Reg. datum: 09 mei 2003
[Speedlinq] Ervaringen - Deel 8
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 74 75 76 77 last
Reageer Nieuw TopicBerichten: 638
Reg. datum: 08 augustus 2001
Ik heb vanochtend de helpdesk gebeld. Na het keuzemenu kreeg ik netjes direct iemand aan de lijn van de opzegdienst.
Mijn contract loopt t/m april maar ik ben per 1 januari verhuisd en kon mijn 20Mbit abonnement niet meenemen. Ik heb vorige week Telfort aangevraagd op mijn nieuwe adres en nadat ik hoorde dat Speedlinq nu echt Telfort wordt (ik heb geen mail gehad, ik gebruik mijn Speedlinq mailadres niet), wilde ik proberen of ik mijn abonnement op mijn oude adres kostenloos kon opzeggen.
Ook na enig aandringen en duidelijk aangeven dat ik dus net klant bij Telfort geworden ben kon ik niet mijn contract kostenloos opzeggen. Ik heb ook aangegeven dat de voorwaarden gaan veranderen maar hun antwoord daarop was dat de huidige contracten nog gewoon door blijven lopen.
Ik kon niet alvast opzeggen zodat als mijn contract afloopt het abonnement stopt, ik moest dan in februari terugbellen. Ik heb toen maar gekozen om eenmalig het boetebedrag te betalen en het abonnement per direct te stoppen.
Misschien willen de volgende bewoners mijn abonnement wel voor een paar maanden overnemen, maar die bewoners zijn er nog niet en omdat er inmiddels geen KPN lijn meer actief is moet ik killed voice toeslag betalen.
Mijn contract loopt t/m april maar ik ben per 1 januari verhuisd en kon mijn 20Mbit abonnement niet meenemen. Ik heb vorige week Telfort aangevraagd op mijn nieuwe adres en nadat ik hoorde dat Speedlinq nu echt Telfort wordt (ik heb geen mail gehad, ik gebruik mijn Speedlinq mailadres niet), wilde ik proberen of ik mijn abonnement op mijn oude adres kostenloos kon opzeggen.
Ook na enig aandringen en duidelijk aangeven dat ik dus net klant bij Telfort geworden ben kon ik niet mijn contract kostenloos opzeggen. Ik heb ook aangegeven dat de voorwaarden gaan veranderen maar hun antwoord daarop was dat de huidige contracten nog gewoon door blijven lopen.
Ik kon niet alvast opzeggen zodat als mijn contract afloopt het abonnement stopt, ik moest dan in februari terugbellen. Ik heb toen maar gekozen om eenmalig het boetebedrag te betalen en het abonnement per direct te stoppen.
Misschien willen de volgende bewoners mijn abonnement wel voor een paar maanden overnemen, maar die bewoners zijn er nog niet en omdat er inmiddels geen KPN lijn meer actief is moet ik killed voice toeslag betalen.
ook ik wilde dus overstappen naar telfort [ zoals ik al vermeld heb in eerdere berichten]
kreeg afwijzing van telfort omdat er al adsl op mijn lijn zou zijn.moest maar opnieuw een aavraag indienen enz.maar ik las in eerdere berichten ergens dat het zou komen omdat men niet van telfort naar telfort kon overstappen.
heb besloten om toch maar even met speedlinq te bellen of mn abbo mischien verlengd kon worden
dus eerst administratie gebeld , daar waren er meer dan 3 wachttenden voor me, opnieuw gebeld nu gekozen voor optie opzeggen.
kreeg een zeer vriendelijke mevr aan de lijn, mijn verhaal verteld dat ik door telfort niet kon worden aangesloten enz.
Ze heeft even overlegd en walla..... ze konden me daar overzetten naar telfort [naadloos met behoud van mn eigen telefoonnummer aan het eind van mn kontrakt bij speelinq]. dus geen dubbele kosten
dit vind ik dus echt een hele goede zaak van speelinq en zeer correct afgehandeld.
Ik vond dat ik dit ook even moest melden want ik ben netjes en vriendelijk behandeld en dat vind ik wel een pluim waard.
dus nu maar hopen dat alles goed komt
kreeg afwijzing van telfort omdat er al adsl op mijn lijn zou zijn.moest maar opnieuw een aavraag indienen enz.maar ik las in eerdere berichten ergens dat het zou komen omdat men niet van telfort naar telfort kon overstappen.
heb besloten om toch maar even met speedlinq te bellen of mn abbo mischien verlengd kon worden
dus eerst administratie gebeld , daar waren er meer dan 3 wachttenden voor me, opnieuw gebeld nu gekozen voor optie opzeggen.
kreeg een zeer vriendelijke mevr aan de lijn, mijn verhaal verteld dat ik door telfort niet kon worden aangesloten enz.
Ze heeft even overlegd en walla..... ze konden me daar overzetten naar telfort [naadloos met behoud van mn eigen telefoonnummer aan het eind van mn kontrakt bij speelinq]. dus geen dubbele kosten
dit vind ik dus echt een hele goede zaak van speelinq en zeer correct afgehandeld.
Ik vond dat ik dit ook even moest melden want ik ben netjes en vriendelijk behandeld en dat vind ik wel een pluim waard.
dus nu maar hopen dat alles goed komt
@blueswoman: heb je ondertussen een ook ander IP adres gekregen uit de Telfort/Tiscali/12move reeks? Heb je ook een @telfort.nl E-mail adres? Of gaat het puur om een administratieve verandering?
Nouja zeg. Ik heb dus per telefoon aangegeven dat ik mijn contract wil opzeggen en het daarbij behorende boetebedrag dan maar zal betalen. Nu krijg ik een e-mail waarin staat dat ik mooi de helpdesk mag bellen om mijn akkoord te geven met de afkoopregeling. Terwijl ik dat dus net had gedaan...quote:Joozt schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:47:
...
Ik heb toen maar gekozen om eenmalig het boetebedrag te betalen en het abonnement per direct te stoppen.
Reg. datum: 04 mei 2000
Oh, dus het is MIJN schuld ..quote:trolleystad schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:07:
[...]
Klopt, ik gebruikte die term meer om aan te duiden dat dat 'volk' () het meestal niet goed/brak aansluit.
Reg. datum: 27 oktober 2007
Ik begrijp er HELEMAAL NIETS meer van, mijn Speedlinq lijn heb ik met DMT omhooggetweakt naar 8 Mbps ADSL1 (met nog maar 4.5-5 dB SNRM), maar hij heeft nu al bijna 3 dagen niet gehikt.
Zouden ze dan toch al wat gedaan hebben?
DSL Connection
Link Information
Uptime: 2 days, 16:27:45
Modulation: G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.024 / 8.000
Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 780,86 / 23,05
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 19,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 20,5 / 39,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 9,0 / 5,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 85.224 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 60 / 31.859
HEC Errors (Up/Down): 40 / 21.458
Zouden ze dan toch al wat gedaan hebben?
DSL Connection
Link Information
Uptime: 2 days, 16:27:45
Modulation: G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.024 / 8.000
Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 780,86 / 23,05
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 19,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 20,5 / 39,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 9,0 / 5,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 85.224 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 60 / 31.859
HEC Errors (Up/Down): 40 / 21.458
Nu maar hopen dat na de omzet periode van Speedlinq naar Telfort (waar ik nog geen brief over heb gehad, wel e-mail), mijn IP adres het zelfde blijft, of in ieder geval weer een vast IP adres wordt.
Momenteel draai ik namelijk een eigen mailserver en webserver, gekoppeld aan een .nl domein en dit zou ik natuurlijk graag willen doorzetten.
* Robinski houd zijn vingers gekruist
Welke (goedkope) provider bier eigenlijk nog wel een "vast" IP, en de mogelijkheid om een eigen mail server te draaien?
Momenteel draai ik namelijk een eigen mailserver en webserver, gekoppeld aan een .nl domein en dit zou ik natuurlijk graag willen doorzetten.
Welke (goedkope) provider bier eigenlijk nog wel een "vast" IP, en de mogelijkheid om een eigen mail server te draaien?
RHarmsen.nl (nu ook IPv6 Enabled)| IPv6.RHarmsen.nl | KeyProxy stats
@RichieB
op dit momenet heb ik nog speelinq maar het gaat dan om een "gewone"overstap dus geheel naar telfort, dus ook een XXXXX@telfort.nl mail enz.
als ik de vriendelijke dame van vanmorge geloven mag, dan gaat nu alles in orde komen zodra mn abbo is afgeelopen bij SL
op dit momenet heb ik nog speelinq maar het gaat dan om een "gewone"overstap dus geheel naar telfort, dus ook een XXXXX@telfort.nl mail enz.
als ik de vriendelijke dame van vanmorge geloven mag, dan gaat nu alles in orde komen zodra mn abbo is afgeelopen bij SL
Vergeet mijn vorige post want het is weer foute boel.
Op default instellingen knalt hij er al weer uit voordat 'ie een IP-adres heeft gekregen
Op default instellingen knalt hij er al weer uit voordat 'ie een IP-adres heeft gekregen
Waarschijnlijk krijg je straks van Telfort een ander IP adres dan dat je nu van Speedlinq hebt. Maar dat is toch niet erg? Je veranderd gewoon je DNS instellingen en je server is weer bereikbaar. Alleen is je "probleem" dat je nieuwe IP adres straks dynamisch is. Dat betekend dat deze theoretisch zou kunnen veranderen. In de praktijk blijkt dat, zolang jouw internet verbinding "online" is, je hetzelfde IP adres houdt. Maar bij storingen weet ik het niet... In het ergste geval zul je na elke "storing" je DNS weer opnieuw moeten aanpassen.quote:Robinski schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:16:
Nu maar hopen dat na de omzet periode van Speedlinq naar Telfort (waar ik nog geen brief over heb gehad, wel e-mail), mijn IP adres het zelfde blijft, of in ieder geval weer een vast IP adres wordt.
Of iets van DynDNS gebruiken, maar daar ben ikzelf geen voorstander van. Dat is zo "prutserig" en onprofessioneel... :-)
Tenzij ze een bepaalde DHCP leasetijd hanteren (tijd waarna je ip adres automatisch ververst wordt) van een aantal dagen.quote:basduijn schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:06:
[...]
Waarschijnlijk krijg je straks van Telfort een ander IP adres dan dat je nu van Speedlinq hebt. Maar dat is toch niet erg? Je veranderd gewoon je DNS instellingen en je server is weer bereikbaar. Alleen is je "probleem" dat je nieuwe IP adres straks dynamisch is. Dat betekend dat deze theoretisch zou kunnen veranderen.
In de praktijk blijkt dat, zolang jouw internet verbinding "online" is, je hetzelfde IP adres houdt.
Dan kan je elke dag gaan checken of je IP adres veranderd is en dan kan je idd je DNS aanpassen.
Maar aangezien de DNS zones moeten worden geupdate, kan dit een uur duren voordat +- alle dns servers in NL het nieuwe ip adres ontvangen hebben.
Met andere woorden om de paar dagen is je website / mail server (als ze zowieso net zoals speedlinq poort 25 open hebben staan, wat ik ten zeerste betwijfel) een uur plat voor het updaten van alle DNS servers eer die weer in heel NL bereikbaar is.
Of nog langer, aangezien je niet op de seconde dat het ip adres veranderd je het door heb dattie ook daadwerkelijk veranderd is.
Al met al een dikke achteruitgang.
Zolang je adsl-modem online is zal 'jouw' ip adres niet aan iemand anders uitgedeeld worden....quote:Inty schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:42:
[...]
Tenzij ze een bepaalde DHCP leasetijd hanteren (tijd waarna je ip adres automatisch ververst wordt) van een aantal dagen.
Dan kan je elke dag gaan checken of je IP adres veranderd is en dan kan je idd je DNS aanpassen.
Maar aangezien de DNS zones moeten worden geupdate, kan dit een uur duren voordat +- alle dns servers in NL het nieuwe ip adres ontvangen hebben.
Met andere woorden om de paar dagen is je website / mail server (als ze zowieso net zoals speedlinq poort 25 open hebben staan, wat ik ten zeerste betwijfel) een uur plat voor het updaten van alle DNS servers eer die weer in heel NL bereikbaar is.
Of nog langer, aangezien je niet op de seconde dat het ip adres veranderd je het door heb dattie ook daadwerkelijk veranderd is.
Zou een mooie boel worden al die ip conflicten...
Ik vind dat hij wel een punt heeft over, dat bij storingen je IP-nr kan veranderen. Als bijv. de DHCP opnieuw wordt opgezet bij de server, dan gaat deze vaak ook nieuwe adressen uitdelen.quote:Mr. Happy schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:05:
[...]
Zolang je adsl-modem online is zal 'jouw' ip adres niet aan iemand anders uitgedeeld worden....
Zou een mooie boel worden al die ip conflicten...
Maar dat gebeurd vrijwel bij elke provider wel eens een keer. Bij zakelijke verbindingen is dit beter geregeld, maar daar betaal je ook dan wel wat voor.
Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless edition Athlon64 X2 6000+, 2,0 GB DDR2 (Corsair TWIN2X2048-6400C4), MSI R4850-T2D5 512MB, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 2 x 750GB Hitachi Ultrastar A7K1000 in RAID 0, 2 x 400GB Western Digital WD4000KD 16MB cache in RAID 0
Reg. datum: 29 december 2003
Reg. datum: 29 december 2003
Ik heb een lastig probleempje hier: Op mijn PB Easynote MZ36 notebook heb ik een geintegreerde WiFi- kaart waarmee ik tot voor kort inlogde op mijn Linksys WRT54GL-router. Ik heb Windows XP met SP2 draaien en dat gaat/ging prima. Ik kon ook mijn eigen draadloze netwerk (onder WPA) naast dat van de buren (onbeveiligd) spotten en kiezen tussen mijn netwerk en dat van de buren..
Op een kwade dag twee weken geleden besloot ik een modem-router ST 545 v6 te configureren voor bedrijf onder Speedlinq via het Tiscali/BabyXL netwerk. Speedlinq had immers een installatie CD-ROM geleverd samen met de SpeedTouch. Omdat ik vanuit mijn oude provider (Demon) op het zelfde netwerk was blijven zitten had ik de oude modem (een Zyxel als bridge geconfigureerd) nooit vervangen door de ST. Maar ik besloot dat het er toch eens van moest komen de ST te installeren.
Bij deze operatie heb ik niets vermoedend de draadloze verbinding open gehouden; na afloop was de ST inderdaad geconfigureerd, maar nu kan ik met geen mogelijkheid mijn eigen netwerk meer detecteren, automatisch wordt er nu ingelogd op het onbeveiligde netwerk van de buren!!
Wat is hier in hemelsnaam aan de hand en wat is de oplossing??
Op een kwade dag twee weken geleden besloot ik een modem-router ST 545 v6 te configureren voor bedrijf onder Speedlinq via het Tiscali/BabyXL netwerk. Speedlinq had immers een installatie CD-ROM geleverd samen met de SpeedTouch. Omdat ik vanuit mijn oude provider (Demon) op het zelfde netwerk was blijven zitten had ik de oude modem (een Zyxel als bridge geconfigureerd) nooit vervangen door de ST. Maar ik besloot dat het er toch eens van moest komen de ST te installeren.
Bij deze operatie heb ik niets vermoedend de draadloze verbinding open gehouden; na afloop was de ST inderdaad geconfigureerd, maar nu kan ik met geen mogelijkheid mijn eigen netwerk meer detecteren, automatisch wordt er nu ingelogd op het onbeveiligde netwerk van de buren!!
Wat is hier in hemelsnaam aan de hand en wat is de oplossing??
Lees jij voortaan eerst het hoofdstuk DHCP even door voordat je reageert...quote:Inty schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:42:
[...]
Tenzij ze een bepaalde DHCP leasetijd hanteren (tijd waarna je ip adres automatisch ververst wordt) van een aantal dagen.
Een IP adres kan niet "zomaar" veranderen als je een internet verbinding hebt.
Je hebt een lease tijd van 8 dagen, en om de 4 dagen wordt dat vernieuwd/verlengt.
Dus je moet theoretisch een storing hebben van minimaal 4 dagen en als dat gebeurt, waarop de kans ongeveer 0.000001% is heb je vette pech...
edit: de kans van 0.000001% is volledig uit mijn duim gezogen en nergens op gebaseerd....
(voordat iemand daarover gaat "zeuren")
basduijn wijzigde dit bericht 17-01-2008 16:12 (4%)
Jij kon tenminste goed lezen en je antwoord is raak! heel erg bedankt!!quote:RichieB schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:38:
@Tobiaz: als je je subdomein niet weet kan je ook als SMTP server invullen: green.qinip.net, mint.qinip.net of olive.qinip.net (62.100.30.36, 62.100.30.37, 62.100.30.40). Het maakt volgens mij niet echt uit welke van die servers je gebruikt.
Onder een steen geleefd dan maar ;-)
Heb het over storingen, of het nu thuis of bij de provider ligt, bij speedlinq behield je zowieso hetzelfde adres, bij telfort heb je de kans dattie veranderd. Mijn neus snapt ook nog wel dat een IP adres wat in gebruik is niet uitgedeeld kan worden.quote:basduijn schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:11:
[...]
Lees jij voortaan eerst het hoofdstuk DHCP even door voordat je reageert...
Een IP adres kan niet "zomaar" veranderen als je een internet verbinding hebt.
Je hebt een lease tijd van 8 dagen, en om de 4 dagen wordt dat vernieuwd/verlengt.
Dus je moet theoretisch een storing hebben van minimaal 4 dagen en als dat gebeurt, waarop de kans ongeveer 0.000001% is heb je vette pech...
edit: de kans van 0.000001% is volledig uit mijn duim gezogen en nergens op gebaseerd....
(voordat iemand daarover gaat "zeuren")
En wat betreft DHCP, ik heb genoeg DHCP servers opgezet / geconfigureerd om te weten wat het inhoud / de mogelijkheden zijn, dus laat die onnozele reacties maar voor je.
p.s. Als je een lease tijd van 8 dagen hebt wilt dat zeggen dat het IP KAN verversen indien het oude niet meer in gebruik is ( door storing thuis of bij de provider bijv. ) om de acht dagen, dus niet om de 4 dagen.
Leasetijd = Verversingstijd
Inty wijzigde dit bericht 18-01-2008 07:40 (15%)
Zoals ik zei...ga eerst maar eens lezenquote:Inty schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 07:34:
[...]
Heb het over storingen, of het nu thuis of bij de provider ligt, bij speedlinq behield je zowieso hetzelfde adres, bij telfort heb je de kans dattie veranderd. Mijn neus snapt ook nog wel dat een IP adres wat in gebruik is niet uitgedeeld kan worden.
En wat betreft DHCP, ik heb genoeg DHCP servers opgezet / geconfigureerd om te weten wat het inhoud / de mogelijkheden zijn, dus laat die onnozele reacties maar voor je.
p.s. Als je een lease tijd van 8 dagen hebt wilt dat zeggen dat het IP KAN verversen indien het oude niet meer in gebruik is ( door storing thuis of bij de provider bijv. ) om de acht dagen, dus niet om de 4 dagen.
Leasetijd = Verversingstijd
Ik ben al bijna een jaar een uiterst tervreden Speedlinq klant. Alleen bij het aansluiten ging het hopeloos mis (aan de kant van KPN). Modem ongeveer 30 meter van de ISRA en haal met mijn 20mb abonnement probleemloos 2MB/s. Zelden tot nooit 'uitklappen' van de lijn.
Heb wel problemen met de telefoon, maar aangezien die ik zelf nooit nodig heb, heb ik hier geen onderzoek naar gedaan.
Het enige wat ik vreemd vind is de abonnementskosten:
* 20mbit + telefonie = 24,95.
* 20mbit + telefonie + digitenne = 29,95
Ik heb het complete pakket, maar betaal doodleuk maandelijks nog eens 6,95 aan kpn.
Anyhow, ik ben erg huiverig voor de overstap naar Telfort wanneer mijn jaar bij Speedlinq afloopt (april)
Heb wel problemen met de telefoon, maar aangezien die ik zelf nooit nodig heb, heb ik hier geen onderzoek naar gedaan.
Het enige wat ik vreemd vind is de abonnementskosten:
* 20mbit + telefonie = 24,95.
* 20mbit + telefonie + digitenne = 29,95
Ik heb het complete pakket, maar betaal doodleuk maandelijks nog eens 6,95 aan kpn.
Anyhow, ik ben erg huiverig voor de overstap naar Telfort wanneer mijn jaar bij Speedlinq afloopt (april)
I'm just taking care of business
Abbo 30 dec. via website aangemeld. 6012/768+bellen met behoud eigen kpn.
2 jan. bevestigingsbrief binnen.
16 Jan. modempakket ontvangen st 706 / 2 analoog.(20 euro optie)
16 Jan. ook brief binnen met de inlog-gegevens.
Vermoedelijke opleverdatum van het DSL signaal 23 Jan. door KPN.
Gaat nog super goed tot nu toe.
Modem met de hand instellen, of is de speedlinq cd-V1 betrouwbaar?
Iemand nog tips of trucs, ik hoor/lees het heel graag.
Thanks for Reply
Thanks for Reply
Gewoon SL cd gebruiken. Werkte bij mij probleemloos en makkelijk.quote:Supertip schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:00:
Abbo 30 dec. via website aangemeld. 6012/768+bellen met behoud eigen kpn.
Thanks for Reply
Denk dat je zelf beter een boek kan openslaan, want de informatie die je hebt medegedeeld is klingklare onzin.quote:
En voor de rest zit je maar een beetje te flamen zonder echte bijdrage van nuttige informatie.
Dus succes met je flame voor de rest, eigenwijze mannetjes mogen het van mij lekker zelf uitzoeken.
Reg. datum: 13 juli 2007
Reg. datum: 13 juli 2007
In de Telfort ervaringen topics schrijven meerdere mensen dat ze al zolang ze aangesloten zijn (zo'n 1,5 maand) hetzelfde ip-adres hebben. Zelfs iemand die elke nacht het modem van de stroom haalt.
Valt natuurlijk nog weinig van te zeggen na zo'n korte tijd, maar het lijkt in ieder geval niet heel erg vaak te wijzigen.
Voor de volledigheid nog even de link naar de Telfort ervaringen (deel 5)
Valt natuurlijk nog weinig van te zeggen na zo'n korte tijd, maar het lijkt in ieder geval niet heel erg vaak te wijzigen.
Voor de volledigheid nog even de link naar de Telfort ervaringen (deel 5)
Hacee wijzigde dit bericht 19-01-2008 21:37 (20%)
Mijn ervaring met Tiscali / Telfort is dat de DHCP server het MAC adres van je modem koppelt aan een IP adres. Dus tenzij je je ADSL modem vervangt, of er iets raars gebeurt met de DHCP server van Telfort (crash, vervanging (is me in 2 jaar tijd nog nooit overkomen)) hou je hetzelfde IP adres.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 74 75 76 77 last