quote:
Daarover ben ik nog aan het twijfelen. Uiteindelijk komt er wel een PS3 aan te hangen, dus onvermijdelijk zal er af en toe wel een blu ray gekeken worden. Dat lijkt een samsung 5 serie uit te sluiten. (want reviews kennen aan de 5 serie echt slechte 24p eigenschappen toe, zo slecht dat het zelfs mij zou opvallen, en ik ben helemaal niet super kritisch)
quote:
Ferry34 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:45:
[...]
Je hebt al enkele modellen in het vizier, dus het is nu niet zo moeilijk meer. Je zal echter (en ik blijf het herhalen) de tv's moeten gaan testen en dus niet naar die demo's blijven kijken.
Neem je spullen mee (xbox360/ps3 enz) en sluit deze aan en ga gamen/films kijken/tv kijken. Verander vooral de instellingen.
Vergelijk de beeldkwaliteit, ghosting etc en koop de tv die jij het mooiste beeld vindt geven.
Dat heb ik hier werkelijk nog nooit iemand zien doen in België. Ik denk dat ze je uit de winkel zetten of zo als ik daar zomaar aankom en mezelf begin te installeren met kabels en een console. No way. Ik ga dat dan zelf ook niet doen. Meer nog omdat ik ook niet van plan ben m'n tv in een fysieke winkel te kopen, maar waarschijnlijk online. Dan vind ik het op zich niet zo fair dat ik daar wel even een tv ga inpalmen en gebruik maken van hun display faciliteiten (waar een online shop in principe niet voor hoeft te betalen) Beetje grof. "ja deze ziet er goed uit, toedeloe..."
Dus ik zal gewoon afgaan op wat ik zie in de winkel/lees op internet.
Sowieso geloof ik wel dat je zelfs een matige tv nog acceptabel kan maken door de settings zo goed mogelijk af te stellen, zodat het voor mij meestal wel goed genoeg is. De onderscheidende factoren zitten dan voornamelijk in features en prijs, daarna eventueel kleuren (zonder calibreren weet ik toch niet wat wel en niet kan, en dan kan ik er mij ook niet druk in maken) en eventueel kwaliteit van het raster. Ik heb echt al afzichtelijke dingen gezien op van die cheap ass no-brand lcd's. Een erg korrelig raster met duidelijk verschillende kleuren naast elkaar op één pixel...
quote:
Full hd/hdready.....je moet zelf kijken of je verschil ziet. Bovendien zijn er veel belangrijkere specs die het beeld mooier maken. Als ik moet kiezen tussen een full hd lcd van ¤750 zoals een Samsung en een hdready plasma zoals een PX80, dan kies ik onmiddelijk voor de hdready plasma.
Dit blijft persoonlijk, een plasma heeft voor mij veel meer voordelen wat beeldkwaliteit betreft, zoals betere details in het zwart en een plasma blijft scherper bij bewegende beelden.
Nogmaals: dit is persoonlijk, maar het is maar om aan te geven dat de resolutie minder belangrijk is.
Zelf kijken wat jij ervan vindt dus.
In zowat elke post van mezelf in dit topic heb ik wel ergens gezegd dat resolutie me echt helemaal niets uitmaakt, dus daarin heb je gelijk.

Nee sorry, ik snap echt de commotie niet rond HD ready en Full HD. Het lijkt wel alsof velen enkel wel Full HD willen omdat ze nu éénmaal blind op die spec gefixeerd zijn.
Ik zat daarnet side by side naar een pana Full HD en een HD ready te kijken, en met de bron (national geographic HD) zag ik 0,0 verschil in scherpte. Of misschien zag ik het wel, maar het kon me totaal niet boeien. (waarschijnlijk was de bron ook maar 720p) . Alles wat meer is dan SD en DVD kwaliteit is voor mij al genoeg, ik wil gewoon af van die vage crt's, dus 720 lijnen of 1080 lijnen is voor mij in beide gevallen gewoon prima.
If anything verkies ik in sommige gevallen zelfs de HD ready, vooral toen ik naar de HD ready stond te kijken in vergelijking met een oudere Full HD Lcd. Full HD leek aan de randjes wel wat te trillen en altijd erg scherp. HD ready maakte een imo aangenamer beeld om naar te kijken. (zal wel afhangen van de instellingen, maar ik vond het verder onbelangrijk)
Echter, je bent tweaker of je bent het niet, dus in m'n kop speelt die full HD toch wel mee

Beroepsmisvorming zullen we maar zeggen
Ik kan trouwens wel begrijpen dat je voor een 46/50" full HD wil kiezen, maar een 42" op zitbankafstand (2.5m) => totaal irrelevant. Zolang ik de tekst in games maar kan lezen...
quote:
Sluit je een ps3 op zo'n rare resolutie plasma aan, dan hoef je niets in te stellen. Het beeld is dan meteen goed.
Sluit je een pc erop aan, dan moet je de overscan compenseren in de videokaart, anders valt je taakbalk buiten beeld. Is heel simpel, maar je moet het wel ff doen.
Een plasma moet je ook rustig inspelen en je kan in het begin last hebben van image retention. Dat gaat echter weg zodra je beeld hebt en is net zo onbelangrijk als backlight bleeding zolang je dat laatste ook niet meer ziet als je beeld hebt
Kijk, dat is goed nieuws. Want dat is het enige wat me een beetje stoort aan die 4:3 res in een 16:9 scherm. Maar zolang de logic in het scherm dat allemaal netjes verwerkt hoor je mij niet klagen. PS3 aansluiten en geen beeld dat bvb buiten de randjes valt, meer hoeft dat niet te zijn. Een pc zal ik normaalgezien nooit aansluiten op m'n scherm (zeg nooit nooit

) maar het zal in elk geval niet gebruikt worden om pc taken op te doen (internetten, msn'en, wat dan ook)
quote:
Chevy454 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:05:
[...]
Dat klopt. Heb afgelopen weekend een Xbox 360 elite gekocht, ingesteld op 1080p en genieten. Zelfde met de BluRay speler die ik heb gekocht, instellen op 1080p. Enkel popcorn en bier had ik nog nodig met mijn Panasonic 42PX80 HDR plasma. Het beeld is iig

Mooi om te horen
In elk geval: (en dat heb ik nog al eens gezegd) ik zie er geen graten in dat een beeldlijn, ipv in 1368 stukjes te zijn verdeeld, in 1024 stukjes is verdeeld. Als je erg je best doet merk je wel iets (onregelmatige AA blokjes in games, onregelmatige randjes van haren) maar verder vind ik het helemaal geen issue. Het onderscheidend vermogen (resolutie) van een tv ligt bij mij vooral in het aantal beeldlijnen, minder in het aantal puntjes waarin een lijn is onderverdeeld. In elk geval merk je irl niets van die 'rechthoekige pixels'
Was jij het trouwens niet die zo snel mogelijk een 50" ging kopen (omdat 42" toch echt niet meer kan

)
quote:
sorcees schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:58:
Alvi, maak het jezelf niet zo moeilijk, je geeft zelf al de meeste argumenten, bent plasma fan, hoeft niet perse full HD, en wilt een TV van rond de 700 euri's:
Panasonic 42PX80 no doubt about it, beste prijs/prestatie, geweldig zwart en verder alle voordelen voor een mooi prijsje.
Wat wil je nog meer, zoek niet verder, maar koop en geniet, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar zoals ik al zei, je bent tweaker of je bent het niet.

Ik wist van mezelf dat van zodra ik een tv zou kopen er eigenlijk maar één optie was: een PX80. Echter ben ik van m'n stuk gebracht door het feit dat LCD niet zo dramatisch meer is als het ooit was, en dat je voor een gelijkaardige prijs al bijna een full HD LCD kan kopen met aanvaardbare kwaliteit (en ergens blijft me dat wel bezighouden

)
De huidige lcd's vallen eigenlijk prima mee, ook wat betreft kijkhoek en zwart. Niet zo goed als plasma, maar voldoende als je je er niet te druk in maakt.
Maar daarnet ook weer: ik werd automatisch aangetrokken tot die panasonic plasma, ongeacht wat er naast stond. Echter vermoed ik dan weer een gebrek aan goede instellingen bij de andere tv's.
Anway, m'n shortlist ziet er nu nog zo uit:
Panasonic: TH 42PX80E (700-800)
Panasonic: TH 42PZ8 (1000)
LG 42LG5000 (700)
LG 42LG6000 (900)
Samsung LE40A6xx (1000)
Afhankelijk van of ik bij m'n oorspronkelijke budget blijf (700-800) of toch wat extra budget weet los te peuteren om naar de 1000 euro te gaan. Daar moet ik nog even over nadenken, maar ik kom er wel uit

De LG's staan er tussen wegens de 100 euro cashback, waardoor deze full HD's wel weer een aantrekkelijke prijs krijgen, en ze hebben een erg mooi design

. Samsung 5 serie zal ik maar niet overwegen, geen 100 Hz en gebrekkige 24p support is geen optie.
Ik ben misschien ultra voorzichtig, maar dat doe ik voor al m'n aankopen, en ik heb nog van geen enkele spijt gehad, dus het heeft wel degelijk zin. (en part of the fun is in the choosing, tweaker zijnde

)