Hier toch iemand die van plasma naar lcd is overgestapt : Ik had een panasonic th-42pa50e plasma scherm met 852x480 pixels, een jaar of 3 geleden gekocht en altijd tevreden mee geweest. Het sd beeld van een sat receiver was prachtig en 720p beeld via component zag er nog wat beter uit, ondanks dat de plasma low-res is.
Omdat ik ondertussen een hele stapel hd films heb die op een hd beamer bekeken worden, ben ik op zoek gegaan naar een full-hd scherm voor de panasonic in de woonkamer te vervangen. Natuurlijk gekeken naar de nieuwe 85z van panasonic, zag er prima uit maar toen ik de 5 ventilators achterop ontdekte kreeg ik mijn twijvels. Die fans zijn natuurlijk stil als de tv nieuw is, maar hoe zit dat over 2-3 jaar als ze de hele tv vol met stof hebben getrokken ?
Om een lang verhaal kort te maken : Ik heb een philips 42pfl5603d gekocht, de instapper van die nieuwe reeks. Het sd beeld van deze philips is ontzettend goed, scherper en duidelijker dan die van mijn oude plasma, hou er wel rekening mee dat ik tv ontvang via satelliet wat qua kwaliteit zo'b beetje het beste sd beeld geeft. Natuurlijk zijn er ook kanelen die ontzettend slecht zijn door een lage bitrate en die zien er op de philips nog wat slechter uit dan op de plasma.
Kort op een rijtje de voor en nadelen van de philips lcd t.o.v. mijn "oude" plasma :
Duidelijk scherper SD beeld met sat-tv
Mat scherm waardoor je ook overdag wat kan zien indien nodig
HD films spatten van het scherm af
Minder kabelsalade door hdmi (dat hebben nieuwe plasma tv's natuurlijk ook)
grote kleurvlakken trillen niet
Nadelen :
Blackcrush is aanwezig maar lang niet zo erg als ik gedacht had
Bij slechte signalen meer solarisatie
Het sd beeld lijkt wat "vlak" de plasma had meer "diepte"
Dat laatste is moeilijk onder woorden te brengen, op een of andere manier ziet het sd beeld er op de lcd "vlakker" uit, misschien komt dit door het heel andere systeem van belichting van het scherm. Qua blackcrush : Met de film mode instelling is dit het minst aanwezig bij divx/dvd content, met sd sat beelden de dynamic contrast op medium zetten en bij hd content is het bijna niet aanwezig.
Gelukkig onthoudt de tv de instellingen apart per aansluiting.
HaseMike wijzigde dit bericht 26-04-2008 08:44 (6%)