschap/toeslagpartner bij samenwonen? Het gaat er mij om dat ik niet ineens moet terugbetalen omdat in de situatie van fiscaal partnerschap wij zeer waarschijnlijk geen zorgtoeslag meer krijgen maar apart wel. Vooral omdat ik zelf 32uur werk en dus stukken minder verdien dan mijn vriendin, alles wat we samen invullen is in mijn nadeel: minder teruggave en geen toeslag meer volgens die tooltjes dan ...

Overigens heb ik daar al wel rekening mee gehouden, zorgtoeslag enzo gaat linea recta @ spaarrekening. Want ik ken dit soort praktijken nu onderhand wel :P

| - Get in touch with your ass kickin' side - | Barebone | Laptop |

Tsja dan moet je niet gaan samenwonen he :P Wel de lusten, maar niet de lasten, zo werkt een verzorgingsstaat zoals NL niet.

Het is dacht ik niet verplicht fiscaal partner of toeslagpartner(zie edit, toeslagpartner kan wel verplicht zijn) te zijn. Het is wel verplicht toeslagpartner te zijn als je voor fiscaal partnerschap kiest. Als je allebei genoeg verdient om je heffings en arbeidskorting terug te krijgen maar een van jullie of allebei minder dan 28.000 per jaar bijelkaar harken dan is het voor je zorgtoeslag gunstiger om geen fiscaal partner te zijn. Maar dat moet je dan tegen de voordelen van fiscaal partnerschap wegzetten zoals bijvoorbeeld gezamenlijk een heffingsvrijvermogen van zo'n 40K ipv 20k p.p. of hypotheekrente aftrek die je naar een partner kan schuiven die eventueel in een hoger belastingtarief betaald. Anders zijn er niet direct grote voordelen aan fiscaalpartnerschap in standaard situaties (correct me if i'm wrong) volgens mij.

Edit: Als je gezamelijk een huishouden voert met iemand die langer dan 6 maanden op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je automatisch toeslagpartner ook al ben je geen fiscaal partner.

-Baco- wijzigde dit bericht 03-01-2008 20:18 (12%)

Girl with a gun...

quote:
-Baco- schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:09:
Het is dacht ik niet verplicht fiscaal partner of toeslagpartner(zie edit, toeslagpartner kan wel verplicht zijn) te zijn. Het is wel verplicht toeslagpartner te zijn als je voor fiscaal partnerschap kiest. Als je allebei genoeg verdient om je heffings en arbeidskorting terug te krijgen maar een van jullie of allebei minder dan 28.000 per jaar bijelkaar harken dan is het voor je zorgtoeslag gunstiger om geen fiscaal partner te zijn. Maar dat moet je dan tegen de voordelen van fiscaal partnerschap wegzetten zoals bijvoorbeeld gezamenlijk een heffingsvrijvermogen van zo'n 40K ipv 20k p.p. of hypotheekrente aftrek die je naar een partner kan schuiven die eventueel in een hoger belastingtarief betaald. Anders zijn er niet direct grote voordelen aan fiscaalpartnerschap in standaard situaties (correct me if i'm wrong) volgens mij.
Edit: Als je gezamelijk een huishouden voert met iemand die langer dan 6 maanden op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je automatisch toeslagpartner ook al ben je geen fiscaal partner.
Wij verdienen allebei minder dan 28k, bovendien maakt het me helemaal niet uit als het verplicht is en we krijgen geen zorgtoeslag meer, maar vreemd is het wel: ik betaal toch zeker gewoon mijn eigen premie, niet van mijn vriendin? 8)7. Wat mijn vriendin verdient is haar zaak, mijn salaris het mijne, zo ook de zorgtoeslag en de teruggave. Wel vreemd die regel mbt 6 maanden op idem adres: hoe doe je dat in een studentenhuis, lijkt me niet handig :P
We hebben nl wel de formulieren voor toeslagpartner ingevuld (twijfelde daaraan, maar het blijkt toch echt aangegeven te zijn), maar dat is dus niet verwerkt blijkbaar, of we zitten toch onder een bepaalde grens. Gok eerder op het eerste..ach, we overleven het wel: we doen wat verplicht is en de rest laten we zo, toch huurhuis en geen dikke spaartegoeden ;)

Bah. Ik zit altijd ontzettend op tegen de belastingaangifte omdat ik er de ballen van snap.
Ik woon samen (rreds 3 jaar) in een huurappartement. Mijn vriendin werkt part-time en studeert, ik werk fulltime maar niet tegen een enorm salaris (<30k p/j). We zijn geen fiscaal partner. We hebben geen van beide vermogens in ontroerend goed, bedrijven, levensverekeringen of andere bronnen.
Ik neem me elk jaar voor eens een accountant om advies te vragen, maar als ik hem zelf invul komt er steeds uit dat ik 0,00 terug krijg, dus vind dat het geld niet waard. Ook zij krijg vaak maar een minimaal iets terug.
Kan dat kloppen, of doen we echt wat fout en kan ik dit keer beter echt een expert om hulp vragen?

frickY wijzigde dit bericht 03-01-2008 20:43 (10%)

Kruimeltjes zijn weer op :9

quote:
frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:41:
Bah. Ik zit altijd ontzettend op tegen de belastingaangifte omdat ik er de ballen van snap.
Ik woon samen (rreds 3 jaar) in een huurappartement. Mijn vriendin werkt part-time en studeert, ik werk fulltime maar niet tegen een enorm salaris (<30k p/j). We zijn geen fiscaal partner. We hebben geen van beide vermogens in ontroerend goed, bedrijven, levensverekeringen of andere bronnen.
Ik neem me elk jaar voor eens een accountant om advies te vragen, maar als ik hem zelf invul komt er steeds uit dat ik 0,00 terug krijg, dus vind dat het geld niet waard. Ook zij krijg vaak maar een minimaal iets terug.
Kan dat kloppen, of doen we echt wat fout en kan ik dit keer beter echt een expert om hulp vragen?
Geen fiscaal partner, geen aftrekposten die je aangeeft.... Dan heb je inderdaad een aangifte volgens verwachting ja en krijg je niets terug :)
Maar wellicht zie je aftrekposten over het hoofd; met deze informatie is hier alleen weinig over te zeggen :)

gorgi_19 wijzigde dit bericht 03-01-2008 20:45 (4%)

Ik ben me er vorig jaar eens in gaan inlezen maar kon ook niet echt aftrekposten ontdekken die op mij van toepassing zijn.
Ik ben niet vermogend en heb pas sinds dit jaar een pensioenregeling.
Medische zorg heb ik 10 jaar geleden voor het laatst gehad
Ik woon in een huurhuis en heb een fulltime baan.

Voor mijn vriendin is wel het een en ander te verzinnen;
Ze heeft een contract voor 4uur per maand maar werkt er meestal minstens 10
Ze heeft veel medische uitgaven
Ze studeerd (HBO)

Maar veel verder van atrek apotheekkosten (¤23 ofzo?), ziekenfondspremie en studie kom ik nooit. En dat geeft me zo een dubbel gevoel, omdat ons gezamelijk inkomen vrij laag is (<35k).
Heb vorig jaar ook overwogen fiscaal partnerschap aan te vragen maar werd toen helemaal eng van de verschuivingen die je mag doen, en de berekeningen die daar bij horen.

frickY wijzigde dit bericht 03-01-2008 20:50 (11%)

Als je niet ziek bent, geen huis hebt, geen studiekosten maakt, etc (wat vaak genoeg voorkomt), dan zal er ook niet terug te krijgen zijn nee.

No production networks were harmed during this posting

quote:
2Dutch schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:33:
[...]

Wij verdienen allebei minder dan 28k, bovendien maakt het me helemaal niet uit als het verplicht is en we krijgen geen zorgtoeslag meer, maar vreemd is het wel: ik betaal toch zeker gewoon mijn eigen premie, niet van mijn vriendin? 8)7. Wat mijn vriendin verdient is haar zaak, mijn salaris het mijne, zo ook de zorgtoeslag en de teruggave. Wel vreemd die regel mbt 6 maanden op idem adres: hoe doe je dat in een studentenhuis, lijkt me niet handig :P
We hebben nl wel de formulieren voor toeslagpartner ingevuld (twijfelde daaraan, maar het blijkt toch echt aangegeven te zijn), maar dat is dus niet verwerkt blijkbaar, of we zitten toch onder een bepaalde grens. Gok eerder op het eerste..ach, we overleven het wel: we doen wat verplicht is en de rest laten we zo, toch huurhuis en geen dikke spaartegoeden ;)
Had niet verwacht dat toeslagpartner verplicht was maar twijfelde en heb maar even gekeken en verrek. Die 6 maanden is zodat je niet meer dan 1 toeslagpartner kan hebben. Zelfde geld voor fiscaal partnerschap. Jullie voeren gezamelijk een huishouden dus jullie delen de kosten (anders had ieder z'n eigen huisje moeten hebben, eigen boodschappen etc.). Omdat je daar voordeel uit haalt is het ook wel redelijk dat ze voor de zorgtoeslag jullie gezamelijk beoordelen imo. De gezamenijk grens voor 2007 is iets van 42K inkomen en voor 2008 is dat verhoogd naar 47K.

-Baco- wijzigde dit bericht 03-01-2008 21:02 (3%)

quote:
frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:49:
Ik ben me er vorig jaar eens in gaan inlezen maar kon ook niet echt aftrekposten ontdekken die op mij van toepassing zijn.

Ze studeerd (HBO)

Maar veel verder van atrek apotheekkosten (¤23 ofzo?), ziekenfondspremie en studie kom ik nooit. En dat geeft me zo een dubbel gevoel, omdat ons gezamelijk inkomen vrij laag is (<35k).
Heb vorig jaar ook overwogen fiscaal partnerschap aan te vragen maar werd toen helemaal eng van de verschuivingen die je mag doen, en de berekeningen die daar bij horen.
Alleen als de studiekosten hoog genoeg zijn en eventueel de medische uitgaven zou je dat misschien beter bij jouw kunnen opvoeren dmv fiscaal partnerschap. Dit heeft wel alleen voordeel als zij op jaarbasis minder dan 18K verdient en nog in de 32% schaal zit. Maar met de drempels is het waarschijnlijk een klein bedrag en daarop is de 10% die je dan extra terugkrijgt als jij 42% belasting betaald te verwaarlozen.
quote:
frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:41:
Wanneer je een regelmatig salaris verdient en je niet te maken hebt met rare dingen dan is het zelfs normaal dat je niets terug krijgt. In het aangifte programma staan alle aftrekposten genoemd, ga voor ieder van die posten na of het van toepassing op jou/jullie zou kunnen zijn. Wanneer je iets niet weet kijk je even op de site van de belastingdienst of je belt de gratis belastingtelefoon, wanneer je dan nog steeds twijfels hebt dan kun je ook altijd nog in dit topic terecht. Ik zou het geld voor een adviseur lekker in je zak houden, zonde van het geld.

Afhankelijk van het inkomen van jouw vriendin zou fiscaal partnerschap en toeslagpartnerschap interessant kunnen zijn. Ook lijkt de aftrekpost voor studiekosten interessant voor jouw vriendin. Wellicht kun je ook iets met de aftrekpost voor ziektekosten. Ik zou de jaaropgaven eens afwachten en alles op je gemak even doornemen.

argro wijzigde dit bericht 03-01-2008 22:30 (10%)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Girl with a gun...

quote:
-Baco- schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:01:
[...]
Had niet verwacht dat toeslagpartner verplicht was maar twijfelde en heb maar even gekeken en verrek. Die 6 maanden is zodat je niet meer dan 1 toeslagpartner kan hebben. Zelfde geld voor fiscaal partnerschap. Jullie voeren gezamelijk een huishouden dus jullie delen de kosten (anders had ieder z'n eigen huisje moeten hebben, eigen boodschappen etc.). Omdat je daar voordeel uit haalt is het ook wel redelijk dat ze voor de zorgtoeslag jullie gezamelijk beoordelen imo. De gezamenijk grens voor 2007 is iets van 42K inkomen en voor 2008 is dat verhoogd naar 47K.
Ja daar heb je ook wel gelijk in, samenwonen is beter te behappen dan ieder een eigen toko (dan had ik nog wel bij mijn ouders gezeten, in je eentje een huisje huren is van de zotte met die prijzen) Hmm, misschien dat wij dan nog net onder de grens blijven, thx voor de info in ieder geval !

Kan me best voorstellen dat mensen wat moe worden van de blauwe envelopjes, je bent al snel bang iets over het hoofd te hebben gezien...

quote:
frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:49:

Ze studeerd (HBO)

Het zou gunstig kunnen zijn hoor, gewoon alles invullen (vergeet je eventuele aanvullende verzekeringpremie's niet en je werkgever deel!). De verschuivingen die je mag doen moet je niet als eng beschouwen maar juist als uitkomst :) en het programma rekent het helemaal uit, dus daar kan je echt geen fouten maken. Gewoon schuiven met die posten, komt het vanzelf goed....

Als je ergens over de drempel komt (bijvoorbeeld met ziektekosten of schoolgeld) Kan je dat deel gebruiken om jou belastbaar inkomen naar beneden te brengen (en dus geld terug te krijgen waar je recht op hebt).
Ik ben 18-09 getrouwd, en nu kan ik ook opgeven om heel 2007 als fiscaal partner gezien te worden.
Wat zijn hier de voor en nadelen van?

Dr. Lektroluv \o/

Fiscaal partnerschap heeft niet te maken met trouwen, maar met samenwonen met een niet-familielied.

Voordelen: aftrekposten kunnen naar degene met het hoogste inkomen geschoven worden (bijv. hypotheekaftrek)
Nadelen: Als je fiscaal partner bent, ben je ook toeslagpartner waardoor je eventuele zorgtoeslag kwijt kan raken (gezinsinkomen > 40K)

Nikon D70s # Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 # Nikon 50mm f/1.8 # Tamron 11-18mm F/4,5-5,6 # Nikon 18-200VR f/3.5-5.6

quote:
Wacky schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:00:
Fiscaal partnerschap heeft niet te maken met trouwen, maar met samenwonen met een niet-familielied.
Bij mijn weten ben je verplicht fiscaal partner als je getrouwd bent met elkaar (of geregistreerd samenwoont met elkaar).

A little shop of development horrors
LuNaTiC is wederom crew bij FOK!

quote:
michael21 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:57:
Ik ben 18-09 getrouwd, en nu kan ik ook opgeven om heel 2007 als fiscaal partner gezien te worden.
Wat zijn hier de voor en nadelen van?
Soms kan het voordeliger zijn om ficaal partner te zijn (geldt al als je samenwoont).
Als je vrouw of partner niet werkt, dan is het vaak voordeliger om fiscaal partner te zijn, aangezien je dan op de 1 of andere manier gewoon veel meer terug krijgt. (weet zo niet hoe dat zit). Maar via belasting programma kan je dan gaan schuiven met de bedragen, en het scheelde mij (ons) echt veel.
Dus gelijk maar herziening gedaan van jaar er voor (was al 2 jaar geleden).

Ook voordeel als je veel spaargeld hebt (> 21000), aangezien je met ficaal partner pas van af 42000 belasting over je spaar geld moet betalen.

quote:
argro schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:05:
[...]
Je kunt je laptop onderdeel laten zijn van de aftrekpost studiekosten. Je moet dus wel dermate veel verdienen dat je voordeel hebt van aftrekposten. Veel studenten halen die circa ¤6.500 per jaar niet. Voor velen is deze aftrekpost dus niet van toepassing. Daarnaast kun je voor de aftrekpost studiekosten ook gebruik maken van de normbedragen. Overigens is de aftrekpost studiekosten voor mensen met een uitwonende beurs nauwelijks interessant omdat je deze beurs, naast de drempel, in mindering moet brengen op je kosten.

[...]
Iemand die gestudeerd heeft hoeft zeker niet bang te zijn voor een aangifte, zo moeilijk is het allemaal niet.
Het kan wel een voordeel zijn als je wel studiekosten hebt, maar geen inkomen. In dat geval kan je deze persoonsgebonden aftrekposten aftrekken van je inkomen (in box 1,2 en 3), waardoor dit inkomen onder de 0 komt, negatief wordt dus. Op dat moment heb je een restant persoonsgebonden aftrek meenemen naar een volgend jaar. Op het moment dat je dan opeens wel werk hebt, kun je dit restant persoonsgebonden aftrek dan wel meenemen en heb je er dan dus een belastingvoordeel over.

Restant persoonsgebonden aftrek

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

Reg. datum: 04 februari 2002

Wat ik zelf heb gedaan om uit te zoeken of het fiscale partnerschap wat was: gewoon 2x het programma installeren en invullen. Ene keer alsof je alleen bent, 2e keer als fiscale partners. Je ziet dan snel genoeg of het zin heeft of niet.

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

Voor de mensen die een studieschuld hebben bij de IB Groep, deze telt mee voor Box 3 en dat kan wel eens handig zijn als jij of je partner vermogend zijn.

Reg. datum: 22 november 2001

Tip is dat kosten voor lenzen (ook lensvloeistof!) en brillen aftrekbaar zijn als "medische hulpmiddelen".

Plus dat als je "specifieke uitgaven" dus idd ook je brillen/lenzen e.d. + altijd ¤ 23 huisapotheek boven de ¤ 320 uitkomt je een extra "bonus" krijgt: een aftrekpost van ¤ 808 vanwege "chronisch ziekte".

Daarbij ook even letten op de 113% regel:
U mag uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven verhogen met 113% als uw drempelinkomen niet hoger is dan ¤ 31.122.

Imagination is the only true reality.

Reg. datum: 10 februari 2000

quote:
DaMayan schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:12:
Tip is dat kosten voor lenzen (ook lensvloeistof!) en brillen aftrekbaar zijn als "medische hulpmiddelen".

Plus dat als je "specifieke uitgaven" dus idd ook je brillen/lenzen e.d. + altijd ¤ 23 huisapotheek boven de ¤ 320 uitkomt je een extra "bonus" krijgt: een aftrekpost van ¤ 808 vanwege "chronisch ziekte".

Daarbij ook even letten op de 113% regel:
U mag uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven verhogen met 113% als uw drempelinkomen niet hoger is dan ¤ 31.122.
Dit laatste doet het programma automatisch voor je.
Alleen de drempel kan best aardig zijn voordat je een daadwerkelijke aftrek hebt
Reg. datum: 12 december 2001

quote:
KatirZan schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:42:
Tja, echt veel tips zijn er niet te geven....

Voor de mensen die nog niet hun jaaropgaaf hebben :

Pak je loonstrook van december 2007, kijk naar je fiscale loon :)

Let trouwens goed op bij je ziektekosten aftrek (23 euro apotheek etc..) vanwege je ziekenfondswet, die kan je ook aftrekken.

Ik heb al berekend dat over 2007 (thuiswonend) ik, door mijn hoge pensioen, flink wat centjes terug kan verwachten...
Moet alleen even opzoek naar mijn digid code :?

2008 wordt ook een leuk jaar, net een huis gekocht :P 15 januari de sleutel :P
Wat bedoel je met "door mijn hoge pensioen"? Ik zie namelijk niet wat dit met je belastingaangifte te maken heeft en dat je hierdoor een fors bedrag terug zou krijgen...

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Ik heb sinds eind 2007 een baan. 2,5 maand gewerkt, daarvoor geen inkomsten gehad (tijdje in buitenland geweest, geleefd op spaargeld).

Nu heb ik het belastingaangifte programma eens doorlopen, alles ingevuld. Ik heb eigenlijk niks af te trekken, voor ziektekosten haal ik de grens al niet bijvoorbeeld.

Toch zou ik een mooi bedrag terugkrijgen, dat staat onder het kopje "Af: ingehouden loonbelastingen en premie volksverzekeringen, dividendbelasting en kansspelbelasting". Logischerwijs gaat dit dan over de loonbelasting gezien ik met de rest niks te maken heb.

Het bedrag wat ik terug krijg is exact hetzelfde als het cumulatieve bedrag wat ik afgelopen 2,5 maand aan loonbelasting heb betaald. Effectief zou ik dan dus over heel 2007 geen loonbelasting betalen, kan dat kloppen?

Ik vind dit wel enigszins logisch gezien mijn jaarinkomen van 2007 -bestaande uit 2,5 maand salaris- niet zo gek veel is en blijkbaar dus niet belast wordt.

Xtuv wijzigde dit bericht 04-01-2008 20:25 (3%)

Acties: [view][quote]

Door: Dido Moderator SG/HK
Raptor formicarum

quote:
Xtuv schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:24:
Ik vind dit wel enigszins logisch gezien mijn jaarinkomen van 2007 -bestaande uit 2,5 maand salaris- niet zo gek veel is en blijkbaar dus niet belast wordt.
Het wordt wel belast, maar kennelijk heeft je werkgever geen arbeidskorting en algemene heffingskorting verrekend. Dat zijn twee kortingen die je op je te betalen belasting krijgt.

Als het totale bedrag wat je moet betalen (en wat je werkgever al voor je ingehouden heeft) lager is dan de kortingen, dan krijg je alles terug.

Sowieso krijg je, als je maar een deel van het jaar gewerkt hebt, vaak geld terug omdat de werkgever de kortingen en inhoudingen verrekend alsof je 12 maanden werkt.

Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws