quote:
dj_dysaster schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:20:
Omdat de Zippy redunante psu van mijn fileserver is uitgefakkelt ben ik opzoek naar 1 of 2 nieuwe psu`s. ( ik heb plek voor 2)
Dit moet er gevoed gaan worden:
AMD 64 4000 x2
4gig mem
Areca 1220
glasvezel nic
klein promise ide controllertje
Stuk of 10 fans
max 15 HDDs (500 gig samsung spinpoints)
en nog wat klein grut.
Verdere eisen:
LANGE kabels (en dan bedoel ik ook echt lang)
en VEEL normale molex aansluitingen (sata in princiepe niet nodig ivm hotswap bays)
Ik zou dus eventueel 2 voedingen kwijt kunnen, verder denk ik aan een totaal vermogen van zo`n 600 watt?
Jouw systeem zal maximaa 380 watt nodig hebben als hij volledig belast wordt. Een voeindg van 430 watt of meer zou eigelijk al voldoende moeten zijn. omdat jouw systeem toch altijd aanstaat lijkt een 500 watt voeindg geen slechte keuze. Meer dan dit is niet nodig, of je moet plannen hebben om nog meer HD's in de kast te proppen.
Je had een redundant voeindg, deze bestond uit twee losse voeingen welke ieder jouw systeem aankonden. Voor een nieuwe voeindg lijkt mij deze opstelling geen slecht idee, ik kan mij voorstellen dat jouw systeem eigelijk geen downtime mag hebben (met een kapotte voeindg heb je al snel een downtime van twee dagen). Een redundant voeindg is dan echt geen slecht idee voor jouw systeem.
Nadeel van deze dingen is dat ze enorm duur zijn en, omdat ze veelal gebruikt worden in lawaairige servers, ook niet bpaald stil zijn. Een goede optie is dan om twee gewone ATX voeingen te nemen welke ieder jouw systeem aan zouden kunnen. Twee voedingen welke samen jouw systeem voeden (bijv twee 250 watt voedingen) is een zeer slecht idee, de kans dat één voeindg stuk gaat is immers twee maal zo groot als met één losse ATX voeding. En mocht één van de twee voeingen stuk gaan dan heb je ook en downtime van al snel 2 dagen omdat één voeding het systeem nit kan trekken(je moet het constateren, nieuwe voeindg halen en plaatsen)
Je geeft zelf aan twee sloten te hebben voor een gewone ATX voeding. mijn advies is dan ook om twee voeingen van rond de 500 watt te plaatsen in jouw systeem. Je kan beide voedingen gewoon aansluiten op jouw systeem (één voeding voor het mobo en de andere voor de batterij met HD's). Mocht er één stuk gaan dan zul je nog steeds een downtime hebben, echter zal deze erg kort van kracht zijn omdat je eigelijk al een backup voeindg heb liggen (in de kast) Je hoeft deze alleen even aan te sluiten. Mocht deze downtime ook te veel zijn dan blijft alleen ene echte redundant voeindg over van 2 x 500 watt.
Welke voeding je moet nemen kan ik niet zeggen. Op de specpagina's van veel voedingen zijn de aantal aansluitingen en de kabellengtes te vinden. Mocht het niet te vinden zijn dan staat het wel in een online handleiding van de voeindg. Mocht het ook hier niet instaan dan zul je even op zoek moeten naar reviews van de voeindg. Hierin wordt ook vaak aspecten als aanstal aansluitingen en kabellengtes besproken.
Ik denk dat je nu wel voldoende info heb om een goede (of twee goede) voedingen uit te zoeken.
quote:
Marzman schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:52:
Wat voor voeding heb je nodig voor het multimediasysteem in de pricewatch? Ik heb nog een Chieftec met 350 Watt voeding, maar dit systeem is gebasseerd op een 500+ Watt voeding.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Club3D CGAX-3856DD | ¤ 143,55 | ¤ 143,55 |
| 1 | Gigabyte GA-P35-DS3R | ¤ 94,- | ¤ 94,- |
| 1 | Intel Core 2 Quad Q6600 | ¤ 216,- | ¤ 216,- |
| 1 | Kingston KVR800D2N5K2/2G | ¤ 37,96 | ¤ 37,96 |
| 1 | Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) | ¤ 84,50 | ¤ 84,50 |
| Importeren | Totaal | ¤ 576,01 |
Zonder overklok zal er ongeveer 230 watt nodig zijn voor jouw systeem. De 12 volt zal hiervan 16 amperres moeten leveren. Klok jij het boeltje ook eens over (cpu 30% gpu 15%) dan zal er totaal 290 watt en 20 amperres nodig zijn vam de 12 volt. Hiervoor is een voeindg van 330 watt welke 24 amperres of meer kan leveren acht al voldoende. Wil je niet overklokken dan zou een 260 watt voeding met 19 amperres al voldoende moeten zijn.
Of jouw voeding voldoende is voor jouw systeem durf ik niet te zeggen. Op de voeindg staat hoeveel amperres hij op de 12 volt kan leveren. Als hij 19 amperres op d e12 volt kan leveren dan zou hij al voldoende moeten zijn.
Iets waar je ook rekening mee moet houden is dat de videokaart een 6 pins stekker nodig heeft. Jouw voeindg moet deze stekker uiteraard wel hebben (of er moet een verlopje bij de videokaart zitten)
quote:
lacobo schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 19:09:
Heb vorige week een nieuw systeempje in elkaar gezet met fijne specs:
Asus PK5 Mainboard
Intel Core2 Quad Q6600 Processor
Saphire ATI HD2900 Graka
Corsair 2048 DDR2 6400 Mem
WD 750 GB SATA HDD
En nog een Sata DVD brander en speler
Nu zegt de videokaart (handleiding) dat ie minimaal 550 Watt voeding wil hebben.
Ik draai 't geheel nu op een Corsair ATX 450 W voeding en weet niet of dit verstandig is.
Moet ik met deze hongerige componenten voor een 750 W voeding gaan of gaat dit ook?
Zonder videokaart en zonder overklok heeft jouw systeem 180 watt nodig. De videokaart is er in vele smaken van 2900PRO tot 2900XTX waarbij het verbruik varieert tussen de 135 en 270 watt afhankelijk van de type kaart.
Als jij geen 2900XTX heb (de kaart welke het meeste watt slurpt) dan zal jouw systeem maximaal 340 watt nodig hebben. Jouw 450 watt voeidng is dan gewoon toereikend.
Mocht jij wel een XTX hebben (kleine kans want twee maal een 8800GT in SLI is beter en net zo duur) dan is een 550 watt voeding eigelijk wel aan te raden..
quote:
Andr5437 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:27:
De maten van de voeding zijn:
L x B x H
134 x 165 x 68
Deze maat komt met geen van de genoemde voedingen in de form factors overeen.
De voeding zou alleen in de lengte nog wat groter kunnen, echter maar een centimeter of twee.
Deze maat lijkt mij een custom voeding, het is geen gangbaar formaat. Kun je er een gewone ATX voeding in kwijt? (86 mm hoog, dus 22 mm hoger dan jouw huidige voeding)
Echter denk ik dat je er beter aan doet om een spare voeding te kopen, deze dingen zijn helemaal niet zo duur, voor ongeveer
35 euro heb je er één (inc verzendkosten)