Hoofdcategorieën
Topicacties

Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar nam je je foto's?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Reageer Nieuw Topic
trying to find the balance

Je hebt dan wel alle 6 de foto's geselecteerd staan. Je maakt gebruik van de 'sync with GPS date file' (CTRL-G) optie.

Andere dingen zou ik zo niet weten, maar ik heb het tot nu toe 2 keer gedaan, en allebei de keren ging het goed. De tweede keer pas nadat ik van de tijds instellingen af bleef ;)

Na zelf weer wat moeten kloten, houd je rekening met 'daylight saving' en dat soort dingen. Ik moet dus 2 uur van de foto tijd aftrekken voordat het overeenkomt met mijn GPS tijd.

Mijn laatste resultaat trouwens:
http://wolf.a61.nl/gallery2/d/11308-2/GeoSetter.jpg
Er zit ook een hele fietstocht bij, van mijn huis naar mijn ouders, dan wandelen, en weer terug naar huis via de supermarkt. Leuk om dat ook allemaal te loggen :P

Met de resultaten hier te vinden: http://wolf.a61.nl/gallery2/v/trips/20080216/

Wolfensteijn wijzigde dit bericht 17-02-2008 22:24 (54%)

Arwen / Kayne

Ik heb ondertussen al een andere (wel heel rudimentaire) geotagger gevonden, die het wel doet :P
GPicSync

Maar het zou idd wel eens kunnen te maken hebben met die 2u die jij er vanaf trekt.
Dat zal ik straks nog even proberen. :)

[edit]
Hoe staan jouw tijdsettings dan? (in de veronderstelling dat we beide in dezelfde tijdzone zitten :P)
UTC+1 en DST afgevinkt toch?

Fire69 wijzigde dit bericht 17-02-2008 22:49 (20%)

Superdeals vind je op DealExtreme!!!
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

Arwen / Kayne

Denk dat de oorzaak van mijn probleem het programma is dat de gpx uit mijn logger haalt.
Hier had ik ook al UTC+1 ingezet, blijkbaar telt die overal gewoon 1 uur bij dan.
Zal maar eens een paar nieuwe gpx'en laten maken. :)

[edit]
Yep, dat was 'em dus :P

Thanx for the info!

[edit2]
Owwkaay, next problem... :/
GPS-data staat mooi in de raw. Als ik een folder met getagde files in Geosetter open, krijg ik mooi de pins op de maps, da's dus goed.
Hoe krijg ik Lightroom nu zover om dat ook te laten zien? :?
Als ik in het rechter panel, bij Metadata All kies, krijg ik helemaal niks te zien?

Fire69 wijzigde dit bericht 17-02-2008 23:16 (47%)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

GMT bestaat officieel niet meer, dat is UTC geworden, en UTC verhuisd niet mee met zomer en/of wintertijd :)

CET is op het moment UTC+1, tijdens zomertijd is het UTC+2. Daar moet je dus rekening mee houden. Ik heb net mijn RAWs ook getagged (om je te kunnen helpen, en qua idee het ook handiger), en dan moet ik helemaal van mijn tijdinstellingen afblijven, want dan gaat het gewoon goed.

De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden om dat achteraf in LR goed te krijgen, is de folder uit LR verwijderen, en opnieuw importeren. Dat is de enige manier die ik weet om LR de RAWs opnieuw in te laten lezen. Dat is wel jammer, maar dus eerst de RAWs geotaggen, dan pas importeren in LR ;)
Arwen / Kayne

Bedankt om je tijd erin te steken :)
Misschien wel een domme opmerking, maar aangezien zomertijd UTC+2 is en jij 1 uur van je tijd moet aftrekken, zou je dan niet beter in Geosetter 'Daylight Saving Time' uitvinken? Aangezien het nu toch nog geen zomertijd is? :P

Zal het vanavond even proberen in LR. Zijn toch maar enkele test-foto's, niks belangrijk :)
Lijkt me sowieso de handigste workflow om ze eerst te taggen en dan pas te importeren. Als je met foto's zit die naar verschillende mappen moeten, schiet het ook niet op anders :)

gewoon Arjan

quote:
Fire69 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:39:
Misschien wel een domme opmerking, maar aangezien zomertijd UTC+2 is en jij 1 uur van je tijd moet aftrekken, zou je dan niet beter in Geosetter 'Daylight Saving Time' uitvinken? Aangezien het nu toch nog geen zomertijd is? :P

Zal het vanavond even proberen in LR. Zijn toch maar enkele test-foto's, niks belangrijk :)
Lijkt me sowieso de handigste workflow om ze eerst te taggen en dan pas te importeren. Als je met foto's zit die naar verschillende mappen moeten, schiet het ook niet op anders :)
In mijn Garmin eTrex staat de tijdzone ingesteld op +1. Echter moet ook ik in de Google GPicSync een UTC offset van 1 invoeren. Pak je GPX bestand en kijk er eens in, het is gewoon leesbare text. Als je weet hoe laat je begonnen bent met loggen, kun je zo zien hoeveel uren er nog gecorrigeerd moeten worden.

This footer is intentionally left blank

quote:
Fire69 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:39:

Met de JPGs moet ik 2 uur van de tijd aftrekken, met de RAWs geen. Ergens gaat er dus iets fout, bij de volgende serie maar eens kijken. Heb ik weer een excuus om rond te gaan lopen foto's te maken. Jammer dat ik pas vrijdag daar weer tijd voor heb ;)
Arwen / Kayne

quote:
ajhaverkamp schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:45:
[...]

In mijn Garmin eTrex staat de tijdzone ingesteld op +1. Echter moet ook ik in de Google GPicSync een UTC offset van 1 invoeren. Pak je GPX bestand en kijk er eens in, het is gewoon leesbare text. Als je weet hoe laat je begonnen bent met loggen, kun je zo zien hoeveel uren er nog gecorrigeerd moeten worden.
Tja, aangezien het gewoon een stand-alone logger is, kan ik op dat ding niet veel instellen. :)
Met software haal ik de log eraf, dit is een binaire .bin-file.
Deze kan je dan saven als een hele reeks formaten.
Hierbij moet je opgeven welke utc-correctie er moet gebeuren.
Deze had ik dus op utc+1 staan, waardoor het fout liep bij Geosetter.
Ik heb ze nu opnieuw ge-exporteerd als utc. Als ik in Geosetter dan de settings van Wolfensteijn gebruik, werkt het perfect. No (more) problemo dus :)
quote:
Wolfensteijn schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:53:
[...]

Met de JPGs moet ik 2 uur van de tijd aftrekken, met de RAWs geen. Ergens gaat er dus iets fout, bij de volgende serie maar eens kijken. Heb ik weer een excuus om rond te gaan lopen foto's te maken. Jammer dat ik pas vrijdag daar weer tijd voor heb ;)
Hoe ga je van RAW naar JPG? Vreemd dat daar in de exif met de tijdzones wordt geprutst? :?

Fire69 wijzigde dit bericht 18-02-2008 09:56 (47%)

Via LR. Gewoon na het bewerken de boel exporteren. Maar ik zit nu even in de RAWs te kijken, en daar staat de tijd, met een UTC offset. Dus waarschijnlijk leest GeoSetter dat uit. De geëxporteerde JPGs hebben geen UTC offset erin staan, alleen de tijd.

Dan nog zit ik met een uur verschil. Hmm, interessante puzzel, alleen jammer dat ik zo moet gaan douchen en richting school moet... ;)
Reg. datum: 01 juli 2001

Op de Lightroom SDK pagina zag ik net dat iemand een Geotag plugin heeft gemaakt voor Lightroom.
Aangezien ikzelf nog niet geotag (ik hou wel dit topic in de gaten omdat ik het zeer zeker snel wil gaan doen) is mijn vraag of het werkt.

hier is het topic te vinden op het Adobe forum en hier is de plugin zelf te vinden.
quote:
Two new items are added to the File menu:

Geotag Photos
Select the photos you want to tag in the main Lightroom interface then choose this menu item. A dialog is presented that allows you to choose the GPX file for location information and the destination settings.
Sync Photo to GPS
This item allows you to match the timestamp of your GPS unit with the timestamp recorded by your camera. First select a picture of you GPS showing the time in the main Lightroom interface.

Mijn Flickr; Sony A100, Sony 16-105mm, Sigma 70-300 APO DG Macro, Minolta 50mm 1.7, Minolta 28mm 2.8, Sigma 105mm macro, Sony HVL42 flash

Arwen / Kayne

Da's helemaal super natuurlijk!! _o_
Heb momenteel geen foto's hier, anders zou ik het direct even testen! :)

Multi-OS
Reg. datum: 15 september 2001

hmm, ik had meer van de plugin verwacht, eigenlijk doet het precies wat ik al deed met geotagger, maar dan binnen lightroom zelf.

Nu heb ik zo'n gps en dat werkt prima, maar ik heb nog een heleboel foto's die ik nog met het handje moet geotaggen, zou fijn zijn als dat ook binnen lightroom kon.

Magic wijzigde dit bericht 18-02-2008 22:16 (39%)

Website | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.

Reg. datum: 01 juli 2001

quote:
Magic schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:15:
hmm, ik had meer van de plugin verwacht, eigenlijk doet het precies wat ik al deed met geotagger, maar dan binnen lightroom zelf.
Dat is toch helemaal het idee van die plug-in?

Mijn Flickr; Sony A100, Sony 16-105mm, Sigma 70-300 APO DG Macro, Minolta 50mm 1.7, Minolta 28mm 2.8, Sigma 105mm macro, Sony HVL42 flash

GoT DDoS-d

Voor de OSX gebruikers kan ik inmiddels GPSPhotoLinker afraden en PhotoGPSEditor aanraden. Ondersteund ook RAW files (iig Nikon's variant NEF).

Iets complexer qua interface, maar een stuk stabieler (en uitgebreider wat calibratie betreft). De GPSPhotoLinker crashte iedere keer (bij mij - OSX 10.5.2) bij de derde NEF file die van GPS coordinaten voorzien moest worden (zal een buffertje zijn ofzo wat de 15MB NEF-files niet aan kan).

* BlaTieBla baalt wel van de brakke sateliet foto's van de yahoo maps (flickr). Maar dat terzijde.....

[ D300 | 70-200 | 17-55 | 35 | 50 | 10-20 | 105 | 2 * SB-600 ] - flickr - thuis

Got root?
Reg. datum: 14 maart 2004

quote:
ikmattie schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:43:
Op de Lightroom SDK pagina zag ik net dat iemand een Geotag plugin heeft gemaakt voor Lightroom.
Aangezien ikzelf nog niet geotag (ik hou wel dit topic in de gaten omdat ik het zeer zeker snel wil gaan doen) is mijn vraag of het werkt.

hier is het topic te vinden op het Adobe forum en hier is de plugin zelf te vinden.

[...]
Helemaal geweldig :D Nu moet ik nog even wachten tot er support komt voor meerdere GPS log formats. En hopen dat ze dit in Lightroom 1.4 standaard hebben :)

I so not did do that!

Een der antidigibeet
Reg. datum: 04 juni 2005

Erg intressant :)

Ik gebruik ook Google-earth en zo weet ik bijvoorbeeld

Huis-werk = 13,69 km exact (met liniaal optie pad-maken) gedaan
Van in mijn schuur tot op de plek in het gebouw van het werk waar ik hem bijlaad :) (elekt. scooter)
Huis-'n Vriendin = 955 meter
Huis-Oude voogdes= 1222 meter
Huis-Ouwe luitjes = 15,23 km
Huis-Coffeeshop = 20,03 km

O+ Google earth

Ik doe er alles mee en dit topic staat hier bij favorites :*)

Rogresalor wijzigde dit bericht 19-02-2008 07:41 (33%)

Het is 's-nachts kouder dan buiten

Reg. datum: 09 juli 2007

Hi,

Ik ga van de zomer een (kampeer)tocht van 3 weken maken door Zuid-Afrika, Mozambique, Malawi en Zambia: dus veel reizen. Veel oplaadpunten zal ik niet tegenkomen. Ik zou wel graag een tracker willen gebruiken om de foto's die ik maak te geotaggen. Zo'n tracker houdt het vast niet 3 weken uit. Dus wat zou ik moeten doen om toch van de hele reis ge-geotagde foto's te krijgen?

Alvast bedankt voor de tips!

Reg. datum: 23 april 2001

quote:
Eb! schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:40:
Hi,

Ik ga van de zomer een (kampeer)tocht van 3 weken maken door Zuid-Afrika, Mozambique, Malawi en Zambia: dus veel reizen. Veel oplaadpunten zal ik niet tegenkomen. Ik zou wel graag een tracker willen gebruiken om de foto's die ik maak te geotaggen. Zo'n tracker houdt het vast niet 3 weken uit. Dus wat zou ik moeten doen om toch van de hele reis ge-geotagde foto's te krijgen?

Alvast bedankt voor de tips!
Je heb dus iets nodig dat niet voorhanden is, namelijk elektriciteit. Ik zou in dit geval een tracker kopen die kan werken met oplaadbare penlites. Er zijn batterijladers die op zonne-energie werken waardoor je altijd kunt opladen (tenzij er geen zon is...).

Reg. datum: 15 december 2006

Hoi, ik kwam ook ff een mooi tooltje tegen,
Jetphoto
Thuis ff getest maar nog maar kort.. Het leek iig erg goed en makkelijk te werken, plaatje:
http://www.jetphotosoft.com/web/images/screenshots/gps_locator.png

Ik ben benieuwd wat we er met zijn allen van denken. ik ga zelf iig nog ff verder testen voor ik meer uitspraken doe hierover..

Multi-OS
Reg. datum: 15 september 2001

quote:
Racetows schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:55:
[...]

Je heb dus iets nodig dat niet voorhanden is, namelijk elektriciteit. Ik zou in dit geval een tracker kopen die kan werken met oplaadbare penlites. Er zijn batterijladers die op zonne-energie werken waardoor je altijd kunt opladen (tenzij er geen zon is...).
daarbij moet je mogelijk ook de logging-interval aan kunnen passen op je unit. als je elke seconde een positie logt (en de meesten kunnen +-250000 posities loggen) dan kun je hem "maar" 69 uur aan hebben staan. als je elke halve minuut logt (en dat zal misschien ruim voldoende zijn) dan kun je al meteen dik 2000 uur loggen.

Mits het te veranderen is in de unit dan.

Website | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.

Arwen / Kayne

quote:
Racetows schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:55:
[...]

Of je neemt gewoon een pak van 24 gewone AA(A)'s mee, elke dag een nieuwe en je bent er ook :P
quote:
elmoxx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:55:
Hoi, ik kwam ook ff een mooi tooltje tegen,
Jetphoto
Thuis ff getest maar nog maar kort.. Het leek iig erg goed en makkelijk te werken, plaatje:
[afbeelding]

Ik ben benieuwd wat we er met zijn allen van denken. ik ga zelf iig nog ff verder testen voor ik meer uitspraken doe hierover..
En leest het ook RAW's?
quote:
Magic schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:13:
[...]

daarbij moet je mogelijk ook de logging-interval aan kunnen passen op je unit. als je elke seconde een positie logt (en de meesten kunnen +-250000 posities loggen) dan kun je hem "maar" 69 uur aan hebben staan. als je elke halve minuut logt (en dat zal misschien ruim voldoende zijn) dan kun je al meteen dik 2000 uur loggen.

Mits het te veranderen is in de unit dan.
Er zijn ook genoeg loggers die maar 50.000 of 100.000 posities kunenn loggen, dus wel opletten dat je de juiste koopt.
De meeste zijn echter wel aan de passen qua interval en zo.

Ik zou je de PhotoTrackr aanraden. AA's en op meerdere intervals in te stellen. Daar kan Henk je meer over vertellen :)

Reg. datum: 15 december 2006

quote:
Goeie opmerking, op de site zie ik dat dat progje geen RAW's begrijpt, helaas..

Reg. datum: 09 juli 2007

quote:
Ik zou je de PhotoTrackr aanraden. AA's en op meerdere intervals in te stellen. Daar kan Henk je meer over vertellen :)
Ik neem dan aan dat je de PhotoTrackr Lite bedoeld.
Daar had ik al even naar lopen kijken en die lijkt mij inderdaad wel wat:
quote:
# 4MB flash memory for data logging, with 16 bytes binary data per record that stores up to 250,000
# Logging data interval programmable: by time (1 second ~ 30 mins) or distance (2 ~ 65535 meters)
Als ik die elke halve minuut laat loggen is dat 120 (punten per uur) * 24 (uur per dag) * 24 (dagen)= 69120 punten in 24 dagen: 4 MB moet zat zijn.

Waar ik meer mee zit:
quote:
Operation Time: 14 hours in continuous mode
Als ik hem uit zet en ik neem foto's kan ik dan de coördinaten van het laatste gelogde punt gebruiken om te taggen? (Scheelt weer AA's om mee te zeulen)

Het is hopelijk niet zo dat ik mijn log kwijt raak bij het verwisselen van de batterij.

Bedankt voor alle respons

GoT DDoS-d

quote:
Eb! schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:31:
[...]

Ik neem dan aan dat je de PhotoTrackr Lite bedoeld.
Daar had ik al even naar lopen kijken en die lijkt mij inderdaad wel wat:

[...]

Als ik die elke halve minuut laat loggen is dat 120 (punten per uur) * 24 (uur per dag) * 24 (dagen)= 69120 punten in 24 dagen: 4 MB moet zat zijn.

Waar ik meer mee zit:

[...]

Als ik hem uit zet en ik neem foto's kan ik dan de coördinaten van het laatste gelogde punt gebruiken om te taggen? (Scheelt weer AA's om mee te zeulen)

Het is hopelijk niet zo dat ik mijn log kwijt raak bij het verwisselen van de batterij.

Bedankt voor alle respons
Je zet em aan op het moment dat je hem ook gaat gebruiken. Als je 's nachts ligt te pitten hoeft die logger niet aan te staan. Dat geldt natuurlijk voor alle 'dode' momenten. Voor het taggen van je foto's moet hij wel aan staan op de momenten dat je je foto's neemt. Let daarbij wel op dat een GPS logger tijd nodig heeft om een 'fix' te krijgen. Dit varieerd van een aantal seconden tot een minuut (afhankelijk van het apparaat).
Als je heel je reis wilt vastleggen, dan moet je natuurlijk wel op de tijden dat je reist dat ding aan hebben staan

Verwisselen van de batterijen zorgt er NIET voor dat je geheugen geleegd wordt. Je kan dus gewoon 's avonds (of wanneer dan ook) je batterijen verwisselen.

[ D300 | 70-200 | 17-55 | 35 | 50 | 10-20 | 105 | 2 * SB-600 ] - flickr - thuis

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: