Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Ik speel nu een halfuurtje Need for speed most wanted op mijn Xbox 360 . En als ik dan even schakel naar een zwart beeld, zie ik gewoon de kilometerteller die je rechtsonderaan in de game constant ziet, zitten...een soort schaduw ervan. Dit gaat na een vrij korte tijd elke keer weer weg..MAAR, er blijft altijd kans dat inbranding KAN veroorzaken?
Ik denk dat dat een verschijnsel is van je ogen/hersens. Bedoel niet dat je aan de drugs bent, maar wellicht weet je waarover ik het heb. Volgens mij kan LCD nauwelijks tot niet inbranden.

-- F

Mac powered

Volgens mij heb ik alle genoemde voor en nadelen wel in de TS aangehaald, als het niet expliciet is dan wel impliciet. Met voor- en nadelen moet je ook niet te ver willen gaan want het betreft generieke aspecten; Plasma vs. LCD. Veel van de voor- en nadelen gelden natuurlijk ook voor de LCD's of Plasma's onderling (merk, type). Daarenboven wil ik ook niet de oude geijkte zwakke punten teveel benadrukken; Plasma's en LCD's zijn de afgelopen paar jaren sterk verbeterd waardoor die oude zwakke punten lang niet meer zo'n issue zijn.

Ik heb wel gepoogd het zo neutraal mogelijk te brengen, want ik heb natuurlijk als AV liefhebber vrij sterke persoonlijke voorkeuren op dit vlak :)

Wel stel ik voor hier niet teveel op resolutie in te gaan. Zowel LCD als Plasma TV's zijn in 42" formaat in FullHD uitvoering te verkrijgen zodat dit al geen zwaar onderscheidend aspect meer is.

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

jericho

Samsung LE-32R81B deze heeft mijn oom, en ik moet zeggen ik schrok gewoon van het beeld, en dat bedoel ik niet in positieve zin, voetbal wedstrijd is bijna niet om aan te zien, je ziet bal gewoon helemaal naslepen , het snel bewegen van hoofden is nog te zien, en ik maar denken dat lcd beter is, ja een scherm van 1000 euro zal er wel in de buurt komen ja, maar vooralsnog vind ik onze 80 cm crt tv van 8 jaar oud nog steeds beter beeld geven , zowiezo al een stuk scherper, en natuurlijk geen ghosting ,ik weet ook niet in zoverre andere schermen presteren maar als ik zo eens in de elctro zaak rond snuffel dan zie ik veel schermen waar ik niet blij van wordt, alleen weet ik niet hoe het met digitale tv zit aangezien mijn oom dat niet heeft

dell xps h2c(ATX gemod) msi p35 neo 3fir x3210 xeon Quad 3.00 ghz vcore 1,3 , 9800gx2 , 3gb corsair xms 700mhz, 2x samsung spinpiont raid 0, 2x xbox 360

En wat ik bedoelde met het verlies aan resolutie bij bewegende content van een LCD vs. een plasma was:

Test van een Sony 40X3500, toch een van de leukere LCD's:

"With [Motion Enhancer] engaged, the Sony KDL40X3500 maintained all 4 separate lines at a resolution of 550 when the test pattern from Chapter 31 of "FPD Benchmark Software For Professional" started scrolling horizontally at a speed of 6.5 ppf. There was no significant difference in motion resolution between the "Standard" and "High" settings, but it did drop to 300 when I switched [Motion Enhancer] "Off".

A similar result was obtained by Gary Merson, the US HDTV analyst who brought this test disc to my attention, when he reviewed the Sony XBR4 (US version of X3500). Although a motion resolution of 550 is still inferior compared to that regularly achieved by plasmas, I haven't seen any LCD television do better thus far."

En van de Pioneer Kuro:
"Running the motion resolution test pattern from Chapter 31 of the "FPD Benchmark Software" merely reaffirms plasma televisions' superiority over LCD TVs (even those equipped with motion compensation technology from what I've seen so far) in the area of motion handling. Just like the Panasonic TH42PZ70B plasma, the Pioneer PDP-LX508D clearly delineated the 1080 lines scrolling horizontally at 6.5 ppf (pixels per frame), indicating minimal loss in resolution at this panning speed."

Bij stilstaande beelden is een LCD echter een prima medium, wat dan ook de extreme scherpte verklaart op beurzen waar je vaak van die mooie stilstaande demo's kan zien. Wederom de Sony:

"With [Display Area] set to "Full Pixel" and all the unnecessary edge enhancement controls – [Sharpness], [DRC Mode], [Edge Enhancer] and [Detail Enhancer] – turned off, the Sony KDL40X3500 fully resolved the single-pixel horizontal (1080) and vertical (1920) lines over HDMI and component"

Dit is dan weer veel beter dan bijv. op de geroemde Panasonic FullHD plasma:

"While the Panasonic TH42PZ70B managed to resolve every single pixel-wide lines both vertically and horizontally over HDMI, the lines were rendered in shades of light and dark grey rather than the clean crisp alternating black and white lines seen on the Sony W3000 and Samsung F86, indicating some roll-off in bandwidth.

Over component things were worse. Not only did the Panasonic TH42PZ70B fail to resolve the vertical (1920) single-pixel lines, the horizontal (1080) lines also betrayed more noise and interference compared to HDMI."

En ook de superdure Kuro kan dit niet helemaal perfect aan:

"When tested with vertical (1920) and horizontal (1080) single-pixel patterns, the Pioneer PDP-LX508D did not resolve the lines as cleanly as the best LCD examples such as the Sony KDL40X3500 or the Samsung LE52F96BD."

Dus statische beelden zullen er met alle waarschijnlijkheid op een goede LCD "altijd" beter (in ieder geval helderder) uit zien dan op een plasma. Bewegende content is op een LCD echter lastiger volmaakt scherp neer te zetten dan op een plasma met goede electronica. Dat is gewoon inherent aan de technologie. Zal dus in de toekomst ook wel weer veranderen.

Staffordshire Bullterrier

Toch vind ik het er soms wat zanderig en niet megascherp uitzien wat je wel van een plasma verwacht (toen ik LOTR dvd en Batman begins dvd checkte) . Maar ja, ik speel ze wel af op de Xbox 360. Echt een super kwaliteit dvd speler is dat volgens mij niet.

Voor een tv als dit, wat is echt een goeie MAAR betaalbare dvd speler?

Playstation 3? >:)

Heeft een werkelijk zeer goede scaler om DVD's op HD televisies weer te geven. En je kan er BluRay's in doen als je echt topbeeld wil (kwaliteit erg afhankelijk van de betreffende BD uiteraard ;) ). Aannemende dat je tv HDMI heeft dan, maar dat zal bijna wel toch.

Jazeker, HDMI heeft ie.

Maar de PS3 dus, tja. Maar daar begin ik nog even niet aan. Qua games gewoon te weinig aanbod, topgames, that is.

devilsnight wijzigde dit bericht 27-12-2007 15:26 (71%)

quote:
devilsnight schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:24:
Maar de PS3 dus, tja. Maar daar begin ik nog even niet aan. Qua games gewoon te weinig aanbod, topgames, that is.
Heb je misschien een mail adres waar ik iets heen kan sturen? Heb een leuke PDF van het Duitse blad Video met een hoop interessante test resultaten er in. Je kan die ook downloaden van hun site maar het is geen gratis PDF, vandaar ;)

In die PDF staan ook een hoop DVD spelers getest en geranhschikt op kwaliteit. Dan gewoon het rijtje af gaan tot je een prijs ziet die je acceptabel vindt. Bij elke categorie (dvd-speler, televisie, recorder, beamer e.d) staan altijd bepaalde modellen die qua prijs/kwaliteit er bovenuit springen dus zo'n model kopen is altijd prima.

quote:
GeenGelul schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:38:
[...]

Heb je misschien een mail adres waar ik iets heen kan sturen? Heb een leuke PDF van het Duitse blad Video met een hoop interessante test resultaten er in. Je kan die ook downloaden van hun site maar het is geen gratis PDF, vandaar ;)

In die PDF staan ook een hoop DVD spelers getest en geranhschikt op kwaliteit. Dan gewoon het rijtje af gaan tot je een prijs ziet die je acceptabel vindt. Bij elke categorie (dvd-speler, televisie, recorder, beamer e.d) staan altijd bepaalde modellen die qua prijs/kwaliteit er bovenuit springen dus zo'n model kopen is altijd prima.
Sure man, cool.

bigkabuto@hotmail.com

Ik laat wel weten wanneer ik het ontvangen heb :)

devilsnight wijzigde dit bericht 27-12-2007 16:12 (3%)

quote:
devilsnight schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:47:
[...]
Ik laat wel weten wanneer ik het ontvangen heb :)
15:55 gestuurd... ;)

quote:
jvanhambelgium schreef op donderdag 27 december 2007 @ 07:29:
[...]

Tja, ik zie dan ook een prijskaartje van een fenomenale > 5000 euro !! staan voor dit LCD'tje.
Dan zal die Loewe ongetwijfeld een scherm (mogen) zijn zonder enige "legacy" LCD nadelen hoop ik >:)
Dat is nu precies mijn punt...
Reg. datum: 07 augustus 2002

Oef, bij de mediamarkt hier staat een LG plasma 42", wat een bakbeest man, voor 699 euro! + gratis bezorgservice binnen 24uur. Supermooi beeld, al hadden ze er wel een HD DVD inzitten waardoor hier er nog mooier uitziet. Hmm... halen of niet halen. :D

Als je het "supermooi" beeld vindt, waarom niet? Een Panasonic zal wat mooier zijn maar die kost 350 euro meer. Tis maar net wat je uit wilt geven hè.

quote:
Hmmm,niks ontvangen. Zal die domme hotmail wel zijn, doet wel vaker raar.
Stuur anders maar naar

thijs@gennext.nl

komt altijd aan :D

Reg. datum: 07 augustus 2002

quote:
GeenGelul schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:33:
Als je het "supermooi" beeld vindt, waarom niet? Een Panasonic zal wat mooier zijn maar die kost 350 euro meer. Tis maar net wat je uit wilt geven hè.
Ja dat wordt me echt te duur, ik vind 699 niet veel geld(voor een plasma), en groter dan 42" wil ik ook echt niet, ik vind 42" eigenlijk al iets te groot.

Ik zal even een verhaaltje vertellen die echt is gebeurd toen ik op zoek was naar het verschil tussen LCD en Plasma ;)
Rond de maand November 2007 deed ik dus de ene winkel na de andere op zoek naar info om zodoende mijn keuze te maken.
Toen ik een tv winkel binnenliep in Oostnieuwkerke (West Vl) waren daar open deur dagen.
De man verkocht in hoofd zake LCD merendeels van het merk Philips.
Toen ik hem aansprak over Plasma wou die man dat absoluut uit mijn hoofd praten.
Toen ik hem confronteerde met enige ongemakken van een LCD.kwam zijn uitleg.
Zo liet hij mij 2 LCD's zien die net onder elkaar hingen met daarop dezelfde demo afspelen.
De ene was een 102 diagonaal cm scherm en die erboven een 107 cm.
De demo betrefte beelden van appartementsgebouwen die vlug gepasseerd werden door de camera.
Wat duidelijk te zien was was dat de onderste LCD enorm ging schokken met de naden van de appartementsgebouwen die onderst had een prijskaartje van 1700¤ de bovenste LCD van 107 cm vertoonde het niet maar had een prijskaartje van 4000¤.
Al kon ik moeilijk vatten waarom ie op deze manier zijn eigen goedkopere LCD van hetzelfde merk Philips daar zomaar naar beneden aan het halen was :? terwijl ie niet eens mijn budget kon weten?
Komt er bij mij op neer van betaal maar meteen 4000¤ of je krijgt slecht beeld met LCD.
Te minste zo kwam het bij mij over ;)
Kwa levensduur denk ik immers dat LCD zich ook nog moet bewijzen want als de lamp aan vervanging toe is dan schijnt dit ook een heel dure zaak te zijn dat je haast gans het toestelmag gaan vervangen ipv enkel de lamp gezien deze zo duur zou zijn.
En kwa verbruik heb je dan dat Plasma enkel het meest verbruikt bij felle beelden dus bvb stukken lager bij bvb een horror film met veel donkeren beelden terwijl een LCD constant evenveel verbruikt (dus ook bij donkeren beelden) gezien de lamp steeds actief is en dus constant evenveel verbruikt.
Ook voor zwart waarde moet je serieus grof geld neertellen bij een LCD om in de buurt van een degelijke Plasma te komen.
al zeer vlug was ik erdoor dat mijn keuze zou uitgaan naar een Plasma.
Dan heb ik beslist na onderhandelen met verschillende winkels om de keuze te maken voor de
Samsung Plasma Televisie PS-50C91H
Die ik in een plaatselijke winkel kon aankopen voor 1499¤ met levering en plaatsing en instellingen inbegrepen.
Nu heb ik een zeer mooi toestel naar mijn meening die een perfecte zwart waarde heeft en totaal geen probleem met reactiesnelheid.
In ieder geval heb ik geen spijt van mijn keuze kwa prijs/kwaliteit en zeker niet dat ik voor de keuze Plasma ben gegaan.
Want moet ik voor 1500¤ een LCD in de 50 inch hebben genomen zou ik zeker nooit de kwaliteit hebben die ik nu heb.
Ik heb bij mensen die ik ken al verschillende LCD's gezien maar vond (Ik ben hier eerlijk in) nog geen enkele gezien die mijn plasma konden overtreffen laat staan in dezelfde prijsklasse. ;)

ik weet de aan en uitschakelaar zitten

@ Geengelul.

Hahah, ik heb dus wel degelijk een email van je ontvangen in hotmail, ik zag alleen Excellent Cars bv staan, waarvan ik dus gelijk dacht ' oooh, spam shit , gelijk wegmieteren' . Dacht dat het weer een of andere ongewilde reclame over autos was ofzo,haha.

Ik snap niet waarom in de TS niet bij nadelen plasma nog staat: Stroomverbruik = +/- 2x LCD van vergelijkbare grootte. Lijkt me dat dat ook kan meespelen bij de keus. Stroomverbruik bij een Plasma van rond de meter ligt vaak boven de 400 watt en komt zelfs soms boven de 500 uit bij de grotere exemplaren. Bij LCD TV's blijft het vaak rond de 200 - 300 Watt steken.
Mac powered

REDFISH, dat behoeft wel enige nuance. Een 42" Plasma vreet niet meer stroom dan een even grote LCD TV. Dit komt omdat de backlight van de LCD continu brandt en daarom ook een constant verbruik kent. Het verbruik van een Plasma fluctueert veel meer omdat bij donkere scenes nagenoeg geen energie wordt gebruikt, gemiddeld is het net zoveel als een LCD.

Wel is het zo dat 50+" Full HD Plasma's bijzonder veel energie kunnen verbruiken, omdat er veel meer plasmacellen aanwezig zijn (een 50" 1080p Plasma telt dik 2.6 maal zoveel cellen als een standaard 42" 1024*768 Plasma!)

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

quote:
Wel is het zo dat 50+" Full HD Plasma's bijzonder veel energie kunnen verbruiken, omdat er veel meer plasmacellen aanwezig zijn (een 50" 1080p Plasma telt dik 2.6 maal zoveel cellen als een standaard 42" 1024*768 Plasma!)
Mee ééns, maar is het dan ook niet zo dat de cellen 2x kleiner zijn op de even grote 50 inch :? en het dus doende weer overeen uitkomt.

quote:
Abbadon schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:42:
...
Verbruik ligt wel hoger ja, maar je vergeet voor het gemakt even dat de pixels met een gelijke factor kleiner zijn. Je verlicht immers nog steeds een evengroot oppervlakte.
quote:
spykiller schreef op donderdag 27 december 2007 @ 17:30:
Kwa levensduur denk ik immers dat LCD zich ook nog moet bewijzen want als de lamp aan vervanging toe is dan schijnt dit ook een heel dure zaak te zijn dat je haast gans het toestelmag gaan vervangen ipv enkel de lamp gezien deze zo duur zou zijn.
De lampen die in LCD's gebruikt worden, zijn niet nieuw. We weten dus dondersgoed hoe lang ze gemiddeld (kapotgaan kan altijd) meegaan. De verwachte levensduur ligt dacht ik op zo'n 40.000 uur. Dat is heel wat jaartjes tv kijken, voor de levensduur hoef je dus niet bang te zijn :)

Oscar Mopperkont wijzigde dit bericht 27-12-2007 23:57 (40%)

quote:
De lampen die in LCD's gebruikt worden, zijn niet nieuw. We weten dus dondersgoed hoe lang ze gemiddeld (kapotgaan kan altijd) meegaan. De verwachte levensduur ligt dacht ik op zo'n 40.000 uur. Dat is heel wat jaartjes tv kijken, voor de levensduur hoef je dus niet bang te zijn :)
Waar kan ik dan ergens een topic opvolgen waarvan er bewijs is van een LCD van 20 jaartjes oud? >:)

quote:
Twixie schreef op donderdag 27 december 2007 @ 13:26:
[...]

Dat is geen inbranden, maar retention. Probeer maar eens, ipv een halfuur te spelen, speel eens 10 seconden, en je zal het ook al zien op een zwart scherm.
Ik vraag me af wel af of het iets is dat op termijn verdwijnt, want soms erger ik me er wel aan. Vooral met een donkere film, als er een heel donkere scene is met veel zwart, zie ik in het zwart soms nog de twee lijnen waar de subtitels staan...
Ja dat wordt veel minder naarmate de inloopperiode vordert. Ik had t in het begin ook, maar nu is t heel veel minder.

Lcd of plasma, ach ik dacht er aan om mijn 3 jaar oude sd panasonic plasma te vervangen door een fullhd lcd. Die plasma is een th42-pa50e, heeft maar 852x480 pixels. Ik verwachte dus een stuk betere beeldkwaliteit in hd en een minsten zo goede kwaliteit met pal.

Na de diverse mediamarkten, kleine zaakjes en een lcd bij een familielid te hebben gezien, blijft voorlopig de plasma nog een paar jaartjes staan. Op die panasonic staat ook een mediapc aangesloten via 720p component. Die wordt door de tv weer teruggescaled naar sd, dat ziet er strak en met geweldige kleuren uit en nog beter dan de normale pal resolutie.

Een fullhd heeft echt alleen nut als je veel gamed met een console, of als je veel hd content hebt liggen. De eerste jaren zal nederland nog niet op hdtv overschakelen. Kijk maar hoe absurd lang ze erover gedaan hebben om eindelijk in breedbeeld uit te gaan zenden. Gelukkig gaat duitsland wel met zijn tijd mee en komt daar vanaf 2010 alles in hd.

Bij de invoering van hdtv zien we dan wel weer wat beter is plasma of lcd, nu ben je duidelijk beter af met een plasma. Die pa50e maken ze natuurlijk niet meer, maar de huidige hdready plasma's zijn net zo goed of wat beter dan die oude. Alle lcd's die ik gezien hebt zijn ronduit verschrikkelijk met pal beeld, ik begrijp niet dat ze verkocht worden.

HaseMike wijzigde dit bericht 28-12-2007 13:32 (1%)
Reden: Stond pioneer, moest panasonic zijn

Al wat ik hier tegen kom is mn panasonic en poineer, ongetwijfeld zeer goede plasma tv's maar ik ben zelf nogal gecharmeerd van philips ambientlight. Nu is er slechts 1 philips plasma te verkrijgen en wel de 42pl9631d. Deze tv dateert al weer van begin 2006 en ik vraag me af of het te vergelijken is met een goede pioneer of panasonic. Qua prijs vind ik hem aantrekkelijk met zijn ca ¤ 1300 maar er zijn maar beperkt reviews te vinden op het net en bouwen doet philips ze ook niet meer waardoor ze niet meer in de winkels te vinden zijn.

Ik ga mn dvd's (non hd), sd digitale tv (hd samsung HD decoder zinvol?) en xbox 360 (via component) gebruiken.

Mensen met ervaring met deze tv?

FreeMen wijzigde dit bericht 28-12-2007 09:11 (17%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws