quote:
mphilipp schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:39:
[...]
Maar nog altijd beter dan LCD. Niet is perfect. Dat pixelgeleuter lijkt ineens heel erg belangrijk, maar speel die testscenes eens af op een CRT...
Als je het een gekleurd verhaal vind, ligt dat dan niet aan het feit dat jij een pro-lcd bril op hebt?
Ik was tot een jaar of 1.5 geleden helemaal niet voor enige flatscreen. Het enige wat ik zag was inferieure beelden in de winkels en thuis bij kenissen die een LCD bij de Gamma hadden gekocht. Dat ze dát mooier vonden dan een CRT vond ik onbegrijpelijk. Totdat ik een hele mooie (Panasonic) Plasma zag. Ding op de pijnbank gelegd en ik was diep onder de indruk. Alleen LCD heeft me nooit écht kunnen overtuigen. Tot nu toe hebben alleen de dure modellen van de laatste generatie iets kunnen doen aan mijn lcd vooroordelen (of mening zo je wilt). HD demootjes enzo zien er perfect uit. Alleen idd het pannen, het instabiele zwart (at best) en de problemen met SD materiaal. Ik zie zelfs op mijn 42" plasma dat een aantal DVD's niet zo mooi zijn als ik ooit dacht (hoewel ik van sommigen op een CRT ook al zag dat ze sub-standard waren), maar op een LCD ziet dat er dus vreselijk uit. En dan praat ik over de duurste LCD's. Ik zeg niet dat het slechte schermen zijn, maar naar mijn mening moet je nu nog gewoon veel te veel betalen voor een LCD scherm dat gewoon duidelijk achterblijft bij een plasma van betere kwaliteit.
Misschien is het een kwestie van smaak of gezichtsvermogen, maar ik vind tot nu toe een plasmascherm nog het mooiste beeld geven. De kleuren zijn mooi, contrast is perfect (ondanks dat iederen vreslijk liegt over de contrastwaarden) en overdag kijken is echt geen ramp. Het valt me op dat veel dingen vreselijk worden overdreven. Vooral via internet. Mensen praten elkaar zo graag na, en blijven steeds maar oude dingen herhalen en herhalen, terwijl ze allang niet meer waar zijn.
Feit blijft uiteindelijk dat zowel plasma als lcd nog niet perfect zijn. Maar totdat de perfecte flatscreen komt, vind ik de plasma nog steeds het beste compromis.
En hier heb ik niets meer aan toe te voegen. Mooi verwoord!
Ik heb zelf nu sinds een aantal weken een LG 42 inch plasma staan. Ik heb de aankoop zo lang mogelijk geprobeerd uit te stellen, maar de dag voor kerst gaf mijn 11 jaar oude 72cm Sony Trinitron de geest en moest ik wel. Gelukkig had ik mij al eerder geöriënteerd, dus de keuze was snel gemaakt. Ik heb LCD bij mijn schoonouders en bij buren gezien en dat beeld was om te huilen zo slecht. Slechts 1 maal heb ik een aardig LCD beeld gezien en dat was op een 32 inch Philips scherm met een puik kabelsignaal. Het kan dus wel, maar het is een zeldzaamheid. De Loewe van onze buren presteert het zelfs om het signaal van een satellietontvanger grondig te verprutsen. Zo zeer zelfs, dat ik dacht dat de ontvanger kapot was, totdat ik het ding op mijn eigen TV aansloot en een perfect plaatje kreeg. Triest, dat men zulke meuk op de markt durft te gooien.
De LG die ik nu heb staan hing in de winkel pal naast een full-HD Panasonic die 2 x zo duur was en ik zag geen enkel verschil in beeldkwaliteit. De keus was dus snel gemaakt. Thuis had ik hem in eerste instantie zo ingesteld, dat zwart ook echt zwart was, maar ik liep toen tegen pixel-afterglow aan. Ondertitels lieten een witte waas achter in zwarte scenes, die langzaam wegtrok. Na wat zoekwerk op internet blijkt dat de LG niet goed in zwartweergave is, precies hetgeen waar ik tegenaan was gelopen. Na de helderheid wat opgeschroefd te hebben, zodat zwart net niet meer puur zwart is, was het probleem verholpen. Mijn conclusie is daarom, dat plasma nog steeds een compromis is, maar het ideaal wel erg dicht benadert. LCD brand ik mijn vingers voorlopig nog niet aan, want daar kleven nog teveel nadelen aan. Weet iemand trouwens wat het plastic van een LCD scherm na een aantal jaren doet? Wat denk je van verkleuring van het plastic? Een nieuw scherm is mooi transparant, maar plastic heeft de neiging geel of bruin te kleuren na een paar jaar. Hoe houdt zo'n LCD scherm zich? De folie gaat volgens mij toch ook verkleuren. Plasma is glas, dus die heeft dat probleem niet.