Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 04 februari 2002

http://home.planet.nl/~metzeawj/1.png
http://home.planet.nl/~metzeawj/belastingdienst.jpg
http://home.planet.nl/~metzeawj/2.png
Het is weer zover, een nieuw jaar, een nieuwe belastingaangifte.
Voor 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomensbelasting gedaan hebben. Doe je het op tijd dan kan je je geld in juni/juli verwachten. In dit topic verzamelen we tips en trucs om deze aangifte op een zo gunstig mogelijke manier in te vullen.

Iedereen die verwacht dat hij/zij meer dan ¤13,- terug krijgt van de Belastingdienst kan aangifte doen. Dit is overigens mogelijk tot 31 december 2012. Je kan op twee manieren aangifte doen: elektronisch met het aangifte programma of op papier met de bekende biljetten. Hierbij moet wel gezegd worden dat elektronisch aangifte doen enkele voordelen heeft:
• het programma maakt geen onderscheid tussen de verschillende biljetten. Het kijkt wat je invult en laat dan de vragen zien die van toepassing zijn.
• het programma voert automatisch de berekeningen uit en controleert gedeeltelijk wat je invult, de kans op het maken van fouten neemt zo af.
• het programma bevat een uitgebreide help-functie waar je veel informatie over de verschillende rubrieken kan vinden.
• daarnaast kan het programma gegevens van voorgaande jaren overnemen en bespaart je zo weer wat invulwerk.
• en natuurlijk als laatste punt, het is elektronisch. Je verstuurt je aangifte via internet en kan dus lekker warm binnen blijven zitten.
Zo, genoeg reclame voor het programma. Nu verder met de TS.

http://home.planet.nl/~metzeawj/3.png
Ook voorgaande jaren liep er een topic over de belastingaangifte met handige tips. Let er wel op dat de wet- en regelgeving bijna elk jaar wijzigt. Het kan dus maar zo zijn dat tips (helaas) niet meer juist zijn.
Belastingdienst 2006 (aangifte)
Aangifte 2005 - Tips en Trucs

http://home.planet.nl/~metzeawj/4.png
Informatie over het aftrekken van studiekosten:Let op!
In de loop van 2007 wijzigen de regels voor het berekenen van de
aftrek voor studies die onder de Wet studiefinanciering 2000 vallen.
Zodra de nieuwe regels bekend zijn, worden ze opgenomen in deze
aanvullende toelichting.

Informatie voor bezitters van een eigen huis:Informatie over de Buitengewone uitgaven:Forum met vele bespaartips en handige tips voor het invullen van de aangifte:Ik ben nog bezig met het inventariseren van de vorige 2 topics om de meest gestelde vragen eruit te halen...

http://home.planet.nl/~metzeawj/5.png
De Belastingdienst is natuurlijk de instantie die je antwoord kan geven op je vraag.
Ze zijn op de volgende manieren te bereiken:
Belastingtelefoon: 0800-0543 Bereikbaar van ma t/m do van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Belastingkantoren: Klik hier voor de adressen, geopend op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

http://home.planet.nl/~metzeawj/6.PNG
Belastingdienst
Nibud

http://home.planet.nl/~metzeawj/7.png
Vergeet niet bij je antwoord even een bronvermelding te zetten. Vaak wordt een paar posts later gevraagd waar iemand het antwoord vandaan had. Verder het verzoek aan iedereen om vooral ontopic te blijven. Zo kunnen we de komende maanden mooi wat tips en trucs uitwisselen.
Mocht je nog aanvullingen of op/aanmerkingen voor de TS hebben, stuur dan een http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/dm.gif naar mij. Zo houden we het topic schoon. Nogmaals, check alle regelingen zelf voordat je ze overneemt!

Niek_ wijzigde dit bericht 03-02-2008 18:30 (10%)

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

Dr. Lektroluv \o/

Heb over 3 weken al een afspraak staat met m;n accountant, eerst boekjaar 2007 van m;n bedrijf afsluiten en dan kort daarna mijn inkomstenbelasting erachteraan! :)

Weet een van jullie trouwens of je automatisch toeslagpartners bent als je fiscaal partners bent?

Nikon D70s # Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 # Nikon 50mm f/1.8 # Tamron 11-18mm F/4,5-5,6 # Nikon 18-200VR f/3.5-5.6

Dat ben je niet automatisch, als je dat wilt moet je dat bij de aanvraag van je toeslagen apart aangeven :)

Acer Travelmate 6292 | Asus Eee PC 900 White | Alfa 146 Ti
Canon 40D | Tamron 17-50 F/2.8 | Canon 70-200 F/4.0 L USM | Metz 44AF-4 | Panasonic TZ3 | Nokia N82

Wandelende oorgaanzak

Tja, echt veel tips zijn er niet te geven....

Voor de mensen die nog niet hun jaaropgaaf hebben :

Pak je loonstrook van december 2007, kijk naar je fiscale loon :)

Let trouwens goed op bij je ziektekosten aftrek (23 euro apotheek etc..) vanwege je ziekenfondswet, die kan je ook aftrekken.

Ik heb al berekend dat over 2007 (thuiswonend) ik, door mijn hoge pensioen, flink wat centjes terug kan verwachten...
Moet alleen even opzoek naar mijn digid code :?

2008 wordt ook een leuk jaar, net een huis gekocht :P 15 januari de sleutel :P

Blijvende onder de naam Administrator

Volgens mij klopt dat niet sick nick.
Je bent automatisch toeslagpartner als je fiscaal partner bent. Anders kan je met fiscaal partnerschap voor je partner 2000 euro heffingskorting binnenhalen als de ander niet werkt en dan kan je partner zelfstandig nog de volle mep zorgtoeslag opeisen ook al verdien je over de gezinstoeslaggrens van 42.000 euro alleen. Dat zou wel mooi zijn geweest, helaas gaat die vlieger niet op...

-Baco- wijzigde dit bericht 02-01-2008 20:47 (13%)

Je hebt gelijk:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

Invullen geeft dit:

De medebewoner die ook uw fiscale partner is, is uw toeslagpartner.

Maar volgens mij moet je dat dan wel apart aangeven bij het aanvragen van je toeslagen, dat vult ie niet automatisch in. Vul je dat niet in zal je waarschijnlijk achteraf wel een mooie naheffing krijgen denk ik aangezien het altijd een voorlopige toeslag is gedurende het jaar.

Acer Travelmate 6292 | Asus Eee PC 900 White | Alfa 146 Ti
Canon 40D | Tamron 17-50 F/2.8 | Canon 70-200 F/4.0 L USM | Metz 44AF-4 | Panasonic TZ3 | Nokia N82

Ja ik mag door laksheid straks ook een mooie naheffing betalen..

@hieronder, er staan 3 links in de ts hierover

-Baco- wijzigde dit bericht 02-01-2008 21:02 (28%)

Acties: [view][quote]

Door: DaannO Moderator WBM / TP
Ik heb een vraagje over mijn laptop. Ik ben student aan een erkende HBO studie en daarvoor heb ik, verplicht zelfs, een laptop moeten kopen. Hoe groot is het percentage dat ik daarvan mag aftrekken, volgens mij niet het volledige bedrag :?

Op- of aanmerkingen over WBM of TP? Laat het weten via een DM!

Wil jij een mooie TS maken in WBM of TP? Tweakers host jouw plaatjes! DM een mod voor meer info!

quote:
KatirZan schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:42:
Voor de mensen die nog niet hun jaaropgaaf hebben :
Pak je loonstrook van december 2007, kijk naar je fiscale loon :)
Gaat niet op als je zoals ik in 2007 van baan bent veranderd.

No production networks were harmed during this posting

Dr. Lektroluv \o/

Dan tel je de cumulatieven van beide werkgevers bij elkaar op ;)

Tip: voor mensen die dit jaar voor het eerst fulltime gaan werken (zoals ik) zet tijdig je zorgtoeslag stop! De grens ligt al op 26.000 p/jaar (of 42.000 p/j gezinsinkomen).

Wacky wijzigde dit bericht 02-01-2008 21:42 (58%)

Nikon D70s # Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 # Nikon 50mm f/1.8 # Tamron 11-18mm F/4,5-5,6 # Nikon 18-200VR f/3.5-5.6

Reg. datum: 05 maart 2001

quote:
DaannO schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:57:
Ik heb een vraagje over mijn laptop. Ik ben student aan een erkende HBO studie en daarvoor heb ik, verplicht zelfs, een laptop moeten kopen. Hoe groot is het percentage dat ik daarvan mag aftrekken, volgens mij niet het volledige bedrag :?
Afhankelijk van hoeveel je het voor school gebruikt:
waarde - 10% (restwaarde) / 3 (afschrijvingsjaren) = bedrag per jaar

voorbeeld:
Laptop à ¤ 2.000, volledig gebruik voor studie (100% uiteraard ;))
restwaarde: ¤ 200
Afschrijving voor dit jaar: ¤ 600

TE KOOP!!! ALFA 147 1.9 JTD, tweakers krijgen korting ;) Klikker de klik!

quote:
Zorg schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:04:
[...]

Afhankelijk van hoeveel je het voor school gebruikt:
waarde - 10% (restwaarde) / 3 (afschrijvingsjaren) = bedrag per jaar

voorbeeld:
Laptop à ¤ 2.000, volledig gebruik voor studie (100% uiteraard ;))
restwaarde: ¤ 200
Afschrijving voor dit jaar: ¤ 600
Het is 100% voor school, het is een ict studie. Mn laptop was 1570 en in september gekocht. Dus hoe berken je dat dan :?

Wil jij een mooie TS maken in WBM of TP? Tweakers host jouw plaatjes! DM een mod voor meer info!

quote:
DaannO schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:37:
[...]

Het is 100% voor school, het is een ict studie. Mn laptop was 1570 en in september gekocht. Dus hoe berken je dat dan :?
10% van 1570 afhalen, daarna delen door 3. Dit mag je over 2007 aftrekken, niet meer (m.b.t. de laptop).

QX6700 || Asus Commando || 2x 74GB Raptor AFDF RAID0 || 8GB Kingston PC6400 || 8800GTX 768 || Dual monitor Dell 2405FPW

Duidelijk, dank :)

471 ;)

DaannO wijzigde dit bericht 02-01-2008 22:49 (21%)

Dr. Lektroluv \o/

Moet je niet rekenign houden met het feit dat de laptop maar 3 maanden is gebruikt? Dan zou het namelijk neerkomen op 1/4 * 471 = 117,75

Ik heb mijn 2 loonstroken (2 banen) van december nog niet binnen maar ik kan het wel voor 90% inschatten. Kan ik dan de aangifte eigenlijk al gewoon invullen op basis van mijn schatting? Dit aangezien ik het geld snel heel goed kan gebruiken

3700+ (SD) @3020 mhz - Sapphire X800GTO2 @ 605mhz core / 605mhz ram <= Boven xt-pe (voltmod) Volledige spec: Klik hier

Ook ik heb een vraag omtrent de aangifte 2007. Momenteel studeer ik aann een universiteit, na vier jaar een HBO-opleiding gevolgd te hebben. Studiefinanciering heb ik geheel 2007 niet meer ontvangen, echter bezit ik wel een OV-kaart door middel van een zogenaamde 'nullening'.

Mijn vraag is hoeveel studiekosten ik af mag trekken. Het volledige bedrag (gemaakte kosten) of een gedeelte gebaseerd op de normbedragen?

Alvast bedankt!

quote:
Blueone schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:32:
Ik heb mijn 2 loonstroken (2 banen) van december nog niet binnen maar ik kan het wel voor 90% inschatten. Kan ik dan de aangifte eigenlijk al gewoon invullen op basis van mijn schatting?
Nee.
quote:
Dit aangezien ik het geld snel heel goed kan gebruiken
Zelfs al had je nu al de loonstroken, een ingevulde aangifte kan nog tot 1 april gewijzigd worden en wordt daardoor niet eerder verwerkt.

Achievements? SteamStats!

quote:
Jewie schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:35:
Ook ik heb een vraag omtrent de aangifte 2007. Momenteel studeer ik aann een universiteit, na vier jaar een HBO-opleiding gevolgd te hebben. Studiefinanciering heb ik geheel 2007 niet meer ontvangen, echter bezit ik wel een OV-kaart door middel van een zogenaamde 'nullening'.

Mijn vraag is hoeveel studiekosten ik af mag trekken. Het volledige bedrag (gemaakte kosten) of een gedeelte gebaseerd op de normbedragen?

Alvast bedankt!
Normaal gesproken het normbedrag. zit je meer dan twee keer boven het normbedrag, dan mag je de werkelijke kosten minus het normbedrag aftrekken.

Link belastingdienst studiekosten / scholingsuitgaven

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

De belangrijkste tip is eigenlijk een hele voor de hand liggende tip:
Neem de tijd voor je aangifte en verdiep je er in!

Ik merk vaak dat veel mensen een aangifte zeer slecht of zelfs niet invullen waardoor ze soms 100den euro's mislopen. Dit komt doordat het doen van aangifte ingewikkeld en moeilijk zou zijn, hetgeen in mijn ogen onjuist is. Wanneer je een beetje tijd in je aangifte steekt kan dat snel geld opleveren, omgerekend gaat dat om uurlonen die men normaliter niet snel zal halen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Raptor formicarum

quote:
Wacky schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:22:
Moet je niet rekenign houden met het feit dat de laptop maar 3 maanden is gebruikt? Dan zou het namelijk neerkomen op 1/4 * 471 = 117,75
Nee. Je mag het ding in 3 jaar afschrijven. Dat doe je in 3 fiscale jaren.
Waarom zou je moeilijk willen doen en 1/4*1/3 in 2007, 1/3 in 2008, 1/3 in 2009 en 3/4*1/3 in 2010 willen afschrijven als je het gewoon 1/3 in 2007, 2008 en 2009 kan doen? Voor de BD maakt het geen ruk uit, namelijk.

Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem

Eigenlijk een beetje laat voor deze topic; voor sommige voordelen had je al moeten handelen in 2007.

Bijvoorbeeld: vermindering aftrekbaarheid zorgkosten; zoveel mogelijk die kosten naar 2007 schuiven.

Ander voorbeeld: dividendbelasting op dividend uit aanmerkelijk belang (IB box 2) kent in 2007 eenmalig een lager tarief van 22% i.p.v. 25%. Als je geld uit een vennootschap wilt halen, had het uitkerende bedrijf al in 2007 aangifte dividendbelasting moeten doen.

Nooit geweten dat ik mijn laptop in mijn voordeel kon gebruiken bij de belasting dienst.
Kan dat ook nog met terug werkende kracht. ik heb mijn laptop in 2de jaar voor mijn studie gekocht. Ben september dit jaar afgestudeerd. Daarnaast ook nog in september met nieuwe baan begonnen en in december nog lease auto gekregen. Begin een beetje bang te worden dit ding zelf in te vullen.

Reg. datum: 04 februari 2002

Je kan altijd een aangifte opnieuw indienen / een verzoek indienen bij de inspecteur om een aangifte te herzien. Of ze ermee akkoord gaan, das een tweede. Ik heb het zelf wel gedaan. Wist het hele gebeuren over scholingsuitgaven niet. Toen ik daar achter kwam had ik al 4 jaar gestudeerd. Ik heb toen van de 3 voorgaande jaren de aangifte mogen aanpassen en zo nog enkele honderden euro's binnen gehaald. Zie voor meer info over die scholingsuitgaven de links in de ts.

Over het invullen van de aangifte. Als je het echt niet zelf wilt doen (is wel 'leuk' om te doen, je leert een hoop en spaart geld uit), kijk dan eens bij welke vakbond je aangesloten bent. Veel vakbonden bieden een ledenservice aan waarbij ze je helpen om je aangifte in te vullen. Anders is er altijd natuurlijk nog de duurdere optie en dat is de accountant.

Niek_ wijzigde dit bericht 03-01-2008 10:58 (27%)

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

quote:
waldpiek schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:25:
Nooit geweten dat ik mijn laptop in mijn voordeel kon gebruiken bij de belasting dienst.
Kan dat ook nog met terug werkende kracht. ik heb mijn laptop in 2de jaar voor mijn studie gekocht.
Je kunt je laptop onderdeel laten zijn van de aftrekpost studiekosten. Je moet dus wel dermate veel verdienen dat je voordeel hebt van aftrekposten. Veel studenten halen die circa ¤6.500 per jaar niet. Voor velen is deze aftrekpost dus niet van toepassing. Daarnaast kun je voor de aftrekpost studiekosten ook gebruik maken van de normbedragen. Overigens is de aftrekpost studiekosten voor mensen met een uitwonende beurs nauwelijks interessant omdat je deze beurs, naast de drempel, in mindering moet brengen op je kosten.
quote:
Ben september dit jaar afgestudeerd. Daarnaast ook nog in september met nieuwe baan begonnen en in december nog lease auto gekregen. Begin een beetje bang te worden dit ding zelf in te vullen.
Iemand die gestudeerd heeft hoeft zeker niet bang te zijn voor een aangifte, zo moeilijk is het allemaal niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws